Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Lenovo's tvivlsomme RMA

Af Gigabruger anox | 04-07-2024 15:43 | 963 visninger | 20 svar, hop til seneste
Jeg har en Lenovo Thinkpad til reperation. Den havde en defekt USB port og en køler der vibrerede - klart defekt. Batteriet var på 45% af sin kapacitet (skiftet for under 1 år siden). Ud over det, virkede bærbaren fint og har næsten lige fået nyt tastatur. Indsendte den til reperation på serviceaftale. I dag modtog jeg en regning fra Lenovo. Touchpad/ribbonkabel, tastatur, køler og batteriet er defekt og vandskadet. Det dækker Lenovo ikke. Bundkortet er dog ikke vandskadet og vil blive udskiftet på garantien. Regningen lyder på knap 2k. Nu har jeg aldrig spildt væske i min bærbar. Det lyder dog også helt utroligt at alle enheder omkring bundkortet kan være vandskadet, mens bundkortet ikke er. Mere absurd er det næsten at et nyt tastatur og touchpad er defekt, selvom de virkede fint da jeg sendte den ind. Batteriet virkede også fint, det havde dog kun halv kapacitet. Hvordan kan en køler blive vandskadet og resultere i blæseren vibrere kraftigt? Det kan jeg næsten kun grine af. Jeg har altid haft IBM/Lenovo bærbar og aldrig haft problemer med deres ellers gode RMA (man betaler jo en premium pris). Det er første gang jeg virkelig føler mig røvrendt. Jeg vil derfor høre om andre har oplevet lignende problemer med Lenovo? Andre der har oplevet dialogen til værkstedet i Polen er ualmindelig langsom og dem i England ved ikke rigtig så meget? :)
--
Sidst redigeret 04-07-2024 15:44
#1
BoreBissen
Guru
04-07-2024 15:51

Rapporter til Admin
Du er vist ikke den eneste, der har dårlige erfaringer med Lenovo. Del din oplevelse: https://dk.trustpilot.com[...]
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 | Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36
#2
ToFFo
Guru
04-07-2024 16:00

Rapporter til Admin
Hmm, eftersom det er en Thinkpad, som skal på værksted, formoder jeg at det er en E eller L-serie maskine? Der er en del konstruktiv forskel på de forskellige serier, hvor E, L og T er af forskellig kvalitet. Hvor E er billigst, så L og så den traditionelle T-serie. Kan du skrive modelnummeret på maskinen? Bare de første 4 tegn i modelnummeret. Mine erfaringer er vidt forskellige med de forskellige modeller, på tværs af de forskellige generationer. Vandskade i blæseren virker absurd... Jeg tror det er mere sandsynligt at en stiv tekniker på værkstedet har væltet sin billige vodka ud over din maskine. Men væskeskade på de øvrige ting du nævner, uden skade på mainboard er ikke usandsynligt, da væsken jo går oppefra og ned så det er ikke sikkert det når at gøre skade på mainboard. Men selv på trods af det tror jeg ikke helt på teknikerens udmelding. Det kommer dog også an på hvilken model maskine der er tale om.
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
#3
Dennyaaa
Monsterbruger
04-07-2024 16:13

Rapporter til Admin
Lenovo's RMA er blevet helt til grin. De skal bare skifte det UB.
--
Unlimited Power...
#4
anox
Gigabruger
04-07-2024 16:19

Rapporter til Admin
#1, jeg sad faktisk og læste lidt på siden. Jeg ved Lenovo har ringe support, men Thinkpad-serien har dansk support som har været ganske god - indtil nu. Den danske support har dog kastet hænderne i vejret og sagt vi kan ikke gøre noget, du må selv kæmpe mod Lenovo i Polen. #2, Jeg har 'kompromis' maskinen: L14 Gen 2 (type 20X5, 20X6) :) Jeg tænker mere at den påstået væske må gå igennem alle skruehullerne oppefra og ned. Det virker bare usandsynligt at den største flade ikke er blevet ramt. Men jeg er dog heller ikke IT-reperatør eller har designet bærbaren. Jeg vil i al fald forsøge at få tilsendt de dele der bliver udskiftet, så jeg selv kan undersøge dem. For jeg ved, jeg ikke har spildt væske. Havde jeg spildt væske, var den blevet erstattet af min elektronikforsikring igennem mit forsikringsselskab. Den er dog blivet rengjort ofte med en fugtig klud. Så tænker jeg må invistere i noget Isopropylalkohol 99% der fordamper i stedet for :) Jeg tænker også et batteri er pakket helt ind i plastik og controller boarded er godt beskyttet. Det virker helt utroligt der kan trænge vand ind og kun berør kapaciteten, men ikke funktionaliteten der virker 100%.
--
Sidst redigeret 04-07-2024 16:23
#5
ToFFo
Guru
04-07-2024 17:57

Rapporter til Admin
Det giver ingen mening væskeskaden skulle være nået så vidt. Måden maskinen er bygget på taler imod det synes jeg. Så skulle der være ret meget vand, eller utroligt strategisk uheldigt placeret vand... Intelligent vand på en killing spree om man vil! Det er simpelthen for weird... En fugtig klud sker der ikke noget ved. Tastaturet i L-serien er også spill-resistant. Det er mousepad dog ikke, men det virker stadig bare underligt at der er sevet vand ind de steder de nævner. Prøv at kontakte dem (tlf 8988 1536 - husk sagsnummer) og bed dem om en second opinion for det virker simpelthen for underligt med det de nævner. Det er usandsynligt, men ikke umuligt.
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
#6
Sven Bent
Elite Nørd
04-07-2024 18:08

Rapporter til Admin
sagen virker ogsaa underlige paa mig jeg kan aabenbart ikke find ud af at slaa 988 1536 op. men er det et dansk vaerksted som lenov har udliceret til eller er det ders eget vaerksted? jeg husker tydelige et vaerksted som service partner for mange aar siden var et rent helvede at arbejde med og var total userioest virksomhed. vi fik alt muligt lort tilbage fra dem efter de havde "fikset" dem laptop der mangler srkuer. Bundkort der ikke var monteret Lydudtag der ikke var monteret
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#7
ToFFo
Guru
04-07-2024 18:32

Rapporter til Admin
#6 - Det er et telefonnummer til Lenovo's danske generelle support. Jeg tror ikke det nytter noget at kontakte værkstedet selvom man fandt nummeret. De er sikkert fulde. Hvis det er et firma i norden du tænker på, så kan det være LetMeRepair. Magen til båtnakker...
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 04-07-2024 18:32
#8
anox
Gigabruger
04-07-2024 19:05

Rapporter til Admin
#7, jeg har et nummer til deres værksted, men du skal ringe til England hvor de sidder. Selve bærbaren befinder sig dog i Polen på deres værksted. Det lader til dem i England kun kan sende mails til Polen. Så det er helt håbløst og de har naturligvis ikke vendt tilbage som aftalt. tlf 8988 1536 er den danske support afdeling, som har oprettet reklamationen. Men det lader til de intet har at sige i forhold til de fejl og mangler teknikkerne i Polen laver. Så de kan desværre ikke gøre noget. De har sendt aben videre. Jeg har forsøgt at skrive adskillige mails til Polen i går og i dag, men intet hørt, ud over tilsendte regninger og fordyrende regningstilføjelser. Med et ultimatum at betale inden 5 dage. Næsten lige før der er tale om ransom metoder. #6, min bærbar har været til reperation en gang i Polen. Den manglede efterfølgende skruer, en skrue var takket over og efter en lille rum tid raslede min M2 løs som ikke var ordentlig fastgjort. Kvaliteten er ganske enkelt ringe. Jeg tænker de er vandt til at folk ikke åbner deres maskiner og inspicere deres arbejde. Denne gang bliver det i al fald gjort og med billede dokumentation. Et godt tip, dokumentere og test maskinen inden den sendes afsted til RMA. Det gjorde jeg desværre ikke. Jeg har nok været noget naiv, men den mange årige tillid er helt væk nu. #5, det der gør det ekstra specielt er tastaturet er næsten nyt, ca. 3 måneder og jeg monterede det selv i samarbejde med Lenovo. Ingen tegn på væskeskade i den forbindelse. Inden afsendelse har jeg ikke registreret nogen fejl overhovedet og alligevel har de fundet det defekt. Hvis ikke jeg havde fået 5 billeder af min egen maskine, ville jeg tro de har fået byttet om på 2 maskiner. Men godt at høre jeg ikke er den eneste der synes det er underligt :)
--
#9
lalandia
Monsterbruger
05-07-2024 07:58

Rapporter til Admin
Det eneste Lenovo har matched med Apple er prisen, resten er ringere end nogensinde. LCD panel lotteri.. Massive problemer med utallige modeller med firmware der fik utallige modeller til at gå i sort skærm ved standby uanset operativsystem (Linux/Windows) altså det er et firmware problem på lavere niveau end OS (google lenovo black lcd screen issue over 30+ modeller affected, min var ikke engang listet på deres hjemmeside) Kan huske jeg snakkede med en i Lenovo Support da jeg nu fik refunderet min Lenovo T495 - hva ska jeg så købe?? Stort set alle jeres modeller er affected af dette problem?? Johh den "dyreste" P1 har de ik fået mange retur af.. Men jeg ku også købe en Macbook Air M1 som han selv havde anskaffet sig, hahaha.
--
Sidst redigeret 05-07-2024 07:59
#10
lalandia
Monsterbruger
05-07-2024 08:14

Rapporter til Admin
Nåja og 400 nits display?? Det skal du betale ekstra for.. LOL.. Hvad er ideen så i at købe en highend bærbar? Så stop dog. Alle andre har det. Apple fatter det.
--
#11
anox
Ultrabruger
05-07-2024 11:26

Rapporter til Admin
#9, min første bærbar var en IBM Thinkpad X200. Byggekvaliteten var en helt anden og en rigtig kampvogn. Ligesom den T420 og T430 jeg havde. Gennem årene efter Lenovo overtog, er Thinkpad serien blevet til kina bras. Tyndt plastik, dårlige design valg og ustabile komponenter. Min L14 skal nu have udskiftet bundkort for anden gang på under 2 år. Lenovo support fortalte mig at han havde set eksempler på maskiner der havde fået udskiftet bundkortet 6 gange. Så er der noget galt. Min sag er eskaleret til deres Customer Care Center. Det er hvad Lenovo kalder en klage sag. Jeg kalder det dog et ønske om retfærdighed og en fair behandling. Der vil gå 48 timer, dvs. senest tirsdag i næste uge. Så er der gået mere end 2 uger uden bærbar. Jeg har nu i 2 dage skrevet 5-6 mails til Polen omkring dokumentation af skaderne. Men absolut intet hørt fra dem. Lenovo support har dog fået lidt sparsomme informationer. Min maskine er simpelthen "heavily flooded". Men ingen billeder af skaderne. Var maskinen vandskadet, havde det naturligvis gået igennem min elektronikforsikring i stedet for. Så havde jeg ikke spildt min tid på at sende den helt Polen. Det er helt på månen. Jeg har betalt omkring 1300,- for ekstra forsikring hos Lenovo (3 års depot indlevering) på min maskine. Jeg synes godt nok ikke det er pengene vær mere. Det var det engang, men nu er det en joke. Jeg skal ud og finde et alternativ til Lenovo, som ellers har været et livslangt bekendtskab. Jeg tænker jeg må rette blikket mod Dell eller HP. Er der nogen der kan anbefale en god business maskine - evt. hvilke serier jeg skal kigge efter? Gerne hvor jeg kan tilkøbe en service-aftale :)
--
Sidst redigeret 05-07-2024 11:31
#12
ToFFo
Guru
05-07-2024 11:34

Rapporter til Admin
#11 - Aldrig nogensinde depot service, aldrig. Det er lort, uanset hvilken producent du vælger. Så hvis der kan tilkøbes Onsite garanti uden det flækker banken, vil jeg klart anbefale dig det. Hvis du vil helgardere dig fuldstændig med Lenovo så skal du købe Lenovo 3YR ADP. Hvis uheldet så skulle være ude og du har din bærbar stående fremme til en fest, med få uger tilbage af garantien, og så bliver helt fuldstændig smadret, så er du dækket. En hovsa-dækning er et helt fantastisk tilkøb når man køber dyr elektronik. Det er som regel ikke ret dyrt i tilkøb, i forhold til hvor dyr maskinen er. For eksempel hvis man køber en bærbar til 15.000kr er 1000kr for 3 år med hovsa-dækning alle pengene værd. Især hvis man taber maskinen ned af betontrapper hvorefter den bliver kørt over når der kun er en måned tilbage. Det er virkelig uheldigt. Sådan helt vildt usandsynligt uheldigt... Men hey, alt kan ske og det gider de næppe reparere, så du får bare pengene tilbage. Bevares du får ikke pengene tilbage for garantien, men se det som en up-front selvrisiko. "Jamen så kan jeg jo bare bruge min egen elektronikforsikring!" tænker du måske. Det er også rigtigt, men så skal du til at have en "plet" på din egen forsikring. Jeg er selv meget, meget godt forsikret, men jeg foretrækker hovsa-dækning fra tredjepart alligevel. Selvrisikoen er cirka den samme og jeg slipper for negativ historik hos egen forsikring :)
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 05-07-2024 11:36
#13
lalandia
Monsterbruger
05-07-2024 11:38

Rapporter til Admin
#11 selvom jeg ikke er "vild" med Dell som firma (de havde coilwhine i utallige generationer af Dell XPS) så er det stadig den laptop udover Macbook jeg har haft (I de nyere år) der har været aller mest lækker.. Kanon flot skærm med tynde bezels.. De er ret dyre nu om dage - men sys du skal forkæle dig med sådan en hvis det er, det vil du nok ik fortryde.. PS. Jeg har ekstremt høje standarder til bærbar haha.. Har fået betalt highend bærbar af firma de sidste mange år så jeg har prøvet en del.
--
Sidst redigeret 05-07-2024 11:40
#14
puma99dk|
Mega Supporter
05-07-2024 11:41

Rapporter til Admin
#11 Nu må jeg lige rette dig ThinkPad E modellerne er Kinesiske hvor L & T er Japansk bygget der er en forskel. Sidder selv med en L14 G2 (Intel i5) og den er jeg rigtig glad for ingen problemer gik fra en T480 (i7). Nu har jeg så arbejdet med Lenovo's produkter i de sidste 11år og ja der er kommet noget skrammel os med deres TB4 docks havde ikke så mange problemer med TB3 docks. Sælger mest L14 & T14 serie ikke mange E modeller da det har været skammel og har solgt nogle P14 modeller ellers har jeg en kunde med nogle Lenovo Legion maskiner.
--
For Tech flow følgende brugere på X.com: @kopite7kimi @harukaze5719 @9550pro @OneRaichu @Kepler_L2
#15
anox
Ultrabruger
05-07-2024 12:46

Rapporter til Admin
#12, jeg har tidligere haft on-site service aftale, som jeg har været rigtig glad for. Det spiller bare. De kommer dagen efter (hverdag) og laver den. Jeg spurgte dog indtil hvis en on-site teknikker fandt vandskade, så ville den ikke blive lavet, men derimod sendt til Polen - det samme onde. Fordelen vil dog være jeg fik syn på sagen med det samme, fremfor nu hvor jeg ikke kan få noget som helst brugbar dokumentation. Og hvad jeg har erfaret indtil nu, i bedste fald tvivlsomme Polske reperatør. Intet ondt om Polen. Reperatørene er sikkert underbetalte og har dårlige/kritisable arbejdsforhold. Jeg har undersøgt min bærbar service aftale for at se hvad jeg kunne tilkøbe af ekstra forsikring. Jeg kan ikke umiddelbart finde ADP forsikring. Hvad står ADP for? :) Samtidig så jeg at deres On-Site Premium har: Advanced Phone Support from Lenovo Engineers. Kan det være derfor der ikke er noget mail respons fra Polen? Jeg tænker jeg betaler for min elektronikforsikring, så skal den også bruges :D Lige nu overvejer jeg om det er den jeg skal bruges. Men vi taler om et beløb på 2k som Lenovo opkræver. Det er måske ikke pletten vær. #13, super, den prøver jeg at kigge på :D #14, jeg var ikke klar over den var Japansk bygget. Så tør jeg slet ikke tænke på E modellen. De går vel fra hinanden blot ved at kigge på den så :P Et af mine problemer er jeg er højrehåndet og løfter bærbaren i højre side. Der sidder kølerristen som er utrolig tyndt plastik. Plastiken på min er blevet træt med tiden og knækket. Herefter er strukturen komprimenteret og rammen er begyndt at krakelere andre steder også. Har aldrig oplevet det på min X200, T42, T43, E550, Ideapad, T460, T14 mv. Min T460 som jeg bruger som midlertidig maskine er nu 7 år og rammen fejler ingen ting. Synes jeg passer fornuftigt på mine ting :)
--
Sidst redigeret 05-07-2024 12:51
#16
ToFFo
Guru
05-07-2024 15:48

Rapporter til Admin
#14 - Alle Lenovo maskiner bliver bygget i Kina så vidt jeg ved. Jeg tror det ville gøre dem væsentligt dyrere hvis de blev produceret i Japan. Meget af deres R&D foregår i Japan og jeg besøgte dem i Yokohama sidste år i anledning af Thinkpads 30års jubilæum. Sindssyg lokation! Mange af deres labs havde overdækket udstyr, fordi vi ikke måtte se det og der måtte satme ikke tages billeder. Men det var fedt at se! :D Men hvis du finder en Thinkpad hvor der står Made/Manufactured in Japan, æder jeg gerne mine ord :) Eller rettere, det er ikke utænkeligt maskinerne bliver samlet i et andet land end Kina, men de enkelte reservedele som maskinerne bygges af, bliver lavet i Kina. Flere og flere maskiner bliver samlet på deres nye-ish lokation i Ungarn.
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 05-07-2024 15:50
#17
nixelaj165
Monsterbruger
05-07-2024 17:18

Rapporter til Admin
Jeg har en Lenovo E590, købte den i 2019 da jeg startede på datamatikeren. Lige efter at min garanti var udløbet, begyndte den at larme som et jetfly. Sikke et tilfælde! Komplet uimodståeligt at holde ud. Jeg åbnede den selv og gav den noget nyt kølepasta på den. Men jeg bemærkede at bundpladen på bærbaren, der hvor rillerne er til luftindtag, var dækket til? Som er lige det hvor hele varme distributionen var, altså heatpipes. Eventuelt se billede: https://imgur.com[...] Det tænkte jeg var et underligt design, så det fjernede jeg. I dag kører den Linux, står på sin faste plads på bordet, hvor den nu er totalt lydløs. Når, men det er sandt at E modellerne er skrøbelige. Jeg har både prøvet deres X1 Carbon, T modeller igennem og det er toppen. Om det er kinesisk eller japansk aner jeg ikke, men det er klart min opfattelse af at E modellerne er ringere materiale. Min post er ikke til at starte et had mod Lenovo, men blot at der er sjove designproblematikker der udfordrer maskinerne, måske bevidst designet? Påstand og shots fired I guess. Men jeg er glad for at jeg kunne fikse det selv. Men for guds skyld, begynd ikke at klippe klistre og lave huller som jeg gør, men det var en fantastisk "modificering" eller destrukltion, hvad man eller vil kalde det.
--
#18
nixelaj165
Monsterbruger
05-07-2024 17:21

Rapporter til Admin
Hov, glemte at skive maskinen blev ca. 15 grader koldere. Men jeg er glad for mit misforster som den er i dag :')
--
#19
Unicorns!
Monsterbruger
05-07-2024 17:45

Rapporter til Admin
#17 Hvis du sidder med den i skødet kan det være at du finder ud af hvorfor den var designet sådan. Det er ikke sikkert - bare en tanke.
--
#20
ToFFo
Guru
05-07-2024 18:32

Rapporter til Admin
#17 - Din maskine var som den skulle være. Det er designet sådan med vilje og det designvalg er ikke eksklusivt til Lenovo. Det er ikke meningen der skal være blottet kobber i berøring med plastic. Det omkringliggende plastic kan smelte. Det kan både smelte ned over heatpipes, men også ned på den overflade maskinen står på og hvis du udnytter lap-delen af laptop, ville du også ret hurtigt finde ud af hvorfor der er isoleret omkring dem. Fint mod, men det ville jeg aldrig gøre selv eller anbefale andre :P
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
--
Sidst redigeret 05-07-2024 18:33

Opret svar til indlægget: Lenovo's tvivlsomme RMA

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning