Lenovo's tvivlsomme RMAAf Gigabruger anox | 04-07-2024 15:43 | 6367 visninger | 102 svar, hop til seneste
Jeg har en Lenovo Thinkpad til reperation. Den havde en defekt USB port og en køler der vibrerede - klart defekt. Batteriet var på 45% af sin kapacitet (skiftet for under 1 år siden). Ud over det, virkede bærbaren fint og har næsten lige fået nyt tastatur. Indsendte den til reperation på serviceaftale.
I dag modtog jeg en regning fra Lenovo. Touchpad/ribbonkabel, tastatur, køler og batteriet er defekt og vandskadet. Det dækker Lenovo ikke. Bundkortet er dog ikke vandskadet og vil blive udskiftet på garantien. Regningen lyder på knap 2k.
Nu har jeg aldrig spildt væske i min bærbar. Det lyder dog også helt utroligt at alle enheder omkring bundkortet kan være vandskadet, mens bundkortet ikke er. Mere absurd er det næsten at et nyt tastatur og touchpad er defekt, selvom de virkede fint da jeg sendte den ind. Batteriet virkede også fint, det havde dog kun halv kapacitet. Hvordan kan en køler blive vandskadet og resultere i blæseren vibrere kraftigt? Det kan jeg næsten kun grine af.
Jeg har altid haft IBM/Lenovo bærbar og aldrig haft problemer med deres ellers gode RMA (man betaler jo en premium pris). Det er første gang jeg virkelig føler mig røvrendt. Jeg vil derfor høre om andre har oplevet lignende problemer med Lenovo? Andre der har oplevet dialogen til værkstedet i Polen er ualmindelig langsom og dem i England ved ikke rigtig så meget? :) --
Sidst redigeret 04-07-2024 15:44
Du er vist ikke den eneste, der har dårlige erfaringer med Lenovo. Del din oplevelse:
https://dk.trustpilot.com[...] -- Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 | Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36 Hmm, eftersom det er en Thinkpad, som skal på værksted, formoder jeg at det er en E eller L-serie maskine?
Der er en del konstruktiv forskel på de forskellige serier, hvor E, L og T er af forskellig kvalitet. Hvor E er billigst, så L og så den traditionelle T-serie.
Kan du skrive modelnummeret på maskinen? Bare de første 4 tegn i modelnummeret. Mine erfaringer er vidt forskellige med de forskellige modeller, på tværs af de forskellige generationer.
Vandskade i blæseren virker absurd... Jeg tror det er mere sandsynligt at en stiv tekniker på værkstedet har væltet sin billige vodka ud over din maskine. Men væskeskade på de øvrige ting du nævner, uden skade på mainboard er ikke usandsynligt, da væsken jo går oppefra og ned så det er ikke sikkert det når at gøre skade på mainboard.
Men selv på trods af det tror jeg ikke helt på teknikerens udmelding. Det kommer dog også an på hvilken model maskine der er tale om. -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 Lenovo's RMA er blevet helt til grin. De skal bare skifte det UB. -- Unlimited Power... #1, jeg sad faktisk og læste lidt på siden. Jeg ved Lenovo har ringe support, men Thinkpad-serien har dansk support som har været ganske god - indtil nu. Den danske support har dog kastet hænderne i vejret og sagt vi kan ikke gøre noget, du må selv kæmpe mod Lenovo i Polen.
#2, Jeg har 'kompromis' maskinen: L14 Gen 2 (type 20X5, 20X6) :)
Jeg tænker mere at den påstået væske må gå igennem alle skruehullerne oppefra og ned. Det virker bare usandsynligt at den største flade ikke er blevet ramt. Men jeg er dog heller ikke IT-reperatør eller har designet bærbaren.
Jeg vil i al fald forsøge at få tilsendt de dele der bliver udskiftet, så jeg selv kan undersøge dem. For jeg ved, jeg ikke har spildt væske. Havde jeg spildt væske, var den blevet erstattet af min elektronikforsikring igennem mit forsikringsselskab.
Den er dog blivet rengjort ofte med en fugtig klud. Så tænker jeg må invistere i noget Isopropylalkohol 99% der fordamper i stedet for :)
Jeg tænker også et batteri er pakket helt ind i plastik og controller boarded er godt beskyttet. Det virker helt utroligt der kan trænge vand ind og kun berør kapaciteten, men ikke funktionaliteten der virker 100%. -- Sidst redigeret 04-07-2024 16:23 Det giver ingen mening væskeskaden skulle være nået så vidt. Måden maskinen er bygget på taler imod det synes jeg. Så skulle der være ret meget vand, eller utroligt strategisk uheldigt placeret vand... Intelligent vand på en killing spree om man vil!
Det er simpelthen for weird... En fugtig klud sker der ikke noget ved.
Tastaturet i L-serien er også spill-resistant. Det er mousepad dog ikke, men det virker stadig bare underligt at der er sevet vand ind de steder de nævner.
Prøv at kontakte dem (tlf 8988 1536 - husk sagsnummer) og bed dem om en second opinion for det virker simpelthen for underligt med det de nævner.
Det er usandsynligt, men ikke umuligt. -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 sagen virker ogsaa underlige paa mig
jeg kan aabenbart ikke find ud af at slaa 988 1536 op. men er det et dansk vaerksted som lenov har udliceret til eller er det ders eget vaerksted?
jeg husker tydelige et vaerksted som service partner for mange aar siden var et rent helvede at arbejde med og var total userioest virksomhed. vi fik alt muligt lort tilbage fra dem efter de havde "fikset" dem
laptop der mangler srkuer.
Bundkort der ikke var monteret
Lydudtag der ikke var monteret
-- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury #6 - Det er et telefonnummer til Lenovo's danske generelle support. Jeg tror ikke det nytter noget at kontakte værkstedet selvom man fandt nummeret. De er sikkert fulde.
Hvis det er et firma i norden du tænker på, så kan det være LetMeRepair. Magen til båtnakker... -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 --
Sidst redigeret 04-07-2024 18:32 #7, jeg har et nummer til deres værksted, men du skal ringe til England hvor de sidder. Selve bærbaren befinder sig dog i Polen på deres værksted. Det lader til dem i England kun kan sende mails til Polen. Så det er helt håbløst og de har naturligvis ikke vendt tilbage som aftalt.
tlf 8988 1536 er den danske support afdeling, som har oprettet reklamationen. Men det lader til de intet har at sige i forhold til de fejl og mangler teknikkerne i Polen laver. Så de kan desværre ikke gøre noget. De har sendt aben videre.
Jeg har forsøgt at skrive adskillige mails til Polen i går og i dag, men intet hørt, ud over tilsendte regninger og fordyrende regningstilføjelser. Med et ultimatum at betale inden 5 dage. Næsten lige før der er tale om ransom metoder.
#6, min bærbar har været til reperation en gang i Polen. Den manglede efterfølgende skruer, en skrue var takket over og efter en lille rum tid raslede min M2 løs som ikke var ordentlig fastgjort. Kvaliteten er ganske enkelt ringe. Jeg tænker de er vandt til at folk ikke åbner deres maskiner og inspicere deres arbejde. Denne gang bliver det i al fald gjort og med billede dokumentation.
Et godt tip, dokumentere og test maskinen inden den sendes afsted til RMA. Det gjorde jeg desværre ikke. Jeg har nok været noget naiv, men den mange årige tillid er helt væk nu.
#5, det der gør det ekstra specielt er tastaturet er næsten nyt, ca. 3 måneder og jeg monterede det selv i samarbejde med Lenovo. Ingen tegn på væskeskade i den forbindelse. Inden afsendelse har jeg ikke registreret nogen fejl overhovedet og alligevel har de fundet det defekt. Hvis ikke jeg havde fået 5 billeder af min egen maskine, ville jeg tro de har fået byttet om på 2 maskiner.
Men godt at høre jeg ikke er den eneste der synes det er underligt :) -- Det eneste Lenovo har matched med Apple er prisen, resten er ringere end nogensinde. LCD panel lotteri.. Massive problemer med utallige modeller med firmware der fik utallige modeller til at gå i sort skærm ved standby uanset operativsystem (Linux/Windows) altså det er et firmware problem på lavere niveau end OS (google lenovo black lcd screen issue over 30+ modeller affected, min var ikke engang listet på deres hjemmeside)
Kan huske jeg snakkede med en i Lenovo Support da jeg nu fik refunderet min Lenovo T495 - hva ska jeg så købe?? Stort set alle jeres modeller er affected af dette problem?? Johh den "dyreste" P1 har de ik fået mange retur af.. Men jeg ku også købe en Macbook Air M1 som han selv havde anskaffet sig, hahaha. -- Sidst redigeret 05-07-2024 07:59 Nåja og 400 nits display?? Det skal du betale ekstra for.. LOL.. Hvad er ideen så i at købe en highend bærbar? Så stop dog. Alle andre har det. Apple fatter det. -- #9, min første bærbar var en IBM Thinkpad X200. Byggekvaliteten var en helt anden og en rigtig kampvogn. Ligesom den T420 og T430 jeg havde. Gennem årene efter Lenovo overtog, er Thinkpad serien blevet til kina bras. Tyndt plastik, dårlige design valg og ustabile komponenter.
Min L14 skal nu have udskiftet bundkort for anden gang på under 2 år. Lenovo support fortalte mig at han havde set eksempler på maskiner der havde fået udskiftet bundkortet 6 gange. Så er der noget galt.
Min sag er eskaleret til deres Customer Care Center. Det er hvad Lenovo kalder en klage sag. Jeg kalder det dog et ønske om retfærdighed og en fair behandling. Der vil gå 48 timer, dvs. senest tirsdag i næste uge. Så er der gået mere end 2 uger uden bærbar.
Jeg har nu i 2 dage skrevet 5-6 mails til Polen omkring dokumentation af skaderne. Men absolut intet hørt fra dem. Lenovo support har dog fået lidt sparsomme informationer. Min maskine er simpelthen "heavily flooded". Men ingen billeder af skaderne.
Var maskinen vandskadet, havde det naturligvis gået igennem min elektronikforsikring i stedet for. Så havde jeg ikke spildt min tid på at sende den helt Polen. Det er helt på månen.
Jeg har betalt omkring 1300,- for ekstra forsikring hos Lenovo (3 års depot indlevering) på min maskine. Jeg synes godt nok ikke det er pengene vær mere. Det var det engang, men nu er det en joke.
Jeg skal ud og finde et alternativ til Lenovo, som ellers har været et livslangt bekendtskab. Jeg tænker jeg må rette blikket mod Dell eller HP. Er der nogen der kan anbefale en god business maskine - evt. hvilke serier jeg skal kigge efter? Gerne hvor jeg kan tilkøbe en service-aftale :) -- Sidst redigeret 05-07-2024 11:31 #11 - Aldrig nogensinde depot service, aldrig. Det er lort, uanset hvilken producent du vælger. Så hvis der kan tilkøbes Onsite garanti uden det flækker banken, vil jeg klart anbefale dig det.
Hvis du vil helgardere dig fuldstændig med Lenovo så skal du købe Lenovo 3YR ADP. Hvis uheldet så skulle være ude og du har din bærbar stående fremme til en fest, med få uger tilbage af garantien, og så bliver helt fuldstændig smadret, så er du dækket.
