Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
El priser og el-nettetAf Gæst Bonanza | 09-09-2022 08:38 | 2683 visninger | 76 svar, hop til seneste
Hej, hvorfor mangler vi pludseligt el og priserse stikker helt af.
Er det pga. el bilerne? For hvad skulle der ellers være ændret i vores strømforbrug.
Jeg er 49 år og har ikke tidligere set noget lignende. Min morfar på 102 siger det samme, født i 1920...
Mon det er en god idé at få endnu flere el biler som suger strømmen. Clever har allerede sat deres priser op markant siden de første kom og har sagt at de løbende vil justere (tænker kun OP her). Det ender jo med at en elbil koster mere end benzin eller diesel for forbrugeren hvis det fortsætter...
Det er udbud efterspørgsel på brændstof. Ville ikke undre mig at benzin og diesel bliver ekstremt billigt når vi engang *måske* har 50-75% el biler. For så er der masser af brændstof, sammen med at elnettet kører på bristepunktet.
Hvem husker sidste jul? Der var en hel bydel et sted i landet, som ikke havde strøm juleaften. Sjovt nok heller aldrig sket før vi fik el biler. Er vores el net overhovedet klar til det. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Lyder mere som en galde over for elbiler, end velfunderede overvejelser over beggrundelsen.
-- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
El-nettet skal udvides med atomkraftværk et ødet sted i Grønland med kabler trukket til hele kongeriget, flere vindmøller og solceller. Det tager ikke lang tid at opsætte vindmøller og anlægge kabler, kan gøres løbende. -- Vi mangler ikke El i DK, men vi er en del af Nord Pool som supplere det meste af nord Europa og UK.
Det strøm der laves i DK, er ikke KUN til dk desværre, det bliver alt sammen købt og solgt via Nord Pool. Hvorfor tror du netop at man i DK ikke får mere end 0.22kr for 1 Kwh sol fra sit tag? Man skal da næppe gå glip af afgifter ved køb og salg.
Fordi man ser en usikker fremtid foran sig, og andre lande er villige til at betale mere, så stiger strømmen. Det er udelukkende panik køb, lidt som GPU'er under covid.
Dette betyder også at prisen kommer i vejret uden grund, og derfor snakker de om en "cap" på strøm, så vi ikke puster flere penge i virksomheder som ikke havde tjent dem normalt.
Nord pool: https://www.nordpoolgroup.com[...] -- Du har stukket hånden ned i en hvepserede :-)
Jeg undrer mig faktisk også over, at vores forsyningsnet er så dårligt, som vi stille og roligt finder ud af. -- Heldigvis kan man købe en benzin generator og oplade sin elbil med den. Fatter ikke at det er det som politikerne vil have, men efter som de ikke vil gøre noget for at sænke elprisen og blot lade den stige, og vi jo bliver adfærdsreguleret med priserne, så.....
Kommer elprisen over 8kr, og benzinen holder sig på 15kr/L, så begynder det at være billigere at oplade med en benzin generator :-D Det er så smukt. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #1 Nej ikke rigtigt, jeg er ligeglad hvad folk kører i, men det virker bare ikke til at vi er klar til at gå all-in på elbiler alligevel.
Jeg skal bare ikke selv tvinges til at have en el bil før de kan køre mindst 800km på en ladning, da min nuværende kører omkring ~1000km
Jeg gider ikke gå og sætte et ladestik i min bil konstant og vil ikke begrænses af hvor jeg kan køre hen. Hvis jeg vil til italien, så er det bare afsted og da jeg har en lejlighed i italien, så sker det ret ofte.
Jeg glæder mig til den dag hvor elbiler kan være med her. Det er bare ikke endnu.
Der er også lige dét at hvis man holder i kø i en elbil og hører musik, så drænes strømmen hurtigt uden at man bevæger sig overhovedet. Jeg sad i kø i en tesla med en kollega så sent som sidste uge og der blev brugt ca. 10% strøm på at radio / gps / skærm var tændt uden at vi rykkede os ud af stedet. Jeg har også set el biler blive hentet af autohjælp flere gange fordi de løber tør for strøm.
Så nej jeg er nok ikke så positiv overfor ideen endnu, det har du nok ret i.
De fleste el biler tøffer jo afsted med 100-110 km/t på motorvejen, eller bagved en lastbil for at mindste vindmodstand haha. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #7 Det var nu nok varmen der trak strømmen, det andet burde ikke bruge noget af betydning. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #7 Hvorfor overhovedet oprette en tråd, når du ikke har lyst til at debattere alligevel? -- Nostalgi var bedre i gamle dage. #7 Haha! Endnu en gang lyder det mere som galde over el-biler, end om el-priser og el-nettets formåen.
Du når lige at sige, at du er ligeglad, inden du skriver 10-15 linjer om hvorfor du ikke synes el-biler duer. -- "Det er udbud efterspørgsel på brændstof. Ville ikke undre mig at benzin og diesel bliver ekstremt billigt når vi engang *måske* har 50-75% el biler."
Mon ikke der snarere kommer en ret kraftig afgift på det, for at få de sidste over på el?
Mon ikke der kommer ekstra afgift på biler med forbrændings motor?, Mon ikke der kommer flere begrænsninger på hvor biler med forbrændings motor må færdes/køre?
"For så er der masser af brændstof, sammen med at elnettet kører på bristepunktet."
Elnettet skal opdateres ja (og det skal det jo uanset pga det bliver varmere og flere får aircondition), men der er også mange muligheder i at lade elbiler være backup til elnettet med Vehicle-to-grid (V2G), det er ikke rigtig en mulighed for biler med forbrændings motor. -- #10 Det er ikke glade, bare fakta, hvorfor er du så sur? Har du elbil? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 Det er ren galde. Hvorfor oprette en tråd når du har skyklapperne på?
Din holdning er fast, og det lyder til du kender den rimelig godt, så der var vidst ingen grund til at lave en tråd, når du alligevel bare bruger den til at prædike din egen holdning. -- Nostalgi var bedre i gamle dage. Der bliver en generation der taber alt, og elbiler bliver presset ned på os, og fra 2030 er der fuld afgift på elbiler, det bliver de ikke særlig billig af, og på samme tid fra 2030 af forbyder de alt brændstof biler i centrum og de zoner forstørre de bare…
Enhedslisten og SF og S presser befolkning til grøn omstilling inden 2030, men folk har ikke råd -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #7
Så du kører fra t/r Aarhus-Hannover, hver dag ?
Interessant beskæftigelse, hvis man ikke har andet at bruge fritiden til. Ud fra din 10% observation, har radio og GPS brugt 6000 Watt (400 Volt). Synes du selv at det lyder rigtig ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #14
Benzin- og dieselkøretøjer var heller ikke billige, da de kom på markedet første gang. Forbud i større by områder skyldes netop høj forurening fra netop Benzin- og dieselkøretøjer og det er derfor at elbilen kom på markedet, da den ikke udleder partikler i byzoner ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Problemet er elselskaberne og vindmølle ejer der udnytter en masse huller og politikerne vil ikke gøre noget, sandheden er elnettet kan ikke holde til ustabil energi, og der betaler tyskerne for at holde vindmøllerne stille nær grænsen, og tyskerne sender deres strøm op til os, men der får vi en regning for transport af strøm og betaler sikkert også for at vindmøller holder stille, grøn energi min bare røv, det en falsk sikkerhed med vindmøller, og alligevel vil Dan Jørgensen have flere vindmøller selvom det en falsk sikkerhed, det er nemlig sådan at hvis den tyske grænse ikke har blæse vejr, så har resten af norden heller ikke, hvordan fanden skal vindmøller så dreje rundt om de så står vest fra Danmark af eller øst.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-09-2022 09:46 #14
Folk får råd, det er jo ikke i dag at folk skal have ny bil, ej heller i 2030. Salget af nye brændstofsbiler stopper, ikke det generelle salg på brugtmarkedet.
Den generation der kommer til at tabe alt, kan takke os der stadig nøler på det vigtige.
#17
Det er der løsning på, men du bringer ikke selv en løsning på banen andet end at lade stå til. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
--
Sidst redigeret 09-09-2022 09:47 #0 nedbruddet i Fredericia juleaften sidste år, havde intet med elbiler at gøre. Det var en nyere bydel hvor elektrikeren havde valgt, at montere varmepumper på den samme fase i alle husene. Elnettet havde sagtens kunne holde til det, hvis elektrikeren bare havde fulgt fællesregulativet, og fordelt belastningen ud over de tre faser.
Jeg tror dit formål med denne tråd har den modsatte effekt, når du bare kommer med ubegrundede beskyldninger og strøtanker. -- Desktop: i5 9600K | 16GB RAM | z370 | 2x512GB M.2 SSD | geForce RTX 2060 6GB | Corsair TX550M | SHP9500 headphones | SoundblasterX G6 | ModMic Uni #18 husk lige det politikerne der ejer vejerne og sætter reglerne, og efter 2030 bliver det svært at køre rundt med en bil der køre på brændstof, de styre de miljø zoner -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #16 det bare ikke sandheden i dag, alt er dyre, fordi alt er blevet dyre, en elbil har op til 5 gange så meget elektronik end benzinbiler i dag, det noget andet end fra den gang en bil bare var en blik spand med en motor.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-09-2022 09:54 #20
Og om 8 år er der også et solidt brugtmarked for elbiler. Derudover er der ingen der tvinger dig til at køre en bil i byerne, cyklen er opfundet. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
--
Sidst redigeret 09-09-2022 09:53 #22 flot de stiger også bare selv nu, men jeg skal ikke have en brugt elbil med første gangs batterier der ikke er bygget til at holde mere end 10 år, og koster mere at skifte ud end bilen er værd.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-09-2022 09:56 Allerede nu falder batterikapacitet på deres elbiler og de ikke engang 10 år.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Når det sagt, så vil jeg gerne have en elbil, men gå efter LFP batterier og der er Tesla foran, men deres priser er kun gået op af på trods af Elon siger de skulle falde hele tiden -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-09-2022 10:03 #22 Bilmagasinet skrev ellers at folk som har elbil i dag og vil sælge om 3-4-5 år ikke skulle regne med at få ret meget for den, fordi udviklingen vil gå stærkt og batteriet vil være slidt ned.
De anbefalede leasing af elbil, af samme grund.
Ingen gider købe en brugt elbil som knap nok kan køre 150-200 km på en ladning.
El er smart nok i lande hvor afgiften ikke er så høj, men i Danmark er det meget normalt at folk kører rundt i 10-15-20 år gamle biler. Held og lykke med det i elbiler. Et batteriskifte til 100.000 er normalt efter 4-6 år.
Og elbiler får 100% afgift i 2030, selvom de allerede nu generelt er dyrere end benzin og diesel biler når man tager højde for afgiftsforskel.
Jeg køber da sikkert selv en el på sigt, men det varer nok lige 5-10 år mere. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 Jeg er skam ikke sur, tværtimod faktisk.
Finder det bare lidt komisk, at dine indlæg primært handler om hvorfor du ikke gider el-biler, når du lægger op til at snakke om el-priser og el-nettet.
Jeg siger slet ikke at det du skriver er forkert, blot at det er komisk.
Nej, jeg har ikke en el-bil, og jeg håber der går lang tid, før jeg bliver tvunget over i en. -- #26 hvor er de der 3 år gamle elbiler som ikke koster noget? Det er så en bil fra 2018-2019 stykker.
Jeg kan finde en E-up fra 2014 som er den billigste tilsalg på bilbasen, og den står til 94.900kr. Det lyder ikke til at koste ingenting? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Helt kort - El-bilerne er ikke årsagen til at prisen på el er høj lige nu. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Markedsprisen på el er fastsat i EU af den dyreste metode at fremstille strøm på. Det er lige nu gas. Så elpriserne stiger i takt med at gasprisen stiger.
Yderligere har Tyskland lukket alle deres atomkraftværker pånær to, som de beholder som reserve.
Frankrig har lidt over 30 atomkraftværker, som er lukket fordi de skal vedligeholdes eller opgraderes.
Siden Frankrig er verdens største eksportør af strøm, kan det mærkes i hele Europa, når de lukker ned for deres atomkraftværker og dermed deres eksport.
Udover det, har sommerens tørke, betydet lavere vandstand i floderne. Det har resulteret i, at en del atomkraftværker har måttet reducere deres output, eller gå helt i dvale. De har ikke kunnet hente kølevand nok fra floderne.
Tørken har også tømt de norske vandreservoirs, som skal producere strøm i deres hydrokraftværk. Nogle af dem står stille og der er fare for at der ikke er nok vand, til at klare dem igennem vinteren.
Oven i det, er Thyrafeltet lukket ned for vedligeholdelse og opgradering.
Oven i det, har vi verdens højeste afgift på strøm. -- "Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton Der er endnu ikke nogen som har svaret på spørgsmålet.
Lad os starte med at etablere de nedenstående 3 ting:
1. Elbiler har intet med situationen at gøre
2. Elnettet har meget begrænset relevans i nuværende situation
3. Der er ikke mangel på el lige nu
Situationen er den, er der er frygt for mangel på gas, og uden gas har vi ikke el nok. Måden markedet fungerer på er, at den dyreste form for el-generation sætter prisen for alt el. Dvs. at når gas-prisen stiger pga. gas-mangel fra Rusland, så stiger prisen på alt el fordi folk begynder at købe ekstra gas ind i dag for at sikre, at man har gas nok til vinteren.
I princippet er det gratis for vindmøller og solceller at producere strøm, og de kan derfor byde ind i elmarkedet med meget lave priser. Det hjælper dog ikke direkte elprisen, fordi vindmøller og solceller bliver afregnet til ligevægtsprisen mellem udbud og efterspørgsel på en given dag, og man kan ikke matche udbuddet uden at producere strøm fra gas.
Da gasprisen er steget, så stiger prisen på alt el, da gas skal bruges til at producere strøm for at imødekomme efterspørgslen.
Vedvarende energi hjælper dog elprisen på den måde, at det reducerer mængden af gas man har behov for, for at dække efterspørgslen, men det vil altid være gas-prisen som afgør den overordnerede elpris i nuværende marked. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #26
For halvanden måned siden købte jeg en E-Up årgang 2022 for 184.900,- Den er fantastisk som pendlerbil.
Forhandleren har lige kontaktet mig for at høre om jeg er tilfreds med den. Han vil nemlig gerne købe den tilbage for 190.000,-
Han kan sælge den igen for 195.000-199.000,-... -- #24
Vrøvl, igen ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 'Min far og oldefar husker intet som dette før' eller hvad du lukker ud.
Energi krisen i 80'erne var slem, men man var ikke lige så afhængig af el som vi alle er i dag.
Dengang fyrede man sq bare mere op i kulværket, der skal vi begrænse os fordi de dengang fyrede så hårdt at jorden er i trance sidenhen.
El bilerne bliver her, benzinpriserne vil blive dyrere, og privat færdsel i fossilt brændsel køretøj vil ende.
Benzinen vil stige ene og alene fordi at hvis folk ikke køber det, hvordan skal man så betale de her uhyrlige summer for platforme, boringer, lønninger osv. Det eventyr slutter indenfor 50år hvis ikke før.
Vores el net er fint beregnet til forbruger (husets stikledninger kan have en begrænsning men det er mere i mængden af strøm du vil lade med og ikke strømmen som du skal lade med) derudover skal man have kabler fra samtlige mølleparken og solcelle områder ind til de større områder.
Nul lederne i kablerne som er brugt er der chance for ikke er store nok, og det kan på sigt være et meget stort problem!
Men ved du hvad der ville gøre en masse mennesker glade? ('Er det så også de rige svin som alligevel skummer fløden af alt vi køber?'((hold nu kæft med at være så dansk og bitter)).
Regeringens fortjeneste på afgifter i år kontra sidste år står til at være over 2.000.000.000, hvis de sigtede efter at vi betalte det samme beløb i år som sidste år så ville vi alle være bedre stillet.
Og så stem blank til det næste folketingsvalg, stå sammen om at være enige om at udbuddet af statstosser simpelthen er for dårligt, og prisen for høj. -- #35 at stemme blankt er det samme som at afgive sin ret og give den til alle andre. Det sender intet signal, andet end at alle andres stemmer, tæller for mere.
Vores elnet er gammelt og trænger til en større udbygning. Transformatorstationerne er ikke gearet til varmepumper og ladning af elbiler i større målestok. Lige nu er ca. 5% af danmarks bebyggede areal varmet af varmepumper. Tænk på hvor meget mere strøm, der skal transporteres.
https://avisendanmark.dk[...] -- "Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton Du kan jo bare købe en ordentlig bil.
https://www.altomdata.dk[...] -- I may be crazy But I'm not stupid....
No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All #34 prøv at google, youtube det! og mere handling end bare vrøvl .. hvorfor tror du alle garantier er sat til minimum 70% af hele batteriet, det er hvad de mister efter 8 år, så de kan i forvejen ikke overholde deres rækkevidde, men du mister 30% efter 8 år wauw det ser folk da frem til.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-09-2022 12:05 Wow en masse fordomme omkring ting som man kunne undersøge og få rlidt fakta på.
1. Der er ikke sket en eksplosion i forbruget siden vi begyndte at få elbiler.
2. Elselskaberne investerer massivt i at opgradere elnettet i disse år. Men slev uden opgraderinger er vores elnet faktisk ikke så presset som nogen vil lade os tro.
3. Den bydel der var uden strøm i Fredericia i julen 2020 skyldtes en skæv fordeling af forbruget på nettet. Det var et nybygget område hvor mange husene er opvarmet ved varmepumper. Desværre var rigtigt mange af dem koblet på en fase og dermed blev transformator stationen overbelastet.
4. Man kan sagtens køre til italien i en elbil. det vil kræve en 5 stop af 30 minutter fra den danske grænse. Jeg kørte fra Innsbruck til Næstved sidste år. Jeg startede dagen med 95% strøm på bilen ladede 3 gange (okay jeg fik faktisk også 10% gratis ved bordershop men landede hjemme med 17% så det var ikke nødvendigt). Jeg Kørte 1048 km den dag og min topfart var 232 km, men snit var ikke så højt grundet regn i Østrig og tæt trafik og samtidig meget vejarbejde.
5. Brugte elbiler sælges til gode priser og der er ingen tegn på at teknologien skulle ændre sig markant.
Derudover så skyldes de høje priser på at den prismodel vi har på elnettet er blevet ødelagt af potentiel mangel på gas. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #40 den potentielt gode nyhed er at EU toppen mødes i dag for at nå frem til en ny udregningsmodel for markedsprisen af strøm, eller et loft på gaspriserne for at forhindre at resten af strømpriserne stiger.
Danmark savner ikke strøm nu, men fremtiden byder dog på et stærkt sigende forbrug, som vi skal tage højde for. Ligeledes har vi problemer med at holde frekvensen, da vi længe har været afhængige af Tyskland og Sverige til at gøre det for os. Vi producerer mest jævnstrøm, med solceller og vindmøller. De leverer ikke andet.
Vi har måttet købe tre anlæg, til at sikre et synkront vekselspændingsnet.
https://www.reuters.com[...] -- "Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton vi kørte til liboen i italien fra aalborg af i sommers. 5 lade stop i vores tesla, 50x15-20 min.. du skal tisse, børnene skal tisse, man skal have lidt mad og lige strække ben.. man bruger hurtigere mere end de 20 min når man lige holder... Da vi skulle hjem kørte vi turen i et stræk, de oplade steder med lege pladser sad vi da lige 10 min extra så børnene kunne lege, ved mac d nord for munchen sad vi lige en time, da ungerne skulle have is, og lege lidt.. Det er virklig ikke så stort et problem! i overnævnte eksempel kørte vi efter fart grænserne, og der hvor der var fri fart kørte vi 145-155.
ingen lade kø på vej der ned, ingen på vej hjem. på vej hjem blev vi flyttet til andre oplade punker undervejs på turen pga der var kø. Teslas system køre fantastisk godt!
Tesla har også haft el biler på gaden siden 2012 or so, og i følge deres statestikker mister folk altså ikke mere end de 5-6% de første 5 år. -- #42 flot mange kilometer dræber ikke batterierne, men alder gør, find en Tesla der er 10 år også ser billede anderledes ud.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #36 at stemme blankt er ikke at smide sin stemme væk, at folk ikke vil bruge sin stemme på at stikke hånden i en pose med grævlinger er et klogt valg. Hvis alle stemte blankt så ville hele Danmark vågne op til en dag i panik, for så var der kun de stemmer fra politikerne selv på deres helte, og hvis man så at stemme procenten var 99% deltagelse og at hver opstillet havde fået under 5% så vil jeg garantere dig at der ville ske en rokade af dimensioner i Danmark når staten så bare gik ind og sagde den der griber brudebuketten er den næste på tronen.
Ved du hvad det største problem i verden er når det kommer at planlægge et forsyningsnet? Det er at vi alle sammen vil bo i samme myretue i stedet for at fordele os, det gør så at der langt væk skal være vindmøller som skal forsyne helt ovre på den anden side af prærien hvor myretuen ligger.
Hvis vi havde været længere med varmepumperne, lavet statslån til omstrukturering af el nettet til gavn for kommuner, givet private mulighed for at få statslån til at ombygge fra gas til varmepumper.
Så stod vi ikke i en gaskrise i Danmark.
'jamen vores lager er fyldt' og hvad så? Hvad hvis der stadig er lukket næste år til efterår/vinter, hvordan vil du fylde boogey traileren med kosanflasker nok ved Fleggaard til at opvarme din bolig?
Danmark har været hurtigt ude og investere i grøn energi, men ikke grøn energi forbrugs teknik.
Uanset hvor jeg står hvor jeg bor, så kan jeg se en vindmølle i horisonten. Kan de der bor i en storby det? Kan køre til den nærmeste by og passere en mark fyldt med solceller på vejen, kan man det uden at køre til helvede på Sjælland? (Intet imod københavnere, men i har altså lige så meget sol som vi har, og i forbruger mere strøm end vi gør, selvom det jo kun er 'en eller anden mark hvor en ko bliver træt af en vindmølle')
Dejlig debat trådstarter, og dejligt at se selveste El Heffé for HOL spytter lidt i debatkassen. -- #44 politikerne har ikke brug for at du stemmer på dem. Deres højeste ønske, er at du bare ikke stemmer på deres modstander. Det ønske opfyldes, når krydset ikke sættes.
At gøre hele Danmark til blanke stemmer skal nok sende et signal, desværre er det nok mest en håbefuld utopi. :)
Vi har ikke en gaskrise i Danmark. Lagrene er fulde og Thyra er snart online igen. Ligeledes er vore biogasproduktion øget. Vi kan nemt være selvforsynende.
Problemet er prisen på gas i Europa, den påvirker strømprisen for os alle.
-- "Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton Er det ikke bare at indføre en stop funktion i standerne, og gøre det ulovligt at lade elbiler når kraftværkerne bruger gas?
Så må folk tage det offentlige hvis vinden ikke blæser nok, og ellers lade op mens tid er.
Problemet er at prisen er drevet af den dyreste måde at producere strøm, hvis man bare skruer ned for forbruget der, falder prisen væsentligt for alle. -- vi har jo siden ca. 2014 produceret mindre strøm end vi bruger og så stadig lukket ned fra kold kraft og fokuseret mere på køb af el ude fra .. nu tyskland så lukker atomkraftværker og fokusere på det samme strøm og meget på gas , så koster det pludselig nå rusland opføre sig som de gør
og nå tyskland betaler danske vindmølle ejere for at slukke for deres vindmøller så giver det jo heller ikke så meget :) -- Game Computer:|X2 3800+|2gb ram|7900GT +VF700|Samsung 940BF 2ms|3dmark03 19751|3dmark05 9620| #46 - Problemet er bare at Danmarks forbrug mere eller mindre er ligegyldigt i Europæisk kontekst, så alt initiativ på forbrugssiden fra Danmark vil have meget lidt effekt på prisen grundet integreret europæisk elnet og gashandel.
Der skal tværgående initiativer så alle trækker i samme retning. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #45 du bliver simpelthen nødt til at forstå at vi har gaskrise, siloerne er fyldte, men vi skal altså kunne dække husstande samt fabrikker. Der kan gå læk på rør, der kan være et højere forbrug af gas fordi alle pludselig køber pizza hos det italienske pizzaria som fyrer med gas, pizza prisen stiger men det koster samtidig 130kr at koge 3L vand.
De fastlagte er et nutids billede, og som skrevet skal de kunne fyldes til næste år igen, Thyra feltet mangler folk som sænker processen med at få det taget i brug, der loves fra politiske sider at det kører næste år, ligesom supersygehusene der altid er færdig næste år?
#46 du taler om kvote strøm til folks køretøjer, det er simpelthen for useriøst.
#47 det med at Tyskland betaler folk for at slukke er altså blæst ud af proportioner og er fyldt med misforståelser. Tysken kan ikke aftage alt strømmen vi producerer når det både blæser, soler og gasser afsted. Det koster mindre at neddrosle en mølle end at neddrosle et kraftvarmeværk i arbejds kraft. Og ja så betaler de for at møllerne skal stå stille fordi det er den løsning man har, vi bestemmer ikke selv over vinden så hvis alt tager fat og folk er fanget i trafikken på vej hjem, så bruger vi ikke strøm der, men vi skal bruge det en time senere når aftensmaden skal sættes over. Og gerne mere end der så måske bliver produceret fordi møllerne skal i omdrejninger igen.
-- #49
Hvorfor en kvote? Det er da bare at sætte det op så de ikke kan lade op i perioder hvor der reelt er mangel.
Bilfri søndage er ikke noget nyt i landet, det bliver så bare el-bilfri...
For firmaer som clever, kan det helt sikkert styres af en software opdatering. -- #38
Jeg behøver ikke en søgemaskine, da jeg selv har kørt elbil i 8 år og hverken jeg eller dem jeg kender som kører elbil, kan genkende din påstand. Der er allerede en elbil som har passeret 1 million km, på samme batteri, hvor kapacitet er reduceret mindre end 10%. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #51 igen det ikke kilometer der dræber batterier, det stadig alderen, det har jeg sagt.. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #0 der er knap 100.000 elbiler i hele Danmark og på ingen måde alle sammen lader ret meget, så nej kan umuligt være dem :) -- #52 måske/måske ikke
https://insideevs.com[...]
De forventer at et Leaf batteri kan holde 22 år.
Det som skulle slide mest på et batteri, er at blive efterladt på 0% eller 100% over en længere periode. -- #54 haha Nissan Leaf har en lang historie for batteri skift, så der en som er heldig wauw, jeg kan også finde en Polestar 2 hvor batteriet koster mere end bilens værdi..
https://insideevs.com[...]
men i England er der et privat firma der ude lukket skifter batterier ud på Nissan Leaf fordi de nemme at udskifte fordi det uden vandkøling, så der nogen som er heldige, men det mest fordi folk bruger hurtiglader der ødelægger deres batterier..
så jeg anbefaler LFP batterier
https://zecar.com[...] -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic --
Sidst redigeret 09-09-2022 20:47 #55
tror du ikke du skulle lade være med at bruge så leget tid på Reddit ? Og så måske smide lidt valide kilder på, istedetfor bare at sprede rygter. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #38>>Hvis du googler elbils batterier så giver langt de fleste svar at de elbiler der produceres i dag, der forventer man at batteriet holder længere end bilens brugbare levetid. Dem der siger noget andet er typisk artikler bygget på frygt uden ordentlige kilder til påstandene.
Blot fordi garantien siger 8 år og minimum 70% er det jo ikke fordi at producenterne forventer at de taber
70% på den tid. Men de skal jo sætte en form for grænse for garantien. #43>>Alder vil uden tvivl også dræbe elbils batterier. Men hvis du skulle finde en Tesla der er 10 år gammel så er det værd at bemærke at Tesla faktisk kun solgte lige over 2500 biler i 2012 og mange af de første biler har rigtigt nok fået skiftet batteri da de simpelthen ikke havde fået styr på produktionen de første par år. I dag forventer man at de holder i hele bilens levetid. Men skulle batteriet i min Model 3 dø efter 10 år så går det nok, de andre biler jeg har haft har også været noget nær værdilæse efter 10 år. Min Mondeo solgte jeg i 2020 da den var 10 år gammel og havde kørt 295.000 km, jeg fik 34.000 kr for den det er under 10% af nyprisen og et motorhavari havde også sendt den til ophuggeren.
#46>>Det er ikke elbilerne skyld at prisen er høj og det ville heller ikke løse noget at forbyde folk at lade deres biler på bestemte tidspunkter. Lige nu er forbruget i Danmark 3500 MW hvis vi satte alle 100.000 elbiler til at lade lige nu med 11 KW (det er den mest almindelige hastighed for en moderne elbil) ville det øge forbruget med 1100 MW eller 31,5% men så ville bilerne jo i løbet af 4-6 timer være ladet fuldt op og klar til at køre en lille uge for en gennemsnitsbilist. Men realiteten er at vi lader ikke alle bilerne på samme tid og da slet ikke nu i aften hvor prisen er høj så det er ganske få procent af forbruget der skyldes elbiler.
#52>>Blot fordi du gentager noget gør det ikke til en sandhed.
#54>>Det er faktisk lidt overraskende når man tænker på alle de historier der er om Nissan Leaf batterier. Jeg tænker dem vi hører om nok mest er det lille ca 20 KWh store batteri som nok er blevet opladet og afladet helt meget ofte.
#55>>Ja batterier er dyre at skifte, ingen tvivl om det. Men blot fordi Polestar i Kina er tåbelige i deres priser betyder det jo ikke at alle elbiler er sådan. Et batteri til en Model 3 koster 10-13.000 USD ifølge nettet, det er stadig mange penge men ikke en helt ny bil. Men så er det jo godt at der er lang garanti og at der trods modellen har omkring 5 år på bagen ikke har ry for at ødelægge batterier -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk --
Sidst redigeret 09-09-2022 20:59 #56 eller også sætter jeg mig ind i tingene ligesom man bygger en pc finder man ud af hvad der er bedst, elbil er ligesom alt andet elektronik..
-- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #57 du har godt nok meget tidlig til producenter der ikke har erfaring med batterier, Tesla har også haft sine op og ned ture, men Nissan har mest erfaring med elbiler. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #57>>Batterier er jo ikke en ny ting og en af de ting man har lært af de tidlige biler er at man skal have et godt batteri styrings system og aktiv køling af batteriet.
Det er forøvrigt ikke Nissan der har mest erfaring med elbiler, det er faktisk Tesla. Nissan har godtnok produceret Leaf siden 2010-11 og i den tid produceret over 600.000 biler. Så har tesla lavet elbiler siden 2008 og de har produceret over 600.000 elbiler i 2022 -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #60 ah ikke helt sandt, Nissan leaf er en masse producent i 2010 og de lavet flere i starten end Tesla, fordi Leaf var billig i forhold til en Tesla Roadster som er en sport vogn..
Tesla sold about 2,450 Roadsters in over 30 countries,[8][9][10] and most of the last Roadsters were sold in Europe and Asia during the fourth quarter of 2012.[11] Tesla produced right-hand-drive Roadsters from early 2010.[12] The Roadster qualified for government incentives in several nations.[13][14] -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #52
Den pågældende elbil er fra 2013 ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #62 synes du selv det en alder for en bil ? -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #61>>Hvor vil du hen med det? Uanset hvor meget du prøver at vende debatten, så ændrer det ikke på at moderne elbiler fra alle producenter forventes at blive skrottet med deres originale batteri (eller det passer ikke for batteriet er penge værd så det vil blive taget ud og genbrugt inden bilen skrottes).
Ældre elbiler har en tildens til at lide under flere problemer da man tydeligvis ikke havde fået helt styr på produktionen. Samtidig gjorde de små batterier at man hurtigt fik brug for at bruge hele batteriet kapacitet og så slider man mere på batteriet end hvis man blot bruger en del af kapaciteten.
Men du er naturligvis velkommen til at dokumentere dine påstande, men det må gerne være lidt grundigere end at jeg selv kan google det.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #64 er inde på noget af det rigtige mht. skrot og batteri. Dog ser jeg det fra en lidt mere kynisk vinkel:
* Din elbils rækkevidde forringes med tiden. Hvad der lige knap kan gå i dag, bliver et problem om et par år.
* Batteri skal udskiftes når bilen er fra 8 år og op. Mange holder heldigvis længe.
* Teknologien i bilen er dermed også 8+ år gammel når batteriet trænger til udskiftning.
* Du får måske en regning på hvad der svarer til næsten en helt ny bil, for at kunne blive ved med at køre i din nu forældede elbil med gammel teknologi (herunder assistentsystem og ladeteknik).
Så investerer du i et nyt batteri til et skrog med gammel teknologi og fremtidigt flere reparationer, eller køber du bare en ny bil? Hvis du vælger IKKE at købe nyt batteri til din gamle bil, så er det knap nok en gangbar vare på brugtmarkedet.
Det bliver også interessant at se hvordan den yngre generation klarer sig med "billige" brugte biler med <50% af original rækkevidde, langsom ladning osv. om et årti eller to. Jeg tror det bliver mere "køb og smid væk", for Dacia er allerede i gang med at lave 100.000krs elbiler til det segment.
Konklusionen herfra må også være at de fleste elbiler blot bliver skrottet når det fabriksinstallerede batteri dør.
(Eksempel på DK pris på batteri, faktura givet til kunde ved en fejl under garantireparation: Golf 7 GTE fra 2014-2017, 87.000kr eks. moms og installation. Det er bare et lille batteri til en plugin-hybrid.) -- R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom! --
Sidst redigeret 10-09-2022 02:25 #65 det var en flot forklaring :-) og det er det jeg vil ind på, men du bedre til at forklar det end mig, men LFP batterier er mere holdbar batterier og er sat til at holde 20 år, plus de billigere at købe. -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic El-biler er jo bare politikernes våde drøm de forsøger at sælge i deres grønnefortælling.
Der er en grund til at Toyota satser på flere forskellige typer "brændstof".
Vi har en begrænset sjældent jordarter i verden. (Ja vi løber også tørt for olie). Så hvor skal materialer til at bygge alle disse batteri komme fra? Batteri teknologien vil udvikle sig og man forsøger at komme udfordringer med at bygge batteri simpler og bedre. Kineserne står for et stort del af levering af sjældent jordarter og sælger til lande som Japan som så tjener mere end Kineserne. Andre lande vil ikke være afhængig af Kineserne men at mine sjældent jordarter er ikke let at lave profit.
Altså jeg kan ikke se hvorfor elbiler skulle være bedre end alm. biler på nuværende tidspunkt og dilemma af brug af sjældent jordarter til batteri der pt. Sidder i elbilerne. Der er spændende udvikling igang, men det skal masser produceres og implementeres. Og de bruger stadig en ressourcer jorden ikke har så meget af.
Lad os skrubbe det til langt fremme i fremtiden hvor de kan trylle. Lave kul om til mad i en maskine og helbrede alt kræft, hvor alt er muligt.
Det ikke let. Det fint nok signal med elbiler, men hvis man dykker dybere så ikke så grønt pt. Men kan n0 at blive? -- Hvorfor klør kvinder sig i øjnene,
når de vågner om morgenen?
Fordi de ingen nosser har :O
#65>>Der er ingen tvivl om at erstatningsprisen på et batteri er noget af en hurdle at komme over. Men jeg kan kun gentage at elbiler der produceres idag forventes at holde hele bilens brugbare levetid eller længere.
Dine påstande er ikke bygget pr fakta men på spekulationer. Du har dog helt ret i at batterier taber rækkevide over tid, men det sker faktisk på en lidt anden måde end de fleste måske lige tror. Batteriet taber faktisk relativt meget rækkevide i starten af dets levetid men så flader det ud. Det er helt normalt at man mister noget rækkevide på de første ca 20.000 km man kører, men derefter flader det ud. Min egen bil har kørt små 73.000 km på 2½ år og jeg tabte en del de første 20-25.000 km men siden da har kurven ligget fladt.
Jeg er dog mindst lige så spændt på hvordan elbiler klarer sig om 8-10 år som du er. For du har da ret i at vi ikke har nogen erfaring med store mængder elbiler der har den alder endnu. De få stykker der er så gamle idag har typisk set haft et andet liv end dem som i 2030 er 8-10 år gamle. Med det tænker jeg på at bilerne du kunne købe i 2012-14 typisk havde meget små batterier og så mangler de mulighed for at lade hurtigt. Derfor har de ikke kørt så meget men de har nok også haft et mere intensivt opladningsmønster.
Moderne biler som Model 3, Enyaq og ID6 vil have et helt andet mønster. De vil typisk have kørt med en batteristand mellem 20% og 80% hvilket batteriet er super glad for. De vil også stadig kunne lade med et sted mellem 100 og 250KW hvilket efter min bedste opfattelse vil være helt acceptabelt også i 2030. Så jeg er meget mere positiv end du er.
#66>>En ting kan vi sagtens blive enige om. LFP batterier har en del fordele over NMC batterier som feks min bil er udstyret med. Feks benytter de færre sjældne materialer og grundet deres længere holdbarhed, så kan man bedre tillade sig at lade batteriet helt op og lade det stå. Ulempen er dog at energitætheden er lavere end med MNC batterier og dermed er der plads til færre batterier og det giver kortere rækkevide.
#67>>Du glemte at nævne børnearbejde i dit angreb på elbilerne, der plejer altid at være børnearbejde med i den slags ;-) Nej mere seriøst, du har da ret i at batterier bruger en del råstoffer og jeg ved ikke om vi har nok af dem til at erstatte alle 1½ mia biler på jorden. Men fordelen ved at der er kommet gang i elbilerne er at det også skubber gang i udviklingen af nye og billigere batterier. Så elbilerne vi køber lige nu er ekstremt vigtige, ikke nok med de nedbringer vores CO2 udledning efter relativt få km, så starter de en udvikling der vil gøre det muligt at på et tidspunkt erstatte næsten alle biler med renere udgaver.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #68
Fuck ja glemte børnene ;).
Ja vision og mission er der. Det skal jo starte et sted. Nogen ville mine sjældne jordarter fra meteor etc. Men var scam firma/org, men vil sikkert være muligt men ved ikke hvornår vi mennesker kan mine rå materialer fra meteor. Og fra de andre planeter i vores system. Nok ikke i vores levetid?
Satser mine penge på Toyota. For de satser på flere udfald og ikke kun på et udfald. Min erfaring siger at det er en rimelig god strategi at have flere muligheder åbne. -- Hvorfor klør kvinder sig i øjnene,
når de vågner om morgenen?
Fordi de ingen nosser har :O
--
Sidst redigeret 10-09-2022 10:44 #63
Prøv at læs hvad du skrev i #23 og #24 ! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Så der lavet et lovforslag, så må vi se om de kan blive enige i eu
https://ekstrabladet.dk[...] -- Intel 12600k + Asus strix ROG B660i + Sapphire RX 6900 XT Toxic #71>>Det har altså ikke noget med EU at gøre. Det er en regel der gælder i Tjekkiet. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk 71# nok dummeste jeg længe har set vil koste dem 39 milliarder kroner.. -- #73
nok den dummeste kommentar jeg har læst.
har du læst hele artiklen og hvordan han har tænkt sig at få pengene hjem igen ?
eller er du en af dem der... du ved nok... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 74# ja jeg er en af dem der ikke har brug for af game mig bag gæste bruger og syns brandbeskatning af virksomheder er godt for man kan give lidt til gud ig vær mand istede for dem der faktisk har brug for hjælp. Men du er måske en af dem der ikke kan få nok raget til dig istede for den gamle dame der kun har folke pension -- Man bliver nogle gange træt af folk der "hater" mod elbiler, skønt de aldrig selv har ejet en.
For det første, så kan man ikke sammenligne batteriet i ens telefon med batteriet i en elbil. Se evt. bilbasens videoer, hvor de snakker med en ekspert. https://www.youtube.com[...]
Snakker man med folk der rent faktisk ejer en elbil, så er min oplevelse, at langt størstedelen også skal have en elbil næste gang. Det må der være en grund til.
Når det er sagt, så er folk nød til at acceptere at elbiler ikke er for enhver. Campingfolket, folk med meget lange daglige køreture og lignende skal ikke have en elbil med den nuværende teknologi, men det gør altså ikke elbiler til dårlige biler, bare fordi de ikke dækker alles behov. Jeg er heller ikke sur på en VW Up, fordi der ikke er plads til mine børn og derfor ikke dækker mit behov. Jeg køber bare en anden. -- Sidst redigeret 13-09-2022 10:04 Hej - håber det er ok, at jeg lige låner tråden! :-)
Hvor kan jeg se, hvor mange kWh denne varmepumpe bruger ved opvarmning? Kan det passe, at det er et sted mellem 850-5200 kWh alt efter temperaturen den er skruet op til?
https://shop.ljmontage.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|