Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

MTB erfaringer/råd til ny

Af Supporter wuni | 28-03-2024 10:52 | 843 visninger | 12 svar, hop til seneste
Hey folkens, Nogen mtb nørder som kan hjælpe en igang med lidt råd og vejledening. Er flyttet til Silkeborg og tænker derfor at udnytte muligheden for at komme ud i skoven og køre. Udstyr, hvad bør man købe? Skal have en ordentlig cykel i forvejen og tænker derfor et budget på Max 15tkr. Brugt tænker jeg måske giver mest for pengene, men hvad skal man kigge efter? Har overvejet disse https://www.dba.dk[...] https://www.facebook.com[...] Men er det helt forkert eller skal man gå mod E-mtb?
--
Hvad hjælper penge i en tåbes hånd til at købe visdom, når han ikke har forstand?
#1
polle68
Monsterbruger
28-03-2024 11:39

Rapporter til Admin
Hop her ind. https://www.facebook.com[...]
--
Mit system under min profil. :-D Hellere fem ryk i banditten, end fem banditter på ryggen
#2
wuni
Supporter
28-03-2024 13:26

Rapporter til Admin
Havde jeg overvejet men syntes mange anbefaler mest den de selv har til salg
--
Hvad hjælper penge i en tåbes hånd til at købe visdom, når han ikke har forstand?
#3
jbred
Elite Supporter
28-03-2024 13:29

Rapporter til Admin
Hvis du ikke har andre planer om andet end at køre en tur engang imellem, så køb en til 3-4000 kr, hvis du så bliver bidt af lavgear-hill climb, MB ruter laver rundt omkring (mange i DK der er værd at køre efter) så smid 15000 for en bike, men test det af først i 3-4 mdr om interessen holder ved, så kan den gamle sælges for 2000 og du har ikke for 15,000 stående i carporten der står og støver or ruster. Få lige interessen først. Der er mkeget forskel på at lege downhill konge og få frisk luft. Jeg er til det sidste :-) Jeg bor tæt på middelfart og er tit i skoven ved hindsgavl, der har min 6-7000 kr bike der nu er 8 år gammel klaret det fint, det er både op og ned og morfar ruter, men det er super fint til mig, så cyklerne bagpå og køre til Rømø, der er også fine ruter. Ved blåvand er der nogle fede meget bakkede ruter, dem har vi også kørt nogle gange, der kan man godt opleve ringeklokken når der kommer psykopater bagfra. Men start et sted i det små og smid mere i jo bedre form og når interessen fanger,
--
Sidst redigeret 28-03-2024 13:32
#4
NitroBlast
Guru
28-03-2024 14:08

Rapporter til Admin
Du bør sætte dig ind i kvaliteten af forskellige geargrupper, vælger du shimano, så starter de gode ting ved Deore og opefter: https://biketips.com[...] Hvis du køber brugt, så pas godt på med ikke at købe en stjålet cykel, for dem er der godt nok mange af! Her er et bud på en rimelig cykel til en fin pris: https://www.fribikeshop.dk[...] Hvis du vil have lidt bedre komponenter: https://www.fribikeshop.dk[...] P.S: Hvis det KUN er til offroad / skov, så kan en klinge foran være det bedre valg, men skal du også køre på sti og vej, så gå efter to klinger.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 28-03-2024 14:09
#5
Jacob S.
Juniorbruger
28-03-2024 18:07

Rapporter til Admin
Jeg er "brugs" cyklist, jeg er TUNG og træder hårdt. Undgå alt med kulfiber, det er fedt det er let og katastrofale skader kan man ikke se og så kan et enkelt styrt ødelægge det uden at man kan se det. Skal man have kulfiber, så skal man have det fra nyt. Hos Shimano (kender ikke til Sram) er der XT og saint der tåler flest tæv. Deore er ok men det kører ikke helt så godt, men i XT holder bare bedre og kører mere lækkert, XTR er vægtreduceret, så man betaler mere for eksotiske matrialer og lavere vægt, XT holder bedre. Ting som bottom bracket/krank leje, der er mit fra SAINT serien, det er lidt mere overdimensioneret . På XT er nogle tandhjul lavet af alu, det skal man undgå, Deore er af stål (7xxx serien). køb det i stedet, stærkere og billigere. Gør dig til vane at have 3 kæder du kan skifte imellem. KMC kæder er gode, jeg kan ikke mærke forskel på dem og shimano når de først har kørt 300km. KMC kæderne kommer med et link der kan skilles ad hvor Shimano bruger en kædeskiller og en ny pin hver gang. Af vigtige ting. Bremserne, sørg for at de er store nok, jeg har 203mm foran og 180mm bag det er godt og bestemt ikke overkill. Resin bremseklodser er billigere ind sintred metal, men når det er koldt eller vådt, så virker sinter metal bare bedre og så holder de meget længere + man kan brænde dem af med en blæselampe når de bliver kontamineret (olie/fedt/???) Få hjulene rettet op/trimmet mindst en gang om året Gearskiftet er det der styrer dit gear, det er dybt åndsvagt at det er noget der er sparet penge på, find som minimum en med metal trykknapper/arme og kuglelejer, det betyder meget når man skifter gear 200 gange på en tur. Full suspension er meget fint, men der er også noget mere vedligehold. Jeg syntes det er rigeligt at jeg skal skille min forgaffel ad engang om året og lave service på den. Det gider jeg ikke med alle links samt bagdæmper. Kører man i et hul med høj hastighed, så er det din fordæmper der kan redde dig fra et styrt ikke bagdæmperen. Men med bagdæmper kan man køre en given trail sti hurtigere da cyklen er roligere, men den bliver mere ineffektiv at træde. Køb gode dæk, det er alfa og omega. Jeg er kæmpe Schwalbe fan, men andre er kommet efter dem, så der er andre mærker der også laver gode dæk i dag.
--
#6
wuni
Supporter
28-03-2024 18:48

Rapporter til Admin
#5 takker for svar. Meget brugbart. er ikke en tung rytter vil jeg sige 77kg. Har racer i Carbon og syntes det er lækkert med den lave vægt. Gear tænker jeg er vigtigt, da det bare skal spille. Dæmpere har jeg ikke helt forstået hvor stor forskel der er på kvaliteten. bør man i disse tider købe nyt eller brugt? Ser mange slagtilbud, men det kan self skyldtes at prisen er hævet
--
Hvad hjælper penge i en tåbes hånd til at købe visdom, når han ikke har forstand?
#7
Jacob S.
Juniorbruger
28-03-2024 20:11

Rapporter til Admin
Jeg ville købe brugt eller bygge selv, butikspriserne er håbløse. Du kan eventuelt så på hvad rosebikes i tyskland har. Som udgangspunkt ville jeg se på en trail cykel, den kan tåle man kører nogle tossede steder, enduro er det du ser på youtube hvor cyklerne tæves over sten og rødder i fuld fart, det kræver fullsuspension. Rose er ikke dumme https://www.rosebikes.com[...] Carbon på en racer giver mere mening end på en MTB, den skal du turde tæve rundt i skoven uden frygt for at et styrt koster et nyt stel. Kun hvis man kører konkurrence eller har for mange penge giver det mening.
--
#8
Ð Xargo
Semi Nørd
29-03-2024 04:28

Rapporter til Admin
Hardtail og sram 12 gears er rigeligt til de trails vi har i nordskoven, medmindre du er i konkurrence kaliber og ikke bare vil have lidt motion. hold dig fra carbon, ét styrt og så kan det være potientielt livsfarligt at forsætte. nogle ville nok gå full suspension, men de få hop du møder er ikke højere end du kan tage dem uden eller bare alternativt køre uden om dem. Personligt synes jeg bare det bringer ekstra unødvendigt vedligehold ind, samtidig med man alligevel ikke får noget ret godt for 15.000kr, medmindre hele cyklen skal være et stort kompromis hele vejen rundt.
--
16gb DDR4 3600Mhz, RTX 3070, 5600x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#9
the688
Guru
29-03-2024 08:02

Rapporter til Admin
Jeg er vild med at du vil ud at cykle. Det er fedt, og sundt - og ud i naturen på en MTB er bare awesome. Jeg er ikke selv kæmpe skov-MTB-bandit, og har ikke forstand på gear og grej. Så lyt ikke til mig :) Men - jeg fik en Giant Talon (kostede nok... 5500,- på tilbud) for .. 8-10 år siden. Jeg har brugt den rigtigt meget, men mest bare på vej, og en skovsti eller to. Langt det meste er bare hverdagstransport (men elsker MTB-stilen, så man kan tage alternative ruter, og kantstene osv, uden at gå i panik) Min ret billige MTB har jeg endnu. Og den trænger til lidt vedligehold. Men pointen er at jeg for nogle år siden var med på et firmaarrangement hvor en lokal cykelpusher havde en stak carbon-cykler med man kunne låne. (..og købe) Jeg tænkte (i en alder af 40+) at jeg jo faktisk hellere ville prøve sådan en rigtig MTB-rute-i-skoven-med-professionelle på min gamle "havelåge". Cyklen jeg var vant til, skulle jeg være bedre på - fremfor på en fremmed cykel. (Samme filosofi når jeg kører trackdays på min motorcykel) Og jo - de der carboncykler til 50K så lækre ud. Men jeg kom fint igennem på min gamle 6000-kroners bandit. De seje unge crossfit-typer var selvfølgelig hurtigere end mig, men man kunne fint køre nogle temmeligt aggressive ruter selv uden al den teknologi der er kommet de sidste 10 år. Husk det. Du *behøver* ikke. Grejet er fedt, men det er 80% dig. Din "fitness", dit mod, din eventyrlyst. Min motorcykel kostede mig godt 25000. Det er ikke noget Ducati-racer-missil. Men jeg kan *tæske* den rundt på bane, og hænge på langt dyrere cykler, fordi jeg ikke er bange for at det koster en formue hvis jeg taber den. Og ham foran mig (hov, nu bagved) på sin 300.000-kroners racer-BMW er bange for at den kaster ham af, fordi den har 200 heste. Der er sådan en "saying" i motorcykel verdenen der hedder "it's better to drive slow bikes fast..." - og det gælder også MTBs. Der er MANGE halvfede midtlivs-mænd som køber cykel og lycra-tøj for en formue, og fedt for dem, men.. grejet er nice to have. Ikke need to have. Motivation og legesyg-hed er alfa og omega. Happy trails, dude! (...og jeg ønsker mig edderma'me også en ny fed MTB... :)
--
"ORK SATME!"
#10
Jacob S.
Juniorbruger
29-03-2024 21:32

Rapporter til Admin
@wuni the688 har helt ret, det er bedre at have en "langsom" cykel man kan presse uden bekymringer end en dyr man er bange for at smadre. Lige med Lycra er jeg ikke helt enig, jeg ser det som ret essentielt at man får sig nogle cykelbukser, de holder bedre til at man cykler i dem og man kan lettere træde igennem, grundet bevægelses frihed. Cykel sko er lækkert, men ikke et absolut must. Vær opmærksom på at pedaler normalt ikke følger med til en cykel i den prisklasse du kigger. nogle er til flats, andre er til klik pedaler. Der er for og imod til begge og der er lige så mange typer af begge. Du skal også have en snublekyse, aka cykelhjelm. Gå efter en af de store mærkers dedikerede MTB hjelme, der hvor man oftes kan komme til skade på en MTB er nakken og der beskytter de færreste cykelhjelme. Giro, Bell og Lazer er der hvor jeg ville starte. Specialized, Abus osv laver også fine hjelme. Men man skal starte et sted. En sidste gear ting. Tubeless eller ej. Ja gu faen skal du køre tubeless, men ikke til en start. Der er åndssvagt mange fordele med tubeless, men de kræver at man får cyklet og at cyklen ikke bliver en skabs queen.
--
#11
the688
Guru
30-03-2024 07:47

Rapporter til Admin
#10 - jeg har også nogle lycra-bukser, som bare er cargo-shorts. De er vildt nice - og har LOMMER!!. Min kommentar om lycra er mere de her mænd (... på min alder) der kommer op prustende på en pissedyr cykel, og er klædt i en eller anden Tour De France Cosplay ting. Shorts, hell yeah, få noget der beskytter nossetøjet og lårbasserne - specielt hvis man er overvægtig. Det var mere sådan.. Homie, du trænger til at tabe 50 kg, måske er det ikke den meget meget stramme heldragt der gør at du ikke helt når de bedste tider på ruten. Men hey, hvis det er *det* der motiverer - at købe hele udstyret. Bare man kommer afsted og får noget motion. Men intet af det her hjælper jo trådstarter. Sorry for kinda OT. Det er med cykler som med det meste andet. "The law of diminishing returns". Jo mere du bruger på det, jo mindre "mere" får du for pengene. Der er mega forskel på en cykel til 5.000 og en til 10.000. Men der er nok mindre forskel på en cykel til 50.000 og en til 60.000. Det' det samme med HiFi, osv osv. De øverste procent performance er dem som koster mest.
--
"ORK SATME!"
#12
Jacob S.
Juniorbruger
30-03-2024 16:54

Rapporter til Admin
#11 thumbup emoji Jeg er helt enig. En vigtig ting til #0 jeg syntes jeg ser en tendens i at folk ifuldt tour de france cosplay kostume er nogle dårlige mennesker for omgivelserne. De giver ikke plads eller tager hensyn, det er mig mig mig. Tag dig i agt og hold dig på afstand. en klaphat kan finde på at køre meget tæt bag ved dig, og man opdager det ikke før man bremser BANG. Jeg er ikke selv et godt menneske, når typen ikke gider flytte sig, så kan jeg finde på at køre mod et skilt eller et stort hul i asfalten. Skiltet undgår jeg, hullet er jeg ligeglad med, men det er folk på racercykler ikke, de slår sig på både store huller og skilte.
--
Sidst redigeret 30-03-2024 16:54

Opret svar til indlægget: MTB erfaringer/råd til ny

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning