Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Model Y eller ID.4

Af Maxi Nørd Fruergaard | 26-01-2023 16:53 | 7988 visninger | 76 svar, hop til seneste
Hej alle Vi fik solgt vores bil i december og stod til at skulle lease en helt skrabet ID.4 model (attraktiv leasing på daværende tidspunkt). Men prisjusteringerne fra Tesla har ændret lidt på situationen der gør køb mere attraktiv. Vi har været ude og prøve Model Y, samt nogle ID.4 (da disse er faldet mest i pris på brugt markedet p.t.). Model Y RWDs rækkevidde passer fint til os, men den ekstra rækkevidde på en ID.4 ville være fin en 4-5 gange om året. Vi er lidt mere til ID.4s interiør og at panorama glasset kan lukkes (børn der skal sove om sommeren). Venderadius er fantastisk og affjedringen ”afslappende” hvilket passer vores kørselsbehov (10-15.000 km om året primært længere ture på motorvej/landeveje). Har kun prøvet den nye affjedring i Model Y og den virkede ”komfortabel nok”. Til gengæld synes vi udsynet fremad for fører og passager var bedre i Model Y, har mere opbevaringsplads, LFP batteri (må lades til 100%, mere sikkert og ingen cobolt), mindre støj ved by og landevejskørsel fra modkørende og dæk (ved motorvej var nok ca. det samme) og noget bedre infotainment system og mobil opkobling. Dog bekymrer ”Tesla vision” mig en smule, for hvis jeg ikke kan se noget i tågen/sneen, så kan bilen heller ikke. Det kan en radar/lidar :-/ Hvad med en stillestående sort bil på vejen som ikke har lygterne tændt (fx uheld). Enkelte spørgsmål til dem der har bilerne: Model Y (Tesla generelt); hvor tit oplever du phantom opbremsninger og hvor slemt er det. Har du bekymringer/problemer i forhold til ”Tesla vision” (vi regner ikke med at købe FSD eller EA)? Er du tilfreds med den eller ville du hellere skifte? ID.4: Har du oplevetproblemer med kørsels assistentsystemerne? Er du blevet opdateret til 3.x software, og hvorledes synes infotainment systemet at køre (lagger det). Er CarPlay eller Android Auto fint responsiv? Er du tilfreds med den eller ville du hellere skifte? Prisen er ca. 10.000 kr. mere for en brugt ID.4 1st Max Performance med 1.5-2 år og 20-40.000 km på tælleren (hvilket ikke bekymrer os) vs en ny Model Y RWD.
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium http://hwt.dk[...]

--
Sidst redigeret 26-01-2023 16:54
#1
djrazz
Ultra Supporter
26-01-2023 17:16

Rapporter til Admin
Har ikke en Y men en S så kan ikke tale udfra de fysiske rammer osv. Men der er INGEN som kommer i nærheden af Tesla ift brugeroplevelse af systemer efter min mening. Det er muligt nogle af tingene kan være en tilvending, men alt omkring kontrollen af affjedring, varme, musik, navi osv fungerer bare 100 gange bedre, der er ingen af de andre som er tæt på. De biler med Android Automotive nærmer sig på visse områder, men de er stadig bagefter. Derudover ville jeg til enhver tid tage Y'eren over ID4, selvom jeg absolut synes Y'eren er en øjenbæ af rang (ren smagssag). VW er generelt identitetsløse biler og deres interiør især matcher absolut ikke deres brødre og søstre, hvor det i det her tilfælde ville være en Enyaq som er broeren og 100 gange mere interessant ned ID4'eren. Igen blot min mening, men har set alt for mange eksempler på at VW's vogne ift deres sammenlignelige bror/søster vogn hos især Skoda er noget knald. Passaten er et glimrende eksempel hvor den gamle Superb (altså pre facelift,dvs. fra 2016) havde markant pænere og mere intuitivt interiør end de "helt nye" Passat GTE. Igen selvfølgelig helt et spørgsmål om smag og holdning.
--
Giv mig dit hardware, og jeg løber med det!
#2
ToFFo
Guru
26-01-2023 17:42

Rapporter til Admin
Husk at få en pris på forsikringen! Det kan være meget dyrt at forsikre en model Y. Jeg vil anbefale du får en cirka pris på forsikring af en Model Y inden du drømmer dig helt væk i at skulle have en Model Y. Det giver mening pga. prisfaldet der har været, men det er forsikringen nok ikke blevet betydeligt billigere af. Jeg ved ikke selv hvad det koster, men jeg tænker bestemt det er dyrere at forsikre en Model Y end en ID4.
--
Handels stats: Samme bruger i 19 år. B/W liste score: +37/-0. Stats sidst opdateret d. 27/08-2022
#3
vonangelo
Supporter Aspirant
26-01-2023 17:54

Rapporter til Admin
Nu har jeg selv lige bestilt en Tesla Model Y RWD - anslået levering i midten af april, så man kan godt se at mange bestiller nu. Jeg fik et tilbud på en bilforsikring på 8.545 kr./år for ansvar + kasko (selvrisiko 3.878 kr.). For 1.139 kr. ekstra årligt kan jeg så vælge selvrisikodækning og for yderligere 568 kr. årligt kan jeg få autohjælp. Alt i alt 10.284 kr./år igennem ASG Care, som blev anbefalet af en kollega samt af Tesla selv - var I dialog med deres afdeling i Odense som fortalte, at de fleste af deres kunder har forsikring hos ASG Care. Ikke fordi at du spurgte ind til forsikring, men så ved du da hvad du kan forvente af pris :-)
--
/vonangelo Ryzen 9 5900x, G.Skill 32GB DDR4 3000 MHz, WD Black SN850 2TB, MSI RTX 3080 Suprim X, ASUS ROG Strix X570-E Gaming
#4
SShadowS
Guru
26-01-2023 18:14

Rapporter til Admin
Hvis jeg kunne få elbil hvor jeg bor, så havde jeg nok gået IONIQ 6.
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM ASUS3090STRIX-OC|PG279Q 980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB 2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
#5
TisseFrans
Megabruger
26-01-2023 18:16

Rapporter til Admin
#3 Jøsses 10k!!! Jeg har lige fået min Audi Q4 i december og jeg giver 5300 kr. OT: Design, interiør osv er 100% en individuel følelse, men det at fx hastighed på model Y/3 kun bliver vist på tabletten i midten med lillebitte skrift oppe i hjørnet, bryder jeg mig virkelig ikke om. Varme, viskere, alt bliver styret på touchskærmen. Måske jeg overdriver men jeg synes det er på grænsen til uforsvarligt da det tager meget fokus væk fra kørslen. Systemet i sig selv virker super godt. Hurtig respons, intuitivt. Navigation er ret skod synes jeg. Man kan kun se mappet oppefra. Ingen 3D viewing. Men som sagt...det er en smags sag. Min kone har en Model 3 og elsker den, jeg har en Q4 og elsker den. Ingen af os ville bytte!
--
#6
vonangelo
Supporter Aspirant
26-01-2023 18:58

Rapporter til Admin
#5 Hvis du syntes det er meget, så tjek det her ud: Mit nuværende forsikringsselskab, Alka, gav et tilbud på 38.000 kr. årligt :-) det er næsten som om at de ikke vil forsikre Tesla'er
--
/vonangelo Ryzen 9 5900x, G.Skill 32GB DDR4 3000 MHz, WD Black SN850 2TB, MSI RTX 3080 Suprim X, ASUS ROG Strix X570-E Gaming
#7
Stroyer
Guru
26-01-2023 19:42

Rapporter til Admin
0# Disclaimer: Jeg er 100% "farvet" da jeg selv har en TMYLR (Tidligere TMS & TM3) så se nedenstående som min subjektive holdning. Utroligt mange mennesker basher pt. Tesla og specielt Elon Musk for hans knapt så smarte "Twitter-stunt". Det har nok resulteret i at mange ikke ville have en Tesla om så den var gratis - og udover dét så er der jo alle elbil "haterne" som mener at "Dinojuice" er det eneste rigtige og at eet elbilsbatteri koster ca. det samme ressourceforbrug som hele Kina forbruger på et år. Hvor om alt er så synes jeg at du skulle prøve nogle flere gange - og ta' da bare god tid når du er ude og prøvekøre. Overall synes jeg - at Tesla er foran VW på stort set alle punkter - og næste gang nogen nævner "byggekvalitet" og "kvalitetsfølelse" så brækker jeg mig. Tesla er fuldt på højde (hvis ikke bedre) med de gamle "velrenommerede" mærker. Man skal naturligvis vende sig til kun at have een skærm samt voice at betjene tingene fra. Efter ca. 1-2 dages kørsel var det for mit vedkommende helt normalt kun at have den ene skærm. Helt befriende minimalistisk - elsker det. Hvad angår interfacet - så vil jeg vove den påstand at du ikke får noget som er bedre, mere responssiv, "feature-rich" og generelt bare up-to-date. Og holdakæft skærmen er god. Lydanlægget/højtalerne fås vist heller ikke ret meget bedre. Jeg bliver stadig imponeret når der skrues op for et godt nummer eller man bare vil chill'e med noget stille og roligt. Lad være med at fokusere så meget på rækkevidde - flere korte opladninger er vejen frem. De opgivende tal er uanset fiktive og man kører jo (stort set) aldrig fra 100-0% Om vinteren kører man ikke specielt langt om sommeren - længere end det opgivet. Igen - det kommer an på vind, vejr og den højre fod. Udover det har du med en Tesla det ubetinget bedste og nemmeste ladenetværk - hvis du skulle få brug for det.... tror jeg har været på SC 2 gange det sidste år. Lader altid hjemme. Jeg kunne blive ved, men er ved at få skrivekramper i min gamle fingre.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 26-01-2023 19:44
#8
Trump
Ny på siden
26-01-2023 20:00

Rapporter til Admin
Model Y ejer i snart et år. Har oplevet phantombreaking et par gange (den klodser ikke bremserne, men bremser jævnt ned) men efter en softwareopdatering for nogle måneder siden som skulle afhjælpe har jeg ikke oplevet det siden. Har ikke oplevet udfordringer med Tesla vision. Bruger adaptiv fartpilot både i by og på landevej, og synes det fungerer ret godt når du lige får lært at den er lidt overforsigtig især omkring cyklister. Men better safe then sorry. Er meget tilfreds med bilen, og ville ikke bytte til ID4 som vi også prøvede inden køb. Var tættere på en Audi Q4 men endte alligevel med Tesla :-) Tesla systemerne kræver tilvænning, men du vænner dig hurtigt til at det hele forgår på den store skærm. Ingen af de andre biler vi prøvede har været i nærheden af det som Tesla kan. Brugeroplevelsen er helt i top hvor alt responderer virkelig hurtigt. Stemmestyringen er også ret god. Især ved navigation synes jeg den forstår alt hvad du kaster efter den.
--
Sidst redigeret 26-01-2023 20:03
#9
djrazz
Ultra Supporter
26-01-2023 20:47

Rapporter til Admin
#5 "Varme, viskere, alt bliver styret på touchskærmen." - det er så ikke helt korrekt. Du siger blot "jeg fryser" også skruer bilen selv 1,5 grad op for varmen for nu blot at give et eksempel. Som jeg også skrev ( og andre nu også er inde på) så skal man lige vænne sig til det men du kan i princippet få den til at gøre det meste ved tale og det fungerer 100 gange bedre end i nogen andre biler. Derudover kan du styre det via de få knapper/hjul som er på rattet uden at skulle rode med noget som helst i midterkonsollen.
--
Giv mig dit hardware, og jeg løber med det!
#10
trolleleet
Monsterbruger
26-01-2023 22:43

Rapporter til Admin
Sædvanlig trolling slettet.
--
although the world may be round, we still trapped in the square
--
Sidst redigeret 26-01-2023 23:52 af Ronson
#11
StarF
Nørd
26-01-2023 23:01

Rapporter til Admin
Id4 er lysår bagud og til den pris man kan få en y til nu er valget let. Tesla netværk er desuden langt bedre og at køre til Italien er let og lige til med den smarte måde den laver routen. Bruger du mere strøm end beregnet så flytter den dig automatisk til en anden lader, varmer batteriet osv. Driv linien er også langt mere optimeret. Musk er en idiot men det er en fin bil især til den pris de har nu. Jeg har haft min siden i somers og har ikke oplever phantom breaking. Men bruger også bare den indbygget fart pilot som en gammeldags en.. Det fortrækker jeg
--
Shine on you crazy diamond! http://www.evilsun.dk[...]
--
Sidst redigeret 26-01-2023 23:02
#12
Snazzy
Ultrabruger
26-01-2023 23:03

Rapporter til Admin
Har ikke oplevet phantom breaking, Vil slet ikke fortælle dig hvad du skal gøre .. men at du sammenligner en ny med en brugt synes jeg er lidt at sammenligne pære og æbler
--
#13
Peter.
Elitebruger
26-01-2023 23:37

Rapporter til Admin
#7 "Det har nok resulteret i at mange ikke ville have en Tesla om så den var gratis - og udover dét så er der jo alle elbil "haterne" som mener at" - Er ikke elbil hater jeg synes bare ikke Tesla er det værd, for en bil, der kun har Tesla Vision, der er så mange andre gode alternativer, men ja Tesla er til den billige side for en avg elbil, kan sagtens forstå hvorfor nogle vil købe den, jeg vil bare personligt ikke, synes ikke den er pengene værd selv efter prissænkningen, men det er jo individuelt. "Udover det har du med en Tesla det ubetinget bedste og nemmeste ladenetværk - hvis du skulle få brug for det.... tror jeg har været på SC 2 gange det sidste år. Lader altid hjemme." - Nemmeste ja, men ved nu ikke om jeg vil sige det bedste mere, når jeg kører forbi Teslas SC i Hedensted om aftenen, holder folk næsten altid i kø, for at bruge de 16 pladser der er, da de er fyldt. Personligt ikke et selling point til mig, ville også bare lade hjemme 99% af tiden. "Overall synes jeg - at Tesla er foran VW på stort set alle punkter - og næste gang nogen nævner "byggekvalitet" og "kvalitetsfølelse" så brækker jeg mig." - Skal ikke kunne sige med VW specifikt, men sammenlignet med Audi, kan jeg tydeligt se og mærke forskel, det er blevet bedre på Tesla, men de er der altså ikke endnu (igen individuel vurdering), synes stadig ikke de har konsistent afstand mellem panelerne på de fleste jeg har set, det er meget tydeligt når der holder flere ved siden af hinnanden. "Hvad angår interfacet - så vil jeg vove den påstand at du ikke får noget som er bedre, mere responssiv, "feature-rich" og generelt bare up-to-date." - Men du er fuldtstændigt låst fast på Tesla system, med CarPlay ovs kan andre nemt koble sig på med deres mobil, synes personligt det tæller ned, der ville ikke være noget der forhindrer tesla i at supportere både deres eget, men også tillade CarPlay. #8 "Har ikke oplevet udfordringer med Tesla vision. Bruger adaptiv fartpilot både i by og på landevej, og synes det fungerer ret godt når du lige får lært at den er lidt overforsigtig især omkring cyklister." - Problemet er ikke i normal brug, problemet er når du en dag kører på en meget tåget dag, hvor du ikke kan se langt frem, det kan Tesla Vision ikke, det kan en Radar sensor, eller hvis en Bil foran den bil, der kører foran (altså bil #2 foran dig) pludselig bremser, det kan Tesla Vision heller ikke altid se, med mindre den kan se igennem den foran kørendes vinduer. Det er det samme hvis regnen står ned, så du stort set ikke kan se 3m frem, ikke på en almindelig regnvejrs dag. Radar sensoren i min bil, har redet mig flere gange over de sidste par år, hvor alternativet var en totalt skadet bil, pga andre idioter i traffiken, der holder stille i tæt tåge uden grund / ikke har lys i deres bagerste lys. Er som sikker på Tesla Vision fungere fint nok i det daglige 95% af tiden, bortset fra oventående situationer. #9 "Du siger blot "jeg fryser" også skruer bilen selv 1,5 grad op for varmen for nu blot at give et eksempel." - Vi er nogle der bare aldrig kommer til at side og snakke med hverken mobil, smarthome, eller ens bil, der er fysiske knapper nu meget rart. #7 "Det har nok resulteret i at mange ikke ville have en Tesla om så den var gratis - og udover dét så er der jo alle elbil "haterne" som mener at" - Er ikke elbil hater jeg synes bare ikke Tesla er det vejr, for en bil, der kun har Tesla Vision, der er så mange andre gode alternativer, men ja Tesla er til den billige side for en avg elbil, kan sagtens forstå hvorfor nogle vil købe den, jeg vil bare personligt ikke, synes ikke den er pengene værd selv efter prissænkningen, men det er jo individuelt. "Udover det har du med en Tesla det ubetinget bedste og nemmeste ladenetværk - hvis du skulle få brug for det.... tror jeg har været på SC 2 gange det sidste år. Lader altid hjemme." - Nemmeste ja, men ved nu ikke om jeg vil se bedste mere, når jeg kører forbi Teslas SC i Hedensted om aftenen, holder folk næsten altid i kø, for at bruge de 16 pladser der er, da de er fyldt. Personligt ikke et selling point til mig, ville også bare lade hjemme 99% af tiden. "Overall synes jeg - at Tesla er foran VW på stort set alle punkter - og næste gang nogen nævner "byggekvalitet" og "kvalitetsfølelse" så brækker jeg mig." - Skal ikke kunne sige med VW specifikt, men sammenligned med Audi, kan jeg tydeligt se og mærke forksel, det er blevet bedre på Tesla, men de er der altså ikke endnu (igen individuel vurdering), konsistent afstand mellem panelerne har ikke været specielt på de fleste jeg har set, meget tydeligt når der holder flere ved siden af hinnanden. "Hvad angår interfacet - så vil jeg vove den påstand at du ikke får noget som er bedre, mere responssiv, "feature-rich" og generelt bare up-to-date." Men du er fuldtstændigt låst fast på Tesla system, med CarPlay ovs kan andre nemt koble sig på med deres mobil, synes personligt det tæller ned, der ville ikke være noget der forhindrer tesla i at supportere både deres eget, men også tillade CarPlay. #8 "Har ikke oplevet udfordringer med Tesla vision. Bruger adaptiv fartpilot både i by og på landevej, og synes det fungerer ret godt når du lige får lært at den er lidt overforsigtig især omkring cyklister." - Problemet er ikke i normal brug, problemet er når du en dag kører på en meget tåget dag, hvor du ikke kan se langt frem, det kan Tesla Vision ikke, det kan en Radar sensor, eller hvis en Bil foran den bil, der kører foran (altså bil #2 foran dig) pludselig bremser, det kan Tesla Vision heller ikke altid se, med mindre den kan se igennem den foran kørendes vinduer. Det er det samme hvis regnen står ned, så du stort set ikke kan se 3m frem, ikke på en almindelig regnvejrs dag. Radar sensoren i min bil, har redet mig flere gange over de sidste par år, hvor alternativet var en totalt skadet bil, pga andre idioter i traffiken, der holder stille i tæt tåge uden grund / ikke har lys i deres bagerste lys. Er som sådan sikker på Tesla Vision fungere fint nok i det daglige 95% af tiden, bortset fra oventående situationer. #9 "Du siger blot "jeg fryser" også skruer bilen selv 1,5 grad op for varmen for nu blot at give et eksempel." - Vi er nogle der bare aldrig kommer til at side og snakke med hverken mobil, smarthome, eller ens bil, der er fysiske knapper nu meget rart. #generelt Ved heller ikke om jeg ville tage en id4 over Tesla, men der er mange andre elbiler jeg hellere ville have end en Tesla. Men som andre siger, det bedste er at prøve dem af, og se hvad der giver mest mening, kan sagtens være Tesla er bedre for dit specifikke behov.
--
Sidst redigeret 26-01-2023 23:41
#14
Fruergaard
Maxi Nørd
27-01-2023 00:57

Rapporter til Admin
#1, Har du haft problemer med Tesla Vision og opbremsninger? Jeg ville også vælge Enyaq over ID hvis budget ikke var enstørre faktor herhjemme. Udvendigt er jeg ikke helt med på at den skal lige en fossilbil nu når det er en elbil. Men indvendigt har de gjort det godt. De er bare steget en del i pris og er ikke faldet i samme niveaupå brugt markedet (endnu). #2, Det er undersøgt til bunds, og prisen på Teslaforsikring er også en af grundene til at andre biler er i spil. Har IDA forsikring hvilket er billigst for os (incl. alle deandre forsikringer). Med 10-15k km om året (ansvar, kasko, førerforsikring,friskade og glas, parkeringsskade, værdiforringelse og vejhjælp): Model Y LR = 9070 kr. (selvrisiko på 7513) Model Y RWD = 7098 kr. (selvrisiko på 3756) Ioniq 5 (samme pris som ID.4) = 4494 kr. (selvrisiko på2254) Derfor vi også primært kigger på RWD, da vi kun vil brugeden ekstra rækkevidde en 4-5 gange om året (primært ture til Sjælland). Så 55.000 kr. mere + dyrere forsikring giver ikke mening forLR for os (vi har ikke brug for de ekstra hestekræfter). IDA havde ikke planer om at ændre præmie på deres forsikringda jeg snakkede med det (ugen efter prisfaldet). #3, Ja, det går stærk for Tesla p.t., bliver spændende ompriserne kommer lidt op igen hvis ordrebogen bliver fyldt for meget op. Vi har allerede lagt en reservation på en RWD, anslåetfeb-marts, men den er til at komme ud af hvis vi finder en anden bil. Den forsikring lyder dyr for en RWD? #4, den ser også lækker ud, men har desværre for lidt pladstil os. Ioniq 5 (brugt) synes for dyr i forhold til de andre. #5, er også selv lidt i tvivl om tilvænningen til "enskærm" og manglende knapper. Men skulle det være et problem, kan diverse instrumentskærme og knapper tilkøbes. Har din kone oplevet phantom bremsninger med sin 3'er? #7, vi har prøvet Model Y af to omgange. Ene med nyevinterdæk den anden med sommerdæk (da de havde taget en bil mere ind til prøvekørsel). Vinterdækkene var noget mere still (begge 20") . De er fuldt booket på prøvekørsler. Her i Aarhus skal vifrem til 7/2 før der er tid i deres kalender og kun 30 min. ad gangen :-/ Vi er ej heller så bekymret for rækkevidden, men tager detstadig med i vores valg. Har du oplevet problemer med basis autopilot ogopbremsninger? #8, godt at høre det bliver bedre. Vores kørsel er primært uden for byerne da vi cykler til alther i Aarhus. Der er heldigvis ikke så mange cykler på motorvejen. Men dejligt at høre at den passer cyklister, når vi selvcykler en del. #11, netværket og systemerne er klart et plus til Tesla. Vi forventer dog ikke længere køreture til udlandet de næstepar år. "Som en gammeldags en", altså uden adaptiv? Det tror jeg ikke jeg kunne gå væk fra. Det fungeredeglimrende i vores Golf 7 på motorvejen. #12, Så måske ikke så udbredt som man læser. Vi kan godt sige at det er en ny ID.4 i stedet for? Så er den bare dyrere, og vi ser ikke 20k km for et problemi disse biler. Vores Golf 7 var også 1 år med 9k km, men en stor del afafskrivningen havde den første ejer så taget. Kunne en Model Y RWD fås brugt til en acceptable lavere prisend nyprisen, havde vi nok også kigget på disse brugt. #13, mangel på radar er også en bekymring hos mig. Der går rygter om at en ny radar kommer i fremtiden: https://www.notateslaapp.com[...] Deres overproduktion/lager af biler og muligheden for at HW4.0 snart kommer kunne være nogle af grundene til prisjusteringerne. Vi er ikke låst på ID.4 eller Model Y. Det var bare de familievenligebiler vi lige kunne finde til 400.000 eller under med godt udstyr. Men du må gerne komme med flere forslag :-)
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium http://hwt.dk[...]
--
Sidst redigeret 27-01-2023 00:57
#15
kb-
Super Nørd
27-01-2023 03:06

Rapporter til Admin
Hvorfor koster det så meget i forsikring? Jeg giver 4000 om året for ansvar med kasko, nedsat selvrisiko, glasforsikring, udvidet autohjælp, parkeringsskadesikring, hærværkssikring osv osv for 30.000 km. Er det bare elbiler der er absurd dyre at forsikre? Jeg har tænkt mig at skifte til model Y om ca. et år. Er hos IDA.
--
.
#16
Stroyer
Guru
27-01-2023 05:56

Rapporter til Admin
13# Det lyder godt nok vildt. Jeg har til dato til gode at se kø ved de SC jeg er kommet forbi/har benyttet. Tænker måske også det har noget at gøre med at Tesla har åbnet op for at andre elbiler kan lade på Deres SC 14# Nej - har ikke oplevet "phantom-breaking" en eneste gang - Den der dog meget forsigtig når man kører med autopilot i byerne. Den er god til at bremse op men knapt så god til igen at komme hurtigt op i fart, så der plejer jeg bare at trykke lidt på speederen indtil man er oppe i fart igen. Det samme gælder for biler der er parkeret - dem er den også meget forsigtig med. Men det betyder ikke alverden - man sidder jo alligevel med hånden på rettet og foden i nærheden. På motor og landeveje er det simpelthen en fryd.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 27-01-2023 06:00
#17
vonangelo
Supporter Aspirant
27-01-2023 05:56

Rapporter til Admin
#14 Anslået levering var også februar-marts for mig. Den opdaterede så igår til 12 april - 28 april. For mig ville det ikke blive dyrere i forsikring for LR ( og måske endda heller ikke for performance). ASG Care gik ud fra nypris på bilen, hvor at hvis prisen var mellem 350.000-500.000, så gjorde denne pris sig gældende.
--
/vonangelo Ryzen 9 5900x, G.Skill 32GB DDR4 3000 MHz, WD Black SN850 2TB, MSI RTX 3080 Suprim X, ASUS ROG Strix X570-E Gaming
#18
Stroyer
Guru
27-01-2023 05:59

Rapporter til Admin
15# Fordi de er meget dyre at reparere på og fordi de er så satans hurtige. Udover dét tror jeg ikke at priserne har fundet deres helt rigtige leje endnu for elbiler generelt, så selskaberne tager hvad de kan få.
--
IDGAF!
#19
waskustobaskus
Maxi Nørd
27-01-2023 06:13

Rapporter til Admin
Skoda Enyaq mister så omkring 30-35% rækkevidde om vinteren mod teslas ca 11%. Hvis man kan stole på målerne der er lavet.
--
#20
TankBrutalis
Ultra Supporter
27-01-2023 06:22

Rapporter til Admin
Det sjovt så mange går med Tesla eller vil kunde koster ca det samme som andre dog er Tesla den bil jeg høre følgene mest om: det en rigtig fin bil, men jeg skal ikke have en Tesla igen der er lang vente tid på værksted, ukendt vente tid eller måneder væsentligt dyre at få rep på osv det ikke mig selv, men bekendte der har, og hvad jeg syntes det lyder på fra mange herinde har selv Volvo xc40 elbil, har flere bekendte med id4-5, Hyundai, Kia osv, og de samme bekymringer og problemer høre jeg ikke fra dem og ja så koster det 2-3 gange så meget som alle andre i forsikring
--
#21
mbm
Mega Supporter
27-01-2023 06:31

Rapporter til Admin
tesla
--
#22
Stroyer
Guru
27-01-2023 06:50

Rapporter til Admin
20# Yes - det går mega hurtigt for Tesla lige nu (eller det har det gjort de sidste 2-3 år)! Faktisk så hurtigt at de selv har problemer med at følge med i hele kæden, så der er lidt længere ventetid end normalt. Dog har de ingen service-intervaller som mange af de andre. Bremserne skal renses engang i mellem - That's it. Udover dét giver de jo en fantastisk garanti og stiller lånebil til rådighed. Hvis du sammenligner forsikringen på biler med samme specs - så er forskellen altså ikke specielt stor. Ved ikke lige hvor du får din faktor 2-3 fra. Giver 1500kr mere i forsikring for min TMY end jeg gjorde for min Skoda Superb (2.0 170hk DSG) Det synes jeg bestemt ikke er voldsomt. Det er vel også et spørgsmål om hvordan ens skadeshistorik ser ud og om man er "gode venner" med sit forsikringsselskab eller i "bad standing"
--
IDGAF!
#23
ZulfoDK
Mega Supporter
27-01-2023 07:13

Rapporter til Admin
#15 Fordi Tesla model Y er lavet i aluminium, så de er noget dyrere at lave pladearbejde på!
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK
#24
Tesla owner
Gæst
27-01-2023 07:55

Rapporter til Admin
#22 Ja det er ret godt gået at de udviklede bremsevædsken der ikke optager vand og skal skiftes. Klimaanlægget der aldrig skal have skiftet gas og de nyudviklede kabinefiltre der holde rhele bilens levetid. Jeg fatter ikke de gamle dino juice biler ikke også snart får det når Tesla kan og de har kun været på markedet i ca. 10 år.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#25
MoTeC
Junior Supporter
27-01-2023 08:25

Rapporter til Admin
#15+23: ... og fordi bilen har 500+ hk.
--
Macbook Pro Retina 13,3 2016 / 8 GB / 256 GB SSD Mantiz Saturn Pro eGPU / RX 580 / 500 GB SSD
#26
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2023 08:28

Rapporter til Admin
#20 Jeg har kun oplevet det modsatte. Ringede med ét problem og de tog mod bilen samme eftermiddag. Måske det afhænger af sted man kontakter :). Jeg gav små 7000 om året med 4000 i selvrisiko. Ved ikke hvem det er du snakker med - for alt du skriver modstrider min personlige erfaring (og hvad jeg hører fra andre). #16 Enig, det lyder vildt. Nærmest så vildt at det ikke passer. Jeg bruger jævnligt SC (Flere gange om ugen) og oplever aldrig kø.
--
#27
TankBrutalis
Ultra Supporter
27-01-2023 09:12

Rapporter til Admin
#2 for en Volvo xc40 p8 450 hk med 0-100 på 4 sekunder, skulle jeg give 5300 i forsikring, men 15.000 for en model y med den store motor og det du siger med bremser på Tesla er jo det samme på alle el biler, bremserne bliver ikke slidt op det rådner nærmere op på dem alle i stedet men det jo ikke holdbart når man har problemer med bilen og får afvide de kan lave det om ukendt tid, en bekendt har problemer med skærmen de kan ikke fortælle hvornår de kan hjælpe eller kan få reservedele, det joniske holdbart :)
--
#28
trolleleet
Monsterbruger
27-01-2023 09:36

Rapporter til Admin
#10 jeg troller bare fordi du selv har tesla eller hvad? Teslaer laver alle muligheder mærkelige ting i trafikken og OP spørger direkte ind til det. Desværre får ingen information omkring det, da folk som bl.a. dig og Musk's medie tæskehold holder det skjult fra offentligheden. I kører vitterligt i en bil der kan finde på at bremse op ud af det blå som andre også nævner og det er MIG der troller?!? Nu må vanviddet sgu da stoppe. Jeg vil IKKE køre for tæt på andre Teslaer, da i er forsøgskaniner og man ikke ved hvilke bivirkninger det er og hvad bilen kan finde på. Opbremsning, acceleration, vognbaneskift, folk der hænger ting i rattet for at snyde autopilot osv. Who knows når der kommer en Tesla kørende.
--
although the world may be round, we still trapped in the square
#30
NiceRag
Super Nørd
27-01-2023 10:10

Rapporter til Admin
Personligt er jeg ikke fan af den måde reperationer fungerer på, via tesla. Den kan kun repareres igennem dem... lol ligesom apple og deres åndsvage system. jeg havde nok snuppet hyundai ioniq 5 eller 6, hvis det var mig der skulle vælge i dag. (kan ikke lige se prisen på 6'eren) alternativt Ford Mustang Mach-E
--
#31
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2023 10:15

Rapporter til Admin
#30 Det passer ikke simpelthen ikke :). Der er samtlige værksteder som er certificeret til at arbejde på dem. Heriblandt DAS Karosseri og blandt andet Elkjærgruppen.
--
#32
NiceRag
Super Nørd
27-01-2023 10:18

Rapporter til Admin
#31 Det er hvad jeg har læst for lang tid siden... det er så åbenbart lavet om- jeg følger ikke lige med i præcis den del af teslas forretningsudvikling til daglig. beklager
--
#33
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2023 10:19

Rapporter til Admin
#32 Jeg fik lavet en bilkabule og noget kamera på min for et par år siden. Tror ikke det er en ny ting hehe :-P
--
#35
Thomas
BOFH
27-01-2023 10:24

Rapporter til Admin
#28>>Nej fordi du totalt umotiveret skriver en latterlig kommentar om at folk er forsøgskaniner og at du ikke kører tæt på Teslaer. Det er spam og hjælper ikke OP. Derudover så er pludselige opbremsninger noget der sker i mange moderne biler. Jeg har lige kørt fra Østrig i en Skoda Octavia og den bremsede pludseligt ned på motorvejen. Men det er da klart at Tesla er værre end andre, men så er det heller ikke værre. Resten af tingene du skriver er blot uinformeret fordomme fra din side.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#38
JS
Gæst
27-01-2023 10:37

Rapporter til Admin
#1 Tillykke med din elbil. Ud fra din kommentar har du sandsynligvis kun haft elbil i kort tid, siden du ikke har kendskab til de mange problemer og designfejl Tesla kæmpede med i årevis !
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#39
Perfektus
Giga Supporter
27-01-2023 10:41

Rapporter til Admin
#28 Phantom opbremsning er ikke kun Tesla, det har vi også oplevet i vores tidligere Audi A3. #30 Ford Mustang er jo en helt anden prisklasse. Har heller ikke hørt godt om Hyundai's styresystem, hvis det er det samme som de bruger i vores Kia Ceed så skal jeg aldrig have en elbil fra deres koncern. Hands down den værste UX jeg har oplevet i en bil.
--
#40
trolleleet
Monsterbruger
27-01-2023 10:54

Rapporter til Admin
#35 du er også selv tesla ejer, så det farver igen billedet. https://theintercept.com[...] 24. nov 22' - En Tesla på autopilot i tunnel skifter vognbane, bremser ned og skaber harmonikasammenstød hvor en 2 årige kom til skade. Men sov trygt, for papa Elon aka "The Fraudfather" har din ryg, der er ingen grund til nogle bekymringer. Det var en "glitch". Det er en lille "fejl" i softwaren. Personen kunne ikke kende forskel på pedalerne. Misbrug af autopilot. Ya da ya da ya da.. Alle folk der kører i Tesla indsamler data for Elon. I er i mine øjne testpiloter, forsøgskaniner, kald det hvad du vil. Jeg synes OP skal give det en tanke i hans bil køb og om han er villig og parat til at konvertere til Elon's kult og alt hvad det indebærer.
--
although the world may be round, we still trapped in the square
#41
the688
Guru
27-01-2023 11:16

Rapporter til Admin
Rent investeringsmæssigt, ville jeg tage med i betragtningen at Tesla er en noget mere usikkerhedspræget platform end VW (eller mange andre) VW er ikke et "projekt" eller et "legetøj" for en rigmand der med jævne mellemrum tager nogle temmeligt bizarre beslutninger. Tror jeg at Tesla pludselig gør noget helt vanvittigt? Nah. Men tanken opstår da. Hvad nu når de får en ny bizar idé. Det næste kreative påfund kan være genialt - men det kan også være vanvittigt. Pointe? Well - hvis din næste bil bare er et træk med kreditkortet, så er det måske bare en ubetydelig risiko - men hvis dit bilkøb potentielt er en meget stor post på familiens budget, er det måske en overvejelse værd, om man vil tage noget "kedeligt men pålideligt" fremfor noget "spændende, men mere risikabelt" ..Jeg har absolut ingen "aktier" i diskussionen og religionskrigen. Jeg købte en Dacia Duster sidste år, som er et kæmpe hit fordi store og små bare kan kravle rundt i den, og så kan lortet tørres over med en fugtig klud - vores 4-årige datter sidder højt og kan se ud, og det har fuldstændigt elimineret køresyge, og gjort lange ture til en fest - og hun elsker at blive "smidt" ind i bagagerummet udenfor Brugsen, og selv skulle kravle over til sin stol :) Jeg elsker også at jeg ikke længere skal tænke på kantstene når jeg parkerer fordi dækkene er "højere" end kantstenen. Og campingvognen og haveaffaldet er også glad. 360-graders kamera, et overraskende godt musikanlæg, 150 heste, automatgear, fuld kunst-læder, Android Auto og Apple Car Play. Hvis jeg skal have det sjovt, hopper jeg på min MC, og skal jeg have det ekstra sjovt, kan jeg købe ret mange track-days for de penge jeg har sparet på bil-købet :) En lille MC-relateret side-note : Der er i øjeblikket nogle verserende sager i USA, f.eks, hvor Teslaer har pløjet lige igennem forankørende motorcykler i mørke, fordi on-board systemet har registreret to lavtsiddende baglygter på en motorcykel (tænk en stor Harley "bagger" f.eks) som to baglygter på en bil som er meget længere væk, og har fejlbedømt afstanden med katastrofale følger. Der er blandt andet en video om det her, fra den fantastiske FortNine på Youtube (måske den mest respekterede motorcykel-YT-kanal, som har taget masser af tæsk og ikke kan få MCs til tests fra flere producenter fordi de ikke bare stryger producenterne med håret) https://www.youtube.com[...]
--
"ORK SATME!"
#42
Stroyer
Guru
27-01-2023 11:17

Rapporter til Admin
28# / 40# Du er sååå langt ude... Geez! Ta' din medicin og opsig alle dine internetabn! 30# Ehh...du kan bare køre til Autoskadestuen, DAS Karrosseri, Crashpoint, Hinnerup Auto mf. De kan alle rep Tesla - sådan har det da været i mange år. Jeg har været ved Hinnerup Auto tidligere med min TMS (dørhåndtag) - ingen problemer.
--
IDGAF!
#43
MOAAA
Megabruger
27-01-2023 12:09

Rapporter til Admin
Noget du også skal være obs på er at VW ID serien har tophastighedsbegrænsning på omkring 150 km/t.... det er VIRKELIG en dealbreaker når folk opdager de bare kan holde speederen i bund og der intet sker på motorvejen når de vil overhale... Jeg kender nogle stykker hvor de har solgt bilen igen fordi det er for åndsvagt at de bliver flashet af på motorvejen når de prøver at overhale i 130 zonen og bilen bare ikke kan mere. Teslaen går op på 233/264(!). Men tag helt klart Teslaen... jeg har kørt stort set alle elbiler og ejer selv en Tesla... vi snupper også en Y Performance senere i år udover vores 3 Performance... den har i øvrigt gået 100k km nu og den står som ny.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 12:10
#44
ZulfoDK
Mega Supporter
27-01-2023 12:31

Rapporter til Admin
Jeg vil sige, at det ikke kun er elbiler der kan lave "fantom-opbremsninger". Min nye C220d med alle mulige vejbaneassistentsystemer (satme et langt ord!) kan også finde på at begynde at bremse ned, hvis den bliver forvirret over trafiksituationen. Den laver ikke "Nødopbremsning", men begynder pludselig at sænke farten uden grund, f.eks. ved kørsel op på siden af et lastvognstog... jeg tænker det er noget der med tiden bliver "pudset af" i software...
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK
#45
Peter.
Elitebruger
27-01-2023 12:56

Rapporter til Admin
#16 "Det lyder godt nok vildt. Jeg har til dato til gode at se kø ved de SC jeg er kommet forbi/har benyttet. Tænker måske også det har noget at gøre med at Tesla har åbnet op for at andre elbiler kan lade på Deres SC" Har kun set Tesla biler bruge dem, og det sker ret ofte, kan da godt tage et billede næste gang jeg er der :)
--
#46
K
Gæst
27-01-2023 13:13

Rapporter til Admin
Tag noget tysk :) - Holder også længere i værdi
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#47
Thomas
BOFH
27-01-2023 13:27

Rapporter til Admin
#40>>Eller også har jeg praktisk viden fra 80.000 km kørsel i en bil som du har mange fordomme omkring. Jeg har godt set videoen af den ulykke du taler om og skal man være flueknepper, så skyldes ulykken at folk ikke holder afstand. Men som jeg forstår det, så er der ikke kommet nogle andre oplysninger om hvad der faktisk skete i den situation. Men jeg kan i hvert fald konkludere at føreren ikke overvågede kørslen som han skal, for et tryk på speederen havde fået bilen til at køre fremad igen. Men husk at der efterhånden kører et par millioner Teslaer rundt og disse eksempler er ekstremt sjældne. De eksempler der har været fremme har næsten alle uden undtagelse skyldtes brugerfejl.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#48
Freak13
Monsterbruger
27-01-2023 13:43

Rapporter til Admin
Har selv en Tesla M3LR. Jeg er selvfølgelig farvet, men ville altid vælge en Tesla Model Y over en ID4. Der er simpelthen så mange - undskyld min franske - idiotiske og udvidende kommentarer omkring Tesla som bil. Og typisk så har de personer aldrig haft en Tesla eller kørt i længere tid. Er det en perfekt bil? Nej slet ikke - Men jeg har heller aldrig kørt i en perfekt bil. De biler jeg har haft, har altid bøvlet på en eller anden front med et eller andet som ikke er smart lavet - I mine øjne :) Det med fantomopbremsninger er altså super sjældent. Jeg har oplevet det 3 gange på 2 år. 2 gange var det i samme sving hvor der kom lastbil. 1 gang på motorvejen, hvor jeg kørte forbi en lastbil. Jeg har aldrig oplevet det når jeg kører med adaptiv fartpilot som jeg gør 99% af tiden på motorvej og landevej, da det bare er lækkert. Tryk på speederen også er du videre. Jeg så også en sige, at han aldrig ville køre tæt på en Tesla fordi det er en beta bil. Det er sgu lidt mærkeligt sagt. Næsten alt udstyr i en Tesla har jo været på markedet i mange år, eller været i andre biler i mange år. Og ville personen heller ikke køre tæt på andre biler på grund af ny teknologi som da fartpilot kom? En skrev også med at vi indsamler data til Elon Musk. Jaaa det gør vi, og hvad betyder det? Men hvad tror du ALLE biler gør? Ligeså snart du kører på et værksted, så får de alt data på din bil. Det er jo ikke et nyt fænomen. Også er der alt rækkeviddesnakken - Og glem den. Om den ene er til 500 km og den anden er til 560 km. Det gør ingen forskel i den rigtige verden.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
--
Sidst redigeret 27-01-2023 13:45
#49
ph0ton
Monsterbruger
27-01-2023 15:19

Rapporter til Admin
#43: Men en bil må ikke overhale med over 130 km/h på motorveje uden lokal fartbegrænsning? Det er wack at man føler man skal købe en bil der kan køre over 150 km/h for at køre normalt på danske motorveje. Jeg forstår godt frustrationen over andre billister, men geez.
--
lorem ipsum et dolores
#50
DanteTheDarant
Ny på siden
27-01-2023 15:22

Rapporter til Admin
Har haft et par længere ture i en Tesla og hver gang har der været phantom opbremsninger. Det var kun på motorvej det var totalt smooth
--
#51
BoreBissen
Guru
27-01-2023 15:29

Rapporter til Admin
Har VW rettet nogle af alle fejlene på deres Elbiler? https://www.dr.dk[...]
--
I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll
--
Sidst redigeret 27-01-2023 15:29
#52
MOAAA
Megabruger
27-01-2023 15:53

Rapporter til Admin
#49 Nogle gange har man bare brug for at overhale og tilpasse sig den øvrige trafik - det er en skændsel VW og de andre fabrikanter er begyndt på med 150 km/t som begrænsning... jeg ville slet ikke overveje den til Autobahn, det ville være direkte farligt hvis ikke man kan give lidt mere speeder for at tilpasse sig trafikken... så kan man sidde og blive overhalet af en Trabant... flot.
--
#53
MOAAA
Megabruger
27-01-2023 15:55

Rapporter til Admin
#50 Jeg har legit kun oplevet fantomopbremsning én gang den første uge jeg havde min tilbage i juli 2020... nu har den gået over 100k og jeg tror 70% af tiden er gået med Autopilot, det var under et vejskilt hvor der var en skygge der snød softwaren dengang - dette er fixet, men ellers har jeg kørt Europa tynd, fra DK til sydkroatien og Italien mv... aldrig nogle fejl. Kan være den skal have kalibreret dens kameraer hvis den fejler ofte.
--
#54
ID:3
Gæst
27-01-2023 16:47

Rapporter til Admin
#51 Nu er jeg en af dem der har en ID.3 og ja i starten var softwaren mangelfund .. MEN den er blevet meget meget bedre. perfekt nej! bestemt ikke.. men meget bedre og de fejl som var i den dr udsendelse var jo væk, med den første opdatering der kom 4/5 måneder efter de første biler blev solgt.. (ja VW skulle have ventet med at sælge dem til bilen var helt klar).. men igen man ser jo heller ikke Tesla vente med at sælge nye model 3 og Y selv om deres nye vision system ikke er klar endnu.. selv om de måske også burde det.. til #0 jeg ville måske vælge den nye facelifted Polestar 2. LR 635 km på en opladning .. og i min verden en pænere bil end både Y og ID.4 475.000 kr. med alt udstyr.. Men held og lykke med bilen lige meget hvilken du vælger
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#55
Mango
Semi Nørd
27-01-2023 17:00

Rapporter til Admin
Mercedes laver også meget gode el-biler, kvaliteten er langt højere end Tesla.
--
#56
TisseFrans
Megabruger
27-01-2023 18:01

Rapporter til Admin
#13 Min kone har oplevet phantom opbremsning i sin Model 3 en enkelt gang. Jeg har prøvet det to gange i den. Den ene gang på motorvej i tæt trafik. Det var edderrådme ikke rart. Heldigvis var mine gamer refleks skillz hurtig på speederen så vi ikke mistede så meget fart. Til gengæld er det ikke sket siden i sommers agtigt...så der er nok noget om snakken at det er blevet fixet med en software opdatering. Rygterne omkring dårlig samle og byggekvalitet i Tesla er noget fis...hendes er helt perfekt og super lækkkert sat sammen. Den har dog været på værksted flere gange. Første gang var det en utæt slange til klimaanlægget som fik hele systemet til at gå ned. Det er rimelig nederen ikke at kunne affugte ruden...vi blev nød til at køre med vinduerne rullet ned om vinteren i mørke. Ikke fedt. Det tog dem 3 uger at få reservedele hjem. 2. gang døde hele hovedcomputeren i bilen. Man kunne køre, men kun manuelt. Intet andet virkede, alt var frosset...ikke engang det lange lys da alt jo er touch og kører over tv'et i midten. Det tog dem 8 uger at få den ny computer hjem. Hun fik en lånebil imens og deres service fejlede ikke noget. Nå ja, da de så endelig skulle skifte computeren så fik de afladet 12v batteriet på værkstedet. Der måtte vi køre rundt i en uges tid efterfølgende med en masse alarmer inden de fik skiftet det. Alt blev lavet på garantien så det var kun et større irritationsmoment. Alt i alt er Tesla en fed bil. Personligt tror jeg at jeg ville vælge en Y'er frem for en ID.4 da jeg virkelig ikke bryder mig om interiøret på den. MEN jeg ville 10.000 gange hellere vælge min egen Audi Q4, som slår Tesla på langt de fleste punkter! Tesla vinder på performance hands down, og på infotainment systemet for det meste (hvis de bare ville understøtte Android Auto så ville de 100% vinde), men Audi'en kører langt bedre, er LANGT mere støjsvag (Tesla støjer pænt meget), har bedre interiør i form af fysiske knapper bla., en skærm der er indbygget i stedet for en tablet der er smasket ind, og så ser den bare 100 gange bedre ud! <3
--
Sidst redigeret 27-01-2023 18:06
#57
Tesla owner
Gæst
27-01-2023 18:08

Rapporter til Admin
#52/53 Tror den er feset ind hos alle nu. Det værste ved at være Tesla ejer er nu engang når Elons disciple ikke er til at stoppe igen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#58
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2023 18:14

Rapporter til Admin
#56 “ Audi'en kører langt bedre, er LANGT mere støjsvag (Tesla støjer pænt meget), har bedre interiør i form af fysiske knapper bla., en skærm der er indbygget i stedet for en tablet der er smasket ind, og så ser den bare 100 gange bedre ud! <3” Er det en Q4 etron du har? For så kan jeg på ingen måde nikke genkendende til det du skriver udover knapperne og tildels designet (bagfra). Jeg prøvede begge biler samme dag :)
--
#59
Mattii
Ultra Nørd
27-01-2023 18:18

Rapporter til Admin
.
--

--
Sidst redigeret 27-01-2023 18:19
#60
zip
Bruger Aspirant
27-01-2023 18:57

Rapporter til Admin
Davs Én ting er helt sikkert, når det kommer til Autopilot/ACC/Assistent systemer, så er VW væsentlig bedre med deres radar end CV i Tesla. Vi har selv to biler, en Model 3 LR fra 2022, og en VW Touran 1.6 TDI DSG fra 2018 med alt i udstyr(var 200k dyrere end Teslaen). Den Adaptive fartpilot/Lane assist/park assist vi har i vores Touran er meget meget MEGET bedre end autopilot i vores Tesla. Min svoger/svigerinde har en ID.4 de købte i 2021 og er meget glade for denne. Vi har 3 børn - Håber inderligt VW kommer med en Touran med el, dette er den perfekte familiebil. Der er oceaner mere plads end i både en superb/a6/bmw 5/Model Y mv mv mv..... PS: Jeg er IKKE VW fanboy - Har kørt BMW siden 2003 (3-serie og 5-serie F11 som den seneste) - Disse er dog nu udskiftet med yank-el til pendling og en 7prs. Touran til vores 3 børn (3-autostole bagi.)
--
zip
#61
TisseFrans
Megabruger
27-01-2023 19:23

Rapporter til Admin
#56 Ja, jeg har en Q4 E-tron. At Teslaen larmer mere er rigtigt nok. Har lavet db målinger i begge biler for at være sikker! xD Det er specielt tydeligt på bagsædet. Vi kører standard størrelser. Teslaen kører 18" og jeg kører 19". Vi prøvede også en Y'er på 21" lavprofilsdæk...der var voldsomt meget mere støj, men det er ikke helt fair at sammeligne med!
--
#62
Fruergaard
Maxi Nørd
27-01-2023 21:43

Rapporter til Admin
Jeg vælger kun at svare på de posts der giver noget brugbart til diskussionen. #15, Tror det skyldes hestekræfterne og at de måske nemmere bliver totalskadet end andre biler med deres konstruktions metode med få store stykker alu. Hvorfor RWD ikke er lige så billig som en ID.4 GTX undrer også mig (samme hk). Måske det ændrer sig. #16, når vi kører forbi SC så plejer der ej heller at være kø (Jylland). Kører dog også mest om aftenen så børnene kan sove (mere afslappende for os forældre på de længere ture, +100 km). Tak for info med opbremsninger. #17, Kan se de ikke har ændret det på deres hjemmeside endnu (vores reservation er sat til midt marts). Vær opmærksom på at vinterhjul er blevet billigere ved bestilling. Da vi lavede reservationen var det ~25.000 kr., men på tesla shoppen var det kun 18.500 kr. (hvorfor vi ventede til at bestille vinterhjul). Det er dog blevet ændret til 18.500 kr. ved bestillingssiden også. #19, har du link til målinger? Måske det er for en enyaq uden varmepumpe? EV-database har ikke så stort tab på Enyaq, og deres tal ligner at passe ret godt i forhold til de data jeg ser andre steder, bl.a. fra Bjørn Nyland. #26, hvor får du lavet service/rep henne? #30, Mach-e er for høj i pris og synes for ineffektiv. #39, har oplevet det en enkelt gang i vores golf 7, men det var en svag opbremsningen og så acceleration igen. #41, jeg forstår ej heller valget kun at stole på kameraer. Men vil dog notere at systemet i vores Golf af to omgange ikke registrerede en MC før det nok havet været for sent (hvis jeg ikke havde trådt på bremsen). #43, Tak for input. Vores kørsel er mest om aftenen hvor trafikken er minimal og ligger ofte på 110 km/t, så har ikke behov for +150 km/t. Det er dejligt afslappende for os. Er der biler du fandt mere stille i kabinen og mere komfortabel undervogn og sæder? #47, har du oplevet problemer med opbremsninger og ville du vælge en Tesla igen? #48, Tak for input. Vi er som sådan ikke bange for rækkevidden i en RWD model Y. Det er fint til vores behov der primært er DK, men det er stadig et plus til ID.4 at den kan køre ~50 km mere på motorvej. Det betyder at vi ikke behøver at skulle lade på vej hjem fra de fleste steder i dk (fra familie og venner hvor de fleste har CEE stik). Måske om +5 år kan det være vi skal på flere langture i EU, men så er der jo nok kommet nye biler med nye batteriteknologier til den tid. #50, så i byerne eller på landeveje? Har ikke planer om at bruge autopilot i byen alligevel. Og det meste af vores kørsel er på motorvej eller landeveje. Derfor vi også gerne vil have en bil der er stille ved de hastigheder med komfortable sæder og afslappet undervogn. #51, de burde være rettet i ID.4 og nyere software opdatering. #54, hvilken opdatering er du på? Polestar 2 standard range har ikke helt pladsen til os, og koster 75.000 mere end Model Y RWD. Det er for høj en ekstra pris til vores kørselsbehov p.t. #55, er ikke lige vores stil eller budget... #56, tak for input. Er også lidt spændt på hvorledes vores børn ville tage sådan pludselige opbremsninger. Jeg følger dog med i trafikken. På reviews og de nyere Teslaer vi har set, er samle kvaliteten også helt fin. Det er vi ikke så bekymret for. Det var da noget af nogle problemer. Kan viskerne ikke styres manuelt med venstre stilk? Hvordan fungerer det automatiske visker for jer? Q4 er også lækker, prøvekørte den sidste år. Men priserne på dem er desværre for høje i forhold til de andre biler. #58, den opdateret model Y med dobbelt glas ved bagsæde også? Vi fandt Model y ret stille, specielt ved 80 km/t og under. Men måske det skyldes de helt nye vinterdæk den havde på. #60, tak for input. Jeg tror også at Lidar og radar er den optimale løsning i fremtiden. Det er dog også dyrere, og for Tesla er Model 3 og Y jo lidt en spare øvelse (ikke nødvendigvis en dårlig ting). Så til turer på 200-250 km, primært motorvej, hvilken bil ville du så gå med (2 børn i stedet for 3)? #61, I den opdateret Model Y? 21” er noget være noget. De er også på de ID.4 1st Max vi kigger på, og de skal da prompte skiftes til nogle aerodynamiske 19".
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium http://hwt.dk[...]
--
Sidst redigeret 27-01-2023 21:48
#63
CyberOpz
Ultra Supporter
27-01-2023 22:49

Rapporter til Admin
Den er nem. Model Y helt klart. Model Y er markant mere effektiv end en VW. Dvs. at du kommer længere, hurtigere i en model Y fordi, den bruger mindre energi pr. kørt kilometer og vigtigt, den lader markant hurtigere end en VW. Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale dig at købe en 1st udgave af VW bilerne. Det var bl.a. ID3 1st, der var i Kontant for et års tid siden. Der var der kæmpe problemer med softwaren. Så vidt jeg høre, så er det ikke helt så galt mere. Med Tesla får du software der er i rivende udvikling. Seneste opdatering 2023.2.0.5 får man f.eks. automatisk varme i rattet. En helt ny feature - free of charge. Det får du ALDRIG hos VW. Vær dog obs på at Tesla har fjernet parkeringssensorene på de nye Model Y'er der kommer ud nu uden at der er en egentlig erstatning. Tesla Vision er under udvikling og skulle på et senere tidspunkt komme til at dække det samme på biler uden parkeringssensoren, som dem med. I vores model 3 har de f.eks. slukket for radaren ude foran og benytter nu kun kameraer. Det er så fedt at opleve den rivende udvikling i bilen. Iøvrigt helt uden at skulle ud og købe ny...
--
#64
ID.3
Gæst
27-01-2023 23:30

Rapporter til Admin
#62 vi er på version 3.0 men version 2.3 og 2.4 virkede bestemt også fint. Men kan naturligvis godt mærke forskel. De bliver jo bedre og bedre.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#65
TisseFrans
Megabruger
28-01-2023 00:07

Rapporter til Admin
#62 Man kan køre med viskerne en enkelt gang. For at sætte et interval skal man igennem touchskærmen. Regnsensoren fungerer ikke særlig godt. Den har lidt sit eget liv...nogle gange kører den for fuld skrald på en næsten tør rude og andre gange kører den ikke i skybryd før man ligesom har "vækket" den ved at køre den en enkelt gang manuelt. På Q4'eren (og sikkert de andre MEB biler) fungerer det helt perfekt. Det er rigtigt, som de andre siger, at Tesla er mere effektiv pr. kilowatt. Specielt 3'eren imponerer på det punkt! Der er ca. 1 km/kwh i forskel hos os.
--
#66
Thomas
BOFH
28-01-2023 01:16

Rapporter til Admin
#62>>Tesla er på ingen måde perfekt, det er en amerikaner bil på godt og ondt. Men trods alle dens fejl, så ville jeg 90% sikkert købe en Tesla igen hvis jeg stod og skulle skifte nu. Jeg ville dog ikke købe en ny, men hellere vælge en 6 måneder gammel model, da de nye leveres uden parkeringssensorer og kamera erstatningen er endnu ikke introduceret. Men jeg har nu kørt 80.000 km i min siden jeg fik den for 3 år siden og jeg er stadig super glad for den. Det er dog ikke en perfekt bil og min far ville nok aldrig blive glad for den. Alt skal styres fra skærmen, men det er lettere end det lyder for det er rimeligt logisk bygget op og skærmen er stor så det er nemt at finde.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#67
Mango
Semi Nørd
28-01-2023 05:59

Rapporter til Admin
Se evt. her: https://ev-database.org[...] Under dropdown menuen kan du vælge at se liste med forskellige parametre og sammenligne. Det ser ud til at model Y klarer sig bedre end VW ID.4. General holdbarhed og fejl-rate er ikke med under de parametre, de data kan du få via TÜV auto-report.
--
#68
RaGe_22
Nørd
28-01-2023 14:12

Rapporter til Admin
Er alligevel imponeret over at en skrabet udgave af Audi a4 e-tron kan fåes til 400k, det virker da som en bedre deal end en Tesla Y som ligner noget man tegnede i børnehaveklassen.
--
Better to reign in Hell, than serve in Heaven
--
Sidst redigeret 28-01-2023 14:12
#69
DanteTheDarant
Ny på siden
28-01-2023 15:42

Rapporter til Admin
#62 Næsten alle gange var på landevej på en flere dages roadtrip her i januar (med nyeste software). En kan måske bortforklares med at der var en bil i distancen der havde drejet og solen skinnede, men det er dælme ubehageligt at næsten blive påkørt bagfra idet ingen normal billist (eller radarsystem) ville bremse. I byen virkede det til at det var cyklister den var usikker på hvad ville, men det vænnede man sig hurtigt til at være obs på. Siden det jo er kameraer kan det måske have betydning med alt det snask og slud der var på vejene så måske er det bedre i sommervejr, men idk.
--
#70
waskustobaskus
Maxi Nørd
28-01-2023 16:40

Rapporter til Admin
#68 Du mener vel en Q4 e-tron? Den med den mega grimme front:-) og så har den kun 170hk, 0-100 på en formiddag og 160 på toppen. Ja ja men den har da de 4 kogeplade som logo. Det et jo bare en ID4 eller en Skoda med andet logo på.
--
Sidst redigeret 28-01-2023 16:42
#71
Stroyer
Guru
28-01-2023 16:43

Rapporter til Admin
68# Ja - Det er sq lidt utroligt - Den burde ikke koste mere ned 300k med alt det udstyr der skal fyldes i den for blot at nå en TMY til sokkeholderne og så er den STADIG slow as fuck :D Om man kan li' designet af en TMY er jo så individuelt som noget kan være. Du er måske mere til Multipla eller Berlingo? Så hellere en Skoda Enyaq hvis det endeligt skulle være.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 28-01-2023 16:44
#72
Business
Mega Supporter
28-01-2023 16:51

Rapporter til Admin
Da ikke underligt at det er så dyrt at forsikre en Tesla, når det syntes at alle går op i acceleration og tophastighed. I ligger måske og smider pedalen i bund efter hvert lyskryds? Og topper 250 på motorvejen? ;)
--
#73
JS
Gæst
28-01-2023 22:29

Rapporter til Admin
#52 Du har vist ikke noget begreb om, at tophastighed ikke har indflydelse på accelleration. Men sus du bare afsted med 233/264 km7t og oplev at du må overhale den samme VW igen fordi du måtte køre ind og oplade dit batteri !
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#74
Snazzy
Ultrabruger
28-01-2023 23:22

Rapporter til Admin
Kæft en gang tissemandsmåling der bliver lagt for dagen herinde :)
--
#75
moiety
Gæst
29-01-2023 09:17

Rapporter til Admin
Hvis du er Nvidia mand, så er denne oplagt "XPENG G9 har desuden LiDAR-sensor og kraftfuld NVIDIA DRIVE-hardware." Fra en artikel på eb om elbiler. https://ekstrabladet.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#76
Thomas
BOFH
29-01-2023 09:45

Rapporter til Admin
#75>>Den bliver klart alt for dyr i Danmark og kommer først i slutningen af året. En P7 forventes mellem 430 og 500.000 og koster ca det halve i kina. Så en G9 starter nok over 600.000 i Danmark.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#77
lokesen
Maxibruger
29-01-2023 11:05

Rapporter til Admin
Jeg har haft både en Ioniq 5, en ID.4 og en Model Y (og en Model 3) ID.4 kan slet ikke sammenlignes med Model Y. Model Y føles 10 år foran, særligt på software siden, men også på køre egenskaberne, der er langt mere dynamiske. Og særligt i LR, er Model Y jo nærmest en Lamboghini i forhold til ID.4. Model Y er også mere praktisk og har over 800 liter bagagerum/frunk. Det er en kæmpe forskel. Hvis ID.4 var 150.000 billigere med diverse tilvalg som Model Y har som standard, vil jeg sige det var et ok køb. Med nuværende priser får du en bil der er klasser foran på alle parametre, til en lavere pris. Så der er slet ingen konkurrence. En ID.4 ville være at skyde sig selv i foden. Min ID.4 var i øvrigt på værksted halvdelen af den tid jeg ejede den. Min Model Y har nu kørt næsten 21.000 km uden et eneste besøg ved Tesla.
--
#78
kb-
Super Nørd
30-01-2023 07:46

Rapporter til Admin
#73 Mon ikke en motor bliver dimensioneret anderledes, hvis den skal have en tophastighed på 264 km/t vs 150 km/t?
--
.
#79
atuz
Monsterbruger
30-01-2023 12:14

Rapporter til Admin
#60 Jeg er lige skiftet fra Touran (15 et sted mellem comfortline og highline i udstyr) til TMY. Der er noget mere plads på bagsæderne i Y end i en Touran. Til gengæld føles det som om der er lidt mindre plads i bagagerummet. Jeg kender ikke data for volumen, men det kan have noget at gøre med hældningen på bagruden. Bilen er dog langt bedre at køre i. På alle parametre.
--
Sidst redigeret 30-01-2023 12:16
#80
The_Danish_Tiger
Mega Supporter
30-01-2023 13:50

Rapporter til Admin
Jeg har ikke læst hele tråden igennem. Kører selv TM3LR, og jeg ville vælge en TMYLR hvis jeg stod i din situation. Alt er godt integreret. Specielt hurtigladning hvor du vil blive fælt skuffet over hastigheder hos andre, da Tesla er rigtig gode til at forvarme batteriet til optimal ladning når man rammer en supercharger. Tesla er også rigtig gode på sikkerhed, og deres autopilot holder bilen rigtig pænt på vejen. Hvis du har råd ville jeg gå efter en TMY LR i stedet for RWD. FDM og bilbasen anbefaler man går efter de elbiler med størst batteri. Find gerne en brugt TMY der er produceret i Berlin, da samlekvaliteten burde være høj der. Ift phantomopbremsninger, oplever jeg ikke det store i min TM3. Man skal lige lære den at kende, så fungerer det rigtig godt. Jeg har haft min i 2 år, og kørt 56.000 km, og er 99% tilfreds. Det eneste der ikke fungerer super, er autovisker, men det er blevet bedre.
--

Opret svar til indlægget: Model Y eller ID.4

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE