Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Frustreret på arbejdet

Af Gæst DenUtilfredse | 13-06-2022 13:14 | 1308 visninger | 17 svar, hop til seneste
Hej Hol, Jeg har lige brug for at komme ud med noget frustration. Jeg startede i nyt arbejder her sidste år, i en ret stor virksomhed. Deres fokus er dog ikke IT, så vores IT afdeling er ret lille. Den består ca. af 5-6 folk. Jeg er kommet fra en "moderne" virksomhed, som solgte IT løsninger til andre virksomheder og nu er jeg kommet ind i en virksomhed, hvor det ikke er fokus, så egentlig er jeg havnet på "kundens" side nu. Jeg er simpelthen så frustreret. Alle mine kollegaer er 50+ og de har arbejdet her de sidste 25 år. De er håbløs bagud med alt og det værste er, at kommunikation med dem er ekstremt svært. Den øverste ledelse ønsker jeg bruger mit know-how, men afdelingen ønsker det ikke. Jeg må ikke sige noget til de større møder, for man skal altid tage det internt før man siger noget udadtil. Det har jeg det egentlligt også fint med, men de er i mod alle ændringer, selvom stort set alle ændringer foreslået gavner dem. Det kan fx være at gøre det bedre og mere effektivt, men de ser ændringer som noget besværligt og noget de ikke ønsker. Så vi registrerer stadig data i excel ark på et gammeldags netværksdrev og det fungerer da, men det er bare ikke så let tilgængeligt som hvis det var på cloud. Så kommer vi til kommunikation. Det er næsten hver gang, så læser de mails som de tror skal læses, altså de misforstår teksten fuldstændig og vedholder det, uden at indrømme, at de har læst forkert. Lad mig give et eksempel. Mig kl 14.03 "Jeg genstarter alle 6 server i morgen tidlig og så er de helt opdateret" Chef kl 16.07 "Du må IKKE genstarter serveren nu, der er stadig folk på arbejde!!! Gør det i morgen tidlig" Det er simpelthen så frustrerende. Ofte har de INTET argument for at gøre tingene bedre, men blot fordi de synes det er en dårlig idé. Samtidig bliver jeg belært med, at de har siddet der i så mange år og tingene fungerer. Jeg ved godt det er farligt at lave sådan et indlæg herinde på HOL, men havde fandme brug for at komme ud med det.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.

--
Sidst redigeret 13-06-2022 13:53 af Thomas
#1
Henry Håndjern
Gæst
13-06-2022 13:39

Rapporter til Admin
#0 Jeg kender din frustration, over den ældre generation der ikke følger med tiden. Jeg arbejder ikke selv i IT, men med teknologi. Vi har 3 senior ingeniører, der stadig sidder fast i hulkort analog elektronik. De kan simpelthen ikke følge med de nye tiltag. Det er stort set umuligt at arbejde med dem på vores nye platforme og de kævler om, hvor dejligt det var i gamle dage konstant. Alting var bare så gode og simpelt.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#2
Banditter
Gæst
13-06-2022 13:41

Rapporter til Admin
Jeg har selv været der. Du må videre i livet, der er ingen grund til lide.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#3
DenUtilfredse
Gæst
13-06-2022 13:47

Rapporter til Admin
#1 Det er rart at høre fra en anden, som oplever lignende frustrationer. Det er jo heller ikke fordi mine idéer bare er guld, faktisk har jeg lært en del af dem allerede på kort tid. Nogle gange er det jo netop IKKE smarter at gøre tingene anderledes, hvilket er super fedt at høre deres input og hvordan de tænker. Det går bare ikke begge veje desværre. #2 Har allerede søgt og har været samtale to gange. Problemet er bare, jeg er kommet fra en max stresset job, til det her som er seriøst chill. Arbejdet er mega langsomt og der er på ingen måder pres på i afdelingen, hvilket nok er det jeg har brug for. Så der er ingen tvivl om, at min stress hjerne også tæller med, når mine frustrationer bliver hårde. Men samtidig er lønnen rigtig god og jeg kan gå hjem, uden at tænke over alt muligt arbejdet i fritiden.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
TombStoneDK
Monsterbruger
13-06-2022 13:54

Rapporter til Admin
Det med mails, enten må du afklare dig med at de bliver ved med at skrive tilbage til dig med punkter du har skrevet. Ellers må du lave ændringer i dine mails. Du kan lave bogstaver større, gøre dem fede og andre ting for at fremhæve bestemte ting. Måske som sådan noget her? https://imgur.com[...] Hvis det ikke fattes herefter, så ved jeg godt nok ikke hvor meget mere du kan gøre. Mit råd, vil være at overtage nogle af deres arbejdsopgaver, og så effektivisere dem. Få lov til at oprette nogle services i Azure, AWS eller 3. cloud hosting. Og så får du et budget du må bruge og så går du stille og roligt i gang med at effektivisere og modernisere platformen. Show by doing, not by telling. De her senior har sandsynligvis været igennem mange konsulenter og smart-i-en-fart attituder. Og så vil de gerne beholde deres job. Hvis deres arbejdsopgaver kan automatiseres, jamen hvor er deres eksistensberettigelse i virksomheden så? Vis dem vejen og giv dem ansvaret for driften.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 16GB 3200 - EVGA 1080TI SC2 - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - EKWB Customer waterloop
#5
Thomas G
Supporter Aspirant
13-06-2022 13:59

Rapporter til Admin
Det er en lidt sjovt (men også kendt problemstilling). Man ønsker et sted med mindre pres på, men ankommer med sine pres holdninger. Og ja os gamle han-elefanter er lidt svære at tumle, men mange af os har erfaring som kun meget få andre har. Du er nok nød til at finde ud af om du kan leve med at folk lytter med røven imod at tempoet er lavt imod at folk måske lytter men presset er højere. Sjovt nok syntes jeg oftest det er i store virksomheder jeg støder på den "sådan har vi altid gjort" holdning. De fleste små virksomheder er med på det meste. Omkring gamle han-elefanter, du skal tjene deres tillid / tiltro og det kan tage tid. Jeg har selv kæmpet en del med det, især med ingeniører, som er meget faste i deres specifikke løsnings model. Og selv de fejler altså og nogle gange kan jeg så se det, men de er svære at få i tale.... indtil de har kørt fejlen så langt ud som den kan. Men derefter lytter de, for jeg træder til for at hjælpe istedet for at sætte mig op på en høj hvad sagde jeg hest Men jeg tror du har bestemt dig, du er muligvis i et giftigt arbejdsmiljø, så fisk løs og skift når du finder noget som passer til dig. Hold det nuværende ud til du finder noget nyt eller ikke kan holde det ud længere. Men vær bevist om hvad du søger, spørg ind til disse punkter i samtalerne, men undlad at tale ned om tidligere arbejdsgivere hvis du kan undgå det.
--
#6
DenUtilfredse
Gæst
13-06-2022 14:15

Rapporter til Admin
#4 Jeg tror faktisk jeg vil prøve din approach, jeg har bare tidligere tænkt, at jeg ikke vil fremstå som en arrogant røv, ved at være så specifik i mine mails. Det er også hvad jeg gør, faktisk har jeg allerede fået lov til at bruge en del penge, af den øverste chef globalt, men problemet er bare, at min egen chef, er ligesom ham der i mod alt modernisering og vi har haft en kæmpe diskussion. Han vil give mig mundkurv på, så jeg ikke foreslår ting, som jeg har drøftet med ham først. Han har dog ALTID nej hatten på og det er både HR og den øverste IT chef opmærksom på. #5 Det er udelukkende fordi, at jeg kan se de klager over at være presset, men det er så også fordi man bruger håbløse løsninger, som ikke er effektiviseret. Så i stedet for jeg kan gøre noget med lukket øjne, så skal jeg i gennem 15-20 minutters process, i stedet for et par knapper. JEG snorker mig igennem arbejdet, men jeg har bare svært ved at accepterer at gøre tingene så ringe. Det er som at skrive koden på et stykke papir først, før du indtaster dem på computeren. Det er sådan et niveau vi snakker om her. Fuck det har været rart at høre fra jer om det her emne. Jeg har følt mig så alene i den her virksomhed og min problemstilling.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#7
TombStoneDK
Monsterbruger
13-06-2022 14:19

Rapporter til Admin
#6 Jeg er primær drivkraft på vores datawarehouse og migrering til Azure i en meget stor dansk virksomhed. Nogen gange, så skal der bare bøjes i neon. Det er ikke sikkert du skal bruge lige præcis det jeg har gjort, men noget i den stil hvor det hele bliver listet op. Informationerne i starten af mailen, og så måske uddybninger nederst, så dem der har interesse i at vide hvorfor, de kan læse videre, men de fleste skal bare have informationen. Ved at udpensle det, så kan de ikke komme tilbage og angribe dig, og hvis de gør, så udstiller de sig selv fuldstændig inkompetent. Hvis øverste ledelse er på din side, så havde jeg oprettet resourcer i Azure (eller anden cloud hosting) og så lavet det der skulle til. Men, det er satme vigtigt at du hjælper dine kollegaer med at modernisere sine egne arbejdsgange. Deres stilling må ikke undermineres. Du skal hjælpe dem til at arbejde mere effektivt og lære noget nyt. Nu læser jeg lige hvad du skriver igen, det virker mest af alt til at din nærmeste leder er problemet. Har du prøvet at snakke med ham og så forklare de frustrationer du oplever? det kan være at jeg bare er heldig og altid har haft gode chefer, men vi kan snakke om alting. Jeg har fortalt ting jeg er utilfredse med direkte, og han har fortalt mig hvad jeg skal gøre bedre. Vi slutter altid alle samtaler af med jokes og snak om ligegyldige ting.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 16GB 3200 - EVGA 1080TI SC2 - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - EKWB Customer waterloop
--
Sidst redigeret 13-06-2022 14:23
#8
DenUtilfredse
Gæst
13-06-2022 14:26

Rapporter til Admin
Okay, lige en update på eksemplet fra min første post. Modtager: Mig, chef (Oprindelig mail var mellem chefen og mig) Mig kl 14.03 "Jeg genstarter alle 6 server i morgen tidlig og så er de helt opdateret" Modtager: Mig, chef og resten af delingen CC (Han har sat alle på) Chef kl 16.07 "Du må IKKE genstarter serveren nu, der er stadig folk på arbejde!!! Gør det i morgen tidlig" Modtager: Mig, chef og resten af delingen CC (Han har sat alle på) Mig kl 16.15 "Jeg skrev også i morgen tidlig." Modtager: Mig, chef (nu har han fjernet alle igen) Chef kl 16.38 "Jeg læste forkert" Det her sker ret ofte. Når jeg er "forkert" på den, så cc'er han alle i afdelingen, trods de ikke har noget med sagen at gøre eller har nogen effekt på deres arbejde. Nu har jeg skrevet server som eksempel, men det kunne fx være at skifte en skærm. Når jeg skrev "done" og jeg var forkert på den, fx jeg havde sat den til HDMI i stedet for DisplayPort, så får lige et svar med alle CC i afdelingen. Jeg har konfronteret ham med det på et tidspunkt med "I øvrigt, hvad er meningen med at CC alle i afdelingen?" hvor han så ikke svarede.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
TombStoneDK
Monsterbruger
13-06-2022 14:28

Rapporter til Admin
#8 Virker til han har et horn i siden på dig. Hvis ikke i kan snakke omkring det og eventuelt finde en løsning som passer jer begge 2, så er det nok bedst bare at søge videre.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 16GB 3200 - EVGA 1080TI SC2 - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - EKWB Customer waterloop
#10
DenUtilfredse
Gæst
13-06-2022 14:31

Rapporter til Admin
Jeg har lige læst din besked #7 - Han er desværre komplet umulig at snakke med. Han vil aldrig erkende, hvis man har en rettelse til noget af det han kommer med, eller hvis det han siger, er direkte forkert. Så spiller de andre "med på det" og bagefter er lidt uforstående overfor det han siger. Det er altså helt konkrete ting han tager fejl i, hvor andre ikke retter ham. Samtidig fryder han sig dagligt over, at andre steder i verden at de begår fejl inden for det tekniske, uden at hjælpe med at rette op på det. Det kan være at han høre de er ved at sætte noget udstyr op, som ikke matcher det andet udstyr de har. Så snakker han højlydt om det, griner af de finder ud af om et par uger, at det ikke virker sammen og derved kan være den kloge, der siger "Amen vidste i ikke det? I skulle bare lytte til mig". Det er super giftigt. Beklager alt det brokkeri :)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#11
ellerstak
Gæst
13-06-2022 14:31

Rapporter til Admin
#8 Der er sgu ingen grund til at blive med sådan en boss. Arbejd videre og find et andet job imens. Føj
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
DenUtilfredse
Gæst
13-06-2022 14:35

Rapporter til Admin
Det værste er, jeg kan faktisk godt lide at blive rettet på, på en ordenligt måde. Det er den måde, man bliver bedre på og skarper, det er ved at gøre det rigtigt og lærer af andre, som har viden inden for et felt man man måske ikke selv er så skarp på.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Devilduck
Supporter Aspirant
13-06-2022 23:50

Rapporter til Admin
#10 Du skriver at du har haft stress og at nuværende job har de rigtige betingelser. På nær din "se mig jeg har så fucking meget ret" chef.... Hvis du kan; 1. Lær din hjerne at skelne mellem dine problemer og andres problemer. Dvs du har et job med super gode rammer, men dine kolleger har nogle problemer som ift IT, som kun du er opmærksom på 2. Din chef bruger arbejspladsen som hans lille teater der dagligt skal opsætte et lille melodrama som har til formål at booste hans forpinte ego. Fint, hans problem. Også lidt dit problem - men kun så længe din hjerne tolker de her ydmygelser som ægte. Det er super svært, men det du skriver i #12 gør at jeg tror du kan finde ud af det. Dit liv bliver SÅ meget nemmere hvis du kan disentangle dig ud af de her intriger.
--
#14
NiceRag
Nørd
14-06-2022 00:21

Rapporter til Admin
er den eneste forskel på cloud og netværks drev ikke bare om det er lokalt eller via nettet? hvad er fordelen ved at det er i cloud fremfor det netværksdrev som de allerede har? :p also... " men de ser ændringer som noget besværligt og noget de ikke ønsker" Sådan er det satme alle steder - især de steder hvor lidt ældre mennesker arbejde. ALLE ændringer jeg har oplevet på mine arbejdspladser er blevet mødt med sådan nogle reaktioner, fra de ældre ansatte hvorimod de yngre var lidt ligeglade om det var det ene eller det andet
--
#15
pvangsgaard
Ny på siden
14-06-2022 06:07

Rapporter til Admin
Det er ikke alder der er problemet på dit arbejde, jeg er selv 49 med over 25 års erfaring mest som systemadministrator, har selv oplevet det der og det gælder faktisk også yngre medarbejdere i nogle virksomheder. Tænker det er kulturen i afdelingen, de er ikke god til at tage imod nye forslag og viden, eneste de ønsker er at de har fri til tiden og det nemt, udfordringen kan så være at de kan være imod alle ændringer bare af vane så selvom det bliver bedre på længere sigt så de får mere fritid så kan de ikke se det. Der er masser af steder derude hvor det også er godt også selvom der er ældre ansatte, men det er svært at skelne, så søger du nyt så spørg venner eller spørg til samtale eller mærk efter der, hvis de mundhugger med dig til jobsamtale eller der er andre underlige ting der, de virker lidt reserveret og "meget selvfede" så vælg et andet sted så er der sikkert en svær kultur der. Men lige nu er ikke det fedeste tidspunkt at tage chancer med jobskift, vi er lige midt i noget der ligner at der kommer en krise og det kan betyde at mange virksomheder må fyre eller lukke.
--
Lenovo x250 bærbar, 8 GB RAM, Core5i i5-4300U, 1 TB SSD Lenovo stationær , 16 GB RAM, 2 stk. 2 TB SSD Ubuntu 22.04 Linux
#16
mbm
Supporter
14-06-2022 06:26

Rapporter til Admin
jeg er også én af de gamle.. Jeg er heller ikke tilhænger af alt det nye "smarte" som cloud og sharepoint. Jeg har ikke set lyset.. synes ikke det er "work smarter" Cloud er jo ikke andet end en drev i skyen fremfor internt... Internt giver langt flere fordele i min optik.
--
Sidst redigeret 14-06-2022 06:27
#17
FlyingHippo
Giga Supporter
14-06-2022 11:03

Rapporter til Admin
Du vil helt sikkert opleve det som en kæmpe success, og det vil firmaet også, hvis du får overbevidst dinosaurerne om at noget kan gøres smartere. Men det bliver en kamp, en lang kamp. Jeg har været igennem det, er stadigt delvist. Og synes selv de små successer er det værd. Men som du beskriver din chef, ville jeg ikke gide. Ham ville jeg til gengæld elske at tryne! Find et nyt job. Og brug så din sidste måned på at udstille så mange fejl idioten begår som muligt, og CC hele afdelingen. Jeg kunne ikke forestille mig at han synes det er ret fedt selv at få sine fejl udstillet. Du er næppe den eneste der tænker det, men de andre tør ikke sige noget, af frygt for deres job. Men hvis du allerede har fundet noget nyt, kan du jo nærmest gøre som du vil.
--
var d = new Date(); if(d.getMonth()!=11 || d.getDate()!=24){ $('.t47-svar-top').find('b:contains("Comicsdk")').parent().parent().parent().hide()}

Opret svar til indlægget: Frustreret på arbejdet

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login


ANNONCE