Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Forbrugerrettigheder vs forsikringsselskab?

Af Ultra Supporter toebs | 17-05-2024 18:26 | 2397 visninger | 35 svar, hop til seneste
Hej, Egentligt har jeg ikke store håb for, at jeg har noget at komme efter, og at det blot er nogle lærepenge for at sove i timen, men tænkte jeg ville høre de kloge hoveder herinde. Jeg fandt i går ud af, at jeg årligt siden jeg gik fra en ekskæreste i 2009 har betalt for hendes forsikringspolice (regner med det er ulykke, men LB vil ikke oplyse det..). Ca. 1.000 kr om året i ja ca. 15 år :D TLDR: Har jeg nogen mulighed for at kræve penge tilbage, da jeg ikke kan se den police der er blevet betalt for inde under mit forsikringsoverlbik på LB, og da det ikke er en police i mit navn - eller er det bare tough luck og en stjerne for tilsyneladende at være en generøs ekskæreste i 15år? :) Sagen er den at jeg i går sidder og går igennem min bankkonti for hvilke beløb der bliver trukket. Opdagder at der i april 2024 og april 2023 er trukket et beløb på ca. 1070kr fra lærestandensforsikring. Jeg logger ind på min forsikringsside ved LB og konstaterer rigtigt nok, at jeg ikke har haft nogen policer ved dem siden 2022, hvor jeg skiftede alt over til topdanmark. Derfor kontakter jeg LB for at høre hvad de to beløb på 1070kr de har trukket i 2022 og 2023 stammer fra. De ringer så i dag og spørger om jeg engang har haft en kæreste, som havde LB. Det må jeg jo sige at jeg har, way back i 2009. De vil ikke oplyse navn eller hvad det er for en type forsikring jeg så betaler for (personen i røret siger deres hænder og ben er bundet af GDRP, hvilket jeg ikke helt kan få til at stemme, men det er en anden historie). Anyways, jeg forestiller mig det der er sket, er at jeg engang har haft en fælleskonto med kæresten, hvor vi har haft betalingsservive på forsikringer, inklusiv åbenbart en police som ikke var tegnet i mit navn, så jeg ikke kan se den på mit forsikringsoverblik ved LB, men kun i hendes navn. Selvom den konto har været lukket i gud ved hvor mange år, så har jeg ved hvert bank skift siden, sikkert taget imod, at den nye bank overflyttede mine eksisterende PBS betalinger til den nye konto. Touch luck?
--
#1
anox
Megabruger
17-05-2024 18:35

Rapporter til Admin
Kontakt din bank og lav en indsigelse. Det er op til LB at dokumentere der er lavet en bindende aftale. Hvilket der åbentlyst ikke lyder til at være.
--
#2
Olding
Monsterbruger
17-05-2024 18:46

Rapporter til Admin
Tror du har en svær sag da du nok har indgået en betalingsservice aftale på betalingen #1 der er vel en betalingsservice aftale
--
#3
Kristina
Monster Nørd
17-05-2024 19:05

Rapporter til Admin
Jeg tror der, hvor sagen "knækker" er dér, hvor du accepterer/samtykker til, at banken gerne må flytte dine PBS-aftaler. Jeg tror på den baggrund, at din sag er svær at løfte.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#4
Dragonheart
Guru
17-05-2024 19:19

Rapporter til Admin
Hvis du har en betalingsservice aftale du selv har sat op og godkendt er der ikke noget at gøre. Du kan civilretsligt søge om at få pengene tilbage fra din eks.
--
#5
toebs
Ultra Supporter
17-05-2024 19:30

Rapporter til Admin
Jeg tænkte nok det var der det bar henad. Jeg må tage til takke med at have en god historie, have været en generøs eks i 15 år og være glad for at jeg ikke har haft mange forhold, hvor jeg har hængt på policen ;)
--
#6
minoo
Nørd Aspirant
17-05-2024 21:00

Rapporter til Admin
Altså det med det blevet betalt er nok tought luck, Men kan ikke forstå du ingen oplysninger kan få når du er betaler af det, der ved er det jo også din aftale med dem, der ved bør du også kunne få alle de oplysninger om din indbetaling som er nødvendige
--
Sidst redigeret 17-05-2024 21:00
#7
toebs
Ultra Supporter
17-05-2024 22:31

Rapporter til Admin
#6 Nej enig. Har også bedt dem om at sende til mig på skrift, præcis hvad det er i databeskyttelsesloven, der gør at de ikke må udlevere 1) hvad det er for et produkt jeg betaler for, 2) hvem det er som er den forsikrede, i det produkt som jeg betaler for.. Må se hvad de svarer :)
--
#8
ToFFo
Guru
17-05-2024 22:40

Rapporter til Admin
Fuuuck det er bittert! Men man er selv ansvarlig for at holde øje med sine konti, så der er ikke meget at komme efter. Jeg forstår godt deres paranoia i forhold til GDPR. Det er sgu svært nok at navigere som det er, og det giver fint nok mening at de ikke vil udlevere oplysninger om forsikrings-forhold for en anden person.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#9
Master-Benz
Monsterbruger
19-05-2024 00:16

Rapporter til Admin
De skal da fortælle dig, hvad det er du betaler for. Jeg ved ikke hvor mange mennesker rundt omkring der misforstår hvad GDPR går ud på. Jeg river mig selv i håret, hver gang jeg læser den slags sludder. Jeg kunne faktisk gå hen og tro, at det er en livsforsikring du betaler for hende. Det vil sige, at hvis hun dør, så får du forsikringen udbetalt. Det er ret usædvanligt, at man betaler for en anden på en anden adresse - men det er altså set før. Uanset hvad, skal de sgu oplyse om hvad du betaler for. Det er altså også en rettighed man som forbruger har. Der er intet personfølsomt i den sag. Kun hvis de oplyser hendes adresse eller cpr nummer. #9 De må ikke udlevere forsikringsforhold for en anden person, hvis personen selv betaler for det. Men eftersom det er ham der betaler for det, så skal han naturligvis have det at vide.
--
Sidst redigeret 19-05-2024 00:20
#10
Jinxx-KBH
Supporter Aspirant
19-05-2024 17:29

Rapporter til Admin
Jeg har oplevet "noget" lignende. Jeg har en hel bunke forsikringer, nogle af dem er på min tyske kæreste, som jeg tegnede før hun fik sin egne danske konto. Da forsikringen trådte i kraft, fik hun et fysisk brev omkring at jeg havde tegnet en forsikring i hendes navn, det i sig selv er ikke "så" underligt, det underlige var, at mine konto oplysninger stod i brevet der blev sendt til min kæreste. Nu kan man så sige, at vi er samboende og jeg har tegnet forsikringen, men jeg syntes alligevel, i forhold til GDPR lovgivningen at det er underligt at hun får en oversigt med mine detaljer tilsendt.
--
#11
Olding
Monsterbruger
19-05-2024 17:42

Rapporter til Admin
#9 De har nok fortalt ret tydeligt hvad der betales på.betalingsservice adviseringen
--
#12
ToFFo
Guru
19-05-2024 18:47

Rapporter til Admin
#9 - Jeg er ikke i tvivl om de godt må oplyse hvad han betaler for. Det er der ikke meget hemmeligt i. Han kan jo også se det på egne kontoudtog. Han betaler for forsikringer. Men jeg er ikke sikker på hvor meget de må oplyse, bare fordi han ikke har styr på egne pengesager. Jeg tænker de godt må oplyse hvilke produkter han betaler for. Men i forhold til oplysninger om forsikringstageren er jeg i tvivl. Så her må du hjælpe mig. Hvis han betaler for sin ekskæreste, uden de bor sammen eller noget, kan han så kontakte forsikringsselskabet, for at få oplyst hendes navn, adresse og telefonnummer? I stedet for at du river dig i håret over folks manglende viden på området, bør du i stedet informere folk. Jo flere du kan lære om det, desto mindre sludder skal du se på :)
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 19-05-2024 18:51
#13
toebs
Ultra Supporter
19-05-2024 20:21

Rapporter til Admin
Kan ikke se på betalingsservice advisering eller oplysninger på trækket fra bankkonto hvilket produkt pengene går til, udover at det er til LB forsikring. Jeg er også i tvivl om hvad de må oplyse ifht. hvem forsikringstager er. Normalt er et navn jo ikke følsomme oplysninger, men kan være det bliver det, når det samtidigt kobles til viden om en forsikring? Ser hvad de vender tilbage med :)
--
Sidst redigeret 19-05-2024 20:23
#14
Master-Benz
Monsterbruger
19-05-2024 23:45

Rapporter til Admin
#12 Jeg har været assurandør i rigtig mange år, for større selskaber herhjemme. GDPR reglerne strammede gevaldigt op på de oplysninger selskaberne måtte give. Jeg ringede jo tit og fik fat i personlige oplysninger, når de skulle skifte over til mit selskab. Den går ikke mere. Hvis jeg ringede om min kones bil, som jo står i hendes navn, så kan jeg ikke gøre en skid - heller ikke selvom vi jo bor sammen. Men hvis jeg betalte for den, så ville jeg kunne sige, at det ville jeg ikke mere. Jeg bruger oceaner af tid på at forklare folk om det på mit arbejde - som ikke er i forsikringsbranchen. Uvidenhed gør. at folk bliver ekstra nervøse, og så overfortolker de reglerne. #13 Det er faktisk temmelig underligt, at du ikke kan det. Der skal jo være en udspecifisering på hvad man betaler for. Når der ikke engang er det, så ville jeg kræve alle mine penge tilbage. Men de vil helt sikkert vægre for sig. Men jeg tror de har en dårlig sag - når det strækker sig over så mange år. Et godt råd er, at man altid tjekker sin BS hver måned. Det burde alle gøre - der er alt for mange, som dig desværre.
--
#15
toebs
Ultra Supporter
21-05-2024 09:27

Rapporter til Admin
#14 Ja det er lidt spøjst der ikke står andet end Bs betaling LB FORSIKRING A/Sog så dato, beløb, kotnonummer og lign. Så nu hentede jeg NETS egen BS app for at se om der var flere oplysinger. Men transaktionen forekommer slet ikke i deres opgørelse og LB har ikke haft nogle mandater ved mig i BS siden 2022.. Så nu har jeg skrevet til banken, for at høre. Mest bare fordi jeg er nysgerrig på hvordan det hele hænger sammen :)
--
#16
~DoN~
Mega Supporter
21-05-2024 15:24

Rapporter til Admin
#14 "Men hvis jeg betalte for den, så ville jeg kunne sige, at det ville jeg ikke mere." Mon ikke de så bare ville sende ejeren af forsikringen et brev med en regning næste gang der skulle betales. Tror næppe du kan opsige en forsikring bare fordi du betaler den hvis du ikke er på policen. I forhold til den her sag, så er det vel ikke LB's problem hvis du/I ikke har opdateret og ajourført jeres betalingsmuligheder i forhold til hendes forsikring. Forstår også godt at de ikke må give dig oplysninger omkring en forsikring som ikke står i dit navn eller omhandler dig. Hvordan den bliver betalt er fuldstændig irrelevant. På samme måde som hvis hendes forældre havde betalt den. Da I var sammen, havde du adgang hvis hun havde givet dig en fuldmagt. I det øjeblik du ikke længere er kunde, så ryger den fuldmagt højst sandsynligt, hvis hun ikke allerede havde trukket den tilbage.
--
#17
mr doc22
Mega Supporter
21-05-2024 17:42

Rapporter til Admin
#16 +1 Ja, folk misforstår hvad PBS betalingsservice er, det er bare en service der flytter penge fra en konto som du ejer/delvis ejer til en anden konto i hvilket som helst bank, (Man kunne selv gøre det, det er bare en bankoverførelse i Netbanken) Ja, som der skrives burde alle tjekke hver gang de får en betalingsoversigt, om det er de rigtige træk på kontoen.
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
#18
toebs
Ultra Supporter
21-05-2024 20:06

Rapporter til Admin
#17 Jo altså jo ikke helt, hvis der skal fluekneppes lidt: En PBS aftale skal leve op til nogle krav, herunder: Betalingsoversigten kan erstatte en faktura. Det er kreditors ansvar, at oplysningerne påbetalingsoversigten opfylder lovgivningens krav til fakturaer. (pkt 7) En betaling anses for uautoriseret, hvis det ikke kan dokumenteres, at der foreligger en gyldigbetalingsaftale. (pkt 11) Hvis betalingen er uautoriseret eller fejlbehæftet, vil betalingen i sin helhed blive tilbageført viadebitors pengeinstitut. (pkt 11) https://www.betalingsservice.dk[...] Og her mener jeg jo, at deres PBS betaling ikke lever op til lov om faktura, bla. ved at de ikke oplyser noget om produktet: "en faktura skal indeholde mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser" ?(A.B.3.3.1.4 https://info.skat.dk[...] De vil ikke dokumentere at der ligger en gyldig betalingsaftale (jeg har været i kontakt med NETS, som siger at LB ikke har mandat til at trække BS fra mig). Men altså, er klar over at det er min egen fejl, den LB betaling var bare druknet i de 6 andre LB forsikringer jeg havde kørende, som hver trækker en gang årligt spredt ud over året. Så jeg har ikke noget håb eller andet ifht at få penge tilbage, nu er jeg bare blevet lidt nysgerrig på, hvordan det helt hænger sammen
--
#19
topswagcode
Semibruger
21-05-2024 20:16

Rapporter til Admin
Der er intet du kan gøre. Du har selv signet op og betalt de penge. Det er 100% din egen skyld du ikke har hold styr på din økonomi. Jeg havde selv lignende ting hvor jeg betalte for el i gammel lejlighed. Dog kun i 3 måneder. Det eneste råd jeg fik, var at jeg kunne kontakte dem der flyttede ind og spørge om de havde lyst til at betale regningen. Som du selv skriver det, dyrer lærepenge.
--
#20
mr doc22
Mega Supporter
21-05-2024 20:20

Rapporter til Admin
#18 Hvis PBS betalingen er under 3000/5000 kan den komme under reglen "Forenklede fakturaer".
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
--
Sidst redigeret 21-05-2024 20:21
#21
~DoN~
Mega Supporter
21-05-2024 21:22

Rapporter til Admin
#18 Mon ikke fakturaen er kommet til hendes eboks. Den er vel blevet sendt til den som ejer forsikeringspolicen og ikke den som betaler.
--
#22
toebs
Ultra Supporter
21-05-2024 21:33

Rapporter til Admin
#19 ja jeg ved det. Altså det er 80kr om måneden eller sådan noget, en ost og en pesto, så ikke noget jeg ligger søvnløs over :) #20 God pointe, anede jeg ikke. Godt med fagnørder :) #21, nej, det er BS transaktionen som skal leve op til kravet om at “Betalingsoversigten kan erstatte en faktura. Det er kreditors ansvar, at oplysningerne påbetalingsoversigten opfylder lovgivningens krav til fakturaer” men som #20 skriver, gør den måske det, som forenklet faktura grundet det lave beløb.
--
#23
davfad
Monsterbruger
21-05-2024 22:02

Rapporter til Admin
Forsikringsrådgiver her. De vil påberåbe sig stiltiende accept, altså det faktum at du har betalt lb. Du har en åbenlys dårlig sag, samtidig har selskabet også været i dækning. Din bedste chance er at få din eks. Til at hoste op.
--
#24
Master-Benz
Monsterbruger
21-05-2024 23:47

Rapporter til Admin
#23 Stiltiende accept af betaling, som han ikke ved hvad vedrører? Den må du altså længere ud på landet med. Det er klart ulovligt. Folk sidder og fortolker "forenklet faktura". Det betyder altså ikke, at man bare må trække penge, uden at fortælle hvad det er for. Jeg har aldrig i mit 50 årige liv set en BS aftale, hvor der ikke stod hvad jeg betalte for. #18 Hvis NETS ikke mener, at de har mandat til at trække penge fra dig, så er du i din gode ret til at kræve dine penge retur. Den er sådan set ikke længere. Det de siger er, at det er ulovligt. Punktum! Folk har det med at sige, at "det er din egen fejl", og leger moralpoliti. Den sætning er ret gængs her på hol, men det har intet med lovgivning at gøre. Man må ikke bare trække penge uberettiget, og så sige at det er lovligt, for "du kunne bare have holdt øje".
--
Sidst redigeret 21-05-2024 23:49
#25
Spriz
Supporter Aspirant
22-05-2024 10:44

Rapporter til Admin
Jeg kan se flere BS oplysninger på min netbank på web end via mobil app - måske er det det samme for dig? (Danske Bank her)
--
#26
Olding
Monsterbruger
22-05-2024 12:46

Rapporter til Admin
Kig gamle BS adviseringer i eboks - der står altid nederst hvis der er tilføjet eller afsluttet aftaler. Og ja du skal nok et hav af år tilbage #24 Bs opkrævning behøver ikke være specificeret og bagvedliggende opkrævning må gerne ligge inde på leverandørs hjemmeside. Enig med dig i at hvis der ikke foreligger en BS aftale må de intet trække. Men det er nok ikke tilfældet - Der er nok en ret god grund til at bs aftalen kører, og.mit gæt er at det skyldes OPs indgåelse af bs aftale
--
Sidst redigeret 22-05-2024 12:50
#27
davfad
Monsterbruger
22-05-2024 21:54

Rapporter til Admin
#24 Jeg har ikke behov for at diskutere juraen i det, da jeg ikke er jurist. Mit oplæg var blot en anbefaling til OP om ikke lægge for mange kræfter i sagen, da jeg vurderer hans sag er dårlig. Bl.a med henvisning til stiltiende accept. Herunder at han de sidste 15 år har betalt uden at gøre indsigelser, eller annulleret PBS-aftalen, eller for dens sags skyld undersøgt det før nu. Hvis du som kyndig jurist mener han har en god sag, så skal han bare jo følge din vejledning. Alternativt kunne en anbefaling være at høre jurister på diverse FB grupper. Du skriver ydermere at PBS har gjort noget ulovligt. Vil du ikke henvise til nævnte paragraf, gerne m. anført lovkilde?
--
Sidst redigeret 22-05-2024 21:56
#28
Master-Benz
Monsterbruger
22-05-2024 22:39

Rapporter til Admin
#27 Jeg har da ikke skrevet, at NETS har gjort noget ulovligt. Det er NETS selv der siger, at det ikke er lovligt. Sådan læser jeg i hvert fald hans indlæg. Jeg tror du misforstår mit indlæg - når jeg skriver "de", mener jeg naturligvis LB. Man kan ikke lave "stiltiende accept" af en betaling, man ikke ved hvad er for. Det er netop sagens kerne. Havde der nu stået hvad han havde betalt for, endsige fået det at vide af medarbejderen fra LB, vil jeg give dig ret. Men en betaling uden specifikation for hvad det er for, er ikke lovligt.
--
#29
mr doc22
Mega Supporter
22-05-2024 22:45

Rapporter til Admin
#28 Det burde have stået et policenummer han kan henvise til
--
5600X,ASUS TUF GAMING B550 PLUS,G.skill 3600 MHz AUTO C16 4x8GB,AOC G2590FX,Corsair RM850,Sapphire RX 5600 XT 6GB,1 TB NVMe ADATA
#30
Olding
Monsterbruger
22-05-2024 23:11

Rapporter til Admin
#28 Du overser fuldstændigt at et betalings træk sagtens bare kan være et saldotræk, og at underliggende bilag ligger på forsikringens hjemmeside
--
#31
NeoLite
Maxi Supporter
23-05-2024 09:06

Rapporter til Admin
Din første fejl var at lave en fælleskonto med en person du ikke var gift med.
--
#32
Master-Benz
Monsterbruger
23-05-2024 23:54

Rapporter til Admin
#30 Jeg overser ingenting. Man skal som minimum redegøre for hvad man betaler for. Jeg kan se alle specifikationer i min BS app til iPhone. Det er nøjagitg det samme der står der, som i den elektroniske pdf. Jeg tror at du overser, at manden ikke kan få at vide hvad han betaler for, hverken på deres hjemmeside, eller når han kontakter dem telefonisk. Det er jo helt skørt. Når man læser betingelserne efter for kreditorer, så står det jo ret tydeligt nederst i teksten: Du skal på anmodning fra Betalingsservice kunne dokumentere, at der er indgået en betalingsaftale med din kunde, såfremt aftalen er indgået direkte med dig. Kunden skal i sin aftale med dig skrive under på, at den pågældende betaling tilmeldes Betalingsservice. I det omfang betalingsaftaler er indgået via pengeinstituttet eller Betalingsservice, er det disse parter, der skal kunne dokumentere betalingsaftalens gyldighed. Det er altid dit ansvar som kreditor at kunne dokumentere, hvilke ydelser betalingsaftalen omfatter.
--
Sidst redigeret 23-05-2024 23:57
#33
Olding
Monsterbruger
24-05-2024 01:00

Rapporter til Admin
#32 Det er lidt noget vrøvl du anfører, også her. Selvfølgelig skal kreditor kunne dokumentere hvad trækket dækker. Men det behøver ikke være i BS opgørelsen, da den sagtens "blot" kan være et saldotræk
--
#34
Master-Benz
Monsterbruger
24-05-2024 08:47

Rapporter til Admin
#33 Så læs hele vejledningen, før du kloger dig yderligere. Dette er netop vejledningen i, hvad en BS skal indeholde. Det er det eneste NETS forholder sig til i deres vejledning. Hvis du havde fulgt med, så vil LB jo ikke engang fortælle ham telefonisk, hvad de hæver hans penge for. Hvis du kan dokumentere "saldotræk" som du kalder det fra din egen BS, vil jeg meget gerne se det. For så er det også i strid med NETS retniungslinjer til deres kunder.
--
#35
~DoN~
Mega Supporter
24-05-2024 09:25

Rapporter til Admin
#22 "Betalingsoversigten kan erstatte en faktura." Du har nok svaret her. Kan erstatte er ikke lige med det skal erstatte. Når jeg betaler mine LB forsikringer får jeg en særskilt faktura i eboks for hver forsikring ud over det der står på BS oversigten. Du bestrider jo heller ikke tidernes morgen har givet accept til at hendes forsikring kunne betales fra din (jeres) konto. At du så efterfølgende ikke har ført kontrol med det efter I er gået fra hinanden er vel ikke LB hovedpine. De kan bare se at den forsikring bliver betalt via en BS aftale som I har accepteret.
--

Opret svar til indlægget: Forbrugerrettigheder vs forsikringsselskab?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning