Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Er det fair at jeg skal betale for Postnords fejl?

Af Monster Supporter FlyingHippo | 09-08-2024 20:08 | 1165 visninger | 21 svar, hop til seneste
TL;DR: Jeg har en webshop, hvor jeg sender 5-10 pakker om ugen. Jeg har købt en pakkelabel hos online ved Postnord. Da den skal sendes ud af EU, skal der udfyldes toldinformation. Det er ikke første gang, jeg sender en pakke ud af EU, så jeg udfylder, som jeg plejer. Jeg printer labelen, smækker den på pakken, og sender den afsted, sammen med de andre pakker jeg skal have sendt den dag. Nogle dage senere kommer pakken retur fra Norge, da der ikke er tolddeklaration på labelen. Postnords system har ikke genereret den del af labelen, og jeg har ikke spottet manglen i farten, da jeg havde flere andre pakker, der blev sendt samme dag, og de var alle til DK, så der var ingen tolddeklaration. Jeg kontakter Postnord. 3 medarbejdere giver mig ret, i at det er en fejl i deres system, men jeg kan ikke få min label refunderet, da labelen er blevet brugt, og det er mit ansvar, at tjekke at den er korrekt, inden jeg sender. Er jeg urimelig? 3 forskellige medarbejdere giver mig ret i at deres system har lavet en fejl, men alligevel er det mig der skal betale. Det handler om små 140kr, og jeg har allerede brugt langt mere tid end det er værd. Men hvad hvis jeg havde købt 10 labels den dag, og der var fejl på dem alle? Jeg er næppe den eneste der har købt en label den dag. Hvor mange andre labels har der været fejl på? Detaljeret version: 12-07-2024 Køber label, udfylder den 100% som jeg plejer når jeg sender udenfor EU. Jeg har en del pakker der skal sendes samme dag, de der skal sendes indenfor EU køber jeg via GLS. I farten tjekker jeg ikke om der er en tolddeklaration på Postnord labelen. Labelen plejer at blive genereret korrekt af deres system, så derfor gik jeg også ud fra, at den var korrekt denne gang. 28-07-2024 Pakken kommer retur fra Norge, da der mangler tolddeklaration. 30-07-2024 Jeg ringer til Postnords kundeservice, for at få pengene tilbage (140kr) for den labelen, da det er deres online system, der har lavet en fejl. Medarbejderen giver mig ret i at labelen er forkert, men at det ser ud til, at jeg har udfyldt den korrekt. Præcist som jeg har gjort flere gange før. Medarbejderen kan desværre ikke refundere mig, jeg skal istedet bruge deres reklamationsformular på hjemmesiden. Jeg finder deres reklamationsformular. I den er der dog ikke noget punkt, der vedrører reklamationer grundet fejl i deres system. Man har kun mulighed for at reklamere over pakke der er forsvundet, eller indhold der er beskadiget. For at undgå at få et standard svar i retningen af: "Du har valgt at reklamere over en forsvundet pakke, men vi kan se, at den er returneret til dig den og den dato. Ha en god dag" Vælger jeg istedet at skrive nedenstående til deres kundeservice 30-07-2024 11:22 Emne: Manglende toldinformation på label Hej Jeg har netop fået et rekommanderet brev retur, som jeg havde sendt til XXXXXX XXXXXX i Norge, med besked om at der manglede toldinformation. Jeg købte labelen 12/07/2024 (Pakkelabel-XXXXXXXXXXX.pdf) På daværende tidspunkt lagde jeg ikke mærke til, at der ikke var toldinformation på labelen, selvom jeg havde udfyldt formularen lige som jeg plejer. Se "Pakkelabel-XXXXXXXXXXXX 2.pdf" Jeg er ret sikker på at jeg udfyldte tolddeklarationen helt som jeg plejer, så jeg ved ikke om der på det tidspunkt har været en fejl i systemet? Jeg har netop været inde og købe en ny label til XXXXXXXX, og den ser ud til at være korrekt. Jeg vil dog gerne have den første label refunderet 05-08-2024 11:12 får jeg nedenstående retur "Hej Flemming Tak for din henvendelse vedrørende Ordre XXXXXXXXXXXX på forsendelsesnummer YYYYYYYYYYY Jeg kan godt se, at der mangler tolddeklaration i ordren, og det er sendt videre til vores IT-afdeling. Vi kan på Onlineporto desværre ikke kreditere dette køb, men du kan oprette en reklamation på postnord.dk over forsendelsen med henblik på refusion. Du kan også benytte dette link: https://kundeservice.postnord.dk[...] Jeg beklager ulejligheden. Med venlig hilsen XXXXX PostNord Kundeservice" 05-08-2024 12:28 svarer jeg: "Hej Tanja Nedenstående er bestemt ikke møntet på dig personligt, og jeg beklager dybt, hvis du kommer til at føle dig truffet, men: Det er godt nok en omstændig og frustrerende process det her. Først ringer jeg til jer og er i kø i en halv time, og får at vide at de godt kan se at der er sket en fejl, men de ikke kan hjælpe og at jeg skal have fat i kundeservice. Og du siger så at jeg skal have fat i en anden afdeling. Formularen du henviser til giver mig kun mulighed for enten at efterlyse pakken, eller klage over manglende beskadiget indhold. Begge dele kræver billeder af pakken og indhold. Men jeg har jo købt en ny label og fået den sendt afsted, så det er ikke muligt. Kan du fortælle mig præcist og trin for trin hvad jeg skal vælge, for at min reklamation bliver oprettet korrekt, og jeg ikke bare endnu engang bliver afvist? Jeg synes jeg har brugt ret lang tid på det her efterhånden, og spørgsmålet er, om det er de 140 kroner værd, ift. den tid jeg har brugt? Men det går hen og bliver en lidt stædig principsag. Har du ikke mulighed for blot at videresende min mail, der i min optik indeholder alle de nødvendige informationer? Med venlige, men meget frustrerede hilsener Flemming Nielsen" Jeg har endnu ikke fået svar retur, men umiddelbart efter prøvede jeg alligevel at bruge deres reklamationsformular, og valgte det punkt der kom tættest på min situation: "Pakke ikke modtaget" 08/08/2024 "Hej Hvis du har brugt første label, kan du desværre ikke få det refunderet. Man kan kun få labels refunderet, hvis de aldrig har været blevet brugt, det beklager jeg. Med venlig hilsen YYYYYYYY PostNord Kundeservice" Jeg svarer: "Men det er jeres system der har lavet en fejl, og lavet en forkert label? Jeg nærstuderer ikke hver eneste pakkelabel jeg printer. Mvh Flemming Nielsen" Dagen efter: "Hej igen Det kan jeg godt se, og det beklager vi. Men det er vigtigt at tjekke om alt står korrekt. Sekundet et label er blevet brugt er det ikke muligt at få pengene tilbage på det. Da det tæller som at det har været brugt. Det beklager jeg. Med venlig hilsen YYYYYYYY PostNord Kundeservice" Jeg svarer: "Og det er dit endelige svar, der er ikke nogen længere oppe i hierarkiet der kan se uretfærdigheden i at jeg skal bøde for en fejl i har lavet? Mvh Flemming Nielsen" YYYYYYYY svarer: "Hej igen Jeg kan sagtens forstå det og det er selvfølgelig virkelig ærgeligt. Men det er desværre som jeg skriver, at Porto man har købt kun kan refunderes hvis det ikke er brugt. Igen, jeg beklager mange gange, men jeg kan ikke gøre mere herfra end at forklare situationen. Med venlig hilsen Karl PostNord Kundeservice"
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#1
Pendor
Mega Supporter
09-08-2024 20:22

Rapporter til Admin
Tag en tudekiks og kom videre
--
#2
-Henrik-
Elitebruger
09-08-2024 20:31

Rapporter til Admin
Altså man forventer selvfølgelig, at den label, man printer, ikke er fejlramt. Men når det er sagt, er det altid en god idé at checke, om alt er, som det skal være og ikke blot antage at det er det, for der kan jo ske fejl med alting. Og i sidste ende er det dig, der er ansvarlig for, om dine forsendelser er okay eller ej.
--
#3
Olding
Monsterbruger
09-08-2024 20:36

Rapporter til Admin
Hvis du kan bruge rå stor mængde ressourcer på så lidt, ville jeg tænke over prioriteter i arbejdet og livet
--
#4
JohnMikkelsen
Monsterbruger
09-08-2024 20:50

Rapporter til Admin
Hvis du havde haft en af de tre medarbejderes indrømmelse på skrift, havde du haft en sag, imo. Men det har du ikke, så du må nok æde den. Det sender, uanset hvor meget folk har trang til at svine dig til, et signal om at PostNord ikke har styr på det. Så det er bare en ny ting du som kunde ikke får penge for at have styr på. (I gamle dage skulle man bevise at man var hjemme når man var hjemme, ellers kom man ingen vegne med at bitche over at de konsekvent smed forsendelserne til levering på adressen på posthuset og nægtede at refundere porto-differencen - det var op af bakke, kan jeg fortælle dig)
--
Goats are better people
#5
ToFFo
Guru
09-08-2024 20:53

Rapporter til Admin
Kigger vi helt firkantet på det, så er det dit ansvar at sikre varen er som den skal være, inden du tager den i brug. Det havde været god stil af Postnord at refundere beløbet. Omvendt kan man sige at Postnord har haft en omkostning ved at sende den til Norge og tilbage igen. Det kan være de, uden at sige det, mener at den omkostning går lige op med prisen på labelen. Det er ærgerlige lærepenge og lærepenge skal der fandme betales mange af når man er selvstændig. Det er helt vildt så stor forskel der er på B2B og B2C handel. Man skal virkelig være på vagt.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
--
Sidst redigeret 09-08-2024 20:53
#6
FlyingHippo
Monster Supporter
09-08-2024 21:17

Rapporter til Admin
#5 Jeg købte labelen som privat
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#7
ToFFo
Guru
09-08-2024 21:36

Rapporter til Admin
#6 - Oh... Well... Det ændrer desværre ikke noget. Det er stadig dit ansvar at checke varen er korrekt inden den tages i brug. Jeg havde nok ikke gjort mere ved det. Jeg fik også engang en efterregning pga. overvægt, selvom jeg var helt sikker på der ikke var overvægt. Det var en relativt lille pakke. Jeg skulle betale noget i retningen af 70kr. Jeg kunne selvfølgelig bare have ignoreret regningen og sagt at jeg ikke kender til det. Enhver kunne have sat min afsenderadresse på. Det var også Postnords fejl. Men pyt :P
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
#8
JohnMikkelsen
Monsterbruger
09-08-2024 21:42

Rapporter til Admin
#6 Fremover, uanset om det handler om reklamationer, porto eller prostituerede; har du klager af enhver art, så tag alt i skriftlig dialog. Du har tre medarbejderes ord for at deres system kikser. Jeg skal ikke kunne sige om det at du kører portoforretningen gennem GLS kan have haft indflydelse, men det tænkte jeg i anden gennemlæsning. Uanset; tag alt den slags via skriftlig dialog, så er der aldrig tvivl om hvem der sagde hvad. Havde du nu sendt 75 pakker den dag, havde vi talt om ..... jeg dumpede matematik i folkeren.. mange penge.
--
Goats are better people
--
Sidst redigeret 09-08-2024 21:43
#9
FlyingHippo
Monster Supporter
09-08-2024 21:53

Rapporter til Admin
#8 jeg har jo netop deres svar pr mail, hvor de godt kan se at der er en fejl?
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#10
JohnMikkelsen
Monsterbruger
09-08-2024 21:58

Rapporter til Admin
#9 Yes, det er jeg med på. Men det eneste de erkender på skrift, er at tolddeklarationen ikke er inkluderet i ordren. Personligt tolker jeg det som at løbet er kørt, jeg kan ikke bevise at jeg rent faktisk har udfyldt ordren korrekt. De tre medarbejdere der i telefon indrømmer at det sagtens kan være en systemfejl at tolddeklarationen ikke er inkluderet, ville få mig til at forfølge det, såfremt deres indrømmelse var på skrift. Der er en forskel i det du har på skrift og det du har i samtale.
--
Goats are better people
#11
RoadRunnah
Mega Supporter
09-08-2024 22:08

Rapporter til Admin
Lad vær med at bruge tid på Post Nord og told.
--
#12
JohnMikkelsen
Monsterbruger
09-08-2024 22:15

