Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Bil km vs alder

Af Bruger Vegapunk | 18-11-2023 19:51 | 1156 visninger | 15 svar, hop til seneste
Jeg er ved at kigge efter ny brugt bil og håber folk vil dele deres mening/erfaring med en bils kilometer anal vs dens alder. Kigger pt. på en bil der er fra 2013 mk2 med 385k på bagen til 46.000kr Samtidig er der en anden bil, men samme model blot mk1 fra 2010 med 225k til 36.000kr Begge er diesel biler. Skræmmer de 385k jer? Hælder nemlig selv lidt til den nyere model da der er mere udstyr/sikkerhed med i den nye model. Samtidig er min tanke at bilen med de 385k er blevet brugt til lange ture som er sund for bilen, frem for mere bykørsel.
--
#1
ToFFo
Guru
18-11-2023 19:54

Rapporter til Admin
Hvilke biler er der tale om? Det er temmelig relevant hvilke biler det er, da forskellige mærker/modeller har haft forskellige årgange med forskellige problemer. Det er ikke kun kilometer/alder der er vigtigt, men bestemt også mærke/model.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#2
Vegapunk
Bruger
18-11-2023 19:55

Rapporter til Admin
#1 Det er en hyundai i30
--
#3
ToFFo
Guru
18-11-2023 20:00

Rapporter til Admin
Altså hvis de begge er blevet vedligeholdt ordentligt, er der nok masser af kilometer i dem endnu. Jeg antager der er lidt mere luksus i den nyere model, så umiddelbart ville jeg nok gå efter den der passer bedst til dine ønsker og behov. Altså forudsat alt service er overholdt i begge.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0. Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#4
*NEO*
Giga Nørd
18-11-2023 20:09

Rapporter til Admin
Det kommer an på hvem der har kørt den ikke så meget andet, sammenlign med en brugt kæreste du finder på en billig bar, hun har knaldet 100 mænd på 3 år, bruger ikke ansigtscreme , barbere sjælendt ben osv, eller du finder en lettere brugt kæreste i baren på hilton, jovist hum tager amf for at holde sig vågen, men hun har passet bedre på sig selv og brugt penge på spa behandlinger osv.
--
ASUS B550 E-Gaming / Ryzen 7 5800X / 32 GB G-Skill NEO / 3060TI / Corsair 650W / Samsung 980 Pro 1TB / Spectrix 1TB / Fractal Design S2 Vision RGB
#5
Fc Junkies
Monster Nørd
18-11-2023 20:12

Rapporter til Admin
Har de partikelfilter så de må køre ind i større byer?
--
Mvh Fc Junkies
#6
Vegapunk
Bruger
18-11-2023 20:15

Rapporter til Admin
#5 ja det har de begge
--
#7
Fc Junkies
Monster Nørd
18-11-2023 20:17

Rapporter til Admin
#8
Kristina
Monster Nørd
19-11-2023 01:47

Rapporter til Admin
Selvom jeg ikke er vild med anekdoten i #4, så er jeg enig. Dog med den tilføjelse: servicehistorik. Servicehistorik betyder også noget, og jeg ville - helt klart - selv gå efter en med service OK. Dernæst vil jeg kigge på alder, før jeg vil kigge på km. For er bilen blevet behandlet ordentligt (med service OK), og er det et langtidsholdbart mærke med høj driftssikkerhed, så er statistikken klar: alder er bedre at gå efter end antal km.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
#9
Ulrik
Supporter
19-11-2023 08:30

Rapporter til Admin
Kender ikke noget til mærket, men med biler med de kilometer kan man godt forvente løbende udgifter. Ud over de normaler service med olieskift, bremser, div. Filtre og kobling, så kan ældre dieselbiler godt blive dyre i længden. Partikelfilter er noget man skal forvente skal skiftes på et tidspunkt. Så er der dyserne og turboen der også begge kan være meget dyre at få skiftet. Som sagt kender jeg ikke modellen, men der kan også være problemer med egr ventiler og tilstoppede indsugninger på dieselbiler. køber man en ældre dieselbil, så skal man bare forvente lidt udgifter til at holde den kørende.
--
#10
Joller79
Supporter Aspirant
19-11-2023 14:45

Rapporter til Admin
service/olieskift, se efter i servicebog, der SKAL være skiftet olie regelmæssigt(15-20000km) intervaller. gearolieskift er en god ting , de hyuondai i30/kia ceed kan have drilske skiftekonsoller. koblingerne på dem har det med at gå, tegn på det er hård pedal, eller koblingspunkt MEGET lavt( der SKAL NYT PÅ) udluftning hjælper ikke her. med de km, skal du være forberedt på du er gift med bilen, den blir svær/umulig at komme af med igen, så der burde være mulighed for at få dem endnu billigere. RUST RUST OG RUST... supplerende rustbeskyttelse er alfa omega på disse biler, helst fra ny.. alle de salgsannoncer med "tidligere undervognsbehandlet) er ikke meget værd, for det lugter langt væk af en bahandling der er gevet for sent.
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, lenovo rtx 3070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
#11
ReneWagner
Supporter
19-11-2023 16:46

Rapporter til Admin
Synes det lyder pænt dyrt for begge biler - ældre diesel biler med masser af kørte km
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
#12
Martin.v.r
Guru
19-11-2023 16:59

Rapporter til Admin
Disel går 1mill + hvis man ellers passer dem,motoren holder længer en bilen,som regl,med mindre biler er behandlet godt -039øre pr køre km de første 10år -20/30k til forhandlen
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
--
Sidst redigeret 19-11-2023 17:00
#13
Lobber333
Guru
19-11-2023 17:11

Rapporter til Admin
#10 Vi havede en i30 i 9 år uden det mindste form for rystbeskyttelse afundervognen eller andet. Vi skifte de få dele som gik i stykker (har vi altid gjort med vores biler) Den kørte så fint så fint. Jeg ville bestemt siger at en i30 er en fin bil. ( vores blev skiftet ud ved de 190000km ) Og ingen rust at bemærke.
--
Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe
--
Sidst redigeret 19-11-2023 17:12
#14
Sofacykel
Mega Supporter
19-11-2023 17:45

Rapporter til Admin
400.000 km så er en bil altså ved at være godt brugt og træt. Tingene har snurret meget alle de steder de skal snurre. 225 er der hvor man skal begynde at tænke på taktkæde/tandrem, bøsninger og undervogn generelt osv. Godt nok ikke nogen jeg ville røre med en ildtang.
--
R7 5700, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX+STU - Nom!
#15
Joller79
Supporter Aspirant
19-11-2023 17:51

Rapporter til Admin
#13. enig de kører bare de biler.. men alt kommer an på vedligehold. og de km trådstater er inde på, så er støddæmpere, bøs i undervogn osv bare trætte, og en sådan bil vil være umulig at sælge igen....jo der er købere ti lalt, meeen det tager tid. alle de i30/ceed osv fra de to mærker som jeg har hafgy fingre i er rustne i undervognen efter 3-4 år, skulle montere træk på en håndfuld for et par år tilbage, da de var 4 år gl, alle samlinger i bund var røde og opkogte, men ikke gennemtærede, samt alle de gevinder træk skulle monteres i skulle have en tur med snittap, så hurtig ruster de..
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, lenovo rtx 3070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q

Opret svar til indlægget: Bil km vs alder

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning