Hvad er kravene til selve bilen ?
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#1 Hvordan skal det forstås?
--
#2 Rækkevidde, måske, er i blandt #1s spørgsmål?
--
MacBook Air M3 | 1440p Gamer: Ryzen 5700x | Asus Rog Strix B550 | Asus Rtx 4060 8 GB | 16 GB RAM, 3600 MHz | NZXT C 850
#2
Ønske til bilstørrelse, rækkevidde, teknologi, opladehastighed, opladeteknologi (400/800v, K/L),etc.
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Bilstørrelse er som ID.3 eksempelvis - det er ikke super vigtigt, den skal bare i udgangspunktet køre 100 km pr. dag 3-4 dage om ugen. Derfor er rækkevidde heller ikke det store issue.
Men som sagt, gerne i omegnen af ID.3/Dolphin - mindre kan gøre det, men koster vel så også på komfort?
Lader kun hjemme, så heller ikke her de store krav. Helst ikke 1-faset naturligvis.
--
Sidst redigeret 02-09-2024 13:26
#5
Et bud kunne være en MG 5 evt? Kan fås for omkring 180k på Bilbasen, har en WLTP rækkevidde på omkring 310km, har 3-faset opladning, og skulle have både fin komfort og skulle mig bekendt også stadig være dækket af deres 7 års garanti.
?
https://www.bilbasen.dk[...]
--
Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#6 Interessant - men den er sgu for stor, det gider jeg ikke :)
Hvis man nu skulle forholde sig til købe vs lease? Jeg går ikke op i om det ene er marginalt billigere end det andet. Men jeg kæmper lidt med, hvorvidt det giver bedst mening bare at lease (Ny bil, ud med den igen hvis man skifter job, det mes t fleksible måske).
Eller at købe specifikt ID.3 165.000 2021 model 100.000 km. Er der nogen der gider købe den om 4-5 år?
Er det hele bare et spørgsmål om, hvad man har det bedst med eller er der en af delene som bare ikke giver mening?
Jeg spørger nok mest til folks personlige holdninger, ikke så meget til udregninger.
--
#7 Det kommer vel an på om du er mest til nye biler, eller om brugt ikke gør dig noget.
Personligt kan jeg godt lide at købe mine biler selv fra ny, og så køre dem indtil de er så gamle at de ikke er meget værd, men alligevel kan afsættes med udbetaling til en ny. Så jeg kører gerne i mine biler i ca. 10 år/200.000 km.
Men da jeg skulle have ny sidste år, og godt kunne se at man kom længst med ellerter, så ville jeg ikke tage risikoen for afskrivning (hvilket jeg priser mig lykkelig for i dag), så derfor valgte jeg at lease.
Der må man jo så se hvad det koster at lease kontra at eje.
Du giver selv et eksempel på en ID.3 til 187.400 over 4 år. Kan du finde en brugt ID.3 i den stand du godt kunne tænke dig, og den koster væsentligt mindre end 187.400, så gå endelig efter det. Er den alligevel ikke billigere over 4 år, så kan du jo lige så godt vælge at lease en ny. Der er service aftale med, så der komme du ikke i klemme med store værkstedsregninger i de 4 år du har bilen.
--
Hvis jeg skulle have elbil nu, ville jeg lease.
Teknologien går vildt stærkt, og der kommer markante forbedringer på batterier osv.
En 8 år gammel benzinbil kan basically det samme som en ny. En 8 år gammel elbil er "antik" i forhold til en ny.
Selvfølgelig ved vi ikke om den næste batteri-revolution kommer i næste måned eller om 5 år, men ladetid og rækkevidde er ting der konstant forbedres på elbiler.
Jeg havde taget leasing. (..jeg har selv købt mine sidste to benzinbiler fra ny, og har haft en fin økonomi ud af det, og står ikke foran at skulle skifte. Har tidligere både leaset og haft firmabil - og en lang række brugte smadrekasser i mine yngre år :)
--
"ORK SATME!"
Jeg har selv en ioniq (den første uden tal) som vores bil nr 2 og den er jeg super glad for. Valgte den frem for en ID3 af lidt forskellige årsager men en af dem var at jeg kunne få en ID3 med 100k på tælleren for 190k eller en ioniq med 33k på tælleren for 170k.
i #7 taler du om gensalgsprisen og den tvivler jeg på er vildt høj på en elbil der har kørt 100-150k plus. Personligt ser jeg vores ioniq som en bil uden den store værdi om 4-5 år.
Så ud fra det kan leasing godt give mening medmindre du kommer til at køre mange km. i den.
--
Gode betragtninger.
En ID.3 til ca. 170.000/100.000 km ville jeg betragte som en "bonusbil" jeg ville ikke bekymre mig synderligt om værditab. Bilen er bare en nødvendighed.
Leasing forekommer mig at være mere fleksibelt - jeg er fleksibel i mit job og kunne muligvis skifte "jobadresse" om et år eller to.
Specifikt valg:
ID.3 180.000/54.000 km/2021
Hyundai Kona 160.000/6.500 km/2022
Betyder det det store om bilen har kørt 10/50/100.000 km?
--
Vi skiftede begge biler tilbage i juni, og som elbil nr 2 valgte vi en Fiat 500. Den er fra 2022 og havde kørt 10.700 km, og stod til 145.000. Efterfølgende har jeg en kollega som har lavet samme køb, og samme sted, og fik en der havde kørt 4k til 135.000.
Der er rigelig plads til 2, bagsædet kan anvendes når det er nødvendigt.
Den er angivet til 310 wlpt, men når vi lader med omkring 25-30% tilbage har vi kørt 160-170, så vil fint kunne opnå dit mål.
Eksempel på bil:
https://www.bojsenbiler.dk[...]
Jeg ville ikke gå med en brugt bil med så mange km på bagen, og slet ikke som nummer 2, som alligevel skal køre så langt.
--
#12 +1
Jeg hører podcasten "Bilradio" hvor de nærmest kun snakker elbiler. De anbefaler også Fiat 500e som et godt køb (ihvertfald hvis man ikke skal bruge den vilde bagsæde/bagagerumsplads)
Husk at kigge på den med stort batteri
Der er også leasing af Polestar 2 gennem Gomore (inkl forsikring og service), dog er de "udsolgt" pt
--
It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck
Tak til alle for interessante tanker.
Nu er vi nået dertil, hvor jeg foretrækker at lease og Fruen foretrækker at købe kontant :)
Jeg skal kunne få en hund - ikke stor - i bagagerummet eller ind på bagsædet, det ser ikke rigtig ud til, at Fiat'en kan håndtere det. Den anmeldes jo fint og kunne ellers være det rette.
--
Sidst redigeret 02-09-2024 22:09
Der er leasing kampagne på IONIQ 6 til 3.895kr pr måned med 9.995kr i udbetaling og valgfri farve. Så det kunne være en mulighed.
https://katalog.hyundai.dk[...]
Hold evt. øje her.
https://fdm.dk[...]
--
Ryzen 5 - 3600 @ 3.6 GHz | Noctua H-U12P | GB B550 Gaming X | ASUS GTX1060 6GB | 32GB G.Skill Ripjaws 3600MHz| Samsung 860 EVO 1TB SSD|
Vi har lige købt elbil nr 2
vi valgte en megane e-tech, købt brugt 2 år gammel, gået 7.500 km med alt i udstyr og alle krydser sat til 250.000. Og der er masser også billigere udgaver tæt på de 200.
Min personlig mening, du får alt for lidt for pengene på en id3
--
#16 Tillykke med den, den virker lækker.
Jeg skal have en til arbejde 90 km pr. dag 3-4 gange om ugen. Den skal ikke koste mere end max 170.000,-
Det ligger lige nu til en Fiat 500e til 125.000,- 7500 km.
--
Fiat 500e er svær at slå til de penge :o)
Personligt, hvis man kan leve med den meget ringe rækkevidde, ville jeg vælge en Mazda MX-30.
Kan se de står til ~135.000 og op, men tvivler på de bliver solgt til de priser.
--
#18 Ja vi kigger nu på Fiat 500e/Mazda MX-30/Honda e.
--
Honda e har fået lidt hug
mazda mx 30 er rigtig lækker hvid man nøjes med den korte rækkevidde
fiat 500 e har jeg ikke hørt noget om, men almindelig Fiat 500 har alle dage været en god lille bil, så mon ikke den er ganske ubemærket
--
Jeg er glad for min BMW i3 120ah :) gav 170.000 :)
--
+50/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
et vigtigt punkt er vel også en evt gensalgs værdi på en køb bil..
vil tro at nogle af de biler med kort rækkevide de vil blive svære at sælge igen... selv med højt tab, når der er så meget udvikling på batteri/vægt/kemi, inverter/motor.
På nogle leasing aftaler der er total økonomien bare bedre end end købt bil, da service og nogle gange forsikring også er med i prisen...
Den gamle diesel hakker jeg havde, et brugt
pr måned på 2000-2100kr på diesel.
vægtafgift 4200kr om året
vedligehold 1300kr pr måned (service, dæk, rep)
forsikring 8500kr
omkring 4300kr pr måned... og det er inden afskrivning på bilen.
købt for 130.000, solgt for 35.000kr efter 5års ejerskab.
Så afskrivning var 1550kr pr måned.
Så i alt lige omkring 6000kr pr måned.
Du kan få en ny tesla model 3 for 3700kr pr måned... med 10.000km om året og der kan tilkøbes 5000km extra for 300kr pr måned..
jeg har ikke gravet mere i det
--
Ved godt det er over budget, men jeg lige købt en Model 3 SR fra 2021 med ca. 70k på klokken til 200k til pendlerbil.
Du kan godt få dem nede omkring 170, men så er det nok en 19'er.
--
Som et lidt offbeat alternativ er mazda mx-30 en mulighed.
De har en ret fesen rækkevidde og ladeeffekt, men deres pris er svær at diskutere med.
Hvis jeg ellers læser deres prisliste ret, starter de ved 189k. Det er et 35kwh batteri og 145hk.
Så ikke nogen racer på nogensom helst måde. Men måske et forhandler besøg værd. Så kan du selv føle bilen an og få de mere specifikke værdier.
--
Skulle det interessere nogen, så blev det en VW ID.3 2021 Pro Performance
180.000 kroner/30.000 km.
Tak for alle indsparkene :)
--
Tak for tilbagemelding.
Og ups overså den.
--
#27 Hvordan er softwaren? Overvejer en ID4. 2021, men har læst at infotainmentsystemet er lidt trægt.
--
vent 2/3md,til der har været valg i US,og se om der bliver lukket en del ned for kina,så bliver de presset på priserne
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#30 Det må du lige uddybe...
--
elon musk ,er vist ikke for smart lige i tiden,hvis man følger nyhederne
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#32 Det hjalp ikke på min forståelse... Elon Musk har da længe opført sig ret særligt.
--
Prøv en Mini Cooper el, det er vores næste nr 2, vores nr lige pt er en Model Y.
--
Apple <3
#29 Indtil nu overhovedet ingen problemer, det kører som det skal.
#28 Iøvrigt var det tæt på at blive en MX-30 - det er godt nok en lækker sag. Udstyrsniveauet på vores ID.3 gjorde udslaget for mig, samt det faktum, at når vi igen kan nøjes med en bil på et tidspunkt vil jeg nok foretrække at sælge min Ioniq 5, og så ville Mazda´en ikke kunne være vores eneste bil.
--
Sidst redigeret 14-09-2024 00:48
#29 Jeg er skuffet over ID3'en, rent software mæssigt. Den er fra 2024. Jeg har kun hørt det skulle være værre i den ældre model.
Der er stadig software fejl og ting som 'nedsænkning' af sidespejle når man bakker fungerer ikke, på trods af man kan slå det til/fra i systemet.
men i det store hele gør det ikke så meget. Jeg bruger alligevel primært Android/Apple carplay.
--
--
Sidst redigeret 14-09-2024 10:13
#36 hvilken trim kører du i? Overvejer selv ID3 som bil nr 2, og husker at augmented reality var lækkert da jeg prøvede den i 2020. Kommer dog selv primært til at bruge Android Auto.
Er der app til bilen og kan man via app styre klimaanlæg?
--
#37 Der er en App og du kan styre klimaanlæg samt meget mere.
--