Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
YES - TESLA sænker prisen igen :-)Af Mega Supporter Angloamerikansk | 14-04-2023 21:02 | 10283 visninger | 132 svar, hop til seneste
Sådan SGU :-) Bedste nyhed længe :-)
Skal bestille Tesla 3 bil via min arbejdsplads som ekstern sælger på 17. år. beskattet (så privat brug YES) leaset firmabil. Nu er den så igen igen faldet i pris, så jeg nærmest intet skal betale for en FED hurtig beskattet firmabil til privat brug. 3,3 Sek. til de 100 Km/t. (Ferrari "Come On").
1,5-2 mdr. leveringstid, og god til til min BMW 420D Gran Coupe M-SPORT skal udskiftes, så mååååske der kommer yderligere prisnedsættelser :-)
Stakkels dem der indenfor de sidste 3 år har købt en Tesla til latterlig høj pris. Deres biler er værdiløse nu.
Men det er som med hardware.... det går op :-) og det går ned :-(
https://nyheder.tv2.dk[...] --
Sidst redigeret 14-04-2023 21:04
Hvad fanden er en Ekstern sælger? -- Ballin since '89 #1 Det er en Key Account Manager, salgsansvarlig for Fyn og Jylland indenfor alle brancher :-) -- #2 De må sgu gerne kigge på mig, ALT det de vil, når jeg kan få den racerbil til ingen penge via firma leaset ordning :-)
De må se på mig ALT det de vil når jeg jobber i den og når jeg og min familie nærmest gratis kører i hele Europa på ferie :-) -- Sidst redigeret 14-04-2023 21:10 Et eller andet siger mig du ikke har ret mange venner. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Elsker Mr. MUSK, billig racerbil til familien :-) -- Lige til han bliver tagertog bilen bliver konfiskeret, og hans firma skal betale teslaen... -- Intel I7 4720k
Asus strix 980ti, smasung 850 pro 500gb, 16gb 1866mhz gskill ram, asus maximus hero.
--
Sidst redigeret 14-04-2023 21:12 #4 Ret hurtigt du skiftede fra "øv" til "all in".. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #8 Jeg har været i samme firma i 17 år og ikke fået en bøde på job eller privat :-) Desværre en parkeringsbøde, da den elektroniske dims lavede fejl
-- #2
Det er sjovt hvordan alle de her nyhedskilder hyper fokusere på Elon Musk fordi han ikke er en del af kliken. Skid være med alle de andre. Elon må bøde! -- #11 Jeg er lidt ironisk.... Han er en røv, men når jeg nu står hvert 4. år og skal bestille ny firmabil med privat beskatning, så er det endelig mig der er heldig at han på så kort tid sænker prisen 175.000 Kr. på den bil jeg skal have. Intet andet. Deler blot min glæde.
Men som jeg skriver, så er det usselt overfor dem der nu har værdiløse Teslaer de ikke kan sælge under hundred tusinde Kr. tab. Det er ikke fair. -- Sidst redigeret 14-04-2023 21:19 Jeg har længe gået og haft lyst til en M3LR. Jeg har også råd. Men det er noget jeg skal tage mig råd til og synes at et afdrag på ca. 3500kr om måneden, efter jeg har tømt min opsaring på udbetaling, er mange penge 'bare' for en bil. Den bil jeg har nu, har jeg betalt ud for længst.
Når jeg sætter det i perspektiv så er det bare et meget højt beløb til afdrag synes jeg. Min nuværende bil skal snart til service og have skiftet bremser. Den omgang koster vel omkring 7000kr vil jeg tro.
"Det er fandme mange penge!" var min første tanke...
Men så satte jeg det i et andet perspektiv. Det er jo hvad jeg betaler for at have en tesla i 2 måneder. Så er det jo lige pludselig ingenting.
Faktisk har de konstante prisfald skræmt mig lidt fra at købe en Tesla...
Hvis man kan blive ved med at sætte prisen ned og stadig tjene penge, giver det mig et indtryk af at varen er af dårlig kvalitet. Så ender det jo med jeg får købt noget billigt lort, som før var noget dyrt lort. -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 #14 Du har ret. Men 3500 er ok pris når jeg og min familie må køre alt det i den vi/de vil (ikke bare i DK). ALT, inkl. EL er betalt. De 3500 dækker alt.
Delte bare glæden, at jeg var heldig nu jeg står og skal bestille ny firma/privat bil. -- Sidst redigeret 14-04-2023 21:25 Jeg har en Model 3 fra marts 2020 og ja det er da surt at brugt værdien er blevet lavere, men sådan er det jo med alle biler, de bliver meget mindre værd de første par år. Jeg havde nok været lidt mere bitter hvis jeg lige havde købt, det skal jeg da gerne indrømme.
Hvis i skal købe, så husk at Tesla giver lidt bonus hvis man bruger et ref link så får man lidt bonus af Tesla som kan bruges på feks supercharger eller merchandise i shoppen. Personen der deler linket får også noget. Så spørg endeligt eller find mit link i den artikel jeg skrev om min bil i 2020 :-)
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Fjolser der hyper en elendig bygget bil.
Hvor paneler og trim har ringere samle kvalitet end en fransk bil eller Dacia.
Så sidder fjolserne og klapper i hænderne når det kapitalistiske firma der sælger biler mindsker den enorme profit de tjener per bil fordi den er bygget så eledigt. Ligesom at se Apple sælge den samme telefon med et nyt model nummer hvert år til de samme fjolser. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #16 Jeg er underlagt mit firmas leasing aftale. Men den giver faktisk adgang til næsten alle ladere i DK. Min kollega overtog vores tidligere chefs Tesla 3, og han siger at aftale er super med ladestadere/pris.
Eneste lidt ØV er dog, at med min BMW diesel skal jeg ikke tænke et sekund på tankning. Nu med første ELbil, så kræver det noget planlægning. Især når mit job område er hele Fyn/Jylland. Det bliver en udfordring i starten. -- #17 Du er gæst? Tal for dig selv. Og stop med at være så sur. Det er fredag :-) -- Sidst redigeret 14-04-2023 21:29 #15 - Absolut! For dit brugsmønster er det en rigtig god investering! Men for mit brugsmønster er det lidt anderledes. Jeg kører meget lidt, er bilens eneste bruger og 90% af tiden vil jeg være alene i bilen. Jeg besøger de gamle små 150km væk ind imellem, ellers kører jeg ikke det vilde ud over arbejde tur/retur.
Der er også mange på mit arbejde der har teslaer. De kommer fra nær og fjern, (jeg har ca. 15km hver vej), så når de kan lade bilen gratis op på arbejde OG indkassere kørselsfradrag, så er det jo direkte dumt ikke at købe en elbil :D
Men til mit sparsomme behov, er det bare en meget stor luksusting, som jeg frygter at jeg vænner mig til meget hurtigt. Når de 3-6 magiske "fuck det her er awesome" måneder er gået, er det bare hverdag igen, men afbetalingen hænger man jo stadig på.
I know, jeg burde være mere YOLO og mindre betænkelig :P
#17 - Mit indtryk er at samlekvaliteten er blevet meget bedre gennem tiden og de har lært af deres fejl. Selvom jeg meget gerne vil have en Tesla, stiller jeg mig stadig kritisk overfor bilerne og undersøger tingene til bunds inden jeg køber. Det er fucking mange penge for en bil (imo) så den skal satme være fejlfri hvis jeg køber en. Ud over det med man skal være meget opmærksom på samlekvaliteten (eller måske bare lettere opmærksom nu?) så er der vist også noget med at lakken er lidt tynd. Synes også jeg har hørt folk snakke om at man skal sørge for ens Tesla er produceret på fabrik 1 i stedet for fabrik 2. Tror det er enten Kina eller Tyskland, hvor man helst vil have dem fra Kina. Eller er det omvendt?
Så er der noget med nogen har noget parkeringssensor eller anden type sensor, som andre modeller, der er magen til og har samme pris, ikke har. Det er en fucking jungle at navigere synes jeg og når jeg bruger så mange penge på en vare går jeg ikke på kompromis nogen steder. -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 --
Sidst redigeret 14-04-2023 21:35 #20 Du har ret. SÅ giver det ingen mening. Så hellere privat noget andet som ikke koster hvis du ikke bruger den. Her har husstanden lov til at benytte som de vil og køre hvorhen i verden de vil. Bliver ikke dyrere end de 3500 i beskatning. -- #21 - Altså hvis de bliver ved med at sætte prisen ned, ender det jo med jeg bliver nødt til at købe alligevel :D
Men jeg synes nu også BYD Seal (Atto 4) er en virkelig flot og lovende bil. Den er direkte konkurrence med TM3 for mit næste bilkøb! -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 Når man er i FB gruppen så har de Tesla godt nok de sjoveste problemer jeg nogensinde har set..
Jeg ved godt folk elsker "deres" bil, men at komme ud til at den ikke kan låse op.....
Den vil ikke starte,.... dørhåndtagene er frosset fast.... 2023. -- Jeg har det lidt blandet med Tesla - For de som køber nu, så får de en billigere bil, men for de som sælger, så skaber det vel en stor usikkerhed hos forhandlerne, som vil underbyde bilerne - ganske enkelt da Tesla sænker priserne "for" hurtigt.
Jeg ejer selv en Ford Mustang Mach-E. Der har også været et stor prisfald, så det blot er nede på det, som jeg gav for den i 2021.
Jeg ved samlekvaliteten er blevet bedre, men er den fortsat god nok - især når man er nødt til at lede efter biler fra især Berlin-fabrikken (Hvis det er Model Y).
Tesla har altid været kendt for at lave teknologi og så smide en bil på, hvor de etablerede bilproducenter tænker omvendt. Jeg er ikke i tvivl om, at samlekvaliteten er bedre på min Mach E, men for faen, hvor ved jeg også, at softwaren er bedre hos Tesla. -- Ud af alle el biler idag, forstår jeg godt nok ikke at folk stadigvæk vælger Tesla. Så fantastisk en bil er det godt nok hellere ikke (og yes, har kørt i dem) men ja, spændende er det da prisen bliver ved med at dumpe.
Vi overvejer også el bil næste gang, men kigger lidt andre veje end Tesla. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Kan godt være elbiler er hurtigt i optræk men de er stadig gaaaay.
https://youtu.be[...] -- Sidst redigeret 15-04-2023 01:14 Nu har man jo bygget og opsendt den første 3D printede rumraket (der så faldt ned igen) så det er vel kun et spørgsmål om tid, før Tesla/andre biler, bliver "født" på samme vis :) De skal nok ikke ud og flyve he he.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Yes! Vi har bestilt en Model Y, vi har en 3er også.bedste bil ever<3 -- Hol.dk White/Black status: +31/-1
Det hurtige optræk er sjovt den første uge.. derefter bliver det hverdag igen. Min svigerfar har altid kørt Tesla og har senest købt en Model S Plaid. Den er bonkers! Men efter en enkelt tur fra kbh til Aalborg og retur, ja… så var jeg ikke så imponeret mere. Jeg vil hellere have en anden bil til den pris med en rigtig motor -- i7 9700k, Asus Rog Strix 3080 OC, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 2x1TB NMVe SSD
PS5, Xbox Series X #29>>Jeg har haft min bil i 3 år og glædes stadig over accelerationen. Medmindre jeg pludseligt fik råd til at købe biler til 2-5 millioner, kan jeg ikke se mig selv købe en bil med forbrændingsmotor igen. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk 30# Ville hellere have en lækker BMW 5 Serie med noget 6 benet diesel end teslaen, ved godt jeg går på kompromis med alt der hedder fart, men den koster ko stadig langt mindre og tilbyder langt bedre komfort -- i7 9700k, Asus Rog Strix 3080 OC, Z390 Tuf Gaming, 16 GB Ram, 2x1TB NMVe SSD
PS5, Xbox Series X Jeg er også selv account manager og har lige valgt ny benzin fri bil som jeg modtog for lidt siden. En premium tysker. Elbiler er imo stadig ikke der, hvor de giver den samme følelse som en tysk premium bil med en lækker motor. Nu vil jeg nyde den de næste 3 år inden jeg uden tvivl bliver tvunget ud i en 'grønnere' bil næste gang.
Tesla ligner og føles som noget billigt bras - jeg havde i kort tid en Kia Ceed og den er bedre bygget end en Model S, som jeg også har prøvekørt. Det synes jeg siger det meget godt. Det er fedt nok at kunne lave lynhurtige accelerationer, men jkører man 40k+ om året, finder man bare ud af at der er nogle ting, som er vigtigere. Desuden kan hurtige accelerationer jo også fås i de tyske premium biler, min er kun markant langsomere end model 3 performance.
At alle El-biler, inklusiv specielt Model 3 og Model Y (ikke så meget Model S) så også er så forfærdeligt grimme, det gør det bare nemmere ikke at vælge dem. Men det er jo fuldstændig subjektivt :-) har en kollega, som synes Model Y er smuk. Det er jo en helt absurd mening, hvis du spørger mig :D
Alt til sin smag og fedt for dig #OP at den bil du gerne vil have nu bliver endnu billigere i beskatning! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Det er jo bare den gamle børnehave diskussion som er ligegyldig. FCK-Brøndby, Apple-Android, Nike-Puma. Blondiner-brunetter. Lad nu folk være glade for det de har ønsket sig længe, der nu er blevet billigere. Småligheden skal man passe på, men hvis det er der skoen trykker mest, så har man det jo godt. :-) -- Ny Model 3 er på vej, flere leaks på nettet. -- Ved snart ikke hvad der er værst.
En Brian i vw golf eller en Karsten i Tesla! -- although the world may be round, we still trapped in the square Som altid i de her elbilsdiskutioner. De største modstandere og kritikere af elbiler er dem der aldrig selv har ejet en. Min erfaring siger mig, at de som faktisk har ejet en elbil (inkl. mig selv) ikke vil tilbage til forbrændingsmotorer.
det samme gør jeg gældende ved Tesla. De som faktisk ejer en Tesla er ofte voldsom glad for dem. Dem der brokker sig over en Tesla “kender” altid en der har en Tesla som har oplevet dit og dat. -- Sidst redigeret 16-04-2023 08:58 #28
Hvilken personbil(er) havde du tidligere ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. El er ikke vejen frem
brint er vejen frem -- så kan vi få flere af de biler på motorvejen, som abselut tror at fordi de kører i en Tesla, kan tillade sig at køre konstant i 2 eller 3 vognbane og ikke kender reglen om at hold til højre -- #36 +1, helt enig
#39 Nu generaliserer du vidst lidt - jeg er selv Tesla ejer, og holder mig til reglen om at holde til højre. Jeg ser ofte biler ligge i overhalingsbanen, uden at overhale nogen og det er ikke et bestemt mærke biler. -- /vonangelo
Ryzen 9 5900x, G.Skill 32GB DDR4 3000 MHz, WD Black SN850 2TB, MSI RTX 3080 Suprim X, ASUS ROG Strix X570-E Gaming --
Sidst redigeret 16-04-2023 10:40 38#
Du tager desværre fejl :-) Se videoen herunder for et videnskabeligt overblik over hvorfor brint er en rigtig dårlig idé pt.
Udover dét er en "brint-bil" også bare en el-bil,...med batterier... og en brændselscelle til at lade batterierne op i stedet for en stikkontakt eller SUC
https://www.youtube.com[...] -- IDGAF! --
Sidst redigeret 16-04-2023 11:42 Ville personligt nok hellere vente på en model 3 på HW4 platformen, der er en grund til de kan sænke prisen, de M3 de sælger nu, er jo ved at være de sidste på den gamle hardware platform, hvor de gik all-in på at fjerne alle sensorere (som de er gået tilbage til på den nye HW4 platform). -- 43#
Og du har læst rettelsen til den artikel du har postet (Står i 1. afsnit) ikke også....?
https://ditoverblik.dk[...] -- IDGAF! --
Sidst redigeret 16-04-2023 20:09 Vil nu hellere fra 0-100 på 4 sek i en benzindrevet bil, end fra 0-100 på 2 sek i en el bil. Mvh bilentusiasten. ;)
-- HP Omen 16
I7 11800H - RTX 3070 - 32GB DDR4 - 1TB SSD PCIe X4 - 16" QHD 165Hz IPS. #43 - Well, hvis man får sin strøm fra grønne energikilder, fremfor fossile som de nævner i artiklen det kommer fra, ser regnestykket jo også helt anderledes ud :) -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 45#
Dét skal du helt sikkert også bare have lov til :-)
Men jeg tænker at du skal have en rimlig beefy vogn som kører på dino-juice hvis du skal rykke 0-100 på 4sec.
Men altså - Hvis man gerne vil betale for det og det er dét man går op i, så har man da heldigvis stadig muligheden,...lidt endnu.
Jeg synes også at lyden af en stor V8'er, V10'er eller en V12'er lyder fantastisk - men som hverdagsbil...hmm...not so much.
Ville sagtens kunne finde penge i budgettet til at trille rundt i sådan en, men så er der nok ting som er sjovere.
Jeg har ikke kigget mig tilbage siden jeg købte min 1. ellert (TMSP85) og så snart vi finder en fornuftig pris på en bil nr. 2 bliver det også på el. -- IDGAF! Hverdags bil ja, EL kunne være fint, men stadig for dyrt pt, da teknologien flytter sig meget hurtig, så afventer og som nr 2 bil, perfekt, men vi behøver kun en bil herhjemme, og jeg magter ikke at bruge ekstra tid, når vi skal på ski, sommer eller andet syd over, eller ej planlægge for meget og spontan tur, ja hvis man har husket at lade op, og slet ikke med små børn. Måske hvis man er uden, og tiden var der. Pt så afventer jeg nogle år endnu også på den måde de falder i pris, og det gælder ikke kun Tesla. -- HP Omen 16
I7 11800H - RTX 3070 - 32GB DDR4 - 1TB SSD PCIe X4 - 16" QHD 165Hz IPS. 48#
Rækkeviden er ikke et problem med mindre man gør det til et.
Jeg er enig i at i visse scenarier, kræver en lille smule mere planlægning, men det er godt nok sjælent at det sker.
Hvad angår turen sydover, synes jeg du skulle prøve at læse lidt i nogle grupper på fx. FB om deres ture både sommer og på ski. Du vil blive overrasket.
Vi kommer til at køre ca. 1900km syd på til sommer med 3 unger i en TMYLR. Det bliver fantastisk og kommer vel til at koste 1/3 af da vi kørte i en dieselhakker sidst.
Så får man også hold de pauser man under alle omstændigheder burde holde når man kører så langt.
Tiden bliver i øvrigt ikke meget længere. Man skal jo æde pisse strække ben og tanke op alligevel. -- IDGAF! Alt kan lade sig gøre i know, men kørte til italien med jobbet her for nogle uger siden, vi var 3 biler. min døde benzin bil og en diesel og så en model y long halløj. Alle biler fuldt pakket. benzin og diesel tankede en gang og ellers bare afsted og hurtig derned, mens el vognen, skulle stoppe 3 gange for at lade. Alt det med, så holder man sine pauser, og man skal alligevel tisse osv. den køber jeg ikke, men man bliver jo nød til det som el bil ejer, ellers bliver turen jo lang, hvis ikke man tænker positivt når den skal lade eller der kø ved standerne/lyn lader som vi oplevede det. ;) Jeg hopper på el når de rammer 1000km om vinteren. ;) Det med økonomi, er en anden side og har jeg ikke regnet med, men ved to tanke i min vogn på 55 liter koster ca 1500 kr. Diesel et par hundrede billigere, så tænker, at det skal være MEGET billigere på el hvis det skal overgå tid/penge. :) Så koster brændstof os mere på motorvejene, men lyn lader ved de også hvad de skal have for. -- HP Omen 16
I7 11800H - RTX 3070 - 32GB DDR4 - 1TB SSD PCIe X4 - 16" QHD 165Hz IPS. #50 3 opladninger synes jeg egentligt er rigtig flot når afstanden er dk til Italien. Når jeg ser teslas hjemmeside har den en rækkevidde på 530km og afstanden er vel omkring 1900 km. Yderligt er motorvejskørsel el-bilernes achilleshæl så undrer mig noget over der kun skulle lades 3 gange. 3 gange til Italien tror jeg egentlig godt jeg kunne leve med. -- #50 Mjah - der findes selvfølgelig typer, som på en langvejstur vil tage den i et stræk uden pauser osv. De er selvfølgelig ikke elbilens målgruppe.
Der findes også personer, som sætter så urealistisk et krav, at elbiler heller aldrig bliver aktuelt (De 1000 km). Selvom man vel stort set kun skal bruge det 1-2 gange om året. De er heller ikke i elbilens målgruppe.
Vi andre vil så nyde stilheden de resterende 363 dage om året, når vi kører.
Som med altid er der fordele og ulemper. Jeg kommer aldrig til at køre benzinbil igen, på trods af, jeg har haft nogle stykker - men der er vi jo heldigvis så forskellige.
Jeg tror dog, at fremtiden vil indhente mange af kritikerne.
-- hmm ja man begynder at tænk el,men lige nu har jeg en diesel der køre til tyskland og hjem igen til Viborg for 250,- bilen er betalt ,igen gæld i den.
Så det kan ikke betal sig i nu.
hurtig biler ? i ja hvorfor ?? de har lige sat alle bøder op igen -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#53 argumentet for elbiler må aldrig kun være accelerationen.
Men enig - i dit tilfælde kan det ikke betale sig. Det dkal være fordi man vil prøve nyt eller har en ældre bil, som begynder at få skavanker -- #31>>Det bliver nej tak til en Diesel bil igen. Tiden er simpelthen løbet fra dem. Derudover sså starter 5 serien lige under 600.000 kr så billig er den ikke. Medmindre du bevidst vælger at sammenligne gamle biler med en ny.
#32>>Men så er du også oppe i en helt anden prisklasse end en model 3/Y. Du kunne jo feks have gået efter en BMW I4 isstedet, hvis du gerne vil have tysk kvalitet.
#38>>Jeg håber du har set den video der er postet link til i #41>>Den forklarer meget godt hvorfor Brint aldrig bliver vejen frem.
#48>>Man skal altså passe på med at købe bil efter den ene tyr sydpå. Ja en elbil kræver en anden tilgang, men så er det heller ikke værre. Jeg lavede lige en ruteplanlægning fra København H til Gardasøen. 5 opladninger på omkring 2½ time ialt. Men jeg tænker at mindst 1 af de stop ville være foretaget alligevel du du nok skal have noget at spise på turen.
#50>>Elbiler kommer ALDRIG til at ramme 1000 km rækkevide i den virkelige verden. Vi vil nærmere komme til at se de bliver hurtigere til at lade. Men ja det er stadig dyrt at lade og der er for mange abonementer man skal forholde sig til. Men jeg tænker ikke det er et stort problem at man skal bruge et par timer ekstra en gang om året.
#53>>Det er ret svært at sammenligne omkostning i en bil der er betalt/afskrevet med en helt ny bil. Men de 400 km sådan en tur til tyskland er på kan jeg gøre for ca 150 kr i min bil.Jeg regnede faktisk på det da jeg købte min bil. Jeg havde en 10 år gammel Ford Mondeo som var lige ved at runde 300.000 km og kørte lige over 4000 km om måneden. Med den reperationer jeg ville forvente komme så kom jeg frem til at den kostede mig lige omkring 4300 kr om måneden alt incl. En elbil ny til 340.000 ville koste mig lige omkring 5000 om måneden. At jeg så valgte at købe en Tesla Model 3 LR som koster ca 7.000 om måneden er en helt anden sag. Så hvis man kører meget så kan det godt være at den dyre bil pludselig er rimelig billig når man ser på alle omkostninger -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk 50#
3 gange ladning fra DK til Italien - det er SATME godt nok flot - nærmest umuligt, vil jeg dog næsten sige.
Hvor om alt er, så har vi efterhånden kørt den tur nogle gange og den første gang var det nærmest liv og død om at komme derned så hurtigt som overhovedet muligt. Det var faktisk ikke en go' tur.
Næste gang var meget mere stille og roligt med en overnatning på vejen osv.
Meget bedre!
jeg følge beregningen på vores kommende tur, så skal vi lade 6 gange (Det er så også meget pessimistisk) af ca. 30 min. Turen kommer i alt (med lade tid)nok til at tage omkring 19 timer hvor 3 timer er pauser. Altså - Jeg synes ikke det er galt. På 19 timer skal du jo min. have noget at spise 2 gange og på toilet, og med små børn bliver det da endnu mere vigtigt at få holdt nogle små pauser.
Jeg tror du med vilje gør det mere besværligt end det rent faktisk er.
1000km på en opladning om vinteren er utopi - Det kommer med stort sandsynlighed aldrig til at ske, med mindre der sker en eller anden kæmpe batteri-revolution. Hvem ved - måske. Men der ligger ikke noget og venter lige pt. Hvor mange alm. biler klarer også lige den, i den virkelig verden og ikke på papiret? -- IDGAF! --
Sidst redigeret 17-04-2023 06:28 #55
jeg kan lave det meste selv på min bil,har lige skifte et hjulleje til under 300,- org
nye skiver i bag/klosser til under 900,-org
bilen har kørt nu 152.000
Det får jeg nok ikke lov til på en el bil til de priser,samt der skal sikker være en del jeg ikke kan få lov til selv at lave.
Så har de en anden grim ting,de er ikke bygget til alt det salt vi bruger om vinteren,kan ikke være sundt for de el motorer
er sku glad for min alfa :D -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 17-04-2023 07:49 #57 For en Alfa er jo som skabt til at køre i vores klima ;-) -- Mvh
Fc Junkies 57#
De ting du skriver kan du da sagtens selv lave på en Tesla - Jeg har, selvom jeg har 10 tomler, selv skiftet bremser osv. også parkeringsbremsen.
Du kan i øvrigt bare bestille stumperne på autodoc eller thansen eller hvor du nu ellers bestiller stumper til din Alfa :-)
Det er jo ikke en rumfærge - det er bare en bil, og stumperne er ikke så "forskellige".
Fordelen v. en Telsa fx. er at der ikke er nogle egentlige "Service-intervaller" eller "krav om service" modsætning et Dino-juice-fartøj hvor der skal skiftes oil, tandrem osv. osv. osv. og at man jo skal følge de angivede serices intervaller for at opretholde en eller anden form for garanti som typisk plejer at være 2-4år hvor du får 8 år på de fleste el-biler.
El-motorerne er jo hermetisk lukkede hvorfor vand, salt mv. ikke vil have det store impact.
Desuden er det meste lavet i alu - så lortet ruster ikke engang.
Jeg forstår simpelthen ikke den store modstand mod el-biler. Det er mig en gåde hvorfor folk generelt basher dem så meget.
Ja - det kræver en anden tilgang til tingen og en smule mere planlægning, men overall så mener jeg at el-biler vinder i de fleste disipliner. Hvor om alt er, så er el-biler ikke for alle, men jeg tror at mange sagtens ville kunne skifte direkte over uden at det ville gøre noget specielt. -- IDGAF! --
Sidst redigeret 17-04-2023 13:32 #59 at kalde det dino juice er en stor provokation overfor dinoer, man regner med at 0,000000000001% af olie kommer fra dyr der levede mens dinosauer var i live, vi snakker alger og bakterier som kilde til olien, hvor brændstoffet bliver udvundet fra ;-) Ikke provokere dino´erne. -- alu irer,så det er også slemt -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@4900MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
60#
Point taken :-)
61#
Dét gør det, hvis legeringen og behandlingen ikker er go :-) men det er den.
Tingene ire jo eller ikke fra hinanden som med rust.
Men ja - selvfølgelig skal man være opmærksom.
Jeg undre mig dog at det var din eneste kommentar - betyder det at du ellers er enig i ovenstående? :-) -- IDGAF! --
Sidst redigeret 17-04-2023 13:41 #55 - 5 opladninger lyder i hvertfald mere rigtig end 3 opladninger som en anden skrev når man tænker tesla, for temperaturen er aldrig præcis det korrekte som batteriet ønsker, for varmt er skidt , for kold er rigtig skidt.
Hvad er det man siger, man skal regne med 55% af den opgivede rækkevidde om vinteren og 65-75% af den opgivede rækkevidde om sommeren ? og taget i betragtning af de er opgivet til at køre 500km på en opladning, og med små 1500km til gardasøen fra københavn, ja så skal man nok stoppe 5 gange og lade i minimum en halv time af gangen i en supercharger.
Alt i mens jeg kan starte bilen og kører 700km ved 130 i timen før jeg skal tanke igen som minimum.
BMW 530D Msport , jeg forsætter med at køre BMW 530D modeller så længe de laver dem , med en 3-5 års mellemrum.
Ser absolut ingen grund til at skifte til El, uanset hvor pæne de er, de føles og virker som noget plastik lort i mine øjne, og de matcher slet ikke tysk kvalitet. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum 63#
Du kan da bare taste oplysningerne ind på https://abetterrouteplanner.com[...] hvis du vil have et estimat på "opgaven" - Her taster man blot start SOC, biltype, ankomst SOC og så får man et ganske fornuftigt estimat på hvor man skal lade og hvor længe.
Dine rækkevidde estimater er helt uden for skiven - Men igen - Det kommer jo helt an på hvordan man køre,...som i en Fossil-vogn.
Allerede nu hvor vejret er ved at være nogenlunde "varmt" holder den opgivende WLTP rækkevidde fint for min TMYLR. +/-10%
Jo hurtigere = jo højere forbrug - Det er jo også helt skørt at det også gælder for en el-bil.
Ja - så når du har kørt 700km så skal du lige ind og fylde hvad,..70l crude oil på fyret. Det var så lige 1k :D
Det lyder ikke som om du i virkeligheden har prøvet en af de nye el-biler.
Kvalitet er så subjektivt som noget overhovedet kan være - "Samle-kvaliteten" på en McLaren er ringere end på en Tesla - se nogle YT videoer evt. (OK - jeg generalisere - men hvad er kvalitet?)
https://www.youtube.com[...]
Tysk "kvalitet" - pfff.... -- IDGAF! --
Sidst redigeret 17-04-2023 15:59 #56>>På en god sommerdag, så ville jeg faktisk godt påtage mig det, hvis jeg kan bestemme ruten og hvor Italien slutter :-) Jeg har i 2021 kørt fra Inssbruck til Næstved på 3 opladninger og hvis vi antager at jeg har haft lyst til at holde ferie lige klods op af en stor vej, så vil det være teknisk muligt at lade på hotellet og nå hjem.
Men hvis Italien er feks Gardasøen og det er mindre optimalt vejr, så skal man godtnok køre langsomt for at nå det på 3 opladninger.
#57>>Hvis man selv kan lave ting på sin bil, så tipper økonomien mere i favær at en gammel afskrevet bil. Men når man som mig ikke kan det, så løber nye bremser hurtigt op. Bremser hele vejen rundt kan hurtigt løbe op i 5-10.000 kr, hjullejer er taler vi hurtigt 2000 kr pr hjul.
På min bil skal jeg snart have lavet et bremseservice. Hvis jeg selv kunne gøre det, så ville det vel koste 100-200 kr. Men når jeg skal have nogen til at gøre det koster det pludseligt hurtigt over 1000 kr.
#65>>De procent du nævner et ret spot on. Jeg var en Tur nord for Aalborg i forrige uge. Jeg havde ladet til 100% hjemmefra og kørte 328 km før jeg skulle lade igen og der havde jeg 4% strøm tilbage. Det betyder at jeg kunne køre ca 64% af den opgivende rækkevidde.
Men hvis jeg skulle have kørt til Gardasøen, så ville næste stint kun have været omkring 250 km, da jeg jo ikke ville sidde og vente på at den ladede til 100% igen. Så det tager noget mere tid og er man typen der kører 5-7 timer i træk, så er det naturligvis en omvæltning. Men nu var jeg i Østrig her il Januar med nogle kollegaer og selvom vi kørte i diesel bil, så skulle vi jo alligevel tisse og have noget at spise, så vi skulle jo stoppe alligevel. Så tror faktisk at mange overvurderer hvor meget ekstra tid de ville skulle bruge.
en BMW 530D er da også en fin vogn, men den starter ved 835.000 kr og så kunne man jo få den største I4 med alle pakker og have lidt penge tilovers. Eller vente til efteråret når den elektriske 5 serie kommer. Der er jo ingen der siger at man SKAL købe en Tesla.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #64>>Jeg synes nu at opgivelserne på rækkevide passer fint med det man generelt oplever folk rapporterer. Hvis man går på https://www.spritmonitor.de[...] så er gennemsnittet 217,9 wh pr km og det betyder at 75 KWh rækker til 344 km det giver en effektivitet på 64,5% -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk 66#
Så må folk træde relativt hårdt på speederen.
De sidste 30 dage har jeg haft en gennemsnitlig efficiency(ift. opgivet WLTP) på 87%(171 Wh/km) til trods for mange små-ture.
Bevares - jeg køre da rimelig pænt, men synes ikke det er svært at opnå en fornuftig Wh/km
Turen hjem fra jobs i dag 6.2km med en efficiency på 117% (127Wh/km) - med start i en "kold bil".
Tænker at det bliver endnu bedre når det bliver +20c
Så for mit vedkommende var den helt uden for skiven. -- IDGAF! --
Sidst redigeret 17-04-2023 17:13 #67 - Jeg har ikke "mødt" andre end dig som kan nå så højt effektivitet , de fleste jeg møder , om sommeren hvor der bliver for varmt selv i danmark for et batteri, så kan de ikke nå mere end 70% af deres rækkevidde , og så ligger de og tuller den afsted med 110.
Kører du 130 bliver det straks værre, og så vil jeg altså mene det er noget billigt bras, ja det koster mig at tanke, men vi bor i det mørke Nordjylland i 9900 , konens familie er polsk, og vi kører jævnt tit til Aalborg som et minimum, bevares elbiler kan være flot at se på, men det stopper så også der for mit vedkommende, og da krisen startede sidste år kostede det folk mere at lade deres elbil end det gjorde for mig at tanke bilen op :) -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #63: "Hvad er det man siger, man skal regne med 55% af den opgivede rækkevidde om vinteren og 65-75% af den opgivede rækkevidde om sommeren ?"
Hvem siger det?
Jeg kører 110+130 km/t motorvej 90% af tiden og jeg rammer 64-89% afhængig af om det er -10°C eller +25°C. Og det er til/fra arbejde, ikke en søndagstur :)
Jeg har også kørt længere end WLTP siger på en fuld opladning, men det var netop en søndagstur. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] 68#
Jeg udlæser blot statistikken fra bilen - Om den lyver - det ved jeg ikke, men det passer meget godt med de antal kWh jeg fylder på kontra de km jeg køre.
Min bror ligger en smule højere, men ikke meget, i hans 2019 TM3 - om det så er fordi han køre mere råddent eller fordi min er nyere og mere effektiv, ved jeg ikke.
Taget de generelle energipriser i betragtning i starten af krisen nægter jeg at tro på at det var tilfældet.
Diesel priserne lå på knapt kr 17.5/l Oktober 2022
Selv hvis prisen på strøm konstant var 6kr/kWh ville prisen stadig være ~x3
Prisen på diesel steg jo også tilsvarende - Ved ikke om du erindre at diesel faktisk var dyre end benzin?
Jeg siger bestemt heller ikke at en Tesla er for alle - det er ikke alle der synes om det minimalistiske.
Har prøvet mange forskellige efterhånden - Jeg kunne også have valgt en Skoda Enyaq, men leveringstiden var for lang. Polstar blev jeg aldrig gode venner med, vw-nej-tak, Ioniq & EV6 synes jeg ikke er kønne - det kørte dog fint. Tesla kendte jeg fra tidligere og synes den passede til os hvorfor det blev sådan een. -- IDGAF! #70 - Hver sin smag, har skam kigget på Elbiler, men ja jeg kommer aldrig til at li dem og så fylder deres center konsol alt for meget , jeg er 2 meter høj og træls bred over skuldrene , så har sgu ingen ben plads i den slags biler, nu ved jeg heller ikke hvad Volvo tænkte med Polestar, leas skidtet og betal en halv formue, men hey du skal selv betale for fælge og dæk. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #67>>Jeg synes også tallet er lidt på den høje side, men den side plejer at være rimelig repræsentativ, om end der nok er flere tyske brugere og dermed nok lidt højere fart på motorvejen. Jeg tænker at du kører en rute og har en kørestil der er mere besparende end gennemsnittet.
Personligt har jeg brugt 190 Wh pr km over bilens levetid, i det mindste ifølge bilen selv. Problemet med det tal er at den ikke tæller standby strøm og andet strømforbrug mens bilen ikke kører med. Så det reelle forbrug er en del højere. I mit tilfælde har jeg tidligere regnet ud at når jeg regner alt med, så har jeg brugt 250 Wh pr km.
#68>>Polen er heller ikke lige det mest elbil venlige land i Europa. Der kan mig bekendt være langt mellem laderne. Og du har da også helt helt i at August sidste år ikke var den sjoveste måned at lade sin elbil i. Men i de 37 måneder jeg har haft min bil er der kun 2 hvor det måske havde været billigere med en Benzin bil. Men husk, man behøver ikke lade sin bil når det er dyrest Så selv i August hvor prisen var meget høj, kunne man også lade billigere.
Men det er skam helt fair at du hellere vil køre en Diesel bil, jeg går ikke ind for at vi skal tvinge alle folk med alle midler. Der er alligevel ikke nok elbiler at at vi alle kunne få en på nuværende tidspunkt.
#71>>Den med center konsollen, skal nok komme til andre biler også. Det er en tendens på bil markedet at der skal kæmpe skærme i dem. Jeg har selv prøvekørt polestar, men trods mine beskedne 175 cm og relativt korte ben, så følte jeg mig klemt bag rattet og kunne ikke trække høje ben forbi rattet.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk 72#
En lille opfølgning.
Nu er det jo blevet en smule varmere i vejret og det jeg ser er at effektiviteten blot bliver højere.
Hermed et udtræk over de sidste 30 dage:
https://imgur.com[...]
Det undre mig lidt at du ligger så højt i forbrug.
Jeg kan se at der var blevet lavet en test med 2x TMYP med hhv. 19" Gemini og 21" Uberturbine fælge.
Forskellen var her et forbrug på ca. 10% højere med de store fælge v. omkring 110km/t
-- IDGAF! 306.000 for en pre-konfigureret M3.
Spændende. -- Venter med at købe en på brugt loppemarked til en plovmand. -- although the world may be round, we still trapped in the square --
Sidst redigeret 29-07-2023 11:43 #76, lyder lidt dyrt når de kan lave en på 45 sekunder på deres nye Tesla Shanghai GigaLab fabrik.
https://carbuzz.com[...] -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x jeg regner med de sænker priserne igen! på den model 3 de sælger nu, der kommer en facelift i 2024, og de har rigtig mange på lager af den nuværende model 3 på lager.. -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 29-07-2023 14:31 Når vi rammer 700-800 km per ladning, så vil jeg overveje det.
Mercedes skulle komme med en Tesla 3 konkurrent, men regner med at det bliver de sædvandlige 400-500 km med longrange modellen.
Håber snart der sker nogle store fremskridt mht. batterierne, ellers er der mange som aldrig gider skifte til el.
På vej på ferie i år, så jeg flere elbiler i vejkanten efter kø. Lur mig om ikke de løb tør for batteri mens der var kø :P Virker generelt som et mareridt at køre langt i en elbil. -- 7800X3D, RTX 4080, 34" 3440x1440 QD-OLED #79 - Hvorfor skulle løbe tør for strøm i en kø? -- Så du køber bil for den ene gang om året, du kører sydpå? :D
-- Toyota udvikler fremtidens batterier med rækkevidde på over 1.000 km.
https://www.toyota.dk[...] -- Ryzen 5700x | 16 GB RAM 3400 MHz
ASUS STRIX B550-F | 2xPNY 480 GB SSD | Kingston NV2 NVMe - 1TB
ASRock Rx 6800 XT 16 GB | NZXT C850 | Corsair H115i #82 Ja Toyota snakker en del, de siger også at brint er fremtiden og ikke el.
Lad os se nogle beviser fremfor snak. Toyota er ikke ligefrem i front når vi snakker el, så skulle da være sjovt hvis de kom med noget så banebrydende inden 2030. -- 7800X3D, RTX 4080, 34" 3440x1440 QD-OLED #83 de kommer med LFP batterier 2026 i BZ4X først, det da et batteri folk kender nu og virker da godt -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #79 Nu har jeg lige kørt Tyskland tyndt og gjorde det også sidste år - der holdt ikke en eneste elbil i vejkanten.
Der holdt et par ældre fossil-biler, men bestemt ikke i en størrelse, hvor jeg tænker det skulle gøres til et problem.
Det er bestemt ikke er mareridt. Jeg har ikke holdt i kø en eneste gang ved ladning, og Teslas ladenetværk har fungeret til UG på vores Ford - men, men, men - hvis man har valgt at se begrænsningerne, så er det selvfølgelig svært at se mulighederne.
Børnene har ligeledes nydt godt af ladepauserne, og det gør chaufføren (mig) også. -- Måske der kommer udskiftelige batterier på et tidspunkt, så man bare drejer ind på en servicestation (tankstation?) og får byttet batteri ligeså hurtigt som det tager at fylde benzin på. Så har man også et batteri der er testet før det bliver puttet i bilen, mindre risiko for at det går i brand. -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x #79
Nu bruger en el bil jo næsten ingen strøm når den holde stille. Ud over klimaanlæget så det er nok ikke på grund de er kørt tom (men det kan jo være du har ret) så en video for nyligt om 2 der kørte fra Viborg til sydtyskland 1245 km den ene brugte 45 min på opladning på hele turen. Den anden brugte Ca. 1 1/2 time. Nu ved jeg ikke hvordan du kører men jeg vil gerne lige holde en pause når jeg har kørt en 2 -3 timer. -- #79
Har aldrig set det du beskriver.
Vi har kørt langt i Tyskland Østrig og Frankrig.
Det fungerer supergodt med tesla.
Vi nyder vores køretur meget mere end da vi kørte benzin. -- #86 nej det kommer ikke, de arbejder mere på at bygge batterier som er en del af konstruktionen af bilen, fordi det gør bilen billigere og mere let og mere stærk, men det kræver de vælger nogen batterier der kan holde i mange år uden fejl, ellers bliver det meget dyrt at skifte batteriet ved fejl på det.. -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #89, Chancen er der nu alligevel, at fabrikanterne bliver tvunget til det, ligesom med udskiftelige batterier til mobil telefoner der lige har været oppe -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x #90 biler går ikke ind under mobiler -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #90 huh? -- 10900k, strix z490-gw, tuf3080s, 32gb lpx3200, 1tb sn750, rm750i
d15s, lian li pc-a10 alu, aoc cu34g2x Manglede da også bare.
De Teslaer er godt nok også noget billigt noget.
Kører også selv firmabil og kunne aldrig drømme om at vælge en Tesla eller for den sags skyld nogen anden el-bil. Det er simpelthen for besværligt i forhold til blot at have en brændstof-kort som kan bruges på mange hundrede tankstationer landet over. -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. #77
Der ruller en ny en ud over linjen hver 45 sekund, det tager ikke kun 45 sekunder at lave en. Nyheden er forkert oversat. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#94 jeg ved det godt, men det bliver en fiasko ligesom med RENAULTs forsøg, det ikke et system som nogen andre vil med på, så derfor bliver det monopol lade station, og bare se hvad det koster for at leje et batteri ved NIO 1300 kr pr md er sgu ret dyrt, plus bilen koster stadig fra 400.000kr -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #96 siger man ikke levetid på en 7-9 år eller 160.000 km på batterierne, samt koster et nyt mlm 100.000 - 130.000. Så lejeprisen svarer til levetiden, så det går ca lige op. Det er også en af grundene til at brugtprisen burde være lavere på elbilerne da man ved der venter et nyt batteri inden for "kort" tid. -- #97 det derfor jeg ikke køber en elbil med Kobolt batterier, jeg holder mig til LFP batterier eller andre nye og bedre batterier -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #97 Det er der sikkert nogen der siger, og så er der nogen der siger batteriet holder længere end selve bilen.
Det er helt fint med mig, hvis alle kan blive enige om at afskrive batteriet over 9 år eller 160.000km. Jeg køber i hvert fald meget gerne en 5 år gammel elbil med "det ene ben i graven" og en dertil passende pris :-) -- #93 - Hvis du kører mere end 400-500 km om dagen, så er jeg fuldstændig enig. Så skulle jeg heller aldrig have min Tesla. Men alle andre tidspunkter, så ville jeg til gengæld have min Tesla. Jeg starter på fuld opladning hver dag.
Det tiltrækker mig en del, at jeg ikke skal stå ved de tankstationer flere gange om måneden, som jeg gjorde førhen med min Seat Ibiza. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #97: Hvem siger det?
Der kører masser af model 3 rundt fra 2019 der har tabt 5% kapacitet, så det virker voldsomt hvis de taber 95% de næste 4 år.
Tesla garanterer minimum 70% kapacitet på mit batteri efter 8 år/192.000 km, det ville være økonomisk selvmord for tesla hvis din påstand var rigtig. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #101
Og Tesla er ikke de eneste. Selv min kineser elbil har 8 år, eller 200k KM med minimum 70% kapacitet. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#101 Ja skrev forkert garanti og kapasittet er selvf ikke det samme som levetid, du kan sikkert have det siddende til du kan køre 5 km på en opladning.
toyota springer lidt i listen nederst :-)
https://mobilsiden.dk[...] -- Sidst redigeret 31-07-2023 09:23 Der har meget længe været tesla model s med ekstremt høje km tal til salg i tyskland:
https://suchen.mobile.de[...]
Den højeste jeg lige kan se hurtigt lige nu er på ca 665.000 km... hvilket virker helt bims, men jeg kiggede på det for 2-3 år síden der fandt jeg en del med 300.000-500.000 km på klokken.
Så de kan godt, men det er ikke en garanti for at din gør det. Og man kan ikke nemt se om de har fået skiftet batteri af flere omgange. Ham med de 665k km har fået det, men indtrykket er at de kan godt køre pænt længe hvis man virkeligt vil det.
Generelt er min bekymring omkring elbiler faktisk mere alle computer elementerne, som udgår af produktion og derefter kan blive et mareridt at få fat i.
Batterierne er kendt konstruktion og der findes små virksomheder rundt om i europa som påtager sig at refurbe bilbatterier. Det er jo generelt ikke sværere end at finde de dårlige celler og skifte dem ud.
Jeg har indtil nu og nok lidt længere anset det at købe elbil, som at købe en highend gamer pc, den kommer til at falde pænt i pris, og de nye modeller kan noget nyt og markant bedre. Mistænker at der går 5 måske 10 år inden markedet/teknologien faktisk stabilisere sig for alvor. -- #104 ja på meget kort tid, men efter 8 år begynder det at se skidt ud på batterier med kobolt, så drop de test med 500.000km på 5-6 år, det ingen ting, det kan andre biler også.. https://finans.dk[...] -- Intel 13700k Noctua D15s + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air --
Sidst redigeret 31-07-2023 09:41 #100
Ja, det kommer selvfølgelig an på hvordan man ser på det. Jeg vasker min bil når jeg tanker den alligevel. Så skulle ned på tanken alligevel.
Min næste firmabil bliver en elbil, grundet politikken i firmaet. Men det bliver godt nok ikke en Tesla, ved mindre at de meget mod forventning opper deres kvalitet. -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. #106 - Det er jo smag og behag hvilke biler man er til. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #106 Har du prøvet de nyere Teslaer? Jeg sad i to forskellige i sidste uge, en fra 2020 og en fra 2023 og synes der var meget stor forskel i paneler og generel kvalitet. Så jeg vil høre om du måske kun har set de gamle? Jeg går nemlig og overvejer en Tesla, men vil ikke risikere at få en der bare er dårlig kvalitet :D -- hvis de forsætter sådan kommer der er tesla til under 300k til næste år.
Til gengæld så har dem der har købt en model y til listepris indtil sommerferien så lige tabt 40k extra på en bil der kun er en 5-7 måneder gammel.
Mens dem der købte een bil lige inden nytår og købte ud fra lagerlisten og sked lidt på om bilen skulle være hvid eller hvid de missede lige kuglen.
Det kan godt være at de andre ELbils fabrikanter de er lidt trætte af det. -- #110 I det mindste købte man ikke en Hongqi EH9S, hvor den så valgt noget der minder om 400.000 3 dage efter.
Den må godt nok være bitter. -- #111 Firmaet betalte så differencen tilbage til dem som havde købt ;) -- It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck Der var Model Y lagerbiler til samme priserne frem til nytår og nogle dage efter, hvorefter de så blev sat op frem til nu.
Der var lagerbiler i alle farver og stortset alle kombinationer af udstyr, så man skulle være debil for at bestille til den gamle listepris :-)
Hvis der alligevel skulle være nogle der har bestilt til den gamle liste pris efter nytår, så vil de ligesom sidste år være omfattet af regle omkring online salg, og vil således kunne få differencen refunderet eller leverer bilen tilbage. -- Gigabyte 4090 AORUS MASTER, Gigabyte X570 AORUS MASTER, 5900X, 32GB Ram, Corsair HX850, 4TB SSD, 2x10TB WD HDs, Fractal Design Define 7 - lydløs :-) --
Sidst redigeret 17-01-2024 13:53 #113 Der var vel også flere farver end hvid, præcis som der er i dag. Mine forældre fik da snuppet en rød Y LR på lager i december. -- #112 Jamen der gik den historie så i vasken :D
Det anede jeg ikke, men god stil.
-- #110 De kunder som havde købt sådan en Hongqi EH9S inden prisnedsættelsen fik jo refunderet det fulde nedsatte beløb:)
Min ven var inde og så på en Model Y LR i starten af dec. til 384.000kr eller noget.
Han blev så ringet op 14 dage senere om han stadig var interesseret for de havde et tilbud til ham:
Samme pris bare valgfri farve, større fælge og træk, samme pris. -- Sidst redigeret 17-01-2024 16:30 Lidt sjovt, for reelt er det en prisstigning, da Tesla jo har spyttet lagermodeller ud de sidste mange måneder. Så den vi endte med at købe er steget fra 396k til 403k. -- Sjov folk er så vilde med tesla, det den mest tilbagekaldt mærke på markede
-- Her på "min" vej, er der nu kommet 12 nye elstationer, og det er ca. 30% Teslaer over døgnet ( uden lige at ha talt dem kontinuerligt.
Har ikke fulgt helt med, men nye batterier, sku jo være på vej, hvilket de store kinesiske fabrikker, der både kører, samt er på vej, så må tage stilling til, da de nye batterier nok nedjusterer de nuværende en hel del af forskellige grunde..
Og ifald disse nye batt. bliver taget op af andre end Kina, kan/vil det ku skabe en endnu større handels krig/konkurrence på verdensplan - evt. som del af øvrige ting ('en stor købmandsforretning) :) Men igen lidt ude i fremtiden.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... tesla er bare blevet til den nye danske golf, der er masser af ting som tesla gør godt og andre ting hvor man tænker på om der er nogen der har fået for meget farsbrød med dinglebær til aftensmaden.
og batterierne, man kan altid vente på det næste batteri der kommer som der er vildere, bedre og alt muligt andet.
på bare 2 år der er der kommet 3 versioner af LFP batteriet.
Først den fra CATL som var fin nok til det den skulle, uden at virke overbevisende på energitætheden og på hurtig ladning, hvor at de 170kw kun var i et meget smalt område i ladekurven..
Kontra de batterier der kom fra BYD (blade batterierne) hvor at vi stadig må nøjes med 170kw, men er er en langt bedre ladekurve, hvor at den kan lade eller mindre max fra 10% til ca 50%
Og nu kommer CATL så igen med der "Golden" som skulle være på højde med NMC kemi'en og love guld og grønne skove med mindst dobbelt så lang tid holdbarhed som NMC, hvor der i krogene af batteri verden allerede er sket mere udvikling, enten med silicon anoder, cathoner, et snert af cobolt i LFP batteriet til at gøre det tosset i koldt vejr.. -- #122 - kan forstå, at du ikke har hørt om de nye incomming batterier, der består af andre stoffer end de nuværende? Eller tager jeg fejl? -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #122 Silicon = silicium og så hedder det anode (+) og katode (-).
Jeg er så træt af Danglish, særligt når det bruges misvisende.. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO #120 Nu er det, at et bilmærke tilbagekalder biler jo ikke ligefrem ensbetydende med, at de har flest fejl. I en lang periode har Toyota for eksempel været det mærke, der lå i top på det punkt, og de biler er klippestabile. Det handler simpelthen om, at man tager fejlene i opløbet, fremfor at vente til bilerne alligevel skal ind til service. Mange fabrikanter synes, at det er pinligt at tilbagekalde biler, og derfor laves der i stedet servicebulletiner, der skal udføres, når bilen alligevel er inde til service, og på den måder holdet man det lidt hemmeligt, at bilmodellen har en fejl. -- #118: Det er kun de 12 års garanti mod gennemtæring indefra "som følge af materialefejl eller fejl i udførelsen". Den er
lidt tynd i forvejen... Fornuftigt beskrevet/diskuteret her http://www.teslaforum.dk[...]
Jeg har fået min dinitrolbehandlet. Jeg var/er nok mere bekymret for om de nu
også fik samlet alting rigtigt igen, for det er klart at problemer
forårsaget af behandlingen ikke er garantidækket.
#120 Det diverse useriøse medier kalder tilbagekaldelser er over the air software
opdateringer. Fx den ret omtalte "fejl" hvor "alle teslaer i usa
skulle tilbagekaldes" for nyligt, var et krav fra de amerikanske
myndigheder om mere nagging og konsekvens hvis man kører uopmærksomt i
autopilot mode. Og den ændring rullede i øvrigt bare ud sammen med
resten af den store december opdatering.
-- #126
Det er da stadig en tilbagekaldelse når en myndighed smider et krav om det, at det så kan fikses over OTA er jo ikke relevant. Min bil får også opdateringer OTA, men det er jo ikke på grund af tilbagekaldelser af bilen. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
avv avv det var ikke så godt
https://www.nettavisen.no[...] -- asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18
1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
#128/129 Vi håber da ikke de begynder at regne på børnearbejde, miljøskade, underbetaling, arbejdsmiljø, forurening ved transport, ligegyldighed, farvning af tøj osv med alt det lort der bliver sejlet til europa fra østen, pga lillemor skal have lort fra zalando og bootz konstant og mener hun er en øko grøn borger pga hun køber en 0% co2 papkasse og donere sit gamle lort til genbrugsbutikken.... Vi skal videre :-) -- #123
#124
Beklager, jeg er storke ordblind, så der går lidt tabt undervejs. Jo mere jeg skriver jo mere ødelagt bliver det hele, så jeg forsøger at fatte mig i korthed.
Jeg synes selv at jeg er rimelig inde i de forskellige batteri teknologier, med hvad der er godt og skidt. men elsker at lære nyt/mere --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|