Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvordan vedligeholder man sit benzin bil? (ny bile...

Af Ny på siden Torbenbus | 10-08-2023 02:00 | 4025 visninger | 51 svar, hop til seneste
Hej alle, Jeg har ikke et bil endnu, men tænker, hvis jeg køber et senere hvad skal jeg være opmærksomme op på? Hvordan og hvor tit skal jeg tjekke de tekniske del af benzin bilen? Når man er benzin bilejer, hvad skal man sørge for? Hvad er jeres routine og hvordan gør i selv? Jeg ved, at man skal tjekke for motorolie. Det blinker rød på instrumentbræt, når det er lavt, og det kan man selv fylde op mellem max og min, når bilen er kølet ned. Jeg ved, at kølevæske kan også selv fyldes op, men jeg ved ikke om det også blinker rød på instrumentbræt, når der mangler kølevæske eller bliver man nød til at tjekke på motor rummet? Man kan også selv fylde op med sprinklervæske. Det er kun bremsevæsker man skal til værksted for at fylde op. Også hvor tit skal bilen til servicen om året eller måneder? Nogen der kan hjælpe med at besvære disse spørgsmål?, tusind tak. Mvh, Torben.
--
Sidst redigeret 10-08-2023 02:05
#1
FlyingHippo
Ultra Supporter
10-08-2023 03:54

Rapporter til Admin
Næsten uanset hvilken væske bilen mangler, så vil der dukke et ikon eller en tekst op i instrumentbrættet. Bilen holder selv styr på hvor mange km eller hvor mange dage der er gået siden sidste service, så når det er tid igen, vil det også stå i displayet. Ovenstående er såfremt bilen er nyere end 30 år gammel
--
Comicsdk er nok ikke så slem endda :)
#2
Decolour
Megabruger
10-08-2023 07:13

Rapporter til Admin
Du skal TJEKKE olie. Dvs. 1 gang i måneden eller hver 3. måned åbner du motorummet og går ud og ser på oliepinden om det er mellem max og min. og efterfylder hvis den er ved at være lav. ihvertfald i starten så du har en ide om den bruger olie eller ej. Så får du hurtig en fornemmelse af om det er fint 1 gang i måneden eller om det er nok hver 3-6 måned. Du må ikke overfylde, det kan næsten være lige så skidt som for lidt olie. afhængigt af bil model, kan der sidde enten en olietryk måler, eller en olie niveau måler. Eller begge dele. Hvis du venter med at gøre noget til olietrykmåleren lyser, så har motoren potentielt taget uoprettelig skade. Så tjek olie, og ikke vent indtil en lampe lyser. Mht kølevæske så burde de ikke bruge noget. Det er meget sjældent. - Kim
--
#3
Mikkelmohr
Junior Supporter
10-08-2023 07:19

Rapporter til Admin
Min huske regle er at 15000 km eller en gang om året skal den til service :) Og hvad der så skal laves til det service afhænger jo af bil, min egen skal så også ha skiftet tændrør hver 60.000 kilometer :) I forhold til at tjekket væsker osv, gør jeg det cirka hver 2500 kilometer. Dog ikke altid jeg husker det :) Har altid fået afvide (ved dog ikke om det er bs) at hvis bilen selv kommer op med den mangler olie, så er den kommet alt for langt ned. #1 Min kærestes bil fortæller ikke hvornår den skal til service, og det altså en "ny" bil fra 2016 :)
--
i5-3570K - H60 - P8Z77-V LX - 2 x 4 GB corsair veangence pro 2133 mhz - Corsair CX500M SM - SP silicone 120 Gb SSD - 2 TB WD green - Msi GTX 770 2 Gb
--
Sidst redigeret 10-08-2023 07:21
#4
TombStoneDK
Elitebruger
10-08-2023 07:19

Rapporter til Admin
Hvis den først lyser i instrumentbrættet, så er det kritisk og så skal du stoppe med at køre indtil du fylder olie på. Køber du en ny bil, eller en brugt som er 15+ år gammel?
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H110i Elite
#5
Benjiii
Monster Nørd
10-08-2023 07:56

Rapporter til Admin
Som de andre siger så skal du IKKE vente til den lyser i instrumentbordet :D Jeg tjekker selv kun olie når jeg lige husker det og så holder jeg øje med mine lygter og reagere på mislyde eller andre anormaliteter når jeg kører :) Så laver jeg service hver 10.000-15.000 km men det fordi jeg kan lave det gratis :) Bare sørg for at overhold service og så burde det sgu være fint :D
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#6
Tommy P
Maxibruger
10-08-2023 08:56

Rapporter til Admin
ang. motorolie det er langt fra alle biler der har en lampe der lyser for lav olie nieavu, de fleste biler lyser for lavt olietryk og det er en helt anden snak :) men tjek oliestanden jævnligt, og de fleste biler der er der ca. 1 litter olie mellem min og max på pinden, så la vær med at overfylde, fyld først på når du nærmer dig minimum og fyld kun 1/2 litter på af gangen :)
--
i7 8086K | ASUS TUF Z390 | ASUS TUF RTX 3060ti | 32GB Kingston Fury 3200MHz | WD BLACK SN850 500GB | Kranken X53
#7
R4p70r
Elite Supporter
10-08-2023 09:03

Rapporter til Admin
#3 Tilgengæld kunne min gamle BMW fra 83 vise hvornår den skulle til service og den ville så fylde 40 år i år :) Ang. service, hvis du køber en bil med udfyldt servicebog kan du se hvornår næste service er. Service kan være efter f.eks. 20.000km som kan være én gang om året hvis du bruger bilen rimelig normalt. Der er masser af guides på youtube. Men som de andre siger tjek olie, kølervæske og påfyld sprinklervæske engang imellem. Gerne ofte i starten så du kan få en fornemmelse af forbrug.
--
It seems like I'm always getting stuck Between the handshake and the fuck
#8
Benjiii
Monster Nørd
10-08-2023 09:36

Rapporter til Admin
Du skal også reagere hvis den bruger olie når du tjekker, det ikke meningen den skal miste, i hvertifald ikke særligt meget :)
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#9
jbred
Giga Supporter
10-08-2023 09:42

Rapporter til Admin
Har en 10 åring minibil, købt fra ny, aldrig været til service, kørt 250.000 km skiftet olie 4 gange inkl nyt filter, 1 ny rem, 2*bag bremseskiver, 1 ny udstødning. Så slap af med service besøg, hvor mange i resten af verden der kører i hårde miljøer tror i er til service som danskere, det er en stor malkemaskine. De smider bilen på en lift, går rundt og griner og smider olie på til 150 kr pr liter.
--
#10
Guncityy
Megabruger
10-08-2023 09:57

Rapporter til Admin
Bare sørg for at køre til service 1 gang (alt efter hvor mange km du kører) om året, hvis du ik selv kan udføre det.
--
#11
Mikkelmohr
Junior Supporter
10-08-2023 10:02

Rapporter til Admin
#9 ikke helt enig, men det jo dit valg :) Jeg tror personlig at bilen vil holde længere hvis du servicere den ordentlig :) Det har intet med at vi kører i hårde miljøer og gøre, det handler om at olien mister sin evne til at smører (Kort sagt). I hvert fald i forhold til snakken omkring olieskift :) #7 Vildt nok, nu er det også bare en Peugeot 108 hun har så intet vildt og fancy :P
--
i5-3570K - H60 - P8Z77-V LX - 2 x 4 GB corsair veangence pro 2133 mhz - Corsair CX500M SM - SP silicone 120 Gb SSD - 2 TB WD green - Msi GTX 770 2 Gb
--
Sidst redigeret 10-08-2023 10:04
#12
Guncityy
Megabruger
10-08-2023 10:03

Rapporter til Admin
+1 #11
--
#13
jbred
Giga Supporter
10-08-2023 10:17

Rapporter til Admin
#11 der skal ikke meget til at se sin bil efter, for slidtage på fjedre, ophæng, rust, AC væske, bremser osv, køb en OBD scan og hold øje med bilen, når du skifter hjul til vinter/sommer tjekker du bremserne for slidtage/ophæng. Lytter efter mislyde, trækker den til siden osv. Ved godt det er meget forlangt for sofafolk. Men mere kompliceret er biler altså ikke. Det er som en computer, forskellen er at du kan banke på den med en hammer. ret : olien skifter du et par gange om året (umbrakonøgle, vaskebalje, 10 min arbejde), men ingen grund til at give 800 kr for 5 liter når det koster 250 alle andre steder
--
Sidst redigeret 10-08-2023 10:18
#14
Benjiii
Monster Nørd
10-08-2023 10:22

Rapporter til Admin
#13 ahhh der er lidt mere til det end det, synes ikke folk skal rode med bremser privat :) har set et par sjove og ikke mindst farlige tilfælde med folk der prøver selv. - at lave en visuel kontrol er fint men lad fag folk om at skifte det :)
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#15
Mikkelmohr
Junior Supporter
10-08-2023 10:24

Rapporter til Admin
#13 Okay en attitude, til din oplysning så laver jeg faktisk min egen bil selv. Så jeg er ikke en af de så kaldte sofafolk. Ret: så jeg ved godt hvordan man skifter olie ;) Og nu skriver du også skift olie et par gange om året ? Før skrev du 4 gange på 250.000 kilometer ? Det var kun derfor jeg ville sige det var jeg ikke enig i :)
--
i5-3570K - H60 - P8Z77-V LX - 2 x 4 GB corsair veangence pro 2133 mhz - Corsair CX500M SM - SP silicone 120 Gb SSD - 2 TB WD green - Msi GTX 770 2 Gb
--
Sidst redigeret 10-08-2023 10:27
#16
jbred
Giga Supporter
10-08-2023 10:28

Rapporter til Admin
#15 er også bare info om at service og alt deres pjat er overrated. Man er hjernevasket af "mekanikere" at det er så vigtigt at lave service hos dem, da det selvf er det de lever af. Hvis man bruger absolut minimal tid selv sparer man mange moneter. ret #15 ja det var oliefilteret :-)
--
Sidst redigeret 10-08-2023 10:32
#17
jbred
Giga Supporter
10-08-2023 10:30

Rapporter til Admin
#14 ja, men for at se om de skal skiftes behøver man ikke betale 2500 kr for et servicebesøg, det kan man både se, mærke og høre.
--
#18
Mikkelmohr
Junior Supporter
10-08-2023 10:34

Rapporter til Admin
#16 Der er vi så fuldstændig enige, men man skal selvfølgelig også kende sine begrænsninger. Jeg har som uddannet elektriker se ufattelig mange ting, og private kunder hvor de selv har prøvet der skulle de bare have lavet vær.. Og jeg kunne bestemt ikke forestille mig det var anderledes i mekaniker verden, det i hvert fald det jeg høre fra min stedfar som er mekaniker :)
--
i5-3570K - H60 - P8Z77-V LX - 2 x 4 GB corsair veangence pro 2133 mhz - Corsair CX500M SM - SP silicone 120 Gb SSD - 2 TB WD green - Msi GTX 770 2 Gb
#19
Benjiii
Monster Nørd
10-08-2023 10:40

Rapporter til Admin
#17 Super :) Nu er jeg selv mekaniker og så længe man får lavet service indenfor de intervaller der er sat så er det sgu fint. (også selvom man laver det selv - hvis man kan finde ud af at gøre det rigtigt) Har sat en del nu der har prøvet selv med alle mulige ting som er endt med at blive MEGET dyrere fordi det selv har prøvet :) Så en der selv prøvede med rudeskift, det endte det at ruden lå lidt forkert og lukkede en liste ikke helt tæt og der kom vand ind i bilen lige ned på en styreenhed som røg samt en masse andre ting :) det var ikke helt billigt :)
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#20
Lowice
Junior Supporter
10-08-2023 10:48

Rapporter til Admin
#14 "ahhh der er lidt mere til det end det, synes ikke folk skal rode med bremser privat :)" Man kan sagtens rode med bremser privat. Det er faktisk ikke mange generationer siden at de fleste selv ordnede bremser.. Der er tilmed tons af videoer om hvordan man skal gøre. Det der kan være det svære er at få luften ud af bremserør hvis dette opstår, men selv det er der fine løsninger til. Biler er som sådan ikke så svære men selvfølgelig er der også en masse hvor det er nemmest at få en mekaniker indover da de ofte har værktøj man ikke selv har. Men at sige at man ikke selv skal rode med sin bil, er bare forkert. Man skal lære hele livet og der kan være mange tunsind kroner at spare. Bare sidst da jeg var til service, måtte jeg betale 300.- per liter olie og jeg kunne købe den selv for under 100kr literen. Samme olie. Så aldrig om jeg vil få lavet olie skift igen hos en mekaniker når deres olie skal være 3 gange dyre.
--
#21
Benjiii
Monster Nørd
10-08-2023 10:52

Rapporter til Admin
#20 Synes også det fint folk roder med biler selv. synes bare ikke man skal rode med bremser privat når man ikke aner hvad man laver. Det også andres sikkerhed :) Hvis man laver olie service selv og man futter motoren af så det fint med mig :) Altså jeg roder da også selv med "el" når jeg sætter en lampe op men skifter ikke selv el tavle udfra en youtube videoer fordi min farfar sagde det gjorde man i gamle dage :)
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#22
Lowice
Junior Supporter
10-08-2023 14:32

Rapporter til Admin
#21 Nu er det jo netop lavet sådan at man selv kan lave det, så jeg kan intet galt se i det. At sammenligne at skifte bremser på en bil med at skifte eltavle i et hus er som at sammenligne sommer og vinter. 2 vidt forskellige ting. Det er nemlig så simplet at skifte bremser at det kan man lære meget hurtigt og det har fra bilens oprindelse været lavet sådan at du som ejer kan lave det meste selv, hvis du ønsker det. Det er kun på det sidste at producenterne er begyndt at lave ting hvor du skal have specielt værktøj for at kunne gøre det men det har intet med sikkerhed og gøre men mere at de vil tjene flere penge på deres kunder end bare et salg. Du lyder lidt ligesom Apple der også mener at det er alt for farligt at kunder selv kan skifte batteri i deres mobil og derfor bruger det argument for ikke at gøre det muligt. Synes du heller ikke at folk skal have mulighed for at lave bremser på cykel, knallert eller motorcykel? Ved godt bremser er vigtige på et køretøj men derfra og så sige at det skal man ikke selv begive sig ud i og gøre selv, er unødvendigt. Er sikker på at alle de mennesker der er for bekymret over at kunne finde ud af det tager på et værksted og resten klare det selv. Det kan jeg intet problem se i.
--
#23
Klump
Junior Supporter
10-08-2023 15:03

Rapporter til Admin
#9: Hvis det er en fabriksny bil og du gerne vil beholde din garanti, så skal man overholde service intervallerne. Sådan er det bare.
--
#24
Thomas G
Supporter Aspirant
11-08-2023 00:26

Rapporter til Admin
Nu bliver der nævnt olie forbrug, og det er lidt en kendt hemmelighed at producenternes maksforbrug er ret højt. Typisk er det "acceptabelt" at en bil bruger mellem 0,5-1l pr 1000km. Kig i din servicebog, du vil blive overrasket. Ved at hos mazda er det 0,5l pr 1000km, tror de 1l primært er ældre biler der havde den grænse. Det betyder også at skal man være hysterisk korrekt skal man tjekke olie hver/hver anden gang man tanker. Det er der ingen der gør, men gør det dog lige i starten så du ved om din er en model som spiser meget olie. Nogle biler bruger stort set ingen olie og andre fiser det lige igennem. Hold øje med dæktryk, få den antirust behandlet (hvis det giver mening i forhold til bilens pris). Lad være med at parkere med hjulen delvist ud over kantsten, det belaster karkassen. Hold styr på dine dæk, kører man ikke meget bliver dæk nemt de 6-8 år som er maks anbefaling for levetid. Hold også øje med om dæk slides skævt, det indikere at undervognen har fået problemer, eller at dækket er ude af balance. Er det en ældre bil så hold øje med begyndende rust. Rust er dyrt at fikse og det bliver ikke bedre med tiden. Er bilen gammel og ikke meget værd kan man havne i at det ikke kan betale sig at fikse rust. Nogen mennesker vasker deres bil religiøst, det har jeg ikke gjort jeg er på ca hver 6 mdr, som nok er i underkanten. Gerne når vintersæsonen er slut for så skal salt vaskes af bilen. Put silikone på gummikanterne omkring døre og bagsmæk, gerne en enkelt gang hver efterår. Smør samtidigt låsene (de er der inde under plastet et sted, og motioner dem lige et par gange også). Man kan hvad man vil når det gælder at reparere biler, men især den rette tester betyder meget, og ved store reparationer betyder special værktøj meget. Jeg har efterhånden skiftet stort set alt der findes på biler og det eneste jeg ikke er skide god til er udstødninger. Dem er jeg ikke gode venner med. Men har skiftet motorer, gearkasser, koblinger, forbro, bagbro, støddæmpere, fjedre, motorstyring og lavet rust. Det sidste er jeg heller ikke 1000meter mester i men det har da virket. Rust i bærende dele skal du IKKE selv slås med, der stilles ret store krav til hvad man skal gøre. Men det er oftere i skærme, bagsmække, undersider af døre etc der ruster. samt hjørnerne lige bagved forhjul. Kan anbefale at man investere i en vådstøvsuger, de er altså ret gode til at få snavs ud af især sæder og tæpperne. Bilen skal dog helst kunne tøres ud hvor den står, enten med varme apparat eller ved solens kraft. Held og lykke med ny bil.
--
#25
Thomas G
Supporter Aspirant
11-08-2023 00:29

Rapporter til Admin
Bør nok lige skrive, vedr gør det selv ting, der er næsten altid en eller anden der har lagt en video på youtube, om ikke lige af din model, så af noget som ligner nok til at man kan regne resten ud. Det meste skræmmende jeg har skiftet er kædetrække og dobbeltmasse svinghjul som kræver at man er hysterisk præcis. og helst skal have special værktøjer. De er ikke slemt dyre, men de gør en forskel. Ved lak kan man argumentere for at en god voksning vil skåne din lak, det kunne godt se ud til at der er noget om det. Jeg bruger det stort set aldrig, og vil godt indrømme at lakken på min 12 år gamle bil er noget fadet efterhånden, og den er sort som ellers burde holde længe.
--
#26
Juniper
Semibruger
11-08-2023 01:48

Rapporter til Admin
Kæft I er blevet trollet af OP xD Og #24, jeg vil foreslå dig at vaske bil lidt oftere i vinterperioden, så alt saltet ikke bare får lov til at sidde, indtil vinteren er slut. Så kan det jo sidde og gnave i månedsvis.
--
Sidst redigeret 11-08-2023 01:52
#27
Benjiii
Monster Nørd
11-08-2023 07:37

Rapporter til Admin
#22 Jeg synes lige meget hvad at bremser skal laves af folk der ved hvad de laver, da det også er andres sikkerhed man leger med. Jeg er lige glad med hvor nemt det kan virker men folk kan ikke selv vurdere om det er lavet ordenligt. Om folk selv skifter ting der ikke er med sikkerheden at gøre er jeg ligeglad med og synes det fint folk selv roder med biler men synes ikke bremser skal laves af folk der ikke ved hvad de laver.. Ved godt i gamle bilers manuel der stod der også med ventil justering osv men derfor synes jeg stadig ikke folk skal rode med sikkerheds systemer når det også gælder andres sikkerhed.
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#28
Colaplus
Guru
11-08-2023 09:00

Rapporter til Admin
Jeg kan godt hjælpe dit med at besvære dit spørgsmål. Der skal ingen service til på et benzinbil. Blot huske, at efterpåfylde blinklysvæsken og få skiftet mellemgasfordeleren ud til den forkromede model hurtigst muligt, ellers kan det ikke svare sig med undervognsbehandling.
--
MSI B460 MAG Tomahawk | i9-10900 | 32 GB Corsair Vengeance XFX Radeon RX 7900 XT | NZXT Kraken X63 | Corsair SF750 | Lian Li O11D Mini
#29
Lowice
Junior Supporter
11-08-2023 13:20

Rapporter til Admin
#27 Det er heldigvis fuldt ud lovlig at skifte sine bremser selv, så hvad du mener og synes gør ingen forskel. Jeg synes heller ikke folk bare burde kunne få børn uden at have læst eller har kenskab til nogle former for pædagogisk viden, da de børn ofte bliver en belastning for samfundet eller en fordummet udgave af deres forældre, men hey der er intet der kan stoppe dem for det, da det er fuldt ud lovligt. Så fint at du ikke synes eller mener folk burde pille ved deres bremser, men de har deres fulde ret til det og det må du altså så finde dig i. Man har jo nok ment og mener stadig at der er forsvarligt nok siden loven ikke er blevet ændret, så intet du kan gøre ved det andet end at hidse dig op over det. Og jo hvis du følger anvisningerne, så kan den enkelte godt vurdere om det er forsvarligt lavet. Hvis vi skal stoppe alle folk fra at lave noget de ikke selv kan vurderer om er sikkert eller ej, så var der ikke meget vi kunne gøre selv mere. Som at sætte en lampe op f.eks. Og få tingene lavet på et værksted er ikke en garanti for at det er lavet 100% korrekt. I sidste ende er det stadig dig som ejer af bilen og køre af bilen, der har ansvaret for at den er i orden, ikke værkstedet.
--
Sidst redigeret 11-08-2023 13:22
#30
Cocio21
Supporter
11-08-2023 16:05

Rapporter til Admin
Det primære der skal vedligeholdes er motoren(check olie mængde, skifte af luft/benz/oile filter, tændrør, driv/tandrem osv) resten (styrtøj, bremser mv) er mest "slid-dele" som man bare skifter når behovet er der, ved service eller hvis de dumper dem ved syn. Alt med måde self, skriger dine bremser efter 6mdr/5000km som om der intet bremseflade er tilbage, så for man self kigget på det med det samme. Og hvis du ligger og ræser landet rundt med 40.000km årligt og foden tungt på pedallen, så bør du self overveje at skifte oile og filter hvert eller hvert halve år :P I bund og grund handler det mest om hvordan og hvor meget man kører.
--
#31
Benjiii
Monster Nørd
11-08-2023 17:48

Rapporter til Admin
#29 Det også fint og kan også for forstå at man godt må og loven er sådan :) har også hele tiden sagt det min egen mening og holder fast i at folk ikke skal rode med sikkerheds systemer da det også er andres sikkerhed og folk kan IKKE selv vurdere om tingene er i orden og det kan de bare ikke. Som jeg også siger så kan folk rode med de ting de vil jeg mener bare nogen ting overlader man til de professionelle og det står jeg ved og håber dem der læser med tænker en ekstra gang om. Biler er bare slet ikke så enkle som du tror og det ikke 1940 længere. Hilsen den udlærte mekaniker.
--
+47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere)
#32
NiceRag
Super Nørd
11-08-2023 21:29

Rapporter til Admin
min bil (fra 2018) har faste intervaller hvor den skal på værksted. X antal km (mener det var 20000) eller hvert år, whichever comes first. Derudover har den naturligvis nogle sensorer og lign som brokker sig hvis der er noget galt her lige før sommer brokkede den sig over olie. så fik den nyt olie, np. men det er ikke fordi jeg ugentligt eller månedligt går hen og tjekker diverse ting.. det gider jeg ikke.
--
#33
Sheepass
Mega Supporter
11-08-2023 21:47

Rapporter til Admin
Når du nu ikke ved en HAT om biler, så er det bedste råd, at du finder dig et autoværksted, der har en fornuftig timepris . Du vil komme til, at bruge dem med jævne mellemrum, da den bi, du køber jo ikke er ny. Årligt skal der, som du selv er inde på, skiftes olie, oliefilter, luftfilter, kabinefilter og ofte tændrør. Men derudover vil der komme udgifter til masser af bilens sliddele, lige fra bremseklodser, skiver, støddæmpere, fjedre, vandpumpe etc. Så du bliver afhængig af hjælpen fra et godt bilværksted.
--
Tjek mobil-daekning.dk og lær alt om mobilnetværk i DK
#34
kikophil
Junior Nørd
04-07-2024 17:41

Rapporter til Admin
Olielampen kan godt blinke rødt og bippe uden det betyder, at der mangler olie. Hvis oliemålerkontakten er defekt, kan det ske. Har lige selv været ude for det, dagen før vi sku køre på ferie til nordvestjylland. Havde selv tjekket alle væsker, og sku så ha tanket den op med benzin, da den så begyndte med det øv. Efter lidt tid med slukket motor tog jeg så chancen og listede hen til et værksted tæt på, hvor jeg fik en akuttid, med skift af både oliemåler, oliefilter/pakning og olie, hvilket jeg selv ville for en sikkerhedsskyld, da jeg ikke ville stå på en motorvej i regnvejr og vente på transport i jydeland :) Fint med et godt forhold til et lokalt værksted..
--
Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... 37 + på B&W listen..
#35
ToFFo
Guru
04-07-2024 17:48

Rapporter til Admin
#34 - Hvordan i alverden faldt du over denne tråd? :D
--
Handels stats: B/W liste score: +45/-0 og samme bruger i 20+ år. Sidst opdateret d. 29/06-2024
#36
BoreBissen
Guru
04-07-2024 17:51

Rapporter til Admin
Mon ikke OP er en troll?!? Særligt taget i betragtning af han efterspurgte om hjælp til rengøring af toilet. :D #35 https://www.hardwareonline.dk[...]
--
Ryzen 5700x | Asus Strix B550-F | Asus Dual Rtx 4060 8 GB | 16 GB 3600 MHz DDR4 | Kingston NV2 1 TB | PNY 480 GB SSD | NZXT C850 | Artic Freezer 36
--
Sidst redigeret 04-07-2024 17:53
#37
kikophil
Junior Nørd
04-07-2024 19:28

Rapporter til Admin
#35/#36 ja det var netop under "toiletrensetråden he he" jeg læste om tidligere historik, og fik skrevet i en gammel tråd, da jeg har mange ting i gang på samme tid, og ikke fik set datoen :( Bad eyes as you know :) Men indtil elbilerne helt har overtaget verdenen, er det så stadigvæk et aktuelt problem, for vi benzin forbrugere :)
--
Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... 37 + på B&W listen..
#38
Mattii
Monster Nørd
05-07-2024 13:10

Rapporter til Admin
Det er meget vigtigt den kommer til service éngang om ugen eller som minimum hver gang du har puttet benzin/diesel på. En bil bruger nemlig samme mængde olie som benzin/diesel og hvis den løber tør er det katastrofalt. Køb gerne 3-400 liter motorolie af gangen, så sparer man lidt https://www.weboil.dk[...]
--
#39
Juniper
Maxibruger
06-07-2024 02:15

Rapporter til Admin
#38 Ligesom det også er vigtigt at huske at hælde remoulade i sprinklerbeholderen.
--
#40
freak_master
Ultrabruger
07-07-2024 00:33

Rapporter til Admin
Reel mekaniker her, der faktisk har fået på skole for at lære tingene. En rød olielampe betyder INGEN OLIETRYK. Ingen olietryk betyder enten ingen olie, eller ingen olie. Når den røde lampe lyser, så er det for sent. Dit olietryk er præcis 0 når denne lampe lyser, og du har kørt metal mod metal både med krumtapslejer og knastlejer. Det er muligt at du kan hælde olie på, og starte bilen uden at bemærke noget, men gør du det ødelægger du blot endnu mere. Krumtapslejet er i gang med at dreje om sig selv, og så bliver krumtappen mindre, og får stemplet til at ramme topstykket, og så kan det virkelig sige bang, og ting inde i din motor forsøger at finde et nyt hjem. Ofte ender man med en totalskadet bil. Meget få biler kan komme med en gul olielampe. Hvis du ser den, SÅ ER DET NU! Hellere hæld forkert olie på, end at køre uden. Jeg ville slet ikke lytte til #34, da dette kan få nogle til at køre videre fordi de tænker "ahh men sensoren eller lampen kan være defekt". Gå ud fra at du IKKE har olietryk, stop motoren og få den gennemset af et værksted. Vent ikke med at stoppe motoren. Tryk på koblingen og sluk motoren her og nu. Du mister styre og bremse effekt, så det skal selvfølgelig være forsvarligt. Alternativt hammer bremsen i bund og sluk når du holder stille, og sørg for ham bagved ikke ryger op i din bagdel. Blot til hvis andre skulle finde denne tråd...
--
#41
kikophil
Junior Nørd
07-07-2024 09:22

Rapporter til Admin
#40 håber ikke folk bruger dig som mekaniker med det vrøvl, du her leverer! Som jeg skrev, har jeg netop selv oplevet en blinkende bippende rød olielampe, og der var masser af olie på, hvilket både en værkfører samt en mekaniker efterfølgende bevidnede! Så stop venligst dit besserwissende fagidioti, og læs op på de utallige tråde/beretninger, der fortæller om dårlige/afvisende/bedreviden - men faktisk uvidende mekanikere, der har kostet bilisterne dyrt lige siden bilen blev opfundet. Du burde ha valgt dig et andet fag!
--
Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... 37 + på B&W listen..
#42
freak_master
Ultrabruger
07-07-2024 11:58

Rapporter til Admin
Fy for en mundfuld der kom der. Jeg gider ikke mudderkast, og der er ikke rigtig nogle modargumenter i det du skriver. Jeg håber ikke at folk følger dit "råd" ved at starte og "håbe på at alt er OK". Held og lykke med det hele.
--
#43
JohnMikkelsen
Bruger
07-07-2024 13:23

Rapporter til Admin
#42 Tag det med et overbærende, anstrengt smil. Du mener at man skal få tjekket olien når lampen lyser. Den anden fik øje på sin olielampe og fik en akut-tid på værkstedet, ergo gjorde han præcis som du anbefaler. Overfaldet giver ingen mening, medmindre der er alkohol involveret.
--
Goats are better people
#44
freak_master
Ultrabruger
07-07-2024 13:55

Rapporter til Admin
Jaaa skidt med det. Jeg synes bare det ville være synd hvis nogen skulle få tanken "ahhh men jeg skal jo bare liiiige ned for enden af vejen" og så smadre sin motor på grund af det. Den tanke kunne man måske godt få ud fra hvad han skriver der. En kasko skifter ikke din motor hvis den løber tør for olie, det er for egen regning, og der findes mange mennesker der ikke lige kan betale så stor en regning lige pludselig.
--
#45
JohnMikkelsen
Bruger
07-07-2024 14:12

Rapporter til Admin
#44 Jeg aner ikke hvor langt med kan køre på en motor drænet for olie, men jeg ved at jeg kørte i hvert fald 100 kilometer på en Honda med utætte pakninger. Jeg var sådan set bare glad for at den var holdt op med at smide olie, lige indtil storebror begyndte at flashe hjerneceller og fik mig overtalt til at få skidtet på værksted. Vi er nogle stykker der ikke er alt for snu og det tror jeg mange mekanikere sætter stor pris på.
--
Goats are better people
#46
freak_master
Ultrabruger
07-07-2024 14:20

Rapporter til Admin
Der er også forskel på en motor der smider olie, og en der er tom. Du bør selvfølgelig køre med olie efter foreskrifterne, men du kan køre med mindre. Det er påvist at mindre olie kan give flere HK, fordi olien ikke skal "splashe" rundt i bundkarret, men du risikerer at tingene ikke bliver smurt korrekt. Hvis du har en rød olie lampe er det generelt allerede for sent, men at køre videre vil ingen mening give, da du uden tvivl ødelægger alle muligheder for reparation.
--
#47
Razorblade
Mega Supporter
08-07-2024 10:34

Rapporter til Admin
For ikke så mange år siden var manglende olietryk indikatoren den sidste advarsel før skrot, idag har langt de fleste biler en olie niveau føler, så de dovne hunde kan nå at fylde efter, før første scenarie indtræder. Det er altid en god regel at tjekke olieniveau hveranden gang man tanker, især hvis bilen har mange km på bagen.
--
AMD R9 5900x, Asus 570x Crosshair VIII, 2x16GB G.skill 3200 MHz cl 16, Fractal R5, RX6900XT, Samsung 980 pro 1 TB,960 Evo 0.5 TB, AOC Agon 27" m.m.
#48
Thomas G
Junior Supporter
09-07-2024 08:25

Rapporter til Admin
Forskellige motorer har forskellige tolerancer. Det er virkeligt vigtigt at holde øje med det. De skader der sker ved at køre uden olie er permanente og næste umulige at rette op på. Det er alt, lejer, stemper, foringer der bliver ridsede, stempel ringe der bliver slidt etc etc. En lille sideeffekt er at uden olie varmes motoren markant mere op og vil derfor også risikere at topstykket bliver skævt etc. Din bil skal vedligeholdes, se den som en hest, den ville du da heller ikke nøjes med at give vand, den skal da også have fodder. (alternativt så vend vand og fodder hvis det virker bedre for dig). Kølevæske skal man passe på med på den måde at forstå at det skal tjekkes når motoren er kold, ellers risikere man en fontæne af kogende vand og nogle meget kedelige skader til følge.
--
#49
Weide
Nørd Aspirant
09-07-2024 18:51

Rapporter til Admin
Der kom sgu ikke nogen "rød" olielampe op på kærestens Citroën C3, da den manglede olie. Det var rent tilfældigt, at jeg lige tjekkede olien i weekenden, hvor den næsten var helt tom. Oliepinden kunne i hvert fald ikke nå olien.
--
I5 2500K 3.3 GH--P8P67 PRO--GTX 670--Samsung 840 500 GB--Western Digital Black 500GB-Seagate 2TB-Cool master 700 Watt--8GB 1600 Kingston Hyperx
#50
Flagg
Elitebruger
09-07-2024 19:03

Rapporter til Admin
Alle ved da osse, at på Franske biler, virker ledninger og lamper også kun sporadisk??? Men seriøst, det er en god ide, at lære sit motorrum at kende, og checke Olie og kølervæske jævnligt som det mindste. Husk også dæktrykket....
--
Sidst redigeret 09-07-2024 19:07
#51
freak_master
Ultrabruger
09-07-2024 21:25

Rapporter til Admin
#49 Det er derfor jeg skriver, at når den røde lampe lyser, så er det reelt set for sent at hælde olie på. Med for lidt olie kan du stadig have et olietryk. Det kan være halvt, eller kvart i forhold til specifikationerne, hvilket betyder at olien ikke kommer korrekt rundt, men den røde lampe lyser stadig ikke, fordi olietryk ikke er = 0.
--

Opret svar til indlægget: Hvordan vedligeholder man sit benzin bil? (ny bile...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning