Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hjælp, vejledning til køb af ny bil

Af Mega Supporter Vandkanden | 20-09-2023 16:30 | 923 visninger | 12 svar, hop til seneste
Min kære Aygo er fra 2014 af som har kørt 162.000km. Motorlampen og VSC er begyndt at lyse i instrumentbrættet. Jeg kørte derfor til værkstedet (autoriseret Toyota værksted) og de fortæller, at der skal laves en del ting :/ - Nye bremseskiver - Ny udstødningsrør - Ny katalysator (selvom jeg fik en ny på i Januar?) Samlet set, løber det hele op i 16.000kr. Måske 20.000,- hvis 'lampesensor' ved katalysator skal skiftes?? Jeg er blevet tilbudt 16.000kr hvis jeg sælger bilen til dem. Imorgen kører jeg til andet værksted for, at få en second opinion. Nu er spørgsmålet så.. kan det betale sig at få det lavet på sådan en gammel bil efterhånden? Jeg bruger kun min bil til, at komme frem og tilbage fra A til B. Jeg er ligeglad med alt fancy tech til bilen, bare jeg kan komme frem og tilbage. Jeg er ikke interesseret i at købe mig fattig og smide 200-300.000kr efter en ny bil. Jeg kører ca. 15.000km om året. Jeg ønsker mig: - En ny billig bil - måske brugt?? - Billig bil i de næste 6-8år frem? - Lav rep. omkostninger - Budget på +50.000kr til 100.000kr ca. Jeg som sagt købt min Aygo i 2014 til 100.000kr og den har været helt igennem fantastisk. Der har aldrig været nogle problemer med den overhovedet. Hvad vil I mene jeg skal gå efter? På forhånd tak.
--
Sidst redigeret 20-09-2023 16:31
#1
BoreBissen
Guru
20-09-2023 16:35

Rapporter til Admin
Jeg ville personligt prøve at køre den til et uautoriseret værksted. Find et med et godt omdømme. De autoriserede værkstederer altid ret dyre.
--
Ryzen 5700x | 16 GB RAM 3200 MHz ASUS STRIX B550-F | PNY 480 GB SSD | Kingston NV2 NVMe - 1TB ASRock Rx 6800 XT 16 GB | NZXT C850 | Corsair H115i
--
Sidst redigeret 20-09-2023 16:37
#2
jbred
Ultra Supporter
20-09-2023 16:38

Rapporter til Admin
Hvis du fik ny katalysator i januar har du 2 års på den del, derfor altid gem kvitteringerne :-)
--
#3
Tynkywinky
Monsterbruger
20-09-2023 16:51

Rapporter til Admin
1. Få et overslag fra et uautoriseret værksted. Evt. der hvor du fik sidst lavet katalysator, da der er 2 års reklamationsret hvis den virkelig er i stykker. 2. Afvent overslag fra uautoriseret værksted. Evt. krydstjek overslag på Autobutler ved at indhente tilbud. 3. Bilen er ca. 35k værd lige nu, hvis alt virker på den. Den passer til dine krav. Det er værd at fikse den så længe at prisen på at fikse den er ca. 19k eller under. Du kender historikken på bilen, ved køb af ny bil, så kan det samme sagtens gå i stykker igen.
--
Sidst redigeret 20-09-2023 16:55
#4
Tynkywinky
Monsterbruger
20-09-2023 17:05

Rapporter til Admin
En evt. mulighed hvis overslag fra uautoriseret værksted også er på 20k~. Så ville jeg overveje at spørge Toyota værkstedet, om de måske vil købe den 19-20k. Med pengene købe en 5~ årig bil, som du så kan køre i 6-8 år. Så er alderen på bilen når du sælger den 11-13 år hvilken den lige burde kunne klare uden de store værkstedsregninger. Den du har nu kommer til at blive 15-17 år, efter 6-8 år, hvor du nok skal regne med højere værkstedsregninger, men til gengæld lavt værditab. Det er lidt et gamble. Men Toyota aygo fra 2014 er ret holdbar, så det er værd at gamble på hvis du gerne vil spare penge. Hvis du ikke har rustbeskyttet den overhovedet, så hælder jeg mere til at købe en "ny" bil.
--
Sidst redigeret 20-09-2023 17:09
#5
Vandkanden
Mega Supporter
20-09-2023 17:12

Rapporter til Admin
Tak for jeres svar. Synes godt nok det er svært må jeg indrømme.. Lad os sige jeg kan få det lavet for 5-10.000,- og så have bil i 2 år endnu, så er det vel en ok investering, right? Næste syn er til foråret, så hvis jeg kan strække den yderligere og gå igennem et 2nd syn også, så er det vel win win? Så har jeg måske bil i 2-3år inden jeg må kigge efter nyt?
--
Sidst redigeret 20-09-2023 17:13
#6
Tynkywinky
Monsterbruger
20-09-2023 17:30

Rapporter til Admin
#5 Det vil være en rigtig god investering hvis du kan få det lavet til 5-10k og beholder den i 2 år mere. Hvis du har besluttet dig for at skifte den ud indenfor den nærmeste fremtid(1-3 år), så sælg den mens den har 175-185k km, så snart du ryger over 200k, så falder prisen også meget.
--
#7
Ledue
Semibruger
20-09-2023 17:35

Rapporter til Admin
Ofre de max 10 k på den. Kør 2 år. Den er værdiløs stortset, Når den rammer 200 k Og har det ikke været det store med den, Så kommer de store regninger snart på andre ting. Så var det mig havde jeg fået 3 bud på den og solgt den personligt, Der begynder at komme de store regninger nu og næste gang er det noget der er dyre
--
#8
Tynkywinky
Monsterbruger
20-09-2023 17:44

Rapporter til Admin
#7 Er enig i at det er de store regninger, som begynder at komme nu, men om der kommer en næste år eller først om 3-4-5 år ved man ikke. Med store regninger, så er det måske ting, som tandstang og primært rust under bilen. Så det er måske årlige regninger på 2-8k eller slet ingen udover alm. vedligeholdelse.
--
Sidst redigeret 20-09-2023 17:45
#9
afm|
Semi Supporter
20-09-2023 22:28

Rapporter til Admin
Det kan være fristende at skifte til nyere og dyrere bil, for at få bekvemmeligheden. Men nyere biler kan også gå i stykker og have dyre værkstedsregninger. Samtidig er du ikke bekendt med, om bilen har været behandlet ordenligt. Nyere biler har også større afskrivning. Der absolut ingen grund til at tro, at bilen er værdiløs eller klar til skrot allerede om to år. Desuden er 16k en foræring. Hvis den har en god servicehistorik og er pæn og velholdt, bør du selv at kunne sælge den til omkring 40.000 kr. +/- 5.000 kr. Kender du nogen der kan skrue bare lidt i bil? For du vil spare en god slat ved at "lave det selv". Hvis der ikke er de store drillerier, bør det tage en tre timers tid, for en der har nogenlunde styr på det. Hvis du er fiks på hænderne, er bremser og udstødning også rimelig til. Der tonsvis af how-to guides på youtube. Der er ikke de store informationer, og der findes en del forskellige modeller af Aygo. Men her er lidt indikationer på priser. - Nye bremseskiver - Bremseskriver: 500-800 kr. + Bremseklodser: 150-250 kr. - Ny udstødningsrør - Mange korte ture er hårdt ved ved metallet og øger processen for rust. Det er formodentlig kun en enkelt del af udstødningssystemet der skal skiftes. Udstødning: 1000 kr. - Lamdasonde: 600-800 kr. - Ny katalysator - Undersøg muligheden for at køre den som reklamation. Hvis der lavet hos Toyota, bør det ikke være noget problem. Ny katalysator: 3000-4000 kr. Hvis dette er en mulighed for dig, kan du forkæle din bil med nogle af de sparede penge, med en gang rustbeskyttelse.
--
#10
fakir_med_fez
Ny på siden
20-09-2023 23:03

Rapporter til Admin
Jeg havde fået fixet den, og derved beholdt den. Alle ønsker sig en billig bil, uden værkstedsregninger. Men fakta er du ikke aner hvilken brugt bil, du kommer til at få. Samt dit åbenlyse tab på nuværende. Så længe det blot er en A-B, ser jeg ingen grund til at gå ud og fyre en masse penge af på noget “nyt-brugt”
--
#11
Thomas
BOFH
20-09-2023 23:31

Rapporter til Admin
Hvis jeg lige der bort fra mit "had" til små pispotter som Aygo ;-) så skal du prøve at kigge på hvad alternativet til reparationen er. Du ønsker dig en lille billig bil der kan holde 6-8 år, problemet er bare at små billige biler ikke findes mere. Prøv bare at søge på Toyota Aygo, de 100.000 kr du gav i 2014, køber dig en 4 år gammel Aygo. Det samme gælder alternativer fra andre bilmærker, der er ikke nogle billige biler og 50.000 køber dig faktisk kun lige en bil der er omtrent samme alder som din egen med det samme km tal. De 100.000 kr er lidt bedre, men det er stadig relativt gamle biler. Du vil lige netop kunne komme ind i klassen over Aygo men det vil også være 4-5 år gamle biler. Så hvis du går så lidt op i biler som du siger (og dit bilvalg antyder) så ville jeg nok kigge på at få lavet din nuværende bil. Du ved trods alt hvordan den har kørt og om der er andre ting der har drillet. Hvis du feks købte min bil nr 2 af mig, så ville du jo ikke have en chance for at vide om motoren er defekt (for det er den) og bare venter på at gå helt i stykker (det er bare et spørgsmål om tid). Men som andre siger, så brug uautoriseret værksted, brug feks autobutler.dk til at finde et godt tilbud på reparationen. Men først ville jeg udfordre den må den katalysator, for den skal naturligvis holde mere end 9 måneder. P.s. Hvis jeg har fornærmet nogle Aygo ejere, så må i meget undskylde :-) De er bare ikke min kop the :-)
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#12
BoreBissen
Guru
20-09-2023 23:38

Rapporter til Admin
Personligt ville jeg gå udenom de små tre cylindrede motorer.
--
Ryzen 5700x | 16 GB RAM 3200 MHz ASUS STRIX B550-F | PNY 480 GB SSD | Kingston NV2 NVMe - 1TB ASRock Rx 6800 XT 16 GB | NZXT C850 | Corsair H115i

Opret svar til indlægget: Hjælp, vejledning til køb af ny bil

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning