Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Valg af El-bil Af Supporter Mazies | 28-09-2023 09:43 | 6885 visninger | 107 svar, hop til seneste
Jeg er begyndt at overveje om vores Ford Focus Vignale skal skiftes ud med en el-bil, og efter at have set et par tråde herinde tænker jeg at der gemmer sig en del på HOL som har styr på el-biler.
Planen er at købe den i Tyskland, og budgettet hedder op til 300.000,-. Og så købe en der er omkring 1 år gammel med 10-15.000km.
Min daglige kørsel er omkring 11-12km til og fra arbejde, samt en tur forbi supermarkedet osv. Vi kører omkring 15-17.000 om året, og 95% af det er turer på maks 50 km i "nærområdet". Derudover nok ca. 1 tur om måneden hvor vi kører 120km hver vej, samt et par turer om året fra Aalborg til Amager.
Mht. udstyr vil jeg gerne have de gængse ting som min 2 zone klima-anlæg osv, men krav er adaptiv fart pilot samt bakkamera (gerne med kamera/sensor hele vejen rundt til parkering)
Min største udfordring er at jeg har INGEN forstand på el-biler eller hvad der er godt og skidt. Og når man kigger på diverse medier, er der lige så mange holdninger som der er reviews.
Jeg planlægger at få installeret ladeboks hjemme, og vil skyde på jeg næsten udelukkende kommer til at lade der med undtagelse af de par turer om året til Amager.
De biler jeg umiddelbart har kigget på er:
Mercedes EQB300
Audi Q4 E-tron
Kia EV6
Skoda Enyaq EV80
Renault Megane E-tech EV60
VW ID4
Tesla Model 3
Jeg har meget begrænset forstand på el-biler, hvilket nok også gør at det er min holdning til brændstof biler som gør at jeg finder Mercedes og Audi som de 2 mest interessant valgt på den liste.
Lige umiddelbart er Tesla nok udelukket, for jeg er simpelthen ikke fan af deres interiør.
Vi har ikke prøvet nogle endnu, men tænker der nok gemmer sig eksperter herinde som kunne komme med anbefalinger der gør at vi kan indsnævre feltet lidt. --
I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440
Når dit forbrug er så "lille" så skal du mærke efter den bil du føler dig bedst tilpas i. Så gør det ingen forskel om du køber Tesla, Audi eller lign. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Kig evt. også på plads og baggagerum, vi kigge lidt på EV6'eren da vi var ude og købe elbil, men bagagerummet var lige utilpas langt nok til at det ikke blev sådan en. Endte med en af de kinesiske i stedet for, den paser dog ikke helt 100% på dine krav.
Men tag ud og prøv nogle af bilerne ved de danske forhandlere, så du også ved hvordan de er at køre, før du beslutter dig endegyldigt. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
0#
Det første du skal gøre er at prøvekøre dem du godt kunne tænke dig.
Efterfølgende skal du prioritere den eller de biler du synes om og så skal du så finde fordele og ulemper ved feltet.
Når du så har fundet den du gerne vil have så undersøger du hvor du kan få den model du gerne vil have til den bedste pris. -- IDGAF! Prøv også at tage et kig på Volvo XC40. Den passer lige ind på listen i forhold til størrelse, og den har alle de ting, du efterspørger, hvis du vælger ultimate versionen. Den kører, hvis du spørger mig, langt bedre end en ID4 og føles virkelig godt bygget. -- MSI Z690-P - i7-13700KF - MSI RTX3080 Gaming X Trio - 2x16GB Corsair Vengeance DDR4-3000 - 1TB M.2 - Corsair RM1000x #1
Det er mest for at høre andre anbefalinger, om der er noget som gør nogle af disse 100% bør vælges fra eller nogle som måske bør prioriteres hvis køreoplevelsen er ens.
#2
Vi er 2 voksne og en bette på 3 år. Så pladsen er sådan set ok i alle de biler jeg har listet op.
Jeg har lidt valgt Polestar 2 og Ford Mustang Mach-E fra pga. de i høj grad virker til at have prioriteret pladsen på forsæderne.
Jeg har dog overvejet om EV6 og Megane bliver en tand for små mht baggagerum, da vi er vant til stationcar. Ikke fordi vi har behov for kæmpe baggagerum, men det er også meget plads at miste.
#3
Lidt samme svar som til #1, søger egentlig mest andres erfaring for at udelukke eller måske endda tilføje nogle vi ikke har tænkt på til listen.
#4
XC40 er lige dyr nok, de 300.000 = 40.000 EUR er øvre grænse, og der er Volvoen lige et par tusind EUR for dyr. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Du skal i hvert fald finde ud af, om hestekræfter betyder noget for dig. For du får lov til at betale for dem på forsikringen. Og så skal du finde ud af hvor meget plads du har brug for.
Jeg har været HELE turen igennem og prøvekørt alle i den klassiske SUV-elbils-størrelse. Model Y, Q4, ID4, Enyaq, XC40, EV6, Ioniq 5, Mustang Mach E samt EQC.
Hos os røg EQC og XC40 på grund af pladsen, de er lige en tand mindre end de andre. Når det er sagt, så er i hvert fald EQC fantastisk at køre i, men synes den blev for lille.
ID4, Q4 og Enyaq er jo samme platform, men jeg var langt mere til Enyaqs og Q4s interiør, så der røg ID4.
EV6 var jeg ikke vild med bagenden på, og jeg synes stadig kabinen var for koreansk.
Den Mustang vi prøvede synes jeg gyngede for meget i affjedringen og så stejlede fruen helt på at hun synes kabinen var for amerikansk, på den ikke charmerende måde.
Så stod tilbage med Model Y, Enyaq og Q4.
Det endte med Model Y, fordi drivlinjen særligt drivlinjen er federe end de andre. Samt infotainment, app og Supercharger bare fungerer. Og de løbende opdateringer hele tiden kommer dryppende. Det er absolut ikke den perfekte bil, og havde jeg kunne få Enyaqen med Teslaens drivlinje og infotainment havde jeg købt den på stedet.
Men der er ikke andet at gøre, end at sætte en søndag af, og så få prøvekørt alle dem du finder interessante. Langt de fleste synes jo de har gjort det rigtige køb selv. -- #6 - Jeg er meget enig, og jeg har også været hele møllen igennem. -- #6 Ikke jeg :)
Jeg har i halvandet år kørt Ioniq 5, og den vil jeg ikke anbefale. Når der ikke er lidt småting med den, så kører den sådan set rigtig dejligt og med virkelig god plads. Der er bare - i hvert fald i min - en del ting som ikke er så fede. Først og fremmes har jeg i næsten 6 måneder kørt uden radar, og dermed hverken fartpilot eller automatisk bremseassistent, dernæst har bilen siden den var 6 måneder gammel haft en udefinerbar raslelyde, som er umulig at lokalisere. Desuden er Hyundais værksted - i mit tilfælde - udueligt.
Jeg er stadig glad for bilen, men der må findes bedre alternativer, hvis jeg skulle anbefale noget.
Jeg er vild med simpliciteten i en Tesla kabine, men jag har brug for plads til hund og i det hele taget en mere rummelig bil.
Skulle jeg ud at kigge nu, ville jeg som det første kigge på en Enyag. -- #8 det dyrt at lave service på mange af de billige elbiler, Tesla er klart den billigste at eje -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 28-09-2023 10:39 #9
Billig i service, generelt dyr i forsikring -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#9 Intet af det jeg har nævnt koster mig jo noget - jeg har 5 års garanti. -- #11 nej det vil det når garantien udløber -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #10 hold dig til standard model, så kan det lade sig gøre at få en til omkring 8000-10000kr
-- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #12 Kalder du Ioniq 5 for en billig elbil?
Anyway, inden garantien er udløbet er jeg videre, jeg kører ikke samme bil i 5 år.
Du behøver iøvrigt ikke reklamere for Tesla overfor mig i hvert fald - jeg ville gerne have en Tesla, den passer bare ikke til mit behov.
Men selvom du ikke ved det, så findes der faktisk andre gode biler :) -- Jeg har en Q4 og er sindsygt glad for den. Den kører fantastisk og jeg har ingen problemer haft med den. Og så har de ikke plasket et mindre tv eller tablet midt i det hele. Men det er selvfølgelig en smagssag. -- #14 nej nok mere billig bygget, jeg ikke Tesla fanboy, men må indrømme de kommet godt efter på kvalitet og pris -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 28-09-2023 11:12 #6
Fede inputs!
Om hestekræfter er vigtige, er lidt svært at svare på, men det er ikke kriteriet vi primært vælger ud fra.
Mht. EQC, så synes jeg at jeg har læst EQB faktisk er større i kabinen, og derfor har nogle reviews faktisk foretrukket EQB frem for EQC, men det må vi se på når vi prøver den.
Med ID4, Audi og Enyaq, der er det nok lidt den samme konklusion jeg er lidt forudindtaget om. Jeg har siddet i en ID3, og der var jeg heller ikke udpræget fan af interiør. Også derfor min umiddelbare tanke er Audi eller Mercedes, men kan godt være vi er nødt til at tage Skodaen med i samme tanke, selvom det virker helt underlige at gruppere Skoda, Audi og Mercedes sammen :)
Model Y er lige som XC40 et par tusind EUR for dyr. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 #16 Ja okay, vi er nok ikke uenige :) -- #17 Jeg har da hørt, at den nye udgave af ID.3 skulle være noget opgraderet på kabine "feel".
Hov shit, dobbelt post! -- Sidst redigeret 28-09-2023 11:15 jeg har tesla, og er ikke direkte fan, men må indrømme den faceliftede udgave af Model 3 der er kommet og de 329k for en standard range med 500+km
og ALT i udstyr, inkl. en væsentligt opgraderet kabine, selvom skærmen bagi er lidt ligegyldig, med også bedre sæder, og med køling i..
Du finder ikke meget andet der kan det i den pris klasse, vi har flere der der købte ID4-5 når du er færdig med et spec. sådan en bare til et basalt niveau så er du LANGT over Model Y performance priser endag.
og der har været mange garanti ting med min model 3, som jeg slipper fredag, men Tesla har faktisk taget sig af det. (på nær den skaldede lidt lak, og den er lige nu til omlakering, og da de var færdig, der ridsede de så hele døren, så nu må jeg vente lidt mere.) men den skal bare direkte afleveres når den kommer tilbage. så det er hvad det er.
har i hvertfald været så ok med min model 3 LR 2021 at jeg får en Y performance i morgen, selvom jeg har MANGE problemer med Tesla´s måde at gøre ting.
jeg må også indrømme har haft en pulje bil de sidste 2 uger (A6 40TDI S Tronic Sline) jeg ville gerne bytte sæderne, men ville ikke bytte, selvom med min 3´er.. den føles SÅ Sløv, og nej det er ikke 0-100 men bare ud af sideveje, og generel reaktion.. kan slet ikke blieve enig med den diesel. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. #19
Er usikker på hvor gammel den "nye" udgave er, men den jeg var i, var ihvertfald ikke lige umiddelbart min stil. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Helt generelt, da flere har anbefalet Tesla Model Y.
Denne ligger over budget, og jeg er som sagt ikke fan af Tesla generelt.
Jeg har været passager i en, men ikke selv kørt den.
De kører sikkert fint, men jeg kan slet ikke forene mig med at ALT skal styres fra skærmen. Derfor foretrækker jeg en som læner sig lidt mere op af en bil med forbrændingsmotor som man er vant til. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Vw har ikke udviklet sig de sidste 3 år, og de lider af det nu, og de vil ikke sænke priserne yderligere, men stopper produktionen og flytter id.3 til Kina og blive bygget der -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #23
Synes egentlig der er en del som taler imod VW, der er også meget få reviews som vurderer dem specielt højt. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Ved godt den ikke er på din liste, men prøv lige at tjekke en Kia Niro EV SG2 (den nye udgave). -- #25
Den er for ny, der er ingen brugte til salg lige umiddelbart. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Hvad med en Nissan Ayria? Jeg har endnu testkørt den, men jeg har pillet ved en forhandler, og det er sgu en gennemført kabine.
Den lille model starter, nu, ved 325.000 kr, men måske den også er for ny. -- #27
Den havde jeg slet ikke kigget på, og den er skam at finde med et års tid på bagen, så den kigger jeg lige lidt på og overvejer :)
Tak! -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Om to altså i 2025 kommer der til at ske meget med mange af de bilmærker vi kender i dag... der kommer nye modeller og i 2026 får Toyota giga casting oppe og køre til bestilling, så det handler om hvor længe man tør vente... -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Der er en ny BMW i4 til cirka 450-470k. Ved ikke lige hvad den står til i Tyskland? Men ufffff. Sikke en bil! -- #30
Har desværre kigget på BMW, og de er lige en tand for dyre allesammen :) -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Hvis man kan leve med det manglende blinklys, så havde jeg taget en model 3 2023 udgave, standard range, og sagt kæft en god handel. -- #32 Jep det er det, men jeg tror mange venter på y model, eller bestiller nu med blinker arme -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #33 syntes som sådan heller ikke den nuværrende model 3 er et skidt køb, ville bare ærge mig i forhold til den rækkevidde, og det facelift den nye har.
Men når det så er sagt så er jeg selv ejer af en Ioniq 5 top udstyrsvariant importeret fra tyskland, og hvis ikke det var fordi den var uden for #0's budget ville jeg da også varmt anbefale denne. -- Hele den debat der kører om WV, jeg kommer ikke for at sige at WV ikke er alt det der skrives ovenfor, deres design invendigt er for mig dovent, og deres infotainment er sløvt, men hold nu kæft de biler kører godt. -- #34
Ioniq 5 er ikke som sådan ikke udenfor budget, så skal det være fordi den top udstyrsvariant du omtaler er specielt dyr, da det bestemt er muligt at finde dem, endda en del under budget. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Subaru køre tilbud husk alle 3 modeller er med 4x4
https://www.subaru.dk[...] -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 28-09-2023 13:19 #37
Et kampagnetilbud i DK, som ligger langt over mit budget, er desværre ikke så relevant :) -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 #38 fair nok, så kig efter en brugt Tesla -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #38 hvis du kan vente lidt, så kommer fiat med en 600e til billige penge, men det uden varmepumpe -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #30
Ja og dog. BMW i4 har dårligere rækkevidde end f.x. Tesla og i sikkerhed klarer den kun 4 stjerner, ikke 5. Den er faktisk ringere end de fleste "billige kinabiler" og vidner om, at BMW formentlig spenderer for lidt på R&D.
Jeg ville aldrig give 1/2 million for noget, der ikke klarer sig til UG på den front. Og det er heller ikke premium, hvis teknologien ikke er tidssvarende.
https://www.euroncap.com[...] -- #41
Som tidligere skrevet, så er planen at købe noget med 1 år/15.000km på bagen -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Hvis i ikke kender til Alex, så tag og slå et smut forbi hans kanal.
Alex Riis - YouTube
Han siger får og imod Tesla.
Det samme gør Biler.TV
Biler.TV - YouTube -- Nuværende PC: I5-11600K, 32GB ram, RTX 2060 Super
Arkserver: I7-4770K, 22GB ram
#17
Det er i hvert fald en kæmpe fejl ikke at overveje Skodaen. Jeg synes virkelig den var/er fin. Den kan nok ikke helt sammenlignes med EQB, men i forhold til ID4 og Q4 synes jeg næsten mere det er et præference-spørgsmål end det er egentlig kvalitetsforskel.
Man skal bare kunne affinde sig med instrumentbrættet, som er ret lille i Skodaen, hvor Audien har "normalt" digitalt instrumentbræt. Men med HUD så tænker jeg det går fint ;) -- #45
Min umiddelbare top3 er nok:
Merc EQB
Audi Q4
Skoda Enyaq
Så de 3 skal vi uanset have prøvet.
ID4 tror jeg faktisk lige umiddelbart er udelukket, om vi så prøver en tur hvis vi alligevel falder over en kan jeg ikke sige.
Derudover vil jeg nok gerne have testet Kia EV6, selvom jeg stadig tror jeg vil være mere tilbøjelig til at vælge en af mine top 3. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 Fine biler, vi har dog været nød til at fjerne EQB'en fra vores liste da den ikke kan få træk. :) -- #47
Var faktisk ikke klar over den slet ikke kunne få det, men vi har heller ikke træk på vores nuværende, så det kan vi egentlig sagtens leve uden. -- I5-6600K, eVGA GTX1070 FTW, MSI Z170A Krait Gaming x3, 16 GB Corsair Vengeance LED 3200 MHz, Samsung 850 EVO 500 GB, eVGA SuperNOVA 650 G2, NZXT H440 #39
Hvor mange gange skal manden skrive han ikke er interesseret i en Tesla, før du stopper med at foreslå den? -- Intel i7 9700k @ 4.8ghz - 32GB G.Skill @ 3600mhz - Asus ROG Strix Z390-F - Strix 2080 TI - Samsung m.2 980. #46
Af de biler du næver vil jeg selv helt klart gå videre med Skoda Enyaq. -- Vi har en VW e-up! 2022 med CCS stik.
Den kan det den skal uden alt muligt bling. 260 realistiske km for færrest muligt penge. -- SSUPD Mesh******* - 10% damaged 5600x - Aorus B450-i - 1x16gb Fury 3200 Cl16 - Strix 1080 - Full 280mm EK-Watercooled - SF600 Plat tag ud ar prøv bilerne... det er jo et spørgsmål om din egen mavefornemmelse...hvad kan du lide at køre i...
i min optik er der ikke rigtig andre end Tesla hvor du får så meget "bil for pengene" -- Q4 e-tron kommer med en faceliftet Model Year MY24. Hav dette i mente når du handler
https://jyllands-posten.dk[...]
Det samme gælder for Volvo XC40. Den er klar til levering i marts 2024. Længere range og hurtigere opladning. Samt nu baghjuls trukket.
Der er også kampagne pt på BMW iX1 Sport. Tag et kig. -- Ryzen 5 - 3600 @ 3.6 GHz | Noctua H-U12P | GB B550 Gaming X | ASUS GTX1060 6GB | 32GB G.Skill Ripjaws 3600MHz| Samsung 860 EVO 1TB SSD|
Det er godt du undgår Tesla, det er en bil med helt vildt mange fejl, dårlig kvalitet, bilen er under middel, men bliver solgt som luksus.
https://twitter.com[...]
Mercedes og BMW laver aktuelt de bedste el-biler, som holder fint. I test er de også dem, der kommer tættest på den opgivet rækkevidde. Skal lige siges at ingen el-bil producent kommer med en reel opgivet rækkevidde. VW er en af dem med de største afvigelser. -- 54#
Har du selv / har haft en Tesla S3XY eller er vi blot uden en en "hear say"?
Det lyder umiddelbart blot som Tesla / Elon bashing fordi man af en eller anden årsag ikke kan li' brandet eller manden.
Taget i betragtning hvor mange biler de leverer ift. Andre mærker og hvor hurtigt de har opnået deres kapacitet så kan det næsten ikke undgås at der vil være ting som ikke spiller 100%
Men hvilke bilmærker kan bryste sig af at være fejlfri?
Hvis det var noget virkelig lort de leverede, så tænker jeg ikke at så mange har købt deres biler for gud ved hvor mange penge.
Tesla har intet mindre end totalt domineret salget af biler i DK i 2023.
Ligger i øvrigt nummer 1 ift. nyindregisteringer for alle biler år til dato - langt foran fx. VW, AUDI og BWM.
Model Y har endda slået en 26 år gammel salgsrekord med næste en tredjedel. -- IDGAF! --
Sidst redigeret 29-09-2023 14:06 Jeg har ikke læst hele tråden igennem, beklager på forhånd.
Jeg havde en ioniq 5 - men den røg hurtigt videre. Blev aldrig rigtigt glad for den ift. min kørestilling. Den var ellers dejlig rummelig.
Gik så i den modsatte boldgade, og tog et ego-valg i stedet. Valget for mig stod mellem en Taycan og en BMW i4 m50.
Det endte med BMW'en. Jeg ved ikke om den er pengene værd, men den er lækker og jeg er glad hver morgen - og nu har jeg kørt i den i et års tid :) Ok stort bagagerum. -- 11900K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3080; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C #55
Overhovedet ikke Tesla basher, siger bare fakta (se kilder), har kørt en model 3 og S og det er ikke kvalitet. Tesla får store problemer og dyre regninger efter 2-3 år. Tesla bliver også meget hurtigere slidt ned end biler i samme prisgruppe. Tesla er ikke en kvalitetsbil, det er der masser af beviser på (se kilder).
TÜV dokumenterer at Tesla model S (deres angiveligt bedste bil) har en failrate på 10,7 %, det er meget højt! Tesla ligger på 126. plads og er på niveau med Dacia (se kilder).
Desuden lyder det som om du har Tesla aktier og er bekymret for at de falder. Har du forresten kilder på det du skriver?
Kilder:
https://www.autoevolution.com[...]
https://www.thedrive.com[...]
https://car-recalls.eu[...]
https://www.reddit.com[...] -- Nu ved jeg ikke om du lytter til podcasts. Men Bilradio fra Jyllands-Posten har en fin podcast om biler. Det handler ret meget om elbiler. Og det handler tit om at gøre et godt køb. Hvad skal man kigge på? Er leasing en god ide? Skal man købe i Tyskland. Der er også lytterspørgsmål. Der er mange timers indhold, hvis du kigger på deres gamle afsnit. Måske er der nogle temaer som du synes er ekstra interessant. Men abonner på podcasten, der er nyt afsnit hver fredag.
Nu linker jeg til JP, men søg på bilradio i den app du normalt lytter podcasts i:
https://jyllands-posten.dk[...] -- A clean house is a sign of a broken computer #55 Prøv at kigge på Tesla's trustpilot, der er en del der giver udtryk for dårlig service eller slet ingen, mange venter flere uger på at få lavet deres bil når det endelig lykkedes at komme igennem
https://dk.trustpilot.com[...]
Hvis man kan leve med et mærke der har ringe kundeservice og hvor pålideligheden er lidt ringere end de bedste, så er det en fin bil
Overvejer selv en highland, men deres kundeservice gør mig i tvivl -- #59
Det er noget vrøvl. Jeg har selv en Tesla og haft præcis 0 problemer med deres service. Har du i øvrigt tjekket trustpilot for de andre bilmærker? De får nærmest alle sammen en lav score på Trustpilot med få undtagelser, så den parameter kan du ikke bruge imo. Mercedes-Benz ligger på 1,8, BMW på 2,6, Peugeot 2,1, Volvo 1,7 lol lol hele vejen igennem
Problemet med Trustpilot er, at det ofte er, når folk har haft en negativ oplevelse, at de skriver en anmeldelse - sjældent når de har haft en god oplevelse! (tag mig som et eksempel - jeg bruger slet ikke trustpilot, men hvis jeg gjorde, og mange som mig gjorde, så havde Teslas rating nok været noget anderledes)
Har du selv en Tesla? Jeg har en Tesla og den kører upåklageligt. Jeg skulle bruge service én gang og det fungerede perfekt - jeg fik en tid 10 dage efter jeg havde bestilt den og de kom til min adresse og det blev dækket af garantien (kostede mig nada). -- Defendi rem publicam adulescens, non deseram senex.
--
Sidst redigeret 30-09-2023 04:42 57#
Nej - jeg har ingen Tesla aktier,..endnu :-)
Men jeg har tilgengæld haft både en gammel Model S, en nyere Model 3 og en helt ny Model Y og har daligt kørt i en Tesla i rigtig mange år.
Ja - den gamle Model S synes jeg ikke var specielt lækker i interiøret, men shit en fed og hurtig bil.
Den har dog haft diverse udfordringer som alle er blevet løst på Tesla's 8år's garanti, uden problemer.
Ventetid på værksted, ja, men ingen problemer og kun en 0-faktura
På Model 3 og Y - Ingen problemer, ingen "panel gaps" (Som i øvrigt også forekommer på alle andre biler, det er blot først inden for de sidste par år at folk er gået helt amok og er hyper fokuseret på det. Check evt. YT hvor andre bilmærker - bl.a. Lambogini - også for total høvl for dårlig samle- og generel kvalitet)
Hvis jeg skulle vælge en anden bil end en Model Y i dag, kunne det måske blive en Skoda Enyaq.
Synes bare den er for sløv og når man lige har brugt 5 min. på at vende sig til det ultra minimalistiske design og skærmen i en Model 3/Y så er det intet mindre end fantastisk. Det samme siger salgstallene.
Tror heller ikke jeg nogen sinde har hørt et standard lydanlæg som lyder så godt som i min Model Y og igen, så fungere tingene bare altid hverdag. Ingen service intervaller, gode køre egenskaber og generelt bare en fantastisk bil.
59#
Jah - Tesla's Trustpilot ligger ca. på niveau med Mercedes og BWM - Hvor vil du hen med det?
Trustpilot har altid være den mest upålidelige kilde til "kundetilfredshed" -- IDGAF! #60 Det er da selv noget vrøvl, bare fordi du ikke har haft problemer, betyder det ikke at andre ikke kan få problemer, hvilket er meldt mange gange før på tesla DK's fb side, trustpilot m.m
Og jer der har kørt i andre biler ved også at kabinekvaliteten ikke er helt på niveau med de andre mærker
Desuden har BMW og MB ikke været kendt for at være særligt holdbare - måske for 20-30 år siden
https://www.computerworld.dk[...]
Statistisk set er der mange fejl, det kan man ikke komme udenom, man skal bare være klar over det inden man køber den og den nye har "sikkert" rettet mange af børnesygdommene -- 57#
Glemte lige at tilføje nogle kilder som du bad om:
https://www.bilimp.dk[...]
https://fdm.dk[...]
I øvrigt rimeligt nemt at finde med 30 sec Google-foo
Skal i øvrigt lige beklage diverse stavefejl mv. Autocorrect har sit eget liv på min telefon og det er ikke altid at jeg lige når at fange dem alle. -- IDGAF! --
Sidst redigeret 30-09-2023 10:32 #0 Til prisen kan du få en fully loadet Cupra Born i tyskland uden for mange kilometer eller måneder på den. Den er sprød. -- [email protected] Ghz|Noctua NH-D14|Asus Z170|Asus TUF 3080ti|32GB DDR4|Samsung Pro 512GB NVME|CORSAIR AX 850W|Fractal Design R5|Asus PG279Q Jeg ville selv købe en MG4 XPower - men det er også fordi jeg elsker hestekræfter. 435 hestekræfter i en sporty bil, hvor traction control fungere perfekt - og så til sølle 300.000 kroner. Det er jo et røverkøb.
Tesla bliver kun en mulighed den dag, at de tjekker bilen for fejl inden de sender den fra fabrikken. Kvaliteten i kabinen virker direkte billigt, og ikke en 300k+ bil værdigt. -- Sidst redigeret 05-10-2023 00:14 66#
Det gør det vel et godt stykke hen ad vejen
Hvis bilen virkelig var så ringe så tænker jeg jeg ikke at de ville kunne sælge det antal samt endda at slå så gamle salgsrekorder.
Det er jo immervæk ikke en liter mælk man køber og generelt er folk gode til at være nogenlunde kritiske når der skal investeres en lille halv million kroner.
Udover det er det typisk også dem med dårlige erfaringer som støjer mest. Man hører ikke meget fra Hr. Og Fru Danmark som er super godt tilfredse.
Jah, og så er der alle tågehovederne som aldrig har ejet een men blot mangler et eller andet at brokke sig over og der må man sige at Elon Musk med hans aggeren på SoMe har gjort sig uheldig bemærket.
Du smider en masse links i en stor pærevælling som ikke rigtig giver mening. Knyt gerne nogle kommentarer til så vi ved hvad det er vi kigger på.
Alle kan jo med 5min på Google spamme en masse links til nogen som er utilfreds og med historier om hvor dårligt Tesla er generelt - det samme kan man gøre for folk som er super godt tilfredse og med tests af bilerne som mener at de er intet mindre end et mesterværk.
Jeg tror ikke du har nogen reele erfaringer men igen blot en masse hear say da du har set dig sur.
Det er også fint nok men det forvrænger desværre billedet en lille smule for de mere seriøse.
Prøv evt. At søge lidt på positive oplevelser og tests.
Jeg kan fx. Anbefale Munroe Live på YouTube som laver teardowns på mange forskellige biler hvor de skiller hele bilen ad ned til mindste stump og går både kvaliteten og teknikken igennem. Det er ingeniører som ved hvad de laver og kommer også med kritiske holdninger. -- IDGAF! #66 - Du smider kun en masse negative ting om Tesla fra primo 2022 - det er 1,5 år siden. Siden det er Mega Factory i Berlin åbnet, hvor langt de fleste af de biler vi ser i Danmark lavet. Herfra er der alt andet lige en markant bedre kvalitet end det man ser importeret fra US of A eller Kina.
Dernæst - Value for money = Tesla. Det er sgu så nemt og deres ladenetværk er - indtil videre - uovertruffent. Jeg ved sgu ikke lige hvorfor du har set dig så sur på Tesla.
Ja, Mercedes er længere med selvkørende biler, men smid mig lige en Mercedes el-bil med samme rækkevide som en Model 3 til nogenlunde samme pris. Det er sgu æbler og pærer du sammenligner. -- 66#
I forhold til Mercedes self-driving - så skal du lige bemærket at det indtil videre kun er i Californien og på meget specifikke strækninger og alt muligt andet gøjl.
Worldwide er der ingen som har fået en approval endnu. -- IDGAF! #69
Faktisk er der nu flere eksempler på at kvaliteten er bedre i de biler der kommer fra Kina, end dem fra Berlin. Berlin er fortsat i rampup fase. -- Later equals never. #70 - Det er ikke korrekt. Mercedes har godkendelse til SAE level 3 "Pilot Drive" i EU, Nevada og Californien. Dog kun op til ca. 65 km/t. SAE Level 2 kan selvfølgelig bruges alle steder. -- 72#
Mange tak for info - Dér var jeg sq ikke skarp nok.
Det sidste jeg hørt var at de kun havde fået en meget begrænset tilladelse i Californien only.
Det skulle jeg nok lige have undersøgt lidt nærmere.
Det bliver i øvrigt spændende at se hvor vi er henne i det hele taget om fx. 10 år :D -- IDGAF! #68, #70
Jeg linker til kilder på det jeg nævner, som du ikke gør. Skal jeg lave en powerpoint til dig lol. Du lukker masser af personlige ting ud, men ingen kilder. Tesla kvalitet er under middel, det er der masser af beviser på, se fx. TÜV udmelding med fejlrate på over 10 %, hvilket er elendigt, og det er faktiske data!
Du tror mere på en youtuber end data fra TÜV, værksteder etc. lol.
Du lyder til at være ny på bilmarkedet, det er ikke, som CPU eller grafikkort, som bliver vurderet med det samme eller efter et år, eller på salgstal, som du bliver ved med at gentage. Biler har langt flere komponenter og egenskaber og det samlede billede kan man ikke vurdere, når bilen er ny.
Biler bliver vurderet efter ca 2-3 på vejen, her er fejlraten høj blandt Tesla (over 10 % !!!).
Høje salgstal er i din verden tegn på kvalitet. Salgstal er ikke ensbetydende med kvalitet.
Tesla Model S til 1 million kroner er slet ikke i nærheden af andre biler i samme prisklasse også el.
Tesla scammer også folk, sælger FSD til ca. 60.000 kr, men er overhovedet ikke i nærheden af FSD, Mercedes har overhalet Tesla i selvkørende teknologi. Prøv selv at køre med Tesla autopilot og Mercedes, det har jeg, og der er en stor forskel. Tesla laver masser af fantombremsninger, fanger ikke skilte, det sker næsten aldrig i Mercedes. Mercedes er langt bedre til vognbaneskift, stop and go, holde afstand, genkende bremselys. Selv BMW har langt bedre autopilot end Tesla, både 5- og 7-serie. Har ikke prøvet 3-serie. Tesla snyder folk, der betaler 60.000 kr for noget man ikke kan få, det er ligesom at låne gratis penge til Tesla uden af få renter. Se hvordan folk har det med at betale 60.000 kr. for FSD, som stadig står som "kommende" efter så mange år.
Du har for mange følelser for Tesla, du skal være objektiv.
Det passer desuden ikke hvad du skriver i #70, som så mange andre ting du skriver, der heller ikke passer.
https://etsc.eu[...]
Se lige denne her skræmmende rekord fra Tesla:
Tesla er verdens mest tilbagekaldte bilmærke.
https://www.autoweek.com[...]
#69
Ved EL-bil betaler det sig næsten kun at lade hjemme, da alt er andet er for dyrt indtil videre. Men hvis man skal lade på længere ture/rejser, som sker få gange årligt er det noget andet. -- 74#
Du må da gerne lave en PowerPoint hvis du har tid :-)
Der er ingen som tvinger folk til at købe Tesla FSB(beta i øvrigt)
Pt. Giver det ingen mening da de rigtige funktioner først kommer senere.
Mercedes' SAE level 3 er også ubrugelig lige nu. Kun på motorvejen med 50km/t hvad jeg har kunnet læse mig til. Men nok om FSD der går mange år for alle producenter før det reelt bliver brugbart. Dog synes jeg at det fungerer fint på motorvejen og landevej og jeg har endnu at opleve en fantomopbremsning der. I byen er den bange for cyklister og biler fra sidevejene og ja, skiltegenkeldelsen kunne være bedre. Men 9/10 gange fanger den fint skiltene. Min kollega med en Enyaq mener hans er totalt ubrugelig men igen, det bliver nok bedre med updates.
Jeg er dog lidt nysgerrig på hvordan du, uden at have nogen reel erfaring selv.
Oplever ikke rigtig nogle af de fejl du proklamerer. Den er super til at holde afstand, følge den forankørende osv.
Hvis du også liiige læse de andre indlæg vil du se at jeg også kan tage fejl da jeg havde læst en for gammel artikel ;-) Lige som dig. Det gør ikke ondt at have taget fejl.
Jeg er dog stadig dybt uenig med dig i dine postulater.
I øvrigt er Munroe Live ikke "bare en YouTuber" og det ville du vide hvis du havde gider at bruge lidt tid på at se et par af videoerne. Men igen, der er jo mange at vælge imellem.
Hvad angår Tesla Supercharger så kører de med prisdifferentiering.
Sidst jeg var på een kostede det 1.95kr i modsætning til "alle de andre"
Bevares, stadig billigere at lade hjemme.
Så lærte du også noget nyt i dag. Derfor holder er tit bl.a. Mercedes ved Tesla Supercharger ;-)
-- IDGAF! nap audi'en hvis det er den du er mest hooked på.
Om der er noget strøm issue mellem tyskland og danmark ved jeg ikke, men til et kørerbehov for så lidt som du skriver, så er det vel også lige meget som du får een med 1 faset eller 3 faset ladning.
Men herhjemme i danmark der dukker der audi'er op inde på bilbasen for 300k. -- AM4 200ge/64gb/passiv #74 Og du har for mange følelser for mercedes, du skal være objektiv.
"Mercedes har overhalet Tesla i selvkørende teknologi." - Nej. Det er i hvert fald ikke min oplevelse med EQC.
"Prøv selv at køre med Tesla autopilot og Mercedes, det har jeg, og der er en stor forskel." - Ja, der er forskel og det er ikke i mercedes favør.
"Tesla laver masser af fantombremsninger, fanger ikke skilte, det sker næsten aldrig i Mercedes."
Prøv at overdriv lidt mere. Så vil folk helt sikkert tage dig mere seriøst end de gør nu!!11!!!. Slap nu af. Ja skilte kunne tesla godt blive bedre til. Der er mercedes noget bedre.
"Selv BMW har langt bedre autopilot end Tesla, både 5- og 7-serie."
Jeg har ikke kørt hverken 5 eller 7 serien. Men 4-serien er ikke i NÆRHEDEN. De når ikke engang mercedes til sokkerne. Og det er endda med flere ugers brug.
Prøv at skru' lidt ned for fanboyismen. Det kunne ende med at der var nogen der bare tog dig en anelse seriøst. --
--
Sidst redigeret 06-10-2023 12:59 #77 De værste ægte fanboys er dog Teslas. Jeg bliver så træt af at høre om hvor fantastisk Tesla er og alt bare er rosenrødt eller "det kommer med en opdatering"
Faktum for mig som Tesla model Y ejer er, at det på mange punkter er en dårlig bil.
Komfort er noget de skal tænke dig til, den er så hårdt spændt op, at du mærker alle småsten du kører over. JA jeg overdriver, men jeg føler jeg bliver kastet rundt i Teslaen i modsætning til min oplevelse i VW tiguan vi havde inden.
Assistentsystemerne er til min kørestil til at blive vanvittig af.
Kørsel på motorvejen med autopilot fungere fint hvis du bare skal køre ligeud, men ved vognbaneskift, skal du deaktivere og genaktivere konstant. På eksempelvis VW med travelassist de- og genaktivere bilen selv, så du skal ikke være på systemerne hele tiden.
Autopilot og vejskilte virker stort set aldrig, bilen fanger fint skiltet men skifter kun hastigheden hver 4. gang eller lignende, hvis ikke lortet virker hver gang er det jo ligegyldigt.
At der ikke er pulssensor i rattet er mig også en gåde, kææææææft det er belastende man skal side og kontrastyre i rattet. JEG har endnu ikke fundet en stilling hvor jeg sider komfortabelt på længere køreture.
Vinduesviskere og autopilot er også en f........ joke.
Det er selvfølgelig også masser af positive ting at sige om Tesla, det er en bil der køre rigtig fint, deres ladenetværk er suplimt. Bilen er SUPER rummelig.
At alt styres fra skærmen er noget man må købe ind på - det kan man syntes om hvad man vil, det er bare en del af Teslas koncept og jeg har fint vænnet mig til det :)
Alt i alt savner jeg min VW Tiguan, da den bil bare passede bedre til den måde jeg kørte bil på - hvis de lavede den i ren el ville jeg gerne være ejer :D - Men fruen og datteren ville have Tesla og fruen er 98% tilfreds med Teslaen, så i det mindste er der én i husstanden der er tilfreds ;)
Men hvis jeg skulle ud og købe el-bil i det nuværende marked ville jeg med et budget på ca. 300k vælge Enyaq any day. - den slår ID4 med længder i min Verden, den er bare mere "lækker" i interiør.
Der er flere og flere der taler rigtig, rigtig godt om Nissan Ariya, har ikke kørt i én, så kan ikke udtale mig om hvordan den er, men måske en prøvetur værd?
-- hvordan kan folk sammenligne Tesla model 3 med en ID4, EV6 EQB? en Tesla 3 er jo på str. Med en ID3 -- #79 - Trådstarter nævner selv ID4, så tænker det er derfor. -- #79
Ja bortset fra at Tesla 3 er 45 cm længere end ID3, har 50 L mere i baggagerummet og et kæmpe frunk, så ens ladekabler ikke skal være i baggerummet. Så vel 75 L mere effektivt? Og den må trække 1000 kg på krogen. -- Sidst redigeret 08-10-2023 20:08 #75
Er startet med at se Munro Live, nogle videoer er interessante, men skal nok se nogle flere før jeg kan vurdere det fuldt ud. -- #82 Model 3 har det problem at den med 20" ikke må køre med en trailer der har en totaltvægt over 500kg hvis du er mere end to personer i bilen eller er har last i bagagerummet.
Med 18/19" må du dog gerne trække de 1.000kg. -- Hvis du kan nøjes med Golf størrelse, så kig på e-Golf. 200-270 km range. Prisen på dem er ret billige og det er virkelig en kvalitet bil. -- Og så skal en Tesla være født med anhænger træk..
Eftermonteres det må det holde et cykelstativ og ikke en trailer. -- jeg kigger selv på en BYD Seal, havde i forvejen forelsket mig i en MG4. men efter at prøvekøre den, og prisen for en SEAL kun var 50k mere. så var det næsten en no brainer at gå den vej.
Iøvrigt kommer den "lille" seal med 750kg anhænger træk, og den store med et 1500 kg træk.
de store forskelle på de to modeller er:
fra 350 vs 380K
750 vs 1500 kg træk
headup display i den store
V2L adaptor (kan dog tilkøbes for småpenge i den lille model)
313 vs 530 Hk
rwd vs awd
570 vs 520 km rækkevidde
0-100 gøres på hhv 5.9 og 3.8 sek.
affjedring i stor model er semi justerbar hvor den er statisk i lille model.
ellers er de ens i kabine, udseende og ekstraudstyr mv.
har svært ved at forlig mig med den nye model 3 highland, så er Seal'en et fint alternativ og ikke mindst prisvenlig. de 10-15k den koster mere end en highland er hurtig sparet i forsikring :D
skal give 8500 (20k km og 2500 selvrisiko) for 530 hk modellen.
Model 3 kostede knap 12.5K årligt :S -- #87 husk at kigge på MG har et dårlig ry for kvalitet, så tror jeg også BYD er bedre, men det svært at sige endnu, det stadig et ret nyt mærke for os, men min anbefaling er tegn en service aftale på BYD -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 12-10-2023 11:02 #88 hvorfor mener du, at en serviceaftale er nødvendig :)?
Husker jeg rigtig var priserne noget nær:
1500 - 3000 - 1500 - 5500
Ellers blander jeg det sammen med MG4's :o
So far er BYD klart en stærk kandidat, og med en ret lang karriere bag sig - det ser lovende ud :) -- #87 prøv at tjekke hos ASG / Sønderjysk forsikring på forsikrings priserne, det var klart det billigste for min BYD ATTO 3 -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#89 fordi vi ikke kender deres holdbarhed eller service priser, MG Marvel R koster service 4 8000 kr ! -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 12-10-2023 11:43 #90 Ida forsikring er umiddelbart billigst.
Hvad endte din atto med at koste :o ? (Km/selvrisiko og dækninger?)
-- #92
Ubegrænset kilometer, 7533kr om året, dog med ca 6800 i selvrisiko.
Dækker kasko (udvidet med glas og ekstraudstyrs dækning), ansvar, og førerulykke.
Ville være lavere hvis jeg var elitebilist, men har nogle skader på en tidligere forsikring der forhindrer dette. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#93 for samme dækning (her hedder den bare 45000+km året) og selvrisiko på 2500 så ligger den på 6600 årligt :)
har endnu ikke fundet nogen der vil gøre det billigere / bedre end IDA forsikring.
skal da lige være undo, men kender ikke til deres dækninger, IDA køre eks. med ekstra dæk forsikring, trailer forsikring osv. :) -- Hvad med xpeng g9 -- I5 9600k @ 4.8ghz - RTX 2070 SUPER - 16 GB DDR4 Dual 3000 MHZ - TUF Z370 Plus Gaming II - Corsair RM 750x v2 --
Sidst redigeret 12-10-2023 21:32 #78 fuldstændig enig, var ejer af en Tesla Model 3LR og har en Model Y Performance nu... (en Berlin bil) min 2021 Model 3 var Freemont..
selv min Passat og min kones Polo GTI, helt tilbage til vores ALTEA FR som var den første bil der havde ting som Auto viskere, virker bedre end både min Y og min LR..
Jeg elsker min Y, og jeg mener det er det bedste valg men ..
1. Auto viskere er noget lort, de kører TIT, og hvad værre er de er TVUNGET PÅ når man kører med autopilot, så nogle gange må man bare slå adaptiv cruise fra for ellers så har men vindues viskere der kører løs på en tør rude. og JA det problem var BÅDE med 3 og Y.
2. Automatisk nedblændelige spejle, virker som noget købt i T-Hansen, selv min Altea havde så de kun blændede ned når der var en bil lyste, de her blænder ned når det er mørkt, så er det skumring, så er dine spejle UBRUGELIGE..
3. Autopilot.. egentligt okay med auto cruise, på nær den tvinger autolys og auto viskere på, som reelt ikke virker, det gør den jo fordi den skal bruge rent syn. har dog tit oplevet den fanger et 130 skilt som 30 og selvom ALT er slået fra, så mener den stadig midt på motorvejen den skal nødopbremse.
hvad er værre er deres valg om at fjerne de akustiske sensorer, min Y.. det er simpelthen ubrugeligt, JA bilen har et FANTASTISK kamera setup. så det funker fint. Og bakker bare ind alle steder, og den har autodipping mirrors og alt det shit. men jeg skal hele tiden høre på den bonge at jeg er ved at køre ind i ting, når jeg er 30-40 cm væk, eller den fortæller mig der er 5 cm til noget, og så er der 1 meter... det fungere SLET ikke. plus jeg hver gang det bare regner lidt, kommer ind til en bil, der skriver "begrænset P sensor".. well det ved jeg det kan være højlys dag, det virker ikke.
Min 3 med akustiske sensorer, der var ALDRIG problemer, og du kunne stole 100% på dem, og afstanden psser bare.. stog der 40 cm når jeg stod ud, så var der 40cm.
Men jeg er glad for min Y, den kører overraskende godt, den er væsentligt mere lydsvag end min 3´er, sæderne i berlin udgaven er fantastiske, synes også min Performance i Midnight cherry red, ser fantastisk ud.
ALLE materialer er bløde, selv bagdøre, filt i lommer, infotainment kører bare stærkt, og Tesla er gode til at opdatere softwaren, så alt bliver bedre sådan med tiden, det ved jeg...
Men køb ikke Tesla for assistent systemerne, for det funker SLET ikke. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. --
Sidst redigeret 13-10-2023 09:41 Jeg har kigget på Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Xpeng G9. Prisen er højere, men jeg valgte en Xpeng G9.
Udstyret, kørekomfort og kvalitet var det som gjorde det for mig i sidste ende. Software kræver dog tilvænning. Der er rigtig mange lyde og informationer ved drive-assist som kræver at man kender bilens finurligheder ellers bliver man overvældet.
I sidste ende var det dog alt sammen ikke værre sammenlignet med de andre. -- Sidst redigeret 13-10-2023 09:56 super valg, valgte nok lidt kina bilerne fra, pga. Kina.
men både Xpeng og BYD laver klasse biler for tiden. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Jeg var også noget i tvivl og der er klart en risiko, men alternativet i eksempelvis Tesla følte jeg ikke var meget anderledes. -- Det går lidt for hurtigt med at tvinge danskerne over til elbiler, så tager man hvad man har råd til, og det er netop Kina elbiler, og mange af de tyske er også bygget i Kina, og stadig for dyre, og staten har ligr sagt, benzin og diesel stiger med 13,8% over 2 år. Så rammer vi 17kr pr liter -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 13-10-2023 10:20 #99 også skal man huske på, selvom tesla bygges på europæiske fabrikker, eller de amerikanske - så kommer al elektronik jo også et sted fra (kina eks) :P
jeg er ikke i tvivl om jeg kommer over i en kinamands bil. især nu de giver SÅ mange KM/års garanti. så bliver det nærmest en no brainer for mit vedkommende -- 101 ikke uenig.
men lidt gør en forskel, og det andet jeg godt kan lide ved Tesla er de tjener penge på biler, Kina bruger den her regel mange store investerings puljer bruger når de skal angribe et produkt..
f.eks. en Xpeng er finansieret af staten fordi bilen er LANGT dyrere at producere end den sælges for = den rabat falder fra på et tidspunkt og så står vi med dyre biler..
Elbiler skal ned i pris, og det kræver vi er lidt smartere om hvad vi laver.
Men jeg var i Kina for nogle år siden, også rundt i BYD, og det er en kapabel stor virksomhed, som dengang også havde et dybt samarbejde med daimler, og havde lavet næsten hele den offentlige el bilpark i Shanghai...
Så ingen kritik. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. #102 ja når garantien udløber står vi potentielt med nogle biler som er ret dyre at reparere på.
omvendt, så har vi en enorm stor "brug og smidevæk" kultur, så tvivler på jeg når at køre så langt i bilen, at jeg kommer ud over garantien, inden jeg har solgt min førstefødte igen til et nyt mærke / model.
er spændt på at se bilen på messen her D 27-28-29 oktober. om den SEAL er lige så fantastisk som alle bloggere gør den til :)
-- #96: " har dog tit oplevet den fanger et 130 skilt som 30 og selvom ALT er slået fra, så mener den stadig midt på motorvejen den skal nødopbremse"
Huh? Har aldrig hørt (eller oplevet) at tesla retter sig efter fysiske vejskilte på motorveje. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #104 har set det på Sjælland... min tidligere kia optima viste 30km/t samme sted i godt 1 år. Lige omkring Køge tror jeg ?
Har set flere biler lave nogle crazy opbremsninger lige hvor min poppede op med 30 - og ved vitterlig ikke hvorfor det sker.
Priser mig lykkelig for at optima'en var så dum at den bare fortsatte med uændret hastighed ?? -- #96 enig - Tesla skal i min optik IKKE handles grundet assistent systemerne, men derimod for alt det andet gode bilen kan, for der er mange rigtig gode ting ved Tesla.
Problemet for mig er bare at assistent systemerne er så væsentlig del af min køreglæde på lange ture.
https://www.youtube.com[...]
Spol frem til ca. 13 minutter hvor han fortæller om bilen mens han kører. Han rammer spot on flere af de ting jeg bliver sindssyg af i bilen. Han mangler vidst kun vognbaneskift med autopilot aktiveret. -- Har lige købt en Tesla Model 3 Highland, sikke noget skrammel!! Der er ALTID en eller anden fejl. Assistenter der ikke virker, kameraer der ikke virker, phantom breaking og jeg skal komme efter dig. Noget så simpelt som autovisker eller auto high beam fejler fuldstændigt! Den kører ALTID med langt lys tændt i by zone? Og folk snakker om state of the art teknologi og bl.a. bl.a. fuck noget lort. Og for ikke at nævne blinklys der er knapper på et rat, og 20% af gangene registerer touch-delen i rattet ikke man trykker. Brækker mig. -- Sidst redigeret 30-12-2023 14:29
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|