Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Ny Tesla Model Y

Af Elitebruger DonBonzini | 18-11-2023 16:38 | 4456 visninger | 25 svar, hop til seneste
Hej Er på nippet til at købe en Tesla Model Y, inden vi sætter vores underskrift er der så noget som vi skal være opmærksomme på? Det er en lagermodel vi kigger på, så vi er lidt begrænsede i vores tilvalg, men synes egentlig at de passer fint til vores krav. Det kan være alt fra ladeløsninger, opgraderinger, vinterdæk etc. Og naturligvis er der et alternativ som vi skal overveje i omegnen af 400k, jeg synes vi har været alle alternativer igennem...... Vi forventer at køre 20-25.000 km om året. Et par ture rundt i DK og en enkelt tur til Italien om sommeren. Ellers er den til arbejde, 50 km om dagen og de vanlige familiebesøg ca. 440km ialt. Jeg synes at der er en del negative erfaringer på nettet, men dem som vi kender, der har en Tesla, har ikke noget negativt at sige. Fyr løs.... DB
--
#1
Fc Junkies
Monster Nørd
18-11-2023 17:02

Rapporter til Admin
Altså det virker som om at vinterdæk er ret så dyre til den: https://www.hardwareonline.dk[...] Men fed bil! Og super pris med den nylige nedsættelse på lagerbiler! Se om der står noget du kan bruge her: https://fdm.dk[...]
--
Mvh Fc Junkies
#2
DonBonzini
Elitebruger
18-11-2023 17:07

Rapporter til Admin
Ad1: vinterdæk 16k til LR (mod 26k for performance). Kan se at man kan finde nogle til ca 13k andre steder end Tesla..... Ad2: har læst artiklen, også derfor jeg var lidt ekstra opmæsksom på om der var nogle opgraderinger som man ikke kunne undvære og derfor holde sig fra lagermodellerne?
--
#3
Fc Junkies
Monster Nørd
18-11-2023 17:28

Rapporter til Admin
Det jeg læser de fleste steder er at det er en fed bil, men assistentsystemerne er ikke meget bevendte. Men det har du jo nok også set/googlet dig til :-) Syntes ikke at den "nye" Y ser ud til at være en bedre option.
--
Mvh Fc Junkies
#4
MOAAA
Gigabruger
18-11-2023 17:35

Rapporter til Admin
Hvis du lige klapper hesten i et kort øjeblik, så er der formodentlig en opdateret Model Y på vej på gaden, ligesom Model 3 fik en Highland update, så har de Kinesiske modeller fået led lys i kabinen mv.
--
#5
tehturner
Megabruger
18-11-2023 18:04

Rapporter til Admin
Lease den ved tesla.
--
#6
DonBonzini
Elitebruger
18-11-2023 18:34

Rapporter til Admin
#3 ja, læser og høre lidt forskelligt, nogle synes der er problemer med assistenten andre ikke... #3+4 ja, sådan er det, der er jo ofte nye modeller på vej, men kan det forsvares at gå glip af lagerranatten på 45k, for at få den opgraderede model? #5 Leasing, ja har kigget på det, men med de planlagte afgiftsstigninger 92k over de næste 3 år, så er min tanke at jeg får en del af værditabet dækket, hvorfor 4.850+36+15000=190.000 i 3 års leasing er ret dyrt for en bil til 340.000 (lagermodel) model y standard
--
#7
*NEO*
Giga Nørd
18-11-2023 20:14

Rapporter til Admin
Husk at du vil tabe mange penge på en elbil, elbiler med langt bedre batterier er lige om hjørnet, samt det skal være meget lettere at skifte batteri på elbiler ifølge eu lov, derfor vil de gamle elbiler som den du vil købe miste meget værdi når gen. 2.0 kommer ud.
--
ASUS B550 E-Gaming / Ryzen 7 5800X / 32 GB G-Skill NEO / 3060TI / Corsair 650W / Samsung 980 Pro 1TB / Spectrix 1TB / Fractal Design S2 Vision RGB
#8
Fc Junkies
Monster Nørd
18-11-2023 20:19

Rapporter til Admin
#7 Hvornår er det?
--
Mvh Fc Junkies
#9
Abaddon696
Bruger Aspirant
18-11-2023 20:21

Rapporter til Admin
Vi bruger vores MY til “den som kører længst”. det er værd at undersøge lademuligheder på arbejde - i vores tilfælde har vi begge Clever ladere i hver ende og lader sjældent hjemme - så Overvej om en lader hjemme er nødvendigt. Vi nyder godt af fast at betale de 800kr om måneden det koster for så at lade ubegrænset på clevers netværk. ang facelift, så kommer den nye Y nok til at være uden blinkearm, men med knapper i stedet, til gengæld får du perforerede sæder - i hvert fald hvad 3’eren har fået - blindvinkel mv. sæderne er et kæmpe plus om sommeren med 20+ grader og sol, da sæderne kan blive pænt svedige rækkeviddeangst: er stort set ikke et problem i dag med det antal ladere der er. Og de skyder og alle steder. 400-450km er nok til at nå de fleste steder på en ladning ved destinationen køb nogle sædebeskyttere til forsæderne, hvis i har mindre børn Benytter i autosæde, så køb beskyttere til under disse også køb nogle opbevaringsløsninger til midterkonsollen - det giver lidt ekstra organisering Gode måtter er et must! vinterdæk er jævnt dyre sørg for at benytte reference link og spar de 1750kr og give kreditter til den persons kode i bruger - ikke alverden, men det er gratis at gøre vi er sindssygt glade for vores Y performance - det minimalistiske skal man lige vende sig til, men efter kort tid vender man sig til det, og det eneste jeg venter på, er hvornår jeg kan skifte den anden bil til en Tesla - den bedre halvdel skal blot overbevises om at 2 elbiler sagtens kan fungere så herfra: go go go og spar de 30-45k som der er nu og nyd bilen!
--
#10
United
Semi Nørd
18-11-2023 20:30

Rapporter til Admin
#7 Som skriver #8 "Hvornår er det?" Har du et link til den lov, for jeg troede egentlig kun loven hed at vi skulle genanvende materialerne i batterierne. Nu skriver du godt nok at brugte biler mister meget værdi, men Elbiler i Model Y klassen bliver også meget dyre de næste 6år pga. afgifter.
--
´66 WAS A GREAT YEAR FOR ENGLISH FOOTBALL. ERIC CANTONA WAS BORN.
#11
Thomas
BOFH
18-11-2023 20:31

Rapporter til Admin
Du kan nok spare lidt ekstra hvis du bruger en referral kode. Det ser ud til at der er 1750 at spare og du må meget gerne bruge min (jeg sender dig en pb). Alt man skal gøre er at gå ind på Teslas hjemmeside via det link og så navigerer du til forsiden hvor du finder lager biler 8g bestiller den du vil have. #1 Ja den kører på store hjul, men det gør alle nye biler jo idag, så det er ikke så forskelligt. #4 der er formentlig et lille år til den opdaterede model kommer. #6 Om man vil lease eller ej er meget forskelligt, men typisk kan man sige at hvis du vil beholde den i mere end 3 år så ville jeg nok bare købe. #7 Meget bedre batterier har været lige om hjørnet de sidste 10 år. Realiteten er at der ikke er noget revolutionerende lige om hjørnet. Måske om 5 år vi begynder at se solid state men langt de fleste vil nok stadig være LFP eller NMC batterier som idag. Desuden hvis man taler om at beholde en bil i 5+ år så vil den alligevel have tabt 60% af sin værdi som altid
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#12
marichuu
Semi Supporter
18-11-2023 23:14

Rapporter til Admin
Har været ret tilfreds med vores, som vi købte tilbage i maj. Den har allerede kørt 20k. og vi har sparet utroligt meget ved at bruge Clever One abonnement. Jeg har i 4 år sagt, at det ikke skulle være en Tesla, men man må også indse, at der er meget bil for pengene (vi gav 365.000 for RWD). Vinterhjul er dog ret dyre. Med det sagt, køb den. Det der med "ny model er lige om hjørnet" er ret ubrugeligt, specielt med hvordan Highland er mere en nedgradering fra tidligere model.
--
#13
sphinxdk
Monsterbruger
20-11-2023 14:00

Rapporter til Admin
Vi er også glade for vores Y'er! Vil dog sige at du skal køre en god lang tur - på dårlige veje mv - for undervognen er ganske hård. Ellers er det en fin bil!
--
#14
NitroBlast
Guru
20-11-2023 14:14

Rapporter til Admin
Spørg gundigt ind til dine rettigheder ifm. en evt. vandskade på batteri og elektronik, nyt batteri kan koste ~150k, og det er ikke dækket af garanti / reklamation: https://www.thedrive.com[...] Sæt dig grundigt ind i, hvilke data Tesla høster fra bilen, for der er både kamera, mikrofon of diverse sensorer i kabinen, der kan samle meget info om dig som person.
--
http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
--
Sidst redigeret 20-11-2023 14:15
#15
TheJ0ks
Junior Supporter
20-11-2023 14:21

Rapporter til Admin
#4 Ud fra hvad jeg har snakket med Tesla om så kommer den nye model Y tidligst om 1 år. også er der leveringsperiode oven i... hvad jeg har snakket med Tesla Ribe om. Derudover skal man selvfølgelig overveje, om man faktisk gider have den. Vi har lige købt en ny Model Y Performance... og hvis valget stod i mellem den der er på markedet nu og den nye, havde vi faktisk valgt den "gamle" model. UDELUKKENDE på grund af at de har sparet blinklys indikatorerne væk... smagsag? I know... men for sikkerhedsskyld skal jeg, min kæreste og vores børn ikke ende ud i en mulig forvirring i en rundkørsel fordi blinklys sidder på rattet i samme side endda... Det er mit opslag #1 hentyder til... Jeg overvejede at købe performance vinterfælge ved Tesla selv. Men jeg blev simpelthen for nærig... at give 26K no way... Jeg bor heldigvis i samme by som den danske bil Youtuber Biler.TV også bor i og her lavede han en video omkring vinterdæk til tesla fra Kreatech. Så jeg har faktisk købt mine vinterfælge der... 20 " frigus vinterdæk 18K. de har haft 19" frigus vinterdæk til 16K - var bare ikke hurtig nok... Han testede lyden på dem og den var overraskende lav... Find ham på youtube og se hans video :-)
--
Escape From Tarkov er the shiiit... Wanna game?
#16
Processor
Juniorbruger
20-11-2023 15:26

Rapporter til Admin
Man kan blive ved med at vente på at købe en EL bil for at få det "bedste" men står man over for en snarlig udskiftning, kontra at stå med en størrer regning på det nuværende kørertøj... Der er ingen vej om at lagerbilerne hos tesla giver rigtig meget for pengene, når man tænker på den funktionelle del. anhængertræk til 1600kg. de er ret effektive og kører langt på en kwt strøm. Den nye tesla model y med kodenavn Juniper kommer først tidligst engang i 24, jeg hørte fra tesla i århus at det ville være oktober, november måned og så kommer der evt ventetid og en mindre prisstigning med også, så forstil dig at du kan spare små 50k på en model der kan leveres nu. Det store spørgmål på de nuværende modeller som kan kan købes.. bliver bilerne leveret med HW4 pakken bliver standard range modellerne, leveret med BYD batterier eller indeholder de stadig CATL's batterier fordi der er en verden til forskel på de 2.. Den kanal der hedder "bjørn nyland" har lige haft en y'er med HW4 og BYD blade batteri til test...
--
#17
AbeJay
Juniorbruger
21-11-2023 09:55

Rapporter til Admin
Det er en herlig vogn - har selv både en 3'er og en Y. Én ting, som er en god ide at have styr på inden køb, er nok dit valg af ladeløsning, hvilket jo er meget afhængigt af boligform, forventet km/år, dagligt kørselsmønster osv. osv. Men smid endelig en PM, hvis du gerne vil ping-ponge ideen med købet, eller har konkrete spørgsmål :-)
--
#18
Danny Andersen
Monsterbruger
21-11-2023 12:12

Rapporter til Admin
Beklager på forhånd min wall of text. :) Jeg har lige udskiftet min Skoda Superb combi business executive fra 2021 til en Tesla model Y standard range. Superb'en er topmodellen fra Skoda og jeg var meget usikker på om det var det rigtige at skifte over til en Tesla med det man har læst rundt omkring, men indtil videre har jeg på ingen måde fortrudt mit skifte. Vores kørselsmønster er meget som dit, vi kører ca. 20.000-25.000km om året, lader 99% af tiden hjemme og pendler dagligt ca. 40km dagligt til/fra arbejde, nogle ture rundt i landet, en køreferie om sommeren og almindelige gøremål i weekenden osv. Pris kontra energieffektivitet kommer ingen p.t. i nærheden af Tesla og med de prisnedslag de har p.t. på lagermodellerne, gør man sig virkelig en god handel - det afspejler sig også på resten af bilmarkedet. Standard range kan fås til helt ned til omkring 340.000kr - det er virkelig meget bil for pengene. Fordelen ved Tesla'erne (hvis man kan sige det på den måde), er at det meste udstyr er standard. De primære tilvalg er fælge, lak og interiør - resten er softwarefunktioner der alligevel ikke virker i DK endnu. Jeg forstår ikke helt FDM's artikel, for lige nu kan du få nærmest ALLE kombinationer af farve, rækkevidde og fælge - og hvis den kombination du ønsker dig ikke er der lige nu, kommer den helt sikkert i løbet af nogle dage/uger. Jeg vil dog helt sikkert råde dig til at få prøvekørt en Tesla et par gange og på en længere tur, hvis muligt for at få en fornemmelse for bilen. Jeg var selv meget nervøs for komforten, fordi den har nogle andre sæder end vores Superb. Telsa'en har nogle mere sporty (smallere) sæder end Superb'en, så det tog lidt tid for mig at vænne mig til det, men efter at have kørt i den i en måneds tid har jeg helt glemt hvordan det var i Skoda'en og sidder ganske fint i Tesla'en. Mht. rækkevidde endte vi med en SR fordi en LR i hverdagen kun må lades til 80%, så det vil kun være på lange ture at vi vil få mere ud af batteripakken i en LR. SR har nogle andre fordele som den batteriteknologi (LFP), som kan tåle flere opladningscyklusser og 100% opladning dagligt og hvis du får en bil fra Berlin, kommer den med et BYD-batteri, som har rigtig god opladningskurve på superchargers. På en lang tur vil vi måske skulle have 1-2 ladestop ekstra ift. en LR, men med to små unger der skal på toilettet, spisepauser eller lign., tror jeg aldrig rækkeviden kommer før et nødvendigt stop for en af familiemedlemmerne - det er dog ikke testet endnu. De andre ting som fx "manglende" instrumentbræt generer mig meget mindre end forventet og det samme gør sig gældende for de manglende knapper i bilen. Skærmen fungerer efter min mening super fint og talekommandoer fungerer også rigtig fint. Der er naturligvis nogle ting som ikke er helt optimalt på bilen. Fx er autopiloten ikke på niveau med Skoda'en. Når man slår autostyring til i Tesla'en, skal man slå det til igen hvis man skifter vejbane, det skal man ikke i Skoda'en - det er nok min største frustration i bilen p.t., men jeg bruger det generelt kun på lange ture i Skoda'en, så problemet er ikke så stort i hverdagen. Derudover er skiltegenkendelsen måske ikke helt på niveau og man kan kun justere farpilot med 1 eller 5 km intervaller, hvor i Skoda'en var det 1 eller 10 - en mindre frustration i starten, som jeg nu har vænnet mig til. Nogle personer oplever fx også store problemer med deres viskere når de har autopilot på, men det har jeg personligt ikke oplevet, nærmere det modsatte. Bilen har matrix-lygter, men pga. lovgivning i USA er det ikke aktiveret - det er (for mig) også en nedgradering, da min Skoda have fuld funktionsdygtige matrix-lygter. Mht. ladeløsning: Hvis du kan lade hjemme det meste af tiden, få opsat en ladestander med mulighed for refusion (kræver at du ikke har varmepumpe eller solceller og i forvejen får refusion), ellers Teslas egen lader er noget af det billigste du kan få. Kan du ikke lade hjemme, kan du kigge på fx abonnement hos Clever - tror grænsen for at abonnement kan betale sig hvis man ligger på omkring 25.000-30.000km/året og IKKE kan lade hjemme. Vinterdæk/fælge, tja, det er dyrt, men det bliver det også på andre elbiler. Så snart du kommer op i fælgstørrelse bliver det bare dyrere jo større du kommer op. Så et 19-20" hjulsæt til en Tesla er nok ikke dyrere end samme størrelse til en Skoda Enyaq, VW ID4 eller tilsvarende. Tilbehør/udstyr til bilen: Der er rigtig meget udstyr der kan tilkøbes til din Tesla, men det er meget lidt der er "must-have". Har selv købt gummimåtter, stænklapper, skærmbeskytter, kopholder og lidt diverse opbevaring.
--
#19
DonBonzini
Elitebruger
25-11-2023 20:08

Rapporter til Admin
Tak til alle for deres kommentarer. Endte med at købe en MYLR med anhængertræk i sort. Levering var kun mulig i Vamdrup så var ved at arrangere et road trip til jylland på tirsdag..... Fredag havde Tesla så lige høvlet næsten 10k af prisen, så bestilte en mere og annullerede den første. Tilmed kunne jeg hente nummer 2 i Køge (ligeledes på tirsdag)! Så sparer vi yderligere 4-500km og 3 gange Brobizz. Så prisen endte på ca. 413k inkl. vinterdæk. Vi valgte en lade løsning fra Clever til 799,- som vi efter de 6 måneders binding, nedgraderer til deres 99,- løsning. Når friløbet er betalt så har vi ca. sparet 3k i alt på de 6 måneder. Vi har været ude at køre i den et par gange, ligesom vi har prøvet et par af de konkurrerende mærker. Og vi synes at Tesla'en klart var den som tiltalte os mest og som gav os med for pengene. Så har jeg lige to spørgsmål mere: 1-er der er ccs ladestik som er i siden på bilen(selvom jeg finder ud af det ved selvsyn på tirsdag)? 2-jeg bor ret tæt på en Clever superlader med 300kw, den kan vel gode bruges? Det er gratis når man har deres 799,- abb. Tak for jeres hjælp DB
--
#20
Abaddon696
Bruger Aspirant
25-11-2023 21:09

Rapporter til Admin
#19 som svar på dine spørgsmål: 1: CCS stikket sidder bag venstre baglygte og åbnes med et lille tryk på siden 2: du kan sagtens bruge den Clever lader du har i nærheden. Vi brugte selv den som vi bor tæt på i det første stykke tid inden vi fik hjemmelader - så lad du bare løs på den
--
#21
DonBonzini
Elitebruger
25-11-2023 21:11

Rapporter til Admin
#20 perfekt! Ved det er et lidt underligt spørgsmål, men når man kigger billeder af MY på Teslas hjemmeside, så ligner det at det er en anden type stik og at der skal en omformer til for at kunne lade med ccs..... Tak! Edit: det er også kun indtil Clever har tid til at installere.....
--
Sidst redigeret 25-11-2023 21:13
#22
Abaddon696
Bruger Aspirant
26-11-2023 19:48

Rapporter til Admin
#21 i USA kører de vidst en anden standard end her i EU største delen af elbiler i EU kører med CCS - enkelte mærker bruger noget andet - typisk asiatiske mærker, da de har en anden standard i Asien.
--
#23
BrianLarsen
Ultrabruger
26-11-2023 19:59

Rapporter til Admin
Vi har en alm. tesla model 3, hvilket vi ovenud er glade for. Vi har el ved ok og dertilhørende lader. Jeg vil tro, at vi lader til omkring 80 øre/kwh i gennemsnit. (Den lader jo bare om natten). Har aldrig haft problemer. Dertil kommer teslas superchager netværk, som vi har brugt på lange ture (+400km) - dvs. ca. 10 procent af kørslen indtil nu. Det er med afstand det bedste ladenetværk. Vi kørte på ferie i sommers, og der er vel Tesla superchager pr. 70-100 km langs motorvejen ned gennem Tyskland. Under skal jo alligevel tisse osv, så det tog ikke længere tid end en benzinbil. pt. kører vi bare de sommerdæk ud som er på og derefter vil vi skifte til Michelin Cross Climate 2, som er helårsdæk. En pointe kan være, ikke at skifte til de største alufælge, da dækprofilen bliver mindre. Teslaerne er lidt stive i undervognen, så med lavere dækprofil, vil kørslen måske blive lidt mindre behagelig. Ift. at vænne sig til, at der ikke er så mange knapper, så har det for mig været super nemt. Det tog vel en uges tid. I min optik kan du ikke finde en bedre bil i samme prisklasse. Ikke engang tæt på. Held og lykke med den nye tesla - det bliver I glade for :-)
--
#24
SpecialAgentRæv
Ny på siden
26-11-2023 20:15

Rapporter til Admin
https://ekstrabladet.dk[...] Knap så positivt.
--
#25
DonBonzini
Elitebruger
26-11-2023 21:10

Rapporter til Admin
#22 det forklarer nok billederne #23 lyder godt, glæder mig også til at prøve en sommerferie i el bil. Vi glæder os også meget, især børnene... #24 så er det at håbe at der er rettet op på det de sidste par år
--

Opret svar til indlægget: Ny Tesla Model Y

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning