Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Benzin 17,5 kr/L - 1 kr. = 1 kmAf Semi Nørd Mango | 27-05-2022 18:19 | 7084 visninger | 86 svar, hop til seneste
Det koster 1 kr. at køre 1 km :S
Hvor mange km får man på en el-bil for 1 kr. med de aktuelle kwh priser?
Tror I på afgiftsnedsættelse? Håber ikke vi kommer over 20 kr/liter benzin.
Overvejer at sælge min benzin-bil til fordel for en el-bil. --
Nej, det er 3-6 kr/km. Husk afskrivning :) --
Min krystalkugle er noget grumset og selv nypudset jeg kan ikke få øje på en reduktion i brændstofpriserne i nærmeste fremtid.
Jeg tænker de nuværende priser er fine ifht. at få befolkningen til i overvejende grad at vælge eldrevne køretøjer.
Men at de skiftende regeringer ikke nedsætter afgiften på nye og mere miljøvenlige køretøjer drastisk er mig en gåde.
De har vrøvlet om at vandre af den grønne sti i årevis.
-- Sidst redigeret 27-05-2022 18:27 Det kommer jo an på aktuel el pris.
Jeg har selv Norlys. De har en fast pris på 220 øre pr kwh, plus afgifter.
Og så har de timeafregning, til aktuel markedspris.
De sidste dage har den lagt i rigtig mange timer på ca 5 øre, plus afgifter.
Jeg har reduceret afgift, og giver ca 25 øre pr kwh.
Min bil har 50 kwh batteri, så 5 øre, plus 25 i afgift. 0,3x50 = 15 kr for fuldt batteri (250-350 km rækkevidde)
Er strømmen derimod dyrere i hverdage, og jeg giver ca 2 kr ink afgift, koster det ca 100 kr for fuldt batteri.
Abonnement som clever kan ikke svare sig, med mindre man kører virkelig meget, og har meget brug for at lade andre steder end der hjemme. -- Lige nu er el prisen 0,05 øre plus afgift så måske ikke det bedste tidspunkt at sætte dem op mod hinanden :-)
En Tesla model 3 ligger på ca. 180-200Wh/km ved blandet kørsel.
Sidste kvartal gav jeg 2,23kr pr. kWh for strømmen med refusion på 1,09kr uden refusion 3,32kr.
Så der kostede det ca. 40 øre pr. kilometer, men det er med afstand også det dyreste kvartal jeg har prøvet at købe strøm i, og det kan gøres billiger ved at lade nat med variabel el pris.
Det er uden lade tab og hvad der ellers kan være små ting ved elbilen.
Tror der er væsentlig bedre chance for billiger strøm i fremtiden end billiger benzin :-) -- Nu når du allerede er i gang, så koster det mere end 1 kr pr km. Brandstof kører ikke på vejen af sig selv, der skal man altså have en spand med helst 4 hjul. Mange låner penge til det, som koster renter. Der er også afgifter kaldt efter alle farverne, grøn sort, etc.
Kom lige tilbage når du har gjort regnestykket færdig! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Refusion på el falder hurtigere end man egner med, så stiger strømmen vel også når benzinen stiger
https://www.elbiil.dk[...]
men typisk når jeg fylder min hybrid op, så kan jeg køre 700 km pr tank, en typisk elbil er ca 300 km pr opladning, så hvis det koster 4 kr med afgift pr KWH, så lader 60 kW på ens elbil, så det 240 kr pr opladning x2 for at opnå samme rækkevidde.. -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 27-05-2022 19:16 #1, #5
Selvfølgelig, det regner jeg med, at folk er klar over.
#5
" Brandstof"... Det staves brændstof. -- Sidst redigeret 27-05-2022 19:23 #2 "mere miljøvenlige", så fordi kraftværket brænder træpiller af, så er det ikke dit problem længere eller hvordan skal det forståes?
Eller tænkte du mere på processen af at skabe en elbil, som er ufatteligt ressourcekrævende sammenlignet med benzin'ern?
#0
som andre har nævnt, så er sandsynligheden for billig strøm nok størrere end billigt brændstof. Anskaffelsen af en elbil er til gengæld også det højere end brændstof-bilen.
Du må jo selv sætte regnestykket op om du hellere vil afdrage på lånet til en 300k elbil, eller om du vil nøjes med en 200k benzin og så have 100k til brændstof. Der er fordele og ulemper ved begge dele, hvis du ikke kommer fjernt og bredt i det danske, men kun til og fra arbejde, så har det jo også noget at skulle sige.
Alene det at jeg ikke kan krydse det danske land uden at skulle stoppe adskillige gange, det er en dealbreaker for mig. En ferie i europa koster 1 dag i hver ende, som skal bruges alene på at lade (og så er køen til ladestationerne ikke engang talt med), mine feriedage er mere værd end at sidde i en bil og glo på batteriprocenten, men det er jo så også kun mit eget scenarie, dine behov kan igen være helt modsat.
-- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, #8 der ikke mange nye elbiler til Max 300.000 kr -- Mac mini M1
Xbox Series X #9 Det er der næppe, men de er på vej. Så har det bare ikke en rækkevidde som tesla, men nok nærmere det halve. -- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, #10 ok fair nok, men man skal også have muligheden for at lade hjemme, ellers bliver det besværligt, og lader koster ca 5000 kr og installation ca 8000-10000kr -- Mac mini M1
Xbox Series X #8 du skulle tage at give det en chance - en hel dag i hver ende for at lade - så gør du noget forkert.
Men altså det nemmeste i verden er jo at have fordomme, det er straks sværere med erfaring.
Jeg nåede at få en fin fastpris aftale inden det gik bananas - jeg kører til ca 18 øre pr km. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 sjovt, Tesla ejer har den fordel at Tesla lader er så billig i forhold til andre, så hurtig lader ved Tesla er noget af det billigste, men der stadig monopol på deres lader… -- Mac mini M1
Xbox Series X
8
Nej.
Jeg er med på at der en uvilje at spore hos en del af befolkningen, taler vi grøn transport.
Jeg har læst din monolog i andre tråde og du har valide pointer, det du siger jeg siger er bare ikke det jeg siger.
Det er en udvikling i bevægelse og på sigt tænker jeg at fremstillingsproces og effektivitet jorder de forældede brændstofmotorer på samtlige parametre. -- #14 Det kan vi ihverfald håbe. Jeg er all-in på vedvarende energi, hvis det ellers findes i en ordentligt format. Når vi nu engang får lavet en fornuftig måde at gemme strøm på i stor skala, så skal det hele nok tage fart.
Men indtil da er grøn energi ikke grøn, det er bare en anden akøter som får sorte fingre.
#12 Sådan siger Tesla ejere altid, det er også nemt når man kun skal triller 8k km om året, men jeg skal altså +60k
Selv en urealistisk udregning at en tesla kom 500km pr opladning, så er der 2500-3000 til solkysten hvor jeg har ferieboliger. Det er min 5 fulde opladinger eller 9 "supercharge" sessioner af 15 minutter, hver vej.
Det kræver så yderligere at der ikke er kø til laderen og at den kan supercharge. Så skal der tages højde for det er Teslas egen oplyste rækkevidde på et supercharge, den er næppe målt med kørsel på motorvej 20 timer i streg og jo mere du trykker på speederen, skruer op for radioen, aircon eller lader din tlf, des hurtigere slutter legen.
(EDIT: eller 80% for 40 minutter, med supercharge som er 80% opladet, der er 1750 miles til Costa del sol og en model 3 kommer ca 254 miles på en fuld opladning / 203 ved 80%, så det er faktisk 9 sessioner af 40 minutter hver vej)
...... Når jo, så er der også lige det faktum at teslaen koster 500k. Det er mange penge at bruge på at holde stille hver 200km for at "tanke".
Det skulle hellere ikke handle om mig det her, jeg har påpeget alle har forskellige behov og ingen elbiler dækker mine. -- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, --
Sidst redigeret 27-05-2022 22:13
15
Yes sir.
Jeg er stort set enig.
Humlen med kritikken af det manglende politiske initiativ er ikke kun almen brok.
Jeg synes vi har talt om udledning og by-forurening i årevis - og vil man have befolkningen lokket over i eldrevne køretøjer og begrænse hosteriet blandt ikke-rygerne i storbyerne, tænker jeg at et økonomisk incitament er vejen frem. -- I det mindste er i ikke et lille fattigt neger barn der skal grave efter grundstoffer i dybe miner og miste arme og ben, så vi kan køre til bageren efter søndagssnegle i Tesla!
Alle der kører i elbiler er 100x værre end Putin nogensinde bliver!
I bidrager til en langsom og smertefuld død hos små børn. Putin får det trods alt hurtigt overstået.
Føj siger jeg bare, skam jer! -- although the world may be round, we still trapped in the square #17 Wow - 100X værre end Putin. -- "Silence is golden when you can't think of a good answer" #17 skriver du fra din Iphone eller bærbar med samme type batteri ;) -- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, KØRE 18/21 STYKKER I MIN PASSAT MEN ER PÅ diesel -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
#17
Skammer mig helt vildt over jeg stadig kører bil der forbruger fossilt brændstof..... Ville hellere køre el-bil.
-- #15 Hvad sker der hvis du trykker hårdere på speederen i din diesel? Skruer op for AC i din diesel? Der sker da præcis det samme med brændstofmåleren som på en elbils batteri. Ellers enig.
DIESEL FTW!!!!!!!!!!!! (i hvert fald en del år endnu) -- tja hvis man lader 60 kw på et batteri ved en hurtig lader løber det hurtigt op i 6.20 kr pr kWh = 372 kr x2 for samme rækkevidde 744 kr, så det ikke meget man spare ?? -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 28-05-2022 10:15 Bor i lejlighed i Aalborg centrum, så kan ikke betale sig med elbil. Ville ellers gerne, men holder mig til benzin pt.
Og ja som de andre siger, du mangler afskrivningen og slid.
Tror jeg rammer 2 kr. Pr. Kilometer i rent brændstof snart. Vilde tider. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i Findes der abonnement til opladning, hvor man kan oplade ubegrænset til en fast pris? -- #27 Ja, Clever har, men det er kun hvis det er "ude" man lader, ellers betaler man selv for strømmen derhjemme og får tilbagebetaling -- Puls er en bonus! Hvordan fungerer Clever i udlandet, her tænker jeg på Europa (EU)?
Gælder deres ubegrænset abonnement også i udlandet? -- #29 danske Clever abonnent dur ikke i udlandet, der skal du bruge udlandske app eller nøgle chip eller visa kort -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 28-05-2022 16:34 Hvilket abonnement kan I anbefale til sommerferien i Europa, med ubegrænset ladning, hvis det findes. -- der mange som siger Change4go er en god en :-) men jeg vil person altid købe en chip, hvis nu der ikke er mobil dækning der hvor man nu er .. -- Mac mini M1
Xbox Series X #31
Aral køre med noget hvor man betaler for tiden ved standeren har jeg ladet mig fortælle, så hvis man har en bil der kan lade hurtigt er det ret billigt.. Nogle skriver helt ned til 2 kr pr kwh! --
Jeg kører i gennemsnit 6,5 km/l i min benzinfråder, så der fungerer dit regnestykke vist heller ikke helt. -- #15 Hvor er det faktisk hylende morsomt, at du ikke kan bruge 1 ekstra dag på en ferie til ladning (hvilket er helt vildt overdrevet), men du gider godt sidde 60.000 km i bil om året - plus flere dage i bil for at nå din feriedestination.
Er du så dårlig til at tjene penge, at du skal have nogle kørselspenge hjem fra staten?
Jeg har kørt op til 40.000 km om året som sælger, og jeg har sagtens kunne klare mig med en elbil der havde 300-500 km på en opladning. Men er man pisse konservativ, som dig, der hader forandring - ja, så er det godt nok op af bakke at overbevise dig. Så det gider jeg ikke bruge tid på - bare at fortælle dig, at du er ufrivviligt morsom. -- #35 jamen tillykke med at du er kørende sælger, det ændre ikke på jeg har ferieboliger i europa som skal passes. Hvis jeg stod og manglede penge, kunne jeg starte med at sælge ud af dem.
Du ser måske mig som "konservativ", jeg ser dig som naiv, da du tydeligvis ikke har været i stand til at regne på "grøn"-energi, eller i det hele taget har undersøgt hvor mange år en vindmølle skal dreje rundt, for at tjene sig selv hjem (tallet er forresten 12 år, og det er endda kun med produktionen i danmark ikke logistik eller udvindingen).
aluminiumet kommer fra australien, som er verdens største producent af råmaterialet. Det skal så lige fragtes en tur over det indiske ocean og atlanterhavet inden det lander et sted i europa, bliver bearbejdet og så videre til danmark hvor det bliver til en mølle. Det samme gør sig gældende med dit kæmpestore elbilsbatteri, det kræver bare endnu mere at skaffe lithium.
Når så solen ikke skinner, og vinden ikke blæser, så skal der alligevel fyres op med fossilerne for at du kan komme en lille søndags-tur rundt.
Jeg har intet imod forandring, men jeg er ikke naiv nok til at blive manipuleret af ord som "grøn", "økologi" eller andre fine ord man bruger, for at gemme de egentlige tal på regnskabet.
og som sagt tidligere, så er alt vi mangler en fornuftig måde at opbevarer store mængder strøm, så kunne det hele faktisk gå hen og blive super.
Der må være noget om sætningen "dumme mennesker har det sjovere", hvis du finder mig morsom fortæller det vel mest om dig?
EDIT: Nu kan jeg jo se du har problemer med at læse, men mine beregninger er lavet udfra teslas egne oplysninger og mig bekendt er tesla endda den producent der formår at have længst rækkevidde (endnu). Så at du mener "jeg overdriver", så er det faktisk Tesla du kalder en løgner eller hvordan skal det tolkes? -- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, --
Sidst redigeret 29-05-2022 04:40 #36 Manipuleret af ord som >økologi< ?? -- #36 Nu tager jeg lige en for holdet, og 'debunker' et par af de fejlagtige påstande, der så flittigt bliver slynget ud:
- Nej, CO2-neutralitet for en vindmølle tager ikke 12 år. Måske du har læst forkert i farten, fred være med det. Faktum er dog, at for langt de fleste moderne vindmøller ligger tilbagebetalingstiden på 5-12 måneder. Relativt overkommeligt med en forventet levetid på 20-25 år pr. mølle, der så giver 24 års ren, grøn energi. Det er desuden tal baseret på vugge til grav, dvs. inkl. udvinding af materialer samt demontering og affaldshåndtering.
Kilde: Ingeniøren, Vestas, Siemens, DTU
- Der er en udfordring med lagring af energi, korrekt. Der er dog mange mulige veje at gå for at imødekomme det, og mange forslag på tegnebrættet. Den reelle udfordring ligger egentlig i at vælge den mest rentable løsning.
- En typisk el-bil har kompenseret for sin relativt større udledning ved produktion i løbet af de første 50-100.000 km og dansk el-mix og er derfra en netto klimagevinst. Med dit kørselsmønster er du altså allerede klart grønnere efter 1 år
Kilde: Klimarådet
Det kniber lidt for mig at få links til at virke, men sender dem gerne ved interesse. -- Sidst redigeret 29-05-2022 11:19 Vi har 2 elbiler, vi har kørt ubegrænset for 325 kr. inkl. refusion for april via et Clever abonnement. -- #38 faktisk allerede efter 6500 mi (10461 km) kørsel har en Tesla M3/MY lavere lifetime emissions end ICE biler.
Kilde:
https://www.tesla.com[...] side 57 -- @40 Godt råd, aldrig brug en elbil producent som kilde om elbiler.
Find uafhængige kilder.
Tager du også philip morris ord for at cigaretter er sunde? -- #36
Wow, du må være blevet godt fanget af noget misinformation, hvis du rent faktisk tror på de bæredygtigheds-beregninger, som du fremstiller i dit indlæg.
At kunne anvende kildekritik er en god egenskab, og jeg ønsker dig alt held med dette i fremtiden. -- #42 normalt vil jeg give dig ret, i dette tilfælde tror jeg hellere på Tesla end "de uafhængige kilder betalt af legacy auto / big oil". -- Sidst redigeret 30-05-2022 15:02 #24 så skal du jo sammenligne med 19.88 for den dyreste liter benzin (kilde: Https://www.fuelfinder.dk[...] hvis du absolut vil bruge den dyreste lader du kan finde, og så er det lige pludselig rimeligt med el bilen igen ;)
Det er sådan nogle latterligt tvungen scenarier folk sætter op. Ð Xargo er af den 1% hvor det måske ikke er praktisk med en elbil, det må i jo kunne indse. Fatter ikke at i gider diskutere det med ham.
For alle andre så er det (burde det) jo røv ligegyldigt om man skal holde og lade 30 min den ene gang man køre til lorteøen eller grænsen. Tag en tisser og æd en hotdog til et afsnit netflix imens :D
#43 Du skal nok lande et sted midt i mellem. Tesla har f.eks. i deres app en "beregner" så du kan se hvor meget du har sparet sammenlignet med benz. Den antager så en benziner til at køre under 10 literen. Ret ubrugeligt. De vil jo også gerne male sig i det bedste lys muligt. -- #44 jeg har aldrig sagt andet end den ikke dækker mit behov, at folk prøver at overbevise mig om andet er deres problem.
Jeg har til gengæld sagt at jeg kun kan anbefale folk vælger den bil der dækker deres behov. Men det er der vel også brugere der vil diskutere om hvorvidt det kan passe?
-- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, #44 næ det skal jeg ikke, det handler om tilgængelighed af hurtig lader, og eftersom ionity lægger de gode steder og clevers hurtig lader er meget få endnu, så det derfor jeg valgte at bruge den .. -- Mac mini M1
Xbox Series X #46 Nu render man vel kun og lynlader “fuldt” på en hurtig lader hvis man er på langtur - så går det jo nok.
Kører du absolut hele tiden til ionity og lader, så har du vel også et bilmærke hvor du kan købe abonnement og derved får deres billige kwh pris.
90% af mine kwh er ladet hjemme i carporten (1,3 kr efter refusion pr kwh). Så om det koster 4 eller 5kr pr kwh nårman er på farten, betyder ikke så meget. -- "Silence is golden when you can't think of a good answer" #36 Det er sgu flot, at du kan fylde så meget misinformation ud i æteren. Det skal du næsten have en klapsalve for. Flere brugere har heldigvis gjort dig opmærksom på det, men jeg er ret sikker på, at det ikke trænger ind i din tykke skal.
Du mener også lige, at du skal kende alt til mig. Jeg er ikke sælger mere, og jeg har aldrig ejet en elbil. Jeg sagde bare, at med en lille smule omløb i hovedet, så kan man jo godt regne ud, at 99% af mine kørsler ville jeg aldrig kunne opbruge 400-500 km dagligt. Bevares - jeg har haft arbejdsdage med over 500 km, men jeg har også pauser - og 15-30 min kunne jeg så bruge ved en lader.
Hvis jeg vil på ferie 2500-3000 km væk, så tager jeg altså flyet. Ingen menneskekrop har godt af at sidde så længe i en bil. Meget apropos havde en familie valgt at tage deres Tesla ned til Toscana da jeg var på ferie dernede for 3 år siden. Jeg spurgte om det rent praktisk godt kunne lade sig gøre, og det var intet problem. Man planlægger bare anderledes.
Du har heller ikke fattet, at man ikke skal opbevarer strøm. Man skal have et veludbygget elnet med andre lande. Nå ja, og landende skal udbygge deres elnet kraftigt, for der bliver problemer, hvis de fleste biler bliver til elbiler.
Du må en tur på skolebænken igen. For det virker som om din viden er cherrypicket fra olieselskaberne. En elbil tager 30.000-40.000 km om at "tjene sig hjem". Ligesom vindmøllestrøm er langt billiger end kul og gas i dens levecyklys. Det kan rent faktisk bedre betale sig at bygge en vindmølle, end at bruge fossile brændstoffer. For år tilbage var det dog anderledes - og det er vist den virkelighed du stadig lever i. -- Jeg vil gerne have en elbil, men de bare for dyre endnu og jeg har lige købt en Toyota corolla hybrid, den er kun under 2 år -- Mac mini M1
Xbox Series X Vil hverken have benzin, disel eller el bil.. Næ jeg venter gerne på at brintbilen kommer ned i en pris der er til at betale, da de kommer til at udrydde elbiler og alt andet.
Både Toyota, Hyundai og Ford er i fuld gang med udviklingen da de ved det bliver fremtiden.
Dog har Elon Musk ikke tiltro til brintbiler men det er jo nok mest fordi det vil ødelægge hans elbil salg.
Jeg vil mene at både elbiler og hybrid biler er waste of money på dette givende tidspunkt men har man penge nok, så er det da en hurtig måde at komme til at spare en smule penge på "brandstof" men det er en work around og ikke en løsning. Brintbiler vil være tætter på en løsning en noget andet. -- #50
Du kommer nok til at vente en del år. Til dels er en brintbil jo blot en elbil, til dels er konverteringen af elektricitet -> brint -> elektricitet jævnt ringe, og relativt omkostningsfuld. De skal altså over nogle hurdles rent teknologisk før det kommer til at give mening, og de teknologier er endnu ikke på tegnebrættet. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#51 Toyota har allerede deltaget i racerløb med en forbrændingsmotor der kørte på brint.
Så det er ikke kun til elmotorer/elbiler, at brint er i spil. -- #52 og det er en endnu mere ineffektiv måde at bruge energi på. Men alt for at man ikke skal bruge 30 min ved en lader 2 gange om året :D -- #54 Muligvis. Det er stadig ny teknologi. Det skal nok blive bedre :)
At lade 30 min to gange om året er jo fint for folk der kan lade hjemme. Havde jeg eget hus, havde jeg nok også købt en elbil. Det har jeg ikke, jeg bor i lejlighed, ligesom mange andre. Så er elbilen bare ikke specielt interessant. -- #55 Bor også i lejlighed, og så kan det bare ikke betale sig mere. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i https://www.youtube.com[...]
stort set alle andre steder i EU kan sænke afgiften på benzin og diesel, men ikke i Danmark -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 31-05-2022 13:25 #51 - de teknologier er i rivende udvikling - og korrekt der er så mange der har forgabt sig i at elbil er det eneste rigtige og at brint er dyrt - man glemmer dog at brint produceres af energi der ellers blot ville blive til ingen ting. Ergo er konversionen faktisk ret fin kontra intet at få.
Brint vil vinde frem, og vi har stadig brug for at de udvikler på el-delen som jo netop driver bilen
#6 - det giver ingen mening at regne rækkevidde når der snakkes pris pr kørt km.. -- Kan anbefale fdm.dk, der også har beregner af smarteste ladeløsning ud fra dit eksakte behov. Der tilbydes også personlig vejledning, hvis du er medlem, hvilket jrg kun kan anbefale da de hjælper med mange ting når man er bilejer. -- -all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
#54 + 55 gør jeg også, syntes det fungere ok for mig. Skal selvfølgelig også kun lade en gang eller 2 om ugen, og så er der tid til at se nogle serier på netflix. -- #60 Kan godt se at hvis ens tid ikke er noget værd, så kan det godt løbe rundt.
Som en far er min tid begrænset, så jeg har et beløb jeg værdisætter alt min fritid efter. Så er det nemt at finde ud af om jeg bare skal betale mig fra noget for at til gengæld at kunne gøre de ting jeg hellere vil lave. -- 5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i --
Sidst redigeret 31-05-2022 15:09 #59 Jeg vil faktisk hellere anbefale elbiil.dk til at finde ud af hvilken ladeløsning der er bedst :) -- Puls er en bonus! På vej mod 20 kr/L benzin :S
Det ser ud til at benzin-priserne bliver ved med at være høje i lang tid endnu. Regeringen har udmeldt at vi skal "vænne" os til høje priser.
Jeg kommer nok til at skifte benzin-bilen ud med en el-bil, ser ud til at leveringen på nye el-biler er ca. 1 år. Jeg tænker, hvis jeg køber en el-bil nu, og når den bliver leveret, falder benzin-priserne og/eller stiger el-priserne :S
https://www.dr.dk[...]
https://www.dr.dk[...] -- Problemet med din logik “bare køb en elbil” hvad med den man har, det lidt svært at sælge en bil med gæld når benzin er så dyr, plus man skal spare op til nyt udbetaling til en elbil, for slet ikke snakke om leveringstiderne -- Mac mini M1
Xbox Series X Bilen er jo verdens dårligste investering. Jeg gider ikke skifte min bil, som jeg købte fra ny i 2016. Mit kørselsbehov er også kun 15.000 i dag. Men alene værditabet får mig til at lade være. Det værste man kan gøre er at skifte bil konstant - det er en meget dyr hobby. Så er brændstofprisen faktisk ret ligegyldigt. Jeg fyldte min dieselbil op i dag til 550 kroner, og sidste gang var det over 600 kroner.
Når tåbelige regeringer i EU har så travlt med at forbyde olie og naturgas fra Rusland, så burde de måske også have deres egen befolkning i tankerne. Sanktionerne rammer os lige så hårdt, hvis ikke hårdere end i Rusland, som bare sælger olien til Asien. Indien har 25 dobbelte deres import af olie fra Rusland i forhold til maj sidste år. Så mens Mette og Von der Leyen jubler, så får vi europæere smæk! Flot! -- #64 det har da aldrig været nemmere at sælge sin brugte bil til en god pris end lige nu.
Da jeg købte min tysk importerede elbil i oktober, satte jeg min gamle diesel hakker til salg på auktion.
Jeg havde kørt 120.000 km i den på 3 år og havde kun et værditab på 15.000 pr år. -- "Silence is golden when you can't think of a good answer" #85 vi overlever nok de 2 millioner Tønder olie om dagen. Nu skruer sandkasse landende sikkert op for deres produktion. Om jeg skal betale 300 eller 500 kr om måneden til brændstof reger mig en skid. -- I Tyskland har jeg set man kan få en liter i dag til 1.91€, det er 14,3 kr :) Man kan håbe nogen i Danmark får øjnene op for at slække lidt på afgiften -- MSI B460 MAG Tomahawk | Intel i9-10900 | 4x8 GB Corsair Vengeance
AMD Radeon RX 6800 XT | NZXT Kraken X63 | Corsair SF750 | Lian Li O11D Mini #68 Det havde man nok gjort, hvis ikke inflationen allerede var skyhøj.
Tror desværre ikke vi skal regne med en håndsrækning :P -- Bliver sgu mere og mere glad for min firmabil :D -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. iht. #1 så koster min kørsel 100.000kr om året ..... NOT.
Min i30 køre 22 km pr liter. diesel. Og udgifter til rep. er stort set ingenting. på de km jeg køre. Sgu vildere regnestykke med 100K om året i tab. Bilen koster brugt kun 69.000.-
-- 17.99 kr. i dag, Aalborg centrum --
Det er crazy.
Jeg plejer at kunne fuldtanke knallerten for en halvtreller.
Nu bliver man spist af med knap 3 liter for samme penge. -- Så blev det et ja til valg, så sænker de ikke afgiften på benzin og diesel, nu skal der bruges penge på militær.. -- Mac mini M1
Xbox Series X Der er vel hellere ikke nogen der havde regnet med regeringen ville komme med en hjælpende hånd til de mange mennesker og familier hvis privatøkonomi kommer til at være presset, hvis den ikke allerede er det.
Så hellere udskrive nogle checks til vælgergrupperne. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Vi sønderjyder , lever livet, billig bolig, billig pils, billig benz, billig fisse, billig mad. Æ ho mi æ bin , samtidig har vi gode arbejdes pladser, fuck jer woke kbh. george floyd vi går march .
NU skal vi ud på æ mark , familie mark og gø ræs .
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Til dem der regner alle udgifter til værditab, service, benzin osv med i regnestykket over hvor meget 1 kørt KM. koster: Det er selvfølgeligt et korrekt regnestykke når du efter endt ejerskab skal se på hvor meget kostede bilen mig alt i alt per KM.
MEN.
Nogen har jo en bil og den har de måske af nødvendighed, eller bekvemmelighed i nogle tilfælde. Det er et valg de har taget at de vil have bil uanset om de kører 10.000, eller 15.000 km. om året.
De har nogle FASTE OMKOSTNINGER ved at have bil: En del af afskrivningen, der ikke er kilometer-betinget, halvårlig afgift til staten, evt. Årligt service-eftersyn, Syn hvert 2 år, forsikring osv.
Herudover nogle VARIABLE omkostninger: Benzin og slid på bilen per KM.
Derfor er regnestykket for ham der evt. vælger at cykle på arbejde en gang i melllem, MEN alligevel har en bil holdende i garagen, ikke så simpelt som at tage alle omkostninger, hvis man skal se hvad han sparer. Det samme for ham der skal vurdere prisen for at køre til moster Oda i Sønderjylland, HVIS han alligevel har en bil holdende i garagen. Her påvirker turene/undlade at tage turene, KUN de variable omkostninger. -- Ryzen 3700X, Rog Strix 2070 Super, Rog Strix B450-f gaming, 16gb TridentZ 3200C16, Corsair RM750X Gold. --
Sidst redigeret 02-06-2022 07:33 #77
Til gengæld bor I i Sønderjylland.....haha -- Note: "DJ" har ikke noget med "disc jockey" at gøre :D
Det er bare tilfældigvis, forbogstaverne fra mit mellem og efternavn. Satme godt man ikke kører Oktan 100 :D -- #80
Ja, leveomkostningerne er også lavere i Bulgarien, eller Rwanda end de er i Sønderjylland, men ikke alle der gider at bo der.. Eller i Sønderjylland.. -- Ryzen 3700X, Rog Strix 2070 Super, Rog Strix B450-f gaming, 16gb TridentZ 3200C16, Corsair RM750X Gold. #50 der er ikke mange der deler din holdning vedr. brint. Til person transport.
https://ing.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #8
"mine feriedage er mere værd end at sidde i en bil og glo på batteriprocenten"
Derfor mange af os tager flyet.. lol -- I may be crazy But I'm not stupid....
No One Dies A Virgin - In The Very End Life Fucks Us All
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|