Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Straftold på kinesiske elbiler!

Af Guru NitroBlast | 12-06-2024 15:15 | 2877 visninger | 59 svar, hop til seneste
EU indfører fra juli straftold på op til 38,1% på kinesiske elbiler: https://nyheder.tv2.dk[...] Så bliver det spændende, hvordan det påvirker prisen på ikke-kinesiske elbiler - det er da nærliggende at tro, at prisen får et nøk op..
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#1
MPJH_IT
Ny på siden
12-06-2024 15:27

Rapporter til Admin
Der røg den MG Cyberster til en fornuftig pris :(
--
#2
Bender82
Nørd Aspirant
12-06-2024 15:28

Rapporter til Admin
ja så skal man huske fradraget fra 2027 på elbiler også bliver mindre.. https://elbilviden.dk[...]
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#3
Pengekær
Maxibruger
12-06-2024 15:47

Rapporter til Admin
Ikke overraskende. Man er chokeret over, at det er Kina, som kan finde ud af det her, og Europa, som ikke kan. Kina sidder så på stort set alt batteriproduktion, og R&D også, så de kan også lægge den europæiske bilindustri helt ned, hvis de vil. Tvinge os tilbage til benzin og diesel. Ansvaret for det her ligger hos de europæiske bilproducenter, især VAG-koncernen, som endda var villig til at snyde med tests for at omgå regulering på NoX, partikler der er bekræftet at være yderst skadelige mht. kol og lungekræft. istedet for at presse vore egne producenter til at omstille sig, lægger man nu straftold på biler lavet i Kina. Teslaer fra Shanghai bliver nok også ramt. Men snart bliver alle ramt, hvis Kina modsvarer med brandbeskatning af eksport af batterier. Well done EU. Især Tyskland har da også gjort alt, hvad de kan for at forkulle økonomien igen (no-pun intended). De har heller ikke teknologien til andet, den findes i USA og Kina nu.
--
#4
Dan R. Hansen
Mega Supporter
12-06-2024 15:48

Rapporter til Admin
#0 Alt vi kender til efterhånden, er flere afgifter, mere skat, mere moms. Men alt dette vil ikke hjælpe udviklingen af egene industrier. Og uden dem, vil import af alverdens forblive den eneste mulighed. Som mange har sagt før, så anvender vores europæiske bilproducenter endda selv importerede dele fra Kina. Hvad så med dem, rammer europæiskes bil producenters import så ikke en anden potentiel producent her i Europa? Så lav dog nogle bedre tiltag og vilkår for vores industrielle tilbagevenden, i stedet for at beskatte til vi når priser igen kan betale.
--
Sidst redigeret 12-06-2024 15:50
#5
Conluxa
Semi Supporter
12-06-2024 15:52

Rapporter til Admin
#2 Registreringsafgiften har ændret sig løbende fra 2022. I 2025 er batterifradrag nul kroner (2024: 22500 kroner)
--
#6
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 15:54

Rapporter til Admin
man vil nok prøve at skaffe mere arbejde i EU,flytte fabrikker tilbage til EU/US og da Kina hjælper Rusland i kampen mod ukraine,så er det helt i orden for min skyld kunne de sætte den op med 50+%
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#7
Dan R. Hansen
Mega Supporter
12-06-2024 16:02

Rapporter til Admin
#6 Vi har jo ikke farbrikkerne endnu. Det er tåbeligt at save den gren over man sidder på, før man har en anden at flytte sig over på. Jeg vil skyde mig selv i hovedet så Putin ikke vinder. Tag den Putin! ;)
--
Sidst redigeret 12-06-2024 16:03
#8
Pengekær
Maxibruger
12-06-2024 16:06

Rapporter til Admin
#6 Ja men det her skader omstillingen væk fra olie. Så længe vi er så afhængige af olie som idag, vil vesten også være afhængig af lande som Rusland og Saudi Arabien. At modarbejde batteriimport fra Kina gør os bare mere (direkte) afhængige af Rusland, og i al fald at deres olie flyder ud på verdensmarkedet. Det er en af grundene til (ikke den eneste) at USA indtil for nyligt og kun nødtørftigt lader Ukraine angribe inde i Rusland, da man i USA ikke bryder sig om, at russisk oliekapacitet rammes alvorligt. Det kan sende priserne op i verden på olie. Det allerbedste for miljø og uafhængighed ville nok være hvis vi alle kørte offentlig transport, men tiden er løbet fra den løsning, og det er ikke tidseffektivt nok.
--
#9
Bender82
Nørd Aspirant
12-06-2024 16:11

Rapporter til Admin
#6 Det jo ikke op til os normale, vi for dyre, det jo derfor EU indføre støtte til Danmark, hvis vi f.eks ikke fik landbrugstøtte, så kunne vi heller ikke have landbrug i danmark, det ville blive under budt af polsk/ukriane og det er samme med industrien...
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 12-06-2024 16:15
#10
SteeLx
Ultrabruger
12-06-2024 16:11

Rapporter til Admin
Fedt, flere afgifter og mere regulering. Hvor er jeg træt af eu :-(
--
#11
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 16:19

Rapporter til Admin
#9 vi kan godt klare os uden,vi får ikke all de penge tilbage,som vi betaler til EU ud af EU og ned med de høje skatter vi har i tyskland sælger de 250G smør for 8kr , i danmark giver du 32kr for en lurpark på 200G
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
--
Sidst redigeret 12-06-2024 16:22
#12
Bender82
Nørd Aspirant
12-06-2024 16:19

Rapporter til Admin
#11 bare se hvor godt det køre i England sarkasme jeg heller ikke tilfreds med EU, men vi kan sgu nok ikke undvære dem
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 12-06-2024 16:20
#13
Dan R. Hansen
Mega Supporter
12-06-2024 16:26

Rapporter til Admin
Nu skal man jo huske at de penge man får i "støtte" fra EU er penge der kommer fra skatte indbetaling fra medlemmerne... Det er ultimativt bare penge landene selv kunne havde givet i støtte til deres eget folk.
--
#14
SpecialAgentRæv
Megabruger
12-06-2024 16:27

Rapporter til Admin
#12 Selvfølgelig kan vi det. Der fandtes også en verden før EU. Vi burde samarbejde om det der er nødvendigt (handel, forsvar etc), og ellers lade de enkelte stater selv bestemme. Men alting skal selvfølgelig centraliseres. Historien skal udviskes.
--
#15
ToFFo
Guru
12-06-2024 16:37

Rapporter til Admin
Danmark: Vi skal være grønnere og vi skal have flere elbiler på vejene! Også Danmark: Vi skal gøre elbiler dyrere!!
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#16
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 16:44

Rapporter til Admin
elbiler er ikke vejen frem,og løsningen er på vej,sverige og Norge/tyskland har set lyset ? kan du gætte havde det er ? også til lastbiler
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#17
crankyrabbit
Gigabruger
12-06-2024 16:53

Rapporter til Admin
Brint
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
#18
waskustobaskus
Mega Nørd
12-06-2024 17:09

Rapporter til Admin
Brint er da kørt så langt bag ud. De Danskere der har købt brintbiler føler sig da gevaldig snydt nu de ikke kan tanke brinte nogen steder. jeg ser intet problem i at man smider skat på kina biler bygget med massiv statsstøtte.
--
#19
crankyrabbit
Gigabruger
12-06-2024 17:20

Rapporter til Admin
#18 Nogle tror stadig på brint https://www.boosted.dk[...] at vi her i landet har nedlagt alle brinttanke er en ting og skulle brint komme igen er det jo ikke første gang vi halter "lidt" efter her i landet.... lol
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
--
Sidst redigeret 12-06-2024 17:25
#20
BoreBissen
Guru
12-06-2024 17:31

Rapporter til Admin
Fint med denne straftold. Kineserne viser igen at de mere eller mindre ser stort på internationale rammer for handel. Massiv statsstøtte til deres egne elbil producenter, næsten samme mønster som da kineserne satte sig på næsten hele solcelle markedet. Statsstøtte, statsstøtte og statsstøtte.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 |Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36
#21
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 18:20

Rapporter til Admin
De kan laver brint biler 100.000+ under det en elbil koster,der er lastbiler på vej med brint,der skal køre igemmen DK,så vil der også komme er krav fra EU om tanke toyota + flere andre er også snart klar til at skyde elbiler i sænk
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
--
Sidst redigeret 12-06-2024 18:22
#22
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 18:47

Rapporter til Admin
bare lige for sjov,så se den her Hydrogen Powered Muscle Truck https://www.youtube.com[...] så kan bil elsker stadig høre ders motor
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#23
Bender82
Nørd Aspirant
12-06-2024 18:56

Rapporter til Admin
Hvor ville i lige tanke brint biler :-D ? Danmark har fjernet alle tankstationer til private
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 12-06-2024 18:56
#24
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 19:05

Rapporter til Admin
De kommer igen,men krav fra EU :D jeg kan godt vendt 2/3år så er det her igen
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#25
crankyrabbit
Gigabruger
12-06-2024 19:07

Rapporter til Admin
#23 ja og vi havde heller ikke ladestandere før end vi fik elbiler.... Så har du selv et kvali, gæt?
--
I may be crazy But I'm not stupid.... No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
#26
Bender82
Nørd Aspirant
12-06-2024 19:09

Rapporter til Admin
Igen det da ikke så længe siden de lukket ned for det https://fdm.dk[...]
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#27
Dan R. Hansen
Mega Supporter
12-06-2024 19:19

Rapporter til Admin
Brint ville være dejligt da man kan anvende alt den energi man har til overs, til at lave brint. Og så kræver det ikke batterier som bliver slidt, samt alt den mine industri der er forbundet med kobolt. Kobolt er i øvrigt noget de siger vi er ved at løbe tør af. Komisk nok kan brint afhængigt af hvordan do ser det, være et bedre grønnere og genanvendeligt valg end batteri drevet ting.
--
Sidst redigeret 12-06-2024 19:19
#28
NitroBlast
Guru
12-06-2024 19:27

Rapporter til Admin
#20 Har du hørt om EU's landbrugsstøtte, der udgør rundt en tredjedel af EU's samlede budget? Tænk hvis Kina og andre ikke-EU lande pålagde landbrugsvarer fra EU end straftold pga. landbrugsstøtten, så EU-landmænd fik sværere ved at eksportere deres produkter til verdensmarkedet, så kunne de fattige, afrikanske landmænd måske ende med at stå med konkurrencedygtige produkter, der bedre kunne afsættes på verdensmarkedet. Brint giver kun mening, hvis der genereres for meget strøm, og overskudsstrømmen kan bruges til den elektrolyse, der skaber brinten (kom så med MSR-propagandaen, benderbissen.. ;-). EDIT: #27 Der er også batterier i en brintbil, det er nødvendigt for at stabilisere strømudtaget fra brændselscellen.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 12-06-2024 19:29
#29
BoreBissen
Guru
12-06-2024 19:37

Rapporter til Admin
#28 Så du mener, at EU skulle droppe støtten, så andre statsstøttede lande kunne overtage markedet i EU? Jeg kender ikke til et land, vi sammenligner os med, der ikke støtter landbruget - og det gælder også Kina. Og ja, det er også vigtigt med forsyningssikkerhed. Noget, jeg ikke tror vil være så høj som i dag, hvis vi får hovedparten fra et 3. verdens land.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 |Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36
#30
Azakiel
Skribent
12-06-2024 20:39

Rapporter til Admin
#27 En brintbil kører stadig på batteri. Og der er flere batterityper i spil der ikke anvender kobolt, herunder min som slet ikke har kobolt (LFP). Hvad der tilgengæld stadig bruger kobolt er rafinaderier ved brændstofsproduktionen. Brint er en løsning for nogle ting, men ikke privatbillisme. For lille effektivitet, for store energikrav til produktion. Det er bare en elbil med flere skridt, og med en del tab per skridt.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#31
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 20:42

Rapporter til Admin
ja et 12 volt som man også bruger i biler som du kender dem i dag :D se #22
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
--
Sidst redigeret 12-06-2024 20:43
#32
Azakiel
Skribent
12-06-2024 20:49

Rapporter til Admin
#31 Et random hobbyprojekt der ikke kan købes bredt tilgængeligt er ikke repræsentativt for hvordan de kommercielle modeller virker, se Mirai og Nexo som begge har et batteri til brug da de rent faktisk skal være brugbare til dagligdags kørsel. Og de spilder stadig enormt meget energi i forhold til bare at køre rent el.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#33
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 21:06

Rapporter til Admin
nej på 500HK er tabet 10hk ,i forhold til andet brændstof og alle andre der laver brintbil,er der også kun 1 x 12v batteri i,med mindre det er en lasbil,så har den lidt flere,men ikke mere en de bruger i dag. men sjovt ,som man kæmper for el ?? uha hvis man nu ikke kan sælge det om et par år :D så bliver det en dyr ophugger pris
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
--
Sidst redigeret 12-06-2024 21:06
#34
Azakiel
Skribent
12-06-2024 21:09

Rapporter til Admin
#34 Sjovt som du kæmper for brint, hvorfor ejer du ikke en brintbil hvis det er svaret? Og tabet er i forhold til konvertering fra strøm til hydrogen og tilbage igen, hvilket er massivt i forhold til bare at køre strøm direkte ind i din bil. Og Mirai og Nexo kører jo netop med 2 batterier, hvor kun det ene er 12v, læser du ikke op på tingene eller bruger du bare ukritisk tiden på at være talerør for noget du ikke har sat dig ind i?
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#35
Martin.v.r
Guru
12-06-2024 21:47

Rapporter til Admin
køre diesel,og venter på at alt falder til ro :D køre i snit 27/30km på literen bilen er betal igen gæld
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
--
Sidst redigeret 12-06-2024 21:49
#36
Pengekær
Maxibruger
13-06-2024 03:04

Rapporter til Admin
#30 Tak, endeligt en, som forstår det. Sådan generelt, så er brint bare spild af tid til det formål at drive privatbiler. Måske tunge lastbiler og fly, men det kan ikke konkurrere ift. elbiler. Det er nemlig bare en elbil med extra steps. Hvorfor Toyota har valgt at satse på det ved ingen fornuftige mennesker, men en fiasko er og bliver det. Læg dertil at det meste brint produceres på fossilt brændsel den dag idag og at brintbilerne i omløb faktisk er kulsorte som det står nu. Hvis det skal handle om elektrolyse, spaltning af vand, så skal fortalerne for brint jo bare fatte, at man sparer ikke noget som helst el ved at lave vandet om til brint, for så at foretage kold forbrænding til H20, restvarme og bevægelse. Der skal bruges præcist lige så meget el til at drive jeres kære brintbil + en masse, der går til spilde i de kemiske reaktioner. Spaltning af vand til oxygen og hydrogen er ikke den mest effektive process, og der er en barriere for, hvor god den kan blive, da der er tale om brydning af kovelante bindinger og gendannelse af disse fra vand over til hhv. ilt og brint (med et par skridt imellem). Det er termodynamik. Det kan ikke gøres mere effektivt. Brintbiler lader heller ikke til at have en vægtfordel. Hyundai Nexo, 1850 kg, vejer mere end en Tesla 3, og Toyota Mirai nærmer sig også 1950 kg. Så de er ikke lettere. Det er de ikke fordi brint også er tungt og besværligt at håndtere, og tanken til brint skal være specialbygget, er meget dyr, og forfærdelig dyr at skifte (duh), da brint som bekendt er det mindste molekyle der kan dannes, og således har lettest af alle stoffer ved at "slippe ud" hvis der er sat under tryk eller på anden måde komprimeret. Elbilerne derimod er allerede blevet meget lettere. Tesla 3 er nu nede på 1700-1750 kg og bliver nok lettere i fremtiden. Det er kun gået den vej indtil nu. Og nu med batterier uden kobolt og nickel, faktisk en gammel nyhed. I den billige ende med lavere rækkevidde bliver natriumbatterier også en ting, og der kan man tale om billige råvarer. Men fans af brintbiler skal da bare købe den. Alt tyder på, at Toyota har helt styr på, hvad de laver. :P Så meget som man kan have styr på tingene, når man er 250 milliarder dollar i gæld. De lavede de bedste benzinbiler imo, med deres hybridsystem. DSGer langt overlegne. Men det er ovre nu.
--
#37
puma99dk|
Mega Supporter
13-06-2024 07:31

Rapporter til Admin
#22 Har hørt at Toyota hellere vil Hydrogen og de har deres sports projektor de tester fordi de ikke mener EL er fremtiden os derfor vi næsten kun har set BZ4X som ren el i DK/EU. Det er grunden til de har lavet hybrid på så mange modeller og os dele af grunden til Toyota Mirai koster fra 600k fordi den lorte Borg over på øen som har slået fast at EL er den eneste vej frem de skulle afvikles. Flere japanske bilmærker er i samme båd de mener heller ikke EL og kun EL er fremtiden hvilket er grunden til de har deres hybrid og ikke er skiftet helt over til EL selv om der er bøde straf når mange ikke har EL på programmet. Way to go DK bare fordi vi skal være forgangs land for alle andre hjælper det ikke man siger der kun er en teknologi som er vejen frem.
--
For Tech flow følgende brugere på X.com: @kopite7kimi @harukaze5719 @9550pro @OneRaichu @Kepler_L2
#38
MIchaelW
Supporter Aspirant
13-06-2024 08:34

Rapporter til Admin
#36 Det eneste smarte - jeg har set - m.h.t. Toyotas brintbiler er, at de kan oplade husets batterier. F.eks. man har et solcelleanlæg m. batterier, så kan man oplade solcelleanlæggets batterierne med strøm fra brintbilen. Måske smart i lande med ringe/ustabil strøm-forsyning. Men selvfølgelig - hvis lande har ringe/ustabil strøm-forsyning, er det nok også svært at få bilen tanket med brint. Den underliggende brint-infrastruktur bruger jo nok også strøm.
--
#39
NitroBlast
Guru
13-06-2024 11:19

Rapporter til Admin
#37 En brintbil bruger 2-3 gange så meget energi på at køre samme distance som en tilsvarende elbil. En elbil har en effektivitet(*) på 70-90%, hvorimod en brintbil har en effektivitet på omkring 25-35%. Kan du give bare én eneste fornuftsbåret grund til, at man skal satse på en teknologi, der spilder så meget energi, når man har en anden teknologi, som ikke har samme spild - og så endda "midt i" en energikrise? (*) Effektiviteten er et udtryk for, hvor meget energi man får ud, kontra hvor meget man kommer ind.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#40
Martin.v.r
Guru
13-06-2024 13:01

Rapporter til Admin
prøv at google KINA + Hydrogen ,gør det samme med Japan #37 de har også en toyota hilux på vej med Hydrogen Volvo har lige solgt 145.000 lastbiler med Hydrogen,så tro på at der kommer krav til danmark om tanke fra EU
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
--
Sidst redigeret 13-06-2024 13:06
#41
Bangca
Gigabruger
13-06-2024 14:09

Rapporter til Admin
Elsker alle de her brintbil fan. El biler er lort vejen frem er brintbil zzzzz
--
#42
Martin.v.r
Guru
13-06-2024 15:32

Rapporter til Admin
ja,men vi venter altid på noget der lige snart kommer :D med frede være med at folk for lidt tid i ders Golf biler
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#43
Dan R. Hansen
Mega Supporter
13-06-2024 15:50

Rapporter til Admin
#28 Mon ikke det kan klares med super kondensatoren i fremtiden? Men hvor det virkeligt gælder, er der vor vi kan lave brint og lagre det i flydende form, i stedet for at lagre energi i gigantiske batterier.
--
#44
Dan R. Hansen
Mega Supporter
13-06-2024 15:59

Rapporter til Admin
#36. Måske her det noget at gøre med at man kan blive ved med at lave brint, men man kan ikke nødvendigvis blive ved med at lave batterier. Ja, processen er måske ikke nær så effektiv, men det samme kan siges om benzin vs batterier. I sidste ende er det vel hvad der er mest genanvendeligt, hvilket jeg kunne forestille mig brint kunne være, fordi det kan bruges til mange ting hvis man vil. Tanken om at vi kan have gigantiske vindmøllefarme ude på havet, som bare hamre løs, omdanner alt overskudsenergi om til brint, som lagres i lige så mange tanke som vi kan og vil bygge, er nu ganske tiltalende. Her tror jeg næppe en uendelig udvinding af batterier til at lagre overskudenergi giver mening. Batterier bliver vel slidt med tiden?
--
Sidst redigeret 13-06-2024 16:01
#45
NitroBlast
Guru
13-06-2024 19:21

Rapporter til Admin
#44 Det er så vidt jeg ved mere effektivt at lagre energi som varmt vand end som brint. Endnu mere effektivt er det at bruge overskudsenergi til at pumpe vand op af en bakke til et bassin / en lagune, og når der så er energiknaphed, så kan man lade vandet løbe ned gennem vandkraftsturbiner og på den måde trække energien ud igen - men det kræver nogle særlige geologiske forhold og rigtigt meget plads at realisere.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
#46
Joller79
Semi Supporter
13-06-2024 21:01

Rapporter til Admin
Lur mig ikke, om der enten kommer gang i noget import/export af de kina biler… eller de bare sætter prisen ned
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, asus proart rtx 4070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
#47
Dan R. Hansen
Mega Supporter
13-06-2024 21:15

Rapporter til Admin
#45 Taler vi motor køretøjer, så ved jeg sku ikke helt hvor dit varme vand eller tyngdekraft drevet energi passer ind. Taler vi om lagring af overskudsenergi fra havvindmøller, så skal man jo have bjerge og plads nok helt inde på fastlandet, til alt det vand hvis man har tænk sig at lagre større og støre mængder af energi. For der er nok igen bjerge midt ude på havet. Det varme vand er ikke specielt universalt brugbart, og kan ikke eksporteres på nogen meningsfuld måde. Det kan vel bruges til central varme, men jeg er ikke sikkert på at det giver mening at large overskudenergien i varmt vand. Brint er der, klar til at blive brugt når man har brug for det.
--
Sidst redigeret 13-06-2024 21:15
#48
Azakiel
Skribent
13-06-2024 21:18

Rapporter til Admin
#47 Mjaah, lige udover at brint diffuserer igennem de fleste materialer vi har i dag, så det er der kun indtil det ikke er der længere.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#49
Dan R. Hansen
Mega Supporter
13-06-2024 21:20

Rapporter til Admin
#46 Det vil forblive et evigt problem, hvis politikerne ikke indser at vi skal have ekstreme formidable fordele for vores industri så den faktisk kan komme tilbage. Lige nu kender de ikke til andet end at straffe, straffe, straffe. Der kommer ingen meningsfuld industriel konkurrencedygtighed hjem, før i laver om på jeres strategi, I tossede politikere.
--
#50
Dan R. Hansen
Mega Supporter
13-06-2024 21:22

Rapporter til Admin
#48 Siger vi nej bare for at give modstand? Varmen stråler væk, batterier aflader, der er tab over ledningerne osv. Der vi laltid være noget at finde. Skak mat. Hvad skal der opnås her?
--
Sidst redigeret 13-06-2024 21:22
#51
Azakiel
Skribent
13-06-2024 21:57

Rapporter til Admin
#50 Pointere at vi har en løsning der er ringere til formålet end eksisterende løsninger, og at det er tosset stadig at hellige det som værende løsningen over alle når der stadig er så mange problemstillinger som kun måske, måske ikke kan løses på sigt.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#52
Isaac R.
Supporter Aspirant
13-06-2024 22:27

Rapporter til Admin
Er grunden ikke også til at brintbiler aldrig er slået igennem ikke også at de, som også er nævnt her i tråden, ikke er energieffektive nok? Jeg husker de kom frem var det sidst i 90´erne? Det er en del år siden, men var altid et niche-projekt/produkt de første MANGE år, og er det så også den dag i dag, i modsætning til elbiler så vidt jeg husker var det Elon Musk og hans Tesla(rimeligt uoriginalt navn egentligt men det er Ørsted Energi så også -_-) som kom med et produkt der for alvor var godt nok og tjekkede flueben på alle de vigtige punkter for de almindelige bilforbrugere. Der var ikke noget særligt salg før så vidt jeg husker, ej heller udrulning af ladestandere osv før tesla i 16-17-18 for alvor kom frem på markedet. Og det er så taget til siden 2020 osv. Nå men angående brint kontra El lige nu, hvad er fordelene så ved brintbiler i det hele taget? Hvorfor skulle man vælge noget hvor det er svært at lade op, koster vel også mere per kørt kilometer, og biludvalget er rigtigt ringe. Der er vel en grund til at så meget omstilling er til EL i øjeblikket. Indtil det næste drivmiddel kommer som slår EL og Brint af banen. Har i en idé om hvilket drivmiddel der er på trapperne som virkelig sparker røv? El er jo basalt set en 140-150 års gammel teknologi sådan set, ikke lige frem særligt fremtidsagtigt eller effektivt som sådan. Og kræver gigantiske batterier. Nu har man snakket om sort stof/anti stof og den slags teoretisk energi(eller hvad det er) men den slags er jo bare pt ren fantasi og teori. Hvad ligger på tegnebrættet lige nu? Bliver det ligesom feks en jetmotor med direkte fremdrift? Måske noget med luftfremdrift på en anden måde? El-motorer og batterier er jo på ingen måde et fremskridt som sådan, jeg kan på ingen måde se nogen som helst udvikling med så simpel en energiform som elektricitet. For mig at se er det en form for venteposition til næste STORE energi-udvikling til biler og køretøjer(men vi er altid i en venteposition egentligt til alting, sådan er livet).
--
#53
Isaac R.
Supporter Aspirant
13-06-2024 22:34

Rapporter til Admin
For at spørge kort: Hvad er næste store fremskridt indenfor bil-energi? Brint kan åbenbart ikke effektiveres særligt meget og har stort energitab og er droppet mere eller mindre af bilindustrien og regeringer verden over der ikke udbygger infrastrukturen med brint-ladestationer osv. Hvad forestiller i jer? Man skal vel finde en nem og billig energiform som ikke må udlede en masse dårlige stoffer. Vand og Ilt har vi masser af her på planeten. Uran osv det er vist ikke lige det sundeste ift at deponere det brugte mineral. Jeg husker fra tilbage til fremtiden der var der tale om en mini-reaktor af en art i bilen. Den slags kan vel heller ikke lade sig gøre? Jeg kan bare ikke komme væk fra at el-motorer og store batterier virker så håbløst gammeldags og kedeligt, og motoren lyder også virkelig kedelig. Minder mig gevaldigt om de gamle fjernstyrede radiobiler man kørte rundt med i parker og på gader med for sjov på en eller anden måde. Lyden er også den samme den der elektriske lyd en bil afgiver(det gjorde radiobilerne dem man kunne købe i BR feks med en radiostyret fjernbetjening)
--
#54
RoadRunnah
Maxi Supporter
13-06-2024 22:50

Rapporter til Admin
#53 Jeg tror brint brændstof vil hele tiden poppe op en gang hvert årti. Da jeg gik i folkeren var rapsolie det helt store, det har tankstationerne også blandet i benzinen de sidste 10 år tror jeg. Enten for at spare på det sorte guld, eller for at være klimabevidste, I don't know. Men nu har vi kørt med benzin og diesel biler i over 120 år. Batteribilerne er kommet for at blive, siger Elon Musk.
--
#55
Martin.v.r
Guru
13-06-2024 23:04

Rapporter til Admin
rapsolie var super,lige ind til en gammel gut på tvmidtvest,fortalte han kunne lave det hjemme til 1.XXkr så blev der lagt skat på,du kan jo bare se havde mad olie koster nu
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#56
Isaac R.
Supporter Aspirant
13-06-2024 23:10

Rapporter til Admin
Jeg husker fra brasilien man blandede et eller andet biologisk brændstof i fra sukkerrør eller lignende de sidste mange år, for at gøre det mere grønt eller hvad ved jeg. Det var bioethanol men gjorde kun en relativ lille forskel ift klimaaftrykket osv. Jeg "venter" også på flyvende biler som i Tilbage Til Fremtiden man ser i nogle af scenerne, eller The Fifth Element og sikkert også mange andre film, Blade Runner feks. Det var ikke lige frem elektriske biler jeg havde forudset ville være det nyeste og mest visionære engang for 30 år siden. Men dengang vidste jeg så heller ikke hvad fremtiden ville bringe, elektriske biler dengang havde alt for lille batterikapacitet og for få ladepunkter osv.
--
#57
Karstens78
Semibruger
14-06-2024 13:59

Rapporter til Admin
#56 - sjovt at se f.eks. gamle film fra 70-80'erne....altså deres vision for 2020.....som faktisk ikke er meget anderledes end 1985. Flyvende biler a la 5th Element kommer ikke i vores levetid....hvilket er træls....for det ville da være lækkert ikke at skulle tænke på glatte veje. Jeg tror den verden kommer sidst i 2200'erne.....
--
#58
Conluxa
Semi Supporter
15-06-2024 01:57

Rapporter til Admin
#52 Fordelen ved en brintbil er, at billister med benzin eller diesel motor, kan skifte til en brintbil med tilsvarende rækkevide og optankningstid. En brintbil er omkring dobbelt så energieffektiv som en benzin eller dieselmotor. Som sagt tidliger, kan overskydende elproduktion fra eksempel vindmøller, lagres som brint og senere bruges til andet en blot brintkøretøjer.
--
#59
2JZ
Juniorbruger
15-06-2024 10:49

Rapporter til Admin
Der er lige præcis en årsag og det er at EU og USA skal have så mange penge som muligt da det kun er et spørgsmål om tid før vi er i krig med Rusland. Jo flere penge man kan beholde her og ikke sende til Kina, jo bedre. Jeg elsker når vi bliver løjet for. Specielt når det er så gennemskueligt.
--

Opret svar til indlægget: Straftold på kinesiske elbiler!

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning