Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hvorfor holder min bil automatisk farten?Af Guru Juusuhako | 02-12-2022 14:13 | 2382 visninger | 29 svar, hop til seneste
Kunne ikke finde noget på Google umiddelbart.
Når jeg først tænder min bil (C1) og triller afsted i hhv. 1., 2. og (vidst nok også) 3. gear, holder bilen selv en fart på 10/20/30km/t, uden jeg behøver røre speederen (ligesom var det fartpilot). Bilen har ikke automatgear eller fartpilot, derudover stopper denne "funktion" efter jeg har kørt i noget tid/højere gear, og så går ned i samme gear (hvor den så blot selv bremser stille og roligt, som normalt).
Har denne "auto-hold-hastigheden-funktion" et navn og en grund til, at den er der? --
ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB
Det er dens tomgangs gas. Altså holder den ca. samme RPM som tomgang. -- I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz
Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll #1
Er RPM da ikke 0 i tomgang? (de sparede RPM-måleren væk i C1). -- ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB #2 Nej det er nok alt mellem 400 og 1000, bare fordi den ikke viser det kører motoren stadig rundt. -- . Nej, motoren er jo igang når den holder i "tomgang". 0 sker först når du slukker motoren. -- Programming is like sex: one mistake and you have to support it for the rest of your life. :o lærer man ikke noget om bilens teknik til teori undervisning mere? :o
Pro-tip:
Hvis motoren larmer utroligt meget, skal du skifte til et højere gear. Med mindre næste gear er "R"; det betyder ikke race -- var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()} ?? Tomgang er da ikke = 0 :-) Alt efter om det er en diesel eller benzinbil, så er der forskel på RPM. Motorstørrelse har også noget at sige. Min egen Nissan Note 1,4 kører med ca. 800 RPM. En stor fed V8'er ligger lidt lavere.
En stor lastbil ligger ved på 400 - 500 RPM. Mærsk store containerskibe ligger vel på omkring 100 RPM - og det er ved maks speed. -- I7 2700K | 2 x 8 GB DDR3, 1866 MHz
Gigabyte GA-Z77-DS3H | 2 x PNY 480 GB SATA SSD
Gigabyte GTX 1660 ti 6 GB | Be Quiet 500w | Scythe Fuma ll Det samme gør min bil, og sådan er den bygget. Kører jeg i 1. gear, uden at trykke på speederen, så holder den en fart på 13 km/t, så at den ikke går ud. Det samme er gældende for de andre gear, netop for at holde bilen i gang. -- Som de andre siger er det bare tomgang :) grunden til at det er hurtigere i kort tid efter at du har tændt den, er fordi tomgangen automatisk hæves når motoren er kold, for at undgå at den går i stå, og for at varme den hurtigere op :) -- Lyd-nørd
Har aldrig bidt mærke i, om RPM-viseren rent faktisk viser over 0 i tomgang, når jeg har kørt i en som har den. Kunne den nu bare køre "tomgangs gas" hele tiden havde man en mindre fartpilot. :)
Jeg takker for svarene.
#6
Fik faktisk slet ikke teknik-spørgsmål til køreprøven. ;)
Mindes hvert fald ikke, at vi på noget tidspunkt snakkede om det. Var blot klar over, at kørelærers bil altid selv "tog fat" i 1. gear når man blot slap koblingen. -- ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB --
Sidst redigeret 02-12-2022 14:31 #10 Der sidder en tomgangsregulator, der justerer omdrejninger for tomgang afhængigt af motorens temperatur. Når du koldstarter bilen vil tomgangen typisk reguleres til 1000-1200 omdrejninger for benzin og efterhånden som motoren bliver varm så falder det til 6-800 omdrejninger.
Diesel kører med cirka halvt så mange omdrejninger som tilsvarende benzin. Diesel har et meget højt drejningsmoment ved lave omdrejninger ift. benzin, så i en diesel-bil kan man som regel slippe koblingen uden at give gas, hvilket ikke går med en benzin, da den først opnår et brugbart moment ved højere omdrejninger, og derfor skal man give gas ved igangsættelse. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 02-12-2022 14:47 #0 har du kørekort? Det er basis viden for at bestå køreprøven -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10 Kunne den nu bare køre "tomgangs gas" hele tiden havde man en mindre fartpilot. :)
Nej desværre - der er andre ting/kræfter der træder til ved en fartpilot :)
Når din bil kører på absolut laveste rmp (i tomgang) har den ingen kræfter at trække med, hvis der kommer selv en mindre vejstigning eller vindmodstand/andet. Her vil der så være brug for mere luft og brændstof, for at "mullerne" kommer til :)
Dette er en del af en fartpilotordning, så du kan holde farten under disse omstændigheder..
#12 - Tror ikke der er mange, der bliver spurgt om dette til teoriprøven? :) -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 02-12-2022 14:55 #13 Det er så til køreprøven ;) Hvordan tjekker man dæktryk? Hvordan tjekker man at affjedringener i orden? Hvordan tjekker man olie? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #14 - Well - det er så efterhånden ca. 46 år siden jeg 6 timer (faktisk 3 timer) med en kørelærer, der mest sad og kiggede ud af vinduet, og ellers fortalte røverhistorier om alle hans kvindelige erobringer, fik min oplevelse af lige netop den verden. Vi holdt flere gange ind til en tankstation for, at tanke op, selv om måleren stod næsten i top!. Han sku lige ind, og promovere sig selv overfor en eller anden kvindelig tankpasser, hvilket jeg så omsatte til lige selv, at tjecke bilens mange tekniske muligheder - her i blandt noget vi ikke lige ser den dag i dag - nemlig en bil med både benz. samt gas, hvor man bare sku trykke et bett? håndtag ned, for, at gå over til gassen - der så til gengæld ikke havde så meget skub i æ røvii :)
Nå men anyway - har jeg aldrig trods både seriøs multible km. mæssigt privat/offentlig, så hvad jeg nu fik ud af det, synes, at ha` været ok - jævnfør så mange andres forsikringsskadeomkostninger :)
Dæktryk - ja nu om dage får man bare følere i dækkene, der viser trykket på instrumentbordet. Fandtes ikke lige den gang hehe.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... --
Sidst redigeret 02-12-2022 16:47 #13
Det må blive i næste bil! :)
#14
Som nævnt i en tidligere post fik jeg netop ingen spg. til køreprøven (han har nok været træt den dag...) - og mindes bestemt heller ikke, at det var med i nogle teoriprøver vi lavede, ej heller noget vi snakkede om.
Men nu er min nysgerrighed vidst stillet, så jeg takker for svar. -- ASUS TUF B460M-Plus • i5 10400F • 16GB 2933MHz • Asus RX580 4GB • Cooler Master Q300L • Corsair MP400 M.2 1TB # 9 har den mest præcise forklaring
-------- CB -- Har lige et andet spørgsmål ang. omdrejninger.
Kobler altid ud når jeg kommer til vejkryds og ligende, hvor jeg skal holde stille. Omdrejningstælleren falder derfor næsten helt i bund. Vi er enige om, at det sparer på benzinen frem for at trille i gear, hvor den beholder omdrejningerne? -- #10 det er faktisk sådan det fungerer i gamle traktorer (måske også i nyere, men den nyeste jeg har kørt var fra 1984, så jeg antager at der er sket noget siden). Du har et håndtag der enten justerer tomgangen, eller ganske simpelt trykker ned på gaspedalen, når du f.eks. Skal køre den samme hastighed fordi du er i gang med at sprede frø/gødning/etc, og du vil sprede det jævnt. Det fungerer dér fordi at en traktor ikke kan køre særligt hurtigt, men har en kollosal dieselmotor med så meget bundtræk at det stort set er umuligt at få den til at gå i stå, eller falde væsentligt i omdrejninger.
#18 det lyder som at du har en bil der automatisk slukker motoren når du holder stille. Tomgangen er som udgangspunkt den samme, uanset om du er i gear eller ej. Så jo, I dit tilfælde sparer det på brændstoffet. I en bil uden automatisk start/stop af motoren kommer det ud på et, men det slider lidt på koblingen hvis du bruger den til at trille langsommere end tomgang. -- Lyd-nørd
--
Sidst redigeret 03-12-2022 13:35 #18
Nej, faktisk ikke...
Når du slipper speederen (mens du er i gear og kører), så lukkes deres det for brændstoftilførslen - F eks du kører 100 km/t i timen, og slipper speederen, så bliver motoren trukket rundt, da der er mekanisk forbindelse mellem hjul og motor.
Kobler du ud, så fjerner du den mekaniske forbindelse mellem hjul og motor, og motoren falder til tomgangsniveau, da motoren skal have noget brændstof for at holde sig igen... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #19
Det er jeg ikke sikker på, at du har ret i - Min bil stopper først motoren, når hastigheden er under 5 km/t (og den er i frigear og koblingen er sluppet)... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #18
Faktisk er det mest økonomiske at den motorbremser, men optimalt er jo at være så forudseende at man ikke skal motorbremse/bremse ret meget.
Kan man ved forudseenhed undgå at holde helt stille er det klart bedst.
Efter stop, skal man ret hurtigt op i fart/gear, uden at ramme høje omdrejninger.
Det er hvad man lærer ved emnet økonomisk kørsel, når man tager diverse erhvervs kørekort. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19 og #20 Ah okay. Ser man det. Haft bare haft den opfattelse at jo højere omdrejninger = jo højere benzin forbrug.
#19 Ville det ikke slide mere på koblingen at holde den nede ved et rødt lys, frem for at være koblet ud og kobling sluppet? -- #23
Det er en sandhed med modifikationer... Som udgangspunkt har du ret, MEN hvis motoren kører ved for lave omdrejninger, så "sejtrækker" den, hvilket gør at det bruger en del mere brændstof, og nogen mener, at det kan skade motoren... Det glæder om at finde "sweet spottet", hvor motoren ikke sejtrækker, men omdrejningerne stadig ligger lavt :)
Mht slidtage på koblingen, så slider man kun på koblingen, når du til/frakobler, da koblingen er to friktionsplader, bider i ved hinanden, når man tilkobler... Dog er der nogen der mener, at man kan gøre et eller andet skævt, hvis man holder koblingen nede i længere tid i stedet for smide bilen i frigear og slippe koblingen... -- http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007...
Useriøse sælgere: se profil #24
Hans det er også det bedste at sætte den i frigear og slippe koblingen hvis man holder stille i længere tid. Der sidder et udrykkerleje som presser ind på koblingen når man træder koblingen ned.
#0
Kør din bil ordentligt. Grunden til den gør det til at starte, med er fordi bilen er kold og dermed tomgangen er forhøjet. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #11
Har du overhoved kørekort ? , selvfølgelig kan man sætte i gang uden at bruge gaspedalen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #27 Ikke i alle biler i hvert fald. Min går ud hvis jeg slipper koblingen uden at give gas. Det gjorde den forrige også og den før den. -- . #27 Jeg har kørekort til bil, og det lyder som om, at du stadig kun har til symaskine.. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-Z68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|