Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Reklamation - Brugt bilAf Ultra Supporter FlyingHippo | 28-03-2023 19:52 | 1877 visninger | 15 svar, hop til seneste
Min far købte sidste efterår en Volvo V90, en bil han har savlet over længe.
Efter et par måneder virkede baglyset ikke i den ene side.
Baglygten blev skiftet på garantien
En måned efter var den gal igen.
Ny baglygte på garantien.
Et par måneder senere; bagklappen begydnte at åbne af sig selv når bilen holdt parkeret.
Ny styreboks på garantien.
Sidste uge; blinklys virker ikke og vinduesviskerne kører konstant på max.
Ny styreboks igen.
Det har altså ikke kostet min far noget, bortset fra tid på at køre til og fra værkstedet.
Men nu er de 6 måneders garanti ved at være ovre. Så er vi ovre i reklamationsret i stedet...
Med alle de forskellige, elektriske fejl, vil jeg vove at påstå ,at det er en ledning, der kortslutter et sted, og ikke en styreboks eller baglygte, der er problemet. Men jeg er ikke mekaniker. Jeg tænker bare at så mange forskellige elektriske fejl, må have en "common denominator".
Normalt, når man får noget repareret på garantien, har man så 6 nye måneder på dén del.
Men hvis alle fejlene skyldes, en fælles ting, som ikke er udbedret endnu, og som man som lægmand ikke kan påvise. Hvordan står man så? --
var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()}
Kør den til et FDM testcenter og få den gennemgået for fejl - som så bringes videre til forhandleren så de kan udbedre en gang for alle.
Normalt mener jeg det hedder 1 års garanti på reparationer, hvis jeg ikke tager helt fejl... --
Der er stor forskel på hvordan reklamation og garanti er på køb af brugt bil.
Du kan se de forskellige frister på hjemmesiden her;
https://www.forbrug.dk[...] -- // AlphaJay
Vedrørende reklamationsret, så er formodningsreglen ændret fra 6 til 12 måneder.
Så de første 12 måneder formodes det fejlen fandtes allerede fra start, med mindre forhandleren kan modbevise det. -- Som #3 nævner er formodningsreglen udvidet. Men det lyder sgu lidt som en mandagsmodel fatter har købt sig. Det er fandme også en dyr slæde, så det er bekymrende den er i så elendig forfatning.
Det lyder som om der er noget helt galt med elektronikken og der er noget stort der skal skiftes ud. Men det lader til forhandleren ikke har i sinde at smide de penge efter den rigtige løsning. For mig virker det som om forhandleren har tænkt sig at blive ved med lappeløsninger, med det håb at det liiige holder længe nok til det bliver din fars problem.
Alternativt kan du prøve at forklare problemet til Volvo direkte.
Det er jo en af Volvos topmodeller og jeg tænker de meget gerne vil have glade kunder. Det er jo stadig deres produkt din far har købt og ikke forhandlerens. Så Volvo har også en interesse i at deres, efter min mening, meget dyre bil, yder som den skal. Det kan sgu koste dem mange penge, hvis V90'ere rygtes at være biler med skod-elektronik á la Peugeot. Undskyld Peugeot fans, taler af egen erfaring og ikke generelt. -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 Jeg siger også, hvis ikke han allerede er medlem af FDM, det behøver man ikke at være men man får noget rabat hvis man er, kontakt FDM og få den eftertjekket. Du får en oversigt over alle de ting som ikke er i orden, det kan man så tage med til forhandler, når forhandler så har "fixet" den kigger FDM på den igen og hvis det stadig ikke virker, så tager de diskussionen med forhandler indtil det er i orden. Mine forældre gjorde det med en mondeo og det sparede dem mere end 7k i reperationer.
https://fdm.dk[...] -- i7- 9900K | Asus Z390 Prime | RX 6900 XT | 32gb G-skill Trident Z ram | 500gb Samsung 960 EVO | 1 TB Kingston NVME | EVGA G6 1000 Watt | Be-Quite 802 Takker for input, jeg vil bringe det videre for fatter :)
#4
"Men det lader til forhandleren ikke har i sinde at smide de penge efter den rigtige løsning."
Forhandleren har kastet en del penge efter den
Har ikke de exacte priser, men en baglygte koster ca 500 eur på ebay.de
Dem har de skiftet 2 af.
Styreboks koster mellem 100 og 1000 eur, alt efter hvilken en det er.
Men det er lidt skræmmende, at det er samme forhandler, som ikke kunne finde ud af at fikse hans forrige V70'er.
Den havde en 5 cylindret motor, men når den skulle lave en overhaling f.eks. døde den fuldstændigt, og kørte kun på 4. Der skiftede de styreboksen 3 gange før de gav op. Og han valgte at leve med det.
3 år efter da han solgte den, skiftede han luftfilteret. Og så kørte den som en drøm...
-- var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()} #6 - Jeg tror ikke forhandleren har repareret den for egen regning.
Jeg gætter på bilen ikke er ret gammel og stadig er dækket af fabriksgaranti. Så alle reparationer som forhandleren udfører, bliver dækket af Volvo alligevel. Din far bruger reklamationsret. Forhander bruger fabriksgaranti. Hvis den stadig er dækket naturligvis.
Det kan sagtens være at forhandler fejlmelder bilen til Volvo og Volvo fortæller forhandleren hvad der skal gøres, samt sender reservedelene til forhandleren. Det er blevet lidt Apple agtigt med mange ting i dag. Producenten dikterer ALT. Man har så lidt ejerskab over egne produkter at man føler man kun lejer det man har købt.
Min kollega har haft sin Mercedes til reparation af flere omgange hos forhandler pga batteriet. Forhandler kunne ikke gøre en skid, alt skulle foregå gennem Mercedes. Men eftersom han bruge reklamationsret, går han til forhandler som går til Mercedes, som går til forhandler. Besværligt, men nødvendigt. Jeg tænker det er lidt det samme her.
Læste lige det sidste du skrev med hans tidligere Volvo. Hvis jeg havde haft den oplevelse med en så dyr bil af samme mærke, havde jeg næppe købt det mærke igen. Sjovt nok står han nu i en lignende situation, med en bil der sikkert har været endnu dyrere, men også skal til reparation igen og igen. Det ville jeg ikke kunne leve med. Men når han vælger at leve med en bil der har nævnte begrænsning, er han også en tålmodig herre. Det ville jeg ikke være tilfreds med. Det har jeg simpelthen ikke råd til xD -- Handels stats: Samme bruger i 20 år. B/W liste score: +41/-0.
Stats sidst opdateret d. 27/03-2023 --
Sidst redigeret 28-03-2023 21:24 Husk, at du (som udgangspunkt) også har ret til at ophæve handlen efter man har forsøgt at udbedre samme type fejl 2-3 gange (tommelfingerregel):
https://taenk.dk[...] -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 28-03-2023 21:41 #8
Men "samme type fejl", hvad er det?
Teknisk set er det jo forskellige ting, der er blevet repareret hver gang?
Medmindre man kan slå dem alle ind under "ledningsnettet"? -- var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()} #9 Jeg ville nok ringe til Forbrugerrådet og forhøre mig:
Rådgivning
For medlemmer:
7741 7777
Man-fredag 9-15
For alle: 7741 7741
Man-fredag 9-11
https://taenk.dk[...]
Din sag er nok "krydderbolle", fordi de ikke har været gode nok til at lokalisere fejlen, som I virkeligheden lyder til at stamme fra samme fejl. At det er samme fejl, er dog kun jeres egen påstand, hvorfor det nok er relevant at få det bekræftet fra en uafhængig fagmand, formodentligt via gennemgang af bilen hos FDM eller en anden mekaniker. Men prøv at hør Forbrugerrådet ad. -- Nuff' said: http://xkcd.com[...] Hvis du mangler Dropbox, kan du bruge mit link = 500 MB ekstra data hver :) https://bit.ly[...]
--
Sidst redigeret 29-03-2023 11:08 #10
takker. Det er givet videre -- var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()} Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt forhandler/værksted er autoriseret Volvo, eller om det er en uafhængig forhandler med værksted tilknyttet, men som en anden var inde på tidligere, så er det desværre sådan i dag, at man på mærkeværkstederne er bundet op at følge den guidede fejlfinding, som er udstedt af producenten, hvis man gerne vil have, at bilen bliver lavet inden for garanti og kulance-dækning, og det gør desværre også, at man nogle gange vil opleve at de folk der går på værkstedet og faktisk skruer på bilerne, de bruger ikke deres egen fornuft, men læner sig 100 % op af diagnosetesteren, dens fejlfindingsprocedurer og mærkets retningslinjer.
Har oplevet det på egen krop, hvor jeg var hos et autoriseret værksted. Kundens bil lavede nogle mærkelige fejl og udsættere fra tid til anden, hvor bilen nærmest bare tabte pusten totalt, og den begyndte at gå dårligt lige pludselig, både i tomgang og med belastning.
Mekanikeren brugte den guidede fejlfinding, og kom frem til, gennem denne, at fejlen lå i turbopakken, så denne skulle udskiftes (reservedel til 30-40k). Kunden siger OK, turboerne bliver skiftet og bilen kører i ca. 2 dage, så kommer den retur med samme fejl.
Guidet fejlfinding igen; defekte dyser eller dårlige ledninger til samme.
Her vælges så at lave ledninger til dyserne.
Bilen kører i en time, samme fejl.
Guidet fejlfinding samt dialog med mærkets tekniske afdeling; motor er defekt, der skal ny blok i bilen.
Her bliver bilen så afleveret til mig for videre arbejde.
Motoren bliver udskiftet, bilen startet op, og så kører den som den skal.
1½ måned efter er den tilbage, samme fejl, motor reklameres over for mærket, som godkender udskiftning på deres regning, da der må være en fejl på den nye maskine. Motoren bliver byttet igen, og bilen kører i et par dage, så begynder vi at se samme fejl igen.
Jeg ender med at diagnosticere på bilen uden tester, og kommer frem til, at fejlen ligger i dyserne, da det er eneste komponent som kan give mig den fejl vi oplever på bilen. Får at vide af kunderådgiver, at det kan det ikke være, da der er lavet ledninger til dyserne og de har været ude til kontrol, og de var ok, og alt andet var også blevet diagnosticeret.
Jeg ender med at finde et ledningsdiagram, måle ledninger ud til dyserne, og SÅ hente en tester og gå ind og kigge på de reelle måleværdier, konstaterer at tre af dyserne kompenserer FULDSTÆNDIG vanvittigt, og beviser med et simpelt multimeter, at på tre ud af fem dyser, sjovt nok de tre der lavede den ekstreme kompensering, var der blevet byttet rundt på plus og minus på ledningerne.
Når det så er sagt, så er det på moderne biler pisse svært at pege på, at ET komponent er skyld i, at mange andre fejler. Der nævnes ikke noget om, hvorvidt det er samme baglygte som fejler, men i og med at lygter, elektrisk bagklap og vinduesviskere, alle er komponenter der har noget at gøre med BCM-modulet (Body Control Module) eller hvad Volvo vælger at kalde lige netop deres modul for, som har ansvar for disse ting, eller hvor BCM-modulet ligesom er den overordnede styreenhed, så lyder det til, at de efterhånden har sporet sig ind på fejlen.
Der er så mange styreenheder i bilerne i dag, og de er alle forbundet på nogle forskruede måder, og fejlen kan i mange tilfælde skyldes at selve softwaren som ligger i modulet/styreenheden bliver korrupt, og dette kan bl.a. ske pga. underspænding.
Flere og flere biler i dag har jo nogle ret så omfattende procedurer for at foretage noget så simpelt som et batteriskift, fordi med alle de forskellige styrebokse og datanetværk som er i bilerne i dag, skal man typisk være sikker på at bilen er gået helt i dvale, før man frakobler batteriet. Dette har blandt andet vist sig, at have være et kæmpe problem på de franske biler, hvor det netop har vist sig at hvis man bare piller batteriet fra, så er der stor sandsynlighed for at en eller flere styrebokse bliver defekte efterfølgende.
Så hvis en styreboks kan gå i stykker, bare fordi man fjerner batteriet og ikke følger den meget specifikke procedure (noget med at alle vinduer skal åbnes, alle døre skal lukkes, bilen slukkes, nøglen tages ud, bilen skal stå mindst 10 minutter uden at der røres ved den, og SÅ må man fjerne stel-forbindelsen), hvad kan et batteri der er lige på grænsen af at være defekt pga. slidtage, så ikke forårsage af fejl, hver gang bilen startes og batterispændingen dykker til under 10 volt? -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU #13
Tak for svaret :-)
Det er en autoriseret Volvo forhandler.
Det er samme baglygte der er skfitet 2 gange.
Min tanke er også at de slavisk går efter hvad computeren siger til dem.
Jeg har set en del videoer med "DiagnoseDan" ( https://www.youtube.com[...]
Det er skræmmende hvor meget der af og til skal til for at fejlsøge på moderne biler.
-- var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()} Husk at få nul-fakturaer på ALT og dokumenter kommunikation, så står du bedre hvis I ikke kan få løst udfordringen uden rettens hjælp... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Profession keyboardkriger, tidligere bare kriger ;)
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|