Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Sparring - kommende Tesla Model Y ejerAf Junior Supporter TheJ0ks | 05-09-2023 08:45 | 7243 visninger | 87 svar, hop til seneste
Hej Hollér
Jeg kunne virkelig godt bruge en del sparring, da jeg er ny på elbilsmarkedet men også Tesla Model Y generelt.
Min kæreste og jeg har en Volvo V40 fra 2013, som vi overvejer at sælge også en en Tesla Model Y Performance.
Jeg har lavet et excelark over en bestemt bil der er til salg som brugt ved en forhandler her i nærheden af hvor jeg bor. Jeg linker den lige: https://michaels-automobiler.dk[...]
Jeg har taget højde for følgende ting:
Købspris: 449.900,-
Udbetaling (feks.): 50.000,-
bil lån på 96 måneder: 399.900,- rente 3,75%
Service ca. pr. år: 3.000,-
Afgift pr. år: 740,-
Strøm/Brændstof: ikke udregnet endnu.
Forsikring: Ikke udregnet endnu.
Jeg har været igennem de diverse artikler og forummer her på siden også, men jeg er stadig virkelig i tvivl hvor jeg får mest for pengene.
Fordi jeg ved de to store pakker, som selvkørende m.m. som koster omkring 28.000,- og 58.000,- (ca tror jeg) kan man altid tilkøbe til bilen efterfølgende.
så er der nogle som skriver UUS - som jeg forstår er parkeringssensorene der bliver skiftet ud med kamera i stedet? - Er det korrekt? - Hvis ja, så havde jeg læst at man skulle holde sig til dem med parkeringssensor for nu i hvert fald.
derefter, er der strøm...
Giver det mening at få et abonnement til 799,- pr. måned.
Min udregning, så får du op til 2000kwh om måneden. Men hvis elprisen overstiger 0,89kr så får du et strømtillæg som du skal betale oveni. Hvis man i grove træk regner med 1kwh=5km, så kan jeg køre 10.000km om måneden. får jeg ALDRIG brug for.
https://clever.dk[...]
Er der noget helt unikt i mellem Model Y performance udgaverne 2022/2023 som man skal holde øje med? - Altså udstyrspakker, Ryzen skærm eller hvordan? - har ikke nørdet skærmen endnu nemlig.
Puha... beklager romanen, håber jeg har husket det hele, ellers skriver jeg det i kommentarene.
På forhånd tak!
/Mads --
Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? --
Sidst redigeret 05-09-2023 08:45
Altså til at starte med ville jeg nok personligt vente til der kommer et facelift. De har netop lige lanceret model 3 facelift, så model y kan ikke være langt væk tænker jeg. -- 7800X3D | Asus Strix B650E-E | Red Devil 7900XXT | 32gb Kingston Fury | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | Fractal Torrent. Regn med over 10.000 kr i forsikring om året. Måske endda også tæt på 15.000 kr når det er performance. -- Har jeg også selv tænkt på #1.
Men jeg er ikke super vild med det nye rat, især ikke det med at man skal trykke på blink på rattet. Giver simpelthen ingen mening hvorfor de har gjort det....
Tænker man kan miste total fokus i en rundkørsel, når man skal dreje ud. Hvis man ikke kan finde den korrekte knap. Hænderne køre jo rundt på rattet når man skal dreje ud. så når rattet er drejet helt rundt, vender pilene forkert.. -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? Først: Alle Model Y har samme chassis, performance modellen har blot et andet batteri og andre motorer end STR eller LR modellerne, den er sænket, har større bremser og så har den en lille carbon spoiler på. Alt andet er nøjagtigt det samme som alle de andre modeller i samme serie, så den del er der ikke så meget at bekymre sig om. :)
Strøm abonnement mæssigt, vil jeg som tesla ejer holde mig fra Clever og vælge noget med refusion på istedet. Det har jeg i hvert fald selv gjort. Vi har Norlys som udbyder og får fuld refusion på vores opladninger. Hvis man har clever så er det "næsten" dumt at skulle lade på Tesla Superchargers når man er på farten, og det er altså væsentligt hurtigere at lade på Teslas ladere end på Clevers. Prisen man betaler er lige pt. også meget lavere end andre steder. Samtidig så kan jeg sige at elprisen sjældent ligger under 0,89kr lige pt.
Vi betaler 200/md i abonnement med en opstartspris på 3000kr incl. montering da vi har lejet vores lader, den kan også købes for 10000kr incl opsætning og så er abonnementet 79/md.
Vores laderegning overstiger sjældent 500kr og det er inklusivt abonnement.
Det kommer dog meget an på hvor meget du forventer at køre.
Det er korrekt at de nyere modeller er uden sensor / radar. De kører med Tesla Vision der bruger bilens kameraer til at agere "parkeringssensor". Det gør så i tilgift at hvis kameraet ikke kan se det, så kan du heller ikke. Vi har en med sensor på som vi er svært glade for. Det deler lidt vandede, mange Tesla "fanboys" siger det ikke er et problem, den generelle holdning omkring det er umiddelbart at Tesla Vision er en væsentlig forringelse. Alle 2021 modeller er med sensor. Den model du linker til har umiddelbart sensor. -- Det korte svar: Nej! Det lange svar: NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! købte selv model y sidste år..
de nye modeller fra sep/nov sidste år ha ringen sensor, korrekt de er baseret på kamara og det fungere ikke helt ordenligt endnu. måske kommer det til det måske ikke..
Når der kommer en facelift af model y, så bliver det uden blink arma, tjek video her hvorfor det er utroligt dumt: https://www.youtube.com[...] personligt betyder det model y er den sidste tesla jeg køber.. Men det må man jo gøre op med sig selv.
Du har sat service utrolig højt på din bil, der er ingen service krav, tesla anbefaler man får tjekket sine bremser hver år eller hver andet, der ud over skal der bare sprinklervæske på.. jeg har sat min til 1500kr og selv det er skudt højt..
De selvkørende funktioner skal du ikke købe fra starten for så ryger der afgift på, den kan du bare købe inde i appen bagefter.. Dog vil jeg vente med den store.. da det ikke er godkendt i eu, og ingen ved om det nogen sinde sker.. Den anden enhanced er mest til motorvej.. personligt syntes jeg ikke det er prisen værd.. uden pakkerne har den lane keep, så den følger vejen, og afstands bestemt fart pilot..
el afhænger jo af prisen men med mindre du køre 40000km omå ret kan ingen af de aftaler betale sig, det billigeste er at få el på time pris, og så en lader der kan give refusion og så bare lade på de billige tidspunkt...
Vi har 2 el biler, og i denne månede ladede vi for 400kr.. før i tiden havde vi diesel udgifter på 2000-3000kr om måneden på vores biler, nu hedder el regningen på bilen omkrintg de 400.. selv da strøm var på sit dyreste sidste vinter var det stadig billigere end vores diesel biler...
Her er vores sidste månedes forbruyg på 2 el biler
https://i.imgur.com[...]
Min holdning til bilen er det er en fin bil, det er en god el bil.. men der er nogle ting der irritere mig.. især at man ikke har rigtig matrix belysning osv. Mange tesla fans kan dog ikke tåle at høre kritik om deres elskede mærkede, der er gået lidt samme kult i det som ved nogle apple ejere...
skriv endelig hvis du skal have en reference kode så du spare 3000kr på dit køb :) -- Sidst redigeret 05-09-2023 09:20 Jeg er ikke helt med på ideen om at købe en performance på afdrag, synes måske du bør overveje standard range eller så i hvert fald long range.
Lad være med at købe autopilot pakkerne - standard er glimrende
Fra 2022 oktober er der ikke parkeringssensor, men er kamera baseret.
Clever giver mening hvis du ikke har andre muligheder, eller du skal køre over 30.000 så vidt jeg lige husker
Til det der med om man skal vente på facelift - jeg tænker minimum et år endnu, og inden for tech kan man altid vente på det nye og bedste. Fact er dog du bliver glad uanset om lugterne er flade eller frølignende
Intel atom er i biler før januar 2022 Ryzen er rigtig lækker.
Service pr år 3000 holder ikke
Der er ingen krav om service på tesla, dog anbefales det med bremserens service hvert eller hvert andet år koster omkring 1300 kr ved tesla
Hver fjerde år anbefales der at skifte kabine filtre - koster 3-500 kr
Hilsen ejeren af en model 3 standard range 2022 :)
Sig til hvis du køber ny og har brug for en referral kode :) -- Sidst redigeret 05-09-2023 09:21 Hvorfor ikke købe den ny? Koster kun 21k mere. -- #0
3,75% i rente. Det lyder godt nok billigt.. -- #8 renten på elbil lån er langt billigere, det er noget bankerne indførte fordi de er hammer liderlige på alt hvad der får dem til at få en grønnere profil. :)
Spørg din bankmand om det er muligt at få et energilån til at energirenovere dit hus, så bliver de virkelig våde xD -- Det korte svar: Nej! Det lange svar: NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! #9 - men bankerne er generelt ublu dyre ved billån. Jeg har de sidste 3 gange jeg har købt bil ALTID finanseret den igennem bilmærket/deres "egen bank" - det har typisk sparet mig 3-5%....jeg ved så ikke om Tesla tilbuder nogen form for finansering overhovedet (?). -- #4
Tak for forklaringen på udstyr!
#5
Vildt at høre hvad I har sparret på "brændstof" delen... damn.
Har også set den video, det var der jeg blev opmærksom på den måde det nye rat fungerede på...
#6
Tænker ikke facelift er den jeg behøver at vente på.
om det er de nye lygter eller ej, er jeg lidt ligeglad med. Det er mere det nye rat jeg ikke er vild med (fra model 3) hvis de smider den over...
Igen, tak for servicepris forklaringen :D
#7
Fordi jeg synes denne ser ud som en ny, også kan jeg spare kantstensafgiften med 30K måske.
Tænker jeg også er værd at tage med.
#8
Jeg har fået af vide af min bankmand fra Handelsbanken, at de køre grøntema med 3,75% i rente på rene el-biler.
#10
Hvor meget kom du så ned på i forhold til rente procent? -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #11 - jeg røg ned på en rente til 1,99% (forhandleren havde en aftale med Santander Bank) - min egen bank (Sydbank) kunne strække sig til 5,5%....så det var en no-brainer. Til historien skal det siges, at det var i 2018. Men det har været det samme mønster i mine 3 sidste bilhandler. Typisk var banken en 2-4% dyere end hvad forhandleren kunne gøre. Om det så "var i de gode gamle dage..." ved jeg ikke, men her i '24 el senest i '25 skal jeg have ny - og ville da blive chokket hvis det ender med min egen bank ;-).
-- #11 du kan få 3000kr i rabat ved køb a ny hvis en model y ejer giver dig en reference link.. så er besparelsen sku så lav at jeg personligt hellere tog en ny, med mindre det er fordi du vil have med sensor...
Det vil dog være mit gæt, at de sensor bliver slået fra med tiden, præcis som de model y med radar også har fået slået radarr fra.. -- #12 - hold da op - det er da værd at overveje!
#13 - Jeg vil have med sensor :-) -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? Du kan også kigge på Teslas forudkonfigurede biler her:
https://www.tesla.com[...]
Der er dog ingen performance udgave, men flere af dem har så de selvkørende funktioner. Husk at Tesla giver 4 års garanti, så selvom den bil du køber ved forhandler er "ny" så mister du i dette tilfælde et års garanti for 21.000, her ville jeg nok prøve at finde en så ny som absolut mulig :) -- Min bror har haft et par teslaer, han er med i nogle facebook grupper, der er nok lidt mere info derinde end her, selvfølgelig altid raret med info fra andre sider end de rene rygklapper klubber :-) Så evnt meld dig ind på et par stykker og se om de har noget info der er værd at samle op, man kan altid stikke af fra dem igen. -- #15
God ide! - havde jeg glemt de også har.
Men ja, der er desværre ingen performance...
#16
også en god ide! kan være jeg lige skal kigge på det i aften :D
Men det er måske også lidt fanboys haha -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? Jeg ville personligt ikke give 450.000 for en et år gammel bil når de kan fås billigere fra Teslas lagerliste, man skal blot være hurtig når de kommer.
Jeg har selv lige afhentet en splinterny Model Y Performance i quicksilver farven. Med henvisningslink blev det 447.000,-.
Så sent som i går aftes var der en Performance i sort på til 437.000. Fratrækkes henvisningsrabat ville den have kostet 433.500,-. Det kræver dog man holder øje og er hurtig når Performance modellerne kommer ind på lagerlisten, da der er rift om dem.
Jeg meldte mig ind i en chat på "Telegram" som udelukkende opdateres hver gang der kommer nye biler ind på Teslas liste. Så kan du sætte den op til at give dig notifikationer når der er nyt.
Mht. forsikring har jeg tegnet gennem ASG care og giver 9.500,- årligt med fri kilometer.
-- #18
Ved du hvor tit der kommer nyt ind på lageret?
Hvad er mine fordele ved at bestille inde på deres hjemmeside kontra en forhandler.
Begge biler er vel kørt enten som demo eller med tidligere ejer.
Dem der kommer ind på Teslas hjemmeside, er det ikke kun 2023 modeller? - Hvis ja, så er de vel uden sensor og med kamera... og jeg vil helst have sensor. -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #19
Det svinger hvor tit der kommer biler. Der plejer gerne at komme rigtig mange op til kvartalsafslutning, så denne måned bør være god :)
Fordelen ved at bestille hos Tesla er vel som udgangspunkt blot at du får en splinterny bil.
Hvis du sørger for at flueben er sat i "Nye", så er det helt nye biler du ser på og ikke demo biler. https://www.tesla.com[...]
Så ja det er 2023 modeller uden P-sensore. -- Generelt ifht lån, så kig på de totale omkostninger. Vi valgte bankens finansieringsfirma (dem er der kommet en del af) hvor de tilbød en lidt højere rente, til gengæld en lavere udbetaling og stiftelsesomkostningerne var væsentligt billigere.
Få lånetilbudet i hånden og kig på hvad det totalt over lånets løbetid koster, det kan sagtens være at Santander er billigere, det var de ikke i vores tilfælde trods den lavere rente. :) -- Det korte svar: Nej! Det lange svar: NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! #21
Fornuftigt. Tænker også jeg lige hiver fat i min bank, men også santander for at høre deres forslag. -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? jeg må indrømme jeg byttede min Model 3 LR med en Model Y performance (Midnight cherry red) den kommer til october.
Den faceliftede kommer slut næste år, og har samme ændringer som model 3.. der er ikke sket brutale ændringer, da det jeg frygtede mest var bedre placering af cams, da det her "kamera styret p sensor" er noget lort i forhold til sensor som min 2021 model 3 har..
men har så mange problemer med model 3, nu smide den også lak efter 2 år, så min er firmabil, og selskabet tilbød at bytte med en Y og det var "næsten" samme kost pr måned pga. pristabet
Tog en Perf. af flere grunde, MEGET lille forskel i pris, min LR er tæt på en Perf i Model 3, men der er en del forskel i Model Y... jeg synes LR kørte VÆSENTLIGT dårligere i Y end Performance, og det er egentligt sjovt, for jeg har det super fint med komfort, men den er ikke "komfortabel" den vugger bare meget i affjedringen hvor Performance pga, den er en SMULE mere kontakt, reelt er stabil.
plus jeg var glad for mine mørke fælge på 3´eren med aero kaplser af, på Y er de EKSTREMT grimme stock fælge, så har jeg det bedre med de 21" uberturbines på den nye..
så ja... model 3 var ikke en option da jeg har en kone på 1.63 og hun har bandet lige siden vi droppede passaten over at baggagerummet er for dybt. og hun blev køresyg af mange af de andre "SUV" agtige biler vi var ude at kører i EQB, ID5, XC60 etc. og jeg ville vildt gerne bytte til en EQE LR men når vi fik den konfigureret i TAXI udgaven med en AMG pakke, så var den bare over mit budget. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Er I fast besluttet på at det skal være en Tesla? Har I været ude at prøvekøre andre mærker?
Til den pris kan du få en elektrisk Mercedes, Audi, BMW eller Polestar.
Tesla er ikke en premium bil, det er semi-premium. Kvaliteten er middel:
https://twitter.com[...]
https://pbs.twimg.com[...] -- Sidst redigeret 05-09-2023 23:33 Du har fået svar på de fleste ting, men jeg synes der er 2 ting der er værd at nævne endnu en gang.
1. jeg ville aldrig købe en 1 år gammel bil til noget der ligner nypris. Lige nu har Tesla en blå performance på lager listen til 449.000 og hvis du feks bruger mit henvisningslink (kan du finde i min model 3 artikler) så kan du spare 3500 (og jeg eller anden henviser får nogle point vi kan bruge til at købe ting for) bilen finder du lige her (uden henvisnings link) kr https://www.tesla.com[...]
Selv uden deals som denne er en pris på 450.000 bare for høj når bilen er så gammel hvis du spørger mig.
2. Selvkørende funktioner er efter min mening ikke pengene værd. FSD kan faktisk ikke mere end EAP, det er vidst småting som at stoppe for rødt lys. EAP kan faktisk ikke meget mere end den selvkørende der følge med. Den kan skifte vognbane selv men kun på motorvejen og enkelte 2 sporede landeveje. Men den er så langsom til det at jeg under ingen omstændigheder ville betale for det. Automatisk parkering er også en del af pakken, men da jeg prøvede det så var jeg på ingen måde imponeret, det var tit det ikke virkede og det er på en "gammel" model med sensorer. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #24
Ja, det har vi snakket om herhjemme.
Jeg kan godt lide polestar, Volvo v40, osv.
Men vi er blevet enig om at det enten skal være en V40, eller en Model Y.
Min kæreste er ikke super vild med hvordan Polestar'en ser ud.
#25
Jeg har godt set den :-)
Men "problemet" er 2 ting i forhold til den du linker.
1. den er ikke sort, og vi vil helst have den i sort.
2. det er en 2023 model, ergo det betyder at der ikke er sensor i den til parkering. Jeg har ikke hørt godt om dem med kamera til parkering.
-- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? Tillader mig lige at låne tråden engang, for jeg står lidt i samme situation (bare med en Model Y RWD).
Lige nu er jeg dog mere fokuseret på at finde det bedste billån og forsikring.
Indtil videre kan min bank (Sydbank) kun tilbyde en rente på 5,5% (ÅOP 6,3%). De er åbenbart ikke hoppet på samme bølge med grønne elbillån som andre banker.
Kan man finde en bedre rente andre steder, uden at det skal betyde bankskifte?
Finanseringen gennem bilforhandleren (Andersen & Martini) ligger i den høje ende på 5,37% (ÅOP 7,95%)
Ifht til forsikring har jeg fået et tilbud fra FDM på 8.447DKK årligt. Det er med parkeringsskade, glas, vejhjælp. 3.500DKK i selvrisiko. Det lyder vel egentlig fint nok? :) -- #26>>Det er selvfølgeligt ikke så fedt den ikke har den rigtige farve, men måske der kommer en i den rigtige farve i morgen eller i næste uge. desuden lader det til at den du havde kigget på er blevet solgt, den er i hvertfald ikke på hjemmesiden.
Jeg er heller ikke fan af at de fjerner sensorer, men tror ikke jeg ville give afkald på det første år af bilens liv af den grund, især ikke når den brugte er så dyr. Men jeg kan godt afsløre at de faktisk har gjort USS dårligere end tidligere ved en opdatering her tidligere i år. Så der er ikke helt så stor forskel som der har været.
En ting du dog skal vide om lager bilerne, det er ikke nædvendigvis biler der fysisk står på lager. De kan faktisk godt stå på et skib på vej til danmark.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #27>>Jeg kender ikke alle tilbud, så så der kan være billigere lån. Men 5,5% er faktisk en rimelig god rente i dagens marked især når ÅOP kun er 6,3. Tidligere var AL Finans rigtigt gode til elbiler men de er også kommet en del op og deres ÅOP ligger højere hvis du vil have et fastforrentet billån.
forsikringen lyder meget rimelig med den dækning. Du kan måske finde noget lidt billigere hvis du samler alle forsikringer, men spørgsmålet er hvor meget der er at hente. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg så på Tesla tidligere på året.
Danske bank kunne lave et 2% lån pga det var en el bil.
Se om du ikke kan få en billigere rente. -- #28
Tak for du lige gjorde mig opmærksom på det.
Ringede med det samme til dem og sagde jeg synes det var en smule dårlig stil at de ikke havde givet mig besked. Jeg havde bestilt tid til prøvekørsel og en snak efter nu på fredag. med den præcise bil.
De beklagede de ikke havde ringet... jo godav.. en aftale er vel en aftale, ellers så ringer man altså.
#27
umiddelbart laver jyskebank en rente på 3,75% på fulde elbiler.
Men mere har jeg ikke tjekket..
En tidligere i chatten, har skrevet at han har været nede på 2% ved santander -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? Nu har jeg været i kontakt med et par banker, som begge kunne tilbyde 2,95% i rente med ÅOP på henholdvis 4,24 og 4,49% og det er selvfølgelig kun hvis jeg får flyttet hele skidtet over til dem :) -- Tesla er igang med at fjerne parkerings radarne via software updates, så det bliver vision only.
Så hvis du er på udkig efter en Tesla med sensore, så vil du blive skuffet engang i den nærmere fremtid. -- #33 hvor har du det fra ?
Tværtimod har de skrevet det modsatte, at de ikke planlægger at fjerne supporten i softwaren.
https://www.tesla.com[...] -- Later equals never. #34>>De har faktisk nærmere meldt ud at de ikke på nuværende tidspunkt har planer om at fjerne funktionaliteten af dem. Men jeg tror personligt selv at de gør det på et tidspunkt. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #35 - ja det er jo det jeg siger ? At de ikke på nuværende tidspunkt fjerner det.
Om det sker i fremtiden, må tiden jo så vise. Der skal nok lige arbejdes lidt mere med den vison baserede løsning tænker jeg :-) -- Later equals never. #37>>Den artikel taler om radar ikke USS. Men den giver ikke meget mening, for de har jo allerede deaktiveret radaren i software. Så hvorfor skulle de fysisk fjerne stikket? -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Ah ok, jeg viste ikke der var forskel. Beklager. -- Jeg afventer selv vores nuværende dame (Golf 6 stationscar) stiller træskoene.
Uden tvivl model Y performance som priserne er lige nu - HVIS vi skulle købe nu.
Har du overvejet at få den wrappet i noget PPF? En bekendt som polerer biler, siger Tesla's ikke-metallak er meget blød.
Køber du enhanced autopilot i butikken, giver du 18.000kr i regristeringsafgift XD Så køb det bagefter- Om det er pengene værd, ved jeg ikke endnu. -- #40
Der kan vel godt gå lidt tid før sådan en Golf 6 er helt død? :D
Jeg er helt enig, dog er jeg faktisk mere og mere over mod en 2023 model, ved godt mine tidligere kommentar har været at jeg vil have P-sensor meeeeen nu begynder jeg at skifte mening efter flere timers video på youtube, hvor folk sætter de to modeller op mod hinanden.
Nej, det har jeg faktisk ikke tænkt på, tænker jeg måske heller ikke jeg gør.
din kommentar: Køber du enhanced autopilot i butikken, giver du 18.000kr i regristeringsafgift XD Så køb det bagefter- Om det er pengene værd, ved jeg ikke endnu
Det er i hvert fald hver at tage med! - tak for det. -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? Skift til Daske Bank. ;).
https://danskebank.dk[...]
2,29 % i rente og mener ikke der er behov for skkerhed hvis lånet ikke overstiger 300.000.
-- Jeg ville overveje ny i den prisklasse.
hold øje med drøftelser om afgiftsstigning - hvis du køber en ny eller får leveret brugt efter nytår, vil du skulle betale væsentligt mere i afgift.
indhent forskellige bank og forsikringstilbud. (vil anbefale FDM eller igennem din fagforening)
så får du sikkert en bedre pris.
min kammerat købte selv en model y og sagde at mange forhandlere sænker priserne slut kvartalet, for at få maksimeret omsætningen - så hold øje. -- Consider it as a free bump Pas på med at undervurdere service omkostningerne.
Dæk: det er en stor tung bil med ekstremt mange kræfter, de dæk holder ikke så længe som man ønsker.
Service: Du bør få din bil serviceret, bremser, bremsevæske, batterikølevæske etc skal skiftes ind imellem.
Efter nogle år vil din bil få fejl lige som alt muliget andet. Og der skal du lige huske at din bil teknisk set er tæt på at være afgifts fritaget. En normal bil i 400k range vil koste omkring 1mill normalt. (150% afgift med nogle fradrag og nogle underlige hop i afgift jeg ikke har 100% styr på).
Det betyder også at dele til din bil koster og de koster godt til. Som jeg lige husker det står en tesla tekniker time i 1200-1400kr ... plus moms.
Kan man skrue selv kan man fikse mange af problemerne. Efter ca 5 år kan man forvente at se problemer med f.eks. invertercharger, fordeler bokse og andet elektronik i bilen.
Dertil kommer at nogle af de sjove gimmicks (på model s anyways) går i stykker, det er håndtag, automatisk åbning af det ene og det andet. Nogle af dem har tesla en fair fast pris på (dørhåndtag, 12v batteri skifte etc) fordi der er mange som oplever dem.
Men nogle af de mere atypiske fejl kommer til at koste dig hvis du bare sender bilen afsted til tesla service.
Har selv skiftet undervognskomponenter (de er dyre, ca 10k i stumper og tesla ville have 10k for at montere dem), skærm tesla ville have 20k for at skifte den, jeg pillede den ud og sendte den til holland ca 3k. Bremser forvent at du ligger pænt nord for 10k for bremser hele vejen rundt. Kan findes som stumper for ca 6-8k.
Ps rust på bremseflade er øjeblikke syn dumpe fejl, og det opstår fordi man bruger bremserne meget lidt. Synsmanden anbefalede at man tog det fra/ned på mindste niveau, en uge pr mdr.
Så jeg vil sige at 3k om året i service er sat relativt lavt med mindre du kun ser 3-4 år frem. Prøv at spørge tesla hvad de vil have for nye dæk til din bil :) og de holder helt sikkert ikke mere end to år/40.000km. Har du vinterdæk fordeles belastninge naturligvis udover de to sæt.
Personligt ville jeg sætte 10k af til service årligt, og måske kun 5k de første 2-3 år.
Ps elmotorerne er oliekølet så man kan faktisk tabe sin motor olie også på en elbil har jeg lært :) -- #41>>Hvis du overvejer EAP, så kan du med fordel læse min anmeldelse af det her https://www.hardwareonline.dk[...] Jeg var på ingen måde imponeret over EAP og slet ikke når man kigger på prisen.
#44>>Jeg vil mene at 10.000 til service er ret højt sat. Huske at bilen har 4 år / 80.000 km garanti, så de første år skulle man ikke have de store udgifter ved ting der går i stykker. Den med skift af batteri kølevæske, ville jeg heller ikke budgettere med, der forventes det at den holder hele bilens levetid og det samme med olien.
Men du har en pointe med undervogns komponenter, der har især model 3 ikke være for heldig hvor mange begynder at knirke, Min egen model 3 er ude af garantien og jeg venter sådanset bare på den begynder at knirke og det er mindst 2500 kr pr hjørne. Dæk er også rigtigt nyre når man taler om Model Y performance. 2000-2500 er helt normalt pr dæk. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Dejlig tråd om Tesla! Står selv og overvejer at købe en brugt M3LR fra 2019. Pris ca. 200-250 betales kontant, selvom 2.31% ÅOP hos DB lyder lokkende.
Hvad har eksperterne at sige om ovenstående bil? 100k på tælleren. Hvad skal jeg frygte?! -- En lille opdatering herfra :-)
Vi har været ude og prøvekøre et par Tesla Model Y både 2022 og 2023 model, samt LR og Performance.
Jeg ved jeg tidligere har skrevet jeg vil have en model 2022 på grund af sensor, men dette har jeg så efter at have prøvet dem begge valgt at gå fra. Så det bliver en 2023 model i stedet for :-).
den vi forelskede os mest i begge to var en Model Y Performance 2023 ALL BLACK.
Fantastisk at køre i, fantastisk i udseende.
Nu kommer jeg så til lidt af et "dilemma"
Hvis vi nu IKKE tænker på prisen lige her, er der så fordel ved at købe den igennem Teslas brugtvogns hjemmeside eller er det ligegyldigt når vi snakker brugt Tesla om det er ved en normal forhandler eller Tesla selv.
Batterigarantien er vel stadig på 8år.
Må jeg høre jeres vurderinger?
Tænker også at jeg måske kan spare lidt på prisen hvis jeg køber på Teslas brugtvogns hjemmeside. Men det er blot en fornemmelse jeg har...
jeg har været inde på deres hjemmeside hver aften de sidste 14 dage snart, men ingen brugte performance i sort kommer op... kan man skrive sig op nogle steder? -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #46 Var det ikke bedre at investere pengene og så tage den til 2,31 ÅOP? -- . #47 Som jeg har forstået deres garanti er det 4 år fra første salg, og hvis du køber den direkte fra Teslas forudkonfigurede biler så er det nye biler og du får de fulde 4 år. Hvis du køber en 2023 model fra december 2022 så har du mistet 9-10 mdr garanti, til nærmest samme pris. Derfor tænker jeg, hvis du kan finde den præcise model hos Tesla, så køb den der :)
Jeg vil ikke købe brugte biler direkte hos Tesla, kun de her forudkonfigurerede biler som er helt nye.
Jeg vægter dog også så meget garanti som muligt højt :D -- Sidst redigeret 19-09-2023 08:46 Hvor får i de latterlige billige ÅOP renter fra ?
Kontantpris: 440.990 kr.
Finansiering via DNB Finans:
96 månedlige rater á 4.657 kr.
Fast Debitorrente 5,28%.
ÅOP 6,33%.
Udbetaling 88.198 kr.
Samlet kreditbeløb (ekskl. oprettelsesomkostninger) 352.792 kr. Løbetid 96 mdr. Samlede kreditomkostninger 95.030 kr. Samlet beløb der skal betales tilbage 536.020 kr. Kaskoforsikring er påkrævet. Positiv kreditgodkendelse forudsættes. Der er 14 dages fortrydelsesret på lånet. Der tages forbehold for trykfejl, afgifts- og prisændringer. -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 19-09-2023 08:46 #49
Nu spørger jeg måske dumt. Men når du skriver forudkonfigurerede biler, er det så deres brugte demoer på deres brugtvognsliste eller en du selv bygger helt op?
#50
Jeg har snakket med Danskebank og Jyskebank, og de er med i en grøn "aftale" så den er god nok ved dem :-). Har dem begge ude og beregne på priserne nu.
-- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #51 okay det er billigt, jeg anbefaler fast rente i disse tider -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 19-09-2023 08:55 #51 Forudkonfigurerede er som jeg har forstået det biler som de måske kalder demo-biler som har 0 km på tælleren. Det er derfor ikke brugte biler. De skælner mellem bruge og forudkonfigurerede herinde:
https://www.tesla.com[...] -- #50 Låner pengene et ordenligt sted. Der er mange banker der har lån til elbiler med rimelige renter :)
Min ÅOP er på små 2.51% :)
#47
Priserne på brugte teslaer er fuldstændig i hegnet. Køb en "demo" bil direkte hos tesla.
Oftest kan du se antal kilometer du har kørt når du bestiller. Hold gerne øje med deres lagerstatus - flere gange om ugen kommer der flere biler til. Det kan godt betale sig at vente et par dage.
Der er dog ikke så mange performance udgaver - og der er også lidt ventetid på.
^af egen personlig erfaring :-)
I øvrigt kan jeg anbefale en del accessories til den hvis du mangler.
Jeg er ret glade for disse måtter;
https://www.amazon.de[...]
Det tager fem minutter og så ligner de fuldstændig nye måtter.
Husk skærmbeskyttelse også ;-) (det hjælper også mod fedtedefingre osv)Priserne på brugte teslaer er fuldstændig i hegnet. Køb en "demo" bil direkte hos tesla.
Oftest kan du se antal kilometer du har kørt når du bestiller. Hold gerne øje med deres lagerstatus - flere gange om ugen kommer der flere biler til. Det kan godt betale sig at vente et par dage.
Der er dog ikke så mange performance udgaver - og der er også lidt ventetid på.
^af egen personlig erfaring :-)
I øvrigt kan jeg anbefale en del accessories til den hvis du mangler.
Jeg er ret glade for disse måtter;
https://www.amazon.de[...]
Det tager fem minutter og så ligner de fuldstændig nye måtter.
Husk skærmbeskyttelse også ;-) (det hjælper også mod fedtedefingre osv) --
--
Sidst redigeret 19-09-2023 12:25 Hvordan finder man invite til det telegram Forum vedr nye tesl performance modeller til salg hos Tesla? -- Hej alle,
Så er vi ved at være klar til at bestille en Model Y Performance 2023 model er vi gået med.
Vi ved at kvartalsafslutning lige har været. Men så må vi se om vi er så lidt heldig alligevel i løbet af de næste par måneder.
Jeg er helt ny inden for Tesla verden + el bils verden.
Så jeg har virkelig brug for lidt sparring her...
Spørgsmål:
1: Vi har en p-kælder hvor vi kan lade i med Clever (4 stk). Der kommer clever lader på mit arbejde inden for 6 måneders tid.
Hvad giver bedst mening her? - købe et clever abonnement til 799,- pr måned eller hvad tænker I?
2: Hvad er alle de der links nogle snakker om hvor man kan få 1500km supercharger eller spare penge hvis man bruger deres link? :D
På forhånd mange tak for alle de gode råd. -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #56
1. Det kommer an på flere ting. Du skal alligevel køre en del kilometer før de kan betale sig. Selvom jeg kører 30.000-40.000 om året, så kan Clever ikke svare sig, da jeg ikke kan lade ude. Selvom jeg kunne, så ville det stadigvæk være en dårlig handel, da jeg får 89 øre i refusion pr. kw jeg lader.
I august ladede jeg 505,2 KWH og det kostede 453 kr.
I septemer ladede jeg 380 KW og det kostede 265 kr.
Du kan ca. køre 4-5 km på 1 KW omladning alt efter hvordan du kører :)
2. Hvis du bestiller en Tesla og bruger mit referallink, så får vi begge 2 en lille bonus som f.eks. 1500 km supercharger. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #57
1: arh okay.
Men hvordan ville du så gøre det i forhold til hvordan jeg bor? - Jeg bor i lejlighed og har en p-kælder under lejligheden hvor der kun er clever lader. det samme på arbejde.
Kan man bruge clever lader bare med sit normale dankort eller? :-)
Eller tænker du jeg skal lade andre steder ude i byen?
2: Nice!
Men ingen besparelser på prisen så?
-- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #58
1. Ja udfordring er selvfølgelig en lejlighed. Også kan det godt være, at det bliver det sure æble du skal bide i, og smide 799,- efter strøm. Du kan godt lade op med dankort / deres brik - Men det koster sikkert 3,- pr. kwh.
2. Nej desværre ingen penge sparet på prisen :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #58 og #59 - Det kommer jo heeeelt an på hvor meget og hvordan man kører.
Vi bor selv i lejlighed, bruger dog ikke bilen dagligt, så vi lader typisk på Tesla supercharger når vi triller på motorvejene.
Bilen får lidt juice fra Clever her og der, hvis den er lav og vi skal på længere tur.
For os ville det aldrig give mening at få fast aftale med Clever, da vi så ikke "kunne" benytte os af supercharge -- #58 Du får både rabat på bilen. Hvis du bruger min kan jeg godt smide lidt kontanter din retning :) --
--
Sidst redigeret 09-10-2023 12:10 #61 - Nu har jeg set hele appen igennem, ligesom deres hjemmeside. Jeg kan ingen steder se, at de giver en kontaktrabat ved henvisning. Kan kun se du får "kreditter" som du veksle til noget merchandise / premium etc. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #62 Man får rabat svarende til 3500kr/500 dollars. --
Får jeg både 1500km supercharge og 3500kr rabat eller kan jeg kun vælge det ene?
#60 hvor meget køre I ca om måneden? :-)
Fordi hvis vi er nogenlunde ens, vil jeg ikke købe til clever i hvert fald. -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #64 - vi kører ca. 15-20.000 km årligt - men det er oftest lidt længere ture hvor vi typisk skal ind og lade på vejen og derfor giver det for ingen mening af have Clever.
Der skal også køres mange KM før pengene er sparet ved clever abo, samt du er "låst" til KUN at benytte deres ladere - og på langtur er der bare færre hurtigladere fra Clever. -- #65, bruger du så bare jeres normale dankort når du vil have strøm eller? :-) -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #66 - ja jeg har registreret dankort i deres app, så er det bare at scanne ladestanderen via appen og trykke "lad for pokker" - sætte kablet i og løbe for livet :) -- #64
Den hvis henvisningslink du anvender får et antal kreditter når du køber en ny Tesla. Som bruger af henvisningslinket får du en kontakt rabat på køb af ny bil på 3500kr.
Har selv lige hentet min model Y i går og jeg fik jeg 3500kr i rabat ved bestilling ved at bruge min søsters link og hun fik 7500 kreditter. Dem kan hun så kan bruge på nogle forskellige ting i deres shop, fx kilometer på deres supercharger.
Bilen jeg hentede var fra deres lagerliste og var en sprit ny bil med 4km på tælleren, da jeg satte mig ind i den.
Du kan jo evt. tage et kig på mit link hvis du mangler et og har interesse for at købe ny bil: https://ts.la[...] (husk at ændre til DK site).
Sådan helt lavpraktisk for at give dig lidt sparring, så kommer jeg fra en Skoda Superb fra '21 top spec med alle hakker og jeg har haft meget svært ved at forlige mig med skiftet, fordi den simpelthen er så lækker at køre rundt i og jeg egentlig på nogle punkter føler det er en nedgradering.
Da vi købte Skoda'en i 2021 ville vi egentlig have haft købt el-bil, enten Skoda enyaq eller Tesla model y, men vurderede at prisen var for høj.
Nu stod vi en situation med Teslas priser, at vi kunne lave et skift uden at skulle have penge op ad lommen, så det har vi sprunget ud i.
Tesla'en skulle hentes i Vamdrup, så jeg har lige fået en 250km testtur i går og jeg må indrømme at jeg min skepsis hurtigt blev ændret.
Det er en helt anden køreoplevelse. Det kræver selvfølgelig noget tilvænning at finde rundt i menu'er, speedo, fartpiloter osv., men grundlæggende synes jeg det hele virkede meget overskueligt og det "manglende" instrumentbræt generede mig faktisk overhovedet ikke.
Alt i alt er jeg positiv over vores skifte. Jeg har selvfølgelig ikke fået kørt så meget eller længere ture med behov for flere ladestop, så den del kan jeg ikke kommentere på. Og jeg har mulighed for hjemmeladning, så hverdagen bliver intet problem.
-- #68
Fantastisk besked fra en ny ejer!
Min kæreste og jeg er også enig om at vi lige skal ned til Ribe og prøvekøre en Model Y en sidste gang for lige at være 100% på at det skal være denne bil.
Men jeg er hooked!
Tænker også at jeg ser hvor jeg kan sælge min bil til højst beløb og lige få "planlagt" hvornår jeg kan levere den gamle bil..
Det er lidt den process vi tænker I pt. Fordi det skal jo gå op med at Tesla har en "lager bil".
Jeg ser ingen grund til at købe en helt ny bil til fuld pris, når du kan spare 20-50K på en "lager bil".
Så det hele skal lige gå op i en højere enhed.
I forhold til ladning...
tja. så må jeg lade på arbejde, eller nede i vores p-kælder med clever. Så må jeg se om vi køre så meget at det er 799kr worth eller om det tager det løbende i hvert fald indtil vi får hus.
-- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #68 Der er rigtig mange der "brokker" sig over "manglende" instrumentbræt. Men i praksis gør det på ingen måde noget. Hvis du nogensinde kører lange ture om aftenen, så finder du hurtigt ud af dine øjne faktisk er ret glade for der ikke er så meget lys fra et instrumentbræt.. Det er en verden til forskel :) (det kan også bare være mine øjne der er sarte ;-) ) --
--
Sidst redigeret 10-10-2023 09:54 #69 gør jer selv den tjeneste og få en længere prøvetur, prøv assistentsystemerne af over så lang en periode som muligt, så ikke du bliver overrasket over de forskelle der er fra andre biler.
Jeg er personligt meget ked af vi ikke fik prøvet det ordentligt af inden vi købte, for Teslas assistent systemer passer bare ufatteligt dårligt til mig i forhold til den VW Tiguan vi kom fra. Fruen har absolut ingen udfordringer med Teslas assistentsystemer, så det er min kørestil (temperament) der passer dårligt til Teslaen.
I retrospekt ville jeg helt sikkert ikke have skiftet til Tesla, men "skaden" er jo sket ;)
Når det så er sagt, så vænner jeg mig mere og mere til tingene, dog ikke så glad for skiftet som fruen. -- #71
God ide med en længere tur. Har jeg også selv tænkt på.
Vil rigtig gerne ud i 45-60 min hvis det overhovedet er muligt. Ved ikke hvor "afslappet" tesla sælger er.
-- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #72 Man får bare ikke brugt bilens systemer tilstrækkeligt på en "normal" prøvetur.
Havde jeg haft den viden jeg fik efter et par uger i bilen havde jeg aldrig købt bilen, så derfor syntes jeg det er ret væsentlig man får prøvet det ordentlig, så ikke man sidder tilbage med en følelse af man har måtte tage nogle store kompromiser.
Jeg håber dog ikke du får samme oplevelse som jeg og husk som jeg har nævnt, at det er MIN kørestil der ikke går hånd i hånd med den måde systerme virker på en Tesla :) -- #73
Hvad er det ved din kørestil som ellerten ikke harmonerer med?
Jeg lurer selv på at skifte i nær fremtid, men jeg har selv en omskiftelig kørestil. jeg kan både køre blød hat og til grænsen. -- #74 Autopilot som Tesla kalder det VW kalder travel assist er håbløst for mig.
I VW med travel assist aktiveret, skifter du vognbane med aktivering af blinklys og når du har skiftet vognbanen aktiveres travel assist automatisk igen.
Med Teslas autopilot skal du enten lade bilen skifte vognbanen, hvilket fungerer helt ok når ikke der er trafik, men hvis man kører i noget der bare lugter af trafik nægter bilen at skifte, den er meeeeget bange for andre biler. Hvis du så selv vil skifte vognbane, skal du enten deaktive autopiloten, skifte vognbane og så selv aktivere autopilot igen - eller "tvinge" bilen i den anden vognbane - du skal under alle omstændigheder genaktivere autopiloten efter endt vognbaneskift. Det er en lille ting, men det pisser mig af, at skulle side og hive i indikatoren "konstant"
Vejskiltegenkendelse er ufatteligt ubrugeligt - bilen læser skiltene, men det mere held end forstand når bilen en gang imellem rent faktisk regulerer farten efter det skilt den har læst. Det har fungeret væsentlig bedre i eksempelvis BMW i mindst 5 år, så det er mig en gåde det kan være så svært for tech stærke Tesla at få til at fungere optimalt.
Fantomopbremsninger - heldigvis ikke noget der er sket for mig så ofte, men har oplevet det 3-4 gange. Det er satme både ubehageligt og ufatteligt farligt at bilen bare klodser bremsen på motorvejen ud af det blå!
Ydermere er bilen ret bange for sideveje, oplever tit at farten sættes meget ned, hvilket kan resultere i bagved kørende kommer liiiiiiidt tæt på at kysse numsen på Teslaen.
Bilen er generelt bange for alt, et udtryk for at Tesla ønsker at skabe en meget sikker bil, men resultere ofte i, at medtrafikanter bliver generet.
At der ikke er pulssensor i rattet er også frustrerende, du skal side og dreje kontra - dog med let vægt, men stadig have så meget fat i rattet, at jeg ikke endnu har fundet en position at side komfortabelt i uden at få "hold hænderne på rattet"
Ovenstående er som tidligere nævnt et udtryk for at bilen ikke matcher min kørestil, da der er rigtig mange der ikke ser tingene som et problem. Alle tingene noget JEG føler fungerede langt bedre i min tidligere Tiguan. -- husk nu at renten ikke er det samme som ÅOP..
Det er vel ÅOP der er interessant... renten er blot en del af ÅOP. -- #75
Kan da mærke at jeg bliver da en smule utryg ved at du skriver om fantomopbremsninger.
Har aldrig hørt eller læst om det før.
Har en del i familien samt venner og bekendte der har Tesla og har ALDRIG nævnt noget om dette ved deres "negative ting ved Tesla". Så det undre mig meget.
Kan sagtens være du har en meget unik kørestil, tyder det i hvert fald på :D
-- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #77 Jeg oplevede det en enkelt gang i min model 3 for et par år siden. Efter et par opdateringer har jeg ikke oplevet det igen. (Jeg har dog ikke Model 3'en mere).
Jeg kørte på en landevej hvor der var en del tåge. --
#75-77-78
Efter de ikke bruger radar mere, så har jeg ikke oplevet det en eneste gang. Har derudover kun oplevet det 2 gange. Den ene gang på landevej rundt i et sving, hvor en lastbil kørte i den anden side. Der troede min M3 åbenbart at den var ved at køre over i min side.
Anden gang var på motorvej, hvor jeg kørte forbi en lastbi. Der kom et vindstød som fik lastbilen til at rykke sig, også mente den at jeg skulle passe på.
Træls begge gange :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #77 Unik kørestil vil jeg nu ikke kalde det, jeg holder fartgrænsen, holder til højre på motorvejen og er opmærksom på trafikken omkring mig, modsat rigtig mange andre trafikanter ;)
Jeg ved ikke lige hvordan du udleder af mine oplevelser af bilens systemer at jeg skulle have en unik kørestil?
Fantomopbremsninger tror jeg ikke der er mange Tesla ejere der IKKE har oplevet, det har været og er for nogle stadig et problem.
Jeg husker ikke lige hvornår jeg senest har oplevet det, men det er som tidligere nævnt sket nogle gange.
Tesla har også haft et par steder på motorvejen over fyn hvor bilen tror der stadig er vejarbejde, hvilket resulterede i voldsomme opbremsninger. Det er så grundet manglende opdatering af den kortinformation bilen navigerer efter - men stadig til fare for en selv og medtrafikanter.
#79 min Tesla er født uden radar og jeg har oplevet det, så tænker ikke det er det der er grunden. -- #80
Det var intet negativ ment over din kørestil eller det du skriver :D
Men nu har jeg brugt det meste af aftenen i går på at læse om de opbremsninger og det som gik igen flere steder, var faktisk at det sker ved alle nyere biler.
Ikke kun tesla men også fra VW, ford m.m.
Så der blev jeg lidt mindre utryg :-).
Har et par gode bekendte som jeg skrev med i går som både har M3 og MY.
Ingen af dem har oplevet det, og har haft deres modeller i 3 år, men de kendte godt til det.
Så jeg tror jeg springer ud i det :-).
Men tak fordi du kom ind på det! -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? #81 Jeg har haft en 2021 Model 3 (blev solgt i sommers), og har også oplevet fantom opbremsning en del gange i den - det er ubehageligt for at sige det mildt, især for passagerne.
Har det sidste halve år haft en VW ID.4, hvor jeg ikke har oplevet det en eneste gang.
Assistent systemerne er efter min mening klasser bedre i tyskerne.
Udover det var jeg meget glad for min Tesla.
-- "Silence is golden when you can't think of a good answer" #81 - Haha ja sorry, var måske lidt nærtagende kan jeg se i retrospekt ;).
https://www.youtube.com[...]
Spol frem til ca. 13 minutter hvor han fortæller om bilen mens han kører. Han
rammer spot on flere af de ting jeg bliver sindssyg af i bilen. Han
mangler vidst kun vognbaneskift med autopilot aktiveret. -- #83,
Det er næsten min nabo :D
Vi er begge fra Varde, og har også arbejdet en smule sammen med ham :-).
Virkelig gode videoer han laver! -- Escape From Tarkov er the shiiit...
Wanna game? hvad har i gjort med forsikring ??.
Sad og legede med tanken om "hvad" det ville koste at skifte den gamle diesel bil ud med en tesla.. og det er sgu nederen når man kommer til det.
Forskellen mellem en 10år gammel diesel hakker og en ny Tesla..
forsikring nu 6100kr med fri km
vægtafgift 4200kr
Tesla
Forsikring 10.500kr
vægtafgift 780kr
og der er langt mellem de forskellige forsikringer, et par stykker af dem jeg havde fat i, de ville have 30k+ for en forsikring på selv den sløveste Tesla. -- AM4 200ge/64gb/passiv Jeg har https://asgcare.dk[...] - De har en fornuftig pris. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #85 Jeg ved ikke hvad du havde regnet med? :D
9500.- årligt med ingen selvrisiko på parkeringsskader, lav selvrisiko på glasskade. MYP --
--
Sidst redigeret 15-12-2023 13:18
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|