Du kan ikke have en enkeltmandsvirksomhed som ApS.
Enten er det en enkeltmandsvirksomhed, eller også er det ApS.
Har du kontor derhjemme eller lokale ude i byen?
--
Såå, har du en enkeltmandsvirksomhed eller har du et aps?
som enkeltmandsvirksomhed er det ret simpelt. Det laver du selv en vurdering af hvor meget du vil bruge det erhvervsmæssigt kontra privat. Hvilken branche er du indenfor? Du kommer med eksempler på både gasgrill og droner?
Den generelle regel er at bruge sin sunde fornuft.
--
--
Sidst redigeret 10-09-2023 18:22
Den helt overordnede overskrift er arkitekt, som alligevel ikke passer fuldstændigt.
Så en drone kan være baggrundsbillede til præsentationer eller film af færdig byggeri.
En grill kan være min egen promovering eller bespisning til rejsegilder mv.
Og begge dele kan bruges massivt privat, det kan alle regne ud.
Firmaet er ApS, jeg er bare eneste person tilknyttet.
--
#3 - du kan jo altid snyde skat - så det er mere et spørgsmål om morale.
Så har du en ApS med en reel ejer. En enkeltmandsvirksomhed er en anden virksomhedsform.
--
11900K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3080; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C
#3 Du svarede ikke på mit spørgsmål omkring hvorvidt du havde kontor hjemme i privaten eller ude i byen.
Såfremt du har kontor hjemme, og indkøbet forholdsvis nemt kan antages at blive brugt privat, så ville jeg gå med livrem-og-sele og gå med halvt momsfradrag. Drone eksempelvis.
Indkøb af fx speciel-værktøj som ikke kan formodes at blive brugt i privaten, ville jeg tage fuldt momsfradrag.
Lejer du lokale ude i byen, og ikke tager eksempelvis dronen med hjem, så ville jeg ligeledes gå med fuldt momsfradrag.
At du er eneste person tilknyttet gør det ikke til en enkeltmandsvirksomhed.
--
Sidst redigeret 10-09-2023 18:55
Firmaet er fra hjemmeadressen.
Beklager det med enkeltmandsvirksomheden, men det var sådan det startede. Selskabsformen er dog ændret til ApS her til sommerferien.
Udelukkende for at begrænse risikoen ved store skader, og hvis forsikringen finder et smuthul til ikke at dække.
--
Hvad siger din revisor? :)
--
#6 Så ville jeg gå med halvt momsfradrag med eksempelvis en drone som nemt kunne bruges privat.
--
Reglerne er jo de samme om du har en enkeltmandsvirksomhed eller ApS. Du skal holde privat og arbejde adskilt.
Momsfradrag er en ting, men skattemæssig fradrag er også en anden ting.
En grill i din virksomhed er jeg ret sikker på SKAT vil underkende uden at kende din virksomhed nærmere..
Men som andre også skriver så er det din sunde fornuft der gælder. Spørg dig selv om du vil komme til at bruge det privat også, for så er det i bund og grund no-go groft set.
--
Hvis du er en af de 5 (eller hvor mange det nu er) der bliver udtaget til kontrol, så tror jeg ikke på grillen går gennem.
--
Skat har en forkærlighed for at tjekke nystartede firmaer. Bare et hint.
Jeg syntes det er sært og svært at navigere i. Hvorfor må jeg ikke betale for min uddannelse hvis jeg er en enkeltmandsbiks, men hvis jeg er et aps må jeg gerne. Det er helt sort i min verden.
Man skal naturligvis være bevidst om reglerne, men der er mange ting man ikke må som enkeltmandsbiks, men godt som aps.
Du skal dog passe på, for har du ikke et direkte behov henførbart til virksomheden, risikere du at det anses som et medarbejdergode og det skal beskattes.
Min mistanke uden selv at have prøvet det, er at med en ansat kan skat nemmere sige det er til privat brug end når der er mere end en.
Og det eneste svar du kan bruge til noget: snak med din revisor.
--
Jeg fik snakket med revisoren. Han er jo heller ikke fuldstændig klar i mælet, men kommer frem til at SKAT muligvis gerne vil se faktura eller indbydelser, annoncer, som indikerer at udstyr, vin, gaver har været brugt til det tiltænkte formål.
SKAT har så bevisbyrden ift. at det ikke forholder sig sådan.
Selvfølgelig skal jeg ikke købe 100 flasker vin og kun have 1 indbydelse til reception. Der skal være rimelig forhold i det.
--
#11
De kan også finde på at få politiets aktionsstyrke til at sparke din dør ind kl. lort om morgenen, hvis det viser sig at de går efter dig og det viser sig at de tog fejl. Det der med at indrømme man tager fejl, det er Skat heller ikke så gode til.
--
Som jeg har læst det, skal man først finde ud af hvilken procentdel den ting vil blive brugt i privat kontra firma.
Hvis du fx køber et skrivebord til 1000kr, og du sidder ved det 8timer i træk på arbejde, og så kl. 16 sidder ved det i 8 timer og gamer om aftenen, så er objektet 50% arbejde, og 50% privat. Derfor kan du indberette de 500kr til skat som Inventar-anskaffelse og få fradrag for det.
https://skat.dk[...]
Nogen må lige korrekse mig, hvis det ikke er tilfældet.
--
Sidst redigeret 14-09-2023 16:22
#14 hvis man sætter sit kontor op udenfor i en pavillion, samt sover på skrivebordet efter fyraften. Kan man så trække det hele fra og få skattefradrag på udeligger tillæg ?
--
#15 Spørg SKAT, haha XD
--
Hiv fat i en revisor. Så får du et klart svar og du kan evt. skubbe skyld videre :)
--
Sidst redigeret 14-09-2023 19:01
Som udgangspunkt spørg aldrig SKAT. Spørg en revisor. Hvis du bor i Kbh/Nordsjælland, få 3 tilbud på en af de der 3-godo-tulbud-portaler :) Bor i 3000, vi har kun haft jyske revisorer, 1/2 pris af kbh.
Vi bruger Dinero.dk, og deres chat kan også hjælpe med stort set alt. Ting købt til butikken, brugt på dba uden moms, skal også bogføres og KAN bogføres.
Træk ALT fra, alt hvad din revisor siger du må. Som arkitekt køber du ikke råvarer til forarbejdning og videresalg, så du har nok ikke meget at trække fra. Gem faktura fra kaffelatte ude i byen, lav kørsel i egen bil for virksomhed (3,73 kr pr km skattefrit), diæter osv osv. Ingen grund til at snyde, men træk alt det fra du får lov til. Hvis du en dag har brug for økonomisk hjælp, er det i hvert ikke Skat du kan trække på.
--
Ryzen 5950x - Asus TUF X570 - 64 GB Crucial 3600 - 1 TB Samsung 980 Pro - RX 6600 XT