Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Kobling når man triller frem mod lyskryds?Af Giga Nørd Laust | 03-12-2022 16:02 | 2453 visninger | 16 svar, hop til seneste
Hej HOL,
Jeg har brug for lidt hjælp her. Skal/bør/må man trykke koblingen ned når man triller frem mod et lyskryds eller ned af bakke?
Jeg man mærke at den triller hurtigere når jeg gør det, men hvad bør man gøre?
Min bil er i øvrigt en Bensin fra 2018. --
Motorbrems er klart at fortrække
Når jeg kører landevej, og kommer ind mod en rundkørsel begynder jeg at skifte ned i gear samtidig med jeg bremser, indtil jeg rammer den ønskede fart og ender som regel i 2. Eller 3. Gear, kommer an på fart og bilen selvfølgelig
I lyskryds når jeg holder stille, sætter jeg den i frigear
Ned af bakke slipper jeg bare speederen -- Trustpilot.dk is the way to go! Jeg triller altid frem af med koblingen inde, det sparer benzin - Generelt slipper jeg koblingen alle de steder jeg kan gøre det, imod lyskryds, imod rundkørsler osvosv.
Så jeg slipper koblingen fra 5 gear og skifter til 1, når jeg holder stille eller 2-3 hvis jeg skal ind i en rundkørsel. -- i7-8700k - GTX 1080 TI Jeg plejer som regel at køre med samme fart igennem et sving eller kryds. På den måde sparer jeg på benzinen (op og ned i fart) og slid på bremser og kobling. Ved lyskryds kører jeg altid over for rødt.
Spøg til side. :D Er der ingen bag mig, så tilpasser jeg således, at jeg triller op til et sving eller kryds. Ved kørsel ned ad bakke så sætter jeg den i frigear, da min bil kører med lavere RPM end ved bare at koble ud. -- I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz
Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll Der rigtig mange forskellige måder at køre på.
Det som du taler om er motorbrems.
en måde at bruge den på er når du køre ned af (stejle) bakker.
for at skåne din bremser i at fx. at blive for varme, eller slide på dem.
Hvis din bremser fejler er det også en måde at få sat farten ned.
Men som alt andet brems så er det jo bare spildt energi, som ender som varme i din bremser eller Jeg ved ikke hvordan motor brems virker.
Nogen trykker koblingen ned når de kommer frem mod rødt lys.
Men det kan være irriterende for bagved kørende, hvis man ligger og triller (meget?) langsomt frem til krydset.
Frem for bare at køre frem og stop ved rødt lys. (så en måde at spare på benzin)
Jeg køre ikke så super ofte, så har fået af vide mekanikeren jeg bør bruge min bremser mere "aggressivt" så jeg få slået (flyve)rust af skiverne. -- Google is your friend! --
Sidst redigeret 03-12-2022 16:22 Jeg mindes at det mest benzin økonomiske ikke er at coaste, men at motorbremse. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Rent brænstof økonomisk er det bedst at motorbremse, alle nye biler lukker af for brændstoftilførslen, når der motorbremses. -- Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed. motorbremse.
regtig mange rider på bremserne
-- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 4x8 VIPER 4400MHZ B_die
1000W Sinlet Pro ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Tillæg til mit svar i nr. 6 så bruger bilen brændstof når den bare triller i frigear. -- Ryzen 5 3600: MSI B450-A PRO MAX: 16gb g.skill aegis 3200mhz: INNO3D RTX 3070 ICHILL X4: 500gb crucial mx500
AOC 24G2U: Logitech g502 lightspeed. Kobler du ud, så bruger du benzin på at motoren skal gå i tomgang.
Ruller du i gear uden at trykke koblingen ned, så sparer du benzin da det så er bilens fremdrift der trækker motoren rundt, og derved bruges der ingen benzin. -- Er spørgsmålet her (tilgiv mig OP, hvis jeg misforstår) om man skal enten
a: koble ud
b : bare slippe speederen
Mine sidste to (før den nuværende) biler's "infoskærm" har fortalt mig at hvis jeg kobler ud, så er mit km/l forbrug ikke nul.
Hvis jeg derimod slipper speederen, og bare "coaster" - så står forbruget på 0,0.
I know, infoskærmen kan tage fejl, eller være programmeret dårligt - men jeg har hørt folk tale om at hvis man "kobler ud" så slår den intelligente motorstyring fra (in a way) - hvorimod hvis man slipper speederen, så registreres netop "nul power ønskes" og så slås alting fra (f.eks kan nogle motorer slå nogle af cylindrene fra)
Jeg er ikke mekaniker - jeg aner ikke noget om det (..og jeg er pisseligeglad, jeg går altid ned gennem gearkassen på min motorcykel, fordi det lyder fucking awesome, og ALLE har brug for at nyde min motorcykel :) Nu har jeg bare en bil med automatgear, så der er ikke så meget at gøre... -- "ORK SATME!" Ny kampagne skal lære danskerne at køre længere på literen. Et køreteknisk kursus viser, hvordan man kan spare op mod 20 pct. på brændstoffet.
At køre grønt handler mere om at være forudseende og tænke lidt længere frem i trafikken, eksempelvis bremse ned med motoren
Kilde FDM https://fdm.dk[...]
Alle der har taget et erhvervskørekort de sidste mange år, har haft ca en uge om energirigtig kørsel.
Der lære man bla, at det er mere energibesparende at motorbremse end at blot koble ud frem mod et stop.
Kobler man ud, skal der bruges brændstof for at holde motoren i gang frem til krudset.
Motorbremser man, vil motorbremse-energien holde motoren i gang uden der tilføres brændstof.
(Ikke alt drejer sig om omdrejninger, når der er gratis energi at hente fra bilens fremdrift) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tak til #12 for at have en teknisk forklaring på det gøglershow jeg kørte i #11.
What he said :) -- "ORK SATME!" #8 - Nej det er ikke særlig smart at gøre, vil du gerne have gearkassen koblet fra så træd koblingen ned i stedet. Hvofor ? Fordi hvis der opstår en farlig situation hvor du har brug for at accelerere så er du ikke parat når du har det i fri gear. Ja det er ikke en katastrofe at gøre som du siger og man kan sagtens gøre det i nogle situationer, men som et råd at give til OP er ikke smart,..han lyder som en ny billist.
#11 Nej vi gider faktisk ikke høre på det lort.(Her tager jeg bare udgangspunkt i du har en larme potte på, har du ikke så se bort fra det her)
Jeg kører i øvrigt selv MC.
Til alle de andre der forslår motorbremse, så er jeg naturligvis enig. Jeg vil blot tilføje at når du bremser på den måde, så er der af gode grunde ingen bremselygte tændt så den bagved kørende bliver ikke gjort lige så godt opmærksom på at du sænker farten som hvis du rammer bremsen. Selfølgelig skal de holde afstand...men man skal bare vare klar over at man gør sin "opbremsning" mindre synlig ved at bremse i gearene.
Personlige bruger jeg motorbremse/bremse i gearene hele tiden. Men der er tidspunkter, ved meget trafik at jeg både motorbremser og trykker let på bremsen samtidig for at gøre min intention mere tydelig.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tilføjer lige til #14
Kører du rundt i verj med dårligt sigtbarhed(tåge) eller der er glat f.eks. Så lad være med kun at motorbremse, træd lidt på den bremse så bremselyset aktiveres, så de bagved kørende kan se du sænker farten.
Og nu vi er ved, så brug for H*lvede de blinklys. Blev selv kørt ned på MC sidste sommer, det kunne have været undgået hvis modparten havde brugt blinklyset. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tak alle sammen, giver fin mening. Vidste ikke at der blev brugt benzin når man kobler ud, men det giver selvfølgelig mening ift min oplevelse med at bilen triller hurtigere når jeg kobler ud end når jeg blot slipper speederen. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|