Burde sælger overføre pengene til køber
I min optik ja.
--
Afsenderen er ansvarlig overfor køber.
Her på siden er det semi-moderne at fralægge sig ansvaret ved at skrive "forsendelse på eget ansvar" i sine annoncer.
Det holder ikke en meter og personligt går jeg udenom den type sælger.
Ja, sælger burde selv rode med Bring og betale køber hvad køber skyldes.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
Jeg vil mene det er sælger der har ansvaret for at pakken når frem til køber.
Dog er jeg tilbøjelig til at sige, at hvis køber aktivt vælger Bring som fragtpartner, er køber selv ude om det, for Brings inkompetence kender ingen grænser.
Men sådan helt overordnet set, ville jeg sige at sælger bør refundere køber, eller sende en ny vare til køber, mens sagen står på. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig rent juridisk, men alt andet ville være dårlig stil.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 09-02-2024 20:53
#3 Det har han ikke kan det så nævnes. Der er ovenikøbet brugt tredjeparts side som coolrunner for at presse prisen på fragten gennem tredjepart.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#4 - Hvis det er en privat handel, så har jeg et lidt andet syn på sagen. I så fald ville jeg give sælger lidt mere snor. Hvis sælger overfører beløbet retur, har sælger både 0 penge og 0 vare. Ingen tvivl om det er "det rigtige at gøre" men det er en rigtig træls situation for begge parter.
Det er jo let at dokumentere sælger ikke forsøger at snyde, idet man kan se på trackingen at pakken er væk. Går jeg ud fra. Så er det vel op til en selv som køber, hvor meget snor man vil give sælger. Det er jo en lortesituation for begge parter.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#5 Det skal lige siges der er gået 15 dage nu.
Pakken står i brings system som indleveret til pakkeshop
Bring kan ikke finde den og coolrunner henviser til sælger.
Sælger skriver min kammerat får pengene så snart coolrunner returnerer dem
Skal lige siges sagen kun drejer sig om 656kr.
Så man må regne med det handler om en princip sag fra sælger.
Derfor ville jeg med hol gerne lige vise hvad der er etisk korrekt i denne sag.
Især fordi hans søn har brugt sine lommepenge på en køler til sin pc ved sælger og står nu og skal skubbe sit byg op til 30 dage til penge refundering.
(Skal lige siges min kammerat har i sinde at ligge ud for en ny så han dog ikke skal vente, men etisk er det stadig forkert)
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Det er ligegyldigt hvilken transportør man vælger.
Sender jeg dig et bundkort og du ikke modtager det, sender jeg dig penge retur og måske en hånende sms, værre bliver det aldrig.
På den seriøse side; jeg har droppet handler med folk der selv vil vælge pakkedreng og så vælger et talentløst pjok (læs; Bring) som jeg har dårlige erfaringer med.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
--
Sidst redigeret 09-02-2024 21:01
#5 Så er det bedre at køber har nul penge og sælger har nul vare?
Det er vel aldrig købers ansvar, vedkommende har aldrig fysisk været i kontakt med produktet, hvorfor skal vedkommende så stå med 100% af problemet?
Sælger har derimod modtaget sine penge, så for sælger er handlen jo en succes uanset udkommet, hvilket ikke burde være optimalt.
Det er sælgers opgave at sørge for kunden får sit produkt. Kunderne skal ikke agerer kreditorer i mellemtiden.
--
16gb DDR4 3600Mhz, RTX 3070, 5600x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
#8 - Det kommer helt an på tidsrammen.
Nu har vi fået en tidsramme oplyst, efter jeg skrev mit indlæg.
Der er gået 15 dage, så selvfølgelig bør sælger overføre pengene tilbage til køber.
Havde det været en forsinkelse på 3-4 dage ville jeg kunne leve med det. Men hvis der går for eksempel en hel uge, ville jeg også anmode om pengene tilbage.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
--
Sidst redigeret 09-02-2024 21:07
Hvis de har "smidt den væk" får sælger erstatning, som han/hun derefter overfører til køber.
Hvis de pludselig finder den (er sket), og sælger har tilbageført, skal køber mobilepay 1 gang til...
Så det er bedst at vente til transportør erkender brøleren...
--
#10 Hvis køber kan stole på sælger i første omgang. Så kan sælger vel også stole på køber eller? Det synes jeg da etisk lyder mærkeligt :D
Jeg ville da aldrig selv handle sådan hvert fald. Især ikke at have en sag hængene over sig en hel månede hvor køber rykker for pengene. Det bliver man da også idiot af.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Uanset hvordan man vender og drejer det; sælger handler med buddrengen i samme øjeblik han betaler for portoen.
