Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
5 bedste råd til køb af ny bil?Af Gigabruger dev.samples | 06-05-2023 19:36 | 2407 visninger | 21 svar, hop til seneste
Hvis i skulle komme med jeres 5 bedste råd til køb af en ny bil hvad ville de så være? Udgangspunktet er en familie bil benzin og/eller hybrid og gerne mange km per/L og ca. nypris 250.000 - 300.000 kr.
Fx noget i stil med: "Havde jeg bare vidst/undersøgt x/y/z" så havde jeg købt det ekstra udstyr eller valgt den her dims istedet etc. --
Ville købe en demo bil eller en med 2-40000 km på sig. Du vil spare 100000-250000 kr og du vil aldrig kunne se den har være brugt. ( Hvis du da ikke tager et svin af en bil ) -- Top nørd med en tilfreds kone : sådan da hehe #1 Ok så et godt bud på antal kørte km er fx 40.000? Så på en Mercedes der havde kørt over 250.000 som jo lyder ret voldsomt men har ikke lige nogen ide om hvad der er meget/lidt når det kommer til kørte km? -- Undgå at købe en dyrere mærker, hvis ikke du kan tåle 15-30 t.kroners reparationer i ny og næ. Hvis du skal købe noget med mange km skal det være en simpel model uden turbo, DSG og luftundervogn og deslige, da det er dyrt i reparationer.
Hvis det skal være lækkert:
Ekempelvios en Volvo V70: https://www.bilbasen.dk[...]
Hvis du kører mange km så er elbilen ca. 10 t.kr. billigere i drift (benzin/vedligehold) om året, så det er også en overvejelse værd om det giver mening med en elbil. Sammenlignet med Volvoen i link, så er det nok nærmere 20 t.kr. billigere i drift.
-- Mine tips er personlige holdninger/erfaringer.
Jeg er ikke mekaniker eller bil-ekspert på nogen måde.
1: Køb hos forhandler!
Undgå at købe en fabriksny bil, det er ikke pengene værd. Bevares, det er da en rar følelse men synes ikke det er det værd. Den bil jeg har nu købte jeg som helt ny med 0km på tælleren. Men hvis jeg kunne spare fx. 25k+ kr på at købe den som demo, havde jeg gjort det. Du mærker ikke at en bil har kørt fx. 10k.
2: Prøvekør forskellige biler.
Det er mange penge, så du skal satme gennemprøve bilerne, inden du køber. Så snart den er købt kommer du ikke sådan lige af med den igen, uden det koster dig penge i form af tabt værdi.
3: Køb en kendt model af et kendt mærke.
Der kan være stor forskel på priser på service og reservedele. Der kan også være forskel på hvor lette/svære bilerne er at fikse selv. Hvis du køber en bil fra et udbredt mærke, er det meget lettere at skaffe reservedele til, hvilket gør dem billigere. Det er eksempelvis ret nemt at skaffe reservedele til en Skoda Octavia da det er en meget populær bil. Jeg har haft min nuværende bil i 10 år (ca. 175k km kørt) og der er aldrig blevet skiftet andet end sliddele. Altså bremser, dæk og sådan. Er fandme glad for den vogn.
4: Tænk over hvilket ekstraudstyr er need/nice to have:
Ekstraudstyr kan være pissedyrt. Er det virkelig nødvendigt med varme i både rat og sæder, eller kan du nøjes med varme i sæder? Kan du overkomme at tænde for vinduesviskerne og sætte en nøgle i tændingen? Varme i forsæder, A/C og baksensor er tre ting jeg er rigtig glad for som ekstraudstyr.
5: Hold dig fra italienske og fanske biler. Køb en tysker!
Som nævnt er ovenstående mine personlige holdninger/erfaringer.
Asiatiske biler er også okay. Jeg har haft Toyota, Mazda og Nissan. Alle udmærkede vogne. Men de tyskere jeg har kørt i har bare været bedre overall.
Hverken jeg, familiemedlemmer eller venner har haft gode erfaringer med franske biler. De gamles Peugeot 206 var et mareridt, min bror købte en Fiat som også var et shitshow på hjul og nu har han købt en citroen stik imod alt jeg havde sagt, som han nu skal døje med. Den er dyr i drift fordi elektronikken fucker rundt konstant. Bevares, der er mange der aldrig har haft problemer med deres franske eller italienske biler. Godt for dem, men jeg kan ikke se hvorfor jeg skal tage den chance med mine erfaringer. Hvorfor tage en chance når man kan tage en tysker. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0.
Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 06-05-2023 20:07 #3
En 10 år gammel bil til 200k? What the f xD Det er ikke engang en V90 :D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 Det handler om hvis han skal købe en bedre mærke, så skal vedligehold ikke løbe voldsomt op.
#0
Man kan også godt købe hos privatperson, særligt på modeller hvor der fortsat er garanti ved producenten. Eksempler: Toyota (serviceaktiveret garanti, tom 10 år eller 200 tusind km), Honda (eksempelvis: https://www.dba.dk[...] og lignende. Så er forhandleren grundlæggende ligegyldig ift. garanti/reklamation, husk dog at få nedslag i prisen hos privatperson (med mindre det er særligt godt prissat).
-- Som andre også nævner, så kan der være mange penge at spare, ved at gå efter en bil hvor de dyreste km er rullet(~0-40.000 km).
Har selv gjort det på mine seneste to biler, og har vel sparet ca 120.000 kr i alt ift. nypriser.
Jeg har også været uheldig med Peugeot, hvor en motor stod for at skulle skiftes, allerede omkring 100.000 km, så det den sti vil jeg aldrig gå nedad igen.
-Havde iøvrigt en rigtig dårlig oplevelse med Peugeot Danmark i denne forbindelse. Problemet med motoren var en kendt fejl på den specifikke model jeg havde, som gjorde at olieforbruget var for højt, og i øvrigt stigende. Pointerede for Peugeot at bilend brugte olie, men de mente det var "indenfor tolerancen". Problemet var så, at olieforbruget steg stille og roligt, og da det lå udenfor tolerancen, ville de ikke give nogen form for kollance, da bilen nu var mere end 5 år gammel (Helt præcist 5 år og 2 mdr.)... Fuck Peugeot Danmark og deres pis biler, jeg købte en BMW med 26.000km på tælleren, og den har netop rundet 190.0000 på 5 år, og der har ikke været andet end almindelig service og vedligehold med den.
Men ellers, så sørg for at finde noget der passer til dine behov.
#4 Er Skoda ikke Tjekkisk? -- #7 - Oprindeligt, men har været ejet af VW i mange år efterhånden og er mere tysk end tjekkisk i dag. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +42/-0.
Stats sidst opdateret d. 24/04-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 07-05-2023 09:04 #8 Det gør det ikke bedre rust mæssigt XD
Men hvad jeg kunne læse så kommer der rigtig mange el biler fra 2024-26 os billigere så måske holde lidt igen med de dyre køb og se hvad der lander bare fordi VW gruppen heller vil gi alt mulig ekstra i stedet for en pris nedsætning kommer nok til at koste dem i længden. -- #8 Der kan man bare se. Man lærer lidt nyt hver dag :-) -- Kigger du ren EL, så kan budgettet hæves med 100-150.000, og man vil sidde nogenlunde for samme beløb. -- Er enig med #4.
1: Sørg for at få prøvekørt de biler der ligger i dit segment.
Prøvekør alle de biler du tænker kunne have interesse - også gerne flere gange.
Personligt startede vi med at kigge på biler i C-segmentet, i prisklassen 200-350k. Vi kiggede både brugt og nyt.
Vi fik prøvekørt flere forskellige modeller og fik hurtigt sporet os ind på at det skulle være en bil fra VAG-gruppen.
2: Få afdækket dine behov (gennem prøvekørsler).
Efter vi havde sporet os ind på en VAG-bil, fik vi prøvekørt deres forskellige biler (Octavia, Leon, Golf variant, Audi A4) og fik sporet os ind på Skoda da man får man meget bil for pengene. (især ift Audi og VW).
For sjov skyld, prøvekørte vi også en Passat og en Superb og var egentlig ret hooked på Superb'en (pga. fysiske knapper), men synes ikke prisforskellen på en fabriksny bil var det værd (selvom køreoplevelsen og pladsen var milevis bedre).
3: Køb demobil/hos forhandler.
Vi endte med at købe en Skoda Superb business executive, fordi vi fandt en bil som blev solgt som demobil. Den stod til 400k og jeg sparede godt og vel 140k på ift. en fabriksny bil. Med i prisen fik jeg forhandlet mig et træk og bakkamera. Den havde gået ca. 4k da jeg købte den.
Det var ikke til at se at den havde kørt en eneste kilometer efter de havde klargjort den til salg.
4: Erfaringer fra markedet.
Prismæssigt kostede Superb'en mig 30-40k mere end hvad en ny Octavia havde kostet mig, men pladsen og køreoplevelsen (og fysiske knapper!!!) gjorde udslaget for mig og min kone.
Den værste tendens der er på bilmarkedet lige nu (efter min mening) er, at alt være minimalistisk og skal betjenes via få touchknapper eller gennem infotainment - det er fuldstændig idiotisk ift. vejsikkerheden. -- #9 - Skoda fejler sgu ikke noget rustmæssigt i forhold til andre biler. Der er intet at komme efter på min 10 år gamle skoda. Den er gået igennem syn hver gang uden bemærkninger og uden at blive gjort "synsklar" hver gang. Man får rigtig meget bil for pengene i en Skoda. Skoda hate er et levn fra fortiden for folk der bare ikke vil acceptere nye tider :) -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 09-05-2023 08:40 Jeg kiggede for nyligt på en brugt Ford Focus Stationcar med automatgear, adaptiv fartpilot og alt andet udstyr du kan finde i Ford fra 2019. Den havde kørt ca. 40.000 km, og man kunne spare ca. 100.000 i forhold til nyprisen. Eneste ulempe er at den har nogle år på bagen, så garantien var udløbet.
Det var ikke til mig selv jeg kiggede på bil, så derfor købte jeg den naturligvis ikke, men den fristede godt nok. -- Min erfaring er at køber man en tysk bil, så køber man også retten til at holde på værksted med ret heftige regninger til følge.
Har både haft helt ny og bedre brugt.
Det bliver ikke købt her igen.
Derimod har min søster og mine forældre Hyundai og Kia, og jeg kan bare se at de kører langt mere problemfrit.
Jeg har købt mig en Kia for et år siden og det er den første bil jeg har, som ikke har været forbi værkstedet det første år...
-- ASROCKZ790 - I7 13700K - 32GB FURY/6000MHZ - MSI RTX 4080 - CORSAIRHX1200 - 2x2TB NVME - SAMSUNG UW 34" CF791 - ARCTICFREEZER280 - LIAN LI LANPRO 2 Har haft helt nye og virkelig gamle.
Fiat.
Ford. (af flere omgange i øvrigt)
BMW.
VW.
Skoda.
Toyota.
SEAT.
Peugeot.
Kia.
Den værste bil var kiaen, lækker vogn med alt muligt udstyr, problemet var at alt muligt udstyr hele tiden gik i stykker. Den var så meget på værksted at jeg blev sindssyg, 'men det blev jo lavet på garantien'
Så irritationen, tiden og frygten er jo det hele værd fordi de laver jo tingene.
Det eneste råd jeg kan give dig er at køre en lang tur i dyret, prøv en hel masse, og uanset hvor stor en bil du vil have, så er den altid for lille. -- I3 12100f, gigabyte h610hvs, ripjaws ddr4 3200mhz, Corsair cx750, Samsung qvo 1tb+240gb, rx6600xt dual.
Udgangspunktet er; hvilken ny bil.
HOL-panelet; køb en brugt.
Jeg er også blank.
Jeg synes du skal rende rundt til forhandlere og låne nogle køretøjer.
Når du så sidder i en spand du fornemmer er et hit, så googler du brugererfaringer, udgifter osv.
Oven i det, er priserne ikke faste, man kan forhandle på det marked ligesom på alle andre markeder og nogle forhandlere har bedre finansieringsmuligheder end din egen bank, det har jeg læst mig til i et par hundrede tråde med samme topic. -- Jeg har desværre kun to råd, i prioriteret rækkefølge.
Siden du lægger det op på HOL, må sige noget om at du er totalt i tvivl, eller det blot ikke interesserer dig særlig meget, men at du dog har indset at du ikke vil dumme dig for meget.
#1. Køb bil med hjertet.
#2. Køb ikke en plugin hybrid. (to motorer = to x service og vedligeholdelse). De er dyre i drift, desuagtet at du måske kan lade hver dag, og holde kørslen på mest el.
Ren benzin, uden bekymringer og uden så mange dikkedare.
Ren El. Heller ingen bekymringer, men man skal kunne lide det, det er meget specielt i forhold til fossil-biler. Man må ikke være bange for at "løbe tør". Ladenettet fungerer fint i Danmark, specielt hvis man kan "nøjes" med 100-150kw opladere, som der er virkelig mange af rundt omkring. Så tager en næsten fuld opladning max. 30 minutter, hvis du har kørt den godt ned. Kør ud og få en tur i en brugt Tesla 3, desuaget om du måske ønsker at købe sådan en. Bare så du ved hvad et af yderpunkterne ved el, er for noget.
Min råd er baseret på at jeg nu i 1½ år har kørt ren el, Audi Q4 e-tron. Der ud over ca. 40 års kørsel i benzin og diesel. Har primært være Audi og Skoda her i familien, og vi er meget glade for begge. Lige nu har vi begge Audi. Har i kort periode kørt Peugeot 508, det var et meget positivt bekendskab, mens jeg ventede 13 måneder på min el-bil. Blev til 30.000 km uden et eneste problem. Har heller aldrig haft problemer med nogen af vore 3-4 Skodaer. (Superb, Yeti og Oktavia). Ellers kan jeg nævne Ford Mondeo TCDI, soder ventilerne til. Det samme gjaldt for min gamle Mercedes C220 CDI.
Har to kolleger der køre i hhv. BMW 330e, og Passat GTE, begge hybrid. Godt til bykørsel og korte ture hvis man husker at lade op. Lange ture på motorvej er kun benzinkørsel og der ligger ingen af dem over 12-14 km/l og sindsyge dyre servicepriser i størrelse af det dobbelte af en ren el, eller benzin.
Det var bare mit pip. Husk det med hjertet. Man skal smile når man går hen til sin bil og sætter sig ind i den. -- 5900X, X570 Auorus Pro, XFX RX6800XT Merc319, 16GB-3600mhz, 1TB m2SSD,ML240RGB, RM850, Core P3 Snow edition
https://imgur.com[...]
købte sprit ny mazda i 2019, det var noget værre lort, raslelyde og dårlig samlekvalitet og mangel på service fra både værksteder (terminalen) og fra selve Mazda, aldrig igen!
Nu byttet den til en Kia ceed SW PHEV 2020, fin familie bil, massere af udstyr, kørt i et år nu, 90% på el, indtil videre fuldt tilfreds, de står vel til en 250k ca. super familie bil imo. -- yus!! De samme regler gælder på elbil, koreanske biler bliver ikke bedre af at være elbiler Hyundai og KIA -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Bedste råd er at købe en bil med mindst 7 års garanti.
Flere bilmærker kan man købe sig til at forlænge af deres garanti op til 7 år hvis de ikke har det i forvejene.
Beslut dig for hvor længe du regner med at beholde din bil.
Er du efter en bil du bare vil købe og køre til den ikke kan mere.
Så er en ny volvo klart en mulighed da de tilbyder livsgaranti på reservedele.
Men dette gælder kun første ejer.
Toyota tilbyder 10 års garanti.
Psa biler som citroen, peugeot kan du få op til 7 års garanti på ved en mer betaling.
Hvis du er til en rigtig familie bil så vil jeg anbefale Citroen Berlingo(ikke el model), Peugeot Partner, Toyota Proace.
Ligger kanon på vejen og har plads til det hele. Bygget på en Peugeot 3008.
Om du er til el bil eller ej må du selv regne på.
Jeg vil på nuværende tidspunkt vente med ren el bil, da der sker så meget på det marked de næste 5-7 år.
--
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|