En hovsa-dækning er et helt fantastisk tilkøb når man køber dyr elektronik. Det er som regel ikke ret dyrt i tilkøb, i forhold til hvor dyr maskinen er. For eksempel hvis man køber en bærbar til 15.000kr er 1000kr for 3 år med hovsa-dækning alle pengene værd. Især hvis man taber maskinen ned af betontrapper hvorefter den bliver kørt over når der kun er en måned tilbage. Det er virkelig uheldigt. Sådan helt vildt usandsynligt uheldigt... Men hey, alt kan ske og det gider de næppe reparere, så du får bare pengene tilbage. Bevares du får ikke pengene tilbage for garantien, men se det som en up-front selvrisiko.
"Jamen så kan jeg jo bare bruge min egen elektronikforsikring!" tænker du måske. Det er også rigtigt, men så skal du til at have en "plet" på din egen forsikring. Jeg er selv meget, meget godt forsikret, men jeg foretrækker hovsa-dækning fra tredjepart alligevel. Selvrisikoen er cirka den samme og jeg slipper for negativ historik hos egen forsikring :) -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 --
Sidst redigeret 05-07-2024 11:36 #11 selvom jeg ikke er "vild" med Dell som firma (de havde coilwhine i utallige generationer af Dell XPS) så er det stadig den laptop udover Macbook jeg har haft (I de nyere år) der har været aller mest lækker.. Kanon flot skærm med tynde bezels.. De er ret dyre nu om dage - men sys du skal forkæle dig med sådan en hvis det er, det vil du nok ik fortryde.. PS. Jeg har ekstremt høje standarder til bærbar haha.. Har fået betalt highend bærbar af firma de sidste mange år så jeg har prøvet en del. -- Sidst redigeret 05-07-2024 11:40 #11 Nu må jeg lige rette dig ThinkPad E modellerne er Kinesiske hvor L & T er Japansk bygget der er en forskel.
Sidder selv med en L14 G2 (Intel i5) og den er jeg rigtig glad for ingen problemer gik fra en T480 (i7).
Nu har jeg så arbejdet med Lenovo's produkter i de sidste 11år og ja der er kommet noget skrammel os med deres TB4 docks havde ikke så mange problemer med TB3 docks.
Sælger mest L14 & T14 serie ikke mange E modeller da det har været skammel og har solgt nogle P14 modeller ellers har jeg en kunde med nogle Lenovo Legion maskiner. -- For Tech flow følgende brugere på X.com:
@kopite7kimi @harukaze5719 @9550pro @OneRaichu @Kepler_L2 #12, jeg har tidligere haft on-site service aftale, som jeg har været rigtig glad for. Det spiller bare. De kommer dagen efter (hverdag) og laver den.
Jeg spurgte dog indtil hvis en on-site teknikker fandt vandskade, så ville den ikke blive lavet, men derimod sendt til Polen - det samme onde. Fordelen vil dog være jeg fik syn på sagen med det samme, fremfor nu hvor jeg ikke kan få noget som helst brugbar dokumentation. Og hvad jeg har erfaret indtil nu, i bedste fald tvivlsomme Polske reperatør. Intet ondt om Polen. Reperatørene er sikkert underbetalte og har dårlige/kritisable arbejdsforhold.
Jeg har undersøgt min bærbar service aftale for at se hvad jeg kunne tilkøbe af ekstra forsikring. Jeg kan ikke umiddelbart finde ADP forsikring. Hvad står ADP for? :)
Samtidig så jeg at deres On-Site Premium har: Advanced Phone Support from Lenovo Engineers. Kan det være derfor der ikke er noget mail respons fra Polen?
Jeg tænker jeg betaler for min elektronikforsikring, så skal den også bruges :D Lige nu overvejer jeg om det er den jeg skal bruges. Men vi taler om et beløb på 2k som Lenovo opkræver. Det er måske ikke pletten vær.
#13, super, den prøver jeg at kigge på :D
#14, jeg var ikke klar over den var Japansk bygget. Så tør jeg slet ikke tænke på E modellen. De går vel fra hinanden blot ved at kigge på den så :P
Et af mine problemer er jeg er højrehåndet og løfter bærbaren i højre side. Der sidder kølerristen som er utrolig tyndt plastik. Plastiken på min er blevet træt med tiden og knækket. Herefter er strukturen komprimenteret og rammen er begyndt at krakelere andre steder også. Har aldrig oplevet det på min X200, T42, T43, E550, Ideapad, T460, T14 mv.
Min T460 som jeg bruger som midlertidig maskine er nu 7 år og rammen fejler ingen ting. Synes jeg passer fornuftigt på mine ting :) -- Sidst redigeret 05-07-2024 12:51 #14 - Alle Lenovo maskiner bliver bygget i Kina så vidt jeg ved.
Jeg tror det ville gøre dem væsentligt dyrere hvis de blev produceret i Japan. Meget af deres R&D foregår i Japan og jeg besøgte dem i Yokohama sidste år i anledning af Thinkpads 30års jubilæum. Sindssyg lokation! Mange af deres labs havde overdækket udstyr, fordi vi ikke måtte se det og der måtte satme ikke tages billeder. Men det var fedt at se! :D
Men hvis du finder en Thinkpad hvor der står Made/Manufactured in Japan, æder jeg gerne mine ord :)
Eller rettere, det er ikke utænkeligt maskinerne bliver samlet i et andet land end Kina, men de enkelte reservedele som maskinerne bygges af, bliver lavet i Kina. Flere og flere maskiner bliver samlet på deres nye-ish lokation i Ungarn. -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 --
Sidst redigeret 05-07-2024 15:50 Jeg har en Lenovo E590, købte den i 2019 da jeg startede på datamatikeren. Lige efter at min garanti var udløbet, begyndte den at larme som et jetfly. Sikke et tilfælde! Komplet uimodståeligt at holde ud. Jeg åbnede den selv og gav den noget nyt kølepasta på den. Men jeg bemærkede at bundpladen på bærbaren, der hvor rillerne er til luftindtag, var dækket til? Som er lige det hvor hele varme distributionen var, altså heatpipes. Eventuelt se billede: https://imgur.com[...]
Det tænkte jeg var et underligt design, så det fjernede jeg. I dag kører den Linux, står på sin faste plads på bordet, hvor den nu er totalt lydløs.
Når, men det er sandt at E modellerne er skrøbelige. Jeg har både prøvet deres X1 Carbon, T modeller igennem og det er toppen. Om det er kinesisk eller japansk aner jeg ikke, men det er klart min opfattelse af at E modellerne er ringere materiale.
Min post er ikke til at starte et had mod Lenovo, men blot at der er sjove designproblematikker der udfordrer maskinerne, måske bevidst designet? Påstand og shots fired I guess. Men jeg er glad for at jeg kunne fikse det selv. Men for guds skyld, begynd ikke at klippe klistre og lave huller som jeg gør, men det var en fantastisk "modificering" eller destrukltion, hvad man eller vil kalde det. -- Hov, glemte at skive maskinen blev ca. 15 grader koldere. Men jeg er glad for mit misforster som den er i dag :') -- #17
Hvis du sidder med den i skødet kan det være at du finder ud af hvorfor den var designet sådan. Det er ikke sikkert - bare en tanke. -- #17 - Din maskine var som den skulle være. Det er designet sådan med vilje og det designvalg er ikke eksklusivt til Lenovo.
Det er ikke meningen der skal være blottet kobber i berøring med plastic. Det omkringliggende plastic kan smelte. Det kan både smelte ned over heatpipes, men også ned på den overflade maskinen står på og hvis du udnytter lap-delen af laptop, ville du også ret hurtigt finde ud af hvorfor der er isoleret omkring dem.
Fint mod, men det ville jeg aldrig gøre selv eller anbefale andre :P -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 --
Sidst redigeret 05-07-2024 18:33 Så kom der svar tilbage fra Lenovo Customer Care Center. De fastholder deres krav om betaling og kræver nu jeg betaler for alle delene, fordi det kan have indflydelse på computerens ydeevne. Betaler jeg ikke, levere de ikke computeren med udskiftning af de dele der er dækket af garantien (bundkort). Nu er vi snart over i bøllemetoder. Det er helt grotesk.
Mit næsten nye tastatur bliver beskrevet af teknikkerne som: "The keyboard is slightly flooded". Men alligevel skal det udskiftes og betale ved kasse 1.
Der er 2 dokumenteret billeder af mit tastatur med vandskade. Kan simpelthen ikke se skaden. Har bedt værkstedet vise mig hvor det er, men de har valgt ikke at svare mig.
Jeg kan ikke modtage de dele de udskifter, for at få syn på sagen. Ligeledes har Lenovo ikke billede dokumenteret vandskade på batteri og køler. Lenovo tænker jeg nok skal tage deres ord for gode vare. Synes det lugter langt væk, men i al fald under al kritik den praksis de ligger for dagen.
Jeg har heldigvis en video af min computer uden bundcover lige inden indsendelse. Ville dokumentere den defekte køler, som så underligt nok virkede da jeg prøvede. Kørte en BIOS test af køleren og fik PASS. Men sendte den alligevel ind da USB porten ikke virkede.
Så hold da op en omgang med Lenovo. 1200,- for en service aftale og det er behandlingen. Det er godt nok gået ned af bakke de senere år. Så ikke andet for end at jeg må bøje mig forover og betale ved kasse 1, hvis jeg vil have min computer igen.
Så tip til inden du sender din Lenovo bærbar ind:
- Tag billeder hvor bundcoveret er fjernet og alle andre dele.
- Tag dele ud og dokumentere standen.
- Kør en test, med deres BIOS test system og gem resultatet.
Det paradoksale er, at deres test system ville give PASS til Touchpad, Tastatur, Batteri og køler. Men alligevel er de faulty og skal udskiftes. -- Sidst redigeret 08-07-2024 14:40 Lenovo har set hvor godt det kørte for ASUS og deres RMA afdeling, og tænkte at de også kunne tjene lidt ekstra den vej. -- #22, det er sådan jeg føler det lige nu. Synes næsten ikke det kan blive mere tydeligt at det handler om at få et salg i hus.
Det er også derfor de udskifter mit bundkort (koster dem ikke meget at lodde en ny USB port på print). Bundkortet ville sikkert koste mere end en ny maskine og de ved brugeren ville afskrive bærbaren og købe en ny. Men med små dele, kan de trække prisen op til 2k og holde den som ransom. Synes det er en fræk måde at drive forretning på. -- Opdatering i sagen er nu, at Lenovo Customer Care ikke svare tilbage på min henvendelse. De kan naturligvis være ramt af sygdom eller andet. Så min klagesag er fortsat åben - ikke at det gør nogen forskel, de har afvist den. Det er bare at betale og er tvunget til modvilligt at betale den endelig regning.
Jeg har nu fået billede af vandskaden på mit batteri og altså grundlaget for jeg selv skal betale for et nyt. Så går man godt nok i små sko hos Lenovo. Lidt misfarvning på plastik har absolut intet betydning. Det virkede jo som bekendt også fint inden.
Det sjove er at det faktisk at det er det samme skruehul, hvor en teknikker ødelagde skruen første gang batteriet blev udskiftet. Lenovo ville sende en teknikker ud på min adresse, men sagde nej, for så gik jeg da vist i for små sko.
I bagklogskabens lys, skulle jeg nok have været mere Lenovo-kynisk og bedt dem udbedre fejl og mangler teknikkeren lavede. Der manglede ligeledes skruelås på skruerne på bagcoveret.
De skruer skal jeg nu betale ekstra for. 125,- for 3-4 skruer lyder regningen. Det er helt galmatias.
