Jeg har ingen erfaring med det, men det svarer til at varme huset op med elvarme i stedet for varmepumpe. Det giver et forbrug som er væsentligt større for at holde varmen om vinteren. Varmepumper burde kunne reducere forbruget med ca. en faktor 3. Det giver en del mere strøm i batteriet til fremdrift.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
> har i erfaringer med bil uden?
Ingen biler jeg har kørt i har haft varmepumpe
jeg tror snildt du kan klare dig
jeg ved ikke om det har en funktionel fordel. Det er vel ikke tændt 24/7 ?
--
Sidst redigeret 26-02-2024 08:37
tror ikke at det er noget problem..
Det bruger noget mere energi at varme kabinen op, men opbygningen er nok mere simple og billigere at reppe på hvis der er noget der går i stykker.
Varmpumper er bare mere effektive til at udnytte det strøm den skal bruge for at varme kabinen op.
--
Ud fra mine erfaringer med elbil med og uden ( Test tur i en uden (Voyha Free)) og har så købt en med (Xpeng G9)
så kunne Voyaen køre ca 15-20% kortere end Xpengen gør i 5c varme med AC på 22
Jeg ser det kun som et problem hvis du ikke kan lade hjemme og du tit skal bruge bilen på langture 300+ (om vinteren) og JA hvis du betaler for strøm har det jo så også noget at sigt.
Til gængæld har jeg hørt (og det skal du undersøge før du tager det for gode vare:) ) at en Varmepumpe ikke er lige så efektiv som en Direkte AC så om de biler uden varme pumpe så er mere effektiv om sommeren det er så et godt spørgsmål.
--
Som bil nr2 har vi en Cupra Born, de findes både med og uden varmepumpe. Den variant vi har er uden, men den har fint klaret det igennem vinteren, når AC bare tændes på forhånd via app.
Har ikke tracket strømforbrug, så kan ikke bidrage med noget brugbart der, men umiddelbart synes jeg ikke det har været så voldsomt at vi har tænkt over den skulle have været med varmepumpe.
--
Har kun kørt med varmepumpe i vores elbiler, så jeg skal ikke kunne edømme forskellen på den og så et traditionelt varmelegeme. Men det er bare fedt at kabinen er varm på få minutter efter opstart.
--
Jeg ved godt at varmepumpe bliver fremhævet på elbiler. Det er naturligvis med god grund for de er mere energieffektive end den "brødrister" som er alternativet. Men når det er sagt så mener jeg personligt ikke at forskellen er helt så stor som mange vil have det til at lyde. Nu er det godt nok en anden bil men Teslabjørn lavede en sammenligning mellem en Model 3 med og uden varmepumpe
https://www.youtube.com[...]
Han kom frem til at den uden varmepumpe brugte omkring over 2,2 KW på varme og den med brugte 0,7 KW. Det er en forskel på 1,5 KW og det er naturligvis en del. Men for at sætte det i perspektiv. Hvis du har en bil med et 75 KWh batteri og kører 110 km/t på motorvejen med et forbrug på 5 km pr KWh. så vil du have en rækkevide på 375 km som så vil kunne tilbagelægges på 3 timer 25 minutter. Så vil merforbruget i en bil uden varmepumpe være 5,1 KWh eller 25 km i tabt rækkevidde. Der kan naturligvis anden forskel i en Enyaq lige som Teslabjørns test er foretaget ved danske vinter temperaturer på omkring 3-5 grader så bliver det koldere kan forskellen være større.
Min egen Tesla er uden varmepumpe og jeg oplever ingen problemer i det daglige.
#6>>Biler uden varmepumpe kan også varme bilen op inden afgang.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 26-02-2024 10:29
Jeg har el-bil uden varmepumpe, og du skal ikke være nervøs for at kunne holde varmen.
En anden bruger skriver, at brugeren sætter pris på at bilen er varm få minutter efter start med varmepumpe - bare rolig, det er den også uden varmepumpe.
Forskellen på biler med og uden varmepumpe er strømforbruget, og det er trods alt minimalt set over en fuld opladning.
Kører du mange korte ture om vinteren, så mærker du en forskel.
Men kører du 300 km, så er forskellen på rækkevidden minimal. Sidst jeg prøvede at regne på det, så kostede det mig omkring 3 kWh ekstra i timen at opvarme kontra en bil uden varmepumpe.
--
Med mange korte ture hvor kabinen skal varmes op igen og igen, så vil du mærke en forskel i forbrug der er ret stor, det er min erfaring.
Men kører du lange ture så er der ikke den store forskel, da de begge bruger mest strøm lige i opvarmnings fasen.
Men nu er det nok også det danskerne gør mest, altså køre flest ture på unde 20km det er trods alt kun et mindretal der ALTID kører 100+ km hver gang de starter vognen.
Af erfaring vil jeg ikke undvære varmepumpe og betaler gerne ekstra for det.
--
Min X'er havde ikke varmepumpe og havde det virkelig ikke sjovt om vinteren med småture.
Min Mach-E nu har heller ikke, men føler ikke det et så stort problem som det var i X'eren. Men det er self. også en meget nyere bil.
--
JA i har nok også ret i at korte ture er verst, for selv med varme pumpe så ryger der flere KM(%) pr KM på en kort tur en der gør på en lang :)
--
Forskellen på med og uden varmepumpe på en elbil er ikke noget voldsomt. Hvis du sidder i kø 5 timer dagligt, ja så betyder det noget, men forskellen er marginal.
Hvad der skræmmer mig lidt er at du overvejer en enyaq. Det er nok den europæiske elbil med de absolut ringeste køreegenskaber. Jeg har prøvet hele paletten rundt i håb om at finde en elbil der kan afløse min trofaste toyota. Jeg syntes at enyaq var noget af en gyngehest. Efter at have prøvet den googlede jeg om den var blevet elg testet. det var den. ikke noget kønt syn.
https://www.youtube.com[...]
Det virker fuldstændigt som om at fjedre og støddæmpere er sat helt forkert op.
Havde jeg kørt den bil, så var jeg kørt galt. Så vil jeg hellere påføre mig nyrebælte og køre i en tesla Y, de er jo også raslet ned i pris og garantien er markant bedre.
--
Takker for alle svarende.
Så konklusionen er at hvis der ikke bliver kørt mange småture i løbet af en dag, så er det ikke noget større problem :)
#12 nok ser den elg test lidt træls ud, men nu har vi også prøvekørt det hele og vi syntes netop enyaq var noget af det mest behagelige.
--
#13 - Har en Model 3 uden VP og selvom du kører mange små ture, så skal der helt enormt mange koldstarter til... Vil tro jeg trækker 1-2% hvis bilen skal fra -5 - -10 grader og til 22 grader. Det sker vel og mærke på 5 minutter maks.
God fornøjelse med den nye bil. De kører fantastisk sammenlignet med fossil biler.
--
Sidst redigeret 27-02-2024 15:36
#13 Uanset hvordan du kører så er elvarme helt ok. småture eller ej. Det er udelukkende hvis man holder stille eller kører fantastisk langsomt at forskellen er stor.
Når du forvarmer bilen, så er elvarmen lydløs, varme pumpe løsningen larmer lidt.
Angående køre egenskaber, så er det en del af pakken når man har en komfortabel affjedring og en høj bil.
--
Værd og tage med i overvejelserne når de bliver gl, dem med varmepumpe bruger typisk systemet til og køle batteri pakken, dvs, når systemet bliver utæt, så holder du stille. Og når pumpen står af , og der kommer partikler med rundt i systemet, så hedder det batteripakke ned, og udskifte,komponenter så løber 10/20/30/40000kr stærkt.
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
--
Sidst redigeret 28-02-2024 06:12
#16
I et kølesystem med gas som en varmepumpe, så kommer der ting ud, hvis det bliver utæt, ikke ting ind. Men helt rigtigt, slipper kølemidler ud, så virker varmepumpen ikke mere og systemet skal lappes, suges vacuum på, måske skiftes et filter og genfyldes.
på en elbil er det system meget mere stabilt end på en normal bil, da der slet ikke er så voldsomme bevægelser i komponenterne. man kan formentligt lave det med metalrør hele vejen og de bliver ikke bare utætte så let som en gummi slange der ældes.
--
#17 enig i det er mere driftsikkert end alm aircon, MEN NÅR, der går et leje i kompressor eller lign og der kommer fremmedlegemer med rundt, så sker der dyre ting...
Efteruddannelsen har masser af anlæg liggende til skue fra harvarerede anlæg ;)
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
Det er ikke helt nemt at vælge bil :)
Vi kan se at brugtpriserne på en model 3 med 60kw batteri er ret gode, men vi er lidt i tvivl om hvorvidt det er dyrere at holde sådan en kørende kontra f.eks en skoda el lign.
--
#19 hvorfor skulle det være dyrere?
--
hvor mange af jer har set en Tesla model 3 nede under ? de har så mange små og store bæredele og det minder mig om en BMW E46 i undervognen, og det skal nok blive dyrt og sjovt at skifte alle de bærearme
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#21, samt deres bolte osv irrer fast og knækker nemt.....
tesla odense skyller rigtig mange systemer igennem, pga dårlige ac kompressorer....
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
Tesla er ikke sprøjtet med voks/olie produkter fra fabrikken for at rustbeskytte. Jeg ville aldrig købe en brugt bil som ikke har været rustbeskyttet før. Det er bare at bede om problemer.
Så det udelukker lidt tesla fra at være attraktiv på brugtmarkedet. Men garantien fra tesla er så bedre end på en skoda/audi/vw/cupre. Reservedels indekset på en tesla er højt. jeg ved ikke om det drives af forsikrings selskabernes skades reparationer eller om en mekanisk komponent bare koster dobbelt så meget på en tesla.
--
BYD Dolphin er netop blevet elg testet på spansk.
https://www.youtube.com[...]
Imponerende godt af en ny bil fabrikant.
Jeg kan slet ikke forstå at vw (vag) kan være bekendt at sende skoda enyaq på markedet med så ringe køre egenskaber.
--
#24
Hvilke dårlige køre egenskaber snakker du om ?
--
nissan ariya har varmepumpe, har lige prøvekørt en i dag FED bil
--
I9 13900KF
32 ddr5 ram
rtx 4090
#25 Dem han selv nævner i #12. Jeg ikke læst noget dårligt ift. køreegenskaber
--
Mvh
Fc Junkies
#26>>Jeg var faktisk ude at prøve en Ariya igår og selvom jeg ikke er så meget til den slags høje biler og jeg synes den dumper på udseende. Så må jeg sige den var et behageligt bekendtskab, komfortabel og gode materialer i kabinen og så er den ret stille. Selv den forhjulstrukkende model havde faktisk en rimelig fin acceleration, selvom jeg nok ville være nød til at at købe den med 4hjulstræk da jeg kommer fra en Tesla. Den var også rimelig stabil, jeg tog den rundt i inderste spor i en stor rundkørsel vi har her i byen og det kunne den klare med ca 55 km/t før den begyndte at understyre ud af. Min Tesla kan naturligvis klare lidt mere og den prøvede vi lige efter og kom rundt med 63-65 km/t men det er som forventet da en Tesla er meget lavere opg meget mere sportslig.
En ting var jeg dog ikke begejstret for, traction control Den fungerede ikke som jeg ville forvente af en morderne bil. Når hjulene slap, så blev jeg mødt af en markant ned bremsning som virkede meget uharmonisk. Min Tesla når at regulere inden hjulene nogensinde slipper og selv min forrige bil en Ford Mondeo fra 2010 lavede ikke den slags. Men nu prøvede jeg også at presse bilen det er nok ikke noget man oplever så meget.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Vi har netop prøvet en tesla model 3, standard range 2023 model.
- man kan få dem meget let brugt med 20.000km på tælleren til omkring 260.000
Den virkede ret lækker, og har egentligt alt det vi godt kunne tænke os, det er dog vigtigt at der er plads til barnevogn i sådan en..
- umiddelbart siger youtube og diverse steder at det ikke er et problem.
Har i nogle erfaringer med det?
--
#29 Der kan sikkert godt være en barnevogn o.lignende, men bagagerummet er ret snævert så jeg tror ikke det er nogen fornøjelse.. :) (Det afhænger helt sikkert også af hvilken barnevogn i har).
--
Til en update
Vi har besluttet at købe en model 3 :)
- en lettere brugt 2023 model
--
#29 - Vi kan godt have en barnevogn i vores Model 3. Hjulene skal dog pilles af først.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
Ang HEat pump er der her en YTvideo hvor de har 2 ID.7er med i en range test,
How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! Tesla, BYD & more | What Car? (youtube.com)
17:54 er der et overview af alle bilder der er med i testen
SPOILER.....
Til jer der ikke gider se videoen 268 vs 254 Miles :)
--
#31
Fint valg, men vær opmærksom på om den er blevet rustbeskyttet, det er teslaernes største akilleshæl. Se at få det gjort hvis den ikke er. De eneste jeg har fundet frem til som både har en uvildig kvalitetskontrol og et brugbart sprøjteskema er dinitrol, nogle Suovo centre har også uvildig kvalitetskontrol, men ikke alle. Pava desværre not so much, det er ellers det klammeste produkt i min optik, så jeg antager det kommer ind flere små revner. (og så har de en fetich med at bore huller i stedet for at adskille)
--
#25 & #27
Jeg kører normalt Toyota Avensis, lang, relativ flad bil. Den har ok køre egenskaber, uden de er fantastiske, men den er forudsigelig.
Da jeg kørte i Skoda enyaq, da kunne jeg mærke allerede på en buet motorvejs tilkørsel at bilen læner sig meget til siden i sving. det kan man nok leve med, eller sætte hastigheden ned. men nu var det prøve tur.
Så prøvede jeg et sted hvor jeg bor hvor der er hastigheds dæmpende chikaner. man må køre 50km/t, jeg kører sjældent over 30km/t og ved 20km/t føltes det som om at skoda Enyaq var ved at køre af landkortet. Hjulene blev måske nok på vejen, men kabinen gyngede så voldsomt at jeg tænkte om den ville vælte.
Jeg kører ofte steder hvor der findes vilde dyr der ikke ser sig for før de løber over vejen, mest rådyr, men jeg er også fra tid til anden på Jagt i Sverige og når man først har oplevet en Elg krydser vejen og man må undvige, så er det liv og død. her ville jeg med en skoda enyaq enten køre ind i elgen eller noget andet fordi at bilen ikke opfører sig forudsigeligt.
--
#32 det regnede vi også med, det skal nok blive godt :)
#33 har set den, så det er vidst mere eller mindre lige meget om den er der
#34 planen er faktisk også at tage den en tur forbi dinitrol, dem har jeg før brugt og de virker fornuftige
--