Benzin vs. El (pris per km)Af Ny på siden Zsolt | 01-06-2024 06:54 | 1573 visninger | 21 svar, hop til seneste
Jeg glæder mig til om nogle år, hvor jeg skifter min Suzuki Baleno ud med en el-bil. Simpelthen fordi det bliver billigere for mig - eller gør det?
Jeg er nemlig i tvivl, om det overhovedet er billigere, end hvad jeg gør min Baleno til.
Hvad siger I?
Her er alle mine omkostninger for min Baleno:
Den er fra 2019, men jeg købte den for 100.000 kr i 2021, og har siden da kørt 65.990 km.
Pris: 100.000 kr
Benzin: 51.416 kr
Bilvask, service, nye bremser, nye dæk, bremserens, tagbøjler, snesokker og andet tilbehør: 39.440 kr
I alt: 217.406 kr
Jeg har haft den i præcis 2 år og 7 måneder = 31 måneder.
Det giver derfor en pris på:
3,29 kr per km
(og dette tal bliver kun lavere med tiden, da bilens pris forbliver den samme, mens jeg kommer til at køre længere end de nuværende 65.990 km) --
Godt spørgsmål - det komme jo altid an på - ny eller brugt bil
100.000 eller 400.000 + forbrug. + antal kørte km
mit regnestykke de sidste 6 år.
køb af brugt bil : 69.000
"grøn" ejerafgift/vægtafgift.. 3200 årligt(19.200)
forsikring : 4500 (27.000)
diverse rep år : 3000. (18.000)
benzin 1200 kr/md ca..(86.400)
i alt : 219.600- kørte km : ca 115.000
pris pr km = 1,91 kr/km
havde bilen nu kostet 300.000
var km prisen 3,92.
og mindre kørselsbehov = højere km pris :)
prøv at kigge på tråden "hvad koster det at eje en tesla"
her er flere gode pointers og priser på hvad dette koster :)
-- Z370I Strix ITX,I7-8700k,32 gb ram,Kingston 2 tb NVME
W34-LENOVO//3440x1440-144 mhz,Fractal Torrent ITX
850W Evga G3. GFX1080TI ROG Poseidon. Hvis du ser på rene drift omkostninger, og ikke tager bilens indkøbspris i betragtning, så er der MEGET at spare ved at køre elbil -- Har du forsikring med i regnestykket? Elbilen er typisk dyrere at forsikre. -- #1 > Det er en god km pris, tænker jeg. Håber også jeg havner der om nogle år med min Baleno :-)
#2 > Man er nødt til at tage bilens pris med, hvis man vil se på hele økonomien.
#4 > Ej ja, jeg har glemt forsikring og afgift. Her er en ny beregning:
Pris: 100.000 kr
Benzin: 51.416 kr
Bilvask, service, nye bremser, nye dæk, bremserens, tagbøjler, snesokker og andet tilbehør: 39.440 kr
Grøn afgift: 3.400 kr
Forsikring: 18.432 kr
I alt: 239.238 kr
Det giver derfor en pris på:
3,29 kr per km
-- #4 det kommer meget an på selvskab og om det er en Tesla, Tesla er typisk det dobbelte af alle andre elbiler i forsikring, jeg giver 5500 med 25.000 km for min Volvo xc40 Electric med alle krydser sat ved forsikringsselskabet -- Sidst redigeret 01-06-2024 09:47 Jeg har et kørselsbehov på 7.000 km årligt, og har ikke mulighed for at lade hjemme. Jeg bor i etageejendom og har ca. 5-6 minutters gang til nærmeste ladested. Alligevel kunne jeg ikke lade være med at checke OK´s beregner om hvor meget jeg kunne spare ved at skifte til en EL-bil...
Med den besparelse på 162 kr/mdr. som jeg havde udsigt til, kommer en udskiftning af min cabriolet ikke på tale de næste mange år.
https://www.ok.dk[...]
-- Skide elbiler lavet af olie, lades op på olie og vejer som en kampvogn der ødelægger vejene lavet af olie.
Det kunne ikke være mindre grønt..
Få nu 100x afgift på det lort! -- although the world may be round, we still trapped in the square --
Sidst redigeret 01-06-2024 10:03 Husk i din beregning at du antager at din bil er 0 kr. værd i dag, du skal bruge afskrivningen og ikke bilens værdi i din kalkule. -- #8 Ja for nuværende måde at gøre tingene på, har jo virkelig virket...
Se det som en del af løsningen mod en grønnere fremtid sammen med alt mulig andet. -- Andre ting der er værd at tænke over, er at dæk er pænt dyre til elbiler, da de skal holde til mere vægt. Herudover er der degeneration i batteriet, som kan blive en bekostelig affære - enten i form af høje udbedringsomkostninger eller pga. forringet gensalgsværdi.
Nyere elbiler kommer typisk med en batteri-garanti på maks. 10 år eller 160tkm, og denne garanti betyder, at batteriet skal have mindst 70% nykapacitet tilbage ved garantiens udløb. Forestil dig at du køber en bil med 400km rækkevidde, så vil den ved garantiens udløb skulle have en rækkevidde på under 280km, for at du kan benytte garantien. Hvis garantien bliver udløst, så vil der kun blive skiftet celler nok til at du kommer over de 280km rækkevidde igen, vil du op på de 400km igen så bliver det af egen lomme. Det kan være DYRT, og i en del elbiler kan det slet ikke betale sig at gøre noget ved..
FDM's medlemsmagasin Motor udgave 1/2024 har en artikel med titlen: "Billigere at holde bil - især hvis det er en elbil". Jeg har ikke selv læst artiklen, men den kunne måske være interessant for dig. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Jeg har også overvejet at købe en elbil, i stedet for min nuværende benzinbil, men jeg er i tvivl om det økonomisk kan svare sig, når man ikke har mulighed for at lade derhjemme.
Jeg bor i lejlighed, så er afhængig af at kører ud og lade bilen.
Vil det stadigvæk kunne svare dig for mig at købe en elbil?
Nuværende bil: er en Kia Kia Ceed hatchback fra 2017, gået 150.000 km, og kører ca. 16 km på literen -- #5 Uden at have regnet på det tror jeg du lavede en fejl
Du skrev 3,29 kr per km i #0 også, og det var uden forsikring/afgift ;) -- Sidst redigeret 01-06-2024 12:00 #0>>Har du læst min Tesla artikel her https://www.hardwareonline.dk[...] jeg har de sidste 4 år brugt 413.000 på min bil og det giver en km pris på 3,83 kr pr km, Men det er jo ikke direkte sammenligneligt da hovedparten af min udgift er afskrivninger på bilen og jeg har også brugt næsten lige så meget på finansiering du du brugte på bilen.
Men det der er interessant er hvis man feks regner på en ny Tesla Model 3, dem kan du nu få fra 299.999 kr. Finanserings omkostningerne ville være omtrent det samme som på min da renten er meget højere end det jeg gav i 2020. Den vil måske være lidt billigere i strøm og hvem ved måske forsikringen havde været en anelse billigere også. Men for nemheds skyld regner vi med de samme udgifter.
Den billigste standard range på bilbasen med samme alder og km koster 180.000 kr. Så mon ikke man kunne få 150.000 for den. Hvilket vil bringe afskrivningen til 150.000 kr. Så havde mit ejerskab kostet mig 303.000 og km prisen havde været 2,81
Du har dog en regnefejl i dit regnestykke. Du skal ikke tage anskaffelses prisen på bilen med i din km pris. Du skal kigge på hvad den er værd idag og så kun tage differencen.
#7>>Med et så lille kørselses behov giver nærmest intet bilkøb økonomisk mening. Din pris pr km vil altid være astronomisk.
38>>du skal vidst prøve at sætte dig lidt bedre ind i elbiler før du udtaler dig. Det lader til at du får al din information om elbiler fra anti elbil memes.
#11>>Dæk er faktisk ikke så meget dyrere til elbiler end til alle mulige andre biler. 18% fælge til min model 3 der kan man feks købe Continental dæk hos Thansen fra 1200 kr pr stk. Den største forskel er at moderne biler kører på store hjul, så det er faktisk en generel ting og ikke kun noget som vedrører elbiler.
Jeg ville heller ikke bekymre mig over batteriet. Nu begynder der faktisk er være elbiler som er lidt ældre og batterierne holder bedre end man kunen forvente. Min har 8 år og 192.000 km garanti. Jeg har mistet omkring 8-10% af min kapacitet men tabet skete de første 25.000 km. Siden dengang så har tallet ligger fladt.
#12>>Med clever så kan du lade for 799 kr om måneden. Det kunne gøres lidt billigere hvis du kunne lade hjemme men det er ikke noget der vælter regnskabet. Men du skal dog overveje ritgigt godt om du virkeligt ønsker at bruge så meget tid på at lade ude. Jeg havde næppe købt elbil hvis ikke jeg kunne lade hjemme. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #14 Batteriernes degradering følger en badekarskurve (bathtub curve), hvor du vil have høj degradering i starten, herefter vil batteristyringen begynde at aflaste til reserveceller (netto- / bruttokapacitet), indtil batteriet er jævnt slidt over alle celler, og så vil degraderingen begynde at gå hurtigt igen, indtil batteriet er praktisk ubrugeligt.
Ind til videre er der for lidt data omkring den faktiske levetid på batterierne, så hvorvidt det bliver et problem, kan ingen med sikkerhed spå om. Min benziner er +20 år gammel og fejler intet, en tilsvarende elbil ville ikke kunne leve så længe pga. degradering i batteriet, men om besparelsen i ejeromkostninger opvejer udgiften til batteri-reperationer, er så den store ubekendte. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #15 - Jeg synes tit der bliver kastet om sig med data om at "Min benzin bil er 20 år gammel og fejler intet", det er lidt som om at El bilerne er brandet til at leve 5-8 år maks fordi så er batteriet dødt men det er fakta at benzin/diesel biler alle lever i +20 år.
Jeg har haft adskillige Benzin/Diesel biler (15+) og jeg kan fortælle dig at så snart en bil rammer 8-10 år, så er der sku ret langt imellem dem der "intet fejler"..
Elbiler derimod er langt, langt mere simple maskiner, ja - Batteri levetid er en ting man kan bekymre sig om, men alt andet i dem har enten præcis samme levetid som en ICE bil eller markant længere levetid.
Der er pt omkring 30 elbiler i min omgangskreds, alt fra helt nye Mercedes til ~6 år gamle teslaer og der er ingen som har haft problemer med batteriet endnu, der er dog heller ingen af dem som endnu har skiftet bremser :P
Ja, vi er for tidligt i forløbet, men jeg føler bare ikke at man i din udtalelse på én side kan fremhæve at man er tidligt i forløbet med elbiler og så samtidigt fremhæve at en elbil ikke ville kunne leve lige så længe, du har ingen data til at bakke det op.
Tesla, som nok er dem som har den bedste oversigt/indsigt siger at de forventer/kan se en levetid på 10-20år på batterierne sammen med 90% kapacitet efter 250.000km, hvor alderen faktisk er det som "slider mest" på batterierne generelt.
Har du en 15 år gammel benzin bil med 300k på klokken, så er det godt nok langt fra altid at man bare kan sige "den fejler intet".
Det vi dog ved lige pt, og som man ret nemt kan regne ud, det er at selve driften til en elbil er MARKANT billigere end en benzin, det kan slet ikke sammenlignes. -- 7950x - RX6800 for mig er det simpelt. Men der er mange spørgsmål i ens bilkøb/brug.
Kører du langt hver dag.
Værdsætter du bilen eller skal du bare fra a til b.
Får du mere fisse af at have en blankpoleret corvette der kører 4,5 km på literen.
Kører du på ferie 2* om året og sparer 4* flybilletter til dig konen og ungerne, samt har friheden i at have bilen med på ferie.
Man kan blive ved i +/- så slap bare helt af med hvad der er bedst.
ATM tager staten ca 7 kr pr købt liter benzin/diesel, så selvf kommer den afgift på EL jo flere der slår over. Der er stadig 800.000+ offentlige ansatte der skal have løn
.
Jeg har en auto der har kørt 290.000 betalte den ud efter 3 år, så de sidste 7 år har det kun været forsikring og benz den skulle have. Nu begynder de store regninger at komme. å denm er skiftet inden nytår.
-- #16 De biler, du snakker om, er (store) biler med store batteripakker. Min bil er en mindre bil, og skulle jeg have en tilsvarende batteribil, så ville batteriet i den have væsentligt mindre kapacitet, og det vil betyde, at batteriets holdbarhed bliver tilsvarende mindre. Du kan drage en analogi til SSD'er, hvor højere lagerkapacitet er lige med højere TBW. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #18 - Men det gør det bare mere kompleks, du kan ikke sammenligne en el bil med din egen bil i det tilfælde da der ikke er kommet tilstrækkelig teknologi endnu til at det kan tilbydes.
Derudover så er alder den absolut største synder i et batteris kapacitet, der er ret mange undersøgelser efterhånden og producenter som er enige om at slid primært er alder og altså ikke mindre at gøre med brug, du kan derfor ikke bruge din SSD analogi i denne sammenhæng =) -- 7950x - RX6800 sku nogle dyre KM du køre -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#15>>Der er naturligvis et tidspunkt hvor batterierne ikke kan mere og så skal de skiftes eller skrottes. Men selvom man ganske rigtigt ikke har et kæmpe data grundlag for at se hvad der sker med 15+ år gamle batterier, så er der indicier for at batterierne holder længere end man først har forventet. Der er allerede Model 3 som herhjemme nærmer sig 300.000 km og som stadig har helt acceptabel rækkevide og i USA har de haft dem siden 2017 stadig uden man hører historier om batterier der bryder sammen.
Derudover så er langt de fleste biler produceret i 2004 skrottet nu, så at du har en der er over 20 år gammel er ikke et særligt bevis for at de holder længe.
#16>>Enig, jeg havde min forrige bil i 10 år og 295.000 km. Der var adskillige ting der var galt med den og som allerede var blevet skiftet. En masse andre ting som stod for at blive skiftet hvis jeg havde beholdt den. Kobling, Bremser og dele af undervognen stod nok for udskiftning.
#18>>Vi kan hurtigt blive enige i at en elbil som den Zoe min kone har nok aldrig kommer til at køre 300.000 km på samme batteri. Det ville svare til over 2500 fulde opladninger. Men Selv små biler kommer i fremtiden til at have omkring 50 Kwh batterier eller større i fremtiden og så er 300.000 km på ingen måde overdrevet.
#20>>Han har regnet forkert. Han har taget hele bilens værdi og ikke kun afskrivningen i regnestykket. Hvis vi antager at bilen er 50.000 kr værd nu, så kan du tage omkring 75 øre ud af kom prisen. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|