Rapporter til Admin
#11 Jeg indrømmer blankt at jeg er på Hippoens side; men en enkelt forsendelse ville jeg ikke gide bruge mere tid på. Omvendt; IT-afdelingen burde kunne se ordren i detaljer og afgøre om kunden har udfyldt korrekt eller ej. I min optik lyder det som standard-afvisning fra PostNords side. Jeg har taget mine kampe med det selskab og bruger dem stadig, men back in the day; det var op af bakke hele tiden med kundeservice, flere forskellige supportere på samme sag, afvisning på afvisning, klare indikationer af at sidste supporter ikke læste forudgående dialog osv.
--
Goats are better people
#13
FlyingHippo
Monster Supporter
09-08-2024 22:16

Rapporter til Admin
Hmm jeg kan godt se at jeg heller ikke får ret meget medhold her. Og nej det er ikke de 140kr hver, men det er forkasteligt at de får lov at slippe afsted med at have så lidt styr på det. For et halvt år siden, fik jeg en told opkrævning. Jeg var uenig så jeg skyndte mig at klage. Det tog dem 3 uger at svare, men allerede efter 2 uger havde de smidt pakken væk. Der stoppede de også bare med at svare på mine mails
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#14
MisterNiceHands
Giga Nørd
09-08-2024 22:19

Rapporter til Admin
Bid i puden, skat ;-) Nu ved jeg ikke hvad din timeløn er, men du har vel allerede brugt mere tid(penge) på det, end hvad porten reelt koster. Specielt med 1½ time i kø, plus hvad ellers du nu har haft af korrespondance. Nu har du lært til næste gang at kigge efter en ekstra gang, når der skal sendes noget til Norge, UK eller andre lande udenfor EU :-)
--
Signatur (Valgfri)
#15
ToFFo
Guru
09-08-2024 22:40

Rapporter til Admin
#13 - Altså jeg er enig med dig i at det er dårlig stil de ikke bare refunderer dig. Jeg antager det er første gang det er sket. Så rent moralsk er jeg helt på din side. Det er en principsag for begge parter tror jeg. De behøver ikke refundere dig, men det havde været god kundeservice at give dig pengene tilbage. Det er bare ikke i Postnords ånd at give kunderne ret. Men Postnord er, efter min mening, stadig det bedste af det værste. Jeg fatter helt grundlæggende ikke at fragtfirmaer kan være så inkompetente. Jeg kender ikke et eneste fragtfirma som ikke har elendig kundeservice. De skal nok være derude, det er jeg sikker på. De er bare ikke store nok til man kender dem.
--
Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 19/07-2024
#16
JohnMikkelsen
Monsterbruger
09-08-2024 22:40

Rapporter til Admin
#14 Det ville være spøjst om folk havde det på samme måde i privathandel med folk der tager røven på køber. "Jamen du sendte jo penge for den vare du aldrig fik, måske skulle du bare tage en lur og komme videre i teksten"
--
Goats are better people
#17
JohnMikkelsen
Monsterbruger
09-08-2024 22:54

Rapporter til Admin
#15 Bare vent til det hele er AI, makker. Min bank kører robot-pis på mig og svarer først nogenlunde forståeligt når jeg forlanger menneskelig respons - og selv da er jeg i tvivl om "Annette" overhovedet eksisterer, idet hendes skriveri minder slemt meget om google translate.
--
Goats are better people
#18
Conluxa
Semi Supporter
09-08-2024 23:24

Rapporter til Admin
Du skal anke sagen, efter kundeservice har svaret dig og lukket sagen. Anken kan eksempel lyde på, at pakkelabel udskrev forkerte data i streg/QR kode. https://kundeservice.postnord.dk[...]
--
#19
MisterNiceHands
Giga Nørd
09-08-2024 23:29

Rapporter til Admin
#16 Vi snakker 140kr ikke et RTX 4080, slap nu lidt af.
--
Signatur (Valgfri)
#20
FlyingHippo
Monster Supporter
09-08-2024 23:39

Rapporter til Admin
#18 Well since i have wasted this much time already... Tak for link!
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#21
JohnMikkelsen
Monsterbruger
10-08-2024 08:32

Rapporter til Admin
#19 Jeg gjorde som du sagde. Jeg har slappet af hele natten. (jeg mente bare.. sommetider bliver det en principsag, de 140 kroner kunne sagtens være dråben, lige efter den pose kaffe ovre i Brugsen som på bonnen er gået ind til 69 kroner og de skrev 48 på skiltet)
--
Goats are better people

Opret svar til indlægget: Er det fair at jeg skal betale for Postnords fejl?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning