Hvad handler det om?
..giv da lige en 2 sekunders intro-tekst... handler det om at nogen maler grafitti? At russerne er sejlet ind i røret med en ubåd, hvor en eller anden "Ramius" er kaptajn? Er det om arbejdsmiljø? Om Co2 belastning.
Det her er bare clickbait. Du har været her længe nok, homie.. du skal liiiige levere *lidt* mere budskab ;)
--
"ORK SATME!"
#1 Første link og anden link viser informationen direkte in your face.
Det var faktisk bare et lille tip til vores kære øøøh ø beboer om de snart kan hente sodavand og øl hurtigere igennem en hemmelig Tunnel direkte til Hamborg fra vores store Ø.
Youtube shorts linket forklarer det hele meget simpel og nemt i et hurtig resumé
--
if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
Hvad dansken ikke gør for en ramme Slots.
--
Gi' nu rygeheroin en chance!
Super fedt projekt, hvor jeg selv har været med i de helt tidlige faser af projektet :)
Jeg var også lige nede og se hvordan det gik på byggepladsen... Det er en vild oplevelse og nogle fantastiske konstruktioner... Kommer til at hjælpe også, i det fynske og jyske, når der ikke er samme pres på vores motorvejsnet.
--
-all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
#2
Den jydske måde at ødelægge egne muligheder ved at lægge pæn del af detailhandel omsætning langt hjemmefra kommer nok ikke i samme grad. Tid r er højere værdsat på Sjælland.
--
#6 - Hvis man besøger grænsebutikkerne i nærheden af Puttgarden, så er de allerede i dag velbesøgte.
Sjællændere er også i høj grad tiltrukket af billige bajere og bum (og billig polsk arbejdskraft).
--
FFHAU!
#6
Velbesøgte af dagsture - nej.
Velbesøgte af rejsende - ja
Selvfølgelig får Sjælland også deres del af grænsehandlende - helt sikkert.
Men ikke i samme grad - af en simpel grund - den højere værdi af tid
--
Jeg kan ikke finde linket.. Men i en anden tråd om grænsehandel, viste det sig - iflg. primært bilejere- at regnestykket ifht brændstof, investering i trailer og den tid folk bruger på indkøbsrejser, skulle give mening hvis man er villig til at ignorere minimum to faktorer i ligningen.
Jeg er stadig imponeret over at grænsehandel er et hit - men det handler måske mere om at man "får en tur ud af det" og får hentet øl i samme omgang.
Personligt foretrækker jeg at handle lokalt i en fart.
Så kan man bruge lidt af den sparede tid på at pleje tømmermænd og forfine teknikken til et punkt hvor tømmermændene er så sjældne at man i stedet kan bruge tiden på målet for hele projektet.
(men som nogle sagde i den anden tråd; man kan handle andet end øl i Tyskland)
--
Goats are better people
--
Sidst redigeret 15-08-2024 11:09
#9
Præcis.
Handl lokalt - så eksisterer butikkerne måske også fremtidigt.
Personligt - er du ikke ved at være for gammel til sprit og tømmermænd ?
--
Sidst redigeret 15-08-2024 11:11
#10
Jeg er i gang med et forsøg som en sundheds-hippie satte op til mig.
Det er kildevand og mindre mad, PT er jeg oppe på seks liter vand om dagen, det koster 2.25 literen eksl. pant.
Jeg kan desværre ikke udtale mig på et sagligt og personligt erfaringsmæssigt baseret plan mht. øl-drikkeri mens forsøget står på.
Men lokalhandel er eller burde være prioritet nummer 1 for hvem som helst.
--
Goats are better people
11# bare et headsup omkring vand:
https://www.avisen.dk[...]
Jeg ved ikke helt hvor meget er for meget, men huskede en tysk dame der lavede samme nummer.
Tror det er noget med salt og sukker balancer som man ikke skal fucke alt for meget med.
Tunnellen bliver dyr at køre igennem og det vil begrænse antallet af grænsehandlende. I jylland er det kun kørte km og tid det koster, derfor er det nemmere at gøre det oftere og for mindre ting.
--
Som udgangspunkt for 10 år siden er prisen for at køre den ene vej.
"En almindelig personbil skal betale 484 kr. for at køre under Femern, mens en lastbil skal af med 2.059 kr." år 2014 takster
så i dag / når den er færdig er vi nok på 800 kr for bil og 3500 for lastbil, den ene vej. Så skal der satme læsses noget jolly cola.
Kan huske de snakkede om at det skulle være "gratis" at køre over storebælt når den var betalt, så have et symboslk beløb ala 50-75 kr for at køre over til vewdligeholdelse, da de så pengene så blev de 900.000 offentlige ansatte liderlige på pengene og glemte mangfoldigheden i at komme billigt rundt i landet som dansker. :-)
--
Sidst redigeret 15-08-2024 11:56
#12
Jeg synes det er en spøjs artikel der byder på flere forskellige konklusioner, alt fra fejlbehandling på hospitalet i det konkrete tilfælde, til at nævne forskellige sygdomme der forhøjer risikoen- og ikke på noget tidspunkt oplyser hvor meget "for meget" er.
Men det er efterhånden niveauet i pressen over en bred kam.
Indtil videre er min eneste "bivirking" øget vandladning.
Plus er et begyndende vægttab uden motion.
Yes, jeg tænker også at tunnelen skal finansieres, det kender vi fra broer.
Handl lokalt, folkens.
--
Goats are better people
--
Sidst redigeret 15-08-2024 12:04
#13
Ja Storebælt blev lovet næsten gratis efter tilbagebetaling
Men så ramte virkeligheden - gratis Storebælt forbindelse ville både ødelægge Femern økonomien og give enorm transport gennem Danmark.
Så egentligt godt vi har fornuftige politikere der laver løsninger.
--
#15 Lillebælt (nye/gamle)burde være betaling, als, sønderborg, rømø, langeland. Lolland, falster osv Så vi slap for at have alle de idioter kørende, når der kan smides i statskassen.
Enorm trafik gennem danmark vor herre bevares, der er motorvej, de genere ikke lars brokkehovede på landevejen hvor knallerbøllen er hans største problem.
--
Sidst redigeret 15-08-2024 12:34
Når nu djævleøen får direkte forbindelse til Tyskland....sååe kan vi da vist fint sætte en grænsekontrol op ovre på vest-siden af Storebæltsbroen. Ved nærmere eftertanke....behøver vi overhovedet Storebæltsbroen !? ;)
--