Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bil til syn selvom ting skal laves?Af Super Supporter melchi0r | 14-09-2022 10:32 | 2967 visninger | 38 svar, hop til seneste
Hej
Jeg har en bil der skal synes inden for en måneds tid cirka. Jeg ved at den har nogle skavanker her og der, men da bilen ikke har været dyr, men til gengæld heller ikke har kørt særlig langt, så vil jeg gerne ofre lidt på den, hvis det er.
Skal jeg bare køre til syn, og lade synsmanden finde ud af hvad der skal laves, eller ville det være bedre at få et "synstjek" hos en mekaniker inden jeg kører til syn?
Jeg tænker en mekaniker sagtens kan finde en masse ting han synes der skal laves, som måske ikke er så vigtige for synet alligevel? Og ved at køre den direkte til syn, får jeg vel et "gratis" synstjek, altså udover synsprisen selvfølgelig --
AMD Ryzen 5 3600 | 16GB ram | Gigabyte 5700 XT | ADATA XPG SX8200 Pro 512gb + Samsung 840 EVO 256 gb | MSI B450M MORTAR | CoolerMaster Silencio 352
Bare kør til mekaniker og bed om et tilbud på at få den gjort klar til syn og KUN så den kan gå gennem syn. De kan sandsynligvis også køre den til syn for dig. Så du får den fikset og synet som en samlet pakke. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 Hvis du ikke selv ved hvad der skal laves, så ville jeg køre den til syn og så se hvad synsmanden skriver. Men det kan jo også sagens være at der er andet i vejen med bilen, men at dette ikke har noget at gøre med om den kan synes.
Bare sådan så du ikke tror at synsmanden skriver alt ned der er galt med bilen. -- HP 15s-eq2819no
AMD Ryzen 5300U, Quad Core @ 3,8 Ghz
2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22
256 GB Nvme SSD | 15,6" Full HD SVA-skærm Bare kør til syn. Så får du en liste over hvad der skal laves, og det kan du så give videre til din mekaniker eller lave selv. -- The artist formerly known as ZyckopatZoldat Jeg vil sige det kommer an på hvor slemt det er.
Hvis du mistænker sikkerhedsfejl, bremser styretøj andet grelle ting, så er det dumt at kører den til syn, da den med overvejende sansynlinghed bliver kasseret og du får ikke lov til at kører den derfra.
så slemme fejl, start hos mekanikker, hvis ikke der umiddelbart er det store, start i synshal. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har erfaret det ikke kan betale sig at gøre få den lavet inden syn.
Kør den afsted, få listen med fejl og få dem udbedret. Har tit oplevet ting som jeg selv tænkte skulle skiftes, ikke behøvede at blive skiftet. -- Kan den fejle så meget, at jeg ikke må køre derfra? Jeg troede altid man fik nogle uger til at rette tingene op -- AMD Ryzen 5 3600 | 16GB ram | Gigabyte 5700 XT | ADATA XPG SX8200 Pro 512gb + Samsung 840 EVO 256 gb | MSI B450M MORTAR | CoolerMaster Silencio 352 #6 Ja. -- +47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Jamen hvaså? Så ejer jeg ikke bilen mere eller hvad :D? Jeg skal da have mulighed for at lave de ting, de mener er sikkerhedsfejl -- AMD Ryzen 5 3600 | 16GB ram | Gigabyte 5700 XT | ADATA XPG SX8200 Pro 512gb + Samsung 840 EVO 256 gb | MSI B450M MORTAR | CoolerMaster Silencio 352 #8
Selvfølgelig ejer du bilen, hvem skulle ellers sørge for at få skrotbunken fjernet fra synsmandens plads?
Har du et utæt bremserør der gør at bremseevenen er stærkt nedsat eller slet ikke til stede, en knækket fjeder der gør at der er fare for at den blokerer hjulet osv. skal du ikek regne med at bilen kører nogle steder, men du har selvfølgelig ~1 måned til at få den omsynet, ellers er det nyt syn igen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #8
Jo du ejer stadig bilen, men hvis han finder grove fejl på eks. bremser og vurderer at den ikke må køre på vejene, så piller han pladerne af og stiller bilen ud. Så må DU ikke køre i den. Den skal så hentes med fejeblad og køres til mekaniker, laves og så til syn igen, før du får plader på den igen.
Det er for bøvlet. Få den tjekket hos mekaniker INDEN syn, med henblik på at den skal til syn. Alt afhængigt af hvem der syner bilen, bliver der tjekket vitale dele på bilen og det er surt at skulle til omsyn, betale og bruge tid på det. Du gør dig selv en tjeneste ved at få den tjekket inden syn.
Mvh Bjarne -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #Alle
Jeg får lavet et synstjek. Den bremser nemlig ikke skide godt, og vil nødig stå med en bil uden plader. Tak for svarende alle sammen -- AMD Ryzen 5 3600 | 16GB ram | Gigabyte 5700 XT | ADATA XPG SX8200 Pro 512gb + Samsung 840 EVO 256 gb | MSI B450M MORTAR | CoolerMaster Silencio 352 #11 - Altid lad mekanikeren undersøge den først. Er du i tvivl om tilbuddet er legit, så spørg nogen til råds om det nu også kan passe at alle de ting skal laves. Det er ikke alle mekanikere der har rent mel i posen, det er jo en god forretning at lyve :D -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 Husk på at synsmanden ikke tjekker olien. Synsmanden er ligeglad med om din bil brydersammen. Synsmanden er interesseret i om din bil kan bremse og styre.
Vedligehold sorterer under makanikeren.
-- du køre til syn og får en list over fejl,når de er rette går den lige igemmen syn -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Du kan jo prøve at finde et stykke ligeud vej (uden der kommer andre) og prøve at lave en nedbremsning uden hænder på rattet. Hvis den ikke trækker synderlig til den ene side, så ville jeg bare køre den til syn. Sandsynligheden for at din bil er i SÅ dårlig stand at du ikke må køre derfra er temmelig lille. -- It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck Altså et syns check koster ofte det samme som et synscheck, og synscheck kan du ofte få gratis hvis du får det lavet hos dem hvis du ja som nævnt bestiller tilbud på klargøring til syn -- Ellers siger du bare til har en Citroen e-C4 til at stå - da jeg har mistet retten til at kører bil pga. sygdom. Fedt i en alder af 45 år. ;( -- Husk tjek alt lys virker også nummerplade lys,positions osv, der er nok til at kassere ,hvis bare en pære er sprunget. . -- Jeg ville få lavet et synscheck.
Har en ældre skoda som jeg troede var i forholdvis OK stand, i forhold til at gå igennem syn.
Det viste sig at bærearme bagpå + en bremsekaliber bagpå var dårlig og skulle skiftes for at kunne gå igennem syn.
De fleste steder giver også et tilbud på at få det lavet, Men her vil jeg anbefale at få indhentet tilbud fra andre værksteder. Værkstedet hvor jeg fik lavet synstjek skulle have 16000,- for at skifte bærearme + kaliber. De ville skifte bøsniningen i hver bærearm som tager flere timer, da man skal skære lortet ud og presse en ny i, istedet for at købe 2 komplet nye bærearme til 600kr stk.
personligt benyttede jeg selv autobutler til at indhente tilbud på de ting som skulle laves og endte med at finde et værksted som kun skulle have 10.000kr, hvilket er en fair pris i mine øjne. -- Tit år jeg laver biler til syn, så skriver jeg de ting på der skal la es før bilen kan køre et års tid ca.
synsmand må ikke kassere dæk som f.eks er blankslidte, bare trådene i dæk ikke stikker ud. Hvis bremse skiverne er på målene, men klodserne er 5km fra at falde af.
dilemmaet er at hvis jeg som mekaniker lader det gå igennem, og den bliver synet, og du kører 5 km og ikke kan bremse. Så er den jo lige synet, og det dumme svin af en mekaniker sagde ikke noget(har kunden altid glemt..så alt på skrift)
-- Asus tuf b460m wifi, 2X8GB hyperX ram
10400f, lenovo/msi rtx 3070
cooler master h412r cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg278q #20: Der er lovkrav om 1,6mm mønster på dæk, så jo din bil dumper et syn hvis den ikke overholder det. Dæk må heller ikke være mørnede og have revner, det kan du også dumpe på.
Men ja, et syn er selvfølgelig kun et øjebliksbillede. Det er dog skruet sådan sammen, at en synet bil ikke kun skal være forsvarlig at køre i på synstidspunktet. Kravene til bilen er sat sådan, at man ved normalt brug også forventer at bilen vil være forsvarlig indtil næste syn (2 år). -- Whatever #11 Hvis den ikke bremser skidegodt, så forstår jeg ikke, du kører rundt i den. Det er til fare for dig og andre bilister.
Det skulle være lavet for længe siden!!! -- SMS-syn...
Kender et sted i Odense, hvor du kan få den godkendt uanset hvad den fejler.
Du aftaler blot en pris med synsmanden og så lader han den gå igennem. Du behøver ikke engang møde ind med bilen, det kan klares via telefon.. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #23
Ja hold kæft det er smart... håber dig og det sted ryger på den lukket !.... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #24 Desværre nok ret udbredt i visse kredse -- Mvh
Fc Junkies #17 Æv - er den svær at komme af med nu i forhold til el-priserne? Ellers en fin bil -- Mvh
Fc Junkies #0 Hva så, får vi en update ? -- It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck Kør kun til mekaniker først, hvis du stoler på ham, og har god erfaring med ham, for ellers kan det blive en meget dyr fornøjelse, og koste meget mere, end at få falck til at køre bilen på værksted efter syn, skulle den få kørselsforbud.
Min den gamle, havde sin bil ude ved en mekaniker han ikke kendte inden syn, og han fandt en imponerende mængde ting der skulle laves, blandt andet bremser hele vejen rundt, rust, og støddæmpere i bag, en regning på over 15k, jeg sagde så at han skulle køre til syn først og se hvad de siger, og der efter få det lavet.
Til syn bremsede den ikke godt nok i bag, havde en bærearm og en forlygte der skulle skiftes, de sidste to havde mekanikeren ikke nævnt, og det viste sig at det med bremserne, bare var glidebolten der havde sat sig i den ene side, det endte med at koste 600 i stumper og en times arbejde, så gik den igennem syn. -- #7 Nej. Synsmanden er ikke en myndighed, han kan kun fraråde dig at køre videre i den, men han kan ikke tage pladerne. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Mit klart bedste råd er: Få den synsmand du stoler MEST på til at få lavet et synscheck. Nu har du så en liste som du tager med rundt til diverse værksteder. Nogle af dem vil gerne give tilbud uden at tjekke den, andre vil helst lave check til 200-350kr ca før de giver et tilbud på de dele din synsmand har fundet som skal laves.
Værksteder er de STØRSTE svindlere uden sidestykke, ligesom brugtvognsforhandlere og journalister. Stol ALDRIG på dem over en dørtærskel, de udnytter 100% folks uvidenhed for at malke kunderne. Det samme gør sig også gældende hos tandlæger når de først har erfaret hvor meget arbejde de selv kan skaffe hos den uvidende kunde, så får den max gas økonomisk.
Men som sagt synscheck hos synsmand, og så har du en klar liste ethvert værksted KUN skal forholde sig til, og nogle kræver lidt gennemgang andre kan give tilbud uden at du betaler for gennemgangen. --
Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men her lige mine små punkter:
Hvis du er medlem hos FDM, så er der vist nok gratis synstjek gennem dem, på alle niveauer af medlemskaber, så vidt jeg lige husker.
Det var så det for reklamen.
Hvis du har en fast mekaniker som du er kommet ved gennem mange år, og som du stoler på, så kan det klart betale sig at smide bilen ned til ham, og sige at den skal til syn, og om han lige gider rende den igennem og se om der er noget der skal laves i forbindelse med at få den igennem syn.
Din faste mekaniker kender dig og din bil, samt hvilket kørselsmønster/behov du har, og derfor er han også i langt bedre stand til at rådgive og vejlede dig, hvis du ender ud i en situation hvor bilen virkelig vipper mellem om den længere er rentabel at skrue i.
Hvis din mekaniker ellers kender dig og din bil godt nok, og det måske ikke er så længe siden den sidst var til service hos ham, så kan det godt være han foreslår at du bare skal køre den til syn først, og så komme forbi med den og synssedlen efterfølgende, fordi ved omsyn inden for de 30 dage af det oprindelige syn, så er det kun de ting der står på rapporten, som synshallen der laver omsynet må kigge på.
Fordelen ved at køre bilen til syn først er, som jeg så andre også har været inde på, at du netop får denne her spiseseddel med fejl på, som du så kan præsentere et værksted for, og på den måde sikre dig, at de ikke begynder at bare skifte dele fra en ende af, fordi bilen skal til syn.
Dette er naturligvis mere aktuelt, hvis det er du ikke har et fast værksted/mekaniker du kommer hos, og hvor du har det gode forhold med tillid til hinanden.
Men... Træerne vokser heller ikke ind i himlen, og det er ikke sådan at man altid kan regne med, at hvad synsmanden siger/skriver i synsrapporten altid er korrekt.
Jeg har oplevet synsfolk skrive, at bilens tandstang har været defekt, for meget slør/slup, hvor det der reet set var galt, var en sporestang der var slør i.
Som min gamle læremester sagde; Nogle gange skulle man tro at synsmanden hellere ville være mekaniker.
Hvis du vælger selv at køre bilen til syn først, så kontroller at ALT lys på bilen virker og at dine forlygter er justeret korrekt, da dette i dag er blevet til det, som man kalder for en væsentlig fejl og dermed udløser et omsyn. Før i tiden var det en mindre fejl, og bilen blev synet med et forbehold, altså at den automatisk var godkendt, når fejlen var udbedret.
Samtidig kan du også lige kigge til dine bremseskiver. Der hvor bremseklodserne træder, det er der hvor skiven er blank, det hedder trædefladen. Hvis der er rust på denne, så må der maksimalt være 10 mm rust sammenlagt pr. skive.
Er der tydelige rustdannelser, altså ikke bare den almindelige overfladerust, som kommer lige så snart du har kørt i regnvejr og bilen har stået stille i et par timer, så er det et tydeligt tegn på, at du skal have kigget dine bremser efter, og som minimum have renset og smurt kalibere og kaliberstyr op. Rustdannelser på skiverne opstår, fordi bremseklodserne træder skævt på skiven, og i ni ud af ti tilfælde skyldes dette, at klodserne sidder en smule fast i bremseågene eller kaliberen hænger i styrene.
Kontroller dæktryk, mønsterdybde og se efter skævslidning af dine dæk. Minimums mønsterdybde er 1,6 mm for personvogne, og dine dæk skal gerne være slidt ensartet over hele dækket.
Vær samtidig sikker på, at du har samme type dæk på alle fire hjul, forstået på den måde, at det skal ikke være samme mærke og model dæk, men de skal være af samme størrelse/dimension og dæktype (sommer/vinter/helårs) på samme aksel. Altså kan du sagtens køre med en 225/55/17 foran og en 255/35/17 bagpå, hvis det er tilfældet. Du må bare ikke have blandet dæktype, så du eks. kører med sommerdæk foran og helårs eller vinterdæk bagpå.
Det var vist lige hvad jeg havde af råd til dig. Beklager det blev til en wall of text.
Held og lykke med synet. -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU Kør den til syn og få at vide præcist HVAD der skal udbedres. Derefter spørg 2-3 mekanikere om en pris. -- Det nemmeste er at køre den til en mekaniker og få ham til at tjekke og syne den, hvis ikke man selv har forstand eller interesse i det. Jeg har prøvet at køre den til syn og fik at vide, at den tabte servoolie - har aldrig set det og ej heller mekanikeren. Jeg afleverer bilen om morgenen og kan hente den nysynet om eftermiddagen. Det skal bare overstås. -- For resten, når du siger, at den har skavanker her og der skal den jo alligevel laves hos en mekaniker, og så kan du jo lige så godt få ham til at syne den, når han alligevel har den. -- #34
Hvem siger det, kan være op et fint tilfreds med at køre i en bil, der ikke er i tiptop stand.
Selvfølgelig skal han ikke bare lade mekanikeren lave hvad han vil, hvis det ikke er vigtigt for ham, og han ikke vil/kan betale for "ligegyldige" reperationer. -- #35
Det er jo ikke alle, der kender noget til biler. Jeg gør for eksempel ikke. Jeg kan tjekke olie og det er det. Jeg vil bare have, at min bil kan køre og det må mekanikeren så sørge for.
Det kan da godt være, at op har det fint med at køre rundt i en bil, der kan bryde sammen hvornår det skal være, men så virker det underligt at han spørger om, hvad der kan betale sig og ikke bare kører den til syn, hvis han er ligeglad. Og desuden siger han, at den bremser ikke så godt, så den skal jo alligvel en tur til mekanikeren. -- #36
Grunden til at han spørger, er nok at han er i tvivl om hvad der bedst kan betale sig, og gerne vil høre fra nogen der VED noget om det...... -- Jeg har lige haft min bil til syn i går. Den var fra 2016, og således syn nummer 2. Jeg var til service med den - hvor de skulle tjekke lygter osv, men brugte det kun fordi det var billigt olieskift til 595 kroner (inkl en masse tjekpunkter). Ellers plejer jeg ALDRIG at køre til mekaniker med mine biler - hvis de dumper, så ved jeg hvad der skal laves.
Men det værste var nok, at mekanikeren åbenbart ikke havde set, at det højre lys stod praktisk talt lige op. Heldigvis var synsmanden så flink, at han rettede lyset, så det blev lovligt. Min udstødning hang, fordi et hængsel var gået i stykker - det så mekanikeren heller ikke.
Men bilen gik fint igennem alligevel uden anmærkninger.
Mit råd er, at medmindre du VED, at bremserne ikke bremser lige, eller at noget lys på bilen ikke virker, så kør den bare til syn. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|