Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Købe ny eller reparer bilAf Gæst Sean Penn | 17-05-2022 03:06 | 2986 visninger | 26 svar, hop til seneste
Jeg har virkelig ingen forstand på biler, så søger lige lidt råd fra jer guru’er herinde ;)
har lige pt en gammel Peugeot 206 fra 1999, og har nok repareret på den for 5-7K det ene år jeg har haft. Den står overfor at skulle have skiftet kobling og styrkugler, som hist vil koste mig 3K ifølge mekanikeren. Den har kørt 170K så egentlig ikke så langt, jeg har længe overvejet at købe en mikrobil til 60-70K på afbetaling, fordi jeg er træt af usikkerheden om at denne kan gå i stykker når som helst. Men jeg er virkelig i tvivl om det kan betale sig, da jeg kun bruger min bil til indkøb hver søndag, også 2-3 gange i måneden yderligere. Så 2 gange i ugen cirka. Bruger max 7-800 kr på benzin. så jeg ved bare ikke om en udgift på 1000kr på afbetaling i måneden kan betale sig, når den ikke blive brugt mere.
hvad tænker i, ville i reparer eller købe en ny? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Jeg kan heldigvis selv lave den slags, så jeg ville nok altid vælge at fikse den.
Hvordan er bilen ellers i forhold til rust og den slags, som virkeligt dræber en bil?
Med det der allerede er fikset, + kobling, styrekugler og evt bærekugler, så er det begrænset hvor mange flere sliddele der er og derfor er du forholdsvis sikret at bilen holder et stykke tid.
Når jeg får en bil ind, så skifter jeg næsten altid alle remme, hjullejer, bremser, ankerplader, styrekugler og bærekugler og sommetider knokkelled. Så er der stort set kun rust eller motor dele tilbage som kan dræbe den. Jeg vil skud fra hoften tro alle de dele koster 3-4k og så holder de nok 5+ år (med undtagelse af bremser og remme).
Lad os sige en mekaniker skal lave arbejdet som i dit tilfælde, så skal du påregne en timepris oveni, måske 5-7k.. så har du bil de næste 5 år for 10.000kr, eller du kan i løbet af de næste 10 mdr bruge de samme penge på at afdrage.
Der er selvfølgelig ingen garantier, man kan være uheldig eller heldig for den sags skyld. En ny bil kan også have en masse problemer, det er ikke unormalt, så hænger du stadig på en mekaniker regning + et afdrag. -- SSUPD Meshlicious, 16gb DDR4 3600Mhz, RTX3070, Ryzen 3700x, SF600, B550i Strix, Kraken Z63.
Blacklist/scammers: Silvergoat, Maripyt, Jeg har en VW Up fra Oktober 2015, jeg kører ikke så langt, men den er fandme lækker når man "bare" vil have en lille bil, den går bare aldrig i stykker og så er den billig i drift. Desuden holder de deres pris forholdsvis godt, jeg købte min for 90k, og jeg vil skyde på jeg kan få omkring 60k for den den dag idag hvis jeg skulle sælge den. -- #2 pt. holder de fleste biler priserne lige nu, fordi der er mange der ikke kan købe ny pga. chip mangel. Eller de kan godt købe men leveringstiden er ekstra lang pt.
#0
Jeg ville nok kigge på hvordan standen er på selve bilen.
Du skriver heller ikke hvad der var galt med den sidst. Var det sliddele? Dem må du ikke regne med i, da de også kommer på nye biler.
Ellers hvis det er kan jeg anbefale en Renault Twingo. Har en på 9. år, og har ikke kostet andet end sliddele på den indtil videre. Ellers er der som #2 nævner en WV up. -- #0 køb dig en cykel i stedet for? Så undgå du den dyre benzin og repartion -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg ville klart beholde den du har. En kobling og et par styrekugler til 3000kr er en ganske fin pris, og så kan du formenligt køre et års tid eller to inden du skal have lavet andet (og sikkert mere). Hvis den vælger at dø kan du jo altid købe en anden, men så længe vi snakker reparationer i den størrelsesorden tror jeg ikke det kan betale sig at skifte den ud. Så kør til den ikke kan mere, eller reparationer bliver for dyre -- The artist formerly known as ZyckopatZoldat 3000kr for udskift af kobling og styrekugler? Nu er jeg ikke mekaniker, men synes det lyder mega billigt! -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 --
Sidst redigeret 17-05-2022 08:59 #6 det er sku også billigt
for normalt koster det 3500kr + for koblingen + olie og arbejdsløn
og når man skrifter styrerkuglen skal man også have den sporet og det er minimum 500kr -- Er bagbroen skiftet? Den går på alle 206erne på et tidspunkt. Min gamle 206 GTI nåede omkring 190.000 inden den bagbro blev skiftet. Det kostede 4500kr.
-- Vil anbefale du køber en mikro el-bil. -- Ehh what`?
Det tager ca 30minutter at skifte kobling, den kan du købe til små 300-400kr og styrekugler til små 100 kr stykket, det tager satme ikke lang tid at skifte.
Skal da lige love for hvis folk siger 3500.- er billigt sluppet
Skal jeres mekaniker have 1300-1500.- i timen? Vildt.
Skipper gerne min timeløn på 460.- for at lave jeres mekaniker tilbud til blot det halve, lets go :D -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#10 vis mig lige hvordan du skifter en kobling på 30 minutter på en 206er.. Det vil jeg betale 1000kr for at se DIG gøre. Det tager 2-3 timer.
Vis mig 1 bil du har kørt ind på liften, skiftet koblingen og så ud igen på under 1 timer eller 3. -- Sidst redigeret 25-05-2022 20:06 #11 Jeg tror du er ny eller er du blevet flasket op med bøger når der skulle skiftes reservedele i biler?
Jeg behøver ikke engang at gå op youtube for at vise dig det fordi det er standarden for mekanikker der kan sit kram , der har en lift, trykluft udstyr samt lidt snilde. -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
#10 & #11
Syntes i skal lave et vædemål med OP's bil! -- Not much Vil sku også gerne se dig skifte en kobling på 30 min :p --
Få bilen gennemtjekket af en mekaniker. Helst af en du ved ikke er pengeliderlig. Hvis der ikke er andet at komme efter end koblingen så beholder du den. Easy. -- min søn skifte sin 206GTD 2.0 ud som han havde bruge i hele sin lære tid i år,der kom for mange regning på den til sidst,den havde også fået skifte bagbro og kobling i hans tid,men den havde så også rundet 500k
han købte sig en alfa mito 1,3TDI med 124.000.
man skal gøre op med sig selv,om det kan blive ved med at svare sig at kast penge i en bil -- MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Nu skriver du ikke hvilken motor det er, men jeg ville også se på hvad du kan spare om måneden på f.eks. afgift.
Eksempel, en nyere bil koster 1300 i lån, men er 500 kr billigere om måneden i afgift. Så realt betaler du kun 800 mere pr måned. Og hvad med udgift til brændstof, 100kr mindre om måneden ?
Som en anden siger, bagbro går i stykker på et tidspunkt på 206eren.
Bilbasen giver en god indikation af afgiften per måned, se f.eks. Skoda Fabia, VW Up, Seat Mii osv -- It seems like I'm always getting stuck
Between the handshake and the fuck Miljømæssigt er der altid bedst at køre sin bil helt ud, jeg ville beholde den gamle
Jeg har selv lige smidt 25000 i en bil der har en værdi på Ca 40000 for at holde den kørende
En anden brugt bil kender du ikke standen på og en ny bil mister bare værdi
Men jeg er også en særling der ikke synes det er galt at smide 3k om året i rep på en gammel bil :) -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram #19>>Det kan man ikke entydigt konkludere. Gamle slidte biler har det jo også med at udlede flere skadelige stoffer når den kører så på et tidspunkt kan det ikke længere betale sig at holde dem kørende. Men det afhænger også af hvor meget man kører. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #10
Jeg vil MEGET gerne se dig finde hhv. nyt, komplet koblingssæt til en 206'er til et par hundrede kroner, og endnu mere vil jeg gerne se dig skifte den på 30 minutter. Jeg stiller endda gerne mit værksted til rådighed, inkl. alt værktøj, for at se det.
#0
Ligesom mange andre har skrevet, så skriver du ikke noget om hvilken motor der ligger i bilen, hvad de fik lavet sidst, eller hvad dens generelle stand er, men hvis du er i tvivl, så syntes jeg du skal snakke med din mekaniker omkring dine overvejelser, og høre med vedkommende, hvad deres holdning er i forhold til bilen, altså om du bare bliver ved med at hælde penge ned i et bundløst hul, eller om bilen er i så god stand, at vi måske kun snakker et par tusind mere, og så har den potentielt set ti års levetid endnu, hvis vi ellers ser brugt fra sliddele som bremser, olie, filtre og remme.
Du skriver selv at du kun bruger den et par gange om måneden, og derfor antager jeg, at dit årlige kørselsbehov er 15.000 km eller mindre. Du skal huske på, at din olie skal stadig skiftes for hver 12. måned eller hver 15.000 km, afhængig af hvad der kommer først, også selvom du køber en nyere bil. Din tandrem (hvis det er en motor med T-rem) skal også stadig skiftes inden for et givent interval, uanset om bilen kører eller ej, simpelthen fordi man bare risikerer at gummiet bliver mørt.
Der er mange udgifter i at have bil, og nogle vedligeholdelsesudgifter kommer man bare til at betale, uanset om man kører i bilen eller ej, og det er ligegyldigt om det er et gammelt ådsel fra 1966 eller om det er den sidste nye bil fra 2022.
Ender du med at købe ny bil, så lad være med at stole på, at den kan køre 30.000 km / 24 måneder mellem olieskift eller hvad de nu ellers påstår. Det kan du ikke, olierne man bruger er slet ikke gode nok til at kunne holde til dette. Spørg en hvilken som helst mekaniker der har lavet bil i mange år, 9 ud af 10 vil råde dig til at skifte olie for hver 15.000 km / 12 måneder maks.
Kører du i bil med turbo (hvilket næsten alle nyere biler er med, uanset om det er benzin eller diesel), så er det endnu vigtigere at du skifter olie oftere, da det ofte er koksdannelser i olien der er skyld i at turboen går i stykker. Mange der har tunede biler vælger tit at skifte olie allerede for hver 10.000 km eller hver 8.000, simpelthen fordi olien, uanset mærke, bare ikke kan holde sig frisk og opretholde den korrekte bæreevne over så lang tid eller så mange kilometer. -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU #21 Har aldrig sagt et par hundrede kroner, jeg behøver ikke dit værksted har mit eget.
10 sekunders søgen, priserne er selvfølgelig steget, det er ALT, priserne for fuld koblingssæt 473,- og op ad hos autodoc pt. på en 206, derudover så hvis jeg bestilte nu gav de mig yderligere 15% rabat i min indkøbskurv også er vi på de 400.-
https://i.imgur.com[...]
gå selv ind og søg du får ikke alle min æg :)
Jeg skrev jeg ikke gad at gå på youtube, fordi det er standarden for en god mekaniker, men alligevel synes jeg du skal smøres ind med facts, her ser vi en pragtfuld mekaniker der skifter kamera vinken kontant, forklarer og guider og gør det på en time, fjern hans talen og visning af komponenter til kameraret, samt kamera skift osv, og han er nede på 30 minutter.
https://www.youtube.com[...]
Og spar mig for din kommende kommentar omkring (aaaaamen til den pris så holder lortet ikke)
" JO DET GØR" de skal opretholde en vis EU standard. -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 27-05-2022 14:28 Vil stadigvæk godt se wazer skifte en peugoet 206 kobling på 30 minutter. Den skal ind på liften, gearkassen skal af osv.. Så kan en bolt knække eller drille på sådan en gammel bil.
Nu skriver du som om jeg ikke kan skrue bil:)
Har da altid skruet i bil incl min 1971 mustang og min gamle 1970 corvette. plus alle de gamle biler jeg har kørt igennem tiden.. Så kommer der 8 racer motorcykler oven i.
DU kan fanme ikke skifte en peugeot 206 kobling på 30 minutter. -- Sidst redigeret 27-05-2022 21:24 #22 Jeg ved godt hvordan man skifter en kobling, så jeg har ikke brug for en video der viser mig hvordan. Jeg har brug for at se dig skifte kobling på en 206'er der har kørt de sidste 15-20 år, på 30 min. fra du kører bilen ind på liften, og til du kører den ud igen.
Den video du har linket til, der er det først ved 0:34:43 at gearkassen bliver løftet ned, mens kobling og trykfod først er afmonteret ved 0:36:10 ydermere er der mange dele der ikke er vist pga. klipning, så vi kan roligt regne med, at der nok nærmere er gået 1½ time end kun de 35 minutter i videoen.
Det er fair med prisen, jeg havde ikke kigget hos autodoc, men omvendt ville jeg også hellere lægge pengene hos en dansk leverandør og så få mine dele noget hurtigere, end at vente op mod en uge på stumper fra en tysk leverandør, som i øvrigt har verdens mest latterlige reklamations system, så HVIS der sker noget og man skal reklamere en del, så skal den afmonteres og sendes til autodoc og behandles af deres rma-folk før end at de vil tage stilling til, om der er reklamationsret eller ej, og hvis delene ikke er skiftet af et værksted eller en mekaniker, så er de i deres fulde ret til at afvise reklamationen.
Jeg har selv været der med et sæt forlygter til min bil, hvor der vokser noget der minder om en svamp eller mug-type inde i selve lygten, samt der er misfarvninger på chrom-delene. Efter jeg oprettede en RMA sag, så skulle jeg afmontere lygterne og sende dem ned til dem, og afvente svar på, om de ville dække eller ej.
Det går bare ikke i mit tilfælde, da jeg netop købte nye lygter, fordi ledningsnettet var brændt i de gamle, så jeg har ikke nogle af lygter jeg kan sætte på i mellemtiden. Ydermere er jeg frivillig brandmand, så jeg skal være i stand til at kunne køre, 24/7/365, så nytter det ikke at ens bil holder adskilt.
Jeg fik dem så til at få deres leverandør til at bekræfte, at lygterne var berettiget til ombytning, men de ville stadig ikke sende mig nogle nye lygter, før end at jeg havde returneret de gamle, og jeg skulle gennem et længere forløb op til det punkt, hvor der skulle dokumenteres hvem der havde skiftet lygterne, om det var et værksted, om der var kvittering på skiftet osv., og jeg blev ved med at skrive til dem, at de bare skulle sende mig to nye lygter ASAP, så jeg kunne få dem skiftet, så jeg ikke skulle stå uden bil, og blev ved med at nævne for dem, at jeg var frv. brandmand.
Pludselig påstod de, at det var fordi jeg havde holdt for tæt på en brand, at så var det strålevarme der havde beskadiget mine lygter, og så ville de ikke dække på reklamationsretten alligevel.
Så jeg kører stadig rundt med lygter med en eller anden svampevækst i. Mest at alt fordi jeg ikke har taget mig sammen til at få købt nogle nye lygter hjem fra en af mine danske leverandører. -- //Fenix -your friendly neighbourhood moderator!
-FFHAU
Fix den, kør i den, få den synet, sælg den. -- Markedet lige nu er meget hårdt for folk som vil "ind i varmen" om man så må sige.
Alle nyere brugte biler er steget i værdi. Da du i princippet står på bar bund og ikke har noget at bytte med der også har en oppustet værdi, så står du til at skulle ind på markedet til overpris.
Hvis du vitterligt ikke bruger din bil i dagligdagen til eksempelvis job eller kørsel af børn, men blot et par gange om måneden til shopping og lyst, så ville jeg klart holde omkostningerne nede og køre videre i din lille Peugeot.
Hvis du har det stramt med en regning på 3k, så bliver det ikke billigere at køre en nyere bil til service mm. -- R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom!
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|