Sælger i Wakeys eksempel er smålig, irriterende og sløv i optrækket.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
Synes det er lidt sært at pakken er sælgers ansvar indtil denne er fremme hos køber. Det er vel køber som ønsker at få tilsendt pakken, ergo burde det være en sag imellem kurer og modtager (hvis sælger kan bevise at han har afsendt pakken).
Måske lidt underlig sammenligning, men det svarer lidt til at sælger skulle holdes ansvarlig indtil køber kommer helt hjem med hans netop købte og afhentede pakke hos sælger.
Men omvendt er det jo rart at reglerne forholder sig således når man køber ting hos forhandlere på nettet.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
--
Sidst redigeret 09-02-2024 21:17
#13 Problemet er bare lidt at alle post firmaer i Danmark sender penge retur til fragt køberen.
Fragt køberen er ham der betaler for ydelsen/servicen. At folk betaler portoen sammen med varen er ikke det samme som at folk betaler fragtfirmaet for servicen, men mere at du betaler sælgeren for at få dem til at sørge for afsendelse.
Anyways.
Kan se vi er enig med hollere, men manden rykker sig tilsyneladende ikke.
Uetiske mennesker er der nok af :P
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Hvis Proshop havde beholdt mine penge for et 4090 Super Ti Black Limited Editon Extreme Gaming Turbo og tørrede den af på mig med et; "vi venter på at høre fra PostNord" - ville jeg kunne logge på HOL, fortælle min historie og være vidne til en regulær shitstorm og Proshop ville stå i orkanens øje.
Har jeg ret - Ja, jeg har.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
#15 God vinkling :D
Så havde jeg satme også været ualmindeligt oprevet! :D
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
16
I mit tilfælde ville jeg blive beskyldt for at være lystløgner, blive anmeldt af tyve brugere og få fire ugers karantæne, lige efter at være blevet kaldt alkoholikertabernar.
Men retur til reality, fortæl sælger at der mangler 650 kroner på bogen.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
--
Sidst redigeret 09-02-2024 21:31
#17 Er prøvet :D Rykker sig ikke. Man bliver jo i tvivl om pakken bare er blevet taget med igen efter indlevering i bring siden det er så stort et problem med 656kr. :D Men jeg er jo også en suspicious type.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#13
"Måske lidt underlig sammenligning, men det svarer lidt til at sælger skulle holdes ansvarlig indtil køber kommer helt hjem med hans netop købte og afhentede pakke hos sælger."
Nej for der er netop forskellen, at køber har produktet fysisk i sin varetægt.
Af samme grund pre-covid skrev man også under på afhentning af pakker, fordi så har whatever pakkeshop bevis på at DU nu har ansvaret. Indtil da, er der en fuldstændig uskyldig køber der bare har sendt sine penge ud i blindhed, helt uden at bestemme hvem der sendes med, hvor den bliver indleveret og hvornår den bliver sendt. Det er godt nok mange faktorer man skal have ansvaret for, uden at have indflydelse på.
Købte jeg en ny bil og bilen blev smadret under leveringen, så ville jeg som køber da godt nok også være utilfreds med "det er dit problem", jeg bestilte ikke det pågældende firma til levering, jeg er ikke deres kunde, jeg bestilte en levering, som jeg så ikke har fået.. Der er i min verden forskel på de 2 ting.
--
16gb DDR4 3600Mhz, RTX 3070, 5600x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
det er vel ikke MODTAGEREN af en pakkes ansvar, om den dukker op eller ej
det må være sælgeren(afsenderen) og pakkefirmaet som må finde ud af, hvem der skal betale
og så skal du vel have din pakke (enten i form af en ny, eller pengene tilbage)
--
#19 Man kan se det fra mange synsvinkler. Jeg er med på at lover er skruet sådan sammen at det er sælgers ansvar.
Men hvis det er køber som ønsker varen tilsendt, og det over i købet betaler fragt, så er det noget af mig der synes det burde være en sag imellem kurer og køber.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#21 Køberen har ikke betalt fragt? Ved ikke lige hvor du får det fra :D Han har bare betalt sælgeren penge for fragten.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#22 Mit eksempel stammer ikke fra din sag. :) Mine er bare eksempler hvor jeg stiller spørgsmålstegn ved retfærdigheden ved loven.
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | ASRock Phantom OC Rx 6800xt | 16 GB RAM Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Corsair iCUE H115i
#23 Når ja okay fair nok :D så forstår jeg eksemplet, men så er det jo også køber der får pengene af fragtfirmaet, så er alt vel godt.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Det må være fordi sælger gerne til have selskab i tålmodigheds testen over Bring's sagsbehandlingstid. Forbered dig på at chit chatte om "de skriver garanteret snart" eller “de har garanteret mange sager, fordi de smider fucking mange pakke væk hver dag"
Sidst jeg mistede en pakke for et par måneder siden hos Bring i erhvervsøjemed, gik der 2 måneder, før de fandt ud af noget.
--
Sidst redigeret 09-02-2024 22:38
#25 Har selv lige mistet en pakke forneden med bring, sælger og mig ordnede det heldigvis internt og vi handlede sammen igen efter.
Ja bring er skod. Det helt vildt.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Vi kan snakke herfra og til påske...
BRING hænger på den, og hvis de ikke finder pakken snarest, får afsender erstatning...
Hvordan de 2 så deler $ imellem dem, er et ? om samvittighed...
--
Sidst redigeret 09-02-2024 23:57
Personligt kører jeg efter de regler jeg lærte på handelsskolen for en evighed siden.
Sælger er ansvarlig for varen indtil den overgår til første fremmede fragtfører.
I min optik har sælger leveret sin vare. At Bring så er nogle inkompetente fjolser, kan ikke ligge sælger til last.
Der må man som køber selv fremhæve, hvis man har krav til valg af fragt firma.
Hvis jeg solgte et 2-3k GTX, sendte det (med gls fordi de har 4.5k forsikring). Så ville jeg ikke æde den kamel, hvis pakken blev væk undervejs. Naturligvis være så behjælpelige man kan med at skaffe køber deres penge tilbage.
--
Knowledge is power and power currupts
Study hard - Be EVIL !
Man kan jo tolke helt skråt på den historie.
Inderst inde ved man jo godt at man ikke selv ville acceptere at skulle betale for en vare der aldrig ankommer.
Men det er absolut ikke moderne at være i stand til at sætte sig i andre menneskers situation - og så må man jo designe en alternativ virkelighed, ellers bliver det uhyre vanskeligt at forsvare sin holdning til emnet.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
Jeg har kun 1 gang oplevet at en pakke blev smidt væk af pakkefirmaet og her var sælger hurtig til at sende penge retur og selv tage tørnen med pakkefirmaet uden at diskutere det med mig. Kan huske det overraskede mig en del at sælger tog ansvar og bare sørgede for det hele - havde sat hovedet op efter jeg nu skulle igang med det store tovtrækkeri men det var så ikke tilfældet.
Jeg tror mine forventninger mod selv at skulle gøre en masse var pga. sælgers motivation må være lille, da han har modtaget pengene hvorimod køber står uden penge og uden pakke, hvorfor vedkommende vil være noget mere interesseret i at presse pakkefirmaet end sælger eventuelt vil være.
--
30
Sådan gør man dét.
Man kunne sagtens komplicere det, men sagen er at jeg som sælger indgår en aftale med eks. PN når jeg køber en vare af dem, i den kontekst betaler for transport, PN overtager så ansvaret for forsendelsen i samme øjeblik jeg overdrager den.
Køber har INTET med den transaktion at gøre, så hvorfor lade ham hænge.
Kikser de (PN) så fælt ifht. levering, har jeg som sælger et mellemværende med PN - køber får sine penge på stedet, mens jeg bokser med PN om erstatning.
Her på sitet er der som sagt en håndfuld brugere der tolker kreativt på dén sag - og så må man som køber bare kigge på alternativer.
(i tillæg; jeg tilbyder eksempelvis fragt med PN eller GLS - vil køber gerne bruge DAO eller Bring, må vedkommende acceptere at jeg ikke samarbejder med de to selskaber og må derfor handle andetsteds)
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
--
Sidst redigeret 10-02-2024 09:40
Har solgt et apple tv til en herinde for nogle år siden!
Den blev sendt med Dao og kom ikke frem til køber.
Jeg kunne se at den blev ved med at være på terminalen og der skete ikke mere.
Jeg tog kontakt til køber og til Dao. Ved Dao fik jeg den besked at køber skulle kontakte dem om at få penge retur for pakken.
Han fik penge retur af Dao og jeg ved at han fik 900kr i stedet for de 550kr som jeg forlangte, så han havde lige lagt lidt ekstra på for ulejligheden.
--
#32 Det lyder underligt, har lige været det samme igennem selv og da skriver dao og holder fast i at det er manden der har købt portoen der får pengene retur.
Så køberen i dit tilfælde må være ham der bestilte portoen. Og så er det efter min mening en anden snak , for så har sælger intet med det at gøre.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
33
Der er sommetider nogen der tilbyder at sende pakkelabel.
Jeg takker nej til den business - selv om man i så fald ville kunne argumentere for at være helt fri for at forholde sig til problemer efterfølgende.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
#33
Det var mig selv der stod for køb af label, det gør jeg altid!
--
#35 Sådan fungerer det hvert fald ikke idag :) Ham der køber portoen uanset om det er køber eller sælger, får pengene tilbage på kortet eller mobilepay der er blevet brugt til at købe portoen med. Uden undtagelse.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#36
Heldigvis bliver alt gemt herinde med hvem man har købt eller solgt til!
Så jeg har lige set tilbage og kan se at jeg solgte den Apple tv i maj 2019 så ja du har nok ret det er nok ikke sådan det er i dag!
Ment ellers ikke at det var så længe siden;;;tiden går for hurtigt for mig!!
God weekend
--
I min optik er det ALTID købers problem, sælger jo leverer en vare til "køber" - At køber bruger en mellemmand som i givende tilfælde er fragtmand, er jo aldrig sælgers problem, køber kan jo bare hente pakken.
Hvis nu sælger levere pakken til en ven af køber, og mellemmanden så smutter med pakken, så har køber heller ikke fået sin varer, og så hænger sælger på den, i forhold til dem der påbedutter at det er sælgers problem indtil køber har sin varer??? LOL
--
#38
Tænker du også sådan hvis du køber HW af proshop for 10k som postnord får væk. Så skal du tage kampen med postnord og Proshop skal ikke genlevere din vare ?? Hva så hvis postnord nægter at betale fordi de ikke mener den er væk, så har du tabt 10k
--
#39 - Lad være med at sammenlign private handler og at købe ved en forhandler. Forventer du også 2 års rreklamationsret og garanti ved brugtkøb? Altså. Kom nu lige igang :) Proshop sender dig ikke 10k tilbage, og så tager kampen, du venter PÆNT på en afgørelse fra Postnord inden der bliver et givent udfald fra proshop, præcis som det burde være i denne sang, du afventer svar fra BRING, inden sælger skal sende penge retur.
--
#28
Din handelskole maatte have varet rimeligt daarlig.
I min laerte vi omkring alle de forskelliget fragt/ansvar opsaettelse der kan laves. der er altsaa ikke bare en. det kan skrive hele vejen ned til om pakken rammer siden af skibe og faelder i vandet. elelr om det falde ind paa skibetn igen. eller om det faelder ned og rammer docken. alle tr3 punkter kan have forskelligt opsaettesl om hvem der har ansvare for haandtering af sagen
MEnhos Bring er det en sevice der er givet til saelger. saelger er kunden der har en klage mulighed til Bring juridisk, modtager har ikke. Det er ogsaa afsender der modtager erstatningen og ikke modtager. Saa mht til haandtering her ligger klart paa saelger.
#32 enig
#34god point
#36 yup
#38 din sammelining er haableots forkert
har du etjurisisk forhold til venen eller er det koebe. i dit ekesmel er det koeben.
hvem har et juridisk forhold til at sende med bring postnord eller whatever. det har du.
Saa du sammenlginer to forskellige ting som om det er ens.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
38
..bortset fra at det er sælger der indgår en aftale med transportøren.
Der er ikke så meget at rafle om.
At nogle så fralægger sig ansvaret eller mener at køber skal agere bank for sælger, må jo betyde at de selv ville have det fint med den praksis - jeg tænker piben får en anden lyd når sådan en type render ind i samme type.
Det ville være god spas med sådan en tråd på HOL hvor to usympatiske stoddere giver hinanden kamp til stregen og hver især må æde den nye pibelyd.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
--
Sidst redigeret 10-02-2024 19:37
#41 - Lad mig forstå dig ret, så du mener den service at gide sende noget, hænger på en PRIVAT person der sælger til en ANDEN privat person, dvs. han bruger tid og penge på noget, OG han står for problemstillingen ved den service han tilbyder, fordi køber ønsker det? Vil gerne se dig vise mig en paragraf på det.
https://www.retsinformation.dk[...]
Paragraf 10 :) Tak.
--
#39
Hvis proshop gør det, så er de forkoert på den, og det er nok også imod loven. Jeg har flere gange oplevet at få genleveret varen, når pakken er blevet væk af transportøren.
Senest gensendte Apple mig en Iphone 14, da den første de sendte ikke blev leveret. Ja den var leveret bare til forkert adresse. En jeg ikke kunne finde. Det tog dem 5min i telefon før de sendte en ny til mig, uden så meget som at brokke sig.
Det samme gør de fleste af danske og udenlandske Net butikker.
I privat handel er det givet der kan aftales andet, men god skik er nu bliver pakken væk ved transportøren, så giver man pengene igen, og selv tager den med transportøren.
--
44
Du tolker den paragraf som fanden tolker biblen.
Forsvinder forsendelsen, er den ikke leveret.
Det er dér det kikser for dig.
Paragraf 11 er lidt på sporet, men formuleringerne lyder som noget fra stenalderen.
Ikke desto mindre; læs betingelserne hos de forskellige transportører, så skulle den være i vinkel.
Paragraf 17 kunne man også bringe i fokus, hvis det er retsinformation man gider bruge sin tid på.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
--
Sidst redigeret 10-02-2024 19:52
#46 - Leveringen er ikke fragt, men at fra sælger til køber UDEN et transportfirma des lige. :)
--
47
Jeg er uenig.
Der står ingen steder at leveringen ikke kan være fragt.
Jeg tænker at du tolker som det nu passer ind i dit narrativ.
Og PNs betingelser bakker dig heller ikke op.
Man kan jo lade køber hænge hvis man vil - de færreste gider vel bringe advokaten i spil i sådan en sag som OPs.
Det er bare herredårlig stil og heller ikke praksis generelt her på siden.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
#43
Tror ikke du skal forsøge yderligere at forklarer hvordan lovtekst skal forstås xD
Ret-praksis er betydeligt anderledes end bare at læse hvad der står i loven, et godt eks er dokumentfalsk, her var definationen længe "for egen vindings skyld"
De fleste tror det betyder at der skal være vundet noget økonomiske eller lign i den forbindelse, det er bare ikke sådan det skal tolkes, det er helt det samme om du indgiver falsk info til banken for at få et lån, eller din sagsbehandler sletter dit sygdoms forløb i systemet, begge dele er dokumentfalsk og selvom en sagsbehandler ikke har vundet noget økonomisk, så har vedkommende jo gjort det for at efterleve interne regler og/eller gøre cheffen glad.
Praksis ifh til handel mellem private er ikke meget anderledes juridisk end ifh til erhverv.
Du skal realt set stadig yde reklamationsret hvis ikke andet er aftalt, samme gør sig gældende ifh til fragtproblemer, sælger har stadig ansvaret for at levere varen, at Købelovens §10 definere at en vare anses som leveret når afsendt, så betyder det altså ikke varen er FASTSLÅET leveret i juridisk forstand.
Den anses som leveret, indtil den ikke er det ;)
/E
Tænker mit svar er rimlig klart, men hvis ikke, Sælger har self ansvaret her :P
--
Sidst redigeret 10-02-2024 22:14
God skik er selvfølgelig at sende pengene tilbage, og så klare erstatning efterfølgende.
Når folk skriver fragt på eget ansvar, anser jeg det sådan, at de må stå for at dække fragt omkostninger, også hvis pakken bliver væk, og sådan anser jeg det også alligevel, med mindre andet er aftalt, det er risikoen man løber, når man vælger ikke at afhente personligt.
--
Er det en handel her fra siden ?
Hvis ja må du gerne sende en pm med hans navn så jeg kan holde fingerne fra denne "sælger"
For nægter at tro pakken overhovdet er sendt.
--
Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe
Jeg har flere gange handlet hvor den pakke jeg har sendt enten er ødelagt under transport eller bortkommet, der har jeg sammen med køber taget kontakt til fragtfirmaet og fået dem til at erstatte tabet for køberen. Jeg har aldrig overført penge tilbage, ansvaret for pakken ligger hos fragtfirmaet.
alle gangene har firmaet erstattet pakken og køber har været tilfreds.
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
Det er en smule bizart at det er en diskussion overhovedet.
Hvis køber skulle anses som kunde hos fragtfirmaet, ville fragtfirmaerne næppe udbetale erstatning til sælger.
Men vi er på HOL, det glemmer jeg sommetider.
--
Moderation efter personlige præferencer - det er nice, LOL
#53
Det kommer jo også an på hvordan man vender den, eg hvis køber selv levere en label til sælger, så er det jo køber der er kunde hos fragtfirmaet :P
Men ja det er vist en skidt ide generelt, kunne nemt se mindre moralske personer prøve at forsøge at udnytte dette til både at score varen og sine penge igen xD
--
er der snak om privat handle. så har du valgt om der forsikring på pakken mm. der ved skal du snakke med bring.
er det en forhandler. så står forhandler med ansvaret. aka de skal tage den med bring samt få varen frem til dig eller penge tilbage.
--
PC1:Ryzen 3900x,64GB ram,4070TI, PC2:Ryzen 3600,64GB Ram,GTX970
Bring er bundkarakter, de er under DAO.. Bestilte engang kontaktlinser de lå 2 dage, blev sendt, kom tilbage til afsender igen uden jeg havde haft fingre i dem.
Skod firma..
--
56
Join da club.
Jeg betalte for levering til hoveddør (Gamer-stol)
Den dukkede bare ikke op.
De skrev at forsendelsen var udleveret i den lokale pakkeshop da jeg søgte på pakken.
Jeg tog ned i pakkebutikken for at undersøge den påstand, de havde ikke set skyggen af den forsendelse i butikken.
Så kontaktede jeg Bring igen; nu lå pakken klar til udlevering i Hjortshøj (jeg bor i Lystrup)
Så bad jeg salgs-butikken tage den snak med Bring, point being; that's not my f*cking problem.
Butikken meldte retur at nu ville Bringe bringe stolen til min hoveddør som oprindeligt aftalt.
Den ville ske om formiddagen dagen efter.
To dage senere meldte Bring at stolen var klar tll afhentning - i Hjortshøj.
--
Off course he's innocent - why claim immunity if you are not guilty.
--
Sidst redigeret 12-02-2024 08:30
Når lige en update på det her, der er nu gået 2 måneder og der er stadig ikke set skyggen af pengene retur endnu.
Mener folk stadigvæk at sælger skal tilbageholde de 656kr der er blevet betalt for hardware som køber aldrig har set skyggen af? :)
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#58
Hvad er årsagen til der ikke er afregnet mellem sælger og Bring, for det der kan da ikke være normalt.
(Min første post i tråden)
--
Sidst redigeret 01-03-2024 18:29
#59 Fordi det er blevet bestilt gennem coolrunner for at presse prisen så meget som muligt åbenbart.
Nej synes virkelig det er dårlig stil. :D
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#60
Forstår stadig ikke Bring ikke har afregnet med den der har betalt for porto?
(Dit svar synes jeg ikke bringer lys over den del, no offence)
--
#61. Idk. Der er længe blevet sendt oplysninger om kvitteringer af delene. Bring er ikke vendt tilbage endnu.
Sidste kontakt var i sidste uge.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Hvis transportøren (her Bring) ikke har leveret, så skal den der har købt tjenesten tage kampen med dem.
Det er under INGEN omstændigheder modtagers ansvar, som bare skal have sine penge retur SNAREST MULIGT.
Se evt. dette fra shipmondo:
https://shipmondo.com[...]
--
ASRock Phantom Gaming RX7900XTX OC | AMD Ryzen 7 7700X
Gigabyte B650 GAMING X AX | 32GB DDR5 @6000MHz (C30)
2x PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB #63
Jaa, man skal lige være sikker på pakken rent faktisk er væk, og have tid til at skrive ind i systemerne at såfremt den dukker op skal den retur til sælger og ikke udleveres til køber.
(Køber skal jo ikke ende med både penge og pakke)
Men det bør på ingen måde tage måneder, måske få dage.
Undtagelsen jeg kan se, er hvis Bring mener køber rent faktisk har fået pakken udleveret, og forsøger svindel, så finder jeg det fair der holdes på pengene til sagen er undersøgt yderlig eller opgives (evt af politiet).
PS.
Mine "forsvundne" pakker plejer at befinde sig i pakkeshoppen, hvor de lokaliseres på en eftermiddag, hvorefter de kan afhentes.
--
Sidst redigeret 01-03-2024 19:52
Når pakke selskabet har accepteret at pakken er bortkommet skal køber have sine penge tilbage.
Før giver det da ingen mening, da pakken jo rent faktisk kan ende med at blive leveret og så står man som sælger uden pakke eller penge.
Det er er jo en lorte situation for begge parter og en mulig løsning kunne jo være en 50% tilbagebetaling til køber.
Men hvad pokker er pointen med at bruge coolrunner? Man kan hvad spare 10 kr i stedet for bare at bruge GLS's app.
Godt nok kan GLS være nogle fjolser med leveringen, men de gange jeg har haft problemer er det altid muligt at få fat i en medarbejder og har da også fået erstatning uden problemer de par gange det er gået galt.
--
Sidst redigeret 01-03-2024 20:40
#65
Har haft problem med gls 1 gang nu og 20 dage så var det løst og pengene tilbage hos mig. På nok 200+ pakker sidste års tid.
Bring har jeg haft brugt 6 gange. 2 gange smed de pakken væk og 1 af gangene har de kørt en truck igennem pakken så alt var smadret inde i.
Dao har jeg brugt en 18-20 gange og 2 gange har de også formået at smide pakkerne væk, dog fundet dem igen og leveret den (tog 14 dage hverdage) :D de har generelt lang leveringstid tager ofte 5 hverdage.
Gls er og bliver kongen.
PostNord gider jeg slet ikke kommentere på. Bruger dem kun hvis det er online shops pga leverings tiden. Deres kundeservice er håbløs og deres bud er inkompetente.
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
--
Sidst redigeret 01-03-2024 21:33
Jeg synes faktisk det er fair at sælgeren (ved privathandel) beholder pengene indtil fragtfirmaet finder hoved og hale i det. Det er noget rod hvis man tilbagefører også varen kommer frem (som den for det meste gør). Jeg ville også holde på de 656kr
--
Ja, det er sådan at sælger har indgået en aftale med transportør, så hvis der er problemer, skal de udrede det...
--
sjovt i skriver at det er afsenders problem.... det er det nu ikke
når afsender har afsendt og fået en kvittering er AL kommunikation gået fra sælger/køber til Fragtfirmaet/køber
længer er den IKKE!
--
#69
En del af problem ifh til forståelsen af hvem der har ansvar/hvornår består ofte i forskellig brug af definationer.
Men basalt set :
Sælger er ansvarlig for at varen leveres, at den anses som leveret når overgivet til fragtfirma, betyder ikke at det er købers ansvar at kontakte fragtfirma for erstatning hvis den ikke når frem, når varen ikke frem har sælger ikke leveret varen jo.
Sælger er kunden hos fragtfirmaet, og køber er realt set slet ikke involveret her i juridisk forstand, faktisk kunne fragtfirmaet brugt snildt sige at de slet ikke ville snakke med køber fordi han ikke er den som realt har købt fragten.
Køber er ikke pålagt at skulle løse problemer med fragtfirmaet når de køber en vare online som ikke kommer frem, det er sælgers problem som de skal løse ved A: at vente og se, B: gensende varen, eller C: lade handlen gå tilbage.
I lovtekst er valget af ord ofte vigtig, som jeg skriver i #49 er betydningen af Købelovens §10 og brugen af ordet "Anses" ganske vigtig at forstå rigtigt, for det betyder ikke at sælger bare kan sende "lorten" videre.
Altså har Købelovens §10 ikke den betydning, det fritager ikke en sælger fra noget som helst, og er vel bare "funktions" jura, eg det definere blot forholdet under transport juridisk, et forhold som er midlertidigt indtil varen kan Fastslås som leveret eller Anses som bortkommet istedet.
--
#69 Mon ikke du ville se anderledes på det hvis du f.eks. havde købt ny skærm hos Proshop, pakken blev væk og Proshop sagde ‘Det løser du bare selv det der’.
Køber har intet ansvar i en handel før pakken er overdraget af fragtfirmaet.
--
Ryzen 7 7800X3D|Noctua NH-D15|ASUS B650E-E|32GB G.Skill 6000mhz|4070TI OC ASUS TUF|850W NZXT
#70/#71 nu snakker vi om privat salg og køb
--
#72 Det er det samme.
Køber er “kunde” hos sælger.
Sælger indgår aftale med fragtfirma, så sælger står for kontakt til fragtfirma ved problemer.
--
Ryzen 7 7800X3D|Noctua NH-D15|ASUS B650E-E|32GB G.Skill 6000mhz|4070TI OC ASUS TUF|850W NZXT
#69 Så når du køber noget hos en anden privat person, som du betaler for ved indgåelse af aftalen, så hænger du på den, når sælger (som købte fragten) kan dokumentere at den er sendt, men du ikke modtager den?
Som køber overtager du ansvaret NÅR VAREN ER MODTAGET, IKKE før, MEDMINDRE det er DIG der købte fragten. Dette er meget klart defineret i lovgivningen.
Overfor køber, er det SÆLGER der har ansvaret HELE VEJEN til køber, MEDMINDRE det er køber der har købt fragten.
Det hele kommer an på hvem der købte fragten.
Under NORMALE omstændigheder, så er det stort set altid sælger.
I det tilfælde er det SÆLGERS ansvar at holde køber skadesfri og så må sælger selv tage balladen med transportfirmaet. Det kan ALDRIG blive købers problem, medmindre sælger skider på loven.
--
ASRock Phantom Gaming RX7900XTX OC | AMD Ryzen 7 7700X
Gigabyte B650 GAMING X AX | 32GB DDR5 @6000MHz (C30)
2x PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB
Nu sælger jeg sjældent noget, men hvis det bliver aftalt, at det skal sendes og pakken bliver væk.
Så må køber vente til jeg har fået tilbagemelding fra fragtfirmaet, at pakken bliver erstattet og derefter bliver pengene tilbageført.
Hvorfor nu det? Fordi politiet gøre sjældent noget omkring sådan nogle sager og hvad nu hvis køber får pengene tilbageført og så leverer pakkefirmaet pakken til vedkommende.
Post nord, "efterlyser pakken", så den kunne dukke op på et senere tidspunkt.
Lad os antage at køber vælger at beholde pengene, så er der nul kr at hente fra pakkefirmaet.
Pakken er blevet leverert for sent, men leveret.
--
#75 Forståelig, men OP har stået i limbo i 2+ måneder... Det ser ud til at en transportør bare kan trække den for evigt. Fragtfirma og sælger scorer kassen og køber en lang næse...
Hvis det er tilfældet, er der noget galt med moralen hos fragtfirma og/eller et problem med lovgivningen.
--
ASRock Phantom Gaming RX7900XTX OC | AMD Ryzen 7 7700X
Gigabyte B650 GAMING X AX | 32GB DDR5 @6000MHz (C30)
2x PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB
Update
2 måneder og 18 dage senere. Stadig ikke skyggen af pengene.
Håber virkelig det kan få alle jer der sidder og siger man ikke skal afvikle det med køberen med det samme til at genoverveje det en ekstra gang. (så man ikke skal have en korrespondance frem og tilbage i næsten 3 måneder) Det er et kæmpe tidspilde for begge parter involveret. Og det handler om skaldede 657kr...
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
#77
Kedelig sag.
Det virker ikke som om sælger rykker særlig meget for at få afsluttet sagen hos Coolrunner/Bring.
Hvad siger T&T her 2½ måned efter?
--
Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon.
Bring misted en pakke fra Dustin der var afleveret ind på OK tanken i Haslev, Det var Dustin som fik rode med det, og dustin fik også erstatningen fra Bring.
--
My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#78
Står stadig som indleveret i Odense. Ja det er sku sørgeligt. Især at man skal bruge så meget tid på det. Også skide god reklame for coolrunner det her :D
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
Måske skrive på Coolrunners facebook/trustpilot etc om sagen og hvor lidt der gøres for at få sagen afsluttet.
Jeg ved ikke om de forsøger at begrænse skadelig omtale, men da et forsøg værd.
--
#77
Jeg kan så fortælle dig at postnord ikke er en dyt bedre.
Her knap 90 dage senere, har jeg stadig ikke modtaget præmien i GPU konkurrencen der fandt sted lige før Jul.
I postnord appen står den stadig som “på vej til indlevering”, selvom Heine har kvittering fra indleveringen og butikken har overvågning ligeledes. Alligvel forsøger Postnord at tørre den af på kunden med “den er ikke indleveret i vores system”.. amen; hallo.
--
16gb DDR4 3600Mhz, RTX 3070, 5600x, SF750 plat, B550i Strix, Kraken Z63.
det er sælger og pakke firma der har en tvist..
--
jep jep
Som udgangspunkt vil jeg også anse det som et problem mellem sælger og fragtfirma.
Undtagelserne vil være hvis sælger siger fragt koster xx antal kr med GLS. Køber siger så at Bring kan gøre det billigere. Så må køber tage den ekstra risiko som bring i min optik medfører.
Eller hvis køber står for at købe fragtlabel af en eller anden årsag.
--
UPDATE
Så skete der langt om længe noget.
Coolrunner har endelig taget sig sammen efter utallige henvendelser.
Der er nu gået 656kr ind på hans konto efter 2 måneder og 20 dage :DDDDDD
--
Zen 7900x3d - RTX 4070ti Inno3d x3 - Aorus B650i - tridentz rgb 32gb 6000mhz c30 - Jonsbo A4 - H100i Capellix/4xP12 Max - 2tb 990 m2
--
Sidst redigeret 20-03-2024 08:54