Et par billeder af vandskadet batteri og skrue der blev ødelagt af Lenovo teknikker:
https://ibb.co[...]
https://ibb.co[...]
Jeg har dog fået tilkæmpet mig at få mit tastatur tilbage. Så det bliver rart at kunne se det fysisk. -- Sidst redigeret 09-07-2024 13:40 For f**k sake, nu har Lenovo sendt mig en regning, som ikke medtager køler og kabel til touchpad. Begge dele har de testet defekt. Hvad havde de tænkt sig jeg skulle bruge maskinen til uden køling og touchpad? o_O Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde. De polske medarbejder har virkelig ikke styr på noget som helst. -- De er jo totalt uforstående overfor dig. De er vant til at folk bare betaler, og nu står der en dum dansker og brokker sig. Uanset hvad du siger har de blot "??" i hovedet, og har reaktioner der slet ikke passer med noget som helst.
Jeg håber for dig, at du får den hel hjem. -- Afventer nu mit 8. forsøg på en korrekt regning. Det bliver spændende og krydser finger for det sker. Er ved at være godt og grundig træt efter at være uden bærbar på nu 3. uge.
Jeg har i dag fået en mail og sms om at de kommer og afhenter min bærbar på adressen. Den er jo i Polen. Så tænker alt hvad der kan gå galt, er gået galt i min sag.
Får jeg mon en brugbar bærbar tilbage? Følg med og få svaret her :) -- Sidst redigeret 11-07-2024 12:20 Tju hej hvor det går godt. Denne regning var også forkert. Nu vil de have 1100+ for at lave computeren. Så vil jeg også være teknikker i Polen. Fed timeløn :D
Regning 2600,-, en helt ny maskine koster 2k mere. Så kan det ikke betale sig hvis du nu laver en 180 grader igen igen :) -- Sidst redigeret 11-07-2024 14:35 Lenovo fastholder nok den nye reperations udgift til computeren, som ikke var på de tidligere 7 tilbud. Så resultatet bliver nok de sender den tilbage med udskiftet bundkort og ingen reparation.
Køleren som de har testede defekt, begyndte at virke fint lige inden jeg sendte den derned. Virker den ikke det når jeg får maskinen tilbage, køber jeg en ny til 350,-.
Alt andet skulle virke, som da jeg sendte den derned. Der er naturligvis en risiko, når andre har arbejdet på den, men regner dog med de er professionelle. Tager alligevel 600-900,- i time for deres service.
Så får den en omgang med Isopropylalkohol 99% og så må den køres ud indtil den ikke kan mere. Det var godt nok 1 år før tid, end beregnet. Havde forventet en garanteret virke i 3 år, grundet forsikringen.
Jeg har naturlgvis mistet mine resterende 13 måneders tilkøbt forsikring (1200.-) til Lenovo, da de naturligvis overvejende på samme måde som nu, vil fralægge sig ethvert ansvar hvis noget bliver defekt. Uanset om det er beslægtet eller ej.
Sikke en omgang. Timevis af telefonopkald til Danmark/England og 60-70+ mails til Lenovo Danmark, Polen og England samt 8 forkerte tilbud på reparation. Bare for finde ud af, at jeg er blevet tørret godt og grundigt efter snart 3 ugers kamp. Står egentlig tilbage med en følelse af afmagt og frustrationer. Det kunne de sq ikke være bekendt.
[Edit]
Det gode er nu får jeg delene retur og kan dokumentere dem her. Så får I og jeg syn på sagen :) -- Sidst redigeret 11-07-2024 16:05 Godt nok en grotesk omgang du er havnet i.
Lyder til at hvis man ikke vælger onsite garanti, så får man reelt ikke noget for pengene hvis Lenovo kan finde den mindste undskyldning for at bonge en.
Kunne være du skulle sende en klage ind til nævnenes hus, eller forbrugerombudsmanden? -- Du er altid velkommen til at sende en besked hvis jeg ikke ser din kommentar --
Sidst redigeret 11-07-2024 16:25 Det er godt nok en sindssyg sag du har gang i.
og de 2 billeder i #24, aner jeg ikke hvor de ser nogen som helst vandskade inkl det vold dårlige billeder, Sidder jeg som uddannet elektronikfagtekniker, er ved ikke hvordan de finder en vandskade på de billeder.
Men Vandskaden er desværre den gamle klassikere, som bliver smidt på alt, som de ikke kan bevise.
-- #31, Så er jeg heldigvis ikke den eneste der ikke kan se vandskaden. Jeg får nok alle delene tilbage fordi de frasiger sig alt. Så kan jeg i det mindste dele dem her :)
Jeg fik faktisk dokumenteret maskinen inden den blev sendt ind, men det er en video jeg optog for at dokumentere hvordan køleren opførte sig. Køleren virkede dog fint og derfor glemte jeg alt om den. Nu har jeg kigget den efter og kan faktisk ikke se vandskaden. Skruen er ikke helt nede, fordi Lenovo ødelagde både gevind og skrue. Så jeg burde kunne se det de har dokumenteret, men det kan jeg ikke umiddelbart (kvaliteten er desværre ikke så god, som hvis jeg havde brugt et makro kamera).
Men tjek billedet her:
https://ibb.co[...]
På billedet kan man også se de allerede har skiftet bundkortet, grundet touchmærkerne er forskellige.
#30, jeg har overvejet at oprette en sag hos Forbrugerklagenævnet. Synes ikke det kan være lovligt at drive forretning på den måde. Talte lige op, jeg har sendt 81 mails og modtage 22. Aldrig har jeg oplevet noget lignende o_O -- Jeg er chokeret over din oplevelse med Levono support.
Vi vil klart undersøge dette før vi køber nye computere. Det er trods alt en stor investering. -- Prøvede lige at google lidt. Ham her, Peter Juul Jørgensen, er landechef i Danmark for Lenovo:
https://borsen.dk[...] (juni 2024)
Jeg formoder, at det er ham her:
https://www.linkedin.com[...]
Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge connecte med ham på LinkedIn.
Herefter sende en personlig besked til ham på LinkedIn og forklare, at du sidder med en horribel Lenovo servicesag, om han mon ville være så venlig at sende dig hans Lenovo-mailadresse, så du kan videresende sagen og forklare nærmere. Vigtigt, at du medsender al dokumentation. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 11-07-2024 23:53 Det vil være fint, hvis du opdaterer tråden, med responce fra Lenovo. -- I øvrigt: jeg har en absurd sag liggende hos Forbrugerklagenævnet over Lenovo. Det er første gang, jeg har en sag i FKN, underforstået; noget, jeg kun gør og gider bruge tid på, hvis sagen er helt galimatias.
Det drejer sig om en gamer PC-skærm købt på deres hjemmeside, hvor Lenovo frakender sig ansvaret for reklamationsret på en defekt skærm, selvom varen er købt på Lenovo.dk.
De mener, at det er deres underleverandør, Digital River, der har ansvaret, men også Digital River nægter at følge alm. dansk forbrugerlovgivning (selvom Lenovo har en underleverandør, de har outsources deres kundeservice til, er det stadig Lenovo, der har ansvaret). Begge har kastet sagen frem og tilbage mellem hinanden i ufatteligt mange måneder uden nogen har ønsket at tage ansvar.
Undervejs i klagesagen hos først Mæglingsteamet for Forbrugerklager og nu FKN har Lenovo de facto ændret deres historie for forløbet 2 eller 3 gange. Vi taler ikke om små detaljer, men hvor store dele er sagsforløbet modsiger hinanden, selvom det hele kan dokumenteres i ekstremt lange mail-korrespondancer med Lenovo, lydoptagelser af opkald, etc.
Deres skrivelser er fyldt med stavefejl og Google translate, selvom brevene fremstilles som om, at de kommer fra en advokat eller en med juridisk kompetence hos Lenovo.
Det er ret rystende. Sagen har kørt i over et år og er fortsat under behandling hos FKN. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 12-07-2024 00:14 #37
Vi har indtil nu været glade for Lenovo, men som sagerne står, vil vi nok undersøge vores næste leverandør en ekstra gang.
Det er ikke peanuts vi køber for. -- Svare jer lige lidt senere :)
Ny status for sagen. Lenovo ville i går rigtig gerne sælge mig reperationen uden repair fee på de 900 plus moms. Jeg valgte at give dem en sidste chance.
I dag har jeg så modtaget en ny regning, som er identisk med den tidligere regning. Altså med 900,- repair fee. Jeg betaler ikke 2600,-, så hellere købe en ny maskine og få den gamle tilbage hvor det eneste der måske skal skiftes er en køler til 350,-. Det er efterhånden en parodi og er rystet over Lenovo kan behandle deres kunder sådan.
En krølle mere er at en fragtmand i dag har forsøgt at hente min bærbar på min adresse her i Danmark (den er stadig i Polen). De fik den ikke afbestilt efter de lavede fejl, som aftalt. Falder godt i tråd med resten af forløbet.
Jeg sov heldigvis godt, så overhørte ham tidligt om morgenen. Ville ellers have været helt perfekt at blive vækket tideligt på min første ferie dag. Ironi kan forekomme ;) -- Sidst redigeret 12-07-2024 13:58 Mail fra Lenovo på at de ikke overholder aftalen vi har indgået: " Tak for opdateringen og det beklager jeg at hører." De beklager de ikke kan overholde aftalen - forstået og noteret :D
Så nu bliver bærbaren sendt fra Polen med kun et udskiftet bundkort. Så må jeg tage den derfra. Det giver mulighed for at dokumentere hvad de end har lavet ved den.
Jeg er spændt på at se, om jeg modtager det samme bundkort, som er blevet brugt til at dokumentere væskeskaden på batteriet :) -- Sidst redigeret 12-07-2024 14:36 Nok sidste svar fra Lenovo, som jeg vil kategorisere som guilt tripping. Hvor er det dog usamgeligt. Der er sket urimelig mange fejl i min sag der skal tælles på adskillige hænder.
Lenovo: "Jeg beklager at de ikke fik det rettet til som der skulle have været gjort, vi er dog trods alt mennesker og fejl sker. "
Guilt tripping is a form of emotional blackmail that is often designed to manipulate other people by preying on their emotions and feelings of guilt or responsibility. -- Sidst redigeret 12-07-2024 15:26 Lenovo anerkender dog der er fejl internt:
"De ville ikke kunne gøre så meget mere her - vi skal nok tage den internt der har været disse problemer mellem fra alle sidder men andet kan vi ikke gøre nu."
Og så afslutter de:
"Men når du får den tilbage kan du få arrangeret en ny service og få den sendt tilbage og der kan laves nyt, der kan der allerede i service sags informationen informeres omkring det skal laves uden gebyret.
Har aldrig oplevet noget så arrogant :) -- Sidst redigeret 12-07-2024 16:01 #38 Dejligt med opmærksomme forbrugere/virksomheder, der stiller krav. Desværre tror jeg Lenovo er ligeglade.
Deres onsite-garanti har jeg indtryk af fungerer ret godt - og onsite har langt de fleste tunge virksomheder, der er kunde hos Lenovo, som de virkelig tjener på.
Det er lige så snart tingene skal sendes ind, og fejlen bliver lidt mere kompliceret end bare et jackstik, der skal udskiftes, så går der indisk robot-kundeservice-helvede i den.
Men man kan da håbe, at tråden her opfanges af Googles seo-algoritmer jo mere folk skriver om det, så den dårlige omtale måske kan få nogen i forretningen til at ændre på de interne retningslinjer og serviceniveauet.
#39 Det er absurd, hvad du bliver udsat for. Og al den tid samt ressourcer spildt på det. Håber du får genoprejsning - held og lykke med det. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 12-07-2024 16:42 #43, Jeg tænker også Lenovo faktisk er ligeglade. Jeg tror det der er sket her til sidst er at Lenovo er blevet opmærksomme på at de første 5 regninger er blevet sendt uden repair fee og nu så de deres snit til at lukke sagen og undgå tab.
Lenovo's regningsafdeling skrev i dag følgende: "We have removed the repair from the quote, please wait for the updated quote to be regenerated in order to start the process."
Lenovo's Customer Care skrev i dag føldende: " (regningsafdelingen) de skulle gerne tage ydereligere kontakt til dig, så service centeret angående nyt prisoverslag der ikke skulle inkludere service gebyret, vi fik desværre ikke nogen forklaring på hvorfor det ikke var der tidligere men var der nu men de skulle få det fjernet og få lavet et nyt til dig uden dette. "
Herefter sender Lenovo en identisk regning (quote) som tidligere, med samme repair fee.
Lenovo's Customer Care undskylder sig med: "(...) fejl sker."
Lenovo sender herefter maskinen tilbage til mig, uden reparation. Havde det været en enkelt fejl, så ok. Men det sker efter en lang perlerække af fejl, så virker det yderst kalkuleret og bevidst. De får lukket sagen, undgår tabet ved teknikerregning og kan frasige sig alle fremtidig garanti sager.
Og hvis jeg endelig sender den tilbage, risikere jeg de trækker sagen i langdrag igen. De ved godt det gør jeg naturligvis ikke. Igen, rigtig kalkuleret.
Jeg har oplevet meget i min tid. Men Lenovo er det firma jeg har oplevet mest kynisk og kalkuleret. De er is kolde i alt hvad de foretager sig og fralægger sig ethvert ansvar. De formår ikke at overholde deres aftaler og jeg kan derfor ikke stole på dem mere. -- #36, jeg har prøvet at tage den kommunikation ud, som afspejler deres behandling. Jeg er noget rystet over den kynisme de bruger overfor deres kunder. Jeg skrev eksempelvis til dem, at hvis de ikke kunne finde ud af at sende den korrekte regning, måtte de jo sende bærbaren tilbage defekt. Havde dog ikke regnet med netop hjemsendelse af defekt bærbar blev Lenovo's løsning på deres interne problemer og tilmed få at vide at Lenovo blot efterlevede mit ønske. Det er helt absurd og arrogant :)
#35, har overvejet det. Kan se vi har 20 fælles forbindelser på LinkedIn. Men det virker egentligt til at det er sådan Lenovo ønsker at drive deres forretning. Jeg har forsøgt at få fat på en beslutningstager hos både Lenovo Customer Care og Lenovo Support Danmark, men endestationen er supportmedarbejderen der ingen slagkraft har. Vi har aftalt mange ting, som ikke er blevet overholdt.
Det er en struktur jeg har set ved andre store virksomheder også, men noget overrasket Lenovo praktisere det samme. Men nu er jeg da blevet en erfaring rigere. Retfærdighed bliver ikke altid
indfriet.
Lenovo Customer Care skriver: "Du har nået det højeste eskaleringspunkt for denne sag, og vi har ikke mulighed for at tage det videre inden for vores supportkanaler. Vores øverste ledelse er fuldt ud klar over udviklingen, og resultatet forbliver det samme."
#37, ked af du er igennem endnu et absurd forløb. Det er også derfor jeg tænker at det ikke kan betale sig for mig at oprette en sag i Forbrugerklagenævnet. Tager mere end et år og så må jeg nok hellere vælge mine kampe med omhu. Tabte til Lenovo og må afskrive den defekte bærbar. -- Sidst redigeret 13-07-2024 16:49 Tak for din opdatering.
Jeg tror, vi vil undersøge om Dell ikke er et bedre alternativ.
-- #46, ja sikker en omgang det her. Den nyeste opdatering er at efter Lenovo praktisk talt gav mig fingeren fredag, har de nu kontakte mig her til morgen. De bad mig kigge regningen ordentlig igennem. Som om jeg ikke kan læse en regning korrekt. Men regningen fra i fredags på min mail lød stadig på 2600,-.
For sjov prøvede jeg at logge ind på Lenovo regningsportal med oplysningerne på regningen fra i fredags. I fredags kunne jeg ikke tilgå den, da de jo havde stoppet forløbet og agtede at sende bærbaren retur defekt.
Men nu kunne jeg komme ind og tilmed se regning var den vi aftalte for mere end halvanden uge siden. Så jeg skyndte mig at betale de knap 1500,- inden Lenovo lavede endnu et cluster f**k up.
Nu skriver Lenovo at De håber at kunne få bestilt alle delene hjem i denne uge, dvs. selve reparationen påbegyndes i næste uge. Så jeg skal nok forvente hele forløbet tager 5+ uger. Vi går ind i den 4 uge snart. Havde de dog blot bestilt delene som aftalt for næsten 2 uger siden i stedet for, så kunne vi forlængst være færdige.
Har aldrig været udsat for et så kaotisk forløb som her. Aldrig har jeg oplevet sådan en arrogance og blive talt ned til, som om det er mig der er problemet. Jeg er blevet kastet rundt mellem Danmark, England og Polen. Ingen af dem snakker særlig godt sammen, hvis overhovedet. Jeg har brugt 5+ timer i telefon og sendt 100+ mails for at nå her til. Det er under al kritik.
Nå men det har fået tankerne på om en serviceaftale i det hele taget er rentabel. Jeg fandt ud af jeg kan købe en refurbished næsten identisk maskine som min til 2700,-. 2 års garanti hos firmaet og den er i rigtig fin stand. Lenovo tager ca. 7000,- for en tilsvarende ny med serviceaftale.
Jeg vil kunne købe rigtig mange dele selv for 4k+ og skifte. Jeg vil have råd til at købe 2 og bruge den ene som reservedelslager og stadig have penge i overskud.
Havde jeg ikke haft 1 år tilbage af min serviceaftale hos Lenovo, ville jeg nok have valgt overstående løsning i stedet for. Nu betaler jeg de knap 1500,- og om 1 år eller 2 bliver det nok uden service aftale. Thinkpad er Linux certificeret og tastaturet/track-point er et livslagt bekendtskab. Det vil jeg have svært ved at undvære. Jeg er bare rigtig træt af Lenovo har overtaget IBM og kørt Thinkpad serien i sænk med deres Kina bras og horrible support.
Har dog kig på Dell/HP med track-point og Framework ser også ganske lovende ud. Så tingene kan have ændret sig meget om 1-2 år. Det er måske på tide at prøve nyt. Lenovo har i al fald skubbet mig gevaldigt i den retning :) -- Sidst redigeret 15-07-2024 14:50 Jeg håber virkelig for dig at du kommer igennem denne sindsyge RMA sag hurtigst muligt.
I fremtiden, har du så kig på en elektronik forsikring hos dit forsikringsselvskab i stedet for?
Min egen koster 50kr. om måneden, og der har aldrig været bøvl med noget som helst, har flere gange prøvet at de ikke en gang vil have billeder af tingene, men sender bare pengene (skete med en tlf). Smider jeg væske ned i min bærbar er den også stadig forsikret, samme gælder hvis jeg smider den på gulvet og den knækker. Det er mere end hvad man kan sige om nogle producenters ekstra forsikringer. -- #48, jeg krydser finger for Lenovo får det afsluttet. Jeg tænker bærbaren bliver minutiøst gennemgået når jeg får den tilbage og får dokumenteret hvad de har lavet :)
Jeg har faktisk en Elektronik- og Pludselig-skade forsikring hos mit nuværende forsikringsselvskab. Jeg er dog blevet klogere på betingelserne og nuværende dækker ikke væskeskade.
Jeg har kig på et andet selvskab (det årlige tjek), som faktisk dækker væskeskade. Jeg var ikke klar over der kunne være forskel. Troede det var branche standard. Så tip til de der har forsikringen, tjek om du er dækket som du regner med og undgå overraskelser.
Den nye forsikring er tilmed billigere, jeg er også bedre dækket. Med det forbehold at efter 5 år, får jeg kun 10% af nyværdien af IT-udstyr (gælder alle selvskaber). Ville elske at kunne købe ældre IT-udstyr til den pris ^^
Lenovo 3 års depot service + batteri-forsikring har koste mig 1200,-. Jeg har fået udskiftet 2 bundkort, 1 tastatur og batteri + en regning nu på 1500,- (2 service sager). Dvs. udgifter for 2700,- i alt.
2 forsikringssager kunne i stedet have dækket, med 2 gange selvrisiko til i alt 2000,-. Jeg kunne altså have sparet penge, fået en professionel behandling af mit forsikringsselvskab og undgået at stå uden computer i formodentlig 5 uger eller mere. Det er tankevækkende :) -- Sidst redigeret 15-07-2024 17:48 Mit sagsforløb ud fra Lenovo's portal data:
2024-06-26 15:30 Service request open.
2024-06-27 06:01 Collection booked.
2024-06-28 14:54 Computer in transit to repair centre.
2024-07-01 11:45 Computer arrived at repair centre.
2024-07-01 18:27 Repair started.
2024-07-01 18:27 Repair in progress.
2024-07-03 10:29 Repair on billable hold.
2024-07-04 06:37 Repair on billable hold.
2024-07-09 13:49 Repair on billable hold.
2024-07-10 11:58 Repair on billable hold.
2024-07-10 14:01 Billable repair rejected.
2024-07-11 11:36 Service request open.
2024-07-11 11:36 Collection booked.
2024-07-11 12:42 Repair started.
2024-07-11 12:42 Repair in progress
2024-07-11 12:43 Rapir on billable hold.
2024-07-11 16:15 Billable repair rejected.
2024-07-12 11:41 Rapir on billable hold.
2024-07-15 12:16 Billable repair approved.
2024-07-15 12:53 Repair on parts hold. -- Nu bruger jeg tjenestemændende, som ingen har formået at slå på både dækning og pris endnu. Sidste gang var topdanmark som var 2000 dyrer om året på bilen alene. Jeg plejer at lade dem forsøge men efter nogle år må jeg sande at det bare er spild af tid.
Sidst jeg smed vand i min bærbar fik jeg ny pris for den, selvom den var flere år gammel (HD 5650 grafikkort, AMD Phenom II) Det samme med min HTC Evo 3D fik jeg ny pris for den gang.
Det kan anbefales, men så vidt jeg ved kan man ikke bare komme ind. Man skal vist være barn af medlem.
Jeg har aldrig haft andre, så jeg kan desværre ikke anbefale nogle. -- Der er mere end een ting som undrer mig i et forløb som dette.
1.
Jeg er klar over at det er teknikere og ikke fotografer som tager billederne.
Men hvordan i alverden kan det være at disse billeder altid er så uskarpe og sløje at man ikke kan se og reelt set verificere fejlen.
2.
Hvordan kan det være at teknikere og reparatører, ALDRIG har en enhed til at fotografere, som er højopløst og med mulighed for at justere fokus?
3.
Hvordan kan det være at sådanne service reparationer aldrig "fejler" når der er onsite - Men ALTID "fejler" og har vandskade når der er tale om indleverings sager.
Jeg helt legit undrer mig bare over den ringe standard der hersker, når det kommer til at lave billede dokumentation ved reparationer - Vi kan for helvede sende 650 millioner pixels panorama billeder fra Mars og hjem til jorden..
Men at fremsende et 1920x1080 billede ved en reparation af en laptop, det formår INGEN..
Man bliver bare gennemsyret af anhedoni ved sådan en oplevelse her.. -- Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom. #52
Nok de mindst prioriterede afdelinger i alle virksomheder, du kan da ikke forvente at de har råd til et kamera med over 0.2 megapixel?
Eller lys til at tage billeder i ordentlig belysning.
Eller lys til at sikre at de ikke vælter vandflaskerne i maskinerne.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#52 - Det vil jeg gerne prøve at svare på uden at vide noget om det :P
1: Fordi det koster penge. Kunderne er fucked alligevel.
2: Samme som 1.
3: Teknikerne er hos kunden. De har ikke lyst til at tage skænderiet. -- Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 29/06-2024 --
Sidst redigeret 16-07-2024 13:58 Lige en hurtig opdatering. Lenovo venter stadig på at få dele hjem til værkstedet i Polen. Jeg krydser finger for der snart sker noget. Har spurgt Lenovo om status, men de svare ikke på mine henvendelser. -- En opdatering fra deres værksted. Jeg kan forvente at vente 1-2 uger mere end den uge jeg nu har ventet på reservedele kommer til Polen fra deres lager i Holland. Derefter skal den repareres og sendes fra Polen. Sagen startede i uge 26. Worst case vil maskinen først repareres i uge 32 og så sendes tilbage i uge 33? Så taler vi 7+ uger.
Jeg er snart på vippen til at købe en anden bærbar. Træt af at vente.
Lenovo værksted: "The engineer ordered the required parts on 15/07 and the estimated time to receive the parts is between week 30 and week 31. Please note that we receive parts daily, the time could change from one day to the next. As soon as we have more information we will let you know as soon as
possible." -- #56 - Hvis du har betalt med visakort/mastercard kan du forklare din bank du er blevet scammed. Du har ikke fået din bærbar tilbage efter meget lang tid og du tror ikke på du får den igen. Så kan du få dine penge tilbage for whatever du har betalt for reparationen.
Eftersom værksted og bogholderi sikkert på ingen måde taler sammen, når du at få din maskine repareret retur, før det går op for dem du har fået pengene tilbage.
Så har du pludselig alle kort på hånden, ligesom de har haft.
Så er det din tur til at køre rundt med dem, præcis som de har kørt rundt med dig. Hvis de vil have deres penge, så dikterer du slagets gang.
Du kan også vente til du har fået maskinen retur, konstatere at det udførte arbejde er skrald og maskinen ikke virker. Derfor har du fået din bank til at trække pengene retur fra dem. Selvom maskinen virker. De snyder dig. Du snyder dem. Så står i lige.
Hårdt mod hårdt. De tog røven på dig, og så har du en mulighed for at give dem igen af samme skuffe.
Du kan jo stadig godt give dem pengene for det udførte arbejde. Men så må de kæmpe for det, præcis som du har kæmpet!
Det er helt uhørt jeg overhovedet foreslår det, men den her sag er også fuldstændig vanvittig og de fortjener at lide lidt :P -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 19-07-2024 23:40 Update: Så gik der en uge mere. Der ikke sket noget som helst. Venter stadig på de får delene hjem til at lave maskinen. Så er vi gået ind i 5. uge.
#57, det ville være dejligt at kunne vende den rundt, men tænker ikke det er måden at gøre det på. Min bank kan desværre ikke gøre for, Lenovo ikke kan finde ud af det. Så tænker jeg afventer reparationen og håber resultatet er fornuftigt.
Ellers må jeg kigge på om det er Forbrugerklagenævnet jeg skal gå til. Er reparationen helt forfærdelig udført, kan jeg nok gå i banken. Lenovo vil formodentligt ikke vedkende sig ansvaret, ligesom sidste gang. -- Sidst redigeret 26-07-2024 18:37 Update: Så er vi gået ind i 6. uge. Lenovo skulle nu angiveligt have repareret bærbaren, men fundet ud af der ikke er noget OS på harddisken (flyttede min primær harddisk over i en anden bærbar og satte den oprindelig i, som er formateret krypteret luks - så nej ingen Windows).
Jeg aftalte i starten (26.06.2024) med Lenovo DK support, at de blot skulle lade harddisken være, fordi jeg er Linux bruger. Kan ikke bruge et ny-installeret Windows til noget. Så ville være flink og spare dem for det besvær. Og naturligvis gøre processen hurtigere. Den er så blive endnu langsommere, fordi Lenovo ikke kan kommunikere internt igen ingen.
Så nu er sagen gået i stå igen, fordi jeg skal skrive til Lenovo værksted i Polen og deres svartider kan være flere uger. Deres egen portal, er jeg usikker på om den har registreret mit svar. Får ingen feedback, men kan da sende mit svar igen. Det ser ud til at det er regningsafdelingen i England der står for siden.
Ringende til Lenovo DK support, som ikke kunne give svar på hvad der var gået galt, og kunne kun beklage (det får jeg ingen bærbar af). Har fået dem til at sende en intern mail til Lenovo i Polen, fordi det har jeg haft bedre success med.
Så realistisk går jeg nok ind i den 7. uge, før jeg får min bærbar retur. Jeg håber i den grad at arbejdet er udført godt nok. Det bliver dokumenteret her i tråden. Og så er det helt slut med service aftale fra Lenovo. Den kan man ikke bruge til noget. -- Sidst redigeret 01-08-2024 17:26 En opdateret sagsforløb liste:
2024-06-26 15:30 Service request open.
2024-06-27 06:01 Collection booked.
2024-06-28 14:54 Computer in transit to repair centre.
2024-07-01 11:45 Computer arrived at repair centre.
2024-07-01 18:27 Repair started.
2024-07-01 18:27 Repair in progress.
2024-07-03 10:29 Repair on billable hold.
2024-07-04 06:37 Repair on billable hold.
2024-07-09 13:49 Repair on billable hold.
2024-07-10 11:58 Repair on billable hold.
2024-07-10 14:01 Billable repair rejected.
2024-07-11 11:36 Service request open.
2024-07-11 11:36 Collection booked.
2024-07-11 12:42 Repair started.
2024-07-11 12:42 Repair in progress
2024-07-11 12:43 Rapir on billable hold.
2024-07-11 16:15 Billable repair rejected.
2024-07-12 11:41 Rapir on billable hold.
2024-07-15 12:16 Billable repair approved.
2024-07-15 12:53 Repair on parts hold.
2024-07-24 14:10 Unit released from hold.
2024-07-24 14:12 Repair on parts hold.
2024-07-31 13:06 Unit released from hold.
2024-07-31 13:43 Repair on hold. Please complete the required action.
2024-07-31 13:44 Unit released from hold.
2024-07-31 13:46 Repair on hold. Please complete the required action. -- Update: Lenovo har nu slettet min harddisk, installeret Windows 10 og opdateret min BIOS. Den er testet og de skriver de sender den tilbage. Jeg har hverken fået pakkenummer eller respons fra Lenovo i Polen med nærmer information. Lenovo har lagt en papirskrivelse ved min bærbar og taget et billede af den (og flere) som afsluttende reparations dokumentation. Derfor kan jeg allerede se det nu. Lenovo skriver følgende (hvis der er stavefejl, er det fordi billedet er OCR behandlet og Lenovo's billede kvalitet er meget ringe):
Hos Lenovo tager vi kundetilfredshed seriøst, og vi ville derfor gerne følge op med dig vedrørende de seneste problemer, du har oplevet med vores service. Accepter vores opriglige undskyldning for ulejigheden forårsaget af de mange reparationer, der har været nødvendige for din Lenovo enhed.
Det var vores fejl, og vi tager det fulde ansvar for det.
Din tifredshed er vores højeste proritet, For at genskabe din tillid har reparationen gennemgået en grundig kvalitetstest, herunder en omhyggelig slutinspektion af vores dedikerede team.
Vi forstår, at din oplevelse har været frustrerende og værdsætter din tålmodighed. Hvis du har brug for yderligere hjælp, så tøv Ikke med at kontakte os på +45 89881536.
Med venlig hilsen
Lenovo Reparationsservice
Jeg er ganske enkelt bare måløs. Lenovo har på intet tidspunkt taget ansvar Jeg forventer at Lenovo levere en ordentlig reparation, den kan de ikke sælge til mig som ekstra konduite. Det er helt i hampen.
Men jeg ved godt det sikkert er en standard skrivelse, som er udløst af et langt reparationsforløb. Men de formår lige at puste til ilden igen og gøre situation endnu værre. -- Sidst redigeret 02-08-2024 15:05 Vildt at det foregår sådan.
Jeg følger med, også selvom jeg ikke lige skriver noget. Jeg glæder mig også til at se resultatet, men hvis der kunne komme Windows på den, så må den vel fungerer. -- #62, jeg tænker nok den skal fungere og de nye dele skulle der forhåbentligt ikke er være problemer med :)
Der hvor jeg er nysgerrig er, hvordan den er sat sammen. Sidste gang manglende der en skrue, nogle af skruerne manglede deres sikring - der flød små metalstykker rundt i bærbaren (perfekt til kortslutning), en skrues gevind var ødelagt og kort efter modtagelse raslede et komponent ud (wifi), fordi det ikke ikke var ordentligt fastspændt. Alle et tegn på for kort tid for teknikkeren/manglende kompetencer og dårlig efterfølgende kvalitetssikring.
Jeg kan se teknikkeren nu har brugt 45 min på at samle maskinen med de nye dele og ca. 1½ time på at installere Windows + test. Så med den meget lange tid brugt, har jeg en rimelig forventning om at det er i orden. Da jeg har betalt fuld pris for de fleste dele selv, har det også bare af at være i orden ;)
Hvis jeg modtager bærbaren i morgen som aftalt, har det taget knap 6 uger. Ikke noget jeg håber for andre skal igennem. Lenovo service aftale er absolut intet værd og deres intern kommunikation er under al kritik. Man bruger alt for meget tid på at være kastebold mellem Danmark, Polen og England. -- Nu har jeg læst hele din tråd og er mildest talt målløs.
Jeg har altid været tilfreds med mine Lenovo produkter, og de få gange en reparation har været nødvendig, har det været med deres onsite service, som har fungeret upåklageligt.
Beundrer din tålmodighed i hele denne proces, for at holde liv i en gammel bærbar, men ja det er vel blevet en principsag, og det kan jeg godt forstå.
Jeg vil helt sikkert have dette i baghovedet næste gang jeg selv skal ud og spendere min hårdt tjente penge på en bærbar. -- Update: Så fik jeg min bærbar retur igen efter godt 6 ugers behandlingstid og det har været en reklamation fra helvede.
Jeg har gennemgået bærbaren og reparationen ser ud til at være mangelfuld. Jeg har måtte efterspænde alle skruerne til bundkort, køler, m2 mm., fordi de ikke alle var ordentlig skruet fast. De dele jeg ikke selv må håndtere, kan jeg ikke efterspænde. Så måske rasler min touchpad ud med tiden. Tak for dét Lenovo.
Alle skruerne var der dog denne gang, så det er et lille plus. Det ser dog ud til det er gået hurtigt for Lenovo og bare ikke godt nok når den angiveligt har gennemgået et ekstra kvalitetstjek. Jeg tænker dog blot det er en skrivelse Lenovo ligger med, uden reel substans. Den kyniske måde at drive forretning på. Ellers havde man fanget løse skruer.
Jeg har haft mit tastatur af og kan simpelthen ikke se vandskaden på det. Så der er ikke rigtig noget at tage et billede af. Det virker også fint (skriver her :)) og er ikke faulty/flooded som Lenovo ellers fortalte mig og krævede jeg skulle betale 500+ for et helt nyt. Men min garanti er røget på mit tastatur pga. det. Så uanset er det en win for Lenovo og mig som taber.
Køleren er udskiftet er til en anden model. Jeg synes den køre hele tiden, selvom jeg max er på 20% CPU. Det gjorde den anden ikke før. Eksempvis nu bruger CPU'en 12%, køleren køre 3900 rpm (næsten max) og er 50c. Det lyder ikke rigtig i mine øre.
Så er ved at fejlsøge. Lenovo opdaterede min BIOS (uden at spørge og få accept) og satte det til default. Så svaret kan måske ligge der hvis der er en køleprofil. Det kan også være kølepastaen ikke er god nok. Lenovo siger dog jeg ikke må skifte kølepastaen, fordi skruerne har forbindelse til bundkortet. Men til helvede med Lenovo nu. Det skal De ikke bestemme!
Det nye batteri i maskinen har et healty på 97%, selvom det er helt nyt. Jeg har prøvet at spørge Lenovo om det er normalt. Men her starter cirkusset igen, med at sende mig til Polen, England, Danmark og klageafdeling. Nu er der gået 3 dage uden svar. Så tænker ikke det er kampen vær. Jeg har ikke selv set det før. Det burde være kalibreret korrekt fra ny. Måske små sko at gå i, men er stadig rasende over den dårlig behandling Lenovo har givet mig.
Så mit råd til dig der skal sende en bærbar ind til Lenovo's værksted i Polen:
- Sørg for at dokumentere standen af din bærbar grundig, da Lenovo gerne fralægger sig ansvaret.
- Send din forespørgsel til flere mails på samme tid. Jeg har følgende mails: [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected]
- Vær opmærksom på den danske Lenovo support ofte kun taler dig efter munden og har ringe kommunikation internt - mange brudte løfter/fejlinformering.
- Hold kommunikationen med Lenovo til mail eller chat hvis muligt, så har du dokumentation for det aftalte. De glemmer gerne det ubelejelige.
Nu kan folk selv vurdere om en service aftale hos Lenovo er vær at bruge penge på. Det er den sidste aftale jeg selv køber - det er helt sikkert.
Service aftalen har været værdiløs for mig og jeg har tabt penge 2 gange. En gang for serviceaftalen og anden gang for køb af reservedele jeg ellers burde være dækket for.
Hvis jeg finder yderlig eller hvis Lenovo skulle vælge at svare mig angående batteriet, laver jeg en opdatering mere. -- Sidst redigeret 07-08-2024 21:34 Jeg har lige læst det meste af tråden igennem, og jeg er simpelthen rystet. Har altid svoret til Lenovo og har haft meget høje tanker om kvaliteten på deres Thinkpad modeller (og deres service i øvrigt), og sidste år købte jeg en T14s G4 maskine fra dem som jeg har været rigtig glad for op til nu. Min kæreste ejer en ældre T470s og den har bare kørt upåkageligt uden nogen som helst defekter af nogen art de sidste 10 år. Jeg bruger vitterligt kun bærbaren til at surfe og skrive på, ingen gaming eller lignende, så jeg var temmelig overrasket her den anden dag da min backspace knap pludselig gik løst. Først tænkte jeg at den bare lige skulle klemmes på plads, men måtte erkende at det ikke var muligt. Noget var simpelthen knækket inde i den, og ingen guides på nettet kunne hjælpe.
Jeg kontaktede Lenovo support og fik oprettet en sag, hvorefter nogle enormt frustrerende dage begyndte. Først sagde de at der ville være "afhentning" fredag, og jeg ville få en mail med labels og instruktioner - jeg ejer ikke en printer, så jeg spurgte om der var noget som skulle printes ud eller om fragtmændene kunne gøre det, men intet svar. Generelt stillede jeg en del spørgsmål som ingen ulejlighede sig at svare på. Efter at have siddet hjemme hele dagen skrev de at afhentningen først blev mandag mellem 8-10 og jeg burde have fået den omtalte mail med labels osv. Det havde jeg ikke, og skyndte mig at skrive tilbage, men igen intet svar. Først mandag kl 7 fik jeg den omtalte mail, og jeg måtte springe ud af sengen og se om jeg kunne finde et sted med en printer hvor jeg kunne nå at printe til hvis de stod der kl 8. Jeg sendte yderligere en mail til Lenovo om jeg fandt deres kommunikation ganske utilstrækkelig - igen, intet svar. Derefter sad jeg igen og ventede hele dagen, ingen kom, var selvsagt enormt frustreret. Først tirsdag stod der pludselig en fragtmand ved haven og spurgte efter mig, og jeg kunne få den afleveret - men stadig ikke noget svar fra Lenovo angående de to dage de havde bedt mig sidde og vente. Især fordi jeg flere gange spurgte om det virkelig var nødvendigt at den skulle hentes, om jeg ikke bare kunne aflevere den i en pakkeshop - først onsdag skrev de at det kunne jeg da sagtens. Ikke imponerende.
I går kom så svaret fra værkstedet, at den knap har jeg da selvfølgelig selv været skyld i gik i stykker. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige - jeg skriver ganske normalt og det er første gang jeg oplever at et tastatur går i stykker på den måde, så jeg er i sig selv både skuffet over kvaliteten af bærbaren, servicen og så selvfølgelig at de nægter at reparere det uden betaling. Prisen? 2300 DKK. For én knap. Og ingen dokumentation på at det er mig som har lavet en fejl andet end et billede af at knappen er løs. Jo bevares. Jeg burde have købt onsite og damage protection da jeg købte produktet, jeg så det ganske enkelt ikke som en særligt stor risiko at jeg ville få brug for det. Og efter at have læst alt det her, er jeg usikker på om jeg overhovedet tør lade værkstedet rode med min PC hvis de nu formår at ødelægge et eller andet andet i processen. Hvor er det bare utroligt frustrerende! -- #66, jeg kan nikke genkendende til dine frustrationer mht. kommunikation. De er ganske enkelt under al kritik. Selv ventede jeg en hel dag på pakkebilen, men Lenovo havde booket forkert. Ingen undskyldning for at spilde en hel dag.
Det du oplever nu er hvad Lenovo kalder CID: Customer Induced Damaged. Så fralægger de sig al ansvar. Jeg kan dog sige, at tastaturet må du skifte selv uden at Lenovo's service garanti ryger.
Et tastatur koster 500-700 typisk. Det er let at skifte, mener det er et par enkelte skruer på T14 og et enkelt kabel der skal sættes i. Så hvis du har mod på det, synes jeg du skal prøve selv. Du kan søge på Youtube efter forklaring.
De 2600,- de kræver er helt ude i hampen. Det vil være omkring 2000 i arbejdsløn, for 5 minutters arbejde. -- Rettelse: 2300, så ca. 1700 i arbejdsløn. Lenovo ville have 1150,- for at lave min bærbar. Det nægtede jeg og det efterkom Lenovo, fordi ellers ville jeg lave den selv :) -- #68 - Problemet er at det er en T14 s og ikke en almindelig T14:
Backlit keyboard til T14s G4 Nordic Layout: https://www.ebay.de[...]
Cirka 1300kr med fragt.
Dertil kommer udskiftningen som er en horribel operation. Der er kæmpe forskel på hvor besværligt det er på T14 og T14s... desværre. Sådan har det heller ikke altid været.
Tastaturskift i T14 vs T14s:
T14: https://i.ibb.co[...]
https://download.lenovo.com[...] side 61+62.
Fjern 3 skruer, fjern 2 kabler. Done.
T14s: https://ibb.co[...]
https://download.lenovo.com[...] side 81.
Start med at fjerne 16 dele. Mainboard alene er 11 trin...
Det er svært at fatte der er så stor forskel på de to maskiner, på trods af de ligner hinanden så meget. Det er det samme på E-serien, X1-serien, P1 og Thinkbooks. Idea-produkter snakker vi slet ikke om og nu hvor Yoga navnet er consumer-only, glemmer vi også lige dem. Alle hader consumer produkter. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #69, wow det havde jeg ikke set komme fra Lenovo. Det er i samme dur som Mac keyboard nu. Har lige set en Youtube video hvor han gennemgår processen og det er da rystende. Thinkpad skulle netop være let at reparere. Det er en af dens forcer.
Så må jeg nok tage mine ord i mig igen. For man skal fjerne batteri for at komme til keyboarded. Det må man ikke selv fjerne, hvis man vil beholde service aftalen.
Prisen giver mere mening nu, hvis man skal splitte computeren helt fra hinanden. Men det er da kun et win for Lenovo og kunden som den helt store taber. Jeg føler med dig #66.
Jeg har tidligere haft en Thinkpad T460s computer, hvor tastaturet kan fjernes med 3 skruer på 5 min. Den havde ligeledes et modul til oplader stikket, således den kunne udskiftes billigt skulle det blive slidt over årene.
På min l14 er lade stikket loddet på bundkortet og Lenovo skulle her skifte hele bundkortet. Jeg vil sige det virkelig er gået ned af bakke for Thinkpad serien. Men indtjeningen må være gået op for Lenovo ganske betrægteligt. -- Tastaturet bliver holdt fast af 70 skruer. Mere absurd kan det da ikke blive :P :D -- Hold da op et cirkus, havde aldrig troet at Lenovo var sådan. Jeg har aldrig haft kontakt til deres support, så det her er da noget af en øjenåbner.
Jeg sidder og kikker på bærbarer og tænkte at Lenovo var et solidt valg. Hvad burde man så vælge istedet? Krav er bare alm. brug ikke gaming. Dvs, browsing, film, musik og den slags ting. Hvis ikke du ville købe Lenovo grundet åbenlyse årsager, hvad vil du/i så anbefalde?
Jeg kan fornemme at Lenovo stadig er et solidt valg, så længe man læner sig op ad on-site service?
Når jeg mener anbefalde, så er det ikke hardware, men en direkte ekvilant til Lenovo. Jeg kan fornemme at Anox og jeg er lidt i samme bås med PC forbrug når det kommer til bærbar, hvilket er hvad han/i så tænker. -- Sidst redigeret 20-08-2024 12:22 #72 - Det er ikke kun det værksted Lenovo benytter som sucks. Det er sandsynligvis ikke et Lenovo værksted, men i stedet et værksted som Lenovo har hyret til at håndtere garantireparationer.
Dertil kommer at det ikke er alle Lenovo maskiner man ikke sådan lige kan skifte tastatur på. Lenovo har masser af maskiner hvor det er super nemt at skifte tastatur. Hvorimod HP og Dell eksempelvis er gået helt væk fra muligheden for let tastaturudskiftning, uden at købe en hel topcase hver gang.
Du kan sagtens købe Lenovo med ro i sjælen. Men uanset hvad du køber, så husk at tilkøbe en Onsite garanti i det uheldige tilfælde at maskinen har brug for garantireparation. Det er jo ikke sikkert maskinen bliver defekt indenfor garantien. Faktisk vil jeg sige det er usandsynligt. Men selvfølgelig værd at have i baghovedet.
