Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen

Pender bil 204 km om dagen

Af Giga Nørd Dety | 17-01-2023 19:59 | 3233 visninger | 72 svar, hop til seneste
Hej HOL Jeg er på udkig efter en pendler bil., ruten hedder 204 km i total om dagen Har godt og vel sparet 50.000 kr sammen , har ikke noget i mod afbetaling af bil, omtrent 4000kr + brændstof, skal siges der skal køres motorvej fra sydsjælland til kbh, når man søger på google efter pendler bil syntes jeg altid der er nævnt en peugeot 208 diesel hdi tænker ikke mikro biler er særlig sjove på motorvejen, men hvis nogen har erfaring med præcis det så sig det endelig
--
Intel Core i5-2500K, Noctua Nh-D14, MSI Z77A-G45 Gaming, Define S, Samung 850EVO 250gb, GTX970 G.Skill Ripjaws 8Gb 1866
#1
NightBreaker
Super Supporter
17-01-2023 20:14

Rapporter til Admin
Vil sige der er ok bil til lang tur. Ellers kig på i30 billig rep og service. God økonomi iht brændstof. Stabil bil. Har haft min i30 brugt, fra 150k og kørt 295k nu og intet er gået i stykker. Billig service og fin økonomisk bil. Kør ok lange ture.
--
#2
Martin.v.r
Guru
17-01-2023 20:18

Rapporter til Admin
alfa mito 1.3 går 35km på literen på motorvej blandt med by,ligge den på 27/28km pr liter køre fra Viborg og til flensborg og lidt rundt der ned og hjem igen for 300/350kr 3 i bilen og fuldt læs hjem
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
--
Sidst redigeret 17-01-2023 20:20
#3
Juusuhako
Guru
17-01-2023 20:38

Rapporter til Admin
Har C1 og kører turen Midt- & Vestjylland > Nordsjælland og retur min. 2 gange om året. Om jeg ligefrem vil kalde det sjovt... Der vil altid være nogle Nice To Have ting, som f.eks. bedre isolering ift. motor-/vejstøj, fartpilot og mere go (det er trods alt ikke verdens hurtigste de små 1.0 motorer). Støjen kan jeg nemt komme uden om ved, at skrue højt nok op for lydbog/musik/whatever, så det "glemmer" jeg hurtigt (er man dog ikke til sådan noget, må man jo bide det i sig). Du kan finde små biler med 1.2 motor, så det hjælper - mange har også fartpilot. Største minus i sidste ende er uden tvivl støjen. edit: jeg ville personligt nok gå efter noget større/mere isoleret hvis jeg skulle tage en længere tur næsten hver dag. Her er der tale om 2 gange om året, så kan man nemmere overkomme det.
--
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
--
Sidst redigeret 17-01-2023 20:41
#4
Jesper
Gæst
17-01-2023 22:48

Rapporter til Admin
En 208er med 100 hk/205 nm er helt ok på motorvej, har haft lånt en i nogle måneder til netop 80 km motorvej tur retur (160 km pr dag), for 1 års tid siden. Prøv den.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
moiety
Gæst
17-01-2023 22:57

Rapporter til Admin
Jeg ville nok vælge en diesel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#6
gasolin
Guru
17-01-2023 23:05

Rapporter til Admin
#2 Hvordan kommer du frem til de antal km pr liter brændstof når den er opgivet til 23.3 km ? https://www.motorsiden.dk[...]
--
#7
Mr. WoLF
Guru
17-01-2023 23:29

Rapporter til Admin
Har tilbragt omkring 150k km. i en 206 og prisen taget i betragtning så må jeg sige det er okay selv med længere ture men der findes andre at se på hvis komforten skal være i top. Tænker dit valg må gå på billige kilometer eller komfort
--
#8
Mr. WoLF
Guru
17-01-2023 23:47

Rapporter til Admin
Køreegenskaber, komfort og sikkerhed så kunne den her måske være noget https://www.bilbasen.dk[...]
--
#9
Jesper
Gæst
17-01-2023 23:49

Rapporter til Admin
#5 En 208er med 100 hk/205 nm er en diesel. #7 En 208er er nummeret bedre end en 206er. (Burde være 2 numre, men er kun et når det kommer til forskel he he)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
Pendor
Mega Supporter
17-01-2023 23:55

Rapporter til Admin
Det oplagte spørgsmål....Skal du møde på kontoret hver dag? Det er virkelig meget brændstof og tid du skal brænde af hver dag!
--
#11
Jesper
Gæst
18-01-2023 00:03

Rapporter til Admin
Det var sådan en her jeg lånte... https://www.bilbasen.dk[...] Men de fås også med flere NM, både i 1,5 og 1.6 motor. https://www.bilbasen.dk[...] https://www.bilbasen.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
kb-
Super Nørd
18-01-2023 01:23

Rapporter til Admin
Min Passat diesel kører 20-22 km/l, koster 2765 i halvårlig afgift og jeg kan pakke næsten hvad som helst i den. Jeg ved ikke om du skal bruge bilen til andet end blot at pendle, men det er altså rart med plads og komfort (og sikkerhed).
--
.
#13
gæst
Gæst
18-01-2023 08:09

Rapporter til Admin
#6 godt spottet ... ja den blir svær at forklare #2 : ))
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
NAD T-753
Mega Supporter
18-01-2023 08:12

Rapporter til Admin
Vi købte for et lille år siden en peugeot 206 1,6 bluehdl den køre fantastisk og er rigtig økonomisk og køre i
--
En forlader ikke en synkende skude der ved hvad bundproppen har slået :-P
#15
Martin.v.r
Guru
18-01-2023 08:26

Rapporter til Admin
#6 fordi jeg har tanket helt op ind jeg køre og gør det samme når jeg er tilbage. så har aflæst km ,og kan se hvad jeg tanker liter/pris/km har regnet på ved vær tankning ved 40km til arbejde og 40 hjem på landvej liste min søn den op omkring 37/38km på literen ved 80/90km i timen,igemmen 1år
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#16
Jesper
Gæst
18-01-2023 09:15

Rapporter til Admin
#15 60% længer på literen end bilen er opgivet til, gennem et helt år. Det er ikke usædvanligt man af og til kan få biler til at køre lidt længere end de er opgivet til under optimale omstændigheder. Men 60% længere end den er opgivet til er meget meget usædvanligt, særligt gennem 1 år hvor der også af og til vil være mindre gunstige forhold. Sælg bilen til forskning, du har en meget usædvanlig bil. :-) (Din søn bør nok også søge arbejde som testkører, fantastiske evner som han kan tjene kassen på)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
ZulfoDK
Mega Supporter
18-01-2023 09:28

Rapporter til Admin
#15 Undskyld, men det tror jeg simpelthen er en and! Det er som #16 skriver super usædvanligt, grænsende til utroværdigt :D #0 Hvis jeg skulle køre 200 km om dagen, så ville jeg personligt foretrække noget der var super komfortabelt, og som havde noget driver assist (adaptiv fartpilot som det mindste!!) - det er i mine øjne ret lang tid at opholde sig på vejene i f.eks. en 208'er. Jeg har ikke selv mikrobil, så hvad jeg selv kører i, kan du ikke bruge til noget :)
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK
#18
gæst
Gæst
18-01-2023 09:32

Rapporter til Admin
#15 du drømmer niv dig selv i armen... det kan jo ikke passe : ))
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
ramos
Ultra Supporter
18-01-2023 09:34

Rapporter til Admin
Peugeot har rigtig gode kampagnepriser lige nu. Efter min mening, får du ikke bedre til ca. 160-180.000 kr. lige nu. Personligt ville jeg slet ikke overveje en mikrobil, hvis den bare engang i mellem skal på motorvej. Desuden falder benzinøkonomien i en lille 1.0 drastisk, når de kommer op på de 110 og derover. Der kan en diesel klare sig bedre. Hvis du har mod på det, så kig på en ældre bil, der har fået sat ny motor i. Der kan man få rigtig meget for pengene, og resten af bilen kommer du ikke til at slide ret meget, hvis det primært er motorvejskørsel du skal lave.
--
#20
SilverTail
Semibruger
18-01-2023 09:41

Rapporter til Admin
Min 208'er Diesel fra 2019 kører dagligt 220 km, hvor af de 200 km er motorvej, den runder snart 200K km og har kun indtil nu fået de vanlige services. Kan se de nye står oplyst til 23km/l, selvom de har samme motor som min, som står til 29,2. Jeg kan ikke klage over bilen og hvad den næste bil i 2025 skal være ved jeg ikke endnu.
--
Nuværende PC: I5-11600K, 32GB ram, RTX 2060 Super Arkserver: I7-4770K, 22GB ram
#21
ramos
Ultra Supporter
18-01-2023 09:50

Rapporter til Admin
#20 Man ændrede omkring 2019 hvordan man opgiver benzinøkonomi til WTLP standarden. I den forbindelse var der mange biler der fik ændret deres km/l tal fra 28-29 km/l til 21-22 km/l, uden at der i realiteten var forskel.
--
#22
Thomas
BOFH
18-01-2023 09:53

Rapporter til Admin
Nu kender jo ikke de praktisk forhold omkring hvor du bor og arbejder, men har du overvejet en elbil? Hvis du har 50.000 til udbetaling og vil bruge 4000 i afdrag, så kan du sagtens finde en nyere brugt elbil og Tesla har lige sat priserne voldsomt ned, det betyder nok at hele brugt markedet bliver påvirket i nedafgående retning. Jeg har lige lavet en lille beregning, med 204 km om dagen og en effektiv diesel bil der kører 20 km/l og diesel til 13,50. Så vil det koste dig 137,70 kr om dagen at køre på arbejde Hvis du istedet tager en elbil og kører ret ineffektivt (som mig) så vil du incl ladetab osv måske køre 4 km pr KWh. Hvis prisen om natten er som i december og du får refusion for elafgiften så kostede strøm om natten i December 2,18kr pr KWh. Så vl samme tur i elbilen koste dig 106,08. Men strøm varierer jo ret meget for tiden og der skal nok være måneder hvor det vil være dyrere at lade end at tanke Diesel, men der vil også være måneder hvor det er billigere. Januar har indtil videre haft en gennemsnitspris på el om natten på 87 øre og til den pris så vil en tur på arbejde koste dig 44,37 kr. #15>>Jeg vil ikek sige at det ikke er sket, men det lyder godtnok utroligt hvis det faktisk er det forbrug han har opnået. En Mito 1,3 Diesel er jo i bund og grund en Fiat Punto i et lidt andet design og min bror havde en sådan. Han pendlede fra sydsjælland til københavn i den men nåede altså kun op omkring 20 km/l når kan kørte pænt. Så den med at love 35 km/l er meget urealistisk og jeg tror ikke jeg kunne replikere det resultat i samme bil på samme rute.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#23
Martin.v.r
Guru
18-01-2023 10:34

Rapporter til Admin
bare for sjov,fiat deler motor med alfa,så kan man jo ryste lidt på hovdet,når de siger den ene køre 21 og den anden 30km literen blandet kørsel min er opgivet til at gå 28km på literen blandet kørsel,men vi køre stort set ikke by https://www.bilbasen.dk[...]
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#24
gasolin
Guru
18-01-2023 10:49

Rapporter til Admin
#23 Gammel måle metode som #21 nævner, fiaten som der linkes til er fra 2018
--
#25
speedDK
Ny på siden
18-01-2023 10:53

Rapporter til Admin
Vil anbefale et nyt job i stedet
--
#26
Jim Night
Guru
18-01-2023 10:53

Rapporter til Admin
Med det budget ville jeg gå efter en let brugt tesla 3. De faldt meget i pris i sidste uge. Når du engang skal sælge igen, tror jeg du har noget mere værdi i bilen end med en dieselhakker.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
#27
elfmatw
Supporter
18-01-2023 11:22

Rapporter til Admin
Jeg kører selv 200 km dagligt fra Sydsjælland til København og gjorde det i flere år i både en VW Polo og en Ford Fiesta. Jeg skiftede sidste år til en A4 og jeg vil sige at jeg har været meget glad for at finde en bil med højere kvalitet og mere plads. Jeg er ikke særlig stor selv, men det giver en masse frirum og føler at jeg kan slappe meget bedre af, end jeg gjorde i en mere kompakt bil. Samtidig har jeg haft stor værdi i de avancerede køreassistenter, men de er naturligvis også at finde i mindre biler hvis man er OK med det. Man kan måske med fordel vælge en sedan med en lidt mindre motor hvis det skal være mere økonomisk, men jeg vil i hvert fald aldrig gå tilbage til biler den størrelsesorden som en 208. Det er en god bil, jeg har prøvekørt en og man sidder fint, men jeg føler bare at køreturen er langt mere overkommelig og mindre tedious i en lidt større bil. Jeg har desværre ikke mulighederne for at gå el-bil vejen som Thomas nævner, men det kunne bestemt også være en mulighed. Jeg går i hvert fald selv med el når nuværende bil har udtjent sin værnepligt og jeg, forhåbentlig, er flyttet til den tid. Noget får mig til at tro vi arbejder samme sted. ;o)
--
Sidst redigeret 18-01-2023 11:26
#28
snuppe
Maxi Supporter
18-01-2023 11:22

Rapporter til Admin
Hvad med en lettere brugt Tesla? Billig i service, billig i drift. Hvis du har mulighed for at opsætte ladestander derhjemme, så havde jeg nok kigget efter det. https://www.bilbasen.dk[...]
--
#29
goldeneye
Supporter Aspirant
18-01-2023 11:47

Rapporter til Admin
En god side til at tjekke hvad biler reelt kører. https://www.spritmonitor.de[...] for at bashe mere til Alfa'en, men det virker meget optimistisk.
--
#30
gæst
Gæst
18-01-2023 11:50

Rapporter til Admin
#23 alfa minto kører stadig mindre end den fiat du så fint linker til. du når på ingen måde 35 km på literen ;D
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#31
Dety
Giga Nørd
25-01-2023 20:02

Rapporter til Admin
Update: er endnu mere forvirret end nogensinde
--
Intel Core i5-2500K, Noctua Nh-D14, MSI Z77A-G45 Gaming, Define S, Samung 850EVO 250gb, GTX970 G.Skill Ripjaws 8Gb 1866
#32
MOAAA
Megabruger
25-01-2023 20:08

Rapporter til Admin
Tesla Model 3 LR brugt... så låner du et grønt billån og skal kun smide 10% og så har du en bil der kan det hele til den tur + den er billig i drift og strøm. Og så kan lortet transportere dig med Autopilot så du kan slappe mere af.
--
#33
Sofacykel
Mega Supporter
25-01-2023 21:46

Rapporter til Admin
#32 - Da kun hvis du kan lade på job - Især om vinteren. #0 - 200km er meget lang transport. Det er som minimum 2 timers kørsel hver dag. Er du helt sikker på det er dét du skal i livet? Farvel fritid og farvel pengepung brugt på brændstof siger jeg bare. 2 timers kørsel x 21 arbejdsdage i januar = 42 timer bag rattet. Næsten 2 døgn bare på pendling, ud af din måned, totalt ud af vinduet. Du betaler sågar for det. Medmindre der selvfølgelig er kilometerpenge i det eller firmaet betaler for bilen.
--
R7 5700, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX+STU - Nom!
#34
sder
Maxibruger
25-01-2023 21:55

Rapporter til Admin
#33 Det var da en måde at vise det regnestykke på. Et andet kunne være, at vise den kæmpe forskel på fx. ejendomme han kan købe i sydsjælland kontra i kbh. Folk prioritere anderledes og ikke alle har råd til at bosætte sig i storbyerne. Desværre. Bor man nede sydpå, så er det ikke unormalt at folk pendler. Jobs hænger ikke på træerne dernede.
--
Sidst redigeret 25-01-2023 21:58
#35
Juniper
Juniorbruger
25-01-2023 22:58

Rapporter til Admin
En Tesla S med fri Supercharger? :)
--
#36
Sofacykel
Mega Supporter
26-01-2023 01:52

Rapporter til Admin
#34 - Hvis jeg skulle bruge så længe på transport, så havde jeg nok taget det offentlige. Så er der tid til forberedelse, lære, læse, hvad end man nu lige lyster. Så undgår man også omkostninger til yderligere slid/vedligehold, forsikring mm. som jo også betales af ens timeløn. Det er knap 6.5% af en hel måned man kommer til at sidde i bil og fokusere på trafik (forhåbenligt). Eller næsten 10% af en hel måneds vågne timer. Knap 20% af alle fritidstimer hvis ikke min folkeskolematematik er helt hen i vejret. Det er sådan lige på kanten til at være lidt meget i min optik.
--
R7 5700, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX+STU - Nom!
#37
kb-
Super Nørd
26-01-2023 07:35

Rapporter til Admin
#36 (og delvist #33 der også er fra dig) Hvorfor skal han kunne lade på jobbet? 200 km burde ikke dræne batteriet på nogen som helst Teslarelateret bil. Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du har med det offentlige eller bilkørsel generelt, men jeg vil vurdere, at det kun i meget få tilfælde vil kunne svare sig at tage det offentlige, hvis man ikke bor centralt i en større by, eller meget tæt på en station et sted. Jeg gider personligt ikke at pendle ret meget, og går derfor målrettet efter jobs hvor jeg kan arbejde minimum 80% hjemmefra (4 dage om ugen typisk), men skulle jeg pendle 102 km hver vej havde jeg taget bilen hver eneste dag. Chancen for at et tog passer 1:1 med dine tider er lille, så skal du vente bare 10 minutter hver vej er du nærmest allerede i minus i tid og overskud sparet. Offentlig transport er noget lort. Sæderne er generelt klamme, folk i toget er tit klamme, det larmer, stopper 60 gange, der er unger der råber og skriger, det er bare mere lækkert at køre i sin egen bil, så kan man bruge tiden på at høre en bog og måske endda lære noget imens. Stemme-til-tekst er også snart blevet så godt at man nærmest kan arbejde ved at tale til telefonen/bilen. De fleste stationer jeg har været på har det været nærmest umuligt at finde en parkeringsplads, så skulle man køre til stationen om morgenen og parkere der hele dagen ville det også være lort.
--
.
#38
Tomtop
Bruger
26-01-2023 07:50

Rapporter til Admin
https://www.biltorvet.dk[...] Så kan du spare op ved siden af og om et par år købe en større/nyere/el Den her skal nok bringe dig til 4-500.000km hvis du overholder service. Edit: og jeg tror næppe du finder en mere komfortabel bil i den her størrelse samt prisklasse, Citroen laver biler med vanvittig komfort, der står dog 'sports sæder' og hvis du er en stor fyr kan det godt være et problem.
--
Sidst redigeret 26-01-2023 07:52
#39
kb-
Super Nørd
26-01-2023 07:54

Rapporter til Admin
#38 Det ved jeg nu ikke. Jeg kører Passat og jeg vil da tro du kan få en med samme årstal og kilometerstand til samme pris. Jeg vil i hvert fald til enhver tid hellere køre VW end Citroen.
--
.
#40
Tomtop
Bruger
26-01-2023 08:25

Rapporter til Admin
#39 prøv at holde dit mærke snobberi udenfor op's mening, jeg vil også hellere køre bmw end Citroen men nu er vi her for at hjælpe op. Men så find en Passat til op, med lav km, nyere end 2010, billig i vægtafgift, bluetooth, fartpilot, og vigtigst af alt, uden rust som vw installerer som det eneste ekstra udstyr du får med gratis.
--
Sidst redigeret 26-01-2023 08:26
#41
MOAAA
Megabruger
26-01-2023 08:36

Rapporter til Admin
#33 Nej 200 km er ingenting, en Tesla Model 3, selv i SR udgave kan snildt tage 200 km motorvej om vinteren, jeg vil dog anbefale ham en Long Range. Det ville være den mest optimale løsning for #0, da bilen selv kan køre med Autopilot, så er turen ikke helt så elendig + han får alle features med, så han kan sidde og lytte til musik / podcasts og slappe af i bilen med et godt anlæg. Og der er også opladere stort set overalt, vi har altid frie Clever ladere overfor vores kontor, og der er flere rundt omkring hvis alt fejler, så selvom jeg lige skal på kontoret og så til Nordsjælland og syd på igen skal jeg aldrig bruge tid på at sidde og vente på opladninger.... jeg har også hjemmelader i garagen til bilerne... kunne aldrig drømme om en brændstofbil som #1 bil igen... aldrig.
--
#42
kb-
Super Nørd
26-01-2023 08:38

Rapporter til Admin
#40 https://www.dba.dk[...] Nu kiggede jeg kun lige hurtigt, og den er fra 2008, men jeg er da sikker på du kan finde en 1.9 TDI hvis du bruger tid på det. Jeg skrev det skam også for at hjælpe, jeg ville personligt nødigt sidde i den C4 hvis der kom et uheld.
--
.
#43
Tomtop
Bruger
26-01-2023 08:49

Rapporter til Admin
#40 du smider en benzin bil som et eksempel og skriver så at en 1,9 tdi kan findes, en klippestabil motor, som oftest er opgivet til under 18km/l. Jeg synes det er vanvittige eksempler du kommer med, er da helt 100 på at en c4 fra dengang havde en ncap på minimum 4 stjerner, og det er da også der en Passat ligger. Op skal have noget billigt i drift, den der 1,8 tsi er et eksempel godt nok, men hvis han nu bare trykkede ind og så sagde 'den der' så stod han med en maskine der er gladere for olie end usa. Link nu den bil du mener kan matche den der c4, jeg brugte under 4 minutter på at finde den. Til op. Den c4 jeg linker er et eksempel. Den er tilsvarende en Peugeot 308 hdi, det vil sige en tand større end en 208, ikke meget, og lidt mere komfort. Hvor Peugeot er rigtig fine biler, så er Citroen lige det snert mere bløde i affjedringen. En 208 hdi er en fin maskine, og hvis du synes den er flot/tilpas så tag da den du føler for, er det din første bil?
--
#44
PeterAA
Guru
26-01-2023 09:02

Rapporter til Admin
jeg vil lige som mange andre byde ind med en el-bil. Den er perfekt til den form for pendling. Jeg ligger og pendler på motorvejen mellem Hørsholm og Glostrup (55 km i alt) Jeg fik sidste sommer en Q4 E-tron 40, og KÆFT hvor er jeg glad for dem. Opgivet til 508km rækkevidde, og i sommer/efterår månederne, frem til omkring november, køre den MINDST 500km på en opladning (100%). Nu i vintermånederne ligger jeg på omkring 410-420 km. Hvad der er specielt fedt ved pendling på motorvej, er at når der er kø kørsel (Stop/go), så genvinder den så meget at jeg ikke bruger strøm. Jeg kan køre 27 km, og så viser forbruget at jeg kun har brugt strøm for 20km. Dette er også specielt udtalt ved ren bykørsel. (ved omkring 105-110km/t bruger jeg omkring 17kw/100km.) Jeg har samlet siden vi fik bilen kørt 11364km, og brugt 2196kw. Om det er bedre eller dårligere end en økonomisk dieselbil, ved jeg faktisk ikke, men ingen tvivl om at jeg foretrækker min el-bil. Jeg ville kikke efter en Tesla 3 long range. Med få km burde den være til at få for omkring kr.350.000,- og endnu billigere hvis du selv henter den syd for grænsen. Og en sidegevindst er accelration og komfort, som er uovertruffen. Ikke noget hakken eller tikken fra en dieselmotor. Desuden er bilen altid varm og dejlig når man skal ud og køre. Kæmpe fordel.
--
5900X, X570 Auorus Pro, XFX RX6800XT Merc319, 16GB-3600mhz, 1TB m2SSD,ML240RGB, RM850, Core P3 Snow edition https://imgur.com[...]
#45
Thomas G
Supporter Aspirant
26-01-2023 09:03

Rapporter til Admin
Vær ibs på at diesel biler skal have partikel filter for at måtte køre i kbh. Ved ikke om det er trådt i kraft eller gør det lige om lidt, men ved at det er vedtaget. Men sørg for at det er på plads. Diesel ydre partikel filter er vidst også noget dyrere i grøn afgift.
--
#46
Mion
Maxi Nørd
26-01-2023 10:00

Rapporter til Admin
Skal jeg være helt ærligt, så er den eneste bil som ikke har ramt et eller andet super højt udgangs punkt pris mæssigt en ny Mazda 2 1.5 90HK sense. Det er en bil i Rio/208 størrelse, 3 års garanti, Sense udgaven har "ok" udstyr, du får A/C Fartpilot og carplay. den 1.5 liters motor gør motorvej og andet er behagelig. og til 159.000kr er den stadig et røverkøb, så smid de 40-50k i udbetaling, og finanser resten gennet et fornuftigt fastforrentet lån med en låst ÅOP. Diesel priserne er ikke stabile, og en Mazda har generelt som en af de få biler, normalt ingen problemer med at opnå WLTP. det med ny bil, og garanti og ingen problemer, og en bil som reelt har en for lav markedspris i forhold til andre valgmuligheder og ikke en bovlam 70hk motor, er min vej frem eller en ny Yaris 125HK UDEN Hybrid. den kører som en drøm med den 6 trins og de 125 heste, men er kun 3 cylindret, hvor Mazdaen er 4.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#47
Karanka
Elitebruger
26-01-2023 12:29

Rapporter til Admin
46# Ved ikke hvorfor du vælger at anbefale Mazda til så lange ture, det ville jeg ALDRIG gøre. Jeg kører selv en Mazda 6 2.5 sport fra 2016, den er på ingen måde økonomisk at køre i, motorvej 15-16 km/l by kørsel 12-13km/l. Mazda laver kanon gode biler, men ikke økonomiske biler. Det har de aldrig været skide stærke i. Med dit budget og udbetaling, så ville jeg vælge en Vw Golf diesel, eller en Peugeot 308/2008. Jeg ville holde mig fra de helt små biler, de er bare ikke skide behagelige på motorvejen i fht. støj osv.. Altså fra peugeot 208 og ned størrelses mæssigt.
--
#48
puma99dk|
Supporter Aspirant
26-01-2023 13:18

Rapporter til Admin
#47 den nye Mazda 2 Hybrid (Toyota Yaris Hybrid) er nok mere øko end deres egne modeller. Det er os det eneste som der har gjort jeg ikke lige ejer en Mazda selv om jeg gerne vil men der ikke lige finanserne til det så køre i en C1 fra 2017 med 1.2 82hk og den gør det godt hele vejen rundt.
--
#49
Karanka
Elitebruger
26-01-2023 16:23

Rapporter til Admin
48# Enig, men en Mazda 2 som pendler bil, 200 km om dagen. tror jeg ville tage livet af mig selv efter en måned, hvis altså ikke jeg allerede var blevet smadret i en trafik ulykke. I min optik, så høre så må biler ikke til på motorvejen som pendler bil, slet ikke når budgettet er til noget som er større og mere sikkert.
--
#50
Dety
Giga Nørd
26-01-2023 18:53

Rapporter til Admin
Kunne være jeg skulle uddybe den her post, Jeg arbejder som IT-Supporter i KBH (ok løn), ( 4 måneder nu) bor på sydsjælland, gevinsten er det er udkants danmark så det giver ekstra til kørsel, jeg har kun haft kørekort i cirka ½ år. og har altid været afhængig af DSB. har som sådan ikke noget imod offentlig da det kører 100% fra dør til dør i mit tilfældige, men jeg nyder friheden af bil frem og tilbage . mine forældre har en fin VW Golf 7 1.4TSI DSG 6 gear automat dejlig men "dyr" 180k kollegaer på jobbet kører i noget Suzuki Ignis Hybrid og det noget præcis eller 2 ændre kører Peugeot HDI at lidt ældre dato måske 2016? de før varme i sidespejle , til folk der siger El bil, vi har Clever El-Lader på jobbet
--
Intel Core i5-2500K, Noctua Nh-D14, MSI Z77A-G45 Gaming, Define S, Samung 850EVO 250gb, GTX970 G.Skill Ripjaws 8Gb 1866
#51
Kipper
Gæst
26-01-2023 21:18

Rapporter til Admin
“ gevinsten er det er udkants danmark så det giver ekstra til kørsel,” 204 km i bil hverdag er fanme ikke nogen gevinst. Spild af liv, og tid, som kunne være brugt anderledes. Overvej lige din årlige udbetaling på transport, kontra at finde et job tæt bed bopæl (enda medregnet lønnedgang)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#52
Joller79
Monsterbruger
27-01-2023 06:25

Rapporter til Admin
#50. it supporter.. så burde du vel kunne have hjemme dage. Så overvej evt det... så tag det offentlige tilog fra arbejde, hvis du kan stemple ind i toget og arbejder der imens, så får du jo en kortere dag i firmaet, og kan gålidt dør myldretiden osv.. pendle alle de km hver dag, det bliver på et eller andet tidspunkt en kamp for alle... af bil... tag den som haren god økonomi og som passer dig... det almindelige km/l, 18+ burde kunne opnås i mange tilfælde af de biler anbefalet. 107/c1/aygo citigo/up/mii kan godt gå langt hvis du holder dig i højre spor under 110kmt
--
Asus tuf b460m wifi, 2X8GB hyperX ram 10400f, lenovo/msi rtx 3070 cooler master h412r cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
#53
ZulfoDK
Mega Supporter
27-01-2023 07:25

Rapporter til Admin
Folk der anbefaler Tesla'er skal lige have med, at de kan være uforskammet dyre at forsikre. Tesla er lavet i aluminium, og det betyder at pladearbejde er dyrt, skulle man være uheldig at ramme et uheld - og det ved forsikringsselskaberne godt :) Det lyder også til, at de er lidt over budget for OP.
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK
#54
Tristar
Super Supporter
27-01-2023 07:57

Rapporter til Admin
Må nok sige at bilmærke religion spiller meget ind her!!!! Men har lidt guldkorn du evt kan bruge i dit valg. Piller en del i biler og laver 90% af alle reparationer på min bil selv samt jeg til tider køre autohjælp. For at få mest muligt ud af din bil økonomisk, så sørg for du har kvalitetsdæk med lav rullemodstand på, samt at de ikke støjer meget. Sørg for luftfilteret er rent og i god kvalitet. Billige kineser filtre slipper ikke meget luft igennem og gør bilen ret uøkonomisk og du har mindre hk. De fleste biler skal have skiftet olie for hver 20.000km Så sørg for det er kvalitets letløbsolie, så får du også bedre økonomi. Når endelig du skal ud og se på bil så tag en "kyndig" person med. Evt en i din omgangskreds der er mekaniker, så du er sikker på du ikke køber et sminket lig når du skal have bil i den prisklasse. Nu er der delte meninger om Mazda, men kører selv Mazda. har haft 323F benzin, 323F Diesel. 3 Diesel. 6 Diesel og nuværende bil er CX 5 Diesel. Held og lykke med købet :-) Tristar
--
Smil koster mindre end elektrisk lys, men lyser mere op
#55
Mion
Maxi Nørd
27-01-2023 08:13

Rapporter til Admin
#49 er 1.92 kørte i 2 år fra Vejle til Aarhus N i en Clio 1.4 sport en af de ældre udgaver, det er rent perspektiv på hvad du ønsker. Tesla er f.eks. i Model 3 ikke en fantastisk pendler bil, har en LR fra 2021, foruden den står på værksted 24/7 så er sæderne højst middelmådige, og affjedrings komforten er ligegyldig. Støjniveuaet selv med dobbelt lags ruder, er højst middelmådigt, bilens elektroniske komfort elementer, virker ikke altid.. den adaptive fartpilot er den mest elendige jeg har oplevet, da den selv uden skilte delen slået til kan nødbremse på motorvejen når den tror 130 = 30, samt så elendig som autoviskerne er, så er det FEDT de lige har slået til, at det er tvang når du kører med fartpilot. både min kones 2019 Polo GTI og den gamle Passat var 100x bedre biler, også som pendler biler. for mig kommer det så meget andet på din fysik, for en mazda 2 er du ikke 150kg, har fine sæder, den har en stor motor, den har et roligt motor niveau ved 130km/t.. hvilket er essentielt på motorvejen. mit problem i dag, er brugte biler er blevet så enormt dyre, og du aner ikke hvad du får, og de har IKKE et sikkerhedsnet, har en pige på job, som har en C3, den smed en cylinder, og så står du bare uden bil, og det var en der havde kørt 62000km men uden for garanti. så det hele kommer an på hvad du vil.. en ting er dog, jeg ville ALDRIG privat eje en tesla model 3, ALDRIG.. når jeg kigger på vores, og ser alle de steder den står ulakeret, hvordan den æder stenslag, så tror jeg den bil i salt klima dør af rust på 5+ år.. venter bare på firma kontrakten udløber, så skal jeg i noget andet, dog har jeg kigget Model Y, grundet de har løst et par af problemerne, og jeg hører mere positive ting.. fra kollegaer om Y´eren end om 3´eren.. sidste ting var ny glastag til min pga. defekt varmetråde (nej ikke skadet rude var sådan siden ny), skal have ny jydekrog, da den er designet forkert så der er vand i, så det kortslutter. skal have rettet højre dør, skal have rettet vindue, og det er en af UTALLIGE ting jeg har fået gjort.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 08:15
#56
Fc Junkies
Ultra Nørd
27-01-2023 08:28

Rapporter til Admin
Hyundai i20 med automatgear: https://www.bilbasen.dk[...] Honda Jazz hybrid med automatgear: https://www.bilbasen.dk[...] Toyota Yaris med automatgear: https://www.bilbasen.dk[...] Men prøv at læs test af dem, som far ville jeg tage Hondaen - dog i nummeret større udstyrsversion ;-)
--
Mvh Fc Junkies
--
Sidst redigeret 27-01-2023 08:33
#57
MOAAA
Megabruger
27-01-2023 09:09

Rapporter til Admin
#53 Ikke hvis man ser sig for... HF Forsikring som #0 kan vælge tager ca. 6.500 kr./årligt for en Tesla Model 3 Performance med fri km, friskade og glas mv...
--
#58
ZulfoDK
Mega Supporter
27-01-2023 12:52

Rapporter til Admin
#57 Jeg nævner det også blot for at OP er opmærksom på at undersøge forsikring - jeg ved godt at man kan finde okay forsikring på Tesla'er, men man kan også finde det modsatte :)
--
----------------- Lars B. / ZulfoDK
#59
Glenn.seidel
Maxibruger
27-01-2023 13:14

Rapporter til Admin
Du vil absolut og uden tvivl få den bedste, sjoveste og mest økonomiske bil ved at købe en Tesla Model 3 long range. Forsikring KAN være lidt dyrere men selv hvis du skal betale 3-4.000 kr. mere om året kontra en Peugeot 208 f.eks. vil det meget nemt blive opvejet i din besparelse på brændstof og service udgifter (Tesla 3 skal reelt ikke til service, men man bør selvfølgelig stadig jævnligt få tjekket bremser mm.) Selvfølgelig kan du også finde en ældre diesel bil der går langt på literen som du måske tilnærmelsesvist kan købe kontant. Og så har du en stor besparelse ift. ydelsen som nok ikke kan opvejes i løbende brændstofbesparelser.. MEN der har du så også bare en større risiko i forhold til reparationer. På tesla'en er der trods alt stadig fabriksgaranti. Når der så oveni købet er en Clever lader på dit arbejde så forstår jeg slet ikke hvorfor du er i tvivl. Gå efter en Long Range fra 2021. Med lidt held kan du måske finde sådan en til 300-350 tkr. afhængigt af kilometer standen. Så bruger du knap 7.500 på lader inkl. opsætning ved Clever (Clever giver bedst mening med dit kørselsbehov OG især fordi du har clever på arbejdet) og smider evt. resten i udbetaling. Så burde du kunne holde ydelsen omkring de 4.000 kr. Få et tilbud på finansieringen i din bank, så kan de også lige lave et teknisk regnestykke til dig hvor de f.eks. sætter 2-3 biler op mod hinanden, så du kan se den økonomiske forskel i totaløkonomien. (Jeg har selv lavet en del af disse da jeg arbejdede som bankrådgiver) Derefter tænker jeg ikke du er i tvivl længere.
--
#60
RecycledBits
Ultrabruger
27-01-2023 13:24

Rapporter til Admin
Jeg vil lige slå et lille slag for Toyota. Jeg kører omkring 140 km til og fra arbejde. Det har min Toyota Verso gjort i små 10 år nu. Den har fået service, men derudover er der aldrig skiftet noget udover dæk og et par pærer.
--
#61
Fc Junkies
Ultra Nørd
27-01-2023 14:04

Rapporter til Admin
#59 Man skal altså også lige betale afdraget på bilen. Og det må ikke desto mindre være næsten dobbelt så højt på en Tesla kontra en 208. Og hvad koster service på en Tesla?
--
Mvh Fc Junkies
#62
MOAAA
Megabruger
27-01-2023 14:19

Rapporter til Admin
#61 Service er ikke et krav, men hvert 2. år skal man have smurt/renset bremser og kalibre = 785 kr. og så kabinefiltre til 345 kr. Thats it. Du kan modregne prisen for Teslaens ydelse med dens lave elpris i brændstofbesparelsen, regnestykket er idiotisk at tage en brændstofbil til de km om dagen.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 14:19
#63
htc3103
Supporter
27-01-2023 15:50

Rapporter til Admin
Jeg vil sige at et parameter du skal have med i overvejelserne er hjulstøj i kabinen. Det kan leves med i noget tid og så begynder det bare at være irriterende. Taler af bitter erfaring. Kostede mig næsten 40000 at få opgraderet bilen. Jeg betaler gerne mere i vægtafgift osv for at få en bedre isoleret bil :)
--
ASROCKZ790 - I7 13700K - 32GB FURY/6000MHZ - MSI RTX 4080 - CORSAIRHX1200 - 2x2TB NVME - SAMSUNG UW 34" CF791 - ARCTICFREEZER280 - LIAN LI LANPRO 2
#64
Lindquist
Super Nørd
27-01-2023 16:43

Rapporter til Admin
Nu lyder #0 ikke til at være så gammel (<25 år), så måske det også lige er værd at huske, at biler med større motorer også bliver væsentligt dyrere for ham at forsikring. Derudover, så (når han taler om gevinsten ved udkantsdanmark og pendling) er det ikke fordi han er glad for "gevinsten at han får lov til at pendle", men fordi beboere i udkantsdanmark har færre begrænsninger på kørselsfradrag. https://www.skm.dk[...] Vi har en Peugeot 208 (1.2L benzin, 85HK) fra 2013. Det er ikke en imponerende bil og jeg er noget skuffet over hvor meget olie den allerede drikker efter knapt 100.000km. Kørekomforten er bedre end jeg havde regnet med inden jeg begyndte at køre i den, men kabinestøjen er høj nok til, at det er svært er lytte til "baggrundsmusik" og udveksle et par ord med en medpassager samtidigt med at man kører på motorvej. Det kan også være svært at tale med dem på bagsædet, selvom radioen er slukket, når man kører på motorvej. Derudover er overhaling ved over 110km/t et projekt, der kræver lidt planlægning, hvis der er tæt (og hurtigtkørende) trafik i ydersporet og man ligger bagved en lastbil, der er "tvunget" dig ned i 90km/t, da det gearingen er optimeret til kørsel under 110km/t og accelerationen kan gøre det svært at "finde et hul" til at komme ud. Vores er med fartpilot, men manual gear. Hvis der er noget, jeg vil anbefale dig, så er det at have en bil med automatgear og adaptiv fartpilot (så den selv sænker hastigheden for dig, når nogen bremser foran). Med min kørsel så får jeg cirka 12-14km/l ud af den på motorvej fra Nordsjælland til Odense (afhængigt af blæsevejr, etc). Vi har også en Skoda Octavia Hybrid Combi (204HK 1.5L Benzin + elmotor) fra 2020. Væsentligt behageligere bil, men jeg vil ikke anbefale hverken den eller nogen biler den deler platform med, da vi har haft en million fejl, 9 seriøse værkstedsbesøg på 5 måneder og Skoda, der ikke vil stå på mål for deres lorteprodukt - og jeg er desværre ikke den eneste har jeg fundet ud af. Den er også irrelevant, da den er væsentligt dyrere. Én ting, der dog er værd at holde for øje og det er bilen er meget større, kraftigere og tungere end Peugeot'en. Alligevel, når jeg kører hjemmefra med 0% strøm på batteriet, så kører jeg stadig samme rute til cirka 15-18km/l. Derfor skal du ikke forvente af biler med meget små motorer (som er effektive til bykørsel under 80km/t) også er effektive på motorvej med 110-130km/t.
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Skjult reklame, aggressivitet & biased input.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 16:48
#65
Tomtop
Bruger
27-01-2023 17:13

Rapporter til Admin
#64 tilslutter mig utilfredse hybrid ejere gruppen med en Kia Ceed.... Den bil har på et år nok været 4 måneder på værksted.
--
I3 12100f, gigabyte h610hvs, ripjaws ddr4 3200mhz, Corsair cx750, Samsung qvo 1tb+240gb, rx6600xt dual.
#66
Klump
Supporter Aspirant
27-01-2023 18:23

Rapporter til Admin
Hvad med en brugt Skoda Octavia 2,0 TDI Style 150 hk DSG fra omkring 2020-2021. Det burde kunne fås til 3500-4000kr pr måned Eksemple fra bilbasen: https://www.bilbasen.dk[...]
--
Sidst redigeret 27-01-2023 18:25
#67
Lindquist
Super Nørd
27-01-2023 18:52

Rapporter til Admin
#66 Læs afsnittet om Skoda i #64. Der er uendeligt mange problemer med deres platform. Hovedsageligt elektronikken (så det er ikke begrænset til hybriderne). Det er rent lotteri. Du kan være heldig og få en uden problemer eller du kan få en, der stort set skal have skiftet al elektronik fra centralstyreenhed og motorstyreenhed til 12-v batterier og gateways.
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Skjult reklame, aggressivitet & biased input.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 18:53
#68
Klump
Supporter Aspirant
27-01-2023 19:36

Rapporter til Admin
#67: Der omtales mild hybrid, og ikke ren diesel :)
--
#69
Lindquist
Super Nørd
27-01-2023 20:56

Rapporter til Admin
#68 Nu er det min bil, jeg taler om i #64, så jeg kan fortælle, at der er tale om en plugin-hybrid og ikke en mild hybrid - samt at det ikke er drivlinjen, der har været problemet. Jeg har været i nogle facebook grupper for ejere af Skoda Octavia A8 NX5 (som 2020-serien hedder uanset om det er sedan, combi, benzin, diesel eller hybrid) og det er gennemgående et elektronik problem - uanset drivlinjen. Det er ting som fartpilot, infotainmentsystemet, blinklys, dynamisk fjernlys, bakkameraer, trykmålere, sensor-fejl, parkeringsassistenter, lane-assist, aircondition, sidespejlfunktioner, lade-problemer, væske i oilen, mystisk uforklarlige fejl, fejl i mobil-app til fjernstyring. Alt muligt lort man ikke skulle regne med ville fylde en masse, når man køber en bil. Listen er meget længere, men du kan selv google videre, hvis du ikke tror mig. Dermed ikke sagt, at der ikke er problemfri Octaviaer, men der er rigtig mange, der har oplevet problemer med alt, der indeholder en chip eller ledning i bilen i lige netop den her serie. Jeg ville nok bare undgå risikoen og vælge noget, hvor der lader til at være færre produktionsproblemer. Det er meget ulig, hvad folk ellers har været vant til fra Skoda, så det er ikke noget, der er så mange, der forventer på forhånd.
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Skjult reklame, aggressivitet & biased input.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 21:01
#70
Klump
Supporter Aspirant
27-01-2023 21:02

Rapporter til Admin
Det et vildt nok der har været de problemer. Har haft 4 Skoda Octavia de sidste 12år (leasing) og har ikke oplevet det som nævnes. Så må enten være meget heldig, eller også har du set dig sur på skoda efter en enkeltstående tilfælde?
--
#71
Lindquist
Super Nørd
27-01-2023 21:08

Rapporter til Admin
Det har også først været et problem med den årgang og lige netop dén årgang. Det er derfor det kommer bag på alle. Det korte af det lange er nok, at de havde brug for at få serien hurtigt på markedet, fordi de skulle have hybrid-udgaven ud i tide til EU ikke straffede dem for at have for få el-biler (skæringsdato 1.1.2021). Derfor har de også solgt enormt mange af dem internt til sig selv, så deres (som hele VAG gruppen har). Desværre deler diesel, benzin og hybrid teknologi udover drivlinjen, så alle drivlinjers elektronik er blevet hastet igennem og med kæmpestore kvalitetsproblemer til følge. Jeg ville foreslå en senere produktionsbatch (2022 batchen) eller købe en ældre serie/model (som dem du jo typisk også har leaset, hvis du har leaset dem i 12 år). De tidligere serier/modeller er jo grunden til at Skoda er blevet så populært - "fordi det bare virker" og er "value for money").
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Skjult reklame, aggressivitet & biased input.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 21:13
#72
Lindquist
Super Nørd
27-01-2023 21:22

Rapporter til Admin
Typegodkendelserne på serien sejler i øvrigt også. Nogle af Octaviaerne fra 2020 batchen må have anhængertræk, andre må ikke. Nogle af dem, der må få træk, må gerne få elektrisk/automatisk anhængertræk, andre må kun få manuelt træk. Nogle har Travel Assist med skiltegenkendelse og alle knapper og alting på plads, men har software deaktiveret, fordi der ikke er typegodkendelse og derfor heller ikke kan få det aktiveret senere. Det er et shitshow, hvor man har haft så travlt for at nå en deadline, at kvaliteten er blevet derefter. Det kender vi vist alle fra softwareudvikling, når der bliver sat for store opgaver og for stram deadline uden tildeling af nok resourcer.
--
[Mere] Kaffe, net-etikette & saglighed [Mindre] Skjult reklame, aggressivitet & biased input.
--
Sidst redigeret 27-01-2023 21:24

Opret svar til indlægget: Pender bil 204 km om dagen

Grundet øget spam aktivitet fra udlandet, er det desværre ikke muligt for dig, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE