Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Brugt el-bil? Af Gæst Mig | 22-05-2022 14:16 | 3828 visninger | 46 svar, hop til seneste
Hey
Vi skal bruge en nr. 2 bil, som egentligt kommer til at blive brugt som primær bil i hverdagen. Vi har stationcar i forvejen.
Der skal være plads til 2 børn med barnesæder (disse kan være i en opel karl lige nu), og så skal den kunne køre til århus uden opladning, ca. 260 km - også om vinteren!
Derudover vil den køre til KBH 3 gange om ugen 160 km og den lades hjemme da vi har el-varme og dermed billig strøm.
Budget er omkring 200.000 kr.
Hvad kan anbefales? Ultra hurtig opladning tænker jeg ikke er et krav. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Billig strøm fordi at i har elvarme? I skal over 10,000 kwh og dermed betaler i så mindre i afgift. Jeres kwh pris er jo stadig den samme? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Min bror har lige købt en VW E-UP LR og den kan køre ca. 300 km på en fuld ladning hvis man aktivere Eco+ kørsel samt opføre sig pænt på vejene.
Jeg har prøvet den, og den overraskende stærk af en lille bil at være, hvis man føler for at man har lyst til at lege lidt også. Man skal så bare huske at deaktivere Eco og Eco+ inden man giver den bund. EL-motorer trækker bare bedre end man lige går og regner med.
https://www.electrive.com[...]
Jeg er normalt ikke til små biler, men fordi det er en EV og prisen er til at holde ud, så kunne jeg faktisk godt lide den. -- Motto: Den der går i seng med en røv der klør, vågner op med fingre der lugter.
Status på B/W-listen: 5+/0- --
Sidst redigeret 22-05-2022 15:52 #3 Den klarer ikke de 260km om vinteren. -- Du er nok desværre nødt til at smide lidt mere, for jeg tror ikke du kan få en e-Niro, e-Soul eller en Kona til under 200k, de bilver er nok dem der ligger i den billigste ende som kan klare dine krav
-- Puls er en bonus! Tænker en Hyundai Kona som brugt med 64 kwh batteri kan leve op til dine krav, der er ihvertfald en enkelt af dem til omkring 210k på bilbasen: https://www.bilbasen.dk[...]
Hvis du bedre kan lide Kia, er der også kia e-niro, som er i nogenlunde samme prisleje. -- Du skal lidt højere op i pris tror jeg. Men husk på at det du betaler mere for bilen, sparer du på sigt i brændstof.
Elbiler ER bare pissedyre... Alle biler er pissedyre lige nu. Men det er brændstof fandme også. Men når man tager besparelsen med i udregningen ser det heldigvis mere fornuftigt ud. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 Tak for svar alle!
Hmm ja, det er nok lidt dyrere. Hvad med Hyundai Ioniq? Kan den klare det? https://www.bilbasen.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Den har kun 38 kw batteri :)
Tror simpelthen ikke du kan køre 260 om vinteren..
Har en Tesla model 3 sr (50 kw brugbar batteri) og kan nærmest ikke køre 260 om vinteren i den.
:) --
Ingen af de biler på Bilbasen til under 200k kr kan leve op til dine krav, beklager. -- Puls er en bonus! Hvad med Renault Zoe? Bagsædeplads ser bare ret begrænset ud i forhold til autostole. https://www.biltorvet.dk[...]
Den har 52 kwh batteri og WLTP på 393 km. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #11 Jeg har en 52kwh Zoe, og du skal køre 90km/t og have specielle dæk med ekstra lav rullemodstand, hvis du skal op på 260km om vinteren, desværre. Zoe har god rækkevidde om sommeren, men dens batteri-varme system er eklatant ringe, så den slår sig virkelig ved lave temperaturer.
Det bedste bud er som folk har påpeget, er en 64kwh Kona. -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! #12 Fedt, tak for input!
Nissan Leaf e+ kunne også være en mulighed, men den nyeste generation skal lige falde en smule i pris :-) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #13 Jah måske, men hvis du kigger Leaf+ så er VW ID.3 jo også i det prissegment.
Jeg tror dog desværre også godt, at Leaf+ kan få problemer om vinteren med at nå de 260, med mindre at du kører i adstadigt tempo. Real life range Cold weather - highway = 240km ifølge EV database.org:
https://ev-database.org[...] -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! din range som også nævnt er udfordringen, af billige biler i dag så vil jeg reelt også sige..
en brugt E-Niro med rest garanti, eller en ny Nissan Leaf med det store batteri, sygt så billig den LEAF reelt er, i forhold til det er en rigtig fin platform
En mate af min købte en brugt E-Golf, den kan desværre ikke så meget.. 160km i ekstreme forhold, men man kan få en top udstyret 2020 med 25k på tælleren til under 200 og en GOD 2017 med 40k på tælleren til 150k
det er en SUPER bil til pengene i min verden..
I3 er for dyr. -- Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan. prøv at taste din route ind i "a better route planer" med de biler du overvejer, så får du en ide om de kan klare det. -- Der var en 2015 Tesla model S 70 til salg sidste uge til 230.000kr.
Man kan være heldig og finde en til den pris. Måske en prisagent vil være hensigtsmæssig.
Den klarer med pæn kørsel 260km om vinteren, model s før 2017 var med fri opladning på tesla ladestationer så du kan hurtig extende din dags-range med hurtigladning.
Kan kun anbefale sådan et køb. :)
- K -- Den med de 260 km om vinteren er et problem med dit budget, for der findes faktisk ikke nogle biler til den pris med den rækkevide. Du har også allerede fået gode bud på biler der nærmer sig den pris og som kan klare opgaven. Men jeg har 2 kommentarer som du kan tage med.
Nissan Leaf er faktisk en ganske udmærket bil, god plads og meget rimelig pris. Den lider dog under et par store mangler. Den har et luftkølet batteri og det betyder at batteriet ikke kan lynlade på langture og så bliver en opladning pludseligt til et stop på et par timer. Derudover er den udstyret med chardemo ladestik som feks clevers nye ladeparker ikke understøtter. Så den vil jeg faktisk kun anbefale til folk der lader hjemme og aldrig er længere væk end Hamburg. https://www.evpulse.com[...]
Men på en 260 km tur er der ingen der siger at et ladestop skal være langt. Hvis din bil har en rækkevide på 260 om fra marts til oktober så skal du nok lade lidt de andre måneder. Men vi taler måske ikke mere end 5 minutter for du skan jo kun have til de sidste km ikke til nye 200 km -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Tak for brugbare svar! Hvad er så anbefalet? Test af Kona syntes jeg ikke har været såå positive. Hvad med en BMW i3? https://www.bilbasen.dk[...]
Dørene kan måske blive irriterende. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #19>>Den har alt alt for lille rækkevide. Tommelfingerreglen er at WLTP skal være 2x af det du har brug for om vinteren. Den I3 har 38 Kwh brugbar kapacitet og realistisk set skal du regne med at på på sådan en tur om vinteren bruger 200-250 Wh pr km afhængigt af bil og hastighed. Du skal derfor bruge en bil med 52-65 Kwh + lidt buffer så 55-68 Kwh.
Jeg synes jeg har set mange kona ejere der var positive omkring den, men jeg ville dog gå efter Kia e-niro, samme teknik men bilen er list større og efter min mening virker den lidt bedre bygget. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Overvej om du kan leve med at lade lidt undervejs, hvis du kan er Hyundai ionic 28kWh måske en idé. Prøv at taste dine turer ind i abrp og se hvor meget der skal lades undervejs -- Evt en BMW i3 REX. Det er ikke en hybrid bil som sådan. Det er mere en elbil, med indbygget benzingenerator.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. VW e-Up har ikke 300 km rækkevidde, dens reelle rækkevidde ligger på 70-100 km.
Man skal ikke bruge Google til at søge efter rækkevidde og andre produkter, da de fleste reelle målinger bliver gemt godt væk, betalt af producenter ved at fremhæve de søgninger der beskriver deres produkter bedre. Søg på fora som fx reddit, der desværre også langsomt er ved at blive biased eller brug duckduckgo.com til at finde artikler. -- #23>>Det kommer an på hvilken e-UP man køber. Den første havde et 16 kwh batteri og der er den rækkevide du nævner realistisk. Men fra 2020 kommer den med 32 kwh brugbar kapacitet og så får man nok 150-200 afhængig af årstid og hvor hurtigt man kører -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg synes ikke brugt markedet er klar til brugte elbiler endnu, der ikke form for standard man kan leve med endnu, det handler mere om hvad kan man undvære, fordi der hele tiden kommer noget der bedre og holder bedre på batterierne, jeg venter på LFP batterier, som kan tåle at lade op til 100% hele tiden, de er ude på markedet ved Tesla, men jeg skal ikke have en Tesla … -- Mac mini M1
Xbox Series X #24 har lige gennemset en del test på den seneste VW e-Up, med meget tålmodig kørsel kan man få ca. 130 km, det er langt under hvad VW oplyser.
Bilproducenterne burde ikke opgive rækkevidde til forbrugere, men en uafhængig institution. -- Til priser omkring de 250k kr, så er Kia og Hyundai ret tæt på det lovede, det være båre e-Niro, e-Soul og Kona
-- Puls er en bonus! #26 spændende test du har fundet der. Har du et link? Jeg har nemlig selv en E-Up fra 2021 og den kører nemt over 200km på en opladning. -- #26
Det har nok lidt mere at gøre med den teststandard der bruges, end det har med at det er bilproducenterne der oplyser rækkevidden (med den meget lidt skjulte antydning at de snyder).. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Køb helt klart el-bil over hydrocarbon-biler. -- #26>>Tror du har set på den forrige model for Teslabjørn testede en e up i januar 20 og på 90% af batteriet kørte han 182 km og start temperaturen var 4 grader. Bjørn kører hans standard 90 km/t så noget langsommere end dansk motorvej, https://www.youtube.com[...]
Men det ændrer ikke på at det ikke er bilen til OP -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #32
Får han ikke 182 km, og han angiver, hvis han kører den til 0 % regne han med at kunne få 198 km.
Han tester den desværre ikke med blandet kørsel.
Med primært by-kørsel og mere stop-and-go, jo kortere rækkevidde. Den har desværre heller ikke varmepumpe, som gør den bruger mere KW.
Det er ærgerligt at FDM eller staten ikke tester el-bilernes rækkevidde på danske veje og vejrforhold, før de udgives, det burde være et krav, vi kan ikke bruge en rækkevidde testet i varmt klima og sammenligne dansk klima.
Men den er god til prisen, dog vil jeg anbefale at købe den fra ny. -- Sidst redigeret 23-05-2022 22:43 #34 Det afhænger meget af hvad fart du ønsker at køre.
Ja den kan nok køre 200 km, men det er næppe ved 130 km/t. -- Tak begge. Skrev til brugeren, og han siger selv 150 km ved 130 kmt. Så det er ikke langt -- Mvh
Fc Junkies Personligt er jeg ikke til det helt minimalistiske i en Tesla, men helt sikkert en lækker bil at køre i :-) -- Mvh
Fc Junkies #My Bad havde ikke set det var en gammel tråd :D -- #38 Kan det noget med en brugt Tesla? Her er en Long Range til under 190.000 kr https://www.bilbasen.dk[...]
Hvordan mon batteriet klarer sig om 2 år, hvad med restværdien på bilen osv. Jeg synes det er et ret usikkert marked kontra f.eks. en almindelig bil på afgift, da afgiftens værdi da altid holder. -- MSI B650 MAG Mortar | Ryzen 7 7800X3D | G.Skill Trident Z5 32GB CL30 6GHz
ASUS RTX 4070Ti | Noctua NH-D15 | ASUS ROG 1000W SFX | Lian Li O11D Mini har aldrig forstået hvorfor man ikke bare svinger forbi et ladested og hælder 5 eller 10kwt på sådan at man kan komme hjem og lade derhjemme..
Det tager ikke engang 10minutter at komme til en supercharger, kører ind, gå ud af bilen, sætte stikket i, sætte sig tilbage, checke mails og surfe lidt og så er man afsted igen.
jeg har en Y'er i en SR udgave med LFP og jeg kører fint lige omkring 300km på om vinteren (4-5graders frost), omkrign 0 grader så kører den 5km/kwt og ved +5 grader så ligger den omkring 5.5km pr kwt.
ligger du og båler den af med 130-140kmt på motorvejen i 10graders frost og med varmen sat til 25grader i kabinen - så betaler man også for det.. -- AM4 200ge/64gb/passiv #42 Gider man det flere gange om ugen ? Måske med hele bilen fyldt med børn /hund ?
Har aldrig forstået, hvorfor man skal gøre sig til dommer over, hvad andre gør eller ikke gør, uden at kende deres kørselsmønster.
Jeg har ikke lyst til det, og pt er det et krav her på matriklen, at der skal kunne køres minimum 350 km med overholdelse af fartgrænserne (mest 130 km/t motorvej) , og 350 km med en campingvogn spændt på.
-- #43 Bare du ikke kører 350 km, 130 km/t med campingvogn ;-)
Personligt ville jeg gerne kunne køre 250 km uden stop -- Mvh
Fc Junkies --
Sidst redigeret 22-02-2024 13:04 #43
Sig til når dine krav kan opfyldes af en elbil. -- AM4 200ge/64gb/passiv --
Sidst redigeret 22-02-2024 13:04 Problemet herhjemme er nok os danskeres mentalitet...”nu skal MIN bil lades helt op” tage den tid det tager. Og så lader jeg den da lige stå parkeret og spærre ladepladswn i 3-4 timer fordi jeg har ærinder i området...
samt der er en del mangel på ladepladser i beboelsesområder. Selv mange nybyg områder tager ikke højde for folk med elbil...
der er desværre langt endnu -- Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram
10700kf, lenovo rtx 3070
Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet
2X m.2 ssd. Asus pg279q
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|