Jeg har ejet en masse Lenovo maskiner og har aldrig haft problemer. Rigtig, rigtig mange har samme oplevelse. Så at skyde verdens største producent af bærbare computere ned på 2 defekte maskiner er måske lidt overkill :D -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 Godt at høre. Var bekymret for at det var blevet til en Proshop bundkorts situation eller ASUS der hopper over hvor gaden er lavest *shots fired*. En Lenovo bliver det til. Bliver nok en T model, som Anox også havde, T'erne plejer at være solide. Jeg roder ikke så meget med fysisk hardware selv, vil det her være en "fjern 70 skruer for at skifte en ting" modellen, som dig og Anox snakkede om? Det er mere for fremtiden hvis den skal holde i mange år. Jeg kan forstå på kommentar #69 (nice), at T14 er vejen frem, hvor 14Ts... Så må være s for spasser modellen? *shots fired again*.
https://www.lenovo.com[...] -- #72
Tråden her er basalt set bare en række gode råd, det mest åbenlyse er tilkøb af onsite-garanti.
Lenovos maskiner fejler ikke noget, måske mit udsagn skal ses i lyset af at jeg udelukkende har købt brugte business-laptops og SFF-maskiner hvor garanti etc er komplet ligegyldigt.
Byggekvalitet er i top og de sælger generelt stabile maskiner til en hæderlig pris.
Min eneste anke er en kvajer med en plastmodel købt i butik for 5-7 år siden, det kan slet, slet ikke svare sig at købe deres budget-modeller, men jeg tænker det kan siges om alle andre brands.
Hængslerne pev, tastaturet var røv og det hele pakket ind i plast. -- Goats are better people #74 - T-serien (uden s) er den Traditionelle maskine. Når man siger Thinkpad er det også T-serien de fleste tænker på. Det er den klassiske, robuste og temmelig modulære maskine. Modulær på den måde at reservedele er meget lette at skaffe og montere.
Der medfølger som udgangspunkt 3 års OnSite garanti ved køb af en T-serie maskine solgt på det nordiske marked, MEN... Køber man på Lenovo's* webshop, køber man ofte en CTO maskine. CTO betyder Configured To Order, eller bygget-efter-behov om man vil. Her har man prækonfigureret nogle maskiner fremfor bare at tage en hyldevare og så er det ikke sikkert at Onsite garanti er "en del af pakken" så at sige. Det er et tilkøb man skal huske i så fald.
Vælger du alligevel at købe direkte, så spørg dem i chatten om der findes nogen aktive rabatkoder. Så plejer de at give dig en rabatkode du kan bruge, og det du sparer kan du evt. bruge på udvidet garanti. Det kunne for eksempel være en hovsa-garanti som jeg tidligere har nævnt, så du er fuldt dækket i det uheldige tilfælde at du taber bærbaren rigtig meget på en rigtig hård overflade kort inden garantien udløber, så er man fuldt dækket uden at skulle bruge egen forsikring. Man kan jo være uheldig.
Anyways, vær opmærksom på hvad der er af garanti på den vare du køber.
Det kunne for eksempel være: https://www.pricerunner.dk[...]
Varenummeret, 21MC0019MX, er en hyldevare og kommer med 3 års Premiersupport med Onsite.
Onsite er godt. Onsite med premiersupport er bedre for her får man én person på sin sag, i stedet for at risikere at blive kastet rundt.
Men så se hos Lenovo her:
https://www.lenovo.com[...]
Læg mærke til varenumrene: 21ML CTO1WWDK4 - 21ML CTO1WWDK1 osv.
Der står i bunden: Warranty: 3års Premier.
Men når man så trykker "byg din PC" og ruller ned i bunden:
3 års kurer eller indlevering: Medfølger
Okaaaaay, så gik vi lige fra 3års Premiersupport med Onsite til 3års send-til-værksted hvor man ender i lige præcis det samme mareridt som her i tråden...
Du skal være vågen når du køber på Lenovo's hjemmeside, hvorimod hvis du køber en hyldevare som nævnt, kan du se hvad garantien er på shoppen du køber på. Og det er den garanti du får.
* - Det er ikke Lenovo's webshop, det er Digital River der driver shoppen, håndterer betaling og så videre.
-- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 En update: Det har nu taget Lenovo mere end 14 dage at svare på om 97% health på et nyt batteri er normalt. Lenovo svare at det er det og det må jeg leve med. Ligeledes må jeg leve med at min bærbar ikke er blevet samlet korrekt, ved at jeg måtte efterspænde flere skruer: køler, bundkort, WiFi mv.
Tastaturet som jeg skriver på nu, meldte Lenovo faulty/vandskadet og krævede det udskiftet. Det virker upåklageligt og jeg kan ikke ved selvsyn finde hvor det er vandskadet. Det er direkte svindel.
Den danske support kan ikke gøre yderlig i min sag og henviser mig til Forbrugerklagenævnet. Hvad jeg kan forstå på supporten, er jeg ikke den eneste de har anbefalet det til og Lenovo har tilmed tabt sager.
Jeg ville egentlig blot give Lenovo mulighed for at tage ansvar for deres fejl, men det ønsker de ikke. Jeg er stadig rystet over den behandling. Men tænker ikke det er kampen vær. Et batteri koster 500,- og skruerne kan jeg selv spænde (dem jeg må).
Nu krydser jeg bare finger for at den ikke går i stykker igen ;)
-- Lenovo's svar d. 22.08.2024, første mail sendt d. 5.8.2024:
Good morning,
First of all we are very sorry that the repair was not carried out correctly, we have already passed the information on to the repair department so that we can prevent this from happening again.
Regarding the battery charging capacity, the engineer tells us that 97% charging capacity is acceptable and that safety tests indicate that the battery is in good condition.
We apologize again for not having met your expectations on this occasion.
Lenovo erkender De har lavet fejl, men agter ikke at gøre mere ved dét for mit vedkommende. Jeg må leve med Deres fejl. Det kommer dog ikke bag på mig. Sådan arrogance har Lenovo udvist fra dag 1.
Så tænker egentlig sagen slutter her med en uforrettet sag. -- #78
Jeg er helt vild med de formuleringer de store selskaber slipper afsted med.
Hvis din nabo talte i samme sprog, efter at have væltet din hæk med sin firhjulstrækker i en brandert, ville sedlen i din postkasse lyde nogenlunde sådan her;
"Jeg er ked af de gener og økonomiske omkostninger din placering af din hæk på egen matrikel har medført for dig i forbindelse med min hasarderede kørsel.
Heldigvis er frontbumperen på min bil fuldstændig intakt og jeg vil derfor ikke afkræve dig økonomisk kompensation for skader på mit køretøj" -- Goats are better people --
Sidst redigeret 22-08-2024 10:35 Kan du ikke lige lave en tl;dr på den her? Hvad endte det med, måtte du betale de knap kr. 2.000,- eller hvad? -- #79, det er helt grotesk med de politiker svar Lenovo kommer med. Hvis arbejdet glipper for Lenovo ansatte, kan de altid få arbejde som politiker. Den del er de rigtig dygtige til :)
#80, det kan du tro. Jeg endte med modvilligt at betale ca. 1500,- for at få repareret min bærbar. Sagen tog 6 uger og fik 6 forkerte regninger, før jeg endte på de 1500,-. Vi var oppe på 2600,- flere gange.
Jeg endte med selv at skulle betale for nyt cover, køler, batteri, touchpad og ribbenkabel. Lenovo mente disse var vandskadet og defekt. Køler, batteri og touchpad virkede inden jeg sendte den ind til Lenovo.
Jeg undgik at betale 500-600,- for et nyt tastatur, som de også mente var vandskadet og defekt. Det virker dog upåklageligt og indlægget her er skrevet på det. Jeg synes det er svigagtig.
Jeg fik bærbaren tilbage efter 6 uger, som ikke var samlet ordentligt og mit nyt batteri er kun på 97% kapacitet. Lenovo erkender fejl og beklager, men vil ikke rette op på det. Jeg bliver henvist til Forbrugerklagenævnet af den Danske Lenovo Support.
Jeg sidder egentlig bare måløs tilbage over den behandling. Sjældent har jeg oplevet noget så koldt og kynisk. -- Sidst redigeret 22-08-2024 11:27 #81
De er klar over at forbrugerklagenævnet ingen reel juridisk tyngde har, det er mere eller mindre guidelines de stikker ud.
Så..
"nu har vi kørt dig træt og er også selv trætte og synes andre, helt konkret en tredjepart, skal tage over.
Vi kunne have løst din sag i et snuptag, men vi stoler ikke på dig som kunde og kommer aldrig til at åbne op for indrømmelser udover dem vi allerede har leveret skriftligt - og som vores legal-team også allerede har oplyst os om er en kvajer, idet den kan bruges som argumentation hos tredjeparten som vi henviser til - det er et selvmål af rang, men vi kommer aldrig til at hæfte uanset"
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 22-08-2024 11:36 ..set i dét perspektiv, kommer toffos kommentar længere oppe i tråden ind som numero uno.
Tag røven på dem, før de tager røven på dig.
What a time to be alive. -- Goats are better people #81 Du godeste.... jeg har lige anbefalet en kammerat en ThinkBook til hans studie. Det fortryder jeg da inderligt nu. Sådanne firmaer fortjener at man boykotter dem men så igen, de er sgu efterhånden rådne allesammen. "Max profit Min effort" må være dagsordenen for alle giganterne. Sørgeligt.
#83 Ha, ja netop. EVERY MAN FOR HIMSELF!!! Hvad skal der ikke blive af os når dommedag engang er over os. -- Sidst redigeret 22-08-2024 11:54 #84
Gør du det op i supporter-timer, værksteds-timer etc, har den historie på alle måder bekræftet begrebet "sunk cost fallacy" -- Goats are better people #84 - Det behøver du ikke have dårlig samvittighed over.
Det er to usandsynlige situationer. Maskinerne går i stykker ja, men i forhold til hvor mange der bliver langet over disken hver eneste dag, er det jo ingenting. Jeg tror heller ikke den maskine du har anbefalet går i stykker.
Vejer det meget på samvittigheden, så anbefal din ven at købe en garantiudvidelse til den. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #86 Det er mere at jeg ikke gider anbefale ham produkter fra en virksomhed der agerer som Lenovo har gjort her men som sagt, hvem fanden er der efterhånden tilbage... #theyreallbastards -- #87 - Det gør ingen forskel. Jeg har haft Lenovo maskiner i mange år, både privat og professionelt. Har aldrig haft problemer med dem. Har aldrig haft brug for deres værksteder.
Hvis din egen erfaring er at maskinerne er fantastiske, så hold dig til det.
De utilfredse høres fordi de tilfredse er stille.
Det er ikke bedre hos Dell og HP. Nu er det lige Lenovo vi hører om i denne tråd. Alle har elendig service. Fejlraten er ikke nødvendigvis højere hos Lenovo end de andre, men hvis de sælger mange flere enheder, er sandsynligheden for at høre om en dårlig oplevelse med en dårlig enhed også større. Simpelthen fordi der er flere produkter i omløb.
Der er også virkelig mange dårlige oplevelser med LetMeRepair, som står for reparation af rigtig meget forbrugerelektronik.
Hell, søg på en hvilken som helst service-instans på Trustpilot og så er jeg sikker på de også bliver haglet ned. Det er ikke så tit tilfredse kunder giver deres mening til kende, men utilfredse kunder er næsten garanti for en overhaling.
Her er et par eksempler på værksteder på trustpilot:
https://dk.trustpilot.com[...]
https://dk.trustpilot.com[...]
https://dk.trustpilot.com[...] *
* (hvordan trustpilot har regnet sig frem til den score når 78% af anmeldelserne er 1 stjerne ved jeg ikke) -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 22-08-2024 18:00 Man behøver heller ikke droppe Lenovo, man kan handle Lenovo nogle led længere nede i kæden, eksempelvis brugte maskiner.
Direkte kommer jeg aldrig til at shoppe Lenovo igen.
Jeg synes OPs historie burde hejse flag af den røde slags og intet selskab tager andet end nedgang i sales alvorligt.
"men det hele kommer jo fra Kina"
Nej, undskyld, den var bovlam. -- Goats are better people #82, jeg tænker også det er kalkuleret af Lenovo at henvise til Forbrugerklagenævnet. De har lang behandlingstid og Lenovo behøves ikke følge deres beslutning. Så skal jeg videre i retten. Og her er det så jeg må vælge mine kampe med omhu :)
#84, så længe Lenovo ikke kan finde mikrosopiske vandrester ved en evt. defekt, så skal han ikke være bekymret. Så køre det efter bogen. Det er først når du har fået stemplet CID (Customer Induced Damaged) af Lenovo, at det går helt galt. Der skal dog ikke så meget til, så et godt råd er at gennemgå din maskine inden du sender den ind/får en teknikker ud :)
#ToFFo, det ville desværre ikke have hjulpet at have købt on-site garanti hos Lenovo. Teknikkeren der kom ud ville blot afvise sagen og bede mig sende den til Polen til deres værksted. Og så ville udfaldet have været det samme + de ekstra dage jeg havde ventet på on-site.
#89, jeg fandt ud af min maskine jeg gav 7.5k for 2 år siden, nu kan fåes brugt til 2k-2.5k. Så det bliver brugt i fremtiden. Jeg vil gerne selv have lov at reparere på maskine. Det kan jeg ikke på en Lenovo serviceaftale, som sætter en lang række begrænsninger.
Og jeg har jo konkluderet, at jeg er bedre end Lenovo til at samle min maskine :)
-- #90 - Ved Onsite support kommer der en tekniker ud til dig og maskine fikses på stedet. Maskinen bliver ikke sendt til værksted. Teknikeren tager reservedele med alt efter hvad det formodes der skal skiftes ud fra den fejlbeskrivelse kunden har givet.
Kan teknikeren ikke fikse maskinen på stedet, vil teknikeren komme tilbage og fikse maskinen på et senere tidspunkt når der er de reservedele der skal til. Vurderes det at maskinen ikke kan fikses, vil den blive taget med og kunde skal kontakte forhandler i forhold til kreditering.
Du må gerne reparere og udskifte dele på din maskine uanset hvilken garanti du har. Du mister ikke garanti/reklamationsret med mindre du skader produktet i processen, eller hvis det du har monteret skader produktet på sigt.
Det er helt generelt. Det gælder også for HP og Dell.
Det skal lige siges jeg er på din side her. Jeg hader også de lorte værksteder rigtig mange benytter. Meget af garanti-service arbejdet er blevet outsourced til andre firmaer, så producenterne ikke selv har noget med det at gøre. At de så er pisse ligeglade med hvor ringe deres partnere er, er selvfølgelig under al kritik. Men privatkunder betyder forsvindende lidt i det store billede, så de er ret ligeglade, desværre :P
Alle producenter har mandagsmodeller. Uanset hvilket mærke du køber vil der være produkter som ikke burde være godkendt i en kvalitetstest. -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 --
Sidst redigeret 23-08-2024 13:20 #91, desværre er det sådan, at hvis Lenovo teknikkeren hos dig konkludere det er en CID sag (Customer Induced Damage), køre teknikkeren igen med alle delene og beder dig sende den til Polen. Dvs. ved det mindste tvivl om vandskade som i mit tilfælde. Det kan dog væe teknikkeren er lidt mere large, da han ikke ønsker at tage diskussionen med kunden, som kan falde ud til din fordel.
Overstående er hvad den danske Lenovo support har fortalt angående deres fremgangsmåde.
Hos Lenovo må du ikke fjerne bundkort, touchpad, køler og batteri blandt andet, så frafalder din service aftale som du har betalt ekstra for. Reklamationsretten kan de ikke fraskrive sig, det er rigtig nok og det er Lenovo som har bevisbyrden. Men jeg er godt træt af Lenovo's regler.
Jeg har tidligere haft on-site sager, hvor der ikke har været noget problem. Der var dog en enkelt gang, hvor teknikkeren fandt en lille misfarvning på plastik under touchpad (fra rengøring) og sagde at dem i Polen nok ville lave til en CID sag. Han skiftede dog de dele der var aftalt og havde ingen problemer fremadrettet (bærbaren er nu 7 år og virker stadig). Så det er nok svære for Lenovo at tørre den af på dig, når de skal se dig i øjnene, fremfor sidde trygt 1000+ km væk i Polen og ikke mindst i England :) -- Sidst redigeret 23-08-2024 14:33 #92 - Det undrer mig de siger det for de Onsite sager jeg har haft, (ikke personligt men jeg har håndteret dem for kunder), hvor fejlen ikke har været dækket af garanti, har kunden fået et tilbud på reparationen. Teknikeren har ikke lavet tilbuddet med det samme, det kommer i stedet fra firmaet som har sendt teknikeren ud. Det er både Dell, HP og Lenovo der har den fremgangsmåde.
Oh well, det kan jo være det har ændret sig siden din sag startede. Det er ved at være et par måneder siden jeg sidst har hjulpet med en onsite sag :) -- Handels stats: B/W liste score: +47/-0 og samme bruger i 20+ år.
Sidst opdateret d. 19/07-2024 #93, jeg tror nok også man skal tage det for hvad det er. Lenovo har ikke særlig meget styr på det, så kan velvære at du har ret. Det var blot forklaringen Oliver fra Lenovo DK support gav.
Det vil naturligvis give meget mere mening at få det løst med det samme, fremfor at lade Polen/England kludre i det. Men tænker jeg nok aldrig finder ud af det, fordi jeg ikke køber en service aftale mere. Så skulle det være hvis den brugte maskine jeg i fremtiden køber har.
Jeg har snakket 6 timer i telefon med Lenovo support Danmark og haft 200+ mails til alle afdelinger i Europa. Timemæssigt, har det kostet Lenovo mere end de 1500,- og det er da min trøst at de ikke har tjent noget, men derimod tabt økonomisk :) -- #90
Der er ingen seriøse firmaer der ikke følger forbrugerklagenævnets afgørelser, og så er det jo fuldkommen irrelevant om de har "juridisk tyngde" eller ej (hvilket også kan diskuteres, da en afgørelse faktisk er juridisk bindende hvis firmaet accepterer den eller undlader at reagere).
Tjek selv:
https://naevneneshus.dk[...]
Jeg er mere tilbøjelig til at tro at Lenovo har nogle faste procedurer, og nu er du havnet et sted i processen hvor der skal indgives en klage før den kan komme videre (da Lenovo, eller hvem det nu er der driver butikken, ligesom andre store firmaer ikke selv har nogen ansat til at have sund fornuft). Det kan også være at der skal en afgørelse til før de giver sig. At de først skulle give sig når der ligger en stævning er utænkeligt.
Nu har jeg ikke nærlæst tråden, men umiddelbart vil jeg mene at du nærmest automatisk ville vinde sådan en sag. -- Update: Så blev der sat endelig punktum for sagen. Efter 1 måneds venten på DK support/Customer Care, har de lukket min sag.
Resultatet blev at batteriet levede op til Lenovo's stardard mht. at mangle 3% kapacitet som nyt; og dernæst krævede Lenovo bærbaren sendt tilbage til Polen for at rette op på deres samle fejl. Det sidste takkede jeg dog nej til, potentielt 6 uger igen - det kan de godt glemme.
Alternativt fortalte Lenovo jeg kunne jeg gå til en af Lenovo's samarbejdes partners værksted og betale for rettelsen selv af egen lomme. Lenovo burde gå ind i commedy med deres samlebånd af dårlige jokes. Bare det at foreslå det, er hovedrysten.
Customer Care:
Men det vil være det eneste vi ville kunne tilbyde, så at få den sendt ind så de kan tjekke dem. Du er selvfølgelig velkommen til at tage enheden til en af Lenovo's service udbyder eller anden form for computer reparatør dette ville da dog så være en service der ville skulle betales for hvis via sådan.
Med venlig hilsen
Camilla
Case Manager
Customer Care Team
Lenovo - EMEA Services Support -- #95
Hvem snakker om seriøse firmaer i kontekst til OPs RMA-sag?
Jeg synes den på alle måder illustrerer et useriøst firma.
Og, det er slet ikke fordi du ikke må mene noget andet, men jeg har læst en del sager hvor forbrugerklagenævnets afgørelser ignoreres totalt.
Jeg ville sådan set ønske at jeg havde samme tiltro og tillid til selskaber som du har, på den anden side er jeg gammel og erkender blankt at jeg godt kan lide at være lidt vrissen nu og da.
Jeg synes Lenovos præstation i OP's sag er utilfredsstillende, ubehøvlet, respektløs og decideret amatør-agtig.
-- Goats are better people --
Sidst redigeret 06-09-2024 16:42 #97
Hva? Du misforstår vist alt hvad jeg skriver. -- #98
Det er en aftale. -- Goats are better people Så kom der det afsluttende svar fra Lenovo DK support. De anbefaler jeg tager den i Forbrugerklagenævnet, fremfor at rette fejlen:
Ja, det har jeg desværre set, og jeg er beklageligvis også blevet bedt lukke sagen herindefra.
Selvom vi havde talt om over telefonen, og du ikke var meget for det, har jeg kun tilbage at foreslå, at du går gennem forbrugerklagenævnet, hvis du vil tage den videre.
Med Venlig Hilsen - Sincerely,
Frederik
Lenovo Thinkpad Support -- #100
Så må Lenovo jo være overbevist om at der ikke er mere at komme efter for dig, medmindre #98 har ret når han siger at det nærmest pr. definition betyder at du vinder en eventuel klagesag.
Jeg tvivler kraftigt, men det skal ikke forhindre mig i at heppe på dig, krydse fingre osv - skulle du beslutte dig for at bruge mere tid på den sag. -- Goats are better people #101, jeg går dog ikke videre med sagen i Forbrugerklagenævnet :) Det tænker jeg 9 ud af 10 heller ikke gør og dét ved Lenovo. Det er et kalkuleret træk af Lenovo.
Det paradoksale er at Lenovo kunne have sendt en teknikker med batteri og efterspændt skruerne, hvilket ville have været langt billigere, fremfor bruge de mange arbejdstimer/penge på at bekæmpe deres medansvar for fejl. Det ser man dog gerne når virksomhederne bliver store. Så er det ikke alt der giver mening.
Jeg er glad for jeg ikke har brugt 20k+ på en bærbar, for efterfølgende at finde ud af deres service aftale er et luftkastel. Lev og lær - jeg gør tingene anderledes næste gang - har stadig 1 års service aftale :) -- Sidst redigeret 09-09-2024 17:24
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|