Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hjælp til elbils abb eller lader?

Af Elitebruger Enoxe | 13-02-2023 22:41 | 2374 visninger | 23 svar, hop til seneste
Hej Holler, Jeg står som mange andre og overvejer at skifte den gamle benzin sluger ud med en ellert. Grunden til jeg i store træk overvejer det, er at min gamle benziner nu 3 år gammel, har rundet 100k kilometer, og med henblik på tidligere ejede biler, er jeg vandt til at 100k km på ingen måde giver en attraktiv gensalgs værdi. Det er så ikke tilfældet denne gang, jeg har fået et tilbud hjem fra en bilhandler som vil tage min gamle Ford Focus, for hvad der ligner tæt på 80% af den værdi jeg selv gav for bilen for 3 år siden snart 4, og det kan jeg selvfølgelig ikke bare feje til side uden at agere på det. Så jeg er ret meget på vej til at sælge, og debattere pt. mellem skoda og tesla, det er nu ikke så meget det tråden skal gå på, men jeg syntes aligevel en god for historie hører sig til. Problemet er at jeg ikke kan finde ud af lader vs. abb. vs alt det andet der er. Lidt om mine behov, indtil nu har kørselsbehovet været på ca. 30k km/år, dette har med 98% kørsel været inden lands, og det vil højest sandsynligt gøre sig gældende fremover også. Min kone har været den primære forbruger af bilen da mit daglige arbejde kun ligger 10 km fra hjemme adressen, så jeg er degraderet til cykel, men hun har mellem 100 og 300 km kørsel om dagen 3-5 dage om ugen. Der er ikke ladeboks (endnu) på hendes arbejdesplads, men det er jo et krav at institutioner, skoler, offentlige bygninger mm. skal have dette på matriklen inden udgangen af 2023 så vidt jeg er informeret (og så vidt det gør sig gældende for min egen arbejdsplads) så der vil være mulighed for at lade på arbejde inden for overskuelig fremtid. Den store joker i alt det her, er at vi venter os vores første barn, som banker på lige op til sommerferien, så vores kørselsbehov ændre sig jo ret markant når min kæreste går på barsel. Så formodentligt er vores km behov drastisk reduceret når vi passere udgangen af maj måned, og dermed bliver det hele lige en kende sværere at gennemskue. Sidder der et super geni inden for det her felt, som kan forklare mig på god gedigen dansk, hvad der er op og ned i lade verdenen, evt. forklare mig mere om hvilke selskaber der skal kigges på, evt. guide lidt i forhold til hvad man skal være obs! på? Anse mig som værende 100% grøn i det her, både klimamæssigt men også på videns fronten :P (ps. jeg er godt klar over elbiler på ingen måde er klima neutrale, så det var ikke et forsøg på at starte en debat, det var blot en grøn joke :)) På forhånd tak for svar
--
#1
TisseFrans
Megabruger
14-02-2023 00:25

Rapporter til Admin
Hvordan bor i? Det kommer an på om i har adgang til egen lader hvis i bor i hus og hvordan jeres hus primært er elopvarmet. HVIS i har afgiftsnedsættelse over 4000 kwh årligt er i nemlig ikke berettiget til refusion af egen lader. Dog giver Clever tilbagebetaling MED afgift også selvom man er afgitftsnedsat. Så hvis man er det, og har kørselsbehovet til det, så er Clever en rigtig god option da man rent faktisk "tjener" omkring 90 øre pr. kwh man lader. Det kræver så at man lader imellem 23-06 så gennemsnitsprisen af tilbagebetalingen er ens i forhold til betaling af strøm. Clever har dog også et af de dyreste abonnementer, så det gælder om at regne ud om ens kørselsbehov er stort nok til at det kan betale sig. Har i brug for at lade ude har Clever og eon de største netværk i DK. Ellers findes der et hav af andre firmaer der står for refusion, man kan købe eller leje sin egen lader til huset og så koble sin lader op. Hos Clever lejer man sin lader og det koster ca. 2500 at få den taget ned igen, hvis man opsiger eller flytter. Køber man sin egen kan man selvsagt tage sin lader med. Disclaimer: Vi har selv to elbiler i hustanden, er afgiftsnedsat pga varmepumpe og har Clever. Det fungerer sindsygt godt for os.
--
Sidst redigeret 14-02-2023 00:27
#2
Weetz
Bruger Aspirant
14-02-2023 04:12

Rapporter til Admin
Min far går meget op i at spare mest muligt. Han har selv Tesla, en Eon ladeboks og så bruger han True Energy app'en til at lade når strømmen er billigst. På trods af at han har en ældre Tesla, som har gratis ladning ved Superchargers, så kan det vidst til tider være billigere at lade med Eon ladeboksen.
--
#3
RonaldRaygun
Ny på siden
14-02-2023 05:26

Rapporter til Admin
Hvis du er på Facebook, er der nogle meget aktive grupper, som vil kunne hjælpe dig: https://www.facebook.com[...] https://www.facebook.com[...] https://www.facebook.com[...]
--
#4
mbm
Mega Supporter
14-02-2023 05:39

Rapporter til Admin
du skal få sat din egen lader op (der findes mange forskellige, men de kan det samme) glem alt om abonnementer etc..
--
#5
MoTeC
Junior Supporter
14-02-2023 09:24

Rapporter til Admin
#4 - Baseret på hvad? Man skal dælme ikke køre ret langt, før det giver mening at have abonnement og få refusion. Du kan sagtens have abonnement og egen lader.
--
Macbook Pro Retina 13,3 2016 / 8 GB / 256 GB SSD Mantiz Saturn Pro eGPU / RX 580 / 500 GB SSD
#6
Satter
Giga Supporter
14-02-2023 09:25

Rapporter til Admin
Clever og Eon lade-abbonnementer giver god mening, hvis man kører meget (30.000km+) om året OG ofte har behov for at lade ude. Hvis man f.eks. har solceller på taget, kan Clever muligvis også godt svare sig, selvom man kører mindre (de er nemlig de eneste der giver refusion for afgiften, selvom man har solceller). Men det lyder på mig somom, at du bare bør starte med din egen ladeboks. F.eks. noget Easee eller Zaptec (de er de mest solgte lige pt. - jeg har selv Easee og er glad for den). Du kan læse lidt mere om løsningerne hos en af dem der sælger ladeboksene med en refusionsaftale (der er ingen der tvinger dig til, at have en aftale, men det kan oftest godt svare sig). Du skal være opmærksom på, at afgiften jo frem til Juni 2023 er sat ned til 0,8 øre (ja, under 1 øre), så der er ingen refusion i øjeblikket (udover nogle der stadig tilbyder det som en form for marketingsstunt). Jeg kan anbefale f.eks. Zapp: https://zapp.dk[...] Du skal dog være opærksom på, at de fleste af denne type virksomheder bruger 3. part som f.eks. Monta til at lave refusionsafregningen. Det betyder også, at du bliver viklet lidt ind i Montas univers. Jeg bruger selv dem her: https://homecharge.dk[...] fordi de giver dig frit valg om du vil bruge Monta eller ej (f.eks.). De betaler dig så din refusion 2 gange om året via PBS. Det fungerer fint for mig (jeg kører små 15.000km/år). Du kan i øvrigt se en sammenligning af de mest gængse ladeløsninger her: https://app.elbiil.dk[...]
--
Don't let your mouth write checks your ass can't cash!
--
Sidst redigeret 14-02-2023 09:26
#7
Thomas
BOFH
14-02-2023 10:26

Rapporter til Admin
Folk der nævner Eon og Clever har vist ikke sat sig ind i forretningsmodellen efter de begge har skiftet. Eon har ikke længere et flatrate produkt og de opsagde her sidste år næsten alle deres kunder med den type abonement. Vi er nogle med lædre abonementer som stadig har semi fri ladning men det er nok kun indtil de også beslutter at lukke for os. Hos Eon betaler man nu et rimeligt lavt abonement og så betaler man altså efter forbrug. Clever har stadig en semi fri lade løsning. Man betaler 799 kr om måneden og så kan man lade så meget man vil. Men hvis gennemsnitsprisen på strøm for måneden overstiger 89 øre incl moms så skal du betale et energi tillæg. Kører man som Op 30.000 om året er det nok stadig en god forretning. Men kører man mindre vil det nok være billigere at lade uden et abonement. Så er der refusions abonementer, her i første halvår af 2023 er der næsten ikke nogen elafgift så lige nu kan det ikke betale sig. Men til Juli hvor afgiften kommer tilbage vil det nok være en god ide at tegne sådan et. Så får man nemlig refunderet elafgiften man betaler for opladning af bilen. Hvad du skal vælge afhænger af dine forventninger til fremtiden. Personligt tror jeg at jeg ville have taget løsningen med egen lader og et refusions abonement hvis jeg skulle have laderen installeret nu.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#8
Trump
Ny på siden
14-02-2023 11:00

Rapporter til Admin
Kører Tesla Model Y og har købt en Easee lader igennem Ampera.dk og bruger derigennem Monta app, som sørger for refusionsdelen. Kostede 9995,- incl installation og opsætning. Montøren gik ikke før den var fiks og færdig incl. opsætning på app. Abb. hos Ampera koster 79,- om måneden og de giver lige nu en form for refusion på 0.86 øre pr kWh du lader. Efter 2 opladninger herhjemme er prisen på abb. tjent hjem. Se evt deres hjemmeside. De yder en fantastisk god service. Vi kører omkring 25000 om året
--
#9
Enoxe
Elitebruger
14-02-2023 11:03

Rapporter til Admin
Det lyder ret meget som om vi skal ud og have fat i egen lader, da vores behov de første par år formodentligt kommer til at være langt under de 25-30k km vi plejer, og så må vi tage bestik af situationen når tilstandene ændre sig igen. Hvis man kigger på at købe en boks med refusion, hvilke firmaer skal man så kigge på, det er ret meget en jungle derude, og prisen for boks + installation lader til at ligge meget fast på ca. 10k kr. jeg har ikke kunne finde noget billigere, men abonnements delen er ret tricky, det virker ikke super gennemskueligt hvem der har den mest favorable aftale? Den jeg personligt selv syntes så prismæssigt god ud, var ampera, men igen jeg aner intet om dette, så hvad har folk af erfaringer her? og er det nogen der har lavet nogle reelle beregninger på de forskellige virksomheder og deres abonnementer? #8 så lige din post efter jeg havde postet min egen, det lyder jo enormt meget i tråd med det jeg selv fandt omkring ampera, og det lyder jo også som en ganske fornuftig løsning, og helt sikkert den vi nok ender med at gå med hvis ikke der er andre med indsigelser
--
Sidst redigeret 14-02-2023 11:05
#10
GhostHuntr
Junior Nørd
14-02-2023 11:11

Rapporter til Admin
Som det ser ud i øjeblikket, så ligger break-even for om det kan betale sig med Clever på 897 kWh om måneden. Hvis man bruger mindre end det, eller har solceller/elvarme, så er det billigst med egen lader hjemme, når man primært lader hjemme
--
Puls er en bonus!
#11
Enoxe
Elitebruger
14-02-2023 11:24

Rapporter til Admin
897 kwh timer virker slet ikke realistisk pt. så jeg tænker ikke clever og de andre "tank på farten" løsninger er den rette for os. Det er helt sikkert ladestander hjemme vi går med, de dage om året ladning ude er aktuelt så finder vi ud af det :)
--
#12
mbm
Mega Supporter
14-02-2023 11:40

Rapporter til Admin
#5 hvad baserer du på at det dælme giver mening med abonnement?
--
#13
Trump
Ny på siden
14-02-2023 12:23

Rapporter til Admin
#12 Hos mig er mit abonnement (79,-) tjent ind efter 2 opladninger. Abonnement kan betale sig så længe du kører mere en 4000-5000 km om året som jeg ser det.
--
#14
Fruergaard
Maxi Nørd
14-02-2023 12:46

Rapporter til Admin
#13, det afhænger lidt af bil og kørselsmønster (kwh/100 km). Ved 80 kr. abb, skal der tankes ca. 100 kwh før refusion overgår abb. pris. Hvis man antager at bilen gennemsnitlig bruger 20.0 kwh/100 km, så svarer det til 500 km på 100 kwh. Så break even er 500 km om måneden i dette tilfælde, hvilket er 6000 km om året.
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium http://hwt.dk[...]
--
Sidst redigeret 14-02-2023 12:47
#15
Trump
Ny på siden
14-02-2023 13:08

Rapporter til Admin
#14 Det lyder meget rigtigt. Fandt tallene på ladepris.dk som giver mulighed for at opstille et regnestykke for netop dit eget hjemme setup. Min pointe var ligeså meget for at understrege at abbonement næsten altid betaler sig.
--
#16
MoTeC
Junior Supporter
14-02-2023 13:32

Rapporter til Admin
#12 - Som #13-15 skriver, så er break even mellem 4-6000 km. Det er i min bog et ret lille kørselsbehov og noget under de 30k/år som OP skriver. Også selvom det for en kort stund/barsel er lavere.
--
Macbook Pro Retina 13,3 2016 / 8 GB / 256 GB SSD Mantiz Saturn Pro eGPU / RX 580 / 500 GB SSD
#17
Enoxe
Elitebruger
14-02-2023 14:49

Rapporter til Admin
Det bliver helt sikker med abonnement, jeg er lige ved at sige vi bruger 4k km om året bare i familie besøg, så det falder ihvertfald ikke fra selvom der er barsel ind over. Tak for alle input, jeg har ikke hørt noget argument for hvorfor andet end ampera giver mening, så det er helt sikkert den vej vi går. Helt OT, så er der et sidste spørgsmål, jeg har haft ringet rundt til nogle forsikrings selskaber da jeg kan se og hører at elbils forsikringer er en helt anden størrelse en ordinære bil forsikringer, ihvertfald når det kommer til prissætningen og dækningen. Er der noget folk er faldet over som bare giver super god mening i forhold til forsikringer? pt. har vi vores Ford Focus forsikret gennem lærerstandens brandforsikring, men en elbil bliver godt 2000 kr. dyrer p.a. plus den har en højere selvrisiko end vores nuværende, så er det bare sådan det er eller er der noget at hente? Har hørt bla. topdanmark og tryg ad, men de kan slet ikke konkurrere end ikke hvis de gav os en gratis bil 2 med i købet, de er svimlende meget dyrere end ihvertfald lærerstanden, og dækningen er den samme
--
#18
Zapster
Elitebruger
15-02-2023 06:42

Rapporter til Admin
Du bør altid forhører dig rundt omkring alle forsikringsselskaber , bor du f.x i nord og midtjylland , så kan thisted forsikring værer et godt selskab for jer, vi er rimelig tilfredse med alm brand, Tryg har der intet været med heller. Men ja den elbil når og hvis den går i stykker kan den jo blive ualmindelig dyr at lave, det kan godt være der er en masse folk herinde som sværger til dem, problemet er bare deres elmotor og batteri og hvor hurtigt det bliver afladet og derved ødelagt, bilbasen sammen med fdm havde nogle gode artikler med video'r omkring det, der er jo nærmest endnu ikke kommet en metode ud på markedet endnu der kan teste max kapacitet på batteriet i en bil og er nok ikke ude før sommeren 2023. Og Tesla ? , ja den Tysker som havde en model S og havde kørt 1 million miles eller 1.6 million km, havde jo allerede fået skiftet 6 elmotorer i bilen, den første motor holdte 300.000 men derefter blev det stærkt nedadgående med hvad de holdte i km stand. Så hvis du skal kører 30.000km om året for at i pendler frem og tilbage på arbejde og bruger 4.000 om året bare på at besøge familie, så køb jer da en af de mild hybrid diesel vogne fra Volvo , en XC60 B5 eller XC90 B5 , der er intet du rent faktisk skal lade, men samlet set kan det ikke betale sig for jer at købe en elbil, heller i tanke på med vores klima og vi salter vejene, i Tyskland salter de jo ikke men smider sand på, så deres biler bliver ikke ødelagt på samme måde som vores gør, har set adskillige tesla'r som er rustet op indenfor 5 år fordi du ikke kan beskytte dem på samme måde. Men hvis en forhandler vil give dig 80% af værdien på din Ford efter du har kørt i den i 3 år og har ramt 100.000, så sælg for satan, den er jo allerede ved at være godt og grundigt gennem kneppet og står snart foran en større udskiftning af dele, og har du en af de motorer hvor tandremmen kører i olie og du ikke har fået skiftet tandrem endnu, ja så det er det en udgiftspost på 10.000,- for tandremmene smuldrer op.
--
Errare humanum est, sed perseverare diabolicum
#19
Kelas
Gigabruger
15-02-2023 09:31

Rapporter til Admin
Elbil ejer gennem 8år, er selv glad for min gamle refusionsordning fra Eon og ville idag - mest for nemhedsskyld vælge Clever pga den store mængde hurtigladere tilgængelig. En hurtigladning af nød i et firma du Ikke er abbonent hos koster hurtigt 400kr. Lader du meget hjemme kan du spare nogle etableringsomkostninger og vælge OK der har et brandgodt leje produkt med refusion. Du får en standard installation smidt i nakken hos OK med leje (999kr +199kr/md) Med 2500 km/md, skal du bruge 500kWh. Dvs du får netto 500kWh x0,87kr - 199kr = 236kr/md for at bruge OKs ladeboks. Efter 6md binding står du med en gratis installation og en 500kr på lommen. Hvor en standard installation hos Clever koster 7999kr + 749kr (+evt energitillæg). Ville klart gå med en Tesla 3 som erstatning for Fokus, med Long range pakke! En 2020 model kan nok fås til 250tkr. Vælger du skoda enyaq 60 kommer du ikke op på 300km vinterrækkevidde. Så inden konen bliver træt af bilen eller dig, vælg en 80.
--
#20
Enoxe
Elitebruger
21-02-2023 18:24

Rapporter til Admin
#18 Tak for dit input, det var helt klart med i vores overvejelser, dog forstod jeg ikke helt den del med 1m miles, men det går nok :) #19 God info, har dog læst flere steder at den OK ladeboks ikke er helt så billig, der er vist noget med afmonterings gebyr. Jeg forstår dog ikke helt det regnestykke du prænsentere her "Dvs du får netto 500kWh x0,87kr - 199kr = 236kr/md for at bruge OKs ladeboks" Hvordan skal det forståes? Jeg er endt med at gå med Ioniq 5. Vi tog et smut ud til samtlige elbils forhandlere og prøvede alt fra model y til polestar 2 til id 4, tror den eneste elbil i 300 - 500.000 sektionen vi ikke havde mulighed for at prøve var renault megan e, og her blev det bare sole klart, at Ioniq 5 vandt på alle parametre, så nu skal vi ud at opstøve en demo bil i morgen, som forhandlerne er villige til at sælge, så vi ikke skal gå i 6-18 mdr. og vente på en måske levering. I forhold til forsikringen, så har vi fået sammenlignet dækningen på nogle stykker, og pris/dækning jamen så ender vi nok med enten at fortsætte i lærerstandens brandforsikring eller skifte til FDM, de andre forsikringer var enten 2-3 gange dyrerer med ringere dækning, eller lidt billigere, men med nogle dyre tilkøbs dækninger som man ikke rigtig kunne undværer. Så tak for alle input, hvis der er andet her på falderebet, er alt fortsat velkommen, vi har endnu ikke købt bil (forhåbentligt anderledes i morgen), eller lagt os fast på nogen eludbyder endnu, vi ser heldigvis ind i en lille måned her, hvor vores kørsel ikke bliver super meget, så vi har ikke overdrevet travlt med at få en lader installeret.
--
#21
benjamin7
Junior Supporter
22-02-2023 08:28

Rapporter til Admin
Køb din egen lader og få den monteret, alt det andet er der jo en bagside på. Jeg fik en ABB lader installeret af vores lokale, havde selv trukket kabel og fik dem til at montere det hele (Trak dog et net kabel med) laderen kostede 4300.- Abb 22Kw, kabler ca 800.- 5g6mm2 knap 15m samme med nyt jordspyd da der stilles højre krav til en go virksom jord + 16A Gruppe til tavle (Kræver der er plads) 2½ fra elektrikken Vi har haft vores bil i 10mdr Vi har brugt ialt 1978Kw i kørsel (-5 super ladninger) Vi har fået i refunsion ialt 1123.- tilbage efter abb Vi har flex pris, December var rigtig dyr, men eller har vi ladet når prisen har været go, det meste af sommeren har vi nærmeste ladet gratis da el priserne har ligge under 1kr. per kw Vi har kørt 9300km Det er en Aiways U5 først gen med 1 faset ladekredsløb Så har du lidt "live" data og gå ud fra normalt har vi en elregning på omkring 14500.- om året, den er rimelig fast, vi er omkring 23.000.- med de forhøjret el priser :)
--
Sidst redigeret 22-02-2023 08:31
#22
Hlov70
Ny på siden
04-06-2023 18:41

Rapporter til Admin
Hvis du stadig er i overvejningsfasen, kan du finde en masse gode guides om abonnement og ladebokse på reklame slettet De sammenligner også priser på ladebokse, så man kan finde den ladeboks, der passer til ens budget. reklame slettet //Hvad mener du med "de"? Du står som ejer af domænet.
--
Sidst redigeret 04-06-2023 21:44 af Ronson
#23
Thilne
Megabruger
04-06-2023 19:19

Rapporter til Admin
Jeg har købt min lader og installation samt abonnement igennem takecharge.dk fungerer uden problemer og abonnementer er en smule billigere end alle andre steder jeg har kunne finde.
--
#24
Rebelski
Monsterbruger
04-06-2023 21:56

Rapporter til Admin
Jeg har fået min første el bil for knap 3 mdr siden. Velkommen til en marked hvor det er svært at finde ud af havd man skal. Jeg valgte en ok installation da der var det billigste for mig i opsætning. Nogle steder skal du betale 190,- plus moms pr m kabel ud over de 10 m der er med som opstart. For mig var der en prisforskel på 12.000,- bare for sfor at komme i gang. Ok er så ikke de billigste at være forbruger hos. Men det kommer ikke op på de 12.000,- som der var som forskel
--

Opret svar til indlægget: Hjælp til elbils abb eller lader?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning