Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Omkostning ved at have en Tesla 3Af Ny på siden torbenan | 25-02-2023 10:34 | 7064 visninger | 61 svar, hop til seneste
Jeg er godt nok fristet af en Tesla 3 Long Range efter den seneste prisreduktion. Inden jeg går videre og kigger nærmere på den, håber jeg at en Tesla ejer give lidt indikationer af driftsomkostningerne. Så hvis i kan give lidt indikationer på nedenstående omkostninger. Det behøver ikke være præcist - bare niveauet.
Årlig grøn ejerafgift
Service priser og hvor tit skal den til service
Er det dyrere eller billigere at forsikre en Tesla end en benzindrevet bil
Kan man "bare" få sat en ladestander op i carporten eller er det noget man skal ansøge om? Hvad koster det?
Hos Andel Engeri er koster en kw/t ofte under en kr. Kan jeg regne med at oplade til en pris eller er der noget jeg overser?
Afskrivningerne tør jeg slet ikke gætte på - de er fuldstændig afhængige af prisudviklingen
Er der andre opkostninger, der overser? Jeg regner med at den skal køre 12-14.000 km pr. år --
Sidst redigeret 25-02-2023 10:36
Jeg har haft en Tesla 3 SR i 110 måneder nu.
Grøn ejerafgift er på min 370 kr pr halvår
Der er intet krav til service på Tesla. I forhold til hvad jeg har læst, så skal bremser og luftfilter kigges på en gang i mellem.
Det må du tage med dit forsikringsselskab. Jeg har fået tilbud på alt fra 7 til 14.000
Du kan godt få sat ladestander op. Der skal ikke søges tilladelse. Det koster ca. 10.000 kr inkl installation.
Den pris du kan se i forskellige apps, er som regel spotprisen. Nogle apps har også transport med. Det du skal betale udover er evt tillæg i din elaftale. Jeg har vindstød og betaler ikke tillæg til prisen.
Jeg har kørt ca. 18.000 km og har ikke haft udgifter udover el og nogle bedre stænkknapper. -- #1 ikke helt korrekt min tesla perfomance der skal skifts kølevand på batterierne og overholder du ikke service kan du kysse farvel til garantien.
Det man kan sige med tesla er jo at det er en fucking plastik bil , aldrig har jeg ejet noget så ringe. Har fået nye forlygter og rat , samt nakkestøtter.
Og du har næppe haft en Tesla Model 3 i 110 Måneder ;-) -- Sidst redigeret 25-02-2023 11:11 Der må også påregnes øget udgifter til dæk. Jeg skal skifte sommerhjul nu efter to sæsoner pga skæv sporing. Har renset bremser og skiftet kabinefilter. Bliver 3 år til sommer. Største omkostning er el og forsikring. -- En ting er sikkert , en elbil er billigere i service end en brændstofdrevet bil , med mindre man selv laver sine service..
Jeg har en Polo GTI ud over teslaen , og ja poloen koster mere i service hvis man fik dem lavet. Jeg laver alle service selv så for mig er service og reperations opkostningerne altid kun reservedelene, så køber ikke bil efter hvad der er billigt i service.
Og faktisk kræver Teslen mere vedligehold med hentil til bremserne da de jo ikke bliver brugt ret meget på grund af den motor bremser , specielt de bagerste bremser bliver hurtigt trætte. "Måske fordi konen køre i teslaen" -- Min Model 3 Performance fra 2020 har ramt 105.000 km...
Jeg har haft følgende udgifter:
2 x viskerblade á 280 kr.
2 x bremserens service á 870 kr. hos Tesla
2 x udskiftning af kabinefilter á 240 kr. hos Tesla
Garanti ting Tesla har udbedret:
Nye baglygter pga. fugt i dem
Rettelse af glastag da den blev leveret
Den har for 2 uger siden fået en komplet gennemgang, og den står som ny, inde og ude.
Batteriet har mistet under 5% kapacitet og det var primært det første år.
Der er ikke tegn på slidtage på interiør og bilen har beskyttelsesfolie på front og sider.
#2 Hvad er det for en service du taler om??? :D -- #2
Tastefejl. Det er 10 måneder jeg har haft den.
På mn SR er der ikke så vidt jeg kan læse krav om service.
https://www.tesla.com[...]
Jeg læser det som anbefaling, men ikke noget der går ud over din garanti, som den gør ved så mange andre mærker. -- #5
Hvor meget påvirker de 5% batteri tab (ca) dit daglig forbrug? Altså kan det mærkes, både på papir og på hvornår du skal lade? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvis man medregner det service efter 10 år hvor batteriet skal skiftes tænker jeg næppe det er så meget billigere i totalt service konta benzin bil -- #8
Hvorfor tror du batteriet skal skiftes efter 10 år?
https://evcharging.enelx.com[...]
Der er flere artikler på nettet, hvor de ikke mener der burde være problemer før efter 500.000 miles.
Tænker bilen er rustet op inden jeg når så mange kilometer.
Som med en fossilbil, hvor motoren kan stå af, så kan batteriet selvfølgelig også stå af.
-- Batteriet skal ikke skiftes efter 10 år. Det kan holde ca 20 år ved et normalt forbrug. -- #10
Hvilke data/test skulle bakke den påstand op? -- Jeg har læst at Telsa batterier skal udskiftes ved 10000 km eller efter 6 måneder. Kilden må du selv finde, jeg vil ikke gøre dit arbejde for dig! -- #12 Det var dog sølle. Du har læst forkert. Det er dækkene der skal drejes rundt hver 6 måned/10.000 km "Rotate tires every 6,250 miles (10,000 km) or if tread depth difference is 2/32 in (1.5 mm) or greater, whichever comes first"
Jeg har mine kilde på plads ;)
https://www.tesla.com[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #11 Ifølge tesla skal batteriet skiftes når det når 70%.
Batteriet mister 1-2% årligt. Så Det tager en del mere end 10 år. -- mht dækslidtage, så har jeg lige talt med en model 3 rwd ejer. 52k på tælleren med de originale dæk.
Ved godt at dæk bliver slidt alt efter kørselsmåde, men 52 k og der var stadig mønster nok til 10k mere iflg min lille vurdering,, det er da flot i min optik.
vedkomne havde dog for højt dæktryk da slidtagen var mest på midten. (kender ikke bar/psi trykket)
Nb. tjekkede lige med mit eget forsikringsselsskab (alka). en LR med ca 17k om året og med glas skal koste ca 8,5. kan ikke huske selvrisikoen, muligvis 4k.
--
--
Sidst redigeret 25-02-2023 19:56 #5 en 3 år gammel slæde står ikke som ny , og dit batteri er lang fra nyt ;-) -- Det værste ved Tesla er at den opgivet rækkevidde kan man ikke bruge til noget som helst , om Vinteren ved bare plus 2 grader kan min maks køre 230km så er den helt død med 5% tilbage . Så hvis man tror fordi de opgiver en tesla til 5-600km så kan man godt skyde en hvid pil efter de tal. -- #14 Ikke korrekt , du kan jo ikke sige et batteri mister 1-2% om året , det hele afhænger af kørselsmønsker og lademønster så få lige dine facts på plads...
Min kammarat har en 7 år gammel model S hvor han fik nyt batteri på så det hele afhænger af mange ting.
-- #18 model S.. nu snakker jeg om model 3..
Der er så mange yt videoer som viser at de kun mister 1-2% om året.. Jeg ved ikke mht til din vens 7 år gamle model S som har et ældre batteri.. Den er jo fra 2015 og der er sket meget med deres batterier siden da:D
Og #17.. så køb en skoda elbil og så kører den jo kun 50% af rækkevidden.
Nej jeg har ikke en el bil endnu.. Overvejer en Tesla næste gang fordi de er så langt foran alle andre el biler. -- Sidst redigeret 25-02-2023 23:06 Min LR har rundet 30.000 km på knap 3 år på de samme dæk.
Har tabt omkring 5,5% (ifølge teslamate)
Jeg kan godt køre længere end WLTP hvis det er sommer og jeg ikke har travlt.
Kører jeg motorvej om vinteren kommer jeg ikke i nærheden af WLTP, nej.
Husk at ejerafgifterne stiger en del de kommende år - men det gælder selvfølgelig alle biler.
Jeg giver godt 7000 kroner for forsikring hos FDM (Tryg).
Gav omkring 6000 kroner for lader, kabler, dækbånd, kabelbakker osv. da jeg selv trak kabler/satte laderen op og havde en elektrikerkollega der klarede tilslutningen.
Da jeg ikke kører særlig meget har jeg købt nye filtre samt fået lavet en bremserens hos Tesla (ved ikke hvor #5 får priserne fra, det må være uden moms). Ud over de sædvanlige viskerblade, sprinklervæske og bilvaske..
Ud over det skal du, hvis du ikke køber en model hvor det følger med, have købt SD-kort/USB til sentry.
edit: får pt. 1,01 kr per kWh refunderet via Ampera, hvis du kan få dette skal du huske at trække det fra elprisen. Bruger omkring 200 Wh/km: https://i.imgur.com[...]
#10: Eftersom Tesla garanterer 70% kapacitet i 8 år så må man formode at laaaangt de fleste batteripakker taber mindre en 30% og nok også med en rimelig stor margin. Så det tror jeg ikke du skal være så bange for. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 26-02-2023 00:02 #20
Hvordan får du 1,01 kr refunderet? På hjemmesiden står der 0,86 kr og det er også det jeg får gennem ampera. -- Jeg kan godt forstå at du kigger, for det er godt nok nogle attraktive priser de har fået sig.
Jeg har haft min i lige under 3 år og den har faktisk ikke kostet mig ret meget, men der har været nogle ting der skulle rettes og som alle er blevet rettet på garantien. Min garanti er lige sluttet her for en måned siden da jeg passerede 80.000 km så skal nok forvente at omkostningerne bliver lidt højere i årene fremover.
Ejerafgift 370 kr pr halvår.
Service. Jeg har fået renset bremserne en gang og får det gjort snart igen
Forsikring. Det er noget dyrere end andre biler jeg har haft.betaler lige under 10.000 kr men skal have kigget på et bedre tilbud
Ladestander, du bestiller bar den du vil have og får en elektriker til at sætte den op.
el Pris. Jeg bruger gerne denne side https://elpris2alt.wen.dk[...] når jeg skal planlægge opladning der er alle omkostninger med (med nogle forudsætninger)
Ellers er der ikke noget kan kan komme i tanke om.
#2>>Det er jeg altså ret sikker på at ikke er korrekt. Jeg har aldrig hørt om at en Model 3 skal have skifte kølevæske på batteriet og der står heller ikke noget om det på Tesla side https://www.tesla.com[...]
#3>>Mine er ikke slidt skævt, men jeg regner heller ikke med mine dæk holder så længe. Jeg bruger jo kræfterne i min bil :-)
#7>>5-10% betyder intet i praksis medmindre man havde forventet at kunne bruge 100% hver eneste dag. Min står til at have 455 km rækkevidde og da den var ny var tallet lige under 500. Men i praksis betyder det jo ikke noget da jeg aldrig bruger 100% på en gang. Kan stadig køre 300 km i forhold som nu uden at tænke på at køre øko kørsel.
#8>>Sludder, batterierne kommer til at holde meget bedre end det. Men selv hvis det er tilfældet så vil det have været en billig bil.
#17>>Det er generelt på elbiler. De kører omkring 65-70% af deres opgivende rækkevidde om sommeren og omkring 55% om vinteren. I det mindste hvis man bruger bilen som jeg gør.
#18>>Batterierne i Model S var i de første produktions år ikke særligt solide. Så en ret stor andel af dem er blevet skiftet på garantien. Men det er blevet bedre med tiden og man hører nærmest aldrig om Model 3 der skal have skifte et batteri på garantien (eller efter) og det på trods af at bilen efterhånden har været på markedet en del år og der er produceret omkring 3 millioner af dem.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #23 slider det ikke meget på batteriet med de start stop opladninger? Det er en af grundene jeg ikke har valgt det. -- #24: Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Tænker der er langt værre ting for batteriet, så som DC-ladning ved en supercharger?
Desuden aner jeg ikke om Monta rent faktisk gør brug af det og hvor tit.
Har kigget samtlige ladninger igennem fra i år på teslamate og der er ingen afbrydelser i nogen af dem. Så jeg tager med glæde 15 øre/kWh ekstra :) -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #13 Kører en Tesla virkelig så skævt? Det lyder unægtelig til, at sporingen - kamber og spids er helt ude i hegnet. Det er da ikke normalt, at man skal rotere sine dæk så tit.
Kommer der hæl og tå på dækkene? -- Den er billig i drift.
De fleste der har en nu, vil dog have oplevet helt sindssyge udgifter på afskrivning.
køber du en ny, til de nye priser er det dog formodentlig knap så slemt. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #27 Det kommer jo an på om de sætter priserne ned igen? Havde jeg sagt det for 2 uger siden, ville alle nok have grinet af mig - men så satte de lige prisen 30.000 kroner yderligere ned på nogle 3 modeller i denne uge. Det er wild west, at købe en plastic bil fra Tesla. Jeg kan godt forstå, at de andre bilfabrikker holder fingeren i ro på prisknappen. Ingen ved hvad den autist tænker på i morgen. -- #22
Kan man undgå hyppige skift af bremser på Tesla og andre el-biler, hvis man bruger bremserne noget hyppigere eller er det den automatiske nedbremsing, som slider bremserne? -- #29 Jeg har ikke en Tesla, men selv almindelige små biler har også disse problemer - efter de har udskiftet tromlebremserne med skiver. Om vinteren får min bil et ordentligt brems (når der ikke er nogen bag ved) gerne 60 km/t eller mere. Så bliver bremserne rene bagpå. Alternativt kan man trække håndbremsen efter man er startet med at køre (hvis man ikke har elektronisk p bremse). -- #29
Hvis du står regenerering fra, så du kun bruger bremserne til at bremse med, så er det som enhver fossilbil.
Problemet med elbiler, at at den lader strøm på batteriet når du motorbremser. Især Tesla er kendt for one-pedal-drive, så du stort set aldrig bruger den mekaniske bremse.
Når bremsen ikke bruges, ruster den, og det er det, der er hele problemet. Rustne bremser. -- >#29
Elektronisk nedbremsnig slider ikke på bremseskiverne.
da det er rent elektronisk modtstand fra motoren...
ligesom gode gamle dynamocykellygte... -- "Signatur fjernet af moderator i samarbejde med Dalai Lama, Anders Fogh, Bill Gates, Marilyn Manson og Michael Moore" #32 Korrekt, det som "slider" på bremsen, er at de sjældent bliver brugt. Der sker som sådan ikke slid, men bremseevnen daler over tid, og skal renses for at sikre stabil bremseevne.
Dette gælder dog langt de fleste elbiler den dag i dag, jeg har selv lige købt en ioniq 5, og min forestrukkende kørestil er da også 100% Ipedal drive, eller One pedal drive som det også hedder.
#0 Som mange andre også har skrevet, jamen så er en lang række af tingene mere eller mindre faste.
En ladestander hjemme koster sjældent andet end 10k at anskaffe sig.
Forsikringer varrierer enormt, personligt fandt vi os prismæssigt bedst dækket gennem FDM eller Lærerstandens, og derudover var der faktisk ikke nogle konkurrenter i syne, enten var der dårlig dækning, eller også var der markant forhøjet pris. En ting jeg dog kan sige er at tesla generelt er dyrer at forsikre end andre elbiler, hvorfor kan jeg ikke svare dig på, men da vi kiggede på biler, hentede jeg tilbud hjem på hhv. model y, ioniq 5 og mach-e, og i alle tilbud var teslaen mellem 500-1000 kr. dyrer at forsikre.
Overordnet set kunne vi ikke få en forsikring som var på niveau med, eller billigere end den vi havde til vores ford focus fra 2019, så ja elbiler er dyrer at forsikre end benzin biler, men omvendt så burde det ikke vælte noget som helst hvis man er der hvor man seriøst overvejer at skifte, der er langt flere fordele end ulemper er vores opfattelse.
Vi fik anbefalet ampera med monta som ladestander forhandlere, dette kan jeg klart anbefale videre, det er nemt og simpelt, og vi fik sat standeren op inden for en uge.
Noget jeg ikke rigtig ser så mange nævne, er at tesla rent teknisk er noget makværk. Vi kørte en model y i godt og vel en uge for at teste den, og i forhold til stort set alle andre, så føles det som om tesla er lysår bagud.
Tesla har by far den fedeste infotainment skærm, kun i konkurrence med mach-e og polestar, men det er også der jeg syntes det fede ved teslas elektronik slutter. systemet er smask fyldt med bugs, og glitches, og de ting der på papiret er super fede, så som lykryds animationer på skærmen, og lane assist, selvkøre, fartpilot, mfl. det halter alt sammen enormt, jeg vil faktisk gå så langt som at sige at det er decideret ringe i forhold til alle andre bilmærker (har ikke kørt MG).
Så hvis du ikke har slået dig helt 100% fast på om det skal være tesla endnu, så ville jeg klart kører ud til en af de mange volvo forhandlere og kigge på nogle af de polestar 2 de har stående som udstillingsmodeller, de står til 349.000kr. og har alt man skal bruge for at konkurrer med en model 3, og så vinder den bare på funktionalitet og kørerglæde.
Bare lige 5 cent fra en der for en uge siden stod hvor du står, dog ikke helt samme scenarie.
-- #33 hvad er det for et system der er smaskfyldt med bugs? Har du noget konkret? Jeg har ikke hørt andre der oplever det du beskriver med fejl i deres 'system' -- #34 altså den uge vi havde den, der var der flyvende lyskryds, steder hvor der ingen lyskryds var, den kunne ikke korrekt skelne mellem grønt lys, og grøn svingpil som gjorde den tit og ofte signalerede kør, når vi holdte i en svingbane, men egentlig havde rødt.
Der var mange flere ting, men dette var bare de mest invasive og faktisk farlige fejl hvis man ikke var vågen.
Min bror som har været kørende i tesla de sidste par år, nævner da netop også at et af hans helt store frustrationspunkter, er de mange opdateringer der konstant og hele tiden kommer ud, med fejl og mangler.
Men nu skal dette heller ikke lyde som en absolut rant af tesla, som sagt så var tesla faktisk den første bil jeg faldt for, og havde jeg ikke prøvet en tesla, var elbiler slet ikke kommet ind på min radar. Men dermed sagt så er de slet ikke så interessante mere, når man prøver hvad market ellers har at byde på. Det der før hen var domineret af tesla, og som tillod fejl og mangler, er nu et enormt konkurrence præget felt, og man skal altså ikke sidde mange minutter i en konkurrent for at finde ud af hvor hullet teslas ost egentlig er.
Jeg udelukker dog ikke at tesla kan komme i spil ved næste bil, da det fortsat er en fed bil, og jeg kan godt forstå appellen, og har man ikke prøvet andet og ej heller behov for at prøve andet, jamen så er jeg sikker på det er en bil man kan blive umådelig glad for. -- 370,- i grøn ejerafgift.
660,- om måneden i forsikring. Det er nok samme pris, som hvis du skulle have en Audi, BMW eller andre biler med den pris og de antal hestekræfter.
Ingen service, men de anbefaler at du får lavet en rens på bremser og kigget lidt filter igennem en gang imellem.
Vi har egen Easee lader, og bruger Monta med Zapp og får lidt refusion. Lader kostede 5000,- og 1100,- for at få en elektriker til at sætte den op. Der var dog trukket kabler til vores garage, så det var en nem tilslutning.
Afskrivning er efterhånden umuligt at sige når de sænker priserne hele tiden :D ?
Det som har overrasket mig mest, er dæk som er rimelig pebret. Har kørt på sommerdæk i 60000 km hovedsagligt motorvej. Plejer at kunne køre noget længere. Men den har omvendt også fået en del meget kraftigere accelerationer det første års tid, og til tider stadigvæk. Så det slider nok en del på dem :)
Så har jeg købt nogle småting som er nice-to-have. Bakker til midterkonsolen, en plastikbakke til bagagerummet og andre småting.
Min Seat Ibiza 1,2 TDI har været en smule dyrere at køre i, ca 1200,- mere om måneden, end min nuværende Tesla Model 3 LR, når jeg indregner, brændstof, service, forsikring, afdrag, dæk. Afskrivning har jeg ikke taget med, da jeg ikke kan regne den ud.
Jeg kan dog kun anbefale en Tesla. Det er selvfølgelig ingen perfekt bil, men det var min Seat ved gud heller ikke. Den dækker mit behov 99,9% af gangene. Mange har i min verden mærkelige fordomme, og de har typisk aldrig kørt eller haft en Tesla. Det foregår tit i folks hoveder. Har virkelig hørt mange som mener at rækkevidden er et problem. I den virkelige verden for den almindelige dansker, så er det aldrig et problem. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #33 Say what? Fejl og glitches i deres software? Hell f.. no den køber jeg ikke.. Min bil har kørt i snart 3 år uden noget somhelst fejl i softwaren, alt spiller bare og updates - det er det samme man ser på Tesla forums, softwaren findes ikke bedre i nogle biler.
#36 Du skal huske på de største eksperter er dem som aldrig har siddet i en Tesla... man bliver seriøst træt når man ser kommentarspor med bøvser der lige skal komme med deres holdninger og alt bare er faktuelt forkert. -- Sidst redigeret 27-02-2023 15:11 #37
Ja det var totalt latterligt at nogle påstod der var en glitch med uret der beskar det sidste tal i tiden. Folk har så travlt med at nedgøre Tesla at de opfinder løgne. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #37 Folk der kalder 2px manglende bredde i et tal på et ur for en glitch..... dør. -- #35: Det undrer mig at din bror, der har kørt tesla i flere år, ikke viste dig hvordan du slår det fra.
Lyd ved grønt lys slås fra under Autopilot. Der er forhåbentlig ingen der rent faktisk bruger dette, slået til eller ej.
Det er også der FSD visualization preview slås fra (hvilket jeg gætter på inkluderer trafiklys?)
Hvis du ikke vil have softwaren tidligt så sæt den til "standard" under software.
#39: Arh, det var ikke 2 pixels, det var nærmere halvdelen af det sidste tal når klokkeslættet ikke inkluderede et 1-tal. Meget pinligt og sigende at det tog dem så mange måneder at rette det. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #37 fair nok, det er ikke udelukkende det jeg læser på deres forum, men fred være med det, min optik er dog i praksis at den halter i forhold til de andre, om du så er enig eller ej, det helt din sag, jeg snakker udelukkende fra egen erfaring og hvad jeg også kan se konsensus omkring.
#40 jeg er skam vild med tidlig software, og jeg ville ikke købe en tesla blot for at slå et af dens salgspunkter fra, der hvor kæden bare hopper af for mit vedkommende, er at det der sendes ud, potentielt kan sætte dig i livsfarlige situationer.
Jeg har det sådan at hvis man kan smide noget på banen, jamen så skal det også virke inden for rimelighedens grænser, og her er min personlige oplevelse bare at tesla tester til et marked, men frigiver til alle markeder, og det kan jeg sku ikke sidde og lade som om ikke er en bug/glitch/fejl you name it, når det spytter en lige ind i hoved.
Og skal vi snakke software, jamen så syntes jeg i skal prøve at kører en tur i top udstyret MEB bil og prøve deres software, tesla spiller slet ikke i samme liga, men fair hvis jeres meninger er noget andet, det kan jeg respekterer. -- #40 Det var stort set ikke synligt, dumt ja men så var det da heller ikke værre... tænk vi sidder og taler om det var 2 eller 5px der var fejl i det sidste cifre... man kunne sagtens se tallet :D
#41 Siger du seriøst MEB og softwaren er foran alle? Okay du er sælger for VW :D de har ikke haft andet end problemer desværre. Bare leveringstiderne vidner om de får det hårdt nu, og de har måtte tilbagekøbe biler på stribe pga. massive problemer med platformen :/ -- Sidst redigeret 27-02-2023 21:29 #41 Er det en joke?? :D --
Det her er ligesom apple vs android, det giver ikke mening at diskuterer, jeg respekterer jeres meninger, og forholder mig fortsat uenig. Jeg siger ikke min mening er hugget i granit, men omvendt så syntes jeg i skulle prøve de andre, om vi snakker om det samme software er for mig pt. en gåde, men hvis vi snakker assistent systemer, og deres funktionalitet i praksis, så er MEB biler i min optik (og mange andres) lysår foran tesla.
At i har andre meninger det er helt fair, men jeg håber så sandeligt i basere jeres meninger på rent faktisk at have kørt bilerne, og ikke blot set tesla baised youtube.
Men den her tråd tog et vildt spring i en anden retning end det OT formodentligt havde tiltænkt, så skal vi ikke bare lade vores uenigheder blive ved det de er, og så blive enige om vi nok ikke bliver enige om at tesla er et udelukkende fantastik produkt, uden massive software/assistentsystem fejl. -- Sidst redigeret 27-02-2023 21:54 #45 HAhahahahhaa CNBC som kilde! Kan du læse hvad der står i artiklen? Der står at Tesla har lavet en OTA update på deres software for at udbedre deres FSD som de gør cirka flere gange om måneden.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 7 år gl Model s lige "skiftet batteriet".... til et refurb med ukendt tidligere brug.
Og vær lige obs på hvad deres service priser er efter garantien udløber.
Kastrup tager ... hold fast i bordkanten .... 1460kr i timen.... hrmn plus moms.
Glem ikke hvad disse biler ville koste med normal registreringsafgift det kan ses på stumpernes pris.
Er blevet mødt med disse priser:
Fix HU(dårlig memory chip senere tilbudt under garanti) 20k
Fix 4 alu arme i undervpgn 20k
Master charger 27k
Min løsning pt:
HU sendt til holland ca 3,5k. Denne blev senere skiftet af tesla uden beregning fordi de ikke tjekkede om den var opdateret. Spild af tid og energi og kostede mig mit protective cover.
4 alu arme købt og monteret af mig selv 10k
Master charger.... pt 850euro for brugt master charger og formentligt 2500dkk for montering.
En ting står klart man er ret presset som ejer, når det er elektronikken der giver problemer.
Deres service centre er pt relativt hårdt pressede, du kan ikke nemt kontakte servicecenteret direkte. Og de har haft perioder hvor de ikke har været flinke til at svare på spørgsmål på appen.
Når det er sagt, den kører fantastisk hvis du spørger mig og jeg er pt i en indre konflikt om jeg vil skifte til en ny model s/ish når den tid kommer (om formentligt 2 år, når noget andet meget dyrt står af).
Model s har en klar fordel over model 3/y lige pt. Deres batterier er temmelig efterspurgt af folk som laver powerwalls (ikke tesla udgaven) men diy.
Skal nok også dukke op for 3/y men deres pakker er uens og derfor sværrere at bruge. -- Hmm - ved ikke om i er vidende om det, men Tesla 3 bilerne er netop blevet sat yderligere 30000 bananer ned, hvilket jo nok vil hjælpe lidt på de fælles udgifter :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 28-02-2023 20:06 #46 Det er simpelthen SÅ dumt, at beskylde kilden for at være dårlig, når det nu er SÅ let, at finde at alle andre medier også skriver om det. Hvorfor er nogle mennesker så dumme, at de vil sætte sig i den pinlige situation på nettet?
https://www.npr.org[...]
https://edition.cnn.com[...]
https://www.scmp.com[...]
https://www.mirror.co.uk[...]
Er det nok kilder for dig, eller skal jeg fremskaffe mere, fordi du selv er for doven til at finde det?
Når det er software, så bliver tilbagekaldelse lavet som OTA. Sådan har det altid været med Tesla. Men det du ikke forstår er, at ved en tilbagekaldelse, så skal ejeren informeres om det - fordi det er en alvorlig brist i sikkerheden. Dem har Tesla haft en hel del af igennem tiden - i hvert fald langt flere end VW har haft med deres elbiler. -- #42 Det er et faktum, at assistentsystemerne i Tesla er milevidt efter konkurrenterne. Bare find en tilfældig test lavet af Rundt om biler eller Biler.tv... -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK --
Sidst redigeret 01-03-2023 06:33 #0 Jeg blev forblændet af deres "ranges", hvor de annoncerede med at de kunne køre 600km på en opladning.
Jeg var klar over at nogle ting kunne påvirke det, men det er jo helt håbløst at køre udenlands i den.
Vi tog campingvognen på krogen og kørte sydpå her i vinterferien, men rækkevidden var helt nede på 130km!!! Vi nåede ikke engang grænsen før vi skulle lade første gang, så vi endte med at komme en dag senere derned og måtte køre en dag tidligere hjem for at nå hjem før arbejdsugen begyndte.
Hele turen handlede ikke om andet end at finde den næste ladestander.
Så det blev sidste gang vi tog elbilen udenlands!
Jeg tænker vi må købe eller leje en anden bil næste gang og beholde elbilen som pendlerbil. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #51 - Ja der er en el bil ikke optimalt med en campingvogn. Dog synes jeg 130 km lyder lige lidt nok.
Jeg kører frisk til i min M3LR, og den kan køre 250-350 km om vinteren og 400-500 km om sommeren. Og det er på motorvej med 140 km/t, som er 80% af mit kørsel. Så der er langt op til 580 km.
Men jeg har ALDRIG kørt en bil, som faktisk over det som de lover. Min gamle Seat sagde de også 33,3 km/l, men kom aldrig over 23 km/l. Det er jo en standard der er lavet under kunstige forhold. Det tænker jeg at alle folk ved. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Det er os vigtigt at når man kigger kilometer/range, så er det jo ikke fordi benzin og diesel biler kører upåvirket.
Nu var jeg ude at rulle under Otto, og det var vel og mærke i det mørkeste vestjylland, hvor blæst rent faktisk betyder at der er vind i sejlene. Her tog jeg en tur i både min egen Ford Focus, en Polestar 2, en WW ID 4, en Mach-E og en C40.
Det de alle sammen havde tilfælles elbil eller ej, var sku at hvis jeg kørte med snuden først imod Otto, jamen så brugte de alle sammen markant mere energi. Jeg tog dem alle sammen med et smut på holstebro motorvejen til herning, og her kørte jeg først min focus, som normalt producere en 18km/l på den strækning, men her kan jeg da godt afslører at i modvind ramte vi 11km/l og i medvind 21km/l, det var lidt det samme billede der tegnede sig af elbilerne, her lå de i modvind omkring 8kw/100 og i medvind omkring 3kw/100, så man ser ind i fuldstændig de samme problem stillinger med rækkevidden som man gør med alle andre kørertøjer.
Der hvor elbiler har et ekstra tab er selvfølgelig på kulde fronten, og det er man nødt til at tage stilling til som forbruger om man vil deale med eller ej, har man ikke lyst til det, jamen så er en elbil nok ikke den rette løsning. Men kan man forlig sig med at bilen måske kører 33% ringere end wltp i frost, og 10% ringere end wltp til hverdag, jamen så syntes jeg ikke man skal være så nervøs for at købe en el.
Campingvogn havde jeg aldrig spændt bag en elbil, men omvendt, så havde jeg heller aldrig gjort det på min 1,0 3 cylindrede ford focus, her har jeg lidt den mening at man køber ud fra behov, og gør sig oplyst inden man køber en bil. I tilfældet med campingvogn, jamen så tænker jeg faktisk at det havde været en billigere løsning at leje en diesel bil til den ferie, og så lade ellerten stå hjemme, men helt ærligt så ved man inden man køber en elbil om dette er ens behov, og så sætter man sig derefter.
Mit behov er heller ikke at tournere europa rundt i elbil, selvom jeg faktisk ikke tror det bliver en skidt oplevelse i vores ioniq 5, men skulle jeg nu beslutte mig for at lave en tourne, jamen så ville jeg da først of fremmest sikre mig at det gav mening, og hvis ikke det gjorde det, så ville jeg leje en diesel bil ved grænsen og lade hovedpinen ligge hjemme i DK, så stører er problemet ikke i min optik. -- Sidst redigeret 01-03-2023 10:23 #49 Og hvis du så læste dine links (fortsat fra historisk Tesla kritiske kilder), så ville du have set de skriver præcis som jeg nævner:
"Tesla will attempt to fix the the FSD feature, which costs $15,000, through an over-the-air software update, the notice added."
Der er tale om en OTA update til de biler der har FSD.
#50 Ja i Europa, fordi EU har besluttet at FSD ikke er lovligt pga. en Tesla kan dreje flere grader end de tillader pt.
Var FSD lovligt ligesom i USA så var det en anden snak... du kan ikke tage 2 random youtubere der anmelder biler i DK som værende kilder for hvem der kan hvad... har udemærket set dem og de kender simpelthen ikke betjeningen godt nok, man krummer tæer når man er vant til at sidde i en Tesla. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. jeg ville se om jeg kunne finde penge til en Model Y, de har rettet en del af de problemer der er med 3´eren..
min er en 3´er Longrange fra 2021, der er ingen omkostninger reelt på den, det er en firmabil så kan være ligeglad.
ville ikke turde være ejer, da den ligner noget der kan blive starten på et rust mareridt, pga. den sluger stenslag nede både på visse stål dele og så alu dele (døre) det er så "lidt" ligegyldigt...
har dog haft utroligt med garanti ting på min.
Nyt Glastag (varmeruder virkede ikke, ingen revner har aldrig virket)
Alle paneler rettet (døre bagklap)
Nyt anhænger stik (det er vendt forkert så vand samler sig i stikket, og efter noget tid så kortslutter det, Manden der skiftede det sagde det sker igen om et par år)
Ny Lade port (villle ikke åbne)
Ny motor til bagklap 2 gange + 4 gange opretning, og oplakering pga. skæv funktion.
Nye forlyger (fyldt med vand)
4 hjuls udmåling of nye dæk ved levering hele bilen havde rettet drejet 15% ved levering og hoppede som en gal, måtte bruge et lokalt dækcenter til sidst for at få det hele løst, så bilen kørte "nogenlunde"
Kabler trukket om, da der lå kabel træk oven på sæder i bilen .
og en del andre småting
Jeg har derudover vand i baglygter og tågelygter som "ikke er nok" og jeg har RIGTIGT meget fugt i højre sidestolpe så mit kamera melder fejl det meste af tiden, har billeder på det hele, men det er ikke "NOK" når jeg kommer ind
og har en Blæser der vibrere hele bilen som en ryste pudser når den varmer op eller køre i frostvejr eller i 30+ grader varme.
Jeg kunne godt finde på at bytte den til en Model Y for seriøst havde jeg ikke haft ALLE de ting, så er der også gode ting ved den bil i forhold til ANDRE elbiler, men ikke i forhold til det ICE jeg har ejet.
kører stadig langt, sommer snit forbrug er 132Watt/km vinter 152watt/km ferie 4200km i eu på motorvej det meste af tiden med 120 og i bjerge var 154watt/km og jeg kan da sagtens køre på job i sommer vejr under 100.. så når jeg kører i sommerhus i sommeren på landevej så har jeg over 600km på en ladning uden at køre morfar.
i forhold til de andre biler på job jeg har prøvet, ID5, Ionic5 EV6 EQE og EQS så er det der jeg får mest range.
så havde jeg været fri for Tesla service hele tiden... så måske.
-- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. Jeg tænker bare når en Elbil kører max 65% af deres opgivende rækkevidde om sommeren og 55% om vinteren , så må det være en ret dyr bil at have kørende når el prisen var stukket helt af i 2022 og så bliver sådan en plastik vogn sgu aldrig grøn, for du laver jo ikke andet end lade lortet. -- Errare humanum est, sed perseverare diabolicum #54 Der er åbenbart ingen kilder der er gode nok til dig, med mindre kilderne er Teslaforum - ffs. :D
Du er vist det man kalder "fanboy" :D
Men lad os tage et eksempel:
Sætter din Tesla automagisk farten ned FØR den rammer et byskilt, eller efter? (jeg kan afsløre at min Mercedes begynder at sætte farten ned FØR den rammer en skilt, så hastigheden passer når skiltet er passeret)
Eller hvad med lane keeping assist - kan du nøjes med bare at have ved rattet, eller skal du lave "mikro-inputs", for at det virker? (Jeg kan afsløre, at på min Mercedes kan jeg nøjes med at have fat i rattet med den ene hånd, uden at lave inputs (bevæge rattet)) -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK --
Sidst redigeret 01-03-2023 19:27 #57 Nej ikke når det er de samme medier der altid basher Tesla... du kan se de skriver det en tilbagekaldelse, men det så viser sig det er en software update som de foretager konstant.
I en af de nyere updates der har Autopilot (Ej at forveksle med FSD som du vist gør) helt styr på hastigheden, den øger hastigheden på vej ud af byen og bremser fint ned - og som du er inde på kunne den godt tage toppen af farten længere fra skiltet, det har dog været ringere for nogle år siden.
Man kan sagtens bare have hånden hvilende på rattet med et fast greb... jeg har når jeg sidder i kø bare knæet på undersiden... det bemærker man slet ikke.
Desværre sådan EU kræver at der skal være feedback fra brugeren. -- Sidst redigeret 01-03-2023 21:40 #56 - I ren el pris pr. km så gav jeg det første år omkring 28 øre pr. kilometer. Min Seat Ibiza kostede mig 70 øre pr. km. Så under halv pris.
Fra juli 2022 til nu her, har jeg givet omkring 56 øre pr. km. Ja det var dyrt i et par måneder, men det har efterhånden udlignet sig, og da jeg typisk lader om natten, så var priserne "billig" for strøm.
Godt jeg ikke skulle lade da det var dyrest. Så havde jeg nok brugt 1-2 kr. pr kilometer :D -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #56: Hvor har du de tal fra?
Jeg bruger ca. 20% på 90 km om sommeren og 25% om vinteren.
Det er hhv 80% og 65% af WLTP.
Jeg kører 90% motorvej vel at mærke - det er WLTP ikke engang målt efter.
Igen, hvor har du de tal fra? Det må være en Porsche og autobahn...? -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #54 Jeg har skam læst linkene før jeg postede. Har du læst mit indlæg? Jeg skrev faktisk, at Tesla plejer at lave den slags tilbagekaldelser via OTA. Hvorfor sidder du og skriver, hvad jeg nøjagtigt svarede dig? Du virker da endnu mere dum nu!
En tilbagekaldelse er stadig en tilbagekaldelse. Det betyder, at det er tilstrækkelig alvorligt for sikkerheden, at fortsætte sin kørsel i en Tesla. Du fablede jo om, at VW skam havde haft sine problemer (hvilket er korrekt), men du lod forstå, at den slags problemer havde Tesla ikke.
Det er jo direkte forkert - eller også skyldes det bare din ignorance. Jeg hælder mest til det sidste, eftersom du ikke engang forstår mit meget simple indlæg, og giver dig til at repetere lige hvad jeg har skrevet.
Jeg kan så se, at du i #58 ikke har den fjerneste ide om hvad en tilbagekaldelse er. Har du aldrig haft bil, før du fik en Tesla af din far? Det virker ærlig talt ikke sådan. -- Sidst redigeret 01-03-2023 23:42
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|