Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Er 6500 kr for service af Hyundai Ionic 5 fair?Af Ny på siden Sniel | 08-11-2023 13:24 | 5091 visninger | 40 svar, hop til seneste
Købte en Hyundai Ionic 5 sidste år som er en ok bil men her 1 år efter gik den i stykker og kunne ikke "normal-lade" altså du kunne kun superlade indtil delen de manglede kom på lager, hvilket er fair nok omend det er mega bøvlet hele tiden at skulle lade men nu hvor jeg var der kunne jeg da lige så godt få lavet service nu hvor den havde gået over tid.
Skiftet filter, skiftet bremse/køler væske. prisen. 6.500 !!!!!!!
6.500 kr for service af en Hyundai !!!!!!
Er det bare mig eller er det en vandvittig pris !!! --
Signatur (Valgfri) --
Sidst redigeret 08-11-2023 13:38 af Ronson
Er 6500kr KUN for service eller i alt?
Nu er jeg ikke mekaniker og jeg kender ikke bilen, men jeg vil gætte på at normal service af sådan en slæde vil koste omkring 2000kr. Det er vist ret gennemsnitligt i for en bil af den størrelse.
-- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 08-11-2023 13:45 I alt, altså for skift af filter, køler og bremsevækse. -- Signatur (Valgfri) Det lyder lidt dyrt, hvis de kun har udført service på de 3 ting du nævner. De har ikke lavet din fejl med ladefunktionen også?
Jeg gav hos et AutoMester værksted 3200,- for mit seneste service på en benzin VW fra '15, hvor jeg bl.a. fik skiftet bremsekalibre bagpå.
Jeg bruger dog ikke VW's officielle værksted, da det også er alt for dyrt. -- #2 - Men er prisen også inklusive reparationen af problemet med opladning? -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 08-11-2023 13:46 Nej, for lige præcis det med opladningen var en del af deres garanti, så det er U/B:
Så 6.500 kr ALENE for service ?? -- Signatur (Valgfri) #3 Man må godt nok håbe at ladeproblemet er dækket af noget reklamationsret/garanti!?
6500 for bare at få skiftet vædsker og filtre lyder af ret meget!
Jeg troede at elbiler skulle være billigere at lave service på! -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK --
Sidst redigeret 08-11-2023 13:51 Det virker lige i overkanten, dog ville Skoda have 3800kr for at skifte Olie+filter og kabinefilter på min Octavia fra 2017 - noget som jeg selv gjorde for ca. 700kr.
Det kan være noget af en jungle at finde rundt i, så det kan være en god idé på forhånd at aftale en pris så man ikke pludselig står med en fuldstændig tåbelig regning. -- Har du ikke fået en udspecificering, så du kan se, hvad du præcist har betalt for? Det lyder lidt som om, at du har betalt kaffepausen for hele værkstedet..... -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 08-11-2023 13:54 #0
Har du fået det lavet i en af de større byer?
Jeg sparer selv 50% ved at få lavet Service ved Hyundai i Skive istedet for Aarhus.
Det er på en elektrisk Kona - Aarhus ville have 3200 DKK, jeg får det lavet til 1500DKK i skive for normal service. -- Der er grupper på FB, for dem som har specfikke biler, hvor du netop kan stille disse spørgmål
Jeg kan se der er en gruppe "Hyundai IONIQ 5 Danmark" på FB.. prøv at meld dig ind der og hør dem ad derinde. Der står der er over 2k. medlemmer, så mon ikke nogle kan give et svar :) -- Danset er en el bil, så lyder det latterlig dyrt.
Service plejer jo at være skift af pollenfilter og rens af bremserne.
Jeg havde da ringet rundt. Sådan et service burde ikke koste mere en 1500-2000kr.
Find en dansk Ionic 5 FB gruppe og spørg dem. -- Sidst redigeret 08-11-2023 14:05 EDIT!!!!
Så lige det kun var væsker, så er prisen for høj, tænker du skal bede om en udspecificeret regning.
Du skriver du også har fået skiftet bremser, hvis det inkluderer 4 nye skiver er prisen ok vil jeg gætte på. Til min Opel koster 1 skive 1200 kroner pluds klodser timeløn mm.
Det der var mest bekymrende er at din bil er gået over tid på dit service. Har hørt mange nævne at garanti ikke dækker fordi de er gået over tid til service og fabriakanten derfor ikke skal dække alt under garantien da du ikke har overholdt din del af aftalen.
Men jeg kan tage fejl, kender bare en som prøvede netop det og selv måtte erstatte en dyr del på motoren. -- Sidst redigeret 08-11-2023 14:07 Nu nævner jeg det bare lige, er ikke sikker på at det kan være det, MEN.
En elbil har et stort kølesystem til batterierne for at holde dem på en bestemt temperatur, typisk mellem 20-25 grader. Det er her de yder bedst. Derfor går der også meget kølevæske til et sådant system og det skal naturligvis skiftes engang imellem. Det bør slet ikke være ved hvert service, men det er en dyr affære når det skal.
Så når man snakker "skift af væsker" på en elbil, kan det også godt være dyrt :) -- Lyder sindsygt!! Altid spørg om pris 2 3 steder!
Har fået lavet noget til 2100 som andre ville ha næsten 5000 for!!!
Tror ikke du kan gøre så meget nu desværre. Men næste gang.
Go dag -- Ny bil = alt på 2-7 års service, alt efter bilmærke. Betalte ikke en krone de første 5 år på ny ford c-max. Ligemeget hvad der var galt. Service til 6500 efter et år lyder som en lortebil. -- Bare lige for at slå det fast. Delen med ladningsproblemet var dækket af garantien så det er kun for filter, bremsevæske og kølervæske.
6.500 kr for hele herligheden.
For god ordensskyld har jeg lige ringet og spurgt efter et tilbud hos Hyundai Hvidovre, de sagde faktisk det samme. 6.500 det er hvad det koster.
Det VÆRSTE af det hele er at jeg får en notifikation når bilen bliver låst op.
De startede kl. 14.30 og kl 16 var den færdig og jeg kunne hente den igen.
Jeg føler mig virkelig røvrendt ! -- Signatur (Valgfri) Ja, kølevæske til batteri koster kassen, men Tesla der holder denne væske hele bilens levetid, så udgift 0kr. Og ingen krav om service for at beholde garantien oplyser de folk der kører i sådan en. Jeg synes at det frister.
Fx bremser vi ikke i elbil, og derfor bliver bremsevæsken næppe "slidt", men de skifter den bare hvert 2 år, og stikker dig regningen, for der står jo i foreskrifter at det skal skiftes :-D
Hvis man absolut vil af med markedsandele til Tesla, så er det bare holde fast og fortsætte nuværende kurs. Der jo også en Tesla i segmentet under 200.000kr i støbeskeen. -- Sidst redigeret 08-11-2023 14:37 I følge dette: https://fdm.dk[...] så har kølervæsken til batteriet et interval på 3 år / 60tkm ved Kia / Hyundai. Så hvis du har kørt kortere end dette, så kan det lyde som om, at de har oversolgt dig service. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #17 Bremsevæske anbefales skiftet hvert andet år på stort set alle modeller, uanset om det er el-bil eller hvad det er. Det er ikke fordi det bliver slidt, men det trækker kondens, hvilket sænker kogepunktet på væsken. Tesla Anbefaler at man måler kogepunktet og evt. skiftet væsken efter 2 år. -- #5 - Okay det virker fuldstændig vanvittigt.
Men det kan du hurtigt finde ud af ved at oprette en opgave på det på fx. Autobutler. Så får du 3 tilbud på opgaven fra forskellige mekanikere i dit område. Hvis de alle ligger langt under den pris du har givet, er du med al sandsynlighed blevet røvrendt. Som ikke er unormalt i den branche. Desværre. Mekanikere er en går-den-så-går-den industri efter min erfaring... Hvis du ikke caller dem på deres bullshit lige med det samme, så går giver de den gas med "du burde også få skiftet..." tricket.
Kan du ikke poste et billede af din regning? Du kan jo bare klippe dine info og mekanikerens info ud. Jeg er meget interesseret i at se hvad de har skiftet og hvad de forskellige ting har kostet. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) Det lyder da fuldstændigt sindsygt. Specielt på en ellert. På min Q4 skal den først have lavet service efter 3 år eller 45k km. Og det er bare småting som ikke koster alverden...
Edit: Udover det, hvorfor har du ikke fået oplyst prisen på forhånd? Når jeg får lavet service så får jeg et skriftligt tilbud på forhånd så jeg altid ved hvor meget det bliver. -- Sidst redigeret 08-11-2023 18:02 #20
Det har også en værdi hvis det er et autoriseret værksted.
Et ikke autoriseret værksted kan gøre det præcis lige så godt.
Men kommer der senere problemer, så er der mange eksempler på brugeren holdes skadeløs pr kulance hvis autoriseret er brugt, hvor dem der har brugt andre værksteder selv har stået med regningen.
Man har ret til samme reklamationsret og garanti ved ikke autoriseret værksteder, men man har aldrig ret til kulance.
https://dbr.dk[...]
Om man vurderer at en lavere pris hos et ikke autoriseret værksted opvejer et muligt tab af kulance, må være op til den enkelte.
(Men er prisen ens, er det en klar fordel ved det autoriseret)
Jeg har generelt selv brugt uautoriseret, men også været klar over at jeg nok ikke får kulance hvis eks motoren står af en kilometer efter fabriksgarantien er ophørt.
Jeg har en gang fået skifte en sliddel, bremseklodser pr kulance, da jeg kom til mit første service.
(Bilen havde været brugt til erhverv med ca 400 stop/kraftige nedbremsninger pr dag, så det var faktisk fair nok klodserne var slidt ned) -- Sidst redigeret 08-11-2023 18:18 Prisen lyder temmelig høj.
Nå det er sagt, så glemmer mange at deres elbil ofte er købt uden eller med meget lidt afgift.
Alm bil har opimod 150% afgift (og moms fair nok), gang prisen på elbilen og se hvor det havner.
De fleste elbiler ender så på 600.000 eller mere og det er sjovt nok andre priser på de dele. så har man skiftet familiens gode gamle punto ud med en tesla model 3 og forventer rimelige reservedels priser, så får man sig en relativt heftig opvågning første gang noget er defekt/slidt på bilen.
Bremser, undervogn er f.eks, pænt dyre til de fleste elbiler og bliver slidt ganske hurtigt.
Men surt at blive nevet i måsen alligevel, men det er klassisk er der ikke nogen aftale har du stort set givet dem en blanko check. -- Jeg har søsterbilen, en EV6. Jeg skal give lige under 2000 for første service, 30.000KM eller hvert andet år. Men har sets indlæg i diverse FB grupper at Ionic 5 ejere bliver taget hårdt bagi ved service. Undersøgte du prisen ved bestilling? -- #15 Jeg har aldrig hørt at service er inkluderet i en evt. reklamationsret/garanti fra forhandleren, men man kan selvfølgelig tegne en serviceaftale, så services også en inkluderet.
At ALT arbejde på bilen de første 2-7 skulle være gratis uden en serviceaftale, lyder som en "and". -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK Jeg har lige fået lavet 4 års service på min PHEV (Kia Optima), det kostede 5800 kr.
Olie
Bremsevæske
Oliefilter, Bundprop, Pakning
Kabinefilter
Pollenfilter
AC service (ny gas)
Dækskifte
Alle bremser adskilt, sandblæst og smurt
Ny multirem (V-rem)
Synes 6500 for væsker og filtre lyder vildt! :D -- Silent Base 802 | hx750i | 5800x | 4x16GB 3600mhz CL16 | Asus b550-f strix | RTX 3090 | 1tb evo 970 | LG 42" C2 Hvilket service er der tale om? Der jo forskel på de forskellige service alt efter kørte kilometer.
Så hvor langt har du kørt? Serviceintervallet er 30.000 km.
Hvis det er 1. service, er prisen hen i vejret. -- Sidst redigeret 09-11-2023 14:26 Har selv bilen og service er bare så dyr (hvert andet år/60k km) på den bil alene pga. den lavtledende kølervæske som skal skiftes lidt for ofte. Prisniveauet inde fra Facebook grupper indikerer 5000-8000kr, såfremt du bruger autoriseret forhandler. En KIA EV6 eller bare den nye Hyundai ioniq 6 betyder at kølervæsken først skal skiftes meget senere og derfor har disse biler ikke samme serviceomkostning.
Jeg tænker at Hyundai bare har ønsket at få den bil hurtigt ud og derfor har brugt to kølesystemer frem for et og så har den danske importør valgt at være konservative for enten 1. at undgå garantisager eller 2. at tækkes forhandlernetværket.
med mindre at du har aftalt at de skal betale for faktuelttidsforbrug så tror jeg ikke at du kommer nogen vegne med at de kun havde bilen åben i 2 time; hvad hvis de var to mand på samtidigt.
Et større problem er dog manglende service inden for tiden, da Hyundai i princippet så ikke behøver give garanti mere (udover lovpligtige reklamation), så her ville jeg nok lige høre med forhandleren. -- Er forfalden til at tro det er Andersen biler til den pris. De skulle have 40% mere end et andet hyundai mærkeværksted. Da Jeg kigger på deres butik forstod jeg hvorfor: helt nye lokaler og mindst 10 medarbjedere der sad og snakkede og weekenden og kaffedrikkeri. Der var ikke travlt. -- Sidst redigeret 09-11-2023 18:45 Det er alt for dyrt.
Hvorfor betalte du?
Du er blevet snydt.
Du skal klage. -- Jeg har Ioniq 5 fra december 2021, så har både været til 30.000 og 60.000 km eftersyn.
Det første kostede ikke mere end 1800 kroner, det opfatter jeg da som billigt. Det "store" 60.000 her for nyligt kostede 5500 kroner - her skulle kølevæsken til batteriet skiftes.
Autoriseret Hyundai forhandler/værksted i Kolding. -- Folkens. Læs lige #17 igen.....
elbilers kølervæske koster kassen, det er nok der beløbet ligger....
2-300kr pr liter er ikke unormalt, og hvis der er 2 kredse af 8-10 liter, så løber det stærkt.
vedr bremsevæskeskift, det blir ikke slidt, men optager fugt, og nedsætter kogepunktet. Derfor 2års interval...
ikke sjov med bremsevæske der koger. Specielt ikkke på motorcykel. Dont ask how i know. ;) -- Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q --
Sidst redigeret 09-11-2023 21:03 Læs #18
Hvis ikke det var et 60.000 km eftersyn, så er der noget galt med prisen.
Det er ikke gætteri - jeg har jo selv bilen og har både været til 30k og 60k eftersyn. --
#32 den er jeg med på, men hvad er en levetid ? Det er ligesom når de siger gearolie aldrig skal skiftes det er livstids olie, så siger jeg det vil jeg gerne have i motoren så :-p -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 09-11-2023 21:39 Ps en anden ting som faktisk kan være et problem på elbiler er at motorerne er kølet med olie og den kan de lække. Så når man tænker jeg skal aldrig tænke på olie.... ehmn så holder den helller ikke helt.
Mit blev fikset på garanti så jeg ved ikke hvor slemt det er, men mistænker at den også bider godt fra sig. -- #34.
levetid kan jeg ikke helt svare på, er ikke kemienginiør, med forståelse for den slags tings opbygning på molokylært plan. ;)
men mon ikke der er noget med evnen til ikke oglede strøm, samt de anti korosive egenskaber der bliver nedsat over tid..
alm kølervæske mister den antikorosive egenskab over tid, og nogle folk siger endda det bliver agresivt overtid....
og så til hvorfor tesla har evigheds kølervæske. ???.? Måske fordi det er amerikansk og der er et eller andet sindsygt stof i som bare holder? Who knows..
hvis du syns kølervæsken er dyr, så vent til varmepumpe/klimadelen står af. :( -- Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q de skal jo tjene penge på en eller anden måde.
her har de så fx valgt at bruge en kølevæsker som skal skiftes... smart for dem træls for kunderne.
du kan sige meget om tesla... men de har sq fat i den lange ende på mange punkter.
fx... ingen tvungen service og ingen væsker der skal udskiftes...
bare alm "service" så som bremse eftersyn og pollenfilter og hepa hvis din tesla har sådan et (hvert 3. år mener jeg) -- #37 vi får jo af vide Elbiler er bare billigere at eje, men det jo bare ikke sandheden, men ja Tesla har fat i den lange ende, men deres dele lager må godt blive bedre og være mere åben for andre kan håndtere deres dele og droppe alt det monopol
Pas på med at sige det, bil mærker fjerner gerne ens garanti, fordi man ikke holder reglerne for ens garanti
"ingen tvungen service og ingen væsker der skal udskiftes... bare alm "service" så som bremse eftersyn og pollenfilter og hepa hvis din tesla har sådan et (hvert 3. år mener jeg)" -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 10-11-2023 09:59 #37 Et problem med Tesla er, at de ikke kan tåle at køre i kraftig regnvejr, og det har vi mere og mere af i DK. Det bliver spændende, om det også kan ramme danske Teslaejere, 150k for et batteriskift i en bil til omkring 375k, er godt nok stift! https://www.thedrive.com[...] https://www.carexpert.com.au[...]
Tesla er IMO bilverdenens svar på Apple; Hvis vi kan, så giver vi kunden skylden! -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 10-11-2023 11:46 Vw id.4 og mit service vil koste 4.700 for det samme. Automester koster samme service 2.600 --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|