Hvilke biler er der tale om?
Det er temmelig relevant hvilke biler det er, da forskellige mærker/modeller har haft forskellige årgange med forskellige problemer. Det er ikke kun kilometer/alder der er vigtigt, men bestemt også mærke/model.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
#1 Det er en hyundai i30
--
Altså hvis de begge er blevet vedligeholdt ordentligt, er der nok masser af kilometer i dem endnu. Jeg antager der er lidt mere luksus i den nyere model, så umiddelbart ville jeg nok gå efter den der passer bedst til dine ønsker og behov. Altså forudsat alt service er overholdt i begge.
--
Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret)
Det kommer an på hvem der har kørt den ikke så meget andet, sammenlign med en brugt kæreste du finder på en billig bar, hun har knaldet 100 mænd på 3 år, bruger ikke ansigtscreme , barbere sjælendt ben osv, eller du finder en lettere brugt kæreste i baren på hilton, jovist hum tager amf for at holde sig vågen, men hun har passet bedre på sig selv og brugt penge på spa behandlinger osv.
--
ASUS B550 E-Gaming / Ryzen 7 5800X / 32 GB G-Skill NEO / 3060TI / Corsair 650W / Samsung 980 Pro 1TB / Spectrix 1TB / Fractal Design S2 Vision RGB
Har de partikelfilter så de må køre ind i større byer?
--
Mvh
Fc Junkies
#5 ja det har de begge
--
Selvom jeg ikke er vild med anekdoten i #4, så er jeg enig. Dog med den tilføjelse: servicehistorik. Servicehistorik betyder også noget, og jeg ville - helt klart - selv gå efter en med service OK. Dernæst vil jeg kigge på alder, før jeg vil kigge på km. For er bilen blevet behandlet ordentligt (med service OK), og er det et langtidsholdbart mærke med høj driftssikkerhed, så er statistikken klar: alder er bedre at gå efter end antal km.
--
Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
Kender ikke noget til mærket, men med biler med de kilometer kan man godt forvente løbende udgifter. Ud over de normaler service med olieskift, bremser, div. Filtre og kobling, så kan ældre dieselbiler godt blive dyre i længden. Partikelfilter er noget man skal forvente skal skiftes på et tidspunkt. Så er der dyserne og turboen der også begge kan være meget dyre at få skiftet.
Som sagt kender jeg ikke modellen, men der kan også være problemer med egr ventiler og tilstoppede indsugninger på dieselbiler.
køber man en ældre dieselbil, så skal man bare forvente lidt udgifter til at holde den kørende.
--
service/olieskift, se efter i servicebog, der SKAL være skiftet olie regelmæssigt(15-20000km) intervaller.
gearolieskift er en god ting , de hyuondai i30/kia ceed kan have drilske skiftekonsoller.
koblingerne på dem har det med at gå, tegn på det er hård pedal, eller koblingspunkt MEGET lavt( der SKAL NYT PÅ) udluftning hjælper ikke her.
med de km, skal du være forberedt på du er gift med bilen, den blir svær/umulig at komme af med igen, så der burde være mulighed for at få dem endnu billigere.
RUST RUST OG RUST...
supplerende rustbeskyttelse er alfa omega på disse biler, helst fra ny..
alle de salgsannoncer med "tidligere undervognsbehandlet) er ikke meget værd, for det lugter langt væk af en bahandling der er gevet for sent.
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
Synes det lyder pænt dyrt for begge biler - ældre diesel biler med masser af kørte km
--
Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram
Disel går 1mill + hvis man ellers passer dem,motoren holder længer en bilen,som regl,med mindre biler er behandlet godt
-039øre pr køre km de første 10år
-20/30k til forhandlen
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
--
Sidst redigeret 19-11-2023 17:00
#10 Vi havede en i30 i 9 år uden det mindste form for rystbeskyttelse afundervognen eller andet. Vi skifte de få dele som gik i stykker (har vi altid gjort med vores biler) Den kørte så fint så fint. Jeg ville bestemt siger at en i30 er en fin bil. ( vores blev skiftet ud ved de 190000km ) Og ingen rust at bemærke.
--
Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe
--
Sidst redigeret 19-11-2023 17:12
400.000 km så er en bil altså ved at være godt brugt og træt. Tingene har snurret meget alle de steder de skal snurre. 225 er der hvor man skal begynde at tænke på taktkæde/tandrem, bøsninger og undervogn generelt osv.
Godt nok ikke nogen jeg ville røre med en ildtang.
--
R7 5700, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX+STU - Nom!
#13.
enig de kører bare de biler..
men alt kommer an på vedligehold.
og de km trådstater er inde på, så er støddæmpere, bøs i undervogn osv bare trætte, og en sådan bil vil være umulig at sælge igen....jo der er købere ti lalt, meeen det tager tid.
alle de i30/ceed osv fra de to mærker som jeg har hafgy fingre i er rustne i undervognen efter 3-4 år, skulle montere træk på en håndfuld for et par år tilbage, da de var 4 år gl, alle samlinger i bund var røde og opkogte, men ikke gennemtærede, samt alle de gevinder træk skulle monteres i skulle have en tur med snittap, så hurtig ruster de..
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q