Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Aldrig 2 taktere mere?Af Gæst appelsin | 13-05-2023 15:47 | 2851 visninger | 26 svar, hop til seneste
jeg synes at mange nye scootere/knallerter lige pt er 4 takt og mange få 2 taktere.
er fremtiden 4 takt? eller kommer vi igen til at se nye knallerter 2 takt?
Tak --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Dagens ligegyldige? :-| -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO ja de ved at udfase dem, de overholder intet miljøkrav -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Omg nedtur :( -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Der laves heller ikke 8-spors båndafspillere længere.
SingAlong
Åhh de gamle bukser
Åhh de gamle bukser
De gamle bukser var rare at have på
Åhh de gamle bukser -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x du finder ikke nye godkendte 2taktere
-- PC1:Ryzen 3900x,64GB ram,2080TI, PC2:Ryzen 3600,64GB Ram,GTX970 2 takt er af natur et mere ineffektivt design, alt undtaget ydelse/kubik. Og så forbrænder de jo olie også, hvilket 4 takt helst ikke bør gøre.
De er selvfølgelig mere simple og billigere at konstruere, men miljømæssigt er det lidt en blindgyde. -- Hvad med et taktere? -- Ryzen 5700x | 2 x 8 GB Corsair 3400 MHz
ASUS ROG STRIX B550-F | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | NZXT C850 | Corsair H115i Ja 2 takt scooter motor høre fortiden til. Alt sammen grundet miljøet. Da en 2 takter forbrænder olie sammen med benzin og luftblandingen og der efter smider det hele ud af udstødningen. Kommer olien med ud som også er grunden til at en 2 takt motor har den meget tit olie agtige stank fra udstødningen af. Men skader miljøet og i mod setning til en 4 takts motor hvor olie ikke kommer ind i forbrænds kammer, men er i et seperart smøre system enden i bunden af motor i et bundkar eller som et system uden for motoren kaldet tørsump smøring.
#7 takter er den måde motoren operer på.
4 takts motor har 4 takter som køres i gennem på 2 motor omdrejninger.
De takter er indsugning, kompresion, forbrænding også den takt som skaber kraft og til sidst udstødning.
https://www.youtube.com[...]
Hvor en 2 takts motor har 2 takter og sker på en motor omdrejning.
https://www.youtube.com[...]
-- 5600X/5950X - ASUS B550-I/DARK HERO X570 - G.SKILl 32 GB 3600 MHz CL14 - RTX A2000/RTX 4090 - SAMSUNG 980 PRO 1 TB/2 TB - WD RED/GOLD 16 TB/14 TB #8 Yes - men der findes også et taks motorer. Her tænder stemplet hver gang det enten er oppe eller nede.
https://www.youtube.com[...] -- Ryzen 5700x | 2 x 8 GB Corsair 3400 MHz
ASUS ROG STRIX B550-F | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | NZXT C850 | Corsair H115i #9
Findes 1-taktere til scooter/knallert? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #9 Ja og der findes for den sags skyld også 6 og 8 takts motorer. Men er aldrig blevet påpulær.
2 og 4 takts motorer er de 2 primære motor typer brugt i alle køretøjer til lands, vands og i luften.
I det hele taget uanset hvilken ting som bruger en forbrændsdings motor har enten en 2 eller 4 takts motor. Om vi snakker om en generator eller et fly med stemple motor.
#10 nej ikke hvad jeg ved. Det er udelukkene 2 og 4 takts som er brugt til scooter og knallert. -- 5600X/5950X - ASUS B550-I/DARK HERO X570 - G.SKILl 32 GB 3600 MHz CL14 - RTX A2000/RTX 4090 - SAMSUNG 980 PRO 1 TB/2 TB - WD RED/GOLD 16 TB/14 TB --
Sidst redigeret 13-05-2023 19:07 Jeg tænker at du inden for en overskuelig fremtid ikke vil kunne købe en knallert der kører på benzin. Fremtiden er elektrisk. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Aldrig chicken tonigth mere.. -- jep jep Dejligt hvis 2-takter scootere udfases. Ved ikke om det bare er mig som er blevet gammel og kedelig (det er det sgu nok), men synes de er lidt trælse at høre på med deres lydprofil af høje skarpe frekvenser.
Sådan var det dog ikke i teenage-årene. :)
4-takter er meget mere milde i støjforurening og mere behagelige med deres dybere lyd.
Men dem var man sjovt nok ikke interesseret i dengang man var teenager, fordi ens kværn gerne måtte lave noget lyd, haha.
Vel et win-win hvis det er godt for miljøet at de udfases samt at det skaber mindre gene. :) -- You'll never walk alone. Damn, der er ikke meget motorsjæl herinde :(
For det første, at dufter udstødningen ;) De det andet, så er der noget ved en hysterisk to-takter :D
Og måske "fremtiden er elektrisk", men den er også uden kærlighed for de to/firehjulede :( Og så har man vist også et problem lige om lidt, da efterspørgslen overstiger udbuddet i 2026/27, med mindre der kommer en ny batteriteknologi på markedet...
Og så er der lige udfordringen med udvindingen af råstofferne - Men hey, det er jo primært i Afrika, så who care, bare vi kan få vores små radiobiler ;) Og så er der også lidt den lille sikkerhedspolitiske udfordring mht at 80-95% af alle batterier er en tur igennem Kina på et eller anden tidspunkt af produktionen... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;) 2 takter, billg service. 4 takter koster lidt mere.
Her er et klip af min første 2 takter MC. En V2 2 takter.. den var pisse fed at kører på:
https://www.youtube.com[...] -- Sidst redigeret 13-05-2023 21:12 #12
Men hvorfor nævner du så 1T når det ikke er relevant ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ah, så nu er du et snefnug igen.
Komisk når man tænker på du skrev til mig i går.
Hvorfor nævner du 1T når det ikke er relevant? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. det er pt ikke nogen 2 takter der overholder Euro5 standard .. derfor du ikke ser så mange 2takter mere -- Game Computer:|X2 3800+|2gb ram|7900GT +VF700|Samsung 940BF 2ms|3dmark03 19751|3dmark05 9620| 2-taktere har alle dage været bras og så lyder de som en symaskine, nej du noget 4-takt med gear er vejen frem. -- 11400f - pure rock 2 - 3060ti - b560 tomahawk wifi - 4x8gb ram - 1tb kingston renegade - 1tb a2000 - 2tb 870 evo - rm550x 2 takt var nu engang det bedste da det kom frem, da 4 takt ikke var opfundet endnu til almen brug. Som allerede skrevet, er 2 takt mindre miljøvenlig, og man skal selv blande benzin og olie til dem. Mht. mere støj/larm ku'/kan man bare sætte et par stålgrydesvampe ind i enden af udstødningen. Det dæmper lyden, og giver som regel også 5-10km. mere i timen grundet større bagudrettet tryk helt op til cylinderen..
Nu om dage er det vist mest de ældre græsslåmaskiner i sommerhusområderne, der forpester både luft og lydniveau. Ved ikke lige, om andre havemaskiner som feks. kantryddere, hækkeklippere, kantklippere, buskryddere osv. fortsat kan købes med 2 takt motorer. Det er vel også efterhånden gået over til litium/ion batterier.
Vil man fortsat lege med de gode gamle 2 taktere, er der altid et udvalg på feks. dba og den gule do.- -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Har haft følgende 2 taktere i mit efterhånden noget lange liv (snart 50 somre) - så jeg mener da selv jeg er nogenlunde erfaren i dem.
Puch Monza (3 gear)
Puch Maxi
Suzuki DM50 aka. Samurai (2 gear)
Vespa Ciao
Suzuki FZ50
PGO Hot 50
Suzuki Katana 50 LC (45 km/t)
Peugeot Speedfight 2 LC (45 km/t)
PGO T-Rex 110 (Mc Scooter).
Den bedste af dem alle var absolut Samurai'en. Helt standard, kørte 35 km/t. 50 km/liter. bum.
FZ50'eren var en close second. 1HK ved 3500 rpm og en meget afdæmpet lyd. Kører bare godt. Er dog sløv i optrækket.
Har haft følgende 4 takt scootere.
Listo 45 km/t - kineser
PGO T-Rex 150 MC Scooter.
Kan godt være Listoen var en kinøjser, men den gik sku godt i motoren og gassen var nærmest lineær. Den var født uden ring i vario - var elektronisk begrænset i omdrejningstallet, så den kørte ca 50 på lige vej og kunne ikke drives under 60 km/liter. Rust var faktisk dens største problem.
T-Rex 150'eren kræver MC kort, hvilket jeg har, og for pokker de 11 HK kunne flytte sig. 100 km/t og et snit på 35 km/l når man kørte landevej (80-85 kmt). Den var godt afstemt og nærmest lineær i acceleration. Det er den bedste "scooter" jeg nogensinde har haft, og ærger mig den dag i dag at jeg solgte den....
Jeg vil til hver en tid vælge en 4 takter frem for en 2 takter, hvis jeg skal være ærlig - men fremtiden er nok desværre elektrisk. Og så kan det være ligemeget, så klarer jeg mig med min elcykel og min turbo-benzin-bil. -- @echo off
"Bad command or file name" - go stand in that corner! --
Sidst redigeret 14-05-2023 18:08 2 taktere er hårdere for motoren, kræver mere vedligeholdelse , dårligt for miljøet osv - derfor er det slut for dem. De er også skide sjove, man vrider flere hk ud af hver kubik ( har selv en to takter på båden af samme årsag ). Jeg har også været igennem alle knallerterne og i MC regi har jeg hygget mig meget med MZ og andre ældre to-taktere. Men den era er passé , de er røget - diesel er næste offer, så benzin og vupti så kan vi hygge os med el eller - måske - noget alternativt... -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram Jeg hilser udviklingen velkommen.
4T maskiner holder typisk længere og er lettere at omgås uden teknisk kunnen.
2T er dog ikke slut endnu. De vil stadig blive nyproduceret til skibe og andre steder man har brug for en stor motor med høj effektivitet. men en 2T motor på et skib har meget lidt til fælles med en billig knallert motor.
Jeg kan se at Husqvarna har erstattet alle 40ccm save og nedefter med el udgaver. Jeg er spændt på om 50ccm og 60ccm modellerne også bliver elektriske og hvordan man sælger den til det træfældene godtfolk som normalt går i skoven 2-3 dage om året for at fælde til en fyrings sæson.
Stihl er på samme vej. -- Jeg tror at den eneste 2-takter der kommer til at være her i et stykke tid endnu nok er Piaggio Ape 50, da den er så tung at den virkelig har brug for det ekstra bundtræk. Men hvorfor den ikke findes som elektrisk er mig en gåde, da det ville passe perfekt til den, og dens body-on-frame design giver masser af plads til batterier under ladet.
Jeg kommer til at savne duften, men vi må følge med tiden :) -- Lyd-nørd
Der har ikke været 2-takts MCs til salg i årevis. Du kan stadig købe dem (til løb/enduro/whatever), men du kan ikke indregistrere dem. -- "ORK SATME!"
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 364 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|