Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
30 kmt knallert hvor hurtigt?Af Gæst bigfella | 08-02-2023 13:36 | 4058 visninger | 53 svar, hop til seneste
Hej ville lige høre herinde om hvor hurtigt en 30 knallert må måles på rullefelt før den er ulovlig?
Nogen siger 30 nogen siger 40 nogen siger 42 nogen siger 43.5
Jeg bliver sku lidt forvirret med alle de svar
Ved i det? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
30 km/t - ikke mere -- Ballin since '89 Det er ved 20%, så det er vel 36km/t -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. som #2 siger -- AMD Ryzen 9 5950X ASUS ROG Strix B550-F Asus TUF 6900XT Corsair Vengeance RGB 16GB 3600 Mhz
39.9 km/t. er tilladt, før den betragtes som ulovlig.
Eller dvs. du får stadig en fartbøde hvis du kører over 33 km/t, din moped bliver bare ikke beslaglagt eller sprunget i luften på politiets destruktionsanstalt ca. tolv kilometer syd for Køge. -- 30 km/t + 6 km/t + 3 km/t + 0,9 km/t = 39,9 km/t på rullefælg
men måler de dig til mere end 33 på vejen får du en bøde! ifølge den atikel
Min dattes hot "4 hakker" total standard, kan køre 41km få rullefælg. hun er testet 2 gange uden bøde! -- Du kan enten få en bøde fordi knallerten er ulovlig eller fordi du kører for hurtigt (over 30 km/t).
Rullefeltstesten er ifm. med førstnævnte. Knallerten må ikke kunne køre mere en 20% over de 30 km/t. Politiet selv oplyser 40 km/t som grænsen på rullefelt før det er ulovligt.
https://www.facebook.com[...]
Men måler de dig til at køre 38 km/t får du jo stadig bøde (for at overskride fartgrænsen). Uagtet om din knallert er ulovlig. -- Behøver man at have sin tlf tændt når man står i kø til "Tidlig Årsopgørelse" eller kan man sætte den på standby ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. det er 39.9 på rulle felt. og 33 ved aktiv fartmåling.. -- PC1:Ryzen 3900x,64GB ram,2080TI, PC2:Ryzen 3600,64GB Ram,GTX970 Bliver du stoppet af Politiet, kører den helt sikkert for langsomt ;-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. over 32 så se dig for, -- jep jep Grænsen er 35km/t
Over udløser en bøde
Der gives lidt "snor" efter 30km/t
Men max 35 -- Scummy --
Sidst redigeret 09-02-2023 10:23
42 km/t. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Maks 39 km/t
Mellem 40-42 får du kun en bøde
43 eller derover så får du bøde + betinget frakendelse -- Køb en speedpedalec , den må køre 45kmt også tunder du den , så render den 60kmt. -- #15 og risikerer en bøde omkring 7000,-
Hvis du bliver fanget
Forsikring, Hjelm og modificeret motor
Hvis tingene ikke er i orden, så koster det -- Scummy For ca. 11 år siden. Der fik jeg en bøde, da min hot 50 blev målt til 33 Km/t. på rullefelt. Det kostede 1000 kroner, men blev reduceret til 750 kroner, da jeg var studerende. Knallerten var udstyret med alle de lovpligtige begrænsninger og var købt 3 uger forinden. Så det er lidt til grin. Efterfølgende tog jeg den til forhandleren, som sagde at hvis han begrænsede den mere, så vil jeg nok ende på 20 25 km/t. Så jeg tog den modne beslutning, at aflevere knallerten tilbage og byttede den til en Mountain bike, som jeg stadig har den dag i dag. -- #16 næppe som du beskriver det der , så var jeg sgu taget 100 gange og fået bøde . Men ellers kan man jo købe en SPeedpedalec og unlade at gåre noget ved den så kører man 45 Kmt , så hvad er problemet , for jeg kan virkelig ikke se det. Og Hjelm og forsikring skal du jo osse ha på en knallert så det argument kan jeg vitterlig ikke bruge til en fløjtende fis. -- Sidst redigeret 23-02-2023 14:50 #17 Fuldstændig gale mathias, at man ikke kan få en fartbøde på cykel. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19 - man kan godt få en fartbøde på cykel - de generelle hastighedsgrænser gælder for cykler.
Det er bare de færreste som kører 50+ km/t i byen - endsige +80 km/t på landevej. Medmindre man hedder Vingegaard til efternavn....
TLDR - en Speed Pedelec er ikke at betegne som en alm cykel, der gælder særlige regler. -- @echo off
"Bad command or file name" - go stand in that corner! --
Sidst redigeret 23-02-2023 17:37 Min gamle Honda cd 50 gik 130 når man pillede plumpen om bord på færgen til Langeland, Lohals til Rudkøbing på 15 min.
Dengang var der noget ved at køre på knallert, i stedet for at blive knaldet af emsige strømere når man kører over 39 km/t, godt at man blevet for gammel til det pjat. ;-) -- AMD R9 5900x, Asus 570x Crosshair VIII, 2x16GB G.skill 3200 MHz cl 16, Fractal R5, RX6900XT, Samsung 980 pro 1 TB,960 Evo 0.5 TB, AOC Agon 27" m.m.
21
Jesus Kristus, du har levet livet!
Honda CD var en fed knallert.
Jeg havde en Maxi Puch der gik 75.
Den trak stellet vind og skæv.
For nyligt solgte jeg min scooter, det blev ligesom bare aldrig helt sjovt med motorbremse og aut. CVT-gear.
Men nu er man jo heller ikke femten længere.
-- Sidst redigeret 24-02-2023 22:22 #18 OT: Jeg får sådan en leveret på onsdag, glæder mig temmelig meget. Hvad kører du på? -- Min gode 5-gearede Kreidler Florett gik 135km/t med passager... Heldigvis blev jeg aldrig stoppet på den...
Før den havde jeg en gammel SCO med 2 handgear. Den gik 55km/t fuldt lovlig. Blev faktisk stoppet på den flere gange uden at de kunne gøre noget... Og dengang fik man ikke en bøde når den kørte for stærkt, så længe den var lovlig. -- For at en knallert skal ku køre 120+ km. skal der laves en del flere ændringer end bare at banke/bore plumpen ud!
Been there done that - mange gange :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #26
50 kubik trækker i hvert fald ikke de svimlende hastigheder folk praler med :-) --
En del af de fede 70'er-knallerter er bygget til langt højere hastigheder end vi tillader i Danmark.
Det #25 skriver er ikke fri fantasi; jeg havde en homie hvis Kreidler gik en sjat over hundrede, den havde også bremserne til at kunne stoppe igen.
Min gamle Yamaha 4-gear gik også tæt på hundrede uden at falde fra hinanden.
-- Da jeg var ung var den en gut på en trehjulet spasserjeep, den rendte vel 70 - 75 Km/t og det var med tunudstødning. -- I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz
Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll #28
Scootere idag er jo også bygget til noget mere end de 25/45 EU tillader. De gode 2-takts scootere render vel en 70-80 med pillet begræsninger. -- #27 Man kan godt få dem op over de 130km. men som jeg skriver kræver det en del øvrige ændringer, som feks. ekstra stor udboring af cylinderens indgangshul, planslibning af topstykket, stemplet skal ha` rejfet/slebet ca. 3-4 mm. af hele vejen rundt forneden, samt lavet en ekstra nedslibning af kanten ud for indsprøjning (plumpen) samt i modsatte side ud for udstødningen. Derudover kan man så også lette stemplet for lidt ekstra gram ved, at slibe 2-3 cm. lidt ned hele vejen rundt på indersiden. Det er vigtigt, at stemplet til sidst er så afbalanceret som muligt, da det jo kun er lavet af aluminium, og derfor ellers hurtigt kan blive slidt skævt.
Så kommer vi til karburatoren, der gerne skal ku levere mere luft/benzin via større dyser samt evt. større karburator.
Derefter kommer vi til finjusteringen af platinerne, der jo grundet planslibningen af topstykket skal sætte tændingen på det helt rigtige tidspunkt, hvilket giver max. kraft, og højeste omdrejninger.
Og når den så står der, og spiller med potensen, skal man vælge, om den skal ku` klatre op ad Mount Everest - køre 130/140 km/timen - eller et sted derimellem. Det fikser man ved, at skifte tandhjulene både for og bag. Flere foran og færre bagpå - jo større ændringer - jo hurtigere kan dyret køre, men dog på bekostning af accelerationen. Vælger man det sidste uden at ændre på tandhjulene vil omdrejninger ku blive så høje, at stempelpingen går op gennem stempel og topstykke eller siden af cylinderen. Den vil også blive så varm, at det simpelthen kan brænde sammen/smelte.
Min far var udlært autoelektriker, senere autoværktøjs salgskonsulent. For at tjene lidt ekstra tog han et job som aftenskolelærer i motorlære, og der blev straks fuld hus hehe. Der var knallerter og gokarts og scootere, der fik deres livs tuning/modificeringer, så der var ligefrem ventelister for kvarterets motorgale entusiaster. Og de rigtige maskiner var jo frit til rådighed..
Fik selv som 12 årig et gammelt lig af en knallert, min far sikkert havde snakket sig til for en pakke smøger (max.) Den blev splittet ad til atomer (næsten) og så bygget op, og snart lå vi og kørte ræs i en nærliggende dal - uden æggeskalder på udkik :) Denne knallert blev hurtigt skiftet til andre modeller, og snart lå jeg også og peppede andres knallerter op, så det nok kun var pigerne der havde lovlige af slagsen, bortset fra min søsters kaddy, der uden hendes viden fik lidt ekstra fart i røven.
Nå men det var lidt nostalgi fra - da far her var ung - ca. 52 år siden.. Ja de goè gamle dage - suk :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 25-02-2023 15:45
30
Ja, klart
Den 45'er jeg lige har solgt, var røvsyg i trafikken; jeg mener, den kunne sagtens trække to personer osv, men man mærkede konstant motorbegrænsningen på lige vej, udover at man var et irritationsmoment for alle andre i trafikken.
Den burde godkendes til f.eks 70, for ligesom at kunne harmonere med den øvrige trafik.
Her ude i Lystrup har de unge 30'er to-taktere der snildt går hundrede.
De siger at de er lettere at skrue i, ifht. 4-takteren. -- Anyway - jo flere gear, jo højere hastighed ved samme omdrejninger, da det højeste gear ikke fra starten af har så mange omdrejninger, da 4-5 gears modellerne jo er neddroslede MCère. Kan i huske da Gilera senere kom på banen? de havde vist 5 gear, og ku også køre stærkt (med lidt hjælp) men de fik så hurtigt ry for, at falde fra hinanden sååå. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Synes forøvrigt ikke, at nogen i tråden nævner hvorfor man tillader lidt ekstra fart på rullefelt! Det skyldes jo, at en knallert på rullefelt ikke har samme friktion med belastning samt vindmodstand, som når knallerten får frit løb på vejen. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
33
Det er også det der gør det kedeligt at køre knallert nu om dage.
Man kan ikke bestemme hvornår der skal rykkes op og ned, man har ingen indflydelse på hvor mange omdrejninger der skal fordeles.
Og udover det, er lyden af scootere jævnt røvsyg i sammenligning med en gearet knallert fra dengang blå røg var moderne. -- #34
Også bare for at tilføje lidt tolerance, lige præcis som man gør med hastighedsmålinger på biler. For måleudstyr er jo ikke perfekt, og det skal selvfølgelig komme føreren til gode. -- Ja 4 takt er sværere selv at skrue i, da de jo har separat benzin og olie tilførsel, hvilket giver større følsomhed for selv små forandringer i den mere advancerede karburator. Derfor valgte de fleste, at købe færdig tunsæt til disse modeller.
Og så lige af hr. Mattesen/Anden :)
(Ja vi kører)
Jeg har benzin i blodet og når jeg har røget hash
Så skal jeg ud på landevejen og så gi' den gas,
Ja, 180 i timen og så er jeg godt tilpas,
Fart og tempo og festivitas.
Ruller ned ad gaden i min gamle rustne fjat,
Og er der en fasan på vejen, ja så si'r det splat.
Jeg kører alting over, både ræv og hund og kat For jeg er psykopaten bag et rat.
Går du med reflekser og tror det redder liv?
Så har du aldrig mødt mig når jeg er pattestiv
Jeg kører frem for rødt, og jeg gi'r aldrig tegn
Du bli'r kørt i smadder hvis du står i vejen -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 25-02-2023 16:17 #34 - Ja det med tolerancen lader vist til, at være mere eller mindre op til den lokale betjents forgodtbefindende, da loven jo er ret klar i mæglet. Hvad der så er indført af regler/procedurer herudover, er nok forskelligt fra feks. nordjylland og her på amager - tænker jeg.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Kikophil, en Honda CD 50 havde over 10 hk ud af boxen fra fabrikken, før den blev reguleret til det danske marked, det omfattede bla. isætning af en plump på over 22 mm, med en boring på 5 mm, et forlænget gasspjæld så den ikke åbnede fuldt ud, og en tænding der retarderede ud over normen.
Hvis man justerede alt det plus gearing, var den meget nem at få til at løbe 120+, har også kørt 110 på min Dax, men det var lidt skræmmende. Daxen blev gearet ved at sætte større dæk på, den fangede datidens strømere ikke i mit tilfælde. :-) -- AMD R9 5900x, Asus 570x Crosshair VIII, 2x16GB G.skill 3200 MHz cl 16, Fractal R5, RX6900XT, Samsung 980 pro 1 TB,960 Evo 0.5 TB, AOC Agon 27" m.m. Kan godt høre der er mange indlæg her, hvor ejermandens testikler ikke er faldet ned i pungen endnu.
Jeg havde også en kammerat der mente, at jo hurtigere hans MC-wannabe kunne køre, jo bedre.
En del klammeri med de lokale betjente fik ham ikke til at se lyset.
Det gjorde en lygtepæl til gengæld og lyset holdt, lige indtil de klappe låget på kisten i.
Så lærte han sgu det :)
Svenne -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Mon ikke kuglerne er i posen 30-40 år efter frøene til knallert-anekdoterne blev sået.
Din kammerat var nok heller ikke 50 da han på tunet knallert torpederede en lygtepæl.
Men er det tilfældet, har han min fulde respekt.
Jeg tør knap nok rykke min cykel op på baghjulet i min nuværende alder.
Ungdommen var vovemod og udødelighed for nogle, for andre var ungdomsklubbens træværksted crazy shit. -- #39 - ja det ved jeg, da jeg selv havde en.
Det er også derfor jeg skriver, at nogle af de 4-5 gears modeller - her også hondaen var en neddroslet 4 takts maskine :) Det øvrige du skriver om, har jeg også nævnt måske lige bortset fra det forlængede gasspjæld - men der havde vi i sin tid i Dronningborg en bett` super effektiv knallert/cykelmand, der ku skaffe næsten alt hjem til en billig penge, hvilket var godt for en knejt på 12-13 år hehe.. De færdige tunsæt kostede jo desværre en hulens masse kroner - til tider mere end man havde givet for knallerten, så derfor blev de nemmeste metoder selvf. brugt for størsteparten..
Da jeg var 17 - købte jeg desuden min første MC - en 4 cylindret Honda Supersport, som kom ud at køre 14 dg. før jeg blev 18. Det krævede dog lige en midleltidig tilladelse, min kørelærer skrev under på, og så var der andre boller på suppen uden risikoen for, konstant at opdage en æggeskal i sidespejlet hehe..
Min farfar var blandt andet ansat på DTU (var det ikk` det det hed?) hvor han stod for, at godkende samtlige knallertmodeller til det danske marked. Han var så først bilmekaniker, derefter flymekaniker, og hvad han ku trylle frem af hjemmelavet specialværktøj var helt utroligt.. Hvad han fortalte af håbløse maskiner, der bla. brækkede sammen under test osv. var sku ret sjovt.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 25-02-2023 18:55 #40 - hvor mange rygere har vi ikke stadigvæk med mandsmod og løvehjerter, da de de alle ved, at de med stor sandsynlighed ved, at de vil dø af det! Også selv om de ikke løber særlig stærkt :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne...
Et 5.3 sæt på Yamaha'en, så gik den godt! 70-75, uden at blive ødelagt af de vilde omdrejninger, og uden at larme... -- Selv nogle 2 gearede knallerter var neddroslede MCèr. Jeg havde selv en Casal, der var tjekkisk. Den havde bla. helforkromet cylinder, så jeg var nervøs for, om kromet ville knække som i en termokande, da den sku bores godt ud, men det gik fint, og den kørte også 120+ med en større Delorte karburator samt øvrige fiksfakserier. Det gjorde sku ondt, den dag jeg blev snuppet inde i byen af en æggeskal. Jeg kørte ned ad hovedstrøget med ca. 60 i timen med ham i røven, hen til politistationen, hvor han systematisk fjernede mit dejlige ekstraordinære hardware - puttede det i en pose, og sku ha en underskrift for destruktion - vandalisme I say :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Da vi nu er ved at være lidt out off racing/tuning stories, vil jeg lige skrive lidt mere nostaltisk tilbagegang, da vi jo faktisk har brugere på op til ca. 80 år!
Jeg var ca. 15 år, og havde sammen med en kammerat været lidt uden for Kristrup (sydvest for Randers) og vi var på cvej hjem - jeg var selvf. forrest på min nypeppede Puch, og stoppede foran landevejen. Jeg sad så og gassede lidt op (det skal man jo) og så mig tilbage efter min sløve partner, hvorefter jeg slap koblingen i den tro, at den stod i frigear - hvilket den ikke gjorde!
Så knallerten stejlede som en besat hingst, der havde fået et hvepsebo op i the behind, og jeg tog så samtidig en formidabel baglæns salmortale, mens knallerten røg halvt ind foran en bil der kom drønende forbi..
Jeg var selvf. rystet over min "uvorne" knallert samt pludselig, at få vendt tingene på hovedet, med et knald. Knallerten lignede så ikke længere en knallert, da den var gradbøjert i høj grad.. Så ud med den, og en ny ind hehe..
Mht. tuning, ku man forøvrigt også til nogle knallerttyper købe cylindrer, med større og op til flere skyllekanaler, hvilket gav op til 30hk i stedet for de ca. 19hk et godt tunsæt ellers ku gi.. Alt selvf. sammenlagt, og justeret til fælles max. ydelse..
Det var så bare lig` det venner.
Tak for nu :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... Til skeptikerne:
Kreidler er VERDENS HURTIGSTE "knallert" med deres verdens rekord på 227km/t på KUN 50cc. -- Sidst redigeret 27-02-2023 09:18
47
Lad os købe et par kreidlere og stikke den rekord, med ølvomme og hele pivtøjet!
(Men nu om dage koster en fed 70'er-knallert hurtigt 50.000 kroner) -- #48 Kan da huske da mine brugte FZ'ere i flot stand kostede maks 1500kr i min ungdom det var da tider.
Desværre er priserne da stukket helt af på de "gamle" knallertere :/ --
49
Jeg havde en 98 procent original Puch Grand Prix, der desværre blev hugget i Gellerupparken.
Det ville have været hyggeligt at gå og skrue i den på sine gamle dage.
Jeg tror jeg gav 2500 eller 2700 kroner for den.
Nu koster sådan en fætter let 40K. -- Uanset hvor hurtigt den kan køre, så vil jeg nok ikke tænke så meget på bøden, men måske mere på forsikringen. Hvis der en dag sker et uheld, og knallerten køre mere end 30 km/t, så kan forsikringsselskabet (hvis de har lyst), frasige sig alt ansvaret, så du selv står med den MEGET dyre regning.
--
Hvis man som 15-årig smadrer ind i naboens tudegrimme Tesla på en tunet Kreidler med 100 kilometer i timen og overlever det, har man i min optik fortjent en hyldest på landsdækkende tv, en sang i otte vers og en pokal af en art - og jeg er med på at etablere en go fund me-indsamling til den dødsforagtende ungersvend.
--
1 50cc uden begrænsninger, har ca. 3-4 hk.
Sådan er det i dag, og det var det også i 70'erne.... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|