Overvejer ElbilAf Megabruger Cani83 | 07-08-2024 11:21 | 4184 visninger | 75 svar, hop til seneste
Hej med jer.
Jeg overvejer at udskifte min dieselbil med en elbil. Hvis muligt, skal den kommende bil ikke koste mere end 250.000 og gerne billigere.
Jeg har som sådan ikke det voldsomme kørselsbehov, da jeg tre gange om ugen arbejder hjemmefra.
To dage om ugen er jeg inde på arbejdet, hvor vi har Clever ladestandere og jeg har 75 km til min arbejdsplads.
De længste ture vi tager, er nå vi kører fra København til Thurø én til to gange om året.
Jeg kan via mit arbejde få rabat på Clever one, så jeg kan oplade ubegrænset for 599 kram om måneden.
Vi bor i lejlighed, hvor der ikke er mulighed for egen lader, men ligeledes her, har vi en del offentlige ladestandere fra Clever. --
Gør det du vil ikke fortryde det.
Vi købte en Tesla Model Y LR AWD i feb. og hold nu op hvor er det fantastisk! Alt spiller, ladning er nemt(gælder alle) Clever er rigtig fint. Vi har dog ikke selv Clever grundet kørselsbehov og vi har mulighed for egen lader.
Hvad du skal vælge ved jeg ikke, mit bedste råd er at prøve dem der er inden for dit budget. -- I5 10600k - Evo 212 - Ventus 2X 3060TI - HyperX 16 GB 2666 mhz - A-Data SX6000 1 TB - CX750 Overvejer selv at skifte til elbil, men Tesla bliver det ikke. Har dog kig på den nye Skoda Iconiq
som skulle være rimelig rummelig, 450km på en opladning og en købspris på under 200.000 fra ny :)
så må man leve med at være klima synder -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram #2 - Elroq?
Der kommer ikke umiddelbart en Skoda elbil til under 200k. -- Jeg har hørt at op mod 40% af elbil-købere fortryder de er skiftet til el. Hvorvidt det har noget hold i virkeligheden ved jeg ikke.
Der er både fordele og ulemper ved elbil. For mig personligt kan det ikke betale sig, da jeg simpelthen ikke kører nok km til det kan betale sig. Det er vurderet ud fra hvor meget usikkerhed der er på priserne, hvor hurtigt teknologien udvikler sig og ud fra rækkevidden på bilerne.
Lad os sige en elbil har en rækkevidde på 600km.
I den virkelige verden er det måske 400km (i gennemsnit)
Men det er hvis man kører fra 100%-0% men det gør man jo ikke.
Man lader jo fra 10%-80% for at passe på batteriet, så egentlig skal man tage 30% fra de 400km.
Ja, min udregning er biased as fuck fordi jeg ikke har en elbil og ikke er super-fan af elbiler. Men jeg går også efter worst-case for at være helgarderet :P
Der går et par år endnu før jeg skifter til elbil og jeg ved godt det er en meget upopulær holdning herinde... Men det ændrer ikke på at jeg synes en elbil ikke er god nok til mig endnu. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 07-08-2024 14:53 #4 Du skal huske at selv, hvis vi går med dine rimelig biased udregninger, gør disse sig kun gældende de dage hvor du skal køre fx. 300-400 km eller der over på en dag / en gang og du lader bare til 100% de dage du har brug for det.
Hvis man har hjemme lader kan man komme ud til en bil med 80-100% range hver eneste dag. Dette betyder at du aldrig skal tænke på range såfremt du ikke skal køre 300+ km på en dag/gang.
Vil måske vove at påstå at man ikke super ofte har behovet for at køre 300+ km. Derudover lader de fleste el biler et par hundrede kilometer på 15 min. +/- alt efter bil og lade hastighed. -- Sidst redigeret 07-08-2024 15:04 Vores Model Y (Berlin) med Byd Blade batteriet lader 20-80% på 15/20 minutter. Lade hastighed er faktisk begyndt at blive et problem fordi det går for stærkt (afgifter mm ved ladestandere hvis du holder der med 100% batteri)
Vi har aldrig haft mere køreglæde i en bil som vi har nu. Man glæder sig hver morgen til at skulle ud i bilen.
Og hvis du lader hjemme i de rigtige tidsrum kan du lade til 0,50 øre pr. kw/time på hjemmeadressen (‘med transport afgifter). Vi bruger omkring 350 kWh om måneden så det er et driftsbudget på 175-200 kr.
Derudover sparer du også penge på service og ejerafgift.
Mine svigerforældre kan spare 600-800 kr pr. måned ved at skifte deres Peugeot 208 ud med en Model Y. Afhængigt af om de lader en ladeboks eller køber den kontakt.
Der er en YouTuber som har formået at lade 1000 km til 100 kr (Hvis man lader strategisk og på de rigtige tidspunkter) -- Sidst redigeret 07-08-2024 15:35 Skift til elbil, meget at spare. Billigere afgifter, service og opladning.
Jeg overvejer også ved at skifte til el-bil. Men ønsker gerne en elbil med 22 kW AC opladning (hjemmeopladning), men der er for få modeller med 22 kW og de elbiler der er på nuværende tidspunkt med 22 kW AC opladning er for dyre. -- Der er mange meninger omkring el bil, både positive og negative..
Et grønt billån er i mange tilfælde billigere end et alm billån, med mindre at man køber kontant.
Der er rigtig mange der fortryder køb af deres EL bil fordi priserne på dem er raslet ned over de sidste 3-4 år, og der er mange som på et år har mistet 100-150.000kr på en elbil, hvis de stod og skulle sælge den. Men det gør faktisk også at hvis man ønsker at købe en bedre brugt, så kan der være rigtig mange penge at spare..
Men jeg kender endnu flere som der er rigtig glade for deres EL bil, også selv om de har tabt en god sjat penge på dem, fordi at de regner med at skulle have bilen i mange år endnu.
En ting som man lige skal have med i sine overvejelser og i sit budget er at der er nogle ting som der kan være meget dyrer end hvis det er en alm bil.
Forsikring og dæk/fælge - forsikringsselskaberne er i mange tilfælde hunderæde for EL biler fordi de tit har flere kræfter end en alm bil og de er tungere og lader mere skade på andre biler hvis uheldet er ude, reservedele til en EL bil er ofte også i den dyre ende...
fx en Citroen E-C4 kan købes for omkring 200.000kr med ganske få km på klokken og er en ganske ganske udemærket bil, de næste par år der kommer der flere mærker på banen med helt nye EL biler som starter ved 160-170.000kr.
-- Har du overvejet leasing ?
Har to kollegaer der er gået leasing vejen, og den ene regner ret meget på hvad der kan betale sig så tænker det ikke er helt ude i hampen.
Men du kan evt. lytte til Bilradio podcasten, de snakker ofte om leasing tilbud og hvad man muligvis skal vente på :) -- It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck #4 Jeg har endnu ikke mødt nogen der har fortrudt skiftet til elbil, på trods af at jeg ser disse vanvittige tal flere steder. Ofte er det dog på Facebook, hvor ekstremt subjektive medier clickbaiter som gale.
Prøv at spørg kollegaer, venner og familie der er skiftet om de har fortrudt. På trods af prisfald.
-----------
Jeg har 25km på arbejde, så 50km hver vej.
Det betyder at jeg kan lade min bil til 80% i weekenden og så ellers køre hele ugen på det.
Med mindre selvfølgelig at jeg skal på en længere udflugt, men for det meste er det 1 opladning om ugen hjemme i garagen. -- #10 Der er alle mulige gæt fra folk, der ikke kan lide elbiler. Enig.
29 % fortryder, 40 % fortryder, 50 % fortryder. Der kastes alle mulige skøre tal rundt.
Selv hvis vi antager at 40 % overvejer at gå tilbage til en benzinbil, så er der stadig 60 %, som ikke overvejer det....
Det er faktisk en rigtig pæn succesrate, selv hvis man tildeler sådanne tal nogen som helst betydning. Det gør jeg dog ikke. De tal betyder formentlig ikke en skid, og kan være lavet i alle mulige andre lande end DK. Men som regel er der ikke kilder på, når de bliver bragt op, disse tal, og det er der nok en god grund til. -- Sidst redigeret 07-08-2024 22:56 #4
Den undersøgelse omhandler ejere af elbiler i USA, hvor udfordringernee jo er noget anderledes end i Danmark mht. afstande, og deraf afledt antallet af ladestandere, krav til elbiler mht. kørte km. på en opladning M.v.
https://ugebrev.dk[...] -- Sidst redigeret 07-08-2024 22:59 Det er nok nu man skal have el bil hvis det er, jo flere der kommer jo nærmere vil regeringen komme med en eller anden form for afgift. Vedligehold af veje og nye veje skal jo betales på en eller anden måde af billisterne.
Man så det jo med diesel biler, da de blev meget populære kom der højere afgifter på, da micro biler til den lille ejerafgift blev populære blev afgifterne hævet, og lur mig om det ikke nok også kommer til det på el biler inden så længe. -- #12 Ja lol. Selv hvis det McKinsey-studie har noget på sig (hvad jeg tvivler på), så viser de tal, at 8 ud af 10 elbilsejere i Europa ikke er "very likely" til at vælge en benzinbil igen. Så om noget viser det studie, hvis det er ordenligt udført (hvad jeg tvivler på), at når vejnet og infrastruktur er til det, så er elbilsejere godt tilfredse.
McKinsey skal man bare helt overordnet være meget tilbageholdende med at stole på IMO. Det er ikke et universitet så de tal i det link ville jeg faktisk ikke stole på. Det er bare ikke det samme som hvis et respekteret universitet eller FDM havde lavet undersøgelsen. McKinsey er ikke engang en tænketank ligesom CEPOS eller Kraka med en tydelig ideologisk profil som man kan have i baghovedet. McKinsey er en flok jurister, CBSer og finance-uddannede unge mennesker, der ikke har noget imod at forsøge at kloge sig i alt, de bliver betalt for. Derfor kan McKinsey da også repræsentere alle synspunkter, de læser deres klient og leverer hvad de tror klienten vil have.
Jeg har selv haft fornøjelsen af at støde på McKinsey-konsulenter på mit arbejde. Fuck that shit. Literally. -- #13. Det har du ret i. Afgifterne er formentlig på vej. De vil blive indført gradvist over de næste par på, men jeg forventer regeringen vil øge afgiften på elbiler, hvis de forsætter med at vokse i popularitet herhjemme. Det er allerede 50 % af salget nu. Det er for mig tvivlsomt om Christiansborg havde kalkuleret med så hurtigt stigende efterspørgsel på elbiler, da de lavede det lovudkast, der har resulteret i nuværende gradvise indfasning af afgiften. -- Sidst redigeret 07-08-2024 23:16 Til topic. HVis man skal have en elektisk bil til under 250 tkr, er det nok efterhånden noget kinesisk der er muligheden. BYD Seal eller MG4?
MG4 synes at være ret populær. BYD Seal er der ikke rigtig nogen, som køber.
Om det er gode biler, ved jeg ikke. De er eftersigende fine at køre i, i al fald MG4, men om det er et godt ejerskab efter et par, det kan være svært at sige. MG4 har dog en stærk garantiordning.
VW, Renault og Tesla og Volvo EX30 starter ved cirka 300 t.kr. for deres elbiler, og det er nok en mere "sikker hest" også mht brugtværdi.
Senere kommer Citroen E-3 og Renault 5, og de rammer måske et sweet-spot mht rækkevidde vs pris. Der går stadig rygter om at Tesla 2 kommer, men det bliver nok først næste år (hvis den kommer).
Så en lettere brugt ID.3 eller Renault Megane eller Tesla 3, var måske en mulighed? Tesla 3 vil i al fald have rækkevidden til en længere tur. -- Købte el bil feb 23. Den samme model kan i dag købes for 100.000 mindre ( ikke tesla, andre er også faldet i værdi) Har jeg fortrudt? Ikke et øjeblik, elsker min el bil. Kunne dog godt ønske jeg havde været mere obs på lade hastighed ude i byen på de store lader. Min lader max med 77 kw på en god dag hvor alt bare køre som det skal... Og det er sjælden. Men de 3-5 gange om året overlever jeg nok :-) -- Hvis du kan vente halvandet år, så er der flere biler på vej til under 250k.
Har selv en Seat Mii Electric- kan ikke sige jeg fortryder, men den er for lille til at komme ud på langtur i Europa. Ved ikke om du skal syd for grænsen, men det bliver mere kompliceret med elbiler, hvis man skal udenfor Danmark. Ellers afhænger det også lidt af jeres boligforhold - du skriver lejlighed, men der er også det faktum, at lynladning er lidt hårdere ved (nuværende generation af) batterier, så, det kommer også an på laderne....jeg vil sige køb og se, om det er noget for jer.
-- #17 Hvad har du købt?
Jeg er selv i markedet efter en billigst mulig elbil med træk og praktiske sæder, som både skal kunne pendle, køre længere ture en gang om måneden (+300km), have en fornuftig last evne samt bagagerum, virke fornuftigt ved kø kørsel med ikke så fantastiske med bilister og så må der gerne være plads til hele familien.
Der ud over så ser jeg efter at bilen er responsiv, jeg gider ikke købe en bil der er langsom at betjene, heller ikke speederen (0-100 interesserer mig ikke når det kan gøres på under 9-10 sekunder, at kunne manøvre langsomt med trailer er vigtigere).
Der til går jeg på jagt, så frihøjde er et plus og jeg er blevet så gammel og fed at jeg ikke gider folde mig sammen og ned i en bil.
Så går jeg op i at der er en rimelig garanti på bilen og en lang garanti på det der er dyrt på en elbil så som batteri, inverter og motor.
Og så var det som om at alle elbilerne forsvandt. -- # 19 Kia Niro EV. Bringer mig fra A til B nemt
-- 2# Det er fordi jeg skriver det forkerte navn :D
https://www.skoda.dk[...] -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram vi har fået en intelligent ladeløsing via home assist. den ved vi skal bruge 15% batteri på at komme til og fra arbejde med en backup på min 30 % batteri. ellers lader den kun i så billige timer som mulig i løbet af ugen. det kræver lidt planlægning at plotte ind hvornår vi skal bruge bilen. men vi er gået fra en diesel regning på 600kr i ugen (honda 2.2 accord) til 40kr efter refusion på en kia ev6. plus vi spare 7800kr om året i vægtafgift. -- Det ku' da ha' væt møj værre. Jeg har en Tesla Model 3 fra 2020. Overall så er jeg ganske godt tilfreds med bilen. Om det er rette bil for dig er umulig at sige. Men den kan fåes indenfor dit budget, også fungerer opdateringer og ladenetværket bare helt fantastisk.
Men ud at prøvekør en helt masse biler - Jeg er hverken fortaler for den ene eller anden.
Der er mange meninger omkring el-biler, men i den virkelige verden så er 90% af fordomme ikke andet end vrøvl og super hypotetiske scenarioer.
I en helt almindelig dagligdag for de fleste danskere, så er det en fin bil, og du vil ikke opleve udfordringer. Det er bare et transportmiddel.
Jeg vil ikke mene at det kan svare sig at få et Clever One abb. Jeg tror det er for dyrt med dit kørsel behov. Men den udregning kan du jo hurtig selv lave :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Kig på en Hundai Kona. -- I9 13900KF
32 ddr5 ram
rtx 4090
0# hvor længe har du planer om at skulle have den ?
Jeg var ikke posetivt stem over for elbiler da jeg skulle skifte min Skoda Kamiq ud
pga den var for lille men endte med en elbil som jeg er SUPER glad for.
Denegative tanker jeg havde:
?Elbiler mister hurtigere værdi: ("Batteriet afgøre brugtpris")
Vi kender alle til batterier så en der skal købe din brugt elbil når du skal af
men den igen vil tænke hvor længe holder batteriet for når det dør så kan du
måske få lidt for de andre reservedele men nok ikke mere en 20k, så min
forventning er at min bil er 20k værd efter 8 år hvor en tilsvarende Benzin
(der køre LANGT på Litteren) er måske 80-120k værd. *(alt efter hvad afgifter
TOPHATTENE finder på) Så Bang biler er heller ikke safe. som man kan se efter at partikelfilter reglen i storbyer er trådt i kraft :D
Hvad bruger du i dag på at have bil ?
Kan det svare sig, jeg gik fra 1800-2500kr i benzin til 799 for Clever ALL you kan go (også i Sverige :D og MEGET lidt i tyskland....)
så det var en god besparelse, men hvis du køre så lidt som du gør spare du så noget ?
Elbiler virker til at være dyere i service og er dyere i forsikring (Topdanmark siger til mig at det er fordi der er meget dyere dele i elbiler) så kan det svare sig ?
Vil du af med din Dieselbil inden den er ingenting værd eller ?
#19 mit skud er en Voya Free
Super fin bil men fravalgte den pga. langsom lade hastighed og ingen varmepumpe.
-- #16
Du får ikke en BYD Seal til under 250k, det er en bil til 350k. Du tænker på BYD Dolphin, og dem ser jeg alligevel en del af efterhånden i Aarhus området, samt ved jeg at Holstebro kommune også købte en ~90 stykker tidligere på året. Det er nok den model de sælger flest af, med 800 nyregistrerede alene i år (lidt over 200 sidste år).
Alternativt er der en brugt/demo Atto 3 på bilasen ret ofte i ~220-240k hvis man vil have en lidt større bil. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#21. 25000 euro ca 175000kr, så kommer Danmark faktoren ind i form af skatter og alt det andet lort, -- Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, asus proart rtx 4070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q #16
Jeg har faktisk overvejet netop MG4 har fundet nogle nye brugte modeller fra 2023, til under 180k
Da min nuværende dieselbil er en Volvo, har jeg selvfølgelig også overvejet EX30, men den er lige en tand over mit nuværende budget.
Jeg har også fundet nyere brugte Huyndai Kona'er til under 180K men de har dog kun et 39 kWh batteri hvor MG 4 har et på 51 kWh
Må ud og prøvekøre dem. Synes egentlig at MG4 er en pæn elbil. -- #29
Kan da også anbefale at prøve en Dolphin hvis du skal ud i MG4'eren, samme størrelse som MG4'eren og kan da fås fra de 215k på Bilbasen af hvad jeg kan se. Begge modeller har da også en god garanti, lidt længere på MG'en for bilen, lidt længere på batteriet for BYD'en. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Nu har vi købt brugt elbil. Vi ville have købt en MG'er brugt (import). Vi løb ind i en del problemer med den garanti mg giver med pga. bilen var en import bil. så vær opmærksom på om der er søgt om at garantien følger med! -- Det ku' da ha' væt møj værre. Har også fundet stationcar modellen MG 5Luxury 5d til under 180k for en 2023 model. Den kunne også være en mulighed, da vi småbørn på 4 og 1 år. -- Syntes egentlig også man får meget bil for pengene i en MG EHS. Jeg lejede en to uger i sommerferien.
Den kræver dog meget plads for at dreje/svinge rundt. Dertil er navigationen utrolig langsom og upræcis.
Men igen, det er jo begrænset hvor stor en udfordring det er i dagligdagen. -- Jeg har været ude og prøve en BYD Atto 3 i dag. Bilen var fin at køre i, betjening rat, pedaler og knapper var faktisk gode.
Sæderne var udemærkede.
Vende diametren føltes bedre end det på papiret opgivne.
Kameraerne var det bedste jeg har oplevet. Men de har ikke nogen Dashcam funktion.
Affjedringen var komfortabel uden at bilen sejlede som en Enyaq.
Optrækket var godt uden at være hjernedødt (som Tesla Y LR AWD).
Med hensyn til træk, så er det til den dyre side (14kkr) og den må kun trække 750kg, så det er ok uden at være prangende.
Nytte last 410kg inklusiv fører, hvilket er ok i forhold til bilens størrelse.
Den negative del er softwaren. Skilte genkendelser er ubrugelig og vildledene. Den ser skilte der ikke er der og den ser ikke de skilte der er.
Blind vinkel alarmen kan man ikke stole på, på min lille korte prøve tur oplevede jeg biler i den blinde vinkel den ikke advarede om og jeg oplevede den advarede om noget jeg ikke kunne få øje på.
Den har ikke matrix lys.
Kostede den nu 220.000kr, så ville den være et fornuftigt bud, men nu koster den ca 300.000kr med træk, og så vil jeg hellere have en model Y sr til 30.000kr mere
Og så er der lige så ringe rust beskyttelse som en Tesla. -- # Fin post. Men FDM har for nyligt meldt ud at Tesla har samme (ikke alt for imponerende) rustbeskyttelse som gennemsnittet blandt bilmærkerne. Der er ikke ekstraordinært mange problemer med rust i Tesla ifl FDM. Men det er korrekt at Tesla er kommet med udmeldinger om at de kan finde på forsøge at fralægge sig ansvaret hvis der sker gennemtæringer efter rustbehandling, hvad andre bilmærker ikke gør. Man bør dog læse FDMs udmelding på området, det er det eneste ansvarlige.
Mit indtryk er at FDM generelt ser flere rustproblemer i elbiler, og at de andre mærker ikke er fri for det heller.
kilde;
https://bilmagasinet.dk[...] -- #35
De europæriske elbiler jeg har været ude at se på har alle fået tjære/voks eller lignende på udsatte steder. Hverken Tesla eller BYD giver deres biler dette. og lakken er altså hullet efter 10.000km
Men det er lige så meget en headsup på at supplerende rustbeskyttelse er nødvendig hvis karosseriet skal holde længere end de øvrige komponenter.
Jeg syntes alle bilfabrikanter gemmer sig bag at et stenslag i lakken under bilen, som giver rust ikke er en fabriksfejl, så er garantierne mod rust jo værdiløse. -- Hvis man skal bruge en mindre bil og kan lade derhjemme, så kunne BYD DOLPHIN være en mulighed. Den kan leases fra 2500,-. Ok bil for pengene og især hvis man er lidt bange for at investerer i elbiler i øjeblikket. --
(Ja, den er ikke ligefrem køn, men den kører faktisk helt okay) --
Til november har jeg kørt elbil i 2 år og har ikke fortrudt det ét eneste sekund! Vi har nedsat elafgift, lader hjemme, så det er ekstremt billigt. Forsikringen (og afgift) er ligeledes billigere end på min gamle Skoda benziner. Min kone har kørt elbil i 2½ år og har aldrig været gladere for en bil.
1. Samlet i hustanden med 2 elbiler vs vores 2 gamle benzinbiler sparer vi ca. 4000 kr om måneden når man sammenligner med udgifter til el vs benzin. (Vi kører begge meget)
2. Afgifter er billigere, meget billigere!
3. Forsikringen på min Audi Q4 er 2000 kr billigere end min gamle Skoda Kodiaq. Forsikringen på min kones Model 3 er til gengæld dyrere. (Tesla'er er åbenbart dyrere at forsikre end andre elbiler).
4. Det er så nemt at lade hjemme. Man kommer altid ud til fuld power. Du skriver du kan lade på arbejdet med Clever, så er det jo ligeså nemt! :D
5. Køreoplevelsen er, for mig personligt, langt, langt, langt bedre med en elbil end selv den bedste automatgearkasse på en gammeldaws forbrændingsmotor.
Gør det! :D -- #1 Har selv kørt elbil de sidste 4 år og har nu to (ID3 og ID7). Jeg har bestemt ikke fortrudt.
Her et par erfaringer til måske kommende elbil ejer:
- Elbiler kører rigtig godt! Og bedre end benzin/Diesel med masser af overskud, dog afhængig af model og sammenligning.
- Vinterrækkevidden er nedsættes med godt 30% af sommer rækkevidde
- Daglig ladning vil normalt kun foregå til 80% for at beskytte batteriet mod for hurtig degradering medmindre det er LFP batteri.
- ID3 giver rigtig god værdi for pengene som brugt og der er forbavsende god plads indvendigt. Men bemærk at på det store batteri er der oftest kun 2 bagsædepladser
- DC ladning ude skal startes ved lav state of charge for at få den hurtige ladehastighed der oftest snakkes om. Men som andre nævner vænner man sig til at lige at tage en pause og nogen gange synes man faktisk at pausen er for kort, specielt med børn kunne jeg forestille mig.
- Der er veludbygget ladenet i Danmark som slet ikke er et problem at bruge.
- Den billigste ladning er hjemme med egen lader, men det alternativ du selv peger på fra Clever skal man nok lige holde op mod hvad der ellers er tilgængeligt for dig. Min erfaring med Clever er at det er dyrt og uigennemsigtigt ifht. de varierende elpriser der er, som nogen gange er negative. Men i det tilfælde kan ladenet i dit nærområde nok vigtigst.
Alt i alt er der ikke noget at være bange for, men der er nogle omstillinger man skal lave for at det passer ind. -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Jeg overvejer også at anskaffe mig en elbil, men jeg er skeptisk over for de beregninger, der ofte præsenteres på denne side eller andre forummer. Hvis man allerede ejer en dieselbil, som er betalt af, og som kører langt på literen, kan det virke svært at retfærdiggøre skiftet til en elbil.
På den anden side, hvis man har en eksisterende benzin- eller dieselbil med lån, kan det være mere fordelagtigt at skifte til en elbil og opnå besparelser.
Med mindre, at man at betaler sin kommende elbil kontant, men de fleste skal have taget et lån.. -- Sidst redigeret 10-08-2024 13:18 Er ikke specielt fan af elbiler endnu... batterierne holder ikke længe nok imo.
Har hørt om folk der skal have udskiftet alle celler efter blot 6 år. Det koster så lige hele bilens værdi...
elbiler er ikke en skid miljøvenlig når man tager hele beregningen med.... fabrikationen af alle de batterier er forurening til op over begge øre.
min gamle bil har kørt i 15 år. still going strong. hvor længe tror i jeres batteri celler holder?
hopper ikke el før man kan garantere cellerne holder længere tid...
just my 2 cent. -- Sidst redigeret 10-08-2024 13:29 Er ikke specielt fan af benzin/diesel biler. Der er for mange sliddele som løbende skal skiftes imo. Har hørt om folk der skal have udskiftet motoren efter blot 6 år. Det koster så lige hele bilens værdi...
Diesel/benzin biler er ikke en skid miljøvenlig når man tager hele beregningen med.... Inklusiv fabrikationen af alle de batterier er er elbilen miljømæssigt tjent hjem efter 1,5 år. Og så undgår vi tilmed partikelforurening i byerne.
Mine to diesel biler har begge stået overfor omkostnings tunge reparationer, hvorfor de blev udskiftet. Hvor længe tror i jeres motor holder?
hopper ikke tilbage før man kan garantere at kileremme ikke ødelægger hele motoren hvis den går i stykker...
just my 2 cent. -- #43 min motor holder evigt! hvor længe har du haft din elbil? siger bare hvis man er smart venter man måske 5-10år; på bedre batteri tech.
Det var ikke et dis af elbiler. Alle er sku så følsomme nu til dags... -- Hehe, jeg prøvede nu bare at lave et lidt humoristisk indlæg med samme argumenter (“skid” og “har hørt om”), som jeg ikke tillægger meget faktuel værdi i en argumentation.
Men jeg er da helt enig med dig i at det er bedre at vente 5-10 år, hvis man vil have bedre tech. Men sådan er det jo i uanset hvad man vil bruge penge på:-) -- #45 Det kan jeg måske godt følge dig i...
Det baseret på en artikel i bilmagasinet boosted, de hader sikkert også elbiler, men der var cellerne "trætte" efter 6 år og udskiftningen var hele bilens værdi. -- kan ikke finde den nu. Her er lidt om det. Kan være en dyr regning, men der dog nogle fabrikanter der allerede har en god garanti. Så måske ikke så risikabelt alligevel.
https://www.boosted.dk[...] -- Sidst redigeret 10-08-2024 14:42 42#
Mener du at batterierne skal skiftes efter x periode?
Hvis ja, så er du ikke specielt velinformereret.
Uanset hvem der producere dem holder de typiske EV Batterier mindst 10-20 år.
Til at starte med degradere de typisk mellem 2-8% det første halve år og så stopper degraderingen.
Batterierne er lavet til at holde hele bilens levetid - lige som med forbrændingsmotorer i fossile biler.
Man er faktisk generelt blevet overrasket over hvor godt batterierne holder i forhold til hvad man oprindeligt havde forventet. Der er flere sites på nettet hvor man har opsamlet data fra gud ved hvor mange biler over hele deres leve tid og det ser RET fornuftigt ud, selv efter 200.000 miles.
Batterier i EV's burde være din mindste bekymring. Udover det levere flere bilproducenter min. 8års garanti på både batteri og drivline - nogle Tyskere er dog stadig noget bagud med at give garanti.
Så kan man jo så diskutere om det er fordi de ikke tror på deres egne produkter?!
Hvor om alt er - så er den generelle garanti på EV's langt bedre en majoriteten af almindelige biler som køre fossile brændstoffer.
At EV's forurener mere er blevet tilbagevist SÅ mange gange efterhånden - Utroligt at man stadig vælger at tro på "Fake news":
https://www.sustainabilitybynumbers.com[...]
Et lille udklip: "....The summary is that, yes, EVs emit less – often one-half to two-thirds less over their lifetime. EVs still emit less when the battery is produced in countries that rely heavily on coal...." -- IDGAF! --
Sidst redigeret 10-08-2024 14:45 #43 Kileremmen ødelægger ikke hele motoren, hvis den sprænger. Det gør tandremmen derimod. Når det er sagt, så kan du rent faktisk få motorer, der er 'ligeglade' med, at tandremmen sprænger, da ventiler og stempler har så meget frigang ift. hinanden, at de ikke smækker ind i hinanden, hvis uheldet skulle være ude. -- Du skal ikke købe Tesla :-D
https://ibb.co[...] -- Mit system under min profil. :-D
Hellere fem ryk i banditten, end fem banditter på ryggen
#48
https://imgur.com[...] - Bjørn Nyland
Det er ikke korrekt at batterierne stopper med at degradere efter et halvt år, og kun 2-8%. -- #42>>Du kan altid finde eksempler på folk der skal have deres batteri udskiftet lige som man kan finde eksempler på folk der skulle have deres motor skiftet. Men sagen er bare den at der faktisk ikke findes ret mange elbiler der er 6 år eller ældre. 6 år siden var 2018 og dengang var der ca 3,25 millioner elbiler i hele verdenen. Mange af de biler var biler som Nissan Leaf og Renault Zoe med små batterier som ikke bliver kølet særligt godt og som måske heller ikke har den bedste BMS til at passe på batterierne.
Så hvis du tager en elbil som Renault Zoe, så har jeg faktisk sådan en holdende ude i indkørslen. Det er en 2016 med et 22 KWh batteri. Du kan ikke indstille et maksimum den skal lade til og da batteriet er så lille så vil de typisk blive ladet til 100% hver gang. Hvis du så kører 100.000 km i den så vil du mere eller mindre have ladt batteriet op 1000 gange. Men hvis du sammenligner med min Tesla som har et 75 KWh batteri så skal den køre 340.000 før den har den samme mængde batteri cyklusser. Så hvis du hører noget om ældre elbiler så skal du lige tage det regnestykke med i betragtning.
P.S. når du læser boosted magazine så skal du tage information med en god portion skepsis. De er et klikbait medie og har en tendens til at vinkle artikler mod det der giver flest kliks. Især med elbiler leder de efter hullerne i osten.
#51>>Jeg er enig i at batterier ikke stopper med at degradere efter et halvt år. Men kurven bliver meget flad efter den første indledende periode. Om det er 6 måneder eller et antal km kan man altid diskutere. For mig skete det efter ca 25.000 km hvilket svarede til 7 måneder.
Jeg har nu kørt 119.000 km på 4½ år i min Model 3 og den rækkevide min bil viser idag er den samme som den gjorde efter 25.000. det er et billede jeg har hørt om fra mange andre der har talt om emnet. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #52, hvordan tjekker du batteriets tilstand? -- #47 Boosted er lidt som at tale med Trump - holdningen er allerede klar uanset argumentationen.
Vi har kørt el siden november 2021 - begge biler blev udskiftet til to elbiler - jeg kommer ikke til at køre benzin igen.
Sørg for rustbehandling - så er jeg sikker på, de nok skal holde som en benzinbil :) Og ellers, så skal man behandle sin bil ordentlig - så holder den længe :) -- Vi (Konen) har haft en Tesla Model Y RWD (Standard Range) siden december 2023 (Firmabil) og jeg har for ca. 3 uger siden skiftet en Peugeot 208 (Leasing) ud med en brugt VW ID.3.
Vores Tesla kører rigtig godt, har god plads og masser af fede funktioner. Opladning på farten sker overraskende hurtigt med BYD Blade LFP batteri (ca. 20-80% på 15-20 min).
Efter at have kørt i VW ID.3 i små 3 uger må jeg sige at den slår Tesla på bl.a. siddekomfort, undervogn, støj og assistentsystemer. Den er bare lige lidt mere behagelig at køre i.
Der er fordele og ulemper ved begge biler og vi er overordnet glade for dem begge.
Jeg synes at VW ID.3 er der hvor man får mest value for money på brugtmarkedet i dit prisleje, da du kan finde fine modeller der er 2-3 år gamle for under 200.000 kr. Så har de 58kWh batteri med opgivet rækkevidde på ca. 420 km. og basismodellerne er fint udstyrede.
Der er overraskende god plads i bilen, selvom det er en "Golf"-størrelse.
Det var grunden til at mit valg faldt på en VW ID.3 som vores nr. 2 bil.
Besparelsen for mig total set er ca. 1.000 kr. om måneden ved at udskifte leasingbilen. Så får jeg er væsentlig større og mere komfortabel bil.
Clever vil nok være det "nemmeste" valg for dig, da du ikke har adgang til egen ladestander. -- #56 vil du foretrække vw'en over tesla'en hvis prisforskellen var mindre? -- #57 VW har 2 store problemer.
1, deres software er sløvt i forhold til en Tesla, og det selv om du sammenligner en nu VW med en tesla der har 4 år på bagen, jeg har ikke prøvet ældre.
Men de kommer efter det og man kan leve med det.
2, deres garanti stinker. de giver 2 år på hele bilen og 8 år på batteriet. De lovede køberne af enyaq 80 modellerne at de ville fikse den håbløst langsomme software, den løb de fra de det krævede ny hardware. De fleste asiatiske biler kommer med noget der ligner 6 års garanti og 8år på batteriet. der er nogle over og nogle under. Tesla kommer med 4 år på bilen og 8 år eller xxx.xxx km på batteri ig driv komponenter, det læser jeg som motore og invertere. motore er jeg ikke bange for, for det er ikke nogen ny opfindelse og de holder længe, der skal måske skiftes lejer efter et sted mellem 200.000km og 1.000.000km, men invertere kan finde på at sige puff hvis man er uheldig, men sandsynligheden falder som tiden går.
Betød garantien intet havde jeg nok i markedet for en vw, for deres biler føles bare mere som biler og man kan se deres erfaring i f.eks. valg af tromlebremser bag. -- blandt kørsel by/landevej/motorvej ligger jeg på ca:800km på 45liter diesel
biler er betalt
afgidt til stat ca:4500 om året
jeg vil ikke havde el,venter på hydrogen,og de skal nok kommer,de kan lave det til laver pris en el,og de vil være mere rene en el i det lange løb
Denmark skal selv til at lave hydrogen ,og sælge det,var i nyheder i sidste uge,skal sælge til fabrikker ned igemmen Jyland/nord tyskland -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#60: Vi er stadig i gang med at rulle lade-infrastrukturen ud, der går der nok 10 år med endnu.
Til den tid er elbiler så langt nede i pris at alle køber dem.
Rækkevidden går kun én vej og fremtiden biler kører længere.
Langt de fleste vil eje en elbil til den tid.
Tankstationer nedlægger allerede brændstofstandere og opsætter ladere i stedet - forestil dig hvordan det ser ud om 10 år.
Virker det så sandsynligt at alle pludselig skifter over til hydrogen inden for de næste 10-20 år? Så skal vi både have benzin/diesel, el og hydrogen til personbiler på tankstationerne. Der skal pludselig ekstra tanke, rør og standere op på dem alle.
Som en der kender lidt til tankstationers infrastruktur og økonomi - det virker meget usandsynligt..
Du kan lige så godt vænne dig til at fremtiden er el. Hvis du vil beholde din benzin/dieselbil så held og lykke. Brændstof og afgifter lader ikke til at blive sat ned og mange større byer vil meget gerne af med biler der ikke kører el (også i udlandet), så det bliver nok svært snart ikke at efterlade den på en pendlerplads og være tvunget over i bus/tog/letbane/metro.
Det nytter ikke rigtig noget at surmule over at elbiler er kommet for at blive. I hvert fald de næste 30 år. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #60 Du skal sgu nok vente længe. Specielt da det ikke længere er muligt at tanke hydrogen i Danmark.
Jeg troede selv længe på Hydrogen over El men må indrømme at det gør jeg ikke længere. Elbiler er kommet for at blive. Løsningen på de nuværende problemer bliver bedre batterier med større rækkevidde og hurtigere opladning, og jeg er sikker på at det kommer til at ske hurtigere end der kan opbygges en solid servicesektor til hydrogen.
Med hensyn til elbil, så har jeg selv taget skiftet fra benzin-hybrid til fuld el ved årsskiftet, og jeg må da indrømme at jeg gik med store bekymringer om rækkevidde da det jo vidste sig at de rigtige tal var langt fra det annoncerede, endnu længere end sælgeren også havde sagt, specielt om vinteren.
I bagklogskabens klare lys kan jeg godt se at den koldeste januar i mange år ikke var et godt tidspunkt at hoppe til el på, men det er trods alt gået over. Jeg har ikke et overdrevet kørselsbehøv med kun 15000 om året, men skiftet til el har stadig resulteret i en mindre budgetpost til bilen, og jeg kan fint klare mig med en opladning om ugen under normale forhold. -- 7800X3D | 32GB | B650 | 4080S --
Sidst redigeret 12-08-2024 10:28 Ideen med brint biler er god, men indtil videre er det kun Toyota der ser ud til at virkelig ville det. De har arbejdet på brint systemer siden starten af 90erne.
Man kan tilsyneladene stadig købe en Toyota Mirai i Danmark (start pris 600k) selvom de få brint tankstationer der var i Danmark blev lukket sidste år.
De eneste Mirai'er jeg har set har været en håndful taxaer der har kørt rundt i København.
Jeg tror tilgengæld at brint ville kunne virke rigtig godt i forhold til lastbiler da det ikke er praktisk med batterier til dem i forhold til vægt og størrelse. Så det vil være en god måde at få gjort de store lastbiler elektriske. -- tung trafik skal over på brint,så kommer det også til biler
Der ligger en stor fabrik i Esbjerg,så det ligger ikke så langt væk,huse kan også opvarmes med det
-- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
Jeg kan varmt anbefale at købe en elbil. Dog vil jeg alligevel gøre opmærksom på at det kan være fordelagtigt at vente ca. 2 år, fordi der er rivende udvikling på batterierne, hvilket betyder at vi kan forvente mindre batterier med længere levetid indenfor den nærmeste fremtid. -- Venlig hilsen Mads Petersen.
<a href="https://vmse.dk[...] dag</a> #68 2 år er næppe nok til at gøre en stor forskel, selv med den "rivende udvikling". Der er langt fra konceptbilerne og teknologidemonstrationer, hvor de er nu, til masseproduktion.
Desuden vil det altid være fordelagtigt at "vente lidt", næsten uanset hvad du skal købe, for der er altid noget nyt og bedre på vej. Ikke derfor at sige du tager fejl, bare at man nok ikke får så meget ud af at gøre det. -- 7800X3D | 32GB | B650 | 4080S --
Sidst redigeret 12-08-2024 14:43 #53>>Jeg har min bil tilsluttet teslafi og så registrerer den hvad bilen rapporter som 100% rækkevidde.
#60>>lige en ting først, skulle vi en dag få brint biler, så vil de 100% sikkert også være elbiler. For en Brint bil er en elbil med et lille batteri og så en brændselscelle og en Brint tank. Så Brint handler kun om måden man opbevarer energien.
i Teorien virker det fornuftigt for man kan jo tanke hurtigt op og så komme videre. Men når man begynder at kigge på det så giver det mere og mere mening. Problemet er fremstillingen af Brint det kan gøres ved hjælp af enten strøm og vand eller fra fossile kilder som gas mv. Skal det være bæredygtigt skal det naturligvis produceres grønt ved elektrolyse men det skal igennem så mange processer at det bliver meget ineffektivt.
Her en grov Brint cyklus.
1. Strøm produceres
2. Strøm transporteres til brint fabrik
3. Havvand skal destileres da elektrolysen fungerer bedst i rent vand.
4. elektrolyse laver brint
5. Brint opbevares under tryk
6. Brint transporteres til Brint station med tankbiler
7. Brint opbevares under tryk
8. Brint tankes på biler.
9. Brint danner strøm i brændselscellen
10. strøm lagres på batteriet
11. strøm benyttes.
Hver af disse trin koster spildt energi og resultatet er at man i dag får omkring 33% af den energi man anvender til produktionen tilbage til fremdrift. I en elbil er man i dag omkring 77% effektive og det betyder altså at en kørt km i en brint bil er 2½ gange dyrere for både pengepungen og planeten.
På side 29 i denne PDF kan du se effektivitet på forskellige typer grøn energi https://te-cdn.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com[...]
#65>>Der kan være en pointe med Brint til tungere transport. Men du skal huske på at taler vi langtur, så er der i dag en række regler som faktisk gør at Batterier ikke er så urimelige. Man må maksimalt køre 4½ time hvorefter man skal holde minimum 45 minutters pause. De artikler jeg har læst peger på at en typisk lastbil bruger 1,1 KWh pr km og med en maks fart på 90 km/t så bør en lastbil kunne klare sig med et batteri på 500 KWh det kan i teorien lades op på 30 minutter med en 1000 KWh
Så som jeg ser det så handler det primært om at have den rette infrastruktur til at lastbilerne kan lade.
Jeg ser faktisk en lidt større udfordring i mellemstore lastbiler. Du ved dem som kører rundt med vores pakker mv. De bliver for tunge til at have en rimelig mængde gods med hvis de skal have batteri til at klare en hel dag på vejene.
Sidste men nok vigtigst, hvis det går som man forventer med batterier, så vil de falde så meget i pris at totaløkonomien for en vognmand er meget bedre med el end Diesel og Brint. Det vil helt sikkert betyde at de fleste vil vælge biler med batterier.
#66>>Som du kan se ovenfor, så tror jeg faktisk ikke at de gør det. Omkostningen pr kørt km vil være for høj til at ret mange vil vælge Brint. Det vil nemlig være mindst dobbelt så dyrt at køre 1 km i Brint lastbil som i en El lastbil.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg er også overbevist om at elbilen er vejen frem, men jeg synes stadig de er alt for dyre, i forhold til alternativet.
De er dyre i indkøb og jeg har hørt at de er meget dyre i dæk også, i forhold til benzinbiler fordi de er så tunge.
Grundet den teknologiske udvikling og generelt usikkerhed på andre punkter foretrækker jeg leasing så jeg ikke har en masse penge ude og flyve. Men elbiler er pissedyre at lease.
Jeg kører MAX 15.000km om året, så besparelsen i brændstof er lille i forhold til hvis jeg kørte eksempelvis 25.000km om året. Jo længere jeg kører, desto større brændstofbesparelse.
I don't know... Der er sgu mange variabler. Jeg har bare ikke brainpower nok til at regne brændstof besparelsen ud alt efter hvor langt jeg kører. Nogen der har et link til en udregning der tager udgangspunkt i offentlige ladestandere? At købe en ladestander til hjemmet er selvfølgelig en mulighed, men det koster jo også en god slat som skal lægges oveni. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 Nej til elbiler der ødelægger naturen. -- although the world may be round, we still trapped in the square #71 Hvordan er det du mener de er for dyre i forhold til alternativet? (Af ren nysgerrighed)
Hvilke biler har du specifikt kigget på, siden du mener de er dyre i indkøb?
Jovist de bruger måske mere dæk, tilgengæld er der mindre service :)
(Jeg har både elbil og benzin bil og ser fordele/ulemper ved begge dele).
Hvis din bil eksempelvis kører 20km på literen så bruger du 750 liter benzin for at køre 15000km. Det er 10500 om året eller 875kr om måneden.
I følge https://norlys.dk[...] så kører en elbil i gennemsnit 5km pr km, men lad os bare sige 4. Så bruger du 3750kwh om året. Hvor meget det er i penge afhænger selvfølgelig i stor grad hvor meget du betaler for din strøm.
Hvis du lader en gang eller to om ugen, så kan det ofte lade sig gøre ret billigt. Men lad os bare antage du lader for 2kr pr kwh (hvilket er ret så højt) så har du altså brugt 7500kr eller 625kr om måneden.
I virkeligheden er det nok under 500kr om måneden. :)
--
#71 Jeg kører selv 15.000 KM om året og min udgift til opladning er cirka 50% af hvad jeg brugte på benzin til min tidligere bil (2022 Yaris Cross benzin-hybrid der kørte 25km/l). Det svarer til cirka 400 om måneden sparet. Og jeg er sikker på at det kan gøres billigere da jeg bor i lejlighed og ikke har adgang til hjemmelader. Jeg lader på arbejde til en gennemsnitspris på 1.6 kr/kwh.
Med hensyn til dæk, så er det værste ikke vægten, men mere det meget højere drejningsmoment i elbilerne. Når du har en elbil der kan sætte fra med 300 HK på hjulene fra første øjeblik, så er det hårdt ved dækkene. -- 7800X3D | 32GB | B650 | 4080S --
Sidst redigeret 12-08-2024 19:29 #73 - Jeg vil gerne have en stationcar størrelse bil som jeg ikke synes ligner lort. Som også har en bagsmæk som ikke er en brevsprække (som Tesla model 3, Byd Seal og lignende). Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er derhen af men jeg synes de er helt vildt grimme.
Jeg vil også gerne have mindst 400km IRL rækkevidde, ellers går fidusen også lidt af det for mig. Jeg ved godt jeg i tidligere tråde har sagt at rækkevidde ikke er SÅ vigtigt igen, men jeg kan heller ikke leve med 200km IRL rækkevidde.
Lige nu kører jeg Seat Leon Sportstourer på leasing.
Total udgift for 12 måneder: 41.600kr (uden forsikring).
Det inkluderer udbetaling, alle månedlige betalinger og FDM retureftersyn.
(udbetaling 5.000, 3000kr pr. måned og 600kr i retureftersyn)
VW ID3 er for lille. ID5 og ID7 er for dyre. Skoda Enyaq er for dyr. Alle de der SUV style biler er for dyre. Byd Atto 3 er tæt på målet med mindstepris på 52.535kr for et år med 15.000km. Men den har kun 420km WLTP som giver... 250-300km IRL i gennemsnit om året? Her spørger jeg fordi jeg ikke ved det.
Den er også lidt lille, og til den pris forventer jeg mere end 3 elastikker i hver dør til at holde ting. Du ved, der er som regel noget opbevaringsplads i dørene, men elastikker... Seriøst wtf.
Anyways, Byd atto 3 er et godt bud, men det forudsætter en besparelse på ca. 11.000kr om året i brændstof OG at den ikke er dyrere at forsikre. Hver en krone den er dyrere i forsikring, hæver det beløb jeg skal spare andre steder. Så de 11.000kr er den absolutte minimumsbesparelse der skal findes.
En anden stor post er forsikring!
Jeg ville gerne have en model 3 indtil jeg fandt ud af hvad det kostede at forsikre en Model 3 LR. Jeg har ikke behov for 600hk eller whatever sindssygt antal heste de elbiler har. Jeg fatter ikke der er så meget fokus på 0-100 tid. Det gør bare forsikringen dyrere. Men hey, det er lettere at sælge en "sjov" bil I guess.
Man kan måske godt finde det billigt, men forsikringssælgere behandler mig som om jeg var radioaktiv fordi jeg har alle mine forsikringer hos tjenestemændenes forsikring og det er temmelig billigt i forhold til konkurrencen.
Det er ikke fordi jeg ikke vil køre elbil, det vil jeg virkelig gerne!
Hvis du har et bud på leasing af en elbil på årsbasis, hvor den totale omkostning for perioden er under, eller bare tæt på 50.000kr (uden teoretiske besparelser trukket fra), så modtages forslag med kyshånd. Jeg er ikke elbilernes fjende. Jeg vil gerne over på jeres side. Men det skal også kunne betale sig for mig og passe til de behov jeg har. Jeg er ikke villig til at gå på kompromis og betale mere for mindre "bare fordi", hvis du forstår.
#74 - Hjemmelader er en ekstra post på den i forvejen høje årlige udgift.
Jeg er klar over den kan tjenes hjem over tid, men det er stadig en up-front udgift som man skal have med i sine beregninger. Jaja ejendommen stiger i værdi, den kan bruges til den næste elbil og så videre. Jeg er med på argumenterne for en hjemmelader. De 25km/l du nævner skal vist også tages med lidt salt. Den bil jeg kører i nu, er opgivet til 19km/l men jeg lever i den virkelige verden og jeg får ikke 19km/l ud af den. Kan nok nå 18km/l på en varm solskinsdag hvor jeg triller langsomt ned ad motorvejen.
Jeg bruger (højt sat) 1000kr om måneden på brændstof. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 12-08-2024 20:37 #75 De 25km/l jeg nævner skal ikke tages med noget salt. Det er det gennemsnitsforbrug jeg havde i de 18 måneder jeg havde bilen. Lidt mindre om vinteren, lidt mere om sommeren. Jeg har sågar præsteret at køre den de 31km hjem fra arbejde til 35.7 km/l. -- 7800X3D | 32GB | B650 | 4080S #76 - Jeg gik ud fra det var en mild hybrid du havde. Hvis det er en plugin hybrid giver det mere mening. Dog forudsætter det jo så at man også holder den opladet hele tiden, og med en plugin hybrid er jeg endnu mere slave til opladere end jeg ellers ville være. For mig er plugin hybrid det værste af begge verdener, så den variant undgår jeg helst. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #77 Yaris Cross er bestemt en mild hybrid, så du havde helt ret. Den kører barer rigtig godt og kommer nemt over det annoncerede hvis man kører bare lidt ordentligt. Gennemsnit for mig var 25, 28-29 var ikke sjældent, 35.7 var det bedste jeg nogensinde klarede. Alt sammen med kørsel ved hastighedsgrænsen. Der gik jo lidt sport i det. -- 7800X3D | 32GB | B650 | 4080S https://www.youtube.com[...] -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
Hvis jeg skulle købe el-bil lige nu vil det blive en ID-3 Max. Super dejlig bil at køre i og prisen er ok. -- Har skiftet til en elbil (Audi, fandme ikke om jeg vil have en handicappet Tesla, og ja har kørt i de nyeste udgaver af Tesla M3 /Y flere gange inden jeg tog valget).
Fortryder det absolut ikke, det koster mig ca 2-300 kr pr md at oplade herhjemme, gennemsnitspris per kWh efter refusion har de sidste to md været på ca 0,40 øre. Tidligere på ugen fik jeg faktisk penge for at lade bilen, pga strømprisen efter refusion var negativ.
Har kørt på ferie sydpå (østrig), det kostede for hele turen under 1000 kr ved at lade udelukkende på Tesla SuperChargers (det eneste jeg synes Tesla gør godt, tilkøbte deres abb den md ferien lå i), og det var inklusiv en masse bjergkørsel, range var vitterligt et non-issue, det samme var tiden brugt på at lade, inden vi fik spist færdig og strukket benene som vi alligevel skulle, var den jo opladet, synes folk tror det er et større issue end det rent faktisk er i praksis, med mindre man er typen der lige tager >1000 km i et stræk uden andet end 2min pause på at fylde benzin på bilen.
Til dagligt tænker jeg slet ikke over range, den er stort set altid ladet >50%, som er mere end rigeligt til alt det jeg skal køre til dagligt, på længere ture, sørger jeg for at lade den til 80% og evt et hurtigt stop på en Tesla Supercharger, så der er nok til at komme hjem (kræver jo oftest ikke en fuld opladning). Faktisk lader jeg slet ikke hver dag, men de dage det er billigst, pga der går lidt sport i hvordan man lader allerbilligst. (f.eks idag = dårlig dag, igår = god dag, onsdag = dårlig dag), men det er jo bare et valg, kunne også bare smide stikket i når jeg kommer hjem, og lade den lade selv, så lader den på det billigste tidspunk den dag, så den er klar inden klokken xx næste dag, det er en dovne måde.
Holder mig personligt fra alle de andre offentlige lade løsninger, det er bare nemmere (og billigere) bare at bruge Tesla Superchargers selvom man ikke kører Tesla, de passer med hvor jeg ofte alligevel vil holde ind alligevel, og ligger tit ved fastfood options).
Og jo der er et værditab, men det havde min diesel bil altså også, og det tab var langt værre end det er på elbilerne, tror også snart benzin bilerne vil stå for skud, når der kommer flere og flere miljøzoner, som er helt nul emissions zoner. -- Sidst redigeret 16-08-2024 13:57
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|