* Uofficiel Black/White liste V3
|
Kundeservice i fysiske butikkerAf Giga Nørd Dety | 22-07-2024 20:19 | 2445 visninger | 86 svar, hop til seneste
Hvad er jeres mening om dagens kundeservice i fysiske butikker?
Syntes virkelig de sidste 6-10 år er der blevet langt imellem god og dårlig service
de fleste ekspedienter virker til tide trætte af livet og mere bekymret på at få dig ud af butikken
har haft nogle episoder på det sidste, hvor jeg er mere forvirret end afklaret med købet af varen
fx. isenkræmmer butik hvad er forskellen på de her 2 kaffe maskiner?
og en i dag en butik hvor jeg skulle dufte efter ny parfume, blev slet ikke hørt i forhold til hvad jeg bruger pt. og blev speed runnede igennem 9 forskellige dufte
Skal siges jeg arbejder til dagligt som IT-Supporter, --
Intel Core i5-2500K, Noctua Nh-D14, MSI Z77A-G45 Gaming, Define S, Samung 850EVO 250gb, GTX970 G.Skill Ripjaws 8Gb 1866
Tænker, at mange butikker oplever, at folk prøver en given vare for så at smutte hjem og købe varen hos den billigste internetforhandler. Et rigtig godt eksempel, tænker jeg, er Matas.
Måske derfor at kundeservicen er for nedadgående. -- Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 | Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36 --
Sidst redigeret 22-07-2024 20:34 Mange er vist mere stressede, bitre, forkælede, depressive, ligeglade osv i dag
Og det at få noget at vide fra en autoritet bliver set mindre godt på i dag, så mange lærer simpelthen ikke at være mere servicemindet. Og de giver en fuk
Der er generelt mindre overskud, mindre lyst til at yde service og give folk en god oplevelse
Og så er der alle de gode steder hvor der er tiptop service og hjælsomt personale
Men de "hårde" steder med for mange kunder, og hvor de har ansat mange unge/studerende, der får man absolut intet ud af at prøve at snakke med ekspedienterne -- Mega god tråd-ide og jeg er enig!
Jeg føler også niveauet for kundeservice er gået nedad overalt. Ikke kun i fysiske butikker, men i særdeleshed også over nettet. Men jeg tror det skyldes både medarbejderne OG kunderne.
Det her indlæg bliver langt og der er sikkert mange der springer over at læse det. Det er helt fint! Min attention-span er også blevet ødelagt af internettet. Hvis noget tager mere end 30-40 sekunder scroller jeg også tit videre. Men det er et område der betyder meget for mig.
Her er mine tanker omkring det:
Det skyldes kunderne fordi:
Der har altid været kunder der føler sig sindssygt priviligerede. De føler at de kan se ned på medarbejderne. De arbejder jo 'bare' i butik eller besvarer 'bare' telefonen/mailen/chatten når der er noget. De er værdiløse slavearbejdere, samfundets absolutte bundskrabere, forsvarsløse tabere. Kirsebærret på toppen af den lortemilkshake er at de risikerer deres job ved at svare kunderne igen når de går bananas.
Min oplevelse er at kunderne er blevet værre gennem årene. Forventningerne til butikker og webshops er højere end nogensinde, og folk er stressede som aldrig før. Stressfaktoren giver jeg til dels sociale medier skylden for, fordi folk har en tendens til at sammenligne sig selv med alle mulige fake-ass instagrammere som kun viser de 5% af deres liv der er nice og skjuler de 95% der er et vågent mareridt.
De ser op til folk der er kønnere, tjener mere, kører i større biler, har den "perfekte" familie og så videre. Det higer de også efter og det er en kamp de ikke kan vinde.
For hele tiden at være "med på beatet", knokler folk på jobs de hader, så de kan købe ting de ikke har brug for, for at imponere folk de ikke kan lide.
Når hele korthuset så vælter, trænger man til at afreagere. Her er der så nogen der får det bedre ved at hakke ned på andre, så man ved, at der da i det mindste er nogen der har det værre end en selv. Omend for en stund.
Det skyldes medarbejderne fordi:
Rigtig mange butiks- og kundeserviceansatte er en yngre generation. Det er bare de jobs der er tilgængelige for dem. En meget stor del af deres sociale liv foregår gennem en skærm. Den usynlige barriere der afskærmer dem fra den virkelige verden. Man kan skrive hvad man vil, når man vil, til hvem man vil. Godt eller skidt. Så er det ligeso med kunderne der har haft en dårlig dag. Det er let lige at hakke nogen ned for selv at få det bedre, samtidig med man kan skjule sig bag internettes anonymitet.
Det betyder så man får et kæmpe kulturchok når man pludselig står overfor kunderne i virkeligheden. Så kan man ikke bare læse beskeden fra notifikationer, så det for modtageren ser ud som om man ikke har set beskeden. Man er tvunget til at svare.
Jeg sagde til en elev på min arbejdsplads at hun altså også skulle begynde at tage telefonen ligesom os andre. Det ville hun ikke høre tale om! Jeg måtte så forklare at jeg tog telefonen efter en uge. Der sker ikke noget ved at sige man er ny og at man lige bliver nødt til at spørge om hjælp. Men det ville hun satme ikke. Hun ville heller ikke ringe ud. Hun kunne åbenbart heller ikke tale engelsk, efter eget udsagn så engelsktalende kunder var også et no-go. Magen til snowflake. Der gik 6 måneder før hun tog sit første kald. Indrømmet hun er blevet god til det, men der skulle virkelig, virkelig meget til, og hun fik lov til at slippe. Det gjorde jeg satme ikke og med den hat på, kunne jeg ikke lade være med at være lidt irriteret over hun slap for det så længe. Altså, man ved jo for fanden hvad arbejdet går ud på før man starter.
Alt for lang historie kort:
Både kunder og medarbejdere er blevet værre. Hvis man altid sammenligner sig med andre, bliver man aldrig glad. Vi sammenligner os med andre mere end nogensinde, fordi sociale medier er så tilgængelige og folk kun viser de gode sider. Så tror man automatisk at alle andre end en selv har det perfekte liv. Så brænder man sammen i hovedet og hakker andre ned, så man kan få lidt glæde ud af at vide, at nogen har det værre end en selv. Selvom man er årsagen til det.
Det her indlæg blev alt, alt for langt, men jeg er også temmelig passioneret indenfor området, som jeg har arbejdet med i en del år efterhånden.
Alt for mange ser ned på kundeservice. På trods af det er et pisse vigtigt, ja vel egentlig temmelig uundværligt fag.
Jeg er vild med de opture jeg får af at hjælpe andre. Jeg skammer mig ikke over at arbejde i kundeservicefaget. Jeg ved også godt at jeg aldrig kommer til at tjene ligeså meget som mine jævnaldrene så længe jeg bliver i faget. Det kan godt være det kun er 1 ud af 5.000 henvendelser der ender med et "tusind tak du har reddet min dag!" men den sætning kan redde en hel måned for mig. Når jeg er på vred henvendelse nummer 6510, tænker jeg tilbage på dengang jeg havde en sur kunde, som jeg gjorde glad igen og så er der lige mentalt overskud til lidt mere. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 22-07-2024 21:24 Meget skiftenede butik fra butik. Jeg skulle til bryllup her for nylig og manglede mere eller mindre alt :D Jeg tog ind til Århus for at ville købe det hele på en gang. Nogle steder fik jeg mega god service og hjalp mig til det helt rigtig. Andre steder stod alle ansatte enten i hjørne og snakkede sammen eller bare med deres mobil.
Der hvor servicen var elendig skred jeg fra igen. Syntes også der var noget med alder. Syntes de ældre ansatte havde det med at være mere behjælpelig. -- Ja man hører også meget mere om butikker hvor medarbejderne bliver overfuset og svinet til, eller nærmest truet
Det er en ret ny ting, ihvertfald i den skala
Det kan så skyldes begge sider. men jeg tror nu også at folk generelt bare har kræve-hatten på og tror de kan ekspedient-rage på samme måde som de road-rager
De ser ikke et menneske bag disken. De ser en de kan svine til over deres stressede dårlige dag
Blander man dét med 15-20-årige der er skideligeglade med service og hader verden, så kører det (ikke) -- Sidst redigeret 22-07-2024 21:29 Detailhandel er bare en festdræber for alle parter.
Det er ikke godt betalt, det er mere eller mindre dead end-jobs og man skal som ansat stå model til urimeligt meget bullshit fra kunders side.
De selvstændige lægger uforholdsmæssigt mange timer i en forretning der højst sandsynligt lige netop render rundt, fordi danskerne ikke støtter lokalt, men foretrækker amazon, Ali Bobby, Tema, Deng Sjau Fong osv.
Man kan ikke bebrejde dem at de ikke er topmotiverede når en kunde kommer ind og forventer det helt store foredrag, for så at bruge tolv kroner i butikken.
Udover det dødkedelige og udsigtsløse i at stå i butik, er kunden muligvis det mest deprimerende element jeg kan komme i tanke om.
De få kunder der holder den positive attitude kørende, kan bare ikke redde en dag med tyve af de andre.
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 22-07-2024 21:39 bare en hurtigt oplevelse deling
Jeg var i den lokale Rema 1000 i gaar. og skulle have en omgang marabou med daim da de ikke er til at faa i USA.
jeg koer fint mit kort igennem, og en kvittering kommer ud jeg skal skrive under paa.
men uden at vente saa skubbe kasse manden naeste kunde igennem, og jeg goer ham opmaerksom paa at jeg skal skrive under paa kvittering.. og bliver her afbrudt for jeg naar at spoerge om han har en kuglepen, " du blivr lige noed til at vente til jeg har gjort min kunde faerdig, med en ret spydig tone
nu star jeg som og vurder om jeg bare skal gaa og naeget betalingen paa it kort eftersom narren jeg havde lidt for travtl ti lat gore sit jobordenlgit og derefter er spydig naar man proeve at hjaelpe ham.
jeg vaelge dog at vente og forkalre ham saa at jeg skla have en kugle pen til at skrive under paa men hans kigger paa mig som et storts spoergsmaal tegn
han laese saa endelig kvittering og det gaa op for ham hvad der sker og jeg kan langt om laenge faa en kuglepen til at skrive under med. -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury #7 nu det tit 16-17 årige der sidder vved kassen i rema eller folk med tilskud fra kommunen. De bliver smidt ind i systemet og ser ofte ikke udfordringerne eller nye ting "som underskrift på kvittering til foreninger" før første gang de står med det. Slet ikke i rema da de sparer på alt i personale hvor de kan. Ikke at det gør sagen bedre, men til narrens og ungarbejderens forsvar. Syntes du skal svine hans chef til for manglende oplæring :-) -- #7 - Velkommen hjem, omend blot for en stund :)
Jeg tænker du har en anden oplevelse af kundeservice herhjemme når du har boet i staterne så længe som du har. Jeg elsker amerikanere og jeg synes at drikkepenge-systemet gør at alle giver en fremragende service. Altså der er selvfølgelig brodne kar iblandt, men overordnet set synes jeg medarbejdere der er afhængige af drikkepenge er ekstremt serviceminded og det betaler jeg gerne lidt ekstra for.
Det er også det jeg somme tider oplever i visse butikker. Det er virkelig frustrerende. Man prøver at være flink og så bliver man mødt med arrogance. Men hvis du havde været en dick overfor kassemedarbejderen, havde du sikkert fået en kuglepen med det samme, for at undgå yderligere konfrontation.
Det er ikke længe siden jeg var i Netto (Rønde) og nævnte for en medarbejder der var ved at fylde op i et andet køleskab, at der var pakker med hamburgerryg og mellemlagret ost der havde overskredet sidste salgsdato. Han kiggede bare på mig og sagde "okay", på en lidt nedladende måde. Jeg kunne næsten mærke han rullede med øjnene af irritation. Nuvel, jeg fortsatte mit indkøb og cirklede tilbage for lige at checke om de var fjernet. Der var vel gået 10-15 minutter. Det var de ikke. Fandme om ikke der også var rejeost der var over sidste salgsdato!
Jeg nævnte venligt for samme medarbejder, at "skal de for gamle varer ikke fjernes? Jeg ville da være ærgerlig over at få for gamle varer med hjem". Og han sagde bare "jamen du ved jo de er for gamle, så lad være med at tage dem?"... Good lord, jeg sagde ikke noget jeg fortsatte bare op til kassen for at betale, hvor jeg nævnte det for kassemedarbejderen som også virkede ret ligeglad.
Det var en lørdag formiddag og der var ikke ret travlt i butikken. Det kan være de havde tømmermænd.
Jeg så også en ungarbejder i Rema 1000 (Hornslet) fylde brød/kage op uden handsker på. Jeg spurgte om ikke han skulle have handsker på, hvortil han svarede "nej, det behøver jeg ikke, jeg arbejder her jo" med et smil på læben. Jeg var helt målløs. Men jeg er ret konfliktsky, så jeg smilede bare tilbage og gik videre. Har ikke rørt brødet i den Rema 1000 igen. Og det ærgrer mig, for jeg havde lidt et ritual med altid at købe en tebirkes og en spandauer til køreturen hjem, når jeg har været i Jem og Fix i samme by.
#8 - Jeg har fuld forståelse for ungarbejderes mangel på oplæring, i en stressende stilling, med lorte løn, skæve arbejdstider og alt det der. Men jeg synes arrogance er noget man skal gøre sig umage for. Hvorimod det kræver mindre mentalt lige at være flink. Det er som om nogle mennesker føler de får mere ud af at være arrogante overfor folk, for ligesom at føle sig overlegne på en måde. Ligesom det kræver en større fysisk indsats at se sur ud end at se glad ud. Tænk at det er umagen værd :D -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-07-2024 08:48 #8
Man lægger fra land med at omtale en kassemedarbejder som "narren" i en situation hvor man sagtens kunne have gjort sig den ulejlighed at have gjort opmærksom på hvilken transaktion man havde gang i med det samme.
I stedet stillede man sig i venteposition med åben mund og en lille boble af snot i det ene næsebor.
"Men den fucking kassenar kunne jo bare have læst tanker, hvad fanden bilder han sig ind, kan han ikke se at jeg er det vigtigste menneske i hele butikken??"
Åh gud, hvor savner jeg bare at stå i butik.
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 23-07-2024 08:49 #9: "jamen du ved jo de er for gamle, så lad være med at tage dem?".
Jeg var sprunget i luften :D -- #11 - Der sprang lige 6-8 sikringer i hovedet på mig på samme tid.
Jeg havde meget blandede følelser men jeg var ikke sur... tror jeg. Dog enormt forvirret. Jeg var nødt til lige at tygge på den udmelding et stykke tid, for det måtte da være mig der havde hørt forkert! Men da der var gået 5 minutter med tankemylder vurderede jeg det var for pinligt at gå tilbage til ham, for at spørge om han virkelig sagde det, som jeg troede han sagde...
Jeg forestiller mig drengen er typen der ofte skriger "you're not my real dad!" med tårer i øjnene, inden han smækker døren til sit værelse, skruer my checmical romance op på 11 og gemmer sig under dynen. Man kan jo ikke rigtig råbe af kunderne, så må man nøjes med at være arrogant. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-07-2024 09:12 Jeg synes især unge kasseassistenter er slemme til at yde service eller rettere sagt mangel på samme.
Jeg har selv stået i butik som ung og jeg synes sgu jeg var rimelig kvik og imødekommende.
I øvrigt synes jeg at man skal stoppe med at operere ud fra den tese at "kunden har altid ret". Det burde være stik modsat eller i det mindste; kunden har sjældent ret. -- #10
Prøv lige at læse #7 igen og start fra oven og ikke nedefra, så ser du at udtrykket "narren" først kommer efter en almindelig henvendelse...
Hvor fra ved at du at #7 vidste, at der skulle underskrives på kvitteringen? -- mvh
Jesper \ --
Sidst redigeret 23-07-2024 09:14 #13
Enhver der har stået i butik og samtidig under hele ansættelsesperioden var klar over at det var en station på vejen videre, må indrømme at motivationen svingede som et pendul i blæsevejr.
En butikschef der "motiverer de ansatte" med en kedelig monolog om værdien i "teamwork"efter at have været på corporate indoktrineringskursus i weekenden, gør ikke oplevelsen meget bedre.
Til gengæld bliver man betalt røv og nøgler for at arbejde på de værst tænkelige tidspunkter og er tvunget til at være iklædt sektens uniform.
(måske er man lidt vrissen her til morgen, efter latterlig samtale med banken, så bær over) -- Goats are better people #14
Jeg gjorde det inden du sprang til - jeg havde en klar fornemmelse af at jeg var for hurtig på aftrækkeren eller havde tolket det trainwreck helt forkert.
Men selv efter fjerde gennemlæsning af den kommentar, er jeg faktisk ikke helt sikker på hvad budskabet er.
Jeg vil gerne trække min kommentar tilbage og eventuelt genbruge den på et senere tidspunkt. -- Goats are better people Syntes det er mere spass at det er rema og netto der er folks "kundeservice" niveau diskussion. Så man fandme allerede tabt bag en vogn,. det er de mest usle steder at ville finde service, det er unger der render rundt der. Pis ind til en butik med uddannet personale. Minder jo om når GLS vil have anmeldelse på hvordan det var at få pakken udleveret nede i brugsen. Find nu noget at brokke jer over. 15 16 årige der der skal være fejlfrie til 65 kr i timen, vor herre bevares. -- #17 Det var da en besynderlig mantra...
Jeg tror heller ikke der er nogen der beder dem om at være fejlfri men de har selv valgt at arbejde der så jeg har svært ved at have medlidenhed med dem. -- #9 kan huske i gamle dage der kunne man få en flaske vin eller lign for at finde for gamle vare i brugsen. Kan se i netto at du kan få en pose taskkelys, hvad det så end er . Mange steder kørte de også med chokolade osv hvis manm fandt noget der var gået over dato, men så gik der vist sport i det for folk :-)
https://support.netto.dk[...] -- #18 Du skal jo ikke have medlidenhed med de ansatte, de er da ligeglade, det er da dem der brokker sig over småting ala dem herinde du skal have medlidenhed med. Vi er ude i brød i skab, manglende underskrivning af kvitrtering (uden grund), samt for gamle vare der er blevet fundet, personalet havde ret i at man kan tage en anden vare da alle kigger på datoen idag, især på kølevare. Syntes det er mega flæueknepperi, har folk aldrig været på ferie sydpå og handle, aseien thailand osv med alt fra udvalg til hygiejne, hvad tror folk der sker i det køkken på det hotel de bor på, så får foplk da hjertestop med det samme. Godt krigen ikke kommer, kan høre gråden og tuderiet allerede, men sjov læsning. -- Sidst redigeret 23-07-2024 09:52 #17 - Arrogance og nedladenhed findes alle steder. Tråden handler om hvordan kundeservice er blevet forringet gennem tiden, hvilket den bestemt er, efter min mening.
Tråden viser også et mønster der peger på det er den yngre generation, der yder dårligere service, end mange (der er gamle nok til at huske hvordan det var for fx 10-20-30år siden) mindes den var før.
Ens eget dårlige humør bør ikke gå ud over andre mennesker. Mennesker opfatter det vidt forskelligt. Jeg har været i kundeservicefaget i mange år så jeg er enormt hærdet. Jeg kan sagtens tage et verbalt overfald med et smil. Men det kan en "ny i job" ved kassen ikke nødvendigvis.
Men jeg forventer også at smil imødekommes med smil. Det kræver utroligt lidt at opføre sig ordentligt, og når det er en del af ens arbejde er det sågar et krav.
#19 - Der var engang de var gode til at give en lille ting når man fandt for gamle varer. Men jeg føler lidt at medarbejderne tager det som en provokation, når man venligt påpeger at der er for gamle varer på hylderne. Som om man hakker ned på dem fordi de ikke gør deres arbejde godt nok og så bliver man mødt med et spydigt svar, selvom man blot prøver at hjælpe.
Man kan jo ikke engang holde døren for en dame mere, uden at risikere en overhaling... I et tidligere job havde jeg en dame igennem der skulle finde blækpatroner der passede til hendes printer. Jeg tror samtalen endte med at tage et kvarter. Hun var meget beklagende og sagde hun var så dårlig til det der med teknik. Jeg sagde noget i stil med "vi har alle noget vi er gode til. Jeg er god til det med teknik men elendig til at lave mad. Det kan være du er rigtig god til det" sagt med et smil. Og så fik jeg den største fucking verbale overhaling, for det var jo kun noget jeg sagde fordi hun var kvinde xD -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-07-2024 09:57 #17
Bare vent til vi kommer til selvbetjeningskasserne.
Jeg kan umuligt være den eneste der har nikket sig selv en skalle efter at have forsøgt at forklare sig selv at det kraftedme ikke kan være rigtigt at havregrynene bliver bippet ind to gange og bagefter alligevel bipper kartoflerne ind tre gange.
Jeg smadrede mig selv og smed mig ud af butikken mens jeg råbte og skreg af mig og bagefter tilkaldte jeg politiet fordi jeg opfattede mig som truende. -- Goats are better people #21 i de gamle dage fra min ungdom der lukekde butikkerne kl senest 17-18 stk. Der var der ikke 3 discountbutikker i hver lille by som idag, der er proppet med yngre mennesker der sidder med mobilen ved kassen. I de gamle butikker som vi husker fra barndommen var butiksdirektøren der fra kl 8 til lukketid hver dag, hans kone arbejdede der også og så 2 andre voksne. De skulle leve af det og deres service det skal rema, netto, 365 osv ikke. Derfor er "jeg skal være her 6 mdr til min uddannelse starter" ligeglad med at rende efter kunder der ikke kan finde ud af at de er gået i en discount butik. Men det er jo en smagssag hvor man vil handle, hvis jeg vil ahve service og info så pikler jeg i brugsen i dagtimerne, når jeg bare skal have til dagligdagen bliver det rema. -- #23 - Jeg er helt enig i man får hvad man betaler for. Men jeg synes ikke man behøver at gøre sig umage for dårlig opførsel, bare fordi man arbejder i en discount-kæde.
Jeg taler ikke anderledes til folk fordi jeg får 10kr mere/mindre i timen. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 Konge tråd.
Mennesker der beklager sig over manglende service og kommer med eksempler fra discount butikker.
Go humor -- Det er da mindst lige så humoristisk at folk påstår servicen er fraværende netop fordi det er en discount butik. Om det er den ene eller anden butik bør vel være ligegyldig.
Det minder mig om; Jeg fik engang malet en knallert af en som påstod han godt kunne finde ud af at male. Resultatet var horribelt og jeg brokkede mig over det hvortil han svarede "Ja nu er det jo ikke en Lamborghini". Det er da total irrelevant om det er det ene eller det andet. Det skal være i orden uanset. Discount eller ej.
Jeg beder heller ikke om rød løber og espalier men blot et smil og en smule imødekommenhed. Det er vel ikke for meget forlangt. -- #26
Besparelser på service siden er præcis en del af discount konceptet.
I din historie med knallerten glemmer du præcist at i supermarkedet er varer produktet, ikke servicen.
Og den er sparet væk i discount.
-- IMO blev den gode service allerede dræbt ved indførslen (eller afskaffelsen) af lukkeloven, som fjernede mange ældre og folk med familier fra faget. Nogle gange når jeg handler i den lokale indkøb undre jeg mig over det stort set kun er børn ansatte. -- #27
Der er snart ikke det supermarked der ikke reklamerer med at være discount.
Min lokale Brugs har skåret kraftigt ned på personale og har umiddelbart flere børn end voksne ansat. De unge løber så hurtigt de kan mens de bliver skældt ud af voksne mennesker der ikke kan forstå at de ikke kan få den pakke som de har bestilt til pakkeboksen udenfor butikken, udleveret i kiosken.
Eller at de ikke kan købe tobaksvarer i bagerafdelingen.
Jeg synes det er skyhøj service overhovedet at gå i dialog med sådan en type kunde.
Men jeg har muligvis misforstået konceptet.
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 23-07-2024 12:58 I øvrigt
"kunden har altid ret" er et ordsprog der er blevet misforstået og lavet om.
Det man originalt mente med det var "Kunden har lov til at vælge og købe lige det kunden selv vil have. Hvis kunden vil købe noget meget dyrt og unødvendigt, så lad kunden gøre det".
Det handler ikke om at kunden skal bestemme over butikken. -- Sidst redigeret 23-07-2024 13:02 #30 citatet kommer som bekendt fra engelsk: "The customer is always right", og resten er "in the matter of taste". Det bliver desværre bare ikke brugt. Det ville være på plads så mange steder, hvor man har en ubehagelig kunde som kunne bruge lidt pli. -- #27 - Kundeservice er ikke en afdeling, det er en holdning. Discountkæderne skriver, så vidt jeg ved, ikke i deres opslag at arrogance og dårlig opførsel er et krav for ansættelse. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #27 Det er jo basalt set venlighed de fleste efterspørger og det er ikke en vare men som Tofu er inde på; en holdning. -- Joe men der er også gode eksempler på service, jeg er normalt meget kritisk, men bare i går i Sport 24 outlet i Fredericia hvor jeg ville have et par regnbukser, gjorde den unge dame et stort arbejde for at finde de rette til mig (regnbukser for mig skal være VANDTÆTTE) og i dag Super dæk service i Erritsø, hvor jeg kom 45 min for sent til at få skiftet A/C , i begge tilfælde unge mennesker der servicerede fint, ja jeg er er faktisk overrasket :) -- Jeg tror at det også handler rigtig meget om oplæring. Da min nevø begyndte at arbejde i Føtex for nogle år siden, så skulle han lave en test, hvor han skulle svare rigtigt på en vis procentdel. Testen handlede mest om kundeservice og skulle gennemføres indenfor ret kort tid efter ansættelse, hvis jeg husker rigtigt.
Det kunne discountkæderne også snildt gøre, men det kan ikke stå alene. Det kræver også at der er ”voksne” mennesker i butikkerne.
Jeg har selv for længe siden arbejdet som fiskehandler og jeg kan huske at jeg en lørdag var ude og hjælpe i en lille butik, hvor jeg ikke havde været før. Om eftermiddagen da alt var ordnet og der ikke var andet at lave end at vente på kunder, da stod jeg stille og kiggede på døren. Ejeren, som var den eneste anden i butikken, sagde til sig at jeg ikke måtte stå og lave ingenting, jeg sagde at jeg ikke lige kunne se hvad der manglede og så sagde han at jeg skulle lade som om fx tørre bordene af selvom de var rene. ”Det ser dårligt ud, hvis man står og glor” sagde han.
Bare til baggrund så havde jeg 4-5 års erfaring, som fiskehandler på dette tidspunkt. -- Detailhandel er gået fra ansatte med en lavere uddannelse end gennemsnittet til en uddannelse væsentligt lavere end gennemsnittet og med lønforhold der er gået fra lavere løn end gennemsnittet til væsentligt mindre end gennemsnittet.
Margin i detailbranchen er presset.
Selvfølgelig falder servicen
-- #37 - Jeg var nødt til lige at google gennemsnitslønnen i Danmark.
Jeg blev MEGET overrasket over resultatet.
Den gennemsnitlige lønmodtager i Danmark har en løn på 46.972 kr. om måneden før skat.
Kilde: Danmarks Statistik
https://www.dst.dk[...]
Det er fucking wild, jeg troede gennemsnitslønnen lå på omkring 35.000kr om måneden eller sådan noget. Holy shit jeg føler mig snydt. Oh well... Man er sin egen lykkes smed.
Men det er ikke en selvfølge at serviceniveauet falder, bare fordi branchen er presset. Måske bløder nogle butikker netop fordi servicen er dårlig. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #38
"Det er ikke en selvfølge" - jo - der er færre penge til at yde kundeservice for.
Virker lidt som om at discount sammenhængene ikke rigtigt opfattes - discount betyder mere omsætning og flere kunder i forhold til omkostningerne.
Automatisering og selvbetjening er også blandt midlerne til at nå færre omkostninger i forhold til omkostningerne. -- #39 - Jeg er med på hvad du mener og jeg forstår også godt hvor du vil hen med det. Men det jeg prøver at sige er at man ikke behøver opføre sig dårligt overfor kunderne, bare fordi ens arbejdsgiver ikke har så stor fortjeneste som andre butikker. Det er helt op til den enkelte hvordan de opfører sig over for andre.
Man kan sagtens yde god kundeservice, indenfor de rammer der er sat for en, selvom man har en lorteløn. Det er også en glimrende måde at arbejde sig op eller komme videre på. Man ved aldrig hvem det er der ringer. Det kunne være din næste arbejdsgiver. Så man kan ligeså godt starte med at være imødekommende fremfor fjendtlig. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #40
Du glemmer bare fuldstændig den altid gældende sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Ja man kan en helt masse.
Kvalitet koster bare.
God service og lav løn er modsætninger. -- Sidst redigeret 23-07-2024 20:35 Discount er jo bare billigere varer, enten off-brand varer og/eller varer af ringere kvalitet, produceret og/eller distribueret billigere end de dyre.
Det har i for for sig intet med service at gøre.
Serviceniveauet i supermarkeder er lavere fordi de hyrer færre mennesker til samme arbejdsbyrde, stikker dem elendige arbejdstider, ensformige arbejdsopgaver og betaler dem så ringe at motivationen er i bund mange steder og udskiftningen af personale er ofte større end i andre brancher.
Alle butiksansatte (og folk i alle former for service-fag) burde én gang årligt have lov at udfordre og tæve en besværlig kunde efter eget valg. -- Goats are better people --
Sidst redigeret 23-07-2024 20:36 #42
Discount er ikke bare billigere varer
Det har bestemt også med Kundeservicen at gøre
Har du nogensinde fået pakket varer i netto ? -- #43
Discount har intet med service at gøre, men det er ikke fordi jeg skal stå i vejen for dine personlige definitioner - vi kan sagtens aftale at discount betyder ingen service i dag.
Men i morgen er det min definition der gælder, ok?
Næh, men jeg har selv pakket varer for kunder i Kvickly for hundrede år siden, det var også et utaknemmeligt skodjob - man pakkede jo aldrig godt nok, eller man skulle proppe varer til fire bæreposer ned i to, fordi den nærige kunde ikke ville betale for flere poser.
(I perioder genopfrisker de den der bizarre pakke-ting i forskellige butikker, måske et forsøg på at fremstå service-orienterede, hvad ved jeg.
Jeg har ikke lagt mærke til om de så kun pakker brand-varer og lader discountvarerne lige på båndet, men det burde de jo..) -- Goats are better people --
Sidst redigeret 23-07-2024 20:51 #44
Selvfølgelig har discount med service at gøre.
Har du nogensinde fået pakket varer i Netto ?
Discount handler, uanset dine definitioner, om andet en billigere varer.
Det betyder eks også at kunder ofte at kunder tager varer fra paller, det betyder at kunder slev pakker varer, og det betyder at omsætningen i forhold til lønomkostninger er væsentligt højere.
Det handler ikke om din eller min definition - det er simpelthen fakta at branchen løn og uddannelsesmæssigt er faldet tilbage i forhold til gennemsnit. -- Sidst redigeret 23-07-2024 20:55 #45
Jamen jeg har jo lige sagt at din definition er ok med mig i dag.
Når vi mødes i morgen, har du haft tid til at slå definitionen op, og så kan du belære mig uden at jeg brokker mig. -- Goats are better people #46
Det handler om at forstå helt simple sammenhænge: Lav løn og lav service hænger sammen -- Ikke nødvendigvis.
Jeg kan sælge dig en billigt produceret PC og køre den hjem til dig, det er satme god service, selvom maskinen er discount og jeg kun fik en tyver for at bygge den. -- Goats are better people #48
Ja det kan du sikkert.
Men du kan ikke yde service og lave overskud.
Så din aktivitet stopper helt automatisk.
Sammenhængen er ikke så svær
Kvalitet og pris hænger sammen, også når det gælder aflønning.
Detailhandlen er lønmæssigt en taber branche i lighed med transport og fastfood
Det afspejler sig helt naturligt i kvaliteten af de ansatte brancherne kan tiltrækkes og dermed også helt naturligt også den service kvalitet der kan ydes
Det er som jeg skrev tidligere meget tydeligt at detailhandlen er sakket bagud mht løn og uddannelse, og det afspejler sig selvfølgelig i servicen -- Sidst redigeret 23-07-2024 21:17 Lønnen er da fin for et ufaglært job, som den også var for 10, 20 og 30 år siden
Vi er bare blevet flere, og mange er stressede. Og der er lidt mindre overskud, service, glæde
Men det kan da godt være det også er blevet lidt for effektiviseret
Kvæg
Varene skal bare igennem bip bip bip. næste næste næste
"Kvittering?"
bip bip bip næste
"Kvittering?"
"hav-en-god-dag" bip
Men det er anderledes de steder hvor der ikke er så vanvittigt mange -- Sidst redigeret 23-07-2024 21:22 #49
Du insisterer på en ny definition af "discount".
Jeg er med på at det er sjovere end at slå skidtet op, men du har til i morgen, så falder hammeren. -- Goats are better people #50
Om lønnen er udemærket er vel en individuel smagssag.
Personligt synes jeg den er elendig.
Men fakta er at den naturligvis bliver dårligere og dårligere i forhold til snittet.
Helt naturligt når uddannelse ikke følger med snittet
-- #51
Falder hammeren ?
Nej jeg prøver bare at gå dig til at forstå sammenhænge
Meget simple sammenhænge såsom lav løn = lav service -- Sidst redigeret 23-07-2024 21:23 #53
Jeg forstår skam godt hvad discount betyder - og det gør du også.
Du vil bare gerne have ret, og det har du også i dag.
I morgen skærer jeg det ud i pap for dig og linker til en konkret definition af både "discount" og "service" og hvis du så stadig insisterer og snakker om alt muligt andet i forsøget på at komme op af det hul du har gravet, yder jeg dig den service at sælge dig en skovl til discountpris. -- Goats are better people #54
Seriøst ?
Debatten går på hvorfor service falder.
Jeg påpeger sammenhængen mellem løn, uddannelse og service.
Du skøjter rundt
-- Sidst redigeret 23-07-2024 21:33 Fornærmelser hjælper ikke din sag, makker.
Du kan google de to ord allerede i dag, så lukker vi den inden du får retur fra samme skuffe.
Et hint kunne være forretninger der eksempelvis reklamerer således; " Lav pris - tårnhøj service!" -- Goats are better people Na -- Sidst redigeret 23-07-2024 21:38 #52 Skulle man have uddannelse før i tiden for at arbejde i supermarked/butik og det skal man ikke i dag, eller hvad er det du siger?
Og på hvilken måde bliver lønnen "naturligvis dårligere og dårligere i forhold til snittet"? -- #58
Uddannelsesniveauer i branchen er ikke steget i samme takt som uddannelsesniveauet i befolkningen.
Lønnen i branchen er ikke steget i samme takt som lønniveauet i befolkningen.
Når befolkningen uddanner sig mere og mere, har det naturligvis stor betydning for kvaliteten af de medarbejdere der ikke uddanner sig. -- #41 - Jeg glemmer det ikke, jeg er bare ikke enig med dig. Jeg tror ikke vi ser ens på hvad kundeservice i bund og grund er.
Sådan som jeg forstår dine indlæg, er din holdning at hvis man betaler 20kr for en liter mælk, kan man godt forvente at blive ønsket en god dag ved kassen. For det betaler man jo ekstra for.
Det er ikke priserne på varerne der dikterer hvordan medarbejderne behandler kunderne.
Det burde faktisk være lige omvendt.
Kunderne burde være lykkelige over at nogen gider tage de lortejobs, med de lorte arbejdstider, til den lorteløn, så de kan få deres varer billigere. Det burde være kunderne der ønskede de ansatte en god dag efter endt transaktion.
Men på trods af at alt er imod de hårdtarbejdende mennesker, der tager de jobs som ingen andre gider at have, for at gøre det billigere for dig og mig at leve, så er der stadig nogen mennesker der ser ned på dem, og det pisser mig af i høj grad.
Jeg er helt enig med dig i at pris og kvalitet som oftest hænger sammen. Det er jeg slet ikke i tvivl om at det gør. Men her snakker vi følelser og ikke penge.
#55 - Debatten går på hvorfor service falder. Jeg påpeger sammenhængen mellem løn, uddannelse og service.
Det er da ligemeget om man er læge eller ufaglært. Man kan godt yde god kundeservice alligevel. Faktisk oplever jeg oftere at højtuddannede, eller folk med højere stillinger, er mere arrogante i deres kommunikation. Jeg sidder med det hver dag. Det er ofte IT cheferne der er de værste, mens trainees, receptionister og hvad har vi, er super flinke. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-07-2024 22:01 #60
Beklager men det er jo bare langt fra virkeligheden.
Detailhandlen ER en taber branche lønmæssigt, og det betyder naturligvis at de medarbejdere der ønsker at yde god service skiller sig ud og har meget nemt ved at finde andet og bedre job
Selvfølgelig kan en ansat, i enhver branche, yde god service uden at få betaling ng for det.
Men en branche der betaler lavt, har lav prestige og ikke tiltrækker god arbejdskraft - har naturligvis svært ved at yde god service.
Og nej vi snakker ikke følelser, men penge - det styrer adfærden -- Sidst redigeret 23-07-2024 22:01 Folk er gladere på landet
Får de mere løn eller uddannelse der?
Næh.
Men der er færre mennesker, mindre stress og en mere afslappet venlig energi -- Sidst redigeret 23-07-2024 22:11 #61 - Detailhandlen ER en taber branche lønmæssigt.
Enig. Lidt krydret ordvalg men enig.
...det betyder naturligvis at de medarbejdere der ønsker at yde god service skiller sig ud og har meget nemt ved at finde andet og bedre job...
Delvist enig.
Man kan ikke bare finde et andet og bedre job, ved at skrive "jeg er god til kundeservice" på sit CV. Det skriver alle jo...
Der kan også være andre forhold der gør det svært at skifte job. Det kan være timerne ikke passer ind i ens skema, det kan være lokationen sucks, det kan være man er rigtig glad for sine kolleger... Bare fordi man er god til det man laver, betyder det ikke man bliver headhunted for vildt. Man skal kunne noget helt unikt.
Det forventes at man yder god service i et servicefag. Uanset lønnen.
Mange der har job i den såkaldte taber branche, er studerende, som netop prøver at komme væk fra gulvet. Studiejobs hænger ikke på træerne.
Der er satme mange studerende om budet.
Man skal ikke kun være god til sit arbejde for at få et andet arbejde.
Man skal også være god til sit arbejde for at beholde det. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-07-2024 22:14 #63
Og de mennesker der er gode bliver ikke i detailbranchen, blandt andet fordi det er en taber branche lønmæssigt. Den bider sig selv i halen. Der er nøje sammenhæng mellem pris og kvalitet.
#62
Det har du nok ret i gennemsnitligt.
Men storbyernes "vindere" er nok gladere end gennemsnittet på landet, ligesom storbyernes "tabere" nok er mindre glade. Succes og glæde hænger sammen på en eller anden måde. -- Og glem ikke supermarkedernes konstante vanvittige priskrige
De skal jo spare hvor de kan så de kan have lave priser og konkurrere med de andre
Og folk vil have det billigste!
Det er selvsagt ikke noget der får kvaliteten osv. opad
Der var Irma gode. men de kunne ikke overleve den nye verden
(jo det kunne de nok godt, på en ny måde, men coop failede) -- Sidst redigeret 23-07-2024 22:36 Er arbejdspladsen underbemandet, er lønnen i og for sig ligegyldig ifht service; der er ikke tid til at yde service, om man så sælger high-end produkter med lav avance eller discount med høj avance.
I sidste ende kan der tjenes gode penge på at yde god service, men har naboen de samme produkter billigere, er kunderne nogle utro tøjter der ikke savner service indtil de opdager at den mangler.
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 23-07-2024 22:34 #64 - Men hvis det er detailbranchen du er god til, så nytter det jo ikke at skifte til en anden brance, bare fordi lønnen er bedre.
Det er som at sige de gode bagere bliver mekanikere. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-07-2024 22:53 #67
Irrelevant.
Det er fuldstændig entydigt at mennesker skifter brancher fra tid til anden -- #64 "Men storbyernes "vindere" er nok gladere end gennemsnittet på landet" - det er noget af et postulat! -- “they got money for wars , but can’t feed the poor”! #70
Nej det er egentligt ikke "noget af et postulat"
Det er helt almindelig matematik - "vindere" i en gruppe har det med overvejende sandsynlighed bedre end snittet i en anden gruppe. -- #71 livet er ikke matematik - ligesom livet ikke er sort og hvidt! - det vil du erfarer tids nok. -- “they got money for wars , but can’t feed the poor”! #72
Du forstår bare ikke indholdet eller matematikken
Storbyens vindere kunne skifte deres liv ud med et liv på.landet hvis det gav dem et bedre liv
De samme valg har mennesker på landet ikke
Måske en dag du forstår forskellen, men tvivler
-- Sidst redigeret 23-07-2024 23:05 at simplificere livet til noget så simpelt som matematik, er undskyld mig, ikke at leve livet. matematik er alt andet end hvad et menneskeliv er. Matematik er forudsigeligt og logisk ræsonnement. Ved ikke med dig, men når man lever og er sammen med andre mennesker, er det alt andet end forudsigeligt og logisk. sjovt at dit navn er "olding" du lyder som en teenager, der har set "lyset" - held og lykke med dit liv. -- “they got money for wars , but can’t feed the poor”! #74
Økonomi er matematik.
Og storbyens vindere kan, hvis de ønsker det, købe et fint liv på landet
Primitivt at du skal gå til personligt angreb. Gør det ondt i maven på dig når du bliver gjort opmærksom på nogle mennesker har muligheder ? -- Sidst redigeret 23-07-2024 23:35 #75 definer et "fint liv" ? er det ikke subjektivt? hvornår er jeg personlig? hvad er en taber mentalitet? -- “they got money for wars , but can’t feed the poor”! #76
Primitivt.
Nej jeg gider ikke debattere "et fint liv" med dig eller definere det.
Indholdet er simpelt - økonomien giver muligheder.
Hvad en taber mentalitet er vil jeg vurdere du nok selv kan finde ud af.
Har du brug for personlig hjælper til dine spørgsmål ? -- #75 mange mennesker begrænser - med vilje- deres muligheder, for at få "et godt liv". Nej jeg får ondt i maven, over, at du rent faktisk, mener det du skriver. -- “they got money for wars , but can’t feed the poor”! #78
Fint du erkender du får ondt i maven.
Hober du bliver rask efter den gang -- #77 det er rigtig, der er ikke noget at diskutere.
ps. skal lige sikre mig, at du ved at "ondt i maven" er en metafor? -- “they got money for wars , but can’t feed the poor”! --
Sidst redigeret 23-07-2024 23:50 Boys.. hvis I skal troll-mudder-flirte mere, så tag den over privat besked
I stedet for at tilsmudse en ellers god tråd -- Sidst redigeret 23-07-2024 23:53 #68
Om du griner af eller med, er hip som hap.
Latter holder hundrede.
#74/75
Måske er jeg OT (og alene) med den her;
Jeg er en taber på landet og jeg har det meget bedre end da jeg boede i byen.
Jeg var også en taber i byen, omgivet af vindere og tabere.
Det der for mig betyder noget, er fred og ro og færre mennesker, færre tabere, færre vindere - begge "typer" er kedelige på repeat.
Sådan noget kan man ikke ikke stille op i en matematisk ligning, eller måske kan man, jeg er så ringe uddannet at jeg ikke engang kan tyde en ligning.
Jeg tror det handler om at regne ud om man mangler mere end man har behov for, og gør man dét, kommer man måske til at bruge mere liv på at samle end på at leve.
Nogle af de gamle kammerater samler stadig, selvom de har alt hvad de skal bruge, på landet og i byen.
Der er sikkert en eller anden mening i det hippie-pis jeg skrev der, jeg gider bare ikke lede efter den. -- Goats are better people #82
Nej selvfølgelig er glæde ikke styret af matematik eller økonomi.
Men muligheder er fuldstændig styret af det.
Så mennesker med god økonomi har nemmere ved at indrette sig så de er glade, mens mennesker med dårlig økonomi slet slet ikke har de samme muligheder for at indrette sig på den måde som gør dem gladest.
Er det sikkert at dem der har mulighederne udnytter dem optimalt og bliver glade - nej på ingen måde.
Men de har muligheden - om de evner kan ingen svare på.
Men fuldstændigt sikkert er det, at økonomi udrydder en del problemer der ellers kan stå i vejen for et fint liv.
#80
Ondt i maven virker mest som misundelse. -- Sidst redigeret 24-07-2024 00:08 Hvad gør folk nu de personale løse butikker bliver mere udbredt, hvem skal opretholde "kundens" daglige menneskelige kontakt, brokkelyst og tuderi over ligegyldige ting. Vil folk så køre længere for at handle et sted med mennesker ved kassen de kan brokke sig til eller stå og stirre på dem til de siger "ka du ha en go da". De ansatte er heldigvis ikke maskiner, de passer deres arbejde, du burde gøre det samme.
Samme med folk der står og snakker med naboen i 10 min ved mælkekøleren, så kommer de til kassen og der står 3 i kø foran dem så råber de om en kasse mere, derefter kalder de det dårlig service hvis de ikke åbner en pga underbemanding. Det er de folk vi har herinde. -- Sidst redigeret 24-07-2024 11:28 #84
Det der med at stå i vejen, er jo nærmest en nationalsport.
Jeg brugte mange år på at lade mig irritere over det, i en årrække pendlede jeg eksempelvis fra hjem til job med tog og hver morgen skulle jeg gennem ankomsthallen fra perronen via en rulletrappe hvor folk ligesom gik i stå og stod stille mens båndet trak os op i sneglefart.
Jeg slog ingen ihjel, men mange morgener i skummelt humør havde ophav i den fucking trappe og mennesker på pause.
Folk står også og snakker i indgangspartiet ovre i Brugsen, og jeg er en indebrændt type der bare vil ind, rive ting ned fra hylden og ud igen.
Men de gange jeg har vrisset af folk, går det op for mig hvor meget jeg hader folk der vrisser, jeg hader vrisne folk mere end jeg hader folk der står i vejen.
Brug det hvis du kan.
-- Goats are better people (essensen var jo så at folk der ikke har travlt før til sidst, er satans værk.
Hvorfor har de tid til at snakke halvvejs inde i mælkekøleren i tyve minutter, men har megatravlt når nærmer sig kasselinien. Svaret ligger i containeren sammen med situationsfornemmelsen)
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 24-07-2024 12:23
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 404 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|
|
|