Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Uforstående opkrævning på flytteopgørelse

Af Superbruger Specter_ | 09-12-2022 15:36 | 1458 visninger | 21 svar, hop til seneste
Jeg er fornyligt flyttet ud af min lejede lejlighed, hvor jeg er blevet opkrævet for blandet andet maling af én væg. Udlejeren har selv et "malerfirma" som tager sig af småopgaver. Jeg har fået en fakuta for hvad maleren har kostet og "udstyret" til det. Alt fint. Dog har jeg så også fået en regning for "Koordinering af håndværkere" som lyder på 625 kroner inkl. moms Dette var jeg meget uforstående overfor, da jeg i forvejen havde betalt for malerens timeløn og det udstyr der skulle bruges. Jeg ringede til dem, og blev fortalt at det var et gebyr de tog for at ligge det ind i kalenedern hos maleren. Altså har de lige nuppet 625 kroner for lave et- eller to opkald for at få det til at passe ind. På fakturaen, som er adskilt fra selve maling regningen, står der blot "Koordinering af håndværkere" og intet andet. Spørgsmålet lyder på, kan de overhovedet opkræve dette gebyr? Det virker som en nem måde at score penge på, når det blot er for at ligge det ind i kalenderen. Gebyret kan heller ikke findes nogen steder, da de ikke har en hjemmeside for deres "klargørings firma". Tak på forhånd!
--
#1
Martin.v.r
Guru
09-12-2022 16:19

Rapporter til Admin
find et Beboerklagenævn eller et Huslejenævn hvor du bor
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die 1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#2
anox
Gæst
09-12-2022 16:37

Rapporter til Admin
#0, det lyder som en privat udlejer. Udlejer er som regel godt dækket ind, når det kommer til at give penge retur. Udlejer kan se stort på, Huslejenævnets afgørelse - vil tage 1-2 år, derefter skal du i Fogderetten. Under hele processen vil du nok have brugt mere end 625,-. Lejeloven er ikke fair overfor lejer og man er stillet urimeligt dårligt. Derfor, spørg dig selv om det er kampen vær :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
Specter_
Superbruger
09-12-2022 16:45

Rapporter til Admin
#1 & #2: Tak for jeres kommentarer. Jeg er på ingen måde interesseret i en retssag eller andre former for klagesager. Der er som nævnt kun tale om et småbeløb. Men derfor ville det være fint at vide om de overhovedet må det, for i så fald, så skal de nok give pengene tilbage uden et helt store..
--
#4
Jesper
Gæst
09-12-2022 17:00

Rapporter til Admin
#3 Reglerne kender jeg ikke, indrømmet. Men rent logisk skal de vel ikke arbejde gratis (bruge tid på at kordinere håndværkere), ringe/skrive ind i kalender, eller hvad der nu end foretages. Så ud fra det kunne man jo antage at kordinere håndværkere skulle takseres til en halv arbejdstime, som vel i dag er mindste man takserer. (En mekaniker opgør typisk også sine timer pr halve time på regningen) Man kan så diskutere hvad en rimelig timeløn for det ville være at taksere, inc moms.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#5
Specter_
Superbruger
09-12-2022 17:08

Rapporter til Admin
#4: De har jo heller ikke arbejdet gratis. Maleren samt udstyr er allerede blevet betalt. 625 kroner bare for at få maleren hen på adressen er jo helt hen i vejret - her ligger min frustration
--
#6
Jesper
Gæst
09-12-2022 17:24

Rapporter til Admin
#5 Jeg synes også det lyder dyrt, men som sagt... tager vi udgangspunkt i en helt alm situation, hvor en privat udlejer skal ringe/skrive til et par håndværkere og kordinere hvornår de kommer, nøgler/adgang osv, så går der hurtigt noget tid med det. Den tid skal lejer vel betale? 625 kroner bare for at få maleren hen på adressen er jo helt hen i vejret[ Samme med malere, tømrere, elektrikere, VVSere osv. De tager ofte x antal tid for at køretid for at køre frem og tilbage fra en adresse. Den tid skal kunden vel også betale? 625 kroner bare for at få maleren hen på adressen er jo helt hen i vejret Omkring år 2000 kørte jeg slamsuger, der tog vi normalt 30 minutter i såkaldt fremkørsel. (Nogen gange kørte jeg mere end 30 minutter for at komme frem til kunden, andre gange mindre) Vi havde en timepris på ca 1600 kroner, altså tog vi 800 kroner for blot at dukke op. Dertil skulle lægges de timer vi/jeg brugte på stedet.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
Specter_
Superbruger
09-12-2022 17:29

Rapporter til Admin
#6: Nu skal vi huske på at det er udlejers eget firma. Så det kræver ikke den helt store indsats at få det ind i kalenderen. Problemet er at der ikke er tale om kørselspenge eller den tid maleren har brugt. Der er blevet betalt 625 kroner for at det blev lagt ind i kalenderen. Der står ingen timeløn på fakturaen, ligesom at der heller ikke står hvad det præcist er gået til. Jeg vil skyde på at de har brugt 2 minutter på at ligge min lejlighed ind i deres egen malers kalender. Timeløn for maleren, malingen selv og andet udstyr forventer man som lejer at man skal betale. Men at der kommer et gebyr på 625 kroner oveni, uden at det står nogen steder, det vil jeg ikke mene at man kan. Det er faktisk det tråden handler om.
--
#8
BoreBissen
Guru
09-12-2022 17:33

Rapporter til Admin
#0 Jeg er ret sikker på at et sådant gebyr skal fremgå af din lejekontrakt, ligeså vel som at der står gebyr for navneskilt etc. Men havde du været medlem al LLO, så ville du have kunnet få korrekt juridisk rådgivning.
--
I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll
#9
Jesper
Gæst
09-12-2022 17:46

Rapporter til Admin
#7 Pointen er, det du kalder "2 minutter" skal der jo også betales for. Mange firmaer har et fast beløb der bruges til sådan ting. Ingen firmaer skriver 2 minutter, de har en fast takst eller tager en halv time. Næste gang er det måske tømre eller VVS der skal kordineres, måske begge dele. Det var det samme da jeg kørte slamsuger. Nogen gange havde jeg 2 huse lige ved siden af hinanden, der kunne kunde nr 2 heller ikke forstå han skulle betale 30 minutter (fast takst) i fremkørsel. Han fik så (af kontoret) forklaret at det var fastsat ud fra et gennemsnit, og når han en dag ringede og jeg skulle køre 1,5 time for at nå frem (fordi jeg var i den anden ende af området), så ville han stadig kun blive bonet for 30 minutter. Kunderne blev behandlet ens, uanset hvor jeg befandt mig hos tidligere kunde, ellers anede kunderne jo ikke på forhånd om de ville blive bonet for 2 eller 90 minutter, og det var jo heller ikke næste kundes skyld, hvis forrige kunde var langt væk (eller tæt på). Når du synes beløbet er urimeligt, så tag det da op med ham der sendte regningen. Men jeg kan ikke se noget ulovligt i det. (Men det kan godt være urimeligt højt beløb)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
Specter_
Superbruger
09-12-2022 17:51

Rapporter til Admin
#9: Jeg kan sagtens følge dig, selvom jeg vil mene at det her er noget helt andet. Er vi ikke enige i, at det beløb skal nævnes i en kontrakt eller et andet sted offentligt? Det her er et skjult gebyr som ingen steder står.
--
#11
Jesper
Gæst
09-12-2022 18:01

Rapporter til Admin
Slå jeg op hos div tømre/malere/vvser står der ofte en timepris, men relativt sjældent deres fremkørselsgebyr. Det er lidt det samme her. Jeg tror ikke alt skal være specificeret ud i mindste detalje på forhånd, men oplyses ved forespørgsel. Min point i #9 var, at næste gang skal der kordineres måske 2-3-4 udefra kommende håndværkere. Der kan udlejer vel godt have en fast takst, ligesom vi havde fast takst på fremkørsel. Nogen gange er det hurtig koordinering (kun egen maler), andre gange mere omfattende. Nogen gange kort fremkørsel for mig, andre gange lang. Begge tilfælde kan en fast takst jo bruges til at dække det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
aresONE
Supporter
09-12-2022 19:01

Rapporter til Admin
#11 Jeg kan delvist godt forstå din pointe, men den er alligevel lidt skæv. Man må antage at en sådan koordinering er forbundet med det at være udlejer. Du tager vel heller ikke et gebyr for at fremvise lejlighed, udlevere nøgler, mv.? Hvis jeg udlejer en lejlighed privat, opkræver jeg da heller ikke gebyr hver gang lejer ringer til mig med diverse spørgsmål. Hvis jeg får et tømrerfirma til at lave en opgave, forventer jeg da heller ikke et særligt ekstra gebyr derfra, fordi mester lige skal kordinere lærlinge, svende og øvrigt sikre at det lige er timet med den elektriker/murer der også skal lave et stykke arbejde. Jeg må antage det er en del af prisen jeg giver qua det tilbud jeg modtager (i #0s tilfælde er tilbuddet modtaget i form af en lejekontrakt). Pointen er, at det er et uigennemskueligt gebyr, som man altså ikke kan forvente at skulle betale. Det er ikke en byggeentrepenør der står for samle enderne i et større projekt.
--
11900K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3080; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C
--
Sidst redigeret 09-12-2022 19:01
#13
Jesper
Gæst
09-12-2022 20:04

Rapporter til Admin
#12 Man må antage at en sådan koordinering er forbundet med det at være udlejer. På samme måde kunne kunderne hos slamsugerfirmaet, diverse håndværkere jo sige at fremkørsel, må antages at være en del af det at drive den slags virksomheder. Firmaet jeg i sin tid kørte for har omsætning i 100 million kroners klassen, så det er ikke noget relativt små firmaer bare har fundet på. Man kan mene hvad man vil om det, men jeg tror altså ikke der er noget direkte ulovligt i at opkræve penge for arbejdstid der er brugt, med mindre man har modtaget et tilbud på den totale opgave. (#0 har ikke modtaget et samlet tilbud på opgaven som vedrører istandsættelse, det har han på beboelsen, en lejekontrakt) Lejekontrakten er et samlet tilbud på prisen for beboelsen. Der er jo også administration, viceværter osv osv hvis man dykker ned i regnskaberne for et stort udlejningsselskab. (Forskellen ved istandsættelsen kontra beboelsen er afregning efter timer/udgifter vs fast tilbud)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#14
aresONE
Supporter
09-12-2022 20:10

Rapporter til Admin
Men du siger det jo selv "Lejekontrakten er et samlet tilbud på prisen for beboelsen.Der er jo også administration, viceværter osv osv hvis man dykker ned i regnskaberne for et stort udlejningsselskab.".. Man bør, når man laver lejekontrakten, medtænke at der også er udgifter forbundet med vedligehold, koordinering, administratiion mv., men i dette tilfælde bliver det jo netop pakket ind i ikke gennemsigtige gebyrer, som pludseligt bliver pålægt det efterfølgende. Fuldstændigt ligesom med transporttid i det eksempel du også nævner. Problemet er ikke, at det bør medregnes og betales, problemet er, at man gør det retrospektivt i stedet for proaktivt at medtænke det i det tilbud man laver oprindeligt (som man bør). Det er fint nok hvis jeg får et tilbud fra en håndværker, og det er fint nok at han præciserer at der også skal dækkes udgifter til administration, transport og lignende, men jeg forventer at det er inklusiv de udgifter håndværker mener jeg bør dække. Han skal ikke kommer efterfølgende og opkræve andet, med argumentet om, at "det er der jo også nogen der skal betale for". Det dur ikke, for det er ikke transparent - og det skal det være. Du skal ikke som forbruger vide og forudse hvad der kan komme af merudgifter efterfølgende.
--
11900K & Noctua D15 Chromax Black, ASrock Z590 Steel Legend; 2x8GB 3200 CL15; ASUS TUF OC 3080; Corsair Rm850x; Fractal Meshify C
#15
Jesper
Gæst
09-12-2022 20:30

Rapporter til Admin
#14 De ting er jo også indregnet i beboelsen, netop fordi man der via lejekontrakten har fået et samlet tilbud. Når det kommer til istandsættelsen foreligger der (ihf ikke oplyst) et tilbud. Der aner man jo heller ikke på forhånd om maleren opkræver 200, 300 eller 500 kroner i timen, eller om han kommer til at bruge 2, 3 eller 5 timer, med mindre man spørger på forhånd og får et tilbud. (Jeg mindes ikke at have set lejekontrakter hvor der står timepris på håndværkere ved fraflytning) Ud over det, så er en uenighed om 625 kroner ved en fraflytning seriøst nede i småtingsafdelingen. (Det kunne nemt have været både 1000 og 10.000 vis af kroner man var uenige om) Og ud fra det, havde jeg blot kontaktet udlejer og prøvet at finde en løsning på uenigheden, kan man ikke det, så havde jeg betalt. Beløbet er for lille til det er værd at tage en større kamp om.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
stallemanden
HOL Moderator
09-12-2022 20:33

Rapporter til Admin
#2 Ahh. Det er vist ikke helt korrekt, at lejeloven stiller lejer dårligt. Det er korrekt, at det er svært, private imellem, at gøre sine krav gældende og rent faktisk få sine penge. Der går begge veje. Det eneste der kan være sikre på, at man får sine penge, er staten. De har den der særlige ting, kaldet løn-indholdelse. Som udlejer, kan man være ude for, at lejemålet er totalt hærget, men har lejer ingen penge, er det bare øv. Uanset hvor mange instanser man går igennem. Udlejer vil, oftest, rette sig efter huslejenævnets afgørelse. #0 Private udlejer må tage en timepris på, hvad jeg mener og huske som værende, kr. 285,- Som jesper er inde på, så lyder det som en standard post i udlejers regnskabssystem. Der kan sagtens ligge mere i det, end blot at sætte noget i kalenderen. Det er ikke utænkeligt, at der er andre opgaver der skulle flyttes rundt, og dermed rykkes ved kunderne. Jeg aner det ikke, men kan da godt forstå din undren. Henvend til til udlejer - du har ret til en forklaring på de poster der ligger på regningen. Det kan sagtens være. "sådan gør vi uanset hvor meget der skal gøres". Og det er ikke udelukket, at udlejer vælger at sige. "Det er en fejl, den fjerner vi."
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#17
Jesper
Gæst
09-12-2022 20:41

Rapporter til Admin
#16 Udlejers brug af håndværkere ved fraflytning... https://ejura.dk[...] Der ser det ikke ud til der er en fast max pris i timen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
stallemanden
HOL Moderator
09-12-2022 20:54

Rapporter til Admin
#17 Det er hvad udlejer må opkræve til sig selv. Altså give sig selv for arbejde udført i forbindelse med udlejningen. Sagen der omtales fra 2007, handler som jeg ser det, om at udlejer har været tømrer eller sådan noget, og lavet en afregning som han normalt ville gøre overfor en kunde. Altså diverse dækningsbidrag indlagt i timelønnen. Fx. til dækning af pensionsbidrag, forsikringer etc. Der findes ikke en takts fastsat i lejeloven, men min dialog med folk der slår deres folder i huslejenævn, egen revisor og udlejer organisationer, mener jeg og huske at 285,- er et "gyldent" tal, der accepteres.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#19
Jesper
Gæst
09-12-2022 21:08

Rapporter til Admin
#18 Jeg henviste til den del hvor udlejer bruger håndværker, ikke sagen fra 2007. At udlejer har et malerfirma er jo ikke ensbetydende med han selv har udført arbejdet, ikke engang hvis hans firma har udført det. [i]Private udlejer må tage en timepris på, hvad jeg mener og huske som værende, kr. 285,-[/i] Lød blot så definitivt at det lød som om du mente der lå noget lovgivning. Ser man på teksten fra juristen jeg linker til, så må beløbet svinge væsentlig fra område til område, da der jo er ret stor forskel på hvad et firma typisk tager i eks Nordjylland og så København. (Du finder ikke en gennemsnitlig håndværker til 285 kroner i timen inc moms i kbh.)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
stallemanden
HOL Moderator
09-12-2022 21:14

Rapporter til Admin
#19 Jeg tror vi har talt, eller taler forbi hinanden. De 285,- er hvad udlejer må betale sig selv pr. time for at udføre et stykke arbejde, uden at det giver "rynker på næsen". Jeg bringer dem ind, som et bud på en forklaring på, at udlejer har taget 625 for at koordinere opgaven med malerarbejdet. Altså noget der i så fald skulle være gået et par timer med. Da det udførte malerarbejde er udført af firmaet, er det underordnet hvem fra firmaet der har udført opgaven.
--
https://onsdagssnegl.dk[...] "Held er noget, der indtræffer, når grundige forberedelser mødes med gunstig lejlighed"
#21
Jesper
Gæst
09-12-2022 21:27

Rapporter til Admin
#20 Ja vi har helt sikkert talt forbi hinanden, tak for din præcision af hvad du mente. Jeg kan godt se din point, som dog dør hvis udlejer foretager udlejningen gennem et firma han ejer. (Så har vi samme princip som aller sidste del af din post og #0 henviser til de og dem, ikke ham) Jeg ringede til dem Hvilket jeg (måske forkert) opfatter som et firma.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

Opret svar til indlægget: Uforstående opkrævning på flytteopgørelse

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE