Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvad er en god faktureringsgrad -konsulent?

Af Guru Dragonheart | 23-10-2023 16:47 | 2026 visninger | 8 svar, hop til seneste
Hej Hollere Er der nogen af jer herinde der har styr på begrebet faktureringsgrad ifm. konsulentrabejde?. I virksomhed A beregnes det ud fra effektive arbejdstimer (dvs eksklusiv ferie, feriefridage, helligdage sygdom osv) I virksomhed B beregnes det ud fra normtiden. Dvs 160,33 timer (fuldtid) om måneden. Og hvad betrages som hhv. en "ok/gennemsnitlig" og en "god/pæn" faktureringsgrad i de to scenarier for en bred rolle der både laver specialistopgaver og projektledelse - dvs med en del administrationstid. de rikek kan faktureres - ift eksempelvis en specialist inden for et velldefineret område? Er de rnogle fordele/ulemper i de to måder at regne faktureringsgraden ud på? Det er ikke en studieopgave. Blot ren interesse :-)
--
#1
jxs
Nørd Aspirant
23-10-2023 22:04

Rapporter til Admin
Det afhænger af flere ting... men for det meste skal du regne med at virksomheden er tilfreds hvis du tjener dobbelt så meget som du koster. Lad os sige du får 40.000 kr. om måneden i løn - dertil koster du virksomheden yderligere 10.000 kr. i sundhedsforsikringer, kaffe osv... Hvis du fakturerer for 100.000 kr. om måneden er du godt med. Det er et reelt eksempel fra dengang Proaktiv fandtes.
--
63 plusser på whitelisten.
#2
Maniabe
Monsterbruger
24-10-2023 10:16

Rapporter til Admin
da jeg var fastansat konsulent her for 4 år siden, havde jeg en bonus ordning der blev udløst ved faktureringsgrad over 70%.
--
|X570 Ryzen 5800x ||Something Something vandkøl| 2x16 GB Tridentz @3600Mhz| Gigabyte 3070 RTX | Sexy powersupply| Corsair Mp600 Nvme 1tb.|
#3
Hans
Guru
24-10-2023 10:25

Rapporter til Admin
A og B viser effektiviteten på to forskellige måder - Hvad der er "rigtigt", tjoooo... Den ene er mere en gennemsnitsbetragtning, hvor den anden er mere specifik... Hvad er en god faktureringsgrad? Tjooo... Kommer jo an på hvilken strategi virksomheden har valgt... Jeg vil mene, at der ikke er noget "rigtigt" svar... Hvad tænker du selv? :)
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
#4
Dragonheart
Guru
24-10-2023 10:56

Rapporter til Admin
#1 Så en faktureringsgrad på ca 40% i dit eksempel? Og kommer faktureringsgraden op på 50% ville omkring 50.000 kr vare en ok løn i dit eksempel? (baseret på 1600 kr per faktureret time og udfra 160,33t om måneden) #2 Hvordan blev den faktureringsgrad regnet? Effektive arbejdstimer elle rnormtid på de 160,33t (for fuldtid) #3 Men er det ikek en smule "strengt" af virksomheden at de regner med man har en faktureringsgrad på 0% unde rens lovbestemte ferie? Det får jo den samlede faktureringsgrad til at falde (omend kun lidt) Jeg har hørt fra ca 75% for specialister til 65% for projektledere. Ned til 50% i nogle almennytte fonde.
--
#5
Hans
Guru
24-10-2023 11:59

Rapporter til Admin
#4 Taler du A eller B? I A-modellen får man jo netop en udbyttegrad af faktiske arbejdstrimer? Hvor man i B-modellen kigger på basis af antal timer medarbejderen burde have? A giver nogle udfordringer mht at en medarbejder med meget fravær stadig kan se ud til at performe godt. Men igen også viser den faktiske performance på de timer medarbejderen er til stede. B giver er nok at foretrække mht en overordnet evalueringen af medarbejderens ultimative output. Igen, det kommer an på virksomhedens strategi - De kan evt. have højt specialiserende konsulenter, hvis timer de sælger til faktor 20 eller 30, der samtidigt også kræver, at de bruger en del tid på at holde sig ajour på nyeste viden. Den type kan måske være rentable ved en udnyttelsesgrad på bare 25%... Er det derimod mere mainstream, hvor markedet er lidt mere presset, så skal der en væsentligt højere udnyttelsesgrad, før de er rentable... Jeg tror som sagt, ikke at der er et "rigtigt" svar, da det handler om omkostninger, indtægter og virksomhedens målsætninger...
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
#6
GeneralStripes
Megabruger
24-10-2023 12:12

Rapporter til Admin
Vi har en bonusordning der sparker ind når over 100 timer faktureres på en måned og for hver 5 timer over det får X mere i bonus. Den topper på 150 timer mener jeg så folk ikke overanstrenger sig selv. Generelt er konsulentvirksomheden glad hvis du fakturer dobbelt af hvad du koster. Afhænger af virksomhed og specialeområde.
--
Signatur (valgfri)
#7
Dragonheart
Guru
24-10-2023 12:46

Rapporter til Admin
Takker for svarene :-)
--
#8
Thomas G
Supporter Aspirant
24-10-2023 13:48

Rapporter til Admin
Smider lige en detalje ind her. Jeg har siddet med ønsket faktureringsgrad på 95% (eks ferie) det er lidt tåbeligt, for der altid lidt møder og ting man skal til så det bliver lidt stramt. Det kan kun opnåes fordi jeg var sendt ud på langtidskontrakt. Skal man rundt til forskellige kunder i løbet af dagen er de tal der er nævnt sådan ca normen. Vær obs på at har du primært en kunde bliver din transporttid ikke honoreret (det gjorde min ikke). Der er en 60 dages regel som træder i kraft og noget. Igen er der forskel på kan man sælge hele dage til kunderne er det nemmere, mens hvis man render rundt som brandslukker og har 1-4 timer pr kunde, så kan det være svært at komme meget over 50-60%, fordi der er spild tid og transporttid imellem stort set alle kunderne.
--

Opret svar til indlægget: Hvad er en god faktureringsgrad -konsulent?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning