Det er korrekt. At det så er dårlig service er jo så en anden side af sagen.
--
Hvis der er en højere pris på den større størrelse, så kan du ikke forlange at købe det større par til samme pris som dem der var for små.
--
Ryzen 5700x | 16 GB RAM 3200 MHz
ASUS STRIX B550-F | PNY 480 GB SSD | Kingston NV2 NVMe - 1TB
ASRock Rx 6800 XT 16 GB | NZXT C850 | Corsair H115i
--
Sidst redigeret 05-12-2023 12:13
ok tak, syns det lyder sindsygt jeg ikke må ombytte en sko fordi den er for lille til str størrelse(købt i webshop) uden jeg skal betale merpris fordi tilbud er udløbet
men så blev jeg det klogere
--
jep jep
Man kan vel sammenligne det med et 50" vs 55" TV eller 14" vs 16" bærbar.
Det er to forskellige produkter, selvom de minder meget om hinanden.
Derudover, så forstår jeg problemet som om, at du har købt en sko til 500 kr og har så opdaget at den ikke passer, så du vil gerne have en anden størrelse.
Du køber Sko str. 40 -> handel indgået
Du returnerer sko str. 40 -> handel afsluttet/ophævet
Du køber sko str. 41 -> NY handel indgået
Der er ikke noget at komme efter lovmæssigt, men de Zalando har avance på flere hundrede kroner på sådan et par sko, så forstår ikke at de ikke bare yder den gode service og matcher de mindres sko pris.
--
ja jeg vil jo mene man skal ha lov bytte sin vare hvis den ikke passer,. især i en online shop , det jo ikke en ny handel jeg har en seddel jeg tigger af er for små vil godt ha dem ombyttet til større model
og sammenligne med bærbar og tv arh det syns jeg ikke helt da du får et bedre produkt,...
--
jep jep
--
Sidst redigeret 05-12-2023 12:24
#5 - Du har lov til at returnere produktet i hvert fald 14 dage efter køb ved blandt andet onlinesalg. Nogle tilbyder længere tids returret og ombytningsservices og hvad ved jeg.
I lovens øjne, så foregår det som jeg beskrev tidligere.
Dit første køb er en isoleret sag og derfor har stort set intet at gøre med hvad der sker EFTER at du har returneret varen, hvilket du gør, ikke på baggrund af mangler, men at du selv har købt det forkerte produkt.
Det vil sige, at når du sender varen retur, så står der 500 kr kreditnota hos Zalando. Dem får du som udgangspunkt tilbagebetalt på dit kreditkort, MEDMINDRE at du aftaler med Zalando, at de skal bruges på et andet produkt.
Zalando beholder altså dine penge, så man ikke behøver bøvle med at sende penge frem og tilbage. Men dette har intet med lovgivningen at gøre. Loven anser dette som, at du får dine 500 kr retur, får den isoleret sag afsluttet, og SÅ du går ind på Zalando med 500kr igen. Derfor kan du ikke kræve et andet produkt til samme pris, eller endda samme produkt til en tidligere pris, fordi den gamle sag er afsluttet og ude af verden.
Om Zalando så burde tilbyde noget bedre, det må være op til Zalandos selv at vurdere, og så kan man jo så overveje om det er dem man gider være kunde hos.
--
Etop derfor vi plejer at bestille 2-3par sko hjem, hvis du det givne mærke man køber er små eller store i str...
men det er så ikke alle mærker man kan have flere ordre på af gangen...træls
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
det har intet med købeloven at gøre
du køber sko
åbner pakken = bum, du mister dine 14 dages returret
derefter er det zalandos egen service-niveau der afgører hvad der skal ske
jeg har købt sko hos vivo. der kan man printe skostørrelsen ud på et A4 ark, og så kan man bare sætte foden på papiret og se hvilken størrelse man skal bestille. Det er satme genialt. :D
--
Sidst redigeret 06-12-2023 08:13
#8 Man mister da ikke returretten fordi man åbner og prøver skoen? Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.
#0 er dit problem ikke at du har købt et par sko på tilbud, og nu du vil have dem byttet, er tilbuddet udløbet? I såfald tror jeg ikke der er noget at gøre. Det er bare dårlig stil af Zelando, men inden for deres gode ret.
--
#8
Du har som udgangspunkt altid 14 dages fotrydelsesret ved online handel. Med enkelte undtagelser som f.eks. madvarer, tilpassede varer osv.
Og nej, denne ret forsvinder ikke ved du åbner pakken (og prøver skoene/tøjet). Kun ved værdiforringelse af varen, kan shoppen nægte at betale det fulde beløb tilbage.
Kilde: Forbrugerombudsmanden.
EDIT:
Zalando har meget ofte forskellige priser på forskellige størrelser. Jeg er næsten sikker på de er forpligtede til (hvis ikke lovmæssigt, så sikkert iflg. deres egne salgsbetingelser) at bytte til en anden størrelse, hvis prisen på denne ellers er det samme, uanset om "tilbuddet er udløbet" eller ej. Så jeg gætter på prisen på den størrelse du ville bytte til, fra starten har været en anden.
--
Sidst redigeret 06-12-2023 09:05
Mit edit var selvfølgelig til #0 og ikke til #8 :)
--
Der er ting jeg skulle have købt på black friday, som jeg ikke fik taget mig sammen til at købe. De er nu steget i pris. Sådan er det jo. Det er der ikke noget svineri over. You snooze you lose.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#10
Zalando er ikke forpligtede til noget som helst.
Der er fortrydelsesret, ikke "ombytning til anden størrelse"-ret.
Mange webshops har sågar specificeret i deres betingelser, at hvis du ønsker at bytte til en anden størrelse, så skal du benytte din returret og derefter bestille produktet i en anden størrelse.
--
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
Købeloven eller ej, så er det godt nok ringe service af en virksomhed der lever af at sælge tøj og sko til folk. Man ved jo man aldrig kan regne med størrelser osv.
Kan ikke huske jeg nogensinde er blevet opkrævet en ny pris ved en ombytning.
--
ud i en fysisk butik og støtte lokal handel, så havde dette problem aldrig opstået (:
--
-----------------------------------
Status på B/W-listen: +2/-0
-----------------------------------
#13
Du har selvfølgelig helt ret.
--
Zalando får skoen retur. Jeg blev lidt klogere
Troede da trods alt man havde ret til få byttet en vare til en anden der passede .
--
jep jep
De råder til at man køber flere sko så sender man bare dem der ikke passer tilbage, jeg var igennem det samme sidste år, jeg mener endda at de første trækker pengene 14 dage efter køb eller noget i den stil :)
--
Zalando har ikke nødvendigvis alle vare på lager, og en bestilling kan godt komme fra en tredje part - men blive leveret af Zalando. Derfor vil du også for nogle vare se en pris på størrelse 40 der er 400 kr. og størrelse 41 der er 800 kr.
Som de andre siger, du har ikke ‘ret’ til en ombytning, men du har ‘ret’ til at benytte dig af dine 14 dages fortrydelsesret ved et online køb.
Se det sådan her. Skal du også have ‘ret’ til at bytte en grøn trøje til en blå, fordi du ikke er fan af farven,
når du ser den i virkeligheden? Det er samme model og størrelse? Nej vel, der er man ikke i tvivl. Det samme gør sig principielt gældende for sko af forskellige størrelser. Det er to forskellige varer.
--
Det er helt lovligt fra dem ja. Dårlig service? Måske. Men der er også nogen gange farver / størrelse ændrer pris på varen. Så for dem er det nemmere bare sige handlen er afsluttet og starter på en ny en. Det ville være en helt anden historie, hvis du havde købt noget der var i stykker og du bare ville bytte til en anden.
--
#8
Det du skriver er ikke rigtigt.
Hele idéen med de 14 dage er netop at du kan se og prøve vare. Altså må du gerne åbne æsken og prøve skoen.
"Må du prøve varen, før du fortryder dit køb?
Butikken skal kunne sælge varen videre, hvis du fortryder dit køb. Derfor skal varen fremstå som ny, når du sender den retur til sælgeren.
Du må derfor gerne prøve varen– men du må ikke tage varen i brug."
https://taenk.dk[...]
--