Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Elbil lader med 4,3 kw. Hvorfor?

Af Bruger Mrberk11 | 12-12-2023 09:45 | 4069 visninger | 43 svar, hop til seneste
Hej med jer. Jeg har en el-bil Hyundai Kona 2020 64 kwh. Vi har fået sat en ladestander op på arbejdet, og i hjemmet. Den lader med MAX 4,3, selvom den burde kunne tage 11. Hvorfor det? Ladeboksen er sat til at kunne klare 22, og stikket er type 2 og købt sammen med ladeboksen, og bilen har fase 3 ladning. (så vidt jeg kan læse mig frem). Har læst at man måske skal ændre ampere indstillingen i bilen eller lignende, men forstår ikke at den ikke kan mere end de 4,3.
--
Meshify C | R5 3600 | MSI B450 TOMAHAWK MAX | Corsair DDR4-3200 C16 | ECorsair TX-M Series TX650M | 2070 S | Crucial 1TB SSD | ASUS VG258Q 144hz
#1
Bender82
Elite Supporter
12-12-2023 09:47

Rapporter til Admin
Det fordi du ikke har tjekket hvor meget strøm du kan trække fra gaden af, og det vil sige hvis du har andet i huset der bruger strøm så bliver du nok modreget i de 11 kw
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#2
Mrberk11
Bruger
12-12-2023 09:57

Rapporter til Admin
#1 ham elektrikeren der var ude at installere den, fortalte at den BURDE køre 11 kw, da han fik tjekket det hele inden han kørte. Vi har også prøvet at sætte den igang, mens alt har været lukket på kontoret og inden computer eller lys tændt. Der sagde den stadig 4,3. Hvordan kan man tjekke hvor meget strøm man kan trække fra gaden af?
--
Meshify C | R5 3600 | MSI B450 TOMAHAWK MAX | Corsair DDR4-3200 C16 | ECorsair TX-M Series TX650M | 2070 S | Crucial 1TB SSD | ASUS VG258Q 144hz
#3
jaco2105
Ultrabruger
12-12-2023 10:00

Rapporter til Admin
Det kunne godt lyde som om du kun har en 1faset lader i bilen. Det ser ud til at Kona først fik mulighed for 3faset lader (Som tilvalg) i 2020: https://fdm.dk[...] Tjek ladestikker i bilen og se hvor mange af hullerne der har en leder.
--
#4
Thomas G
Supporter Aspirant
12-12-2023 10:08

Rapporter til Admin
Jeg ville nok ringe til Hyundai og spørge. Og personligt ville jeg nok også spørge til hvad en evt opgradering kan løbe op i. Husk at spænde hjelmen når du gør det, el bils ting kan godt være lidt pebrede i pris.
--
#5
Thomas G
Supporter Aspirant
12-12-2023 10:09

Rapporter til Admin
Hvis du vil teste det så find en lille Clever eller Eon stander opret en bruger profil og prøv at lade hos dem. De har et hav af 11/22kwh ladere så der kan du få bekræftet om din bil kan 11/22kwh.
--
#6
Freak13
Elitebruger
12-12-2023 10:44

Rapporter til Admin
Inden du følger alle de andre råd, så tjek i dit instrumentbræt eller app, om der står den lader med 1 eller 3 faser. Ingen grund til at køre land og rige rundt, eller ringe rundt, når du selv kan se efter det :) Hvis den kører 1 fase, så kan du formentlig ændre det i bilen under indstillinger.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#7
Bender82
Elite Supporter
12-12-2023 10:51

Rapporter til Admin
#2 det den grønne boks fra gaden af, som kun en elektriker må kigge i, men der mange dansker der bliver overrasket over hvor lidt de kan få ind i huset, det var noget af det første jeg tjekket med elektrikeren da jeg fik tilbud på lader og eltavle sat op..
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#8
Bender82
Elite Supporter
12-12-2023 10:52

Rapporter til Admin
#2 men køre din lade boks og bil med 3 faser ? Skal tjekke om de køre med 3 faser og ikke bare sig de kan
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
--
Sidst redigeret 12-12-2023 10:55
#9
ph0ton
Monsterbruger
12-12-2023 11:02

Rapporter til Admin
#3: Man må ikke trække mere end 16 A pr 230V fase i DK. Så med mindre der er en fejl i laderen, så lader bilen på mere end en fase, da 16 x 230V = 3680W. #0: Jeg ville lige tjekke instruktionsbogen, for det kan være den tidligere ejer har sat den maximale ladestrøm ned til minimum. Jeg tror minimum ladestrøm for kona er 6A. 3 x 6 A x 230 A = 4140 W ~ 4,2 kW, som passer meget godt med din observation.
--
lorem ipsum et dolores
#10
Mrberk11
Bruger
12-12-2023 14:17

Rapporter til Admin
Hej Alle, mange tak for jeres svar. Opladningen står lige nu som MAXIMUM i bilen, og tænker derfor ikke at det er en indstilling i bilen (medmindre der er en indstilling jeg har overset). Selve ladeboksen er indstillet til 20A. Det er en Zapp Maxicharger, med et kabel som kan 'tage' Fase 3 ladning. Jeg begynder at undre mig over at det måske kunne være relæet indenfor eller noget med setup af ladeboksen?
--
Meshify C | R5 3600 | MSI B450 TOMAHAWK MAX | Corsair DDR4-3200 C16 | ECorsair TX-M Series TX650M | 2070 S | Crucial 1TB SSD | ASUS VG258Q 144hz
#11
Mattii
Monster Nørd
12-12-2023 14:18

Rapporter til Admin
#10 Hvis det både sker på kontoret og derhjemme, så tyder det altså på det er bilen. Det virker som om du har ignoreret #3 fuldstændigt
--
#12
CyberOpz
Monster Supporter
12-12-2023 14:21

Rapporter til Admin
#10 - Vil også mene at din bil maksimalt understøtter 1 faset opladning. Alternativt, hvis du kan har brugt det samme kabel, så kan årsagen også ligge der. Men som #3 er inde på, så skal du nok starte med at søge bekræftelse på at bilen rent faktisk indeholder en 3 faset lader.
--
Sidst redigeret 12-12-2023 14:22
#13
GodOnDuty
Maxi Supporter
12-12-2023 14:44

Rapporter til Admin
Vi har selv en Koma EV fra 2020 og var opmærksomme på at flere af dem kun ladede med 1 fase svarende til 3.6kw. Når vi spurgte forhandlerne om de kunne opgraderes til 3 faser, var svaret nej, men man kunne købe en dims der gjorde at man trak 32A på 1 fase svarende til 7.2kw. Så essensen er at hvis jeres bil ikke kan lade med 3 faser, er jeres bedste mulighed at kunne komme op på 7.2kw Der er stadigvæk mulighed for at lade med 50kw(tror nok det er 50, vi har aldrig brugt det) på de store tankstationer
--
NZXT Phantom 820 White - Seasonic Platinum 1000W - MSI z97 MPower - i7-4790k - 16 GB Kingston FuryX RAM - MSI 290 - ASUS Xonar STX - Dell U2711
#14
Mrberk11
Bruger
12-12-2023 14:49

Rapporter til Admin
#13 Ja okay, det er en KONA 64 EV fra 2020, alle steder på nettet står der at den 'burde' være 3-faset, men nok bedst lige at ringe til Hyundai. For den lader jo trods alt på 4,3kw. Hvilket slet ikke giver mening for mig, da det jo er mere end fase-1 ladning. :-) Hvilken "dims" er det? Den er jeg meget interesseret i haha :-)
--
Meshify C | R5 3600 | MSI B450 TOMAHAWK MAX | Corsair DDR4-3200 C16 | ECorsair TX-M Series TX650M | 2070 S | Crucial 1TB SSD | ASUS VG258Q 144hz
#15
Mattii
Monster Nørd
12-12-2023 15:04

Rapporter til Admin
Tvivler stærkt på man kan købe en dims der på magisk vis gør at du kan trække 32A på 1 fase. https://blog.bilbasen.dk[...] Dette skyldes det særlige danske Fællesregulativ, hvor netselskaberne stiller krav til, at man maksimalt må trække 16A på én fase. Ved fasestrømme over 16A skal strømmen fordeles ligeligt på mindst to faser.
--
#16
Mrberk11
Bruger
12-12-2023 16:05

Rapporter til Admin
#11 den har jeg misset! Tak! #3 hvordan tjekker man ladestikker?
--
Meshify C | R5 3600 | MSI B450 TOMAHAWK MAX | Corsair DDR4-3200 C16 | ECorsair TX-M Series TX650M | 2070 S | Crucial 1TB SSD | ASUS VG258Q 144hz
#17
CyberOpz
Monster Supporter
12-12-2023 16:36

Rapporter til Admin
#14 - Det er en fasefordeler. Den slår lidt populært to 16 amp faser sammen til en 32 amp fase. De er efterhånden ret kostbare og sjældne. Det er også forbundet med et vist tab at anvende fasefordeler. Det lyder til du er relativ ny i elbilsverdenen. Der burde være en forhandler, der har vejledt dig i ladeløsning til bilen, når den nu den formentlig er lidt særlig med en faset lader...
--
Sidst redigeret 12-12-2023 16:39
#18
Nubi
Ultra Nørd
12-12-2023 16:50

Rapporter til Admin
Så vidt jeg husker kan du angive ladehastighed i bilen separat for både AC og DC ladning, har du tjekket at begge står til maksimum? Det er AC ladning der er vigtig i denne henseende. Jeg er nemlig enig med #9 i det lyder som en kunstig begrænsning til 6A x 3 faser. Du kommer ikke i nærheden af 4,3kw på én fase med en 16A lader (som er det der sidder i Kona, så en fasefordeler løsning vil heller ikke hjælpe dig da bilen ikke vil trække 32A på en fase).
--
Sidst redigeret 12-12-2023 16:52
#19
TisseFrans
Gigabruger
12-12-2023 16:56

Rapporter til Admin
Er det ikke et kendt "issue" at mange Kona købere er ikke blevet gjort opmærksomme på at 3-faset opladning ikke er standard men et tilvalg? Synes jeg at jeg har læst et sted...
--
#20
Schalburg
Semibruger
12-12-2023 17:38

Rapporter til Admin
Prøv at se om den ikke er begrænset i bilen. 4300W er mere end 16A på en fase hvis den lader på 3 faser er det ca 6A pr fase den lader med, og lyder som om den er sat til max 6A i bilen. Vilken Lade Box har du fået sat op, du burde kunne se om den lader med 1 eller 3 faser i appen til lade boxen Std er man har 25A ind i huset
--
#21
Nikkip
Ny på siden
12-12-2023 17:57

Rapporter til Admin
Tag et kig på din bil om den har 3 faser. https://www.ok.dk[...] https://www.ok.dk[...]
--
Sidst redigeret 12-12-2023 18:00
#22
afrom1
Monsterbruger
12-12-2023 18:15

Rapporter til Admin
#20 #18 4300w passer fint nu hvor op har sagt ladeboksen er sat til 20A men som andre har nævnt skal op nok have en fasefordeler hvis han skal kunne lade med mere end 1 fase
--
Sidst redigeret 12-12-2023 18:18
#23
bill.gates
Juniorbruger
12-12-2023 20:22

Rapporter til Admin
#9 Du kan ikke bare gange med 3 for at gå fra 1 faset installation til 3 faset installation.
--
#24
Nubi
Ultra Nørd
12-12-2023 21:19

Rapporter til Admin
#22 > Der er ingen biler der trækker 20A - de er altid speccet til 16A eller 32A (og 32A er mig bekendt kun Renault og Nissan) Jeg har Kia udgaven af Kona'en (e-Niro) og den er med 16A lader, uanset om det er den 3-fasede eller 1-fasede model.
--
#25
GodOnDuty
Maxi Supporter
12-12-2023 21:30

Rapporter til Admin
En helt anden mulighed kan være en indstilling i den app du bruger. Det ser ud til at Zapp bruger Monta og derved har Easee som styring. Det kan både være i Zapps egen app eller i Monta eller i Easee Hvis du bruger Easee kan du se om der er en begrænsning her: 1. Tryk på "pil ned" i øverste højre hjørne 2. Tryk "anlægsindstillinger" 3. Se hvad der står under "Strøm" i punktet "Ladestrøm" og ret det evt. Vi bruger ikke zapp eller Monta, så ved ikke om man kan pille ved det i dem. Anyhow, hvis du er fra Kbh/nordsjælland er du velkommen til at kigge forbi til en "sammenligning"
--
NZXT Phantom 820 White - Seasonic Platinum 1000W - MSI z97 MPower - i7-4790k - 16 GB Kingston FuryX RAM - MSI 290 - ASUS Xonar STX - Dell U2711
--
Sidst redigeret 12-12-2023 21:32
#26
alexjakobsen
Ny på siden
13-12-2023 00:16

Rapporter til Admin
Uden at være elektriker, synes jeg at det lyder til at den kun kører på 1 fase. De fleste ladere kan sættes op på mellem 1 og 3 faser og det vil da give mening at du får ca 1/3 ladeeffekt at kun at lade op med 1/3 faser.
--
10 års erfaring hos https://pcservicecenter.dk[...]
#27
eStevns
Monsterbruger
13-12-2023 11:51

Rapporter til Admin
#10 Svigerfar har en første generation Kona EV, om software er opdateret ved jeg ikke, men der er indstilling både for AC og DC opladning, så som andre siger tjek begge. Tjek evt også på en tredje oplader som bliver forslået, er en ret nem test. #9 Når man skal udregne total effekt for flere faser ser det med dit eksempel således ud: v3 x 6A x 400V
--
#28
SilverTail
Semibruger
13-12-2023 14:19

Rapporter til Admin
Baseret på den er fra "2020", kan det jo godt være en 2019 model, med kun 1 fase til opladning og derfor kun 4,3 kw. Hvis det skulle ske at være en 2020 model, hvor der ikke er lavet tilvalg ( kan være forhandleren ikke oplyste om det ), så er det forsat 4,3 kw no matter what.
--
Nuværende PC: I5-11600K, 32GB ram, RTX 2060 Super Arkserver: I7-4770K, 22GB ram
#29
Rokokko
Semibruger
13-12-2023 15:59

Rapporter til Admin
Det lyder til dit batteri er for koldt og soc er for høj. Prøv at køre fx 130 på motor vejen i en time og tilslut så din hjemmelader igen. Ps. min Enyaq lader helt ned til kun 2 Kw ved -7 grader udenfor hvis bilens batteri er blevet koldt efter brug. men den lader med 10.5 Kw ved varmt batteri. Mvh Rokokko
--
#30
Nubi
Ultra Nørd
13-12-2023 16:26

Rapporter til Admin
Nu må i altså stoppe med det 1 fase snak ;-) 1 fase kan ikke levere 4,3kW da regnestykket hedder 230v * 16A = 3680 watt (typisk afrundet til 3,7kW) Så hvis bilen lader med 4,3kW stammer det fra mere end 1 fase.
--
#31
h-m
Ultrabruger
13-12-2023 19:06

Rapporter til Admin
0# at ladeboksen er indstillet til 20A, så hvis det er 20A på 1 fase tilsvarer det maximalt 4,6kW.
--
#32
Nubi
Ultra Nørd
13-12-2023 19:32

Rapporter til Admin
#31 > Hvordan skulle det fungere når laderen i bilen kun kan aftage 16A? "Ladeboksen" er jo ikke en lader, den leverer bare strøm til laderen som sidder i bilen. Det er bilen der styrer ladestrømmen (16A) og boksen der styrer spændingen (230V)
--
#33
benjamin7
Junior Supporter
13-12-2023 21:14

Rapporter til Admin
Hvor i verden er du fra ? jeg selv er fra midtjylland, hvis det er i nærheden kunne jeg tag vores en tur forbi og prøve og sidde stikke i og se hvad den så siger, på den måde om det er lader eller bil
--
#34
CyberOpz
Monster Supporter
14-12-2023 08:25

Rapporter til Admin
#32 Hyundai Kona kan lade på en fase op til 32 amp. Kan vores Tesla Model 3 også. Vi prøvede det i Disneyland Paris sidste år. FDM havde faktisk en artikel om bilen fra 2018: https://fdm.dk[...]
--
Sidst redigeret 14-12-2023 08:31
#35
Ostehaps8600
Ny på siden
14-12-2023 12:22

Rapporter til Admin
og det er det samme på både arbejde og hjemme.. er der nogen forskel i de ladeløsninger eller er det samme. da jeg kiggede på ELbil tilbage i 2021, der kiggede jeg på en kona der var fra tyskland, og der nævnte sælgeren at der er forskel på rene danske bil og biler der er importeret.. Der har også være en del sager med tyskere der leget et sommerhus i danmark og sætter deres elbil til en stikkontakt og sikringerne de slår fra, fordi de har andre regler på strøm end vi har her i danmark. tyskerne må fx trække op til 32A (googlede lige hurtigt og fandt "DIN VDE 0620"" Så hvis din bil er tysk og din eletrikker har sat en 20A sikring i eltavlen, så kan det være derfor.
--
AM4 200ge/64gb/passiv
#36
CyberOpz
Monster Supporter
14-12-2023 12:46

Rapporter til Admin
#35 - præcis. Og det kan være værre end det. Hvis elinstallationens maksimale tilslutning er 20 amp, så kan man komme ud for at sikringerne i vejen springer og/eller el net selskabet kommer med krav om udvidelse ift. aftaleforholdet.
--
#37
Nubi
Ultra Nørd
14-12-2023 19:34

Rapporter til Admin
#34 > Nej hvor spøjst, min Kia (som deler vildt meget hardware med konaen) er speccet med 16A lader. Og den Kona jeg overvejede at købe fik jeg også at vide havde 16A lader (dog en 2022 model) Men fair nok, så kan det potentielt godt være en 20A 1 faset ladning.
--
#38
peabush
Ny på siden
15-12-2023 23:56

Rapporter til Admin
Jeg har ikke Kona men jeg har en option i min elbil bil hvor jeg kan "Reducere ladestrøm" hvis jeg kobler mig på en bedstemor lader. Ladestrømmen er gevaldigt reduceret på trods af jeg sætter 11kW ladning til. Eftersom det er både "ude og hjemme" du oplever det så tænker jeg det er noget med bilen. En indstilling eller selve laderen i bilen der måske ikke kører på alle cylindre. Måske et feature? ;)
--
#39
Schalburg
Semibruger
16-12-2023 22:08

Rapporter til Admin
En Kona med 3 faser kan MAX lade med 11kw, lige meget hvad din lade box er sat til. Den kan ikke trække 20A, med mindre du har en model Jeg ikke kender til. De fleste kan kun lade med 11KW
--
Sidst redigeret 16-12-2023 22:08
#40
JunkStar DeLuxe
Mega Nørd
19-12-2023 10:14

Rapporter til Admin
Hvad kom du frem til? Er bilen med 1-faset lader?
--
http://www.l0rn.nu[...]
#41
Schalburg
Semibruger
19-12-2023 15:05

Rapporter til Admin
Kona fra 2020 og bagud er std 1 faset, med mindre du betaler for opgradering til 3 faset
--
#42
the688
Guru
19-12-2023 15:28

Rapporter til Admin
#41 - læs tråden?
--
"ORK SATME!"
#43
Mrberk11
Bruger
04-01-2024 09:49

Rapporter til Admin
Tilbage fra juleferie, og tilbage på HWO. Jeg vil sige mange tak for hjælpen til jer alle. Relæet vi havde ude ved os, var sat til MAX 20A. Hvilket gjorde at den ikke kunne oplade med fuld power. Den er nu ændret til 32A (elektriker har været ud at kigge på det, og fået sat det fint op), og indstillingerne til lade-boksen er opdateret. Den oplader nu med 'fuld' power, og vi kan konkludere at det ER FASE-1 ladning den har, og lader nu med de 7,1-7,3 som den burde gøre som en FASE-1 ladning. Tusinde tak for hjælpen!!!
--
Meshify C | R5 3600 | MSI B450 TOMAHAWK MAX | Corsair DDR4-3200 C16 | ECorsair TX-M Series TX650M | 2070 S | Crucial 1TB SSD | ASUS VG258Q 144hz

Opret svar til indlægget: Elbil lader med 4,3 kw. Hvorfor?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE