Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hybrid eller El bilAf Monster Supporter g1a2m3e4r5 | 23-10-2023 10:05 | 2823 visninger | 44 svar, hop til seneste
Hej Hol,
Vi skal have skiftet min VW polo ud med en større bil med jydekrog.
Jeg har gået lidt frem og tilbage mellem om det skal være hybrid eller ren el bil, men kan ikke helt beslutte om det skal være det ene eller andet.
Det ser ud til at man får mere udstyr for pengene ved en hybrid bil, og de er generelt billigere end ren el biler.
Men der er mere vedligeholdelse og min mekaniker mener at de bliver udfaset indenfor nogle år, eftersom El biler kan køre længere og oplade hurtigere.
Rækkeviden på el biler bekymrer mig som sådan ikke, så længe bilen kan køre 300km+ på en opladning.
Vi kører kun længere ture i ferieperioder, til tider i weekender.
Planen er at vi skal have bilen i mange år, fordi jeg vil ikke se nogen grund til at udskifte den.
krav:
Der skal være god plads i bagagerummet.
gerne under 300.000 kr
adaptiv fartpilot
jydekrog, min 500kg trailer
--
Something
Så kommer du nok ikke uden om Kina biler -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 23-10-2023 10:08 Vi har købt et hus med solceller, så derfor tænker jeg at en hybrid eller ren el bil er vejen frem i stedet for en benzin bil.
-- Something El bil. Skulle jeg vælge i dag blev det el.
Min lillebror købte en Hybrid Tucson november sidste år. Det fortryder han lidt i dag.
Men det er jo nok en lettere brugt du skal kigge efter. Ved ikke om der findes nye el biler i det niveau. -- Jeg har købt en Yaris Cross hybrid for godt og vel 1½ år siden og er rigtig glad for den. Men hvis jeg skulle købe bil i dag, ville det blive ren el, priserne er blevet meget bedre efter Teslas 25% fald i starten af 23. -- Jeg kigger udelukkende efter en brugt bil på bilbasen.
De fleste på kontoret siger også ren el. Det må næsten være vejen frem.
Kan folk anbefale en el bil?
Jeg har kigget lidt på tesla model 3 og VW ID.4 -- Something #0 Det afhænger af dit generelle kørselsbehov. Hvis du kører under 20tkm i året, eller du kører mange korte "byture", så gå efter noget hybrid, og ellers gå efter noget el. En gennemsnits elbil skal på EU-mix (europæisk strømblanding) køre omkring 75tkm, inden den bliver "grønnere" end en tilsvarende brændstofbil. Husk at rækkevidden på en elbil kan svinge meget an på temperatur, så vidt jeg husker skal du forvente at miste 20-30% af rækkevidden, hvis temperaturen er 0 grader ift. hvis den havde været 20 grader. Kan en elbil række 300km om sommeren, så rækker den ~220km om vinteren. Personligt ville jeg aldrig eje en Kinesisk bil.
#4 Må der være krog på Yaris Cross? -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO Har kørt elbil i snart 2 år nu, og fortryder bestemt ikke. Vi startede med at kigge hybrid, men kom også til den konklusion at det blot ville være en overgangsbil.
Jeg er farvet af at køre Tesla, og vil derfor råde dig til at gå den vej.
Vi prøvede alt hvad der var at prøve dengang, og var næsten hoppet på en Audi Q4, men endte med Model Y istedet. Har bestemt ikke fortrudt.
Ville vælge Model 3 over ID4 (med så stort batteri som muligt) hvis du kan leve med størrelses forskellen på især bagagerum., og ellers ville jeg kigge efter en model Y som dog ikke helt kan fåes indenfor dit budget. -- #0 Jeg har lige været igennem samme omgang, og skulle have udskiftet min gamle benzin bil med en ny. Jeg har altid købt mine biler kontant, og haft dem i op til 10 år. Jeg har også altid været af den holdning at mild-hybrid/plug-in hybrid var no-go, da der er dobblet så meget elektronik der kan gå i stykker sammen med den almindelige brændstof motor. Så det skulle være enten en ny benzin'er eller en ren el-bil.
Efter at have prøvet lidt forskelligt benzin'er, og også prøvet at køre el-bil, så er jeg faldet pladask for el-biler. De kører fantastisk.
Derudover så er der ret voldsom konkurrence på elbiler i øjeblikket, så du kan være heldig at få et virkeligt godt leasing tilbud. Vi har lige skrevet under på en el-bil, og får den forhåbentligt leveret i denne eller næste uge, og den kommer til at koste det samme leaset om måneden alt inkl., som vores gamle bil vi købte kontant og havde i 10 år.
Med en leasing aftale kan vi så prøve af om det er noget vi vil blive ved med efter de 1-3 år den løber, eller om vi vil tilbage til det gammelkendte. Vær dog opmærksom på at det er nogle opstarts udgifter til el-bil på leasing, som hjemmelader og leasing opstartsgebyr. -- Sidst redigeret 23-10-2023 11:41 For mig er det enten/eller. Enten elbil eller benzinbil.
Hybriden er en underlig mellemvej og jeg gider ikke være en af dem som tager en ladestander på parkeringspladsen HVER DAG HELE DAGEN for at lade deres lille lortebatteri xD -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 23-10-2023 12:00 +1 til Skoda Enyaq, en fantastisk model til prisen. Har en svoger der er super glad for den, så jeg har haft anledninger til selv at tage nogle ture. -- Jeg ville holde mig fra Hybrid, det er nærmest allerede en døende teknologi, som kun har været brugt som bro for mennesker der er bange for udvikling, til at komme over på el - tænker at efterspørgslen på brugte hybrid biler bliver meget lav om 3-4 år, når du måske skal/vil sælge igen.
Samtidig skal du overveje reperations omkostninger, på en hybrid har du både alle delene fra en traditionel benzin/diesel bil, men samtidig med en masse el dele = ekstra meget der kan gå i stykker. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Er gået fra hybrid til el, og har aldrig fortrudt.
Kun at jeg ikke valgte el fra start, men sådan er det. Var bare usikker i starten. -- ASUS ROG Strix B550-F, Ryzen 5600X, 16 GB Corsair VENGEANCE RGB Pro DDR4 3200 MHz, Samsung 850 Evo 240GB SSD, ASUS Strix GTX 1080 Ti PRøv at kigge på en MG4, den må trække 500kg.. og der er lidt af hvert udstyr at kigge på og forskellige priser fra lige over 200k for en ny bil til 300k for noget tossekasse med 4hjulstræk og hjernedød acceleration. -- Tilslutter mig #15
Har også købt en MG4 Luxury Extended Range
Fantastisk bil til pengene. -- Gik selv over til en golf gte forrige år, under 6 mdr senere blev den skiftet ud med en model 3
Har aldrig fortrudt. Det du sparer på brændstof og service kan vitterligt betale afdraget alene
#6 har du overhovedet en elbil eller slynger du bare ud fra hvad du har læst på Facebook? -- #17
Hvad koster noget som installation af lader hjemme ?
eller kan man klare sig med at lade ved hurtig ladere? -- #18
Det der er KLART billigst er at leje en ok ladeboks i 6 mdr (1000 + 1200 over 6 mdr)
Og så købe egen ladeboks hvis man vil ha en der kan noget mere
Jeg lader selv kun på arbejde og Super Chargers. Virker glimrende -- #19 Leger nemlig selv med tanken om at udskifte firmabil med en Tesla.
men har svært ved at se økonomien..
Med både:
Indkøb af bilen/lease
Installation af ladeboks / køb af ladeboks
Månedeligt forbrug. -- #17 Min viden kommer fra FDM, noget specifikt du anfægter? -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #20 om du skal lease eller købe må være et temperament spørgsmål
Arbejder selv i virksomhed hvor vi sætter ladebokse op, det koster fra 4000 bare for installation
Månedligt forbrug i en model 3 ville være omkring 6 km pr kWh, sommer mere, vinter mindre
Andet, så spørger du bare
#21
Generelt alle dine tal -- FDM har ihvertfald en del man kan kigge på angående el biler. De har mange test, men om de har testet bilerne en uge eller en måned ved jeg ikke. Det kan jo give forskellige indtryk. En ting er at prøve/teste en bil, noget andet er at leve med den.
Her er link til test af km på elbiler.
https://fdm.dk[...] -- Hvad betegner du som god plads i bagagerummet?? Står hatchback åbning eller bare meget plads ? Vi har en model 3, og der er sygt meget opbevaringsplads i den med frunk, og den ekstra bund der er i bagagerummet, dog er den ikke god hvis man skal have en cykel eller barnevogn eller noget med, men kuffert , opbevaring osv osv så er der rigelig med plads.
Jeg ville 100% gå efter ren el bil, hybrid er og bliver bare en overgangsbil med dyr service, brændstof samt 2 systemer som kan gå i stykker, elbil er meget simplere i sin forstand. Ingen gearkasse som skal snakke sammen med 2 motore, der er 2 ting som kan gå i stykker på en elbil, batteri samt elmotor.. i hybrid er der, motor, elmotor, batteri , gearkasse.
Dog hvis man har behovet for at kunne tanke meget hurtigt op, eller trække mange kg på krogen, så ville en hybrid måske være at foretrække, men lyder det jo ikke på dig. Så helt sikker elbil :)
Tag evt til ecarexpo der er vist 36 bilmodeller samme sted du kan prøvekøre, og endnu flere at se :) det er næste weekend i Bella Centeret, en dags billet koster 145, og hvis man er fdm medlem så kan de købes til 45 kr mener jeg at jeg gav --
Statistisk når folk skifter fra Fossil til hybrid er der 3 udfald.
Inden for de første 3-6 mdr finder de ud af at at de enten skal retur i en fossilbil, eller at de skulle have købt en ren el, det er de første 2 muligheder og de mest hyppige.
Den tredje er at folk beholder deres hybridbil - dette er udelukkende fordi de ikke vil tabe for meget på en helt ny bil.
Mange af de hybrid de ser er leasede biler specielt firmaer brugte dem i stor stil fordi der var skatte gevinst.
I forhold til valg af bil med de krav så tror jeg at Model 3 er et glimrende bud specielt hvis du kan acceptere at sætte dig ned i en bil.
ID4 som nævnes er jeg svært skuffet over, den er simpelthen for dårligt designet, med eftermonteret varmepumpe fordi man ikke mente det var noget for forbrugerne - en ren og skær "Nokia" tilgang.
Jeg ved ikke hvad en Kona må trække men kunne også være et budgetvenligt alternativ.
Kigger du Enyaq, kan du ikke undgå at kigge model y og så bliver valget for mig sole klart med en model y - hvis du udelukkende ser på din bil som værende bil og ikke har behov for at skille dig ud eller få lov at "hade" på Tesla som firma.
###EDIT###
Jeg skylder selvfølgelig at sige jeg er helt vildt farvet. Jeg stod tæt på samme sted som dig med krav dog skulle jeg trække en campingvogn, og ønskede ikke at sætte mig ned på jorden hver gang jeg skal ind i min bil. Jeg testede nærmest alt på markedet og var ikke et sekund i tvivl da alt var prøvet, model y var teknisk og økonomisk overlegen til mit behov. Ja der er biler med blødere undervogn, men så får jeg ikke nem adgang til teslas netværk (nu 100 kr md hvis ikke man er tesla ejer) og jeg skulle samtidig sidde i en bil med knapper og ligegyldigt plastik over det hele det var ikke noget for mig. -- Sidst redigeret 23-10-2023 17:06 #22 Det er fakta. Tallene kommer blandt andet fra en artikel i FDM's medlemsmagasin Motor (nr. 5/23), og her sammenlignes 5 biler (benzin, diesel, MHEV, PHEV og ren el). Med udgangspunkt i benzin (Nissan Qashqai) vs. el (Model Y) gælder, at elbilen skal køre 50tkm på 100% grøn strøm, 78tkm på EU-mix eller 112tkm på global-mix, inden den begynder at være en klima-gevinst ift. benzin. Over 200tkm vil produktion og kørsel udlede 58 ton Co2 med benzin og 42 ton Co2 med el (EU-mix), hvilket giver en Co2 besparelse på rundt 27.5%. Og så taler det endda til elbilens fordel, at man sammenligner en relativt tørstig benzin-bil med en meget energieffektiv elbil.
Min pointe er, at hvis ikke man kan/vil "frikøre" en elbil (og en del mere til) fra sit ret høje produktionsaftryk, inden man skifter til en ny (el)bil, så gør man ikke klimaet noget godt ift. hvis man havde valgt at køre benzinbil. Hvis man i gennemsnit har sin energieffektive elbil i 4 år, så skal man altså som minimum køre 20tkm i året for lige akkurat at komme fri af produktionsaftrykket. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 23-10-2023 19:31 #26 af ren nysgerrighed hvad er dårligt ved ID.4’eren varmepumpe? -- "Silence is golden when you can't think of a good answer" #27 Hvis du vil miljøet noget godt, så lad være med at købe bil!
... brug offentlig transport i stedet.
Men hvem har tid og lyst til det hvis man bor lidt udenfor de større byer? -- En ting som der er værd at forske lidt i er hvordan opladning forgår..
på nogle biler kan man ikke sætte hvor meget batteriet skal lades til og den vil så altid blive ladet til 100%, på andre kan man selv stille hvor meget batteriet skal lades til. (jeg tror også det kan gøres på nogle hjemmeladere også - men er ikke sikker)
NMC eller NCA (alm litium 4.2V celle voltage) batterier, der anbefaler man ikke at oplade dem til 100% dagligt og anbefalingerne er at bruge batterierne mellem 20-30% til 80% for at holde batteriet i en så god stand som muligt..
LFP batterier (3.65volt pr celle) de skal oplades til 100% mindst en gang om ugen for at holde dem i så god stand som muligt, og søger for at celle voltage ikke drifter for meget fra hinanden, spec fordi opladning og afladningsprofilen på LFP er meget forskelligt i forhold til NMC/NCA batterier.
LFP har også en længere levetid og kan tåle langt flere opladninger og afladninger.
-- #30
Du kan bare ikke regne med at 0% er 0% og 100% er 100%.
Følg producentens anvisning. De varierer, og nok primært fordi der reelt er forskel på bilerne. -- #24
Den er solgt ;) Har haft snakket med Behimo.
Jeg regner med at købe den anden han har i morgen når han åbner kontoret igen.
For ja, de kører helt eminent. Var ude og prøvekøre sådan en i Søndags og en Ford Mustang Mach-E.
Jeg havde sat cirka 5 minutter i Ford'en og så ønskede jeg mig tilbage i Renault'en. Den er bare lækker, med masser af udstyr, design og køre egenskaber.
Eneste minus er at den har forhjulstræk. De 220hk er svære at smide ned i asfalten. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite --
Sidst redigeret 24-10-2023 20:24 Ford mach-e standard 2023 model er med LFP Batterier -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #24 Men har den jydekrog som #0 ønsker? -- Mvh
Fc Junkies #35 der kan ihvertfald monteres krog på. Mine forældre fik sådan en model for et par måneder siden, og jeg har lånt den i en uges tid, og jeg overvejer kraftigt også at skifte min benziner ud med sådan en. -- Tak for alle svar!
I har overbevist mig om at droppe hybrid plugin og købe en ren el bil i stedet.
Umildbart har jeg kigget på følgende:
VW ID.4 - Her kan jeg forstå at man gerne skal have 2022 modellen, da den har fået meget bedre software.
Tesla model 3 2021 og 2022 standard - jeg har test kørt en 2022 standard og er virkelig imponeret, men der er godt 35.000 kr forskel mellem 2021 og 2022, og er lidt i tvivl om en årgang 2022 er 35k ekstra værd.
renault megane-e-tech
hyundai ioniq 5
Kia EV6
Skoda Enyaq 60
Nogen der har erfaringer med ovenstående?
Hvilke el-bil ladestander skal man vælge? Vi har solceller på taget, og vil derfor gerne have en ladestander der er koblet på solcellerne og uden abonnement. -- Something #38 bare husk varmepumpe er ikke standard på VWs platform, så kig efter det du vil have, der ikke en elbil der er ens -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #38
Jeg har prøve kørt en Renault Megane E-Tech og havde købt en hvis ikke min gamle Kia kom med så kæmpe et efterslæb som den gør.
Jeg er virkelig imponeret over hvor rar køreoplevelsen er i den bil og hvor stille den var da jeg kørte i den. Ved ikke om jeg var heldig med vind og vejr, men det var en virkelig rar og komfortable køreoplevelse.
Assist systemerne kører virkelig godt og der er meget udstyr, i Icon pakken.
Soda Enyaq, har jeg fået fortalt, at man ikke skal vælge 60 modellen, men 80 modellen. Men har ikke selv undersøgt det nærmere.
Volksvagen ID.4 og ID.5 synes jeg er rædselsfulde i kabinen. Ikke komforten, men designet og følelsen. Kæft den er røv kedeligt, uinsipirerende og decideret grimt med de skærme der. Det virker for mig, ikke som om man har gjort det ordentligt, men har skulle haste nogle el biler afsted.
Jeg vil anbefale Clever One. De har tilbud til 31. oktober med 2.999kr i oprettelse når du samtidig får Clever Power el leverandør.
700kr i Clever one pr måned = fri kwh opladning. Lader du hjemme bliver du refunderet 1.66kr pr kwh. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite --
Sidst redigeret 26-10-2023 10:58 Der er lige lavet leasingtilbud på en model Y til 3800 om måneden og 15.000 i opstart: https://blog.bilbasen.dk[...]
Men man skal vælge basisversionen i hvid for at få den til den pris. Og anhængertræk koster nok også ekstra.
Men god pris -- Mvh
Fc Junkies --
Sidst redigeret 26-10-2023 11:12 #41 Alle nye model y'er kommer med anhængertræk som standard. Men man skal nok lige ringe og sikre sig, hvis det er et krav :-P --
#41 og #42 Det er inklusivt. Det fremgår også når man bestiller på hjemmesiden :-). -- #28 den er ikke lavet til det danske vejr. Pumpen virker underdimensioneret og tilsvarenden optager den alt for meget plads hvor der burde have været frunk. - Umiddelbart kan det ligge 2 pakker marabou og that is. For mig når man kommer med en hovsa løsning efterfølgende så kan jeg godt mistænke der er flere af dem undervejs :)
Dertil kommer at for mig har de brugt at for meget energi på at lave design elementer som jeg intet for ud af men kommer til at betale en premium for.
Bilen er sikkert noget for andre der gerne vil have bestemte farver syninger eller knapper og det respektere jeg fuldt ud.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|