Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Forbud af brændstofbiler i KBH i 2030Af Elitebruger Ricogamer | 05-06-2023 19:03 | 3602 visninger | 88 svar, hop til seneste
"Københavns Kommune vil arbejde for at gøre hovedstaden fri for trafik med fossile køretøjer såsom benzin- og dieselbiler i 2030. Det blev alle partier i Borgerrepræsentationen torsdag aften enige om.
Forslaget var fremsat af SF og Alternativet, og det blev vedtaget med en tilføjelse om, at der skal laves nogle undersøgelser."
Jeg tænker vel, at mange herinde bor i København og højst sandsynligt kører i en benzin- eller dieselbil.
Jeg forstår udmærket, at det er sundere for miljøet, hvis man kører i en elbil fremfor en brændstofbil. Men kan det virkelig lad sig gøre, at presse alle borgere, som gerne vil eje en personbil til at købe en elbil allerede i 2030?
Der er altså 6,5 år tilbage og skal man have en elbil, som kan køre nogenlunde langt, skal man altså ud og punge ud med minimum de 350-400 tusinde kroner. Det er jeg ret sikker på, at mange borgere i København ikke "bare" har pengene til at købe.
På den anden side tænker jeg vel også. Hvad med Hr. og Fru. Jensen som bor i København, der var ude og købe en 2023 model Mercedes som kører på benzin. Skal de så tvinges til enten at sælge deres bil eller flytte ud af København? Ikke nok med det, hvis sådan en lov skulle til at blive vedtaget, vil mange bilers værdi styrtdykke, da der ikke vil være ligeså stor interesse for dem.
Hvis jeg skulle komme med en kort bemærkning vil det være, at det er alt for tidligt, at forbyde brændstofbiler i allerede 2030. Hvis dette skulle ske, ville et mere realistisk bud være 2040-2045.
https://nyheder.tv2.dk[...] --
3060 Ti, Ryzen 7 3700x, 16 GB 3200 Mhz
Det er en god idé af få bilerne skubbet ud af byerne, ingen tvivl om det.
Spørgsmålet er om de foretrækker 300.000 Tesla'er smidt overalt som pizza-bakker og McD-papir, det er så en anden sag - for så er vi jo (næsten) lige vidt. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Når man tænker på, hvor "hurtigt" man egentlig genopbyggede Tyskland efter 2. verdenskrig, så synes jeg 6-10 år ude i fremtiden, at man formentlig godt kan nå målet.
Elbiler behøver ikke koste 350.000 og opad. Man kan få billigere, men det handler selvfølgelig om at "nøjes".
Derudover er de løbende udgifter på en elbil lavere, hvilket bevirker, man kan købe dyrere end hvis man købte en benzinbil. -- Mon ikke de vil skulle have Frederiksberg Kommune med på ideen før den får gang på jord.
Ellers bliver dem på Frederiksberg gidsler uden mulighed for at forlade deres kommune eller komme hjem.
(I deres fossilbiler)
https://lh3.googleusercontent.com[...] -- Elsker at de tror at løsningen på hele verdens situationen er elbiler.
Lad os se hvordan de løser infrastrukturen på elnettet først, det er gammelt og utilstrækkeligt med de mål de vil have, især når de vil påtvinge el lastbiler også.
Politikkere har bare fundet en meta og den meta er elbiler, så det er årtiets varme kartoffel som er yderst irrelevant pt. -- Ak ja, så sikre man i hvert fald, at os Jyder ikke kommer forbi.
Held og lykke med det, København. -- #4
De har lige besluttet at bruge 21 mia på elnettet i løbet af de næste 3 år.
Det bør upgrade det en hel del.
(Fandens mange penge)
Og så har de 3 år yderlig til at fyrer endnu flere penge af på elnettet.
Det er fornuftigt nok at få det upgradet, men dælmer også mange skejser. -- Sidst redigeret 05-06-2023 19:44 Lige i København kan jeg ikke se at det skulle være noget problem.
Der er en metro/S-tog/busstation på hvert gadehjørne. Hvis man så fjerner halvdelen af trafikken bliver offentlig transport jo en ren fornøjelse.
Og med 6 års varsel kan folk jo nå at finde ud af om de vil have en bil eller ej, og hvis de vil må det jo så blive en elbil.
Hvis man absolut vil have en benzinbil forestiller jeg mig, at der nok skal være en bondemand der gerne konverterer en Mark tæt på en station til benzinbilsholdeplads. Bilen har man jo kun behov for udenfor Storkøbenhavn, hvor den offentlige transport begynder at blive tynd. -- Jeg tvivler seriøst på at der "materialer" nok til at alle kan få en elbil om 7 år.
Der skal nok komme adskillige politiske kriser som lammer forsyningskæden i mellemtiden.
-- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram #7
Ja det kan også undre hvorfor der krer så mange personbiler rundt inde i centrum af KBH. med en enkelt person i bilen. Når der netop er så god kollektiv trafik.
De skal nok findes en løsning mht varetransport til butikker. Men at få de fossile brændstofskøretjer ud af centrum vil gave luftkvaliteten og støjgenerne gevaldigt. -- Jeg elsker fanatikeres blåøjede ideer...
... Især når det er dem, der samtidigt mener, at ulighed skal minimeres og helst fjernes helt...
Til at starte med, så er det jo ret interessant, at i 2026/27 overstiger efterspørgslen på råmaterialer til batterier den nuværende produktion - Dertil skal man tage med, at det tager 10-15 år før en mine er fuld produktivt. Så der skal opfindes en ny og væsentligt bedre teknologi til batterier, der ikke beror på behov for nye miner - Ellers bliver der nogle udfordringer ;)
Som nogle skriver, at bør man kunne leve uden bil i kbh., hvilket egentligt også er rigtigt, hvis man ikke skal ud af kbh - Jeg bor i Valby og arbejder i Ballerup (Begge dele i hovedstadsområdet), og det tager mig 20 minutter i bil, lidt over det dobbelte i off. trafik. Og det er som det er nu...
Gad vide, hvordan det vil se ud, hvis der skal foretages en større migration til off. trafik?
Og så er der lige det virkeligt gode spørgsmål... Hvor skal pengene komme fra? Altså til at starte med at dække de penge, der ikke kommer ind i form af registreringsafgift... Dernæst er ca 80-ish procent af brændstofpriser afgifter... Dertil kommer de store omkostninger til ladestandere og udbygning af el-nettet... Og også de subsider, der giver til dem med egen ladestander...
Det som altid, når de røde djævle får ideer, tragikomisk at se, hvor lidt det er gennemtænkt... Samtidigt med at kbh skal lide under dette tåbelige forslag, så har man i Holstebro besluttet at indstille busdriften fra 2024...
Som jeg ser det, så fra vi ramt point of no return i forhold til klimaændringer... Og bliver det ikke det, der slår os ihjel, så kan vi kigge på mikroplast, vi ikke aner, hvordan kommer til at påvirke os på sigt, men tvivler på, at det bliver positivt... Ellers kan vi kigge på drikkevandsudfordringerne rundt omkring ude i den store verden - Vi bliver ved med at købe avokadoer og andre ting, der kræver super meget grundland til vanding, frem for mere miljø venlige alternativer - Og så længe, der er efterspørgsel, bliver det produceret...
Slutteligt vil jeg lige glæde mig over det faktum, at det jo er et kendt fænomen, at forurening kender til konceptet med landegrænser, og selvfølgeligt også respekterer dem ;) Vi, i dk, betyder så lidt, så måske pengene ville være brugt bedre på at hjælpe andre lande? Eller lave en storstilet omlægning af energiproduktion til co2-neutrale kilder, og så lade os lokke af billigere drift, fremfor at få med pisken i stedet for... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;) For mig at komme på arbejde tager omkring 30min om morgen. Cirka 1½ time hvis jeg skal bruge det offentlige. Jeg kan nogenlunde forvente det samme retur, dog plejer turen at tage omkring 40-45min i bil..
Det giver super meget mening, jeg har da enormt meget lyst til endnu mere spild af min tid, mine børn er også fuldt forstående overfor at de nu ikke kan fragtes til aktiviteter mv, sønnike som i ny og næ enten sidder i kørestol eller har ben viklet fuldstændig ind i gips, det skal nok gå, offentlig transport klarer ærterne!
.. Hvis jeg fik 3 ønsker, ville en af dem helt sikkert gå ud på at få skiftet hele Borgen ud med mennesker, som rent faktisk ved hvad helvede der foregår ude foran deres vinduer. -- Zombies eat brains. Don't worry, you're safe... Det er en strålende udvikling! Det kan kun gå for langsomt! --
Rom blev ikke bygget på fire timer i et lokale i Københavns Borgerrepræsentation.
Men ligesom ham Kratzen, kunne jeg forestille mig at færre biler letter transporten i bus/tog.
Når bilkøerne her i Aarhus står og brænder benzin af, gør busserne også.
Propperne er der.
Man skal nok være byplanlægger for at kunne løse knuderne, men på sigt ville det da være ok med langt færre biler i byerne.
Tiden er rendt fra solotransport i biler, i hvert fald hvis man mener det alvorligt med at skære ned på forurening. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #13 Tiden er for længst rendt fra høje bilafgifter, som er en af hovedårsagerne til at Danmark har så elendig en bilpark, også hvad angår forurening.
Dette kunne løses hurtigt, ville skabe mindre forurening, mere salg, mere sikkerhed og give glæden hos bilejere et boost.. Men nej, folk skal tøffe rundt i gammel Kadett, nærmest tvunget til det af økonomiske årsager, og så kan folk pege fingre og sige at det var noget værre pjat, sådan at vælge den bil i stedet for en legetø.. vent, undskyld. El-bil. -- Zombies eat brains. Don't worry, you're safe... Ja, hvis bare alle passede i en og samme kasse, og kunne nøjes med en christania cykel, så var livet meget bedre og nemmere. Men klassisk one-size-fits-all tankegang. Nu skal folk være endnu rigere, hvis man skal bo centralt i en af de større byer.
Men man kan sige, københavnerne har selv valgt deres politikere. --
14
Ja.
Jeg siger jo ikke at alt i samfundet kører fremragende.
Jeg kom til at sige at jeg synes det er en god idé at få bilerne ud af byen.
Set i sidespejlet kunne det nok have været formuleret mere kærligt, altomfavnende og mildt..
Men jo, vi er kommet sent i gang, kan man sige.
Og kan vi forurene mindre, jamen tak for bonus dér. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 05-06-2023 22:03 #15 Jeg giver alle de skide tilflyttere skylden.. ;) -- Zombies eat brains. Don't worry, you're safe... Jeg kan opdatere jer med regering snakker om elbiler skal betale mere for grøn afgift, og så holder de afgiften nede frem til 2030, form for buffer til elbil markedet -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Kommune ? de kan ikke gøre noget :D ro på -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Bor ikke i Kbh, men ejer både en lille benziner og en lille ellert.
Når jeg kigger på kwh priserne ved ladestandere, især hos EON, mister jeg håbet lidt for omstillingen, om den så er grøn eller ej. Bilpriserne vil jeg slet ikke komme ind på.... -- Sidst redigeret 05-06-2023 22:56 #3 så må de lave check points og luftbroer fra Frederiksberg... Det har fungeret før, i verdenshistorien.
Spøg til side, mon ikke transit trafik bliver tænkt ind i planerne.
--
Afgifter på køretøjer har måske heller ikke haft den ønskede funktion, folk insisterer på at betale ågerpriser på biler for så at brokke sig over det bagefter, i stedet for at overveje om det er tvingende nødvendigt med bil i byen.
De er godt nok mange timer de fleste biler er parkerede, ifht. brugsbehovet.
Det bliver nok svært at vende stemningen, måske specielt blandt den ældre del af befolkningen.
De ville køre i bil fra soveværelset til stuen hvis de kunne.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #13 Min diesel slukker motoren når jeg holder i kø eller ved et lyskryds, og det fungerer aldeles fremragende - så den står ikke og brænder diesel eller benzin af, når den ikke bevæger sig :)
Men 2030 virker temmelig ambitiøst - flere ting er allerede blevet nævnt
- Ladeinfrastruktur. Det er ikke alle der har/kan få adgang til egen lader.
- Elnettet. Der skal kastes MANGE penge efter elnettet hvis det skal være muligt
- Mistet indtægt på grund af mistede afgifter på brændstof
- Adgang til billige elbiler
Det bliver spændende hvordan de løser de "småting". -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK Jeg vil give #23 ret her.
Du kan smide lige så mange milliarder efter det ene projekt efter det andet. Hvis der ikke er hverken materialer eller personale til at gennemføre de ønskede ændringer, så hjælper det absolut intet. Materialemangel er og vil blive et stigende problem, uanset hvordan vi vender eller drejer det.
Husk på, at man i samme omgang vil gennemføre et omfattende arbejde med at brede fjernvarme ud og her oplever man allerede mangel på personale og ikke mindst materialer. Mine forældre skal (læs skulle) have haft fjernvarme installeret efteråret 2022. Det er nu flyttet til en indtil videre ukendt dato i 2024 pga. man ikke har ressourcerne. --
23
Klart nok.
Det er en smart funktion når den kan bruges.
Jeg ser nogle ting og sager i morgenlyset, mens bilerne kryber frem i sneglefart, det ligner umiskendeligt udstødningsgas.
Men nu er vi jo heller ikke ude i at bilister skal slås ihjel.
Fremtiden er ikke os, det er de unge - jeg forestiller mig at de fleste unge kan se fidusen i mere kollektiv transport, mere grøn transport og færre biler i byerne.
Men det er en påstand uden underbygning; jeg aner i virkeligheden ikke hvad de unge vil ha' - jeg er simpelthen for gammel og helt ude af trit med tidsånden.
Jeg er enig med dig; det bliver ikke "over night" vi ser en funktionel løsning. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #19 regering har givet alle kommuner lov til at selv at styr de klima regler på bilerne, men de følger hinanden alligevel fordi de skal sænke deres forbrug efter EU, så det dem begge -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Benzinpriserne står foran et solidt hug opad ca. 1/7, og snart endnu en øv tur i samme retning efter, OPEC landene er blevet enige om, at nedsætte olieudvindingen for, at holde priserne oppe. Rusland er selvf. en stor leverandør indenfor OPEC landene!!!?...
Bare til sammenligning mellem EL V/S øvrige brændstofpriser, der jo forøvrigt individuelt hurtigt kan ændre sig over kort tid - jævnfør kommende ændringer op til/efter 2030.... -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
Det ville også se sært ud hvis priserne ændrede sig hurtigt over lang tid.
I'll see myself out. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Bor selv i københavn/Amager, og har en ældre benzin dyt fra 2010, der kører helt fint. Da der nu er en københavner borgmester, der har visioner om totalt bilfri københavner centrum, 1/3 af samtlige P pladser skal være stresfrie, børne, hygge fise den af områder, og resten skal være til El bilerne, har min dyt nok ikke de store fremtidsudsigter. Det er i forvejen til dagligt svært, at finde P plads hvor jeg bor, og al den køren rundt i søgen efter samme, er jo også med til svineriet - sammen med alle de andres do..
Har lige i anden foranledning købt et El løbehjul, så måske jeg må holde ude i periferien, og tage løbehjulet frem og tilbage. Men først skal politikerne selvf. blive enige, da der som allerede nævnt (+ flere) er mange andre ting end lige fremdriftsmidlerne på spil... -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 06-06-2023 11:22
29
I Aarhus er det ret bredt repræsenteret, i lørdags så jeg en gut på jeg gætter 70 år gammel drøne gennem Skolegade med cykelhjelm og knæbeskyttere og hele pibetøjet.
Hvilket løbehjul har du købt?
Jeg er selv på jagt.
Beklager lidt OT, men det er da i tråd med emnet. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" Well - da du nu spørger pænt:
Der er samtidig kampagne med noget ekstra lir gratis oven i. Det har vundet i test 2022 og kan klare 150 kg. vægt - hvilket jeg dog ikke vejer - måske med fiskeudstyr..
Mht. til cykelhjelm har jeg købt èn til 62cm. hvilket er for lidt til min store knold, så jeg modificerer den lidt selv.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 06-06-2023 11:44 Foregangsland for en verden der er pisse ligeglad, de begynder ikke på samme "alle skal straffes" før de har samme levestandard som os. Så det er pisse ligemeget, kun symbol og københavnsk hippie politik. I 2020 rundede verden 1 milliard biler, idag regner de med 1,4 milliarder. Skub lige El biler op i røven på alle de brugere :-) -- Første skridt med en by uden biler, der kører på forsilt brædstof er taget i København. Vores gamle diesel Citroen C3 fra 2008 må ikke køre i miljøzonen fra oktober, da den ikke har katalysator. Ikke noget stort problem for os, da vi ikke skal brugen den efter august, men mange får et problem med at skulle købe nye biler fra 2030.
Sig til, hvis du mangler en billig bil fra august... -- Jeg har som sådan ikke noget problem med hvilken type drivmiddel, der skal hældes på bilen. Der er overbevisende dokumentation mellem udledning fra fossile energi kilder og klimaskaderne vi oplever. Men det som virke tosset, det er den enøjet fokusering på en enkelt løsning. Igen og igen høre man at offentlig transport kan løse alle problemer. Det kan det ikke. Der er behov for at gentænke den måde vi transportere os på med respekt for individet og deres tid. Hvis man gerne vil stoppe biltrafikken udenfor de store byer, så må man altså give folk mulighed for at stille deres biler der og så forsætte på anden vis. Hvis man er bekymret for økonomien i bilejerskabet, så findes der allerede et fint brugtmarked med masser af biler. -- #34 "Alle har råd til en brugt Dacia Spring"
Prøv du at få barnevogn og et stort dobbelt hundebur ind i den sammen med en familie på 4, det bliver godt nok et nej tak herfra.
Der er pt. ikke elbil alternativer til alle. -- 36
..men vi taler jo om i byen, ikke udenfor.
Og så er elbilerne jo heller ikke en løsning pr. definition.
Hvis vi propper byerne med det skidt, bliver renovationsarbejderne jo ikke i bedre humør.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #37 Selv hvis der var plads til ovenstående, ville jeg ikke sætte mine ben i den skraldevogn. --
#37 - prøv og få det på et fyldt regionaltog i stedet...
#38 - At man lukker byen for pendlere giver tilsvarende problematikker. Men ret beset, så er de kollektive løsninger i København så gode, at man bør se på at forbyde beboere og eje egne biler, hvis man sammenligner behovet med omegnskommunerne. -- #40 Nej tak, har jo bil for netop at undgå det, men min 7 pers. diesel hakker må så ikke bruges til at pendle med mere hvis de får deres vijle, selvom den er ganske ny pt.
Den type er der bare ikke rigtigt nogen af på EV markedet medmindre man vil give kassen.
Ufatteligt at de har ret til at lave sådanne løsninger og lukke ned for pendlerne, offentlig trafik vil koste mig + 2 timers længere transporttid dagligt. ( og lidt natbus kørsel hvis jeg skal møde tidligere) -- Sidst redigeret 06-06-2023 13:31
Jeg tror hverken på forbud eller misforstået hensyn.
Groft sagt burde man spørge københavnerne; Vil I have færre biler i byen?
Jeg er med på at partierne der stiller forslaget og arbejder med projektet er valgt demokratisk, men de taler ikke altid for et flertal uanset. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #41 VW har lavet en fin buzz, som vil kunne løse dine behov. Den kan du så skifte til om 3-4 år, når du skal skifte din dieselhakker...
#42 Det er jeg ikke enig i. Der er ingen af de partier der stemmer for nedlukning af personbilstrafikken, der ikke har det som en mærkesag. Og jeg kan sagtens forstå dem. Jeg arbejder i København, men pendler ind (i min elbil). Boede jeg 10 minutter væk fra mit arbejde på cykel, så var det også en markant hurtigere måde at komme på arbejde end bilen. Det er heller ikke misforstået hensyn. Jeg arbejder på Sluseholmen, hvor man bygger som gale. Og der bygges så tæt at der hverken er plads til biler eller grønne områder. Jeg begriber ikke at folk vil bo her under de forhold, men det vil de. Der er markant færre biler end ved f.eks. tilsvarende lejlighedskomplekser i provinsbyer, som Hillerød, Roskilde og Køge. Det er en bevægelse, som jeg tror vil forsætte til at man er helt fri for biler. Og så vil du og jeg sidde tilbage med valget om at bo/arbejde et andet sted eller 'get in the program'... -- Sidst redigeret 06-06-2023 13:44 #41
Så kan man jo arbejde i toget/transporttiden. Eller finde et job tættere på sin bopæl. Eller flytte.
Der er jo mange muligheder. -- #44 - Den med toget, kan du godt glemme. Man står allerede op fra Køge m.fl. Men selvfølgelig kan man skifte arbejde eller flytte. Men hvis vi er ude i den argumentation, kan man også åbne for at Københavnere kan leve med bilerne. --
43
Jeg blev træt af Aarhus af samme årsag.
Mennesker og trafik overalt.
Nu bor jeg ti kilometer væk og der er fugl, fisk og ko.
Sådan er dét jo, man kan skride, det er ikke påtvunget at betale overdrevet husleje eller bo så tæt at armsved er et reelt problem i dagligdagen.
Som man også kan læse i tråden, findes der folk der elsker tæt trafik, børn, hunde og mennesker presset sammen på to kvadratmeter.
De har også en stemme. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #46 Spørgsmålet er så om man skal lave lovgivning for 60% af folket. 80?, 90? eller 100%. Uanset hvordan man vender det, så er mobilitet en ret vigtig faktor for de fleste... -- #43 Ikke meget af en option, når man kører 300 km flere gange om ugen, dens længste opgivne rækkevidde er 417 km.
Håber ikke det allerede er tid til at skifte den om 3-4 år, hvor den er 4-5 år gammel.
#44
Nu er tiden ikke just til at sælge boligen, plus andre ting som gør at et boligsalg ikke ligger lige for, ikke alle kan arbejde i toget. ( hvis man overhovedet kan få en siddeplads)
den niche jeg arbejder i, findes bare ikke voldsomt mange steder, desuden vil det være ulogisk at flytte så fruen fik en markant længere transporttid ( og ryger ind i samme forbudszone). -- Sidst redigeret 06-06-2023 13:57 #48 - 300 km er jo ikke et problem. Den lader jo op, så snart du rammer carporten... eller destinationen... -- Sidst redigeret 06-06-2023 13:58 #49 meget uenig, da 240 km på motorvej vil barbere min 20 % aF rækkevidden ( og de steder hvor man må køre 130 tager yderligere 20 %) "Rækkeviddeangst | Forlæng rækkevidden på din elbil (elbiil.dk)"
417 x0,80 = 333 km , der skal godt nok ikke køres meget i 130 km zoner førend der ikke er strøm nok.
(417 km er dens opgivne rækkevidde, med spritnyt batteri osv)
Hvis man læser fdm`s test foretaget på motorvej bliver skepsisen ikke mindre. "Hvor langt kører en elbil på en opladning? Få svaret her | FDM" -- Sidst redigeret 06-06-2023 14:14 #50 og så har du slet ikke forbehold for modvind og vintervejr. Kører du de 300 km. i et stræk? eller er det 2 x 150 km? For du kunne formentlig lade midt på turen, hvis det er nødvendigt. Alternativt kan man toppe op på en hurtiglader på turen, de dage, hvor det er nødvendigt. De kommer sikkert også med større batterier senere. Kommer bl.a. i den nye id 7. Anyways. Det er løsbart. Ligesom du også er nødt til at køre på tanken en gang imellem. --
47
I'm not gonna get in the program.
I'm gonna stay out.
Inden jeg blev betragtet som en headcase, surfede jeg jobs som en and efter gammelt brød.
Ud af tredive jobs var offentlig transport udelukket i to, mødetiden var f*cked, så jeg kørte med kolleger.
Men det var også i gamle dage hvor de fleste ikke var bange for hinanden.
Jeg er heller ikke ude i at folk skal bevæge sig fysisk eller køre sammen (gys) det må de selv ligge og rode med - men vil man bo centralt og have sin bil stående på offentlig vej, må man bare æde hvad resten af byen siger.
Det ender jo nok bare i at de der har pengene bor centralt og resten må kigge misundeligt til fra forstæderne.
Vi kan ikke lovgive os ud af social bevidsthed.
Nogle er med på fidusen, andre er ikke. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 06-06-2023 16:05 #48
Ejerboliger er steget utroligt meget de sidste 10 år. Godt nok mod et lille fald det sidste år.
Men ellers kunne man jo pendle ind til en forstad og så tage det offentlige resten af vejen.
Understreger blot at der er mange muligheder såfmret det bliver besluttet at KBH centrum skal være fri for fossile brændstofbiler. -- #51 Kører de 300 km i et stykke, hvorfor jeg købte en diesel drevet bil for lidt over et år siden, efter at have undersøgt markedet.
Dette er også en af grundene til at det er lidt trælst, at de begynder at snakke om at lave et forbud, havde tænkt mig at køre den helt ud, men det bliver så formentligt ikke muligt.
Der er pt ikke rigtigt nogle muligheder på Ev markedet til mine behov medmindre jeg vil betale >600.000
#52 Kører nu også sammen med kollegaer når det kan lade sig gøre.
Kører ind over byen, men skal så køre 40-50 km længere for at undgå det ( og der lægger de nok bare en vejskat på GG), offentligt transport er ikke en mulighed medmindre jeg vil ofre 10 timer ekstra transporttid per uge.
Udfordringen er jo, at det ikke kun er dem, der bor i selve kbh´s kommune, som bliver berørt.
#53
Nu er jeg ikke den eneste i husstanden, så nej det er ikke et alternativ at sælge af ufatteligt mange grunde, om vi så scorede et par millioner på det.
Det er jo ikke kun centrum, de vil lave bilfri, men hele kommunen, fra Sydhavnen i syd til Østerbro i nord.
jubii, 10 timers længere transporttid om ugen med offentlig transport, det bliver sgu et pænt nej tak herfra.
mon motorvejene ud mod amager / lufthavnen også bliver berørt ;) -- #54
Selvfølgelig er det et alternativ. Det handler jo bare om prioritering.
Generelt er det jo ofte ikke ret heldigt at være så afhængig af enkeltelementer, at hele end dagligdag sammen hvis der kommer et forbud.
Men så må du jo stemme på nogle andre lokalpolitikere hvis du ikke går ind for det forbud. --
54
Jeg er med på det du siger.
Vi behøver jo heller ikke trække fronterne op.
Var jeg stadig i arbejde, ville jeg sikkert også være godt muggen hvis byrådet i Aarhus besluttede at min gamle Honda svinede for meget til bykørsel og jeg skulle møde klokken 05.00 derude hvor alle er i familie med hinanden.
Men jeg ville satme flytte - og samtidig ved jeg at konen ikke ville; hun var totalt pjattet med den kasse midt i byen.
Hvis ikke hun var kradset af og jeg ikke var en taber, boede vi der sikkert endnu, og jeg ville være midt i en samtale med en bankrådgiver om et lån til en ELBIL, og så ville jeg rende rundt og punke folk der ikke kørte ELBIL fordi jeg var blevet så satans frelst at jeg sommetider kom spontant i bukserne over hvor fed jeg var.
(tak for tålmodet, jeg trængte lige til lidt udad)
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 06-06-2023 17:23 #55 Svært at stemme på politikere i en anden kommune end den jeg selv bor i.
Nu er der mange ting, der ikke bliver skrevet her, så nej, det er ikke et alternativ, havde det været et alternativ, boede vi ikke her , og sådan er det.
#56 bor ikke i Kbh, men arbejde driver mig derind / og nogen gange igennem byen.
som skrevet ovenover er det ikke et alternativ at flytte.
--
57
Ja, præcis.
Og du er nok ikke den eneste hvis historie eller bevæggrunde ikke rager andre, eller er irrelevant.
Jeg har heller ikke en gylden løsning - jeg er bare af den mening at byen (byerne) ville være federe med knap så megen trafik.
-- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 06-06-2023 17:30 Skulle der ikke 70 lastbiler i timen, i 30 år, igennem København, for at skabe Lynetteholm? :D
-- #59 Jo, men de skal køre på gigabyte -- #55 Det er vel og mærke samme politikere, som havde i sinde at forurene hele køge bugt , det er så slemt så svenskerne klagede også, inden det blev stoppet.
Og det var bare for at spare penge i forhold til deres prestige projekt Lynetteholm -- Ja, det er da en strålende ide, men hvad med:
Danmarks elnetværk ift. ladestandere?
Nyt elnet i mange MANGE bygninger, da de ikke kan klare de ekstra ampere?
Offentlig transport og evt. overbelastning af denne?
Når man opdager brint er mere holdbart?
Folk, der ikke har råd til en elbil?
Det lyder som endnu et "se os og hvor grønne og bæredygtige vi er" eksempel. -- i5-13600 • ASUS Prime Z790 • 32 GB CL32 G.Skill 6400MHz • NZXT Z63W • Samsung Evo M.2 1TB • PALIT RTX 4070 TI • NZXT H510 FLOW • Corsair 850M #62 det sjovt du lige nævnte det, der en ekstra regning på vej til folk, netop fordi det skal udbygges
Regning kommer her
https://ekstrabladet.dk[...] -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air 35 kr pr kw kan strømmen komme op på, hvis vinden ikke blæser eller solen ikke skinner
https://ekstrabladet.dk[...] -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #63
Du henviser til Ekstrabladet. Det er ikke ligefrem sagligt ;-) -- #64>>Jeg læste godt den artikel og kan simpelthen ikke få tallene til at passe. Hvis man går ind på https://www.energidataservice.dk[...] så kan man downloade elpriserne time for time og hverken i øst eller vest danmark var der en time hvor el kostede 35 kr pr KWh. Prisen fra 10 april passer heller ikke.
så ville ikke stole på den artikel. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #62
Elnetværket i Danmark bliver udbygget
Der kommer flere offentlige ladestandere over det hele, så oplademulighederne vil være der
Offentlig transport er da netop nemmere at skalere op end privat billisme
Brint er ikke en løsning nu
Der er 7 år til, hvis folk ikke har haft råd til en elbil, ny eller brugt, i denne periode så ville de givetvis heller ikke have råd til privat billisme uanset -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#65 du kan lige så godt bruge dem, du betaler for dem, de får mediestøtte :-p -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 07-06-2023 10:44 Der er virkelig mange der bare tror det handler om "grøn omstilling", i stedet for folkesundhed. Overvej lige, når alle biler er ude af byerne. Folk der bor i gaderne skal ikke længere have partikler fra bilerne ind i deres bolig og samtidig reduceres støjen markant.
Fandme for mange nej hatte i det her land :) --
69
Jeg tror bare de fleste tænker på sig selv og nuet, det er så'n set meget naturligt, eller sådan noget lignende.
Men vi er dinosaurer i benzin- og/eller elbiler.
Fremtiden er de unges og de skal sgu nok kunne se fidusen i en by til deres børn med træer, buske, fuglefløjt, blomster, bier og alt det skrammel når vi er borte.
Vi har skabt byer hvor man ikke engang gider savne barndommen - der er ikke rigtig nogle steder at lege, der ikke er konstrueret og designet i asfalt, beton, glas og stål eller ligger klods op af et f*cking supermarked, en McD eller det der er værre.
Nej, siger jeg! -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #69 - Det er jo et falsum. Hvordan skulle der komme vare frem til Københavnerne? Hvordan forestiller du dig at håndværkere skal kunne passe deres arbejde? Jeg tror simpelthen ikke at du forstår hvordan transport virker. Derudover, så er der ikke engang lavet konsekvens beregning af sådanne tiltag. Vi snakker mange milliarder i tab på ejendomsværdierne. Det er ikke et spørgsmål om nej-hat. Det er mere et spørgsmål om viden. --
Fnis.
Look at me, I get it.
Eeeej, det' gas! -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 08-06-2023 13:07 #71
Lastbiler, mandskabsvogne og varevogne findes også i el varianter, og der kommer lige så stille flere og flere til. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
73
NEJ!
Det er som det er.
Det handler om viden uden skelen til eksisterende eller ny information.
(undskyld. jeg kom over bordet som aggressiv.
Men du skal tænke på ejendomspriserne) -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" --
Sidst redigeret 08-06-2023 13:14 #74
Ej nu er jeg sur :(
Ejendomspriser, ejendomslånerenter.
Jeg sætter mig ud og græder i min elbil.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#67
Hvad er det for et skævt regnestykke du kom frem til?
Der er 7 år til, hvis folk ikke har haft råd til en elbil, ny eller brugt, i denne periode så ville de givetvis heller ikke have råd til privat billisme uanset
Har du et gæt på, hvorfor Danmarks vognpark er så gammel og slidt? Hint: Ikke alle har kæmpe overskud, men det betyder ikke at de ikke har et transport behov, som nødvendigvis ikke opfyldes af det offentlige. -- Zombies eat brains. Don't worry, you're safe... #76
Så er det jo heldigt at der er et brugtmarked som også findes i 2030 for privatbillisme. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
76
Jeg er på din side i den her.
Tidligere var du bekymret for salget.
Det må være alfa og omega.
Hvis ikke der bliver solgt flere køretøjer, nytter det jo ikke noget. -- "...it's a song for the deaf, you can't even hear it!" #77 Så du finder det ansvarligt at basere sådan et projekt ud fra ren og skær gæt?
Ja, selvfølgelig er der et brugtmarked og hvis vi nu skal holde fast i legetøjsbilerne som fremtiden, så er den forventede holbarhed på et elbils-batteri 8-10 år. Koster boksen at skifte. Det kan selvfølgelig ændre sig.. Men det kan også blive dyrere. Hvem ved?
Forandring er der intet galt med. Men sjovt nok så er snart alle Borgens idéer og projekter fuldstændig ude for sans og forstand om hvad der foregår i det virkelige liv. Hvis nu det offentlige var så skide fantastisk, var der mon så ikke også flere som gjorde brug af det?
I stedet for at sætte ild til alt tøjet, fordi man har planlagt at købe en ny garderobe, hvad så med at man lige sørger for at det nye er i hus, før man puffer det gamle afsted? Næhnej, det er der jo intet sjov i! :) -- Zombies eat brains. Don't worry, you're safe... #79
Finder det omtrentligt lige så ansvarligt som at holde den nuværende bilpark kørende, som heller ikke gavner noget.
Pest eller kolera, i det mindste har den ene mulighed for at give vinding på sigt. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#71 Okay, så det er alt eller intet i din bog. Lad mig da lige tilføje at ambulance på fosil heller ikke må køre derind så! eller hvad med brandbiler? føj da, de må heller ikke så. Har du overvejet at man godt kan eliminerer den største gruppe og så har det stadig en positiv effekt?
Jeg elsker du snakker om ejendomsværdi og pis og lort. Det er folkets sundhed vi snakker om, ikke hvor rig du kan blive på en ejendom. -- #89 - Folk bliver da ikke syge af elbiler?
Men det er jo det EL ønsker. Altså at byen lukkes af for biltrafik. Det er det jeg snakker om. -- #89 Og selvom du ikke ejer en ejendom, så er der en stor del der gør. Deres privatøkonomi er tæt bundet sammen med værdien af deres bolig. -- Sidst redigeret 08-06-2023 14:59 En el Volvo til 274k med 344 km rækkevidde.
Eller samme Volvo til 309k med 480 km rækkevidde.
https://bt.bmcdn.dk[...]
Og de har stadig 6 år til at forbedre teknologien, for private virker det ikke som et helt umuligt projekt at skulle over i el, hvis de på de 6 år får nok ladestandere op.
(De har som nævnt lige vedtaget at bruge svimlende 21 mia i løbet af de næste 3 år på elnettet, så der har de yderlig 3 år og xx mia mulighed for at nå det) -- Der ok offentlig transport i København. Sagen hvis jeg skal til eller fra en af de store byer til et sted hvor den offentlig trafik ikke kører. Skal man så parkere en bil midt i Jylland, for at køre de sidste 100 km til ens for ældre. Politiker tror fordi der metro letbane, S-tog så dækker de HELE transport behovet. Samme politiker og andre alle lalleglade glemme at tænke på at ikke alle bor ved siden af en Metro Stog letbane, og måske skal et sted hen hvor der ikke er nogen offentlig transport. Skal jeg besøge min familie på Fyn, ja så er der kun en bus hverdagene. Det virker ikke i weekenden: så kan det godt være der 4 stop med metro og s-tog her i den her ende, men nul transport i den anden ende. -- #80
Pest er langt langt farligere end kolera btw ;-) -- Ah ja.
Idiostiske venstre orienterede i København som tror alt kun handler omkring dem selv og deres lille by, hvis man ser på det store i det hele i verden.
https://www.instagram.com[...]
https://www.instagram.com[...]
Så er der det her stykke guldkorn.
https://www.instagram.com[...]
Kommer co2 ned under 200 ppm så holder alt liv med jorden op med at eksistere, men hey lad da endelige nogle unge mennesker uden hjerner i København bestemme hvordan hele landet skal se ud.
https://www.instagram.com[...]
Det er tilladt for folk selv at tænke og bruge hovedet og ikke bare hoppe på med bølgen omkring klima forandringer som er fuldstændige normale og planeten nok helt selv skal styre den cyklus den kører på, som den har kørt på de sidste mange millioner af år. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum hvad så med benzin knallerter og el knallerter? er det samme koncept ? -- Jeg syntes det er fint, men bliver nød til at tvinge armen på mange folk, fordi de er super egoistiske og ikke kan acceptere den mindste ubelejelighed som det MÅSKE kunne medføre at leve lidt grønnere.
de non-issues folk tror er problemer:
- De færreste har den samme bil i 7 år, så størstedelen kan godt nå at blive skiftet ud tænker jeg.
- Der kommer ny batteri tech, fremskridt og miner til hele tiden, priserne kommer til at falde som med alt andet.
- Der kommer til at opstå en batteri genbrugs industri. Dem der ikke er gode i biler mere, kan bruges til load balancing på elnettet indtil de kollapser helt, hvilket gør vi kan slippe for mange gasturbine peaker plants.
- Rækkevidde er et ikke et problem. Overhovedet. De 2 gange om året du køre langt nok til at skulle lade ude er sparet ved at du aldrig skal ind på en tank. De få der køre mere end 250km om dagen: bare ærgeligt.
#101, ja, insta, det gode sted at få facts fra. Lige så godt som youtube og facebook. Der er en grund til at vi mennesker er blevet så meget klogere, og det er ikke fordi der var 2000ppm CO2 i atm. For at besvære de "owns" du tror de åndboller du linker til disker ud: Jorden ER mindre geologisk aktiv, og det bliver ved med at dale. Måske er temperaturen kun lidt over den koldeste periode i lang tid, men er også steget med en uhyggelig fart sammenlignet med tidligere, som KUN kan skyldes én ting.
Men nej, du og dine venner er nok stadig smartere end 95% af alle forskere på kloden. Ingen Dunning–Kruger på din matrikel. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|