Har kun hørt godt om Enyaq fra dem der har den, og den skulle være klasser bedre end ID.4 og på niveau med Q4 (men med færre børne sygdomme).
Helt klart på min top5 hvis jeg var i markedet.
--
Havde taget en id4 any day over den der. F.eks
https://www.bilbasen.dk[...] med long range batteri.
Den Enyaq har jo intet udstyr, og det er præcis samme platform som ID køre på.
--
Sidst redigeret 03-10-2023 08:09
Jeg har selv en enyaq 60 kWh
en kold dag skal du regne med maks 200km
deres km passer slet ikke, og den er sløv på hurtig laderne
den er fin nok til arbejde på ca 30km hver vej
ellers skal du gå efter større batteri
men stadig koldt vejr no good no good
--
Kan kun være enig, jeg kører en ID5 (identisk platform som allerede nævnt) med 77kwh, og på en kold dag rammer den MAX 300km hvis man kører ultra pænt.
Jeg kan slet ikke forestille mig en med 60kwh.
--
Vent til næste år, der kommer nye modeller næste år og så fald prisn på de brugte
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
Jeg ville til hver en tid vælge Skoda'en over en ID.4/ID.5/Q4.
Men jeg ville vælge en med det større batteri.
--
Tror at #3s bud er pænt spoton.
Hvis du har den i lader hjemme kan du spare lidt rækkevidde ved at varme bilen op imens den sidder med kablet sluttet til. Opvarmning koster en pæn slant. En anden sjov detalje er at man som erfaren elbils ejer kan se på forbrug om man kører i med eller modvind. Det betyder mere end man lige skulle tro. Kan nemt betyde 10-20% ved motorvejskørsel. Især modvind er noget ged. Man vinder ikke meget ved medvind, men taber ved modvind.
Se evt tesla Bjørn (bjørn Nyland) på youtube. Han har en del meget informative tests etc.
--
Det er en dødsejler med det lille batteri. Specielt hvis du skal køre motorvej.
De store SUV/CUV elbiler gør sig måske fint nok på landevej, men på motorvejen er de simpelthen for tunge og luftmodstanden dræber rækkevidden.
Kvaliteten vil jeg ikke kommentere på, men håber den er bedre end f.eks søster-bilen Q4, som føles billig alle de "skjulte" steder. Ærgerligt for en bil til 500.000 kr.
--
#7
Det ser du også tydeligt på en benzin bil, hvis du ser øjeblikkeligt benzinforbrug (l/100km)
--
Tak for svar alle. Den skulle gerne kunne køre min. 300 km i koldt vejr.
Jeg må vente lidt så - Havde håber på maks 300.000 kr. i en lettere brugt bil.
--
Mvh
Fc Junkies
som jeg ser det, så er der pt. 3 valg i familie kategorien i elbil familierne:
- enyaq
- id 4
- model y
jeg havde altid valgt større batteri over performance. pt. er brugtpriser ret tæt på nypriser pga. teslas aggresive kampagner.
ville dog prøvekøre alle 3 inden jeg besluttede det, da de er en smags sag
vi har selv valgt at holde liv i den gamle diesel passat, fordi der kommer 250 elbil modeller over 2023 og 24, så brugt markedet kommer til at tage nogle store tab.
Derudover er de fleste brugt elbiler 1 gen, med enten dårlig rækkevidde eller børnesygdomme
--
Consider it as a free bump
--
Sidst redigeret 03-10-2023 10:23
#12 Jeg skal ikke reklamere for Ioniq 5, for jeg ville ikke vælge den igen, men jeg kan godt give lidt info.
Og den har mere plads end de tre ovennævnte.
Jeg har kørt 60.000 km, med præcis 400 km på en opladning i snit. 72kWh. Jeg kører året rundt med 80 km i alt til og fra arbejde. 4 dage om ugen. Ca. halvdelen på motorvej. Jeg kører 130 km/t på autopilot.
Vi kører i øvrigt rigtig meget landevej af de km vi kører, så det skal også lige med - det øger rækkevidden markant.
--
Sidst redigeret 03-10-2023 10:33
Jeg vil anbefale at du kigger ind hos
https://www.vagcars.dk[...] hvor der er masser af viden og meninger og både Skoda, VW og Seat/Cupra.
--
mvh
Jesper \ #11 Ja det er helt vildt så mange der kommer på markedet - især nye mærker (med statsstøtte?) fra Kina.
Jeg har også kigget lidt på MG ZS med 70 kwh batteri og lang garanti. Men den er en smule outdated efterhånden - men så gennemtestet :-)
#12 Hvorfor ville du ikke vælge den igen?
--
Mvh
Fc Junkies
--
Sidst redigeret 03-10-2023 11:53
Hvad med en MG 4 eller MG 5?
--
Har kørt Enyaq de sidste 2 år, har intet dårligt at sige om dem. Det spiller bare.
360km om vinteren og 480km om sommeren. -På fuld opladning! På en 80'er model.
--
En så stor bil fortjener et ordenligt batteri. for 50.000 kr mere er der flere 80 modeller at vælge imellem og så får du også en lidt kraftigere motor og formentligt også lidt mere udstyr.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Det slår mig at jeg tror faktisk at der er en elbils test i fdms nyeste blad, hvor de specifikt nævner rækkevidde om vinteren. Og de 300km er lige omtrent maks for de fleste som jeg husker det.
Tror ikke nogen af dem var longe range modeler.
--
#18 ja men regn med efter nogen få år mister man op til 10% batteri, så ender du under 300km, det er ikke ligesom med en benzin bil
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#15 MG har en del sygdomme synes jeg, for det første MG5 har en batteri varmer som en toastmaster, og er bygget som en fiat, er lige ved at tro det ligner en tipo der lavet om til en MG5, MG4 har mange små fejl som flere kæmper med at få dækket af MG, den er billig ja
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
Jeg kiggede på ID4, Enyaq og Q4. Hvis ikke jeg havde taget en Q4 så var valget klart faldet på Enyaq.
--
http://www.l0rn.nu[...] Jeg ville lige vente og se hvad der kommer i 2024, af facelifts og nye modeller. Jeg ved at vi i eget regi, har opdateringer på vej på flere af vores person- og varebiler med mere effektive elmotorer og derved bedre rækkevidde. Samt forbedring af lynladning.
Man kan altid sige; vent lidt og se. Normalt ville jeg sige, køb det der giver mening her og nu(hvis jeres behov er der lige nu). Men umiddelbart virker 2024-programmet til at være godt foran kontra 2022-23.
--
#21
Af ren interesse, hvorfor Q4? Vi var ude og kigge på disse to, og synes Enyaq var foran på mange parametre.
--
Det eneste negative med enyaq er vægten den er alt for tung...
--
Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#23
Fordi jeg ville ende med en Enyaq der kostede det samme pga det udstyr jeg vil have og når alt kommer til alt er Audi sejere end Skoda
--
http://www.l0rn.nu[...] Hvis du kan finde 50 ekstra så er der her en fin Tesla model s 90D - Titanium panorama med 90kw batteri og fri supercharge på de "gamle" Supercharge standere
https://www.bergmannbiler.dk[...]
--
Vi har lige hentet vores Enyaq IV80 hos importør i dag. Den kommer fra Tyskland.
Vi prøvende lidt forskellige modeller. Men Endte med skodaen, da den bedst dækker vores behov.
Den har meget udstyr, og kører fantastisk !
--
RYZEN 5800
AMD 6800+