Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Rådgivning om køb af stationcarAf Gæst Fast bruger | 01-05-2022 17:25 | 3599 visninger | 50 svar, hop til seneste
God søndag HOL,
Jeg kunne godt bruge jeres input. Jeg er mangeårig bruger på sitet og har læst en masse af de andre inputs om bilkøb og jeg kan høre, at der er en del, der er ved bedre end mig, så det netværk kan vi lige så godt udnytte. Da man kan identificere mig som privatperson på min profil, så foretrækker jeg at være anonym, når det handler om privatøkonomi (derfor gæstebruger).
Først og fremmest så søger vi IKKE in SUV, MPV eller noget andet end en stationcar. Det er ret specifikt en stationcar vi gerne vil have.
Derudover, så har vi udelukket ren el af flere årsager. For det første, så pendler jeg fast en gang om ugen cirka 400km (200km tur/retur) i myldretids-morgentrafikken og har ikke mulighed for at lade, hvor jeg kommer hen. Resten af ugen arbejder jeg hjemme. For det andet, så har vi en hytte i Norge og et sommerhus i Danmark (cirka 300km fra vores bopæl). For det tredje, så har vi haft svært ved at finde ren el stationcars, der lever op til vores andre krav (som kommer i næste afsnit).
Vi er en familie på mig, min kone, vores datter (2,5 år) og vores anden datter (som stadig ligger i mors mave).
Vi har en Peugeot 208 nu (uden gæld) som vi nok beholder som bil nummer 2.
Vi vil gerne have så meget plads som muligt i baggage-rummet (sommerhus = barnevogn, klapvogn, golfudstyr, oppakning til 4 = meget plads). Derudover, så skal der gerne være "rimeligt stille" i kabinen, når man kører på motorvej med 130km/t og kabinen skal ikke føles alt for "plastik-agtig" (ja, det er meget subjektivt, det ved jeg).
Vi har indtil videre set på
1) Volvo V60 T6 hybrid (ny) til cirka 550.000,-
2) Opel Insignia stationcar benzin brugt (68.000km) fra 2018 til cirka 240.000,-
3) Peugeot 508 SW til (jeg kan ikke lige huske prisen), men udelukkede den fordi interior ikke var os og bilen var for lille i rumfang.
Vi har desuden overvejet Skoda Superb eller Octavia som hybrid (hvis man overhovedet kan få fat i det som tiderne er).
Mercedes, BMW og Audi har vi generelt fravalgt, da vi synes det bliver lidt for mange penge at bruge på en bil, der uanset hvad kommer til at tabe en del værdi.
Ford har vi fravalgt, da vi generelt ikke har brudt os så meget om deres kabiner (som føles ret plastikagtige, synes vi).
Mht. prisen, så har vi en del fleksibilitet, men jeg tror Volvo'en er prisloftet. Vi har mulighed for at købe kontant uden lån, lease eller købe brugt kontant. Det vigtigste er at det er tilgængeligt (helst i løbet af under et halvt år) og finansieringensformen ikke koster os meget ekstra (her tænker jeg særligt på leasing).
Vi har mange bekymringer og jeg ved mange af dem er spekulationer og gætteri og andre blot er uvidenhed, men jeg ville værdsætte jeres input (fordi jeg ved, at I ikke har en interesse i at sælge mig noget - og jeg ikke ved så meget om biler).
A) Vi har efterhånden rykket os lidt mod hybrid (fra ren benzin), fordi vi håber, at der i det mindste går lidt længere tid inden, at de bliver slagtet af direktiver i EU end rene benzinbiler. Er det rationelt at vi er bange for at brænde inde med en hybrid, hvis vi vil udskifte den om 4-6 år?
B) Har vi overset nogle oplagte muligheder mht. elbiler eller bilmærker som hybrid?
C) Grundlæggende set: Hvad bør vi være opmærksomme på? Vi ved ikke særligt meget om biler.
Stil gerne spørgsmål, hvis der mangler afklaring. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Hva med en Talisman?
Havde jeg ikke sat et loft på 80.000,- for bil var jeg vist endt i en af dem.
Har selv en Megane III og er faktisk blevet lidt positivt overrasket over Renault. -- 5800x+H115i+P500 DRGB+AX860i
Red Devil 6800XT+MSI B550 UNIFY-X
2x16Gb DR 3800mhz 14-15-15-34+Mi 34" Curved Jeg har selv været i din familie situation for nogle år siden. Med en stribe unger og der kom flere til Kørsels behov ca. det samme med kørsel på ferie i europa og ca. 40 til 80 km på arbejde.
Vi købte en toyota avensis st.car. Blød hat bil, men aldrig nogle problemer. Havde den i 5 år og købte efterfølgende en toyota verso, pga tre unger med børnesæder. Havde den i 10 år.
Har nu hybrid, jeg kan lade på arbejdet, så det virker fint for mig.
Har hørt en del dårligt om Opel insignia, flot bil, men ofte på værksted, så der ville jeg tænke mig ekstra om, før jeg hoppede på den.
Hvis du snupper Volvoen, dejlig bil, er det vigtigt at det er versionen med det store batteri, den en vist nok billigere pga afgift og har længere el rækkevidde.
-- Jeg synes i hvert fald du skal prøve en lettere brugt BMW 330e touring. Jeg synes den seneste 3 serie kører fremragende. En 530e er nok over budget. Tror ikke værditabet er større ved en BMW end ved den Volvo du selv har set på og er heller ikke dyrere i det store hele. -- En v60 er alt for lille i bagagerummet med alt det i har med. Men ellers en rigtig god bil.
Skoda super B, opel Insignia eller lignende med et stort bagagerum, kan anbefales. Overvej mulighed for tagbagage eller en holder bag på bilen på et anhængertræk til de lette pakkenelliker når i skal på langtur hele famillien, anhængertræk bliver man også glad for hvis man lige skal hente noget.
Jeg har en Toyota Avensis stationcar og der er ok plads i den, men det skal heller ikke være mindre.
Jeg er stok konservativ og priser stabilitet højt. Kan du finde en der er undervognsbehandlet fra ny af, så er det guldværd. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Skoda superb er nok en af de største pladsmæssigt.
Den kan også fås som plugin hybrid.
Også i kabinen hvor der er længere afstand fra bagsæder til ryggen på forsæder.
Det gør det sværere for børnene at få fødderne plantet i ryggen på jer ;)
Det vi har kørt i den er vi positiv overraskede. Umiddelbart der vi synes vi fik mest bil for pengene når man snakker helt nyt.
-- #0 Jeg/vi har lige skiftet bilen ud, hvor vi havde samme behov med barnevogn, snart to børn. Vi endte i en Toyota Corolla stationcar og den er jeg svært tilpas med.
Den er driftsikker og selvom Toyota ikke laver raket inspireret ipads på hjul så er teknikken ved at være med og deres interiør ved at være lækker og up-to-date. -- Spændende tråd! En bil som ikke er blevet nævnt, men som bestemt ikke fortjener at blive glemt, er Mazda 6. Nuvel, det er en gammel dame, men den er af virkelig lækker kvalitet indvendigt (som jeg kan forstå er vigtigt) :)
derudover der nogle ting, som jeg personligt sætter pris på. Den er bygget og samlet i Japan (i min optik kommer de bedste biler fra Japan, så jeg er farvet). Den er gammel, men forfinet løbende - den kører virkelig godt og har ganske få fejl.
I øvrigt, hvis du står og skal bruge nu og der er lang levering, så har Toyota en platform der hedder Kinto. Der kan du korttidsleje til gode penge. -- #6 mit første bud ville også være en Corolla, som jeg også selv kører. Tror dog, at den er for lille til OP, når man kigger på de andre han nævner (Superb, 508, Insignia).
Men, man går ikke galt i byen med en Toyota ;) -- Først og fremmest mange tak for jeres input alle sammen! Jeg hører meget gerne mere.
Corollaen (#6) har en masse plads i bagagerummet (ca. 580L) kan jeg se. Det kan være, at vi skal ud og kigge på den. Når jeg læser anmeldelserne af den så lyder det dog som om, at man godt kan mærke, at den ligger i en anden prisklasse end de biler vi ellers har kigget på. Bl.a. kan jeg se, at den får en del kritik for støj i kabinen, hvilket jo netop er noget, jeg er godt træt af i vores Peugeot 208 og at sådan noget som parkeringsensorer er eftermontering. Derudover, så ser kabinen noget smal ud, så jeg tror måske ikke den kommer på min foretrukne liste.
Mazda 6'eren (#7) får til gengæld meget flotte ord med på vejen. Som jeg kan se det, så skal vi så have den største model mht. motor- og udstyrspakke, men til den pris, så går det jo nok. Det tror jeg helt klart er en bil vi skal have prøvet på vejen.
Superb'en (#5, #4) har vi allerede i kikkerten og vi er også helt klart enige i, at den er en oplagt konkurrent til første pladsen.
Insignia'en (#4) har vi kigget på. Særligt gjorde vi det første gang for halvandet års tid siden, hvor den nok var noget af det skarpeste, når det kom til at få "mid-end premium bil, relativt billigt med rigtig meget bagagerum"... men der er nogle problemer - og de hænger sammen på tværs, fik vi forklaret af en bilsælger, som ikke havde dem til salg mere. Først og fremmest, så fås Insignia kun som benzin og som diesel. Det betyder, at Insignia er blevet meget dyr relativt til deres konkurrenter, fordi der ikke er nogen afgiftsrabat som på hybridbilerne. Derudover så er Opel selv helt holdt op med at sælge Insignia'erne - netop fordi de blev for dyre på markedet og derfor skulle konkurrere med Audi, BMW, etc. hvilket de ikke kan. Og Opel mangler materialer fra Ukraine/Rusland og chips fra Asien, så de prioriterer deres andre modeller, der har en skarpere konkurrence-placering.
Talisman (#1) hørte jeg fra samme sælger som Insignia'en, at de havde stort set identisk situation som Insignia'en - nemlig af den udgik af produktion, fordi de prioriterede deres hatchback, MPV, SUV og Crossover marked først, fordi der er mest efterspørgsel der. Jeg kan heller ikke finde den på deres hjemmeside - måske af den årsag?
Mht. Volvo'en (#2), så er det en rigtig god pointe med batteriet. Det skal jeg i hvert fald have tjekket. Det ser ud til at batteriet er defineret af årgangen, så hvis bare det er den seneste årgang, så skulle det være dækket ind. Tak for at gøre opmærksom på det!
BMW 330e Touring (#3) er suverænt for lille med 410L og 530e har i øvrigt også kun 410L bagagerum pga. batteripakken. Jeg er vokset op i et hjem med BMW i de første 20 år af mit liv (hvilket min familie er gået væk fra for cirka et årti siden) og jeg har en klar anke mod BMW: De er virkelig dyre at få serviceret og repareret - selv sammenlignet med direkte konkurrenter som Audi og Mercedes.
Mht. risikoen for at brænde inde med en hybridbil, når EU ikke længere betragter dem som "grønne", hvad er så jeres tanker? Det er en tanke, der er ligegyldig at forholde sig til? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg vil anbefale jer at kigge på Mazda 6, VW Passat (GTE?) og Seat/Cupra Leon Sportstourer.
Hvis prisen tillader det, så er V90 også rigtig lækker.
Jeg kan forstå at plads og lækkert design/brugervenlighed er de foretrukne parametre for jer.
Mazda er virkelig overset ofte, de laver virkelig nogle pæne biler og kabiner.
VW koncernen er også langt foran mange af de andre bilmærker ift. kabinen og teknologi.
Hybridbiler er uden tvivl en overgangsfase, dog er der ingen der ved hvor længe denne vil være.
Jeg tror ikke i skal frygte at brænde inde med den eller have stort tab, medmindre i ønsker at beholde jeres kommende nye bil i 10+ år.
Der er i øvrigt rigtig mange anmelderer på youtube, nogle bedre end andre :-) -- I7 9700K - StrixZ390 - Strix RTX2070 - 32 GB G.Skill 3600 MHz - M.2 960 Evo 250GB - SSD 860 Evo 1TB - SSD 850 Evo 500GB - Evga 850W G2 - FD Define R5 --
Sidst redigeret 02-05-2022 03:22 Der bliver foreslået rigtig mange fornuftige, lækre modeller herinde, men efter hurtigt at have skimmet igennem, så synes jeg umiddelbart ikke at nogle af de øvrige svar har stillet det allervigtigste spørgsmål i det her tilfælde.
Hvor mange km forventes du at køre om året?
Det ville jeg personligt mene spillede ind på valget af bil, især ift. køb/leasing, ny/brugt. -- Ville ikke selv vælge en hybrid og ud fra hvad du beskriver ville jeg gå med en superb til enhver tid. Oceaner af plads og en god pris. Se om du kan få en business udstyrspakke og automatgear. Det spiller 100% og gå ingen andre af de foreslåede har mere plads. -- Vi er glade for vores Astra som har fungeret fint til 2 børn med både klap- og barnevogn. Havde taget den Insignia og så ventet på el som næste skridt. Ville aldrig købe en hybrid, så havde jeg valgt leasing. --
#10 Budgettet er teknisk set meget åbent, da vi har en del (ret meget) stående kontant. V90 koster dog mere end vi er villige til at bruge, fordi de ganske naturlige afskrivninger i en sådan bils værdi er mere end vi er villige til at smide efter en bil. Så det er mere en fornufts-begrænsning end en budget-begrænsning.
Mht. at komme af med bilen igen, så håber jeg jo også at scenariet er som du beskriver. Jeg er blot bekymret for situationen, hvor man ikke længere må køre i mange EU-storbyer med hybridbiler, fordi EU fratager dem deres grønne stempel og prisen derfor tager "et frit fald" ala dieselbiler.
https://pro.ing.dk[...]
#11 Det er et ganske relevant spørgsmål, som jeg ikke har besvaret. Hvis jeg kører 400km cirka 40 uger om året plus et par gange i sommerhus/Norge og lidt hente-bringe kørsel i byen, så bliver det nok i omegnen af 20.000 km/år. Det er dog med en usikkerhed, der er meget stor. Realistisk ville nok være at sige omkring 17.500km og så kan det svinge 3000km til 5000km i hver retning.
#12 Kan du uddybe hvorfor du ikke ville vælge en hybrid? Vi er enige om at Superb'en på papiret er et godt bud (hvis vi kan få fat i en).
#13 Insignia og Astra er jo meget "det samme, bare mere af det" biler. Derfor foretrækker vi også hovedsageligt Insignia over Astra, fordi Insignia'en er større og lidt mere lækker i kabinen - og da Opel budgetmæssigt ligger lidt lavere, så er det også nemmere at prioritere at lægge lidt flere penge til den store model. Mht. leasing så var det også vores oprindelige plan, men leasingfirmaerne har svært ved at få fat i biler, fordi producenterne har bedre fortjeneste på privatkunder og de derfor bliver prioriteret først - og så er der jo også mange andre, der har gjort sig de tanker, så konkurrencen er stor. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg vil sige med de priser kan du købe en Toyota corolla touring sports hybrid 596 liter bagagerum og hvis du holder service ved Toyota, så der 10 års garanti eller 160.000km..
eller en Suzuki swace samme bil -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 02-05-2022 11:36 Til at svare på dit svar på dit sprøgsmål, det med at brænde inden med en bil, så skal du ikke købe en bil der ikke går over 20 km/l -- Mac mini M1
Xbox Series X Mht. Corolla og Swace, så har jeg kigget lidt rundt og tillader mig lige at linke, da det ser ud til at være et ret så gennemgående tema at bilen støjer en del, medmindre du kører meget forsigtigt. Derudover så kan jeg se i kabinen på billeder, at den nok bliver lidt for basal til vores smag. Det var ellers fint med til alternativ - tak for forslaget.
https://blog.bilbasen.dk[...]
[...] Hvad der ikke er, præcis som det skal være, er støjen. Ceed-modellerne er, i hvert fald i min bog, notorisk ringe, når det kommer til vejstøj. [...] Den hastighed får jeg ikke Swace op på, men det er muligt også efter at have kørt 130 km/t, at drivlinjen har færre muskler. Afsættet i byen og op til 100 km/t er bedre, end kritikere vil fortælle dig, men støj er også her et problem.
https://fdm.dk[...]
[...] Men ved acceleration og især mellemacceleration på lande- og motorvej stiger omdrejningstallet mærkbart, og motorlyden bliver anmassende.
Med meget blød speederfod kan det holdes lidt nede, men løsningen er ikke god. Så prøv det, før du køber bilen.
https://www.whatcar.com[...]
[...] On faster roads, though – especially those with inclines – the Corolla Touring Sports’ petrol engine begins to whine away. The blame lies with its CVT automatic gearbox causing engine revs to soar abruptly during moderate to hard acceleration, and remaining high until you reach cruising speed. It's more pronounced with the 1.8 engine than the punchier and smoother 2.0-litre.
Tyre and wind noise aren't as well suppressed as they might be, with more sound coming from the larger boot than you'll head with the Toyota Corolla hatchback
https://www.biler.nu[...]
[...] Den mindste motor med hybridteknologi er den 1,8-liters med 122 hk og CVT-gear, som selv ved let speedertryk tager mange omdrejninger og derfor føles overbelastet. Den går dog op til 22,2 km/l og egner sig altså bedst til så blød og besparende kørsel som muligt.
Den større hybrid med 2,0-liters benzinmotor med i alt 180 hk virker som samlet pakke bedre. Selvom den også er sat sammen med CVT-gearkassen, er kræfterne flere, batteriet større, og motoren virker derfor ikke nær besværet som i den mindre. Det samlede billede af 1,8 Hybrid er, at Corolla gør sig absolut bedst ved stille og rolig kørsel. Der skal virkelig køres med blød hat, før CVT-gearet holder omdrejningstallet tilbage. Det er beregnet til morfar-kørsel med et minimum af omdrejninger. Er det ikke tilfældet, går de mange omdrejninger udover det ellers fine forbrug. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #17 prøv den selv, jeg har selv en ;-) jeg har selv fundet ud af at bil tester har selv svært ved at undgå at være fanboy til bestemte bilmærker, så mit råd er kør ud og prøve dem selv og danne dit egen indtryk af de biler ;-) -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 02-05-2022 13:27 Point taken i forhold til BMW.
Lige en kommentar vedr. Corolla, er den for mig personligt diskvalificeret, da den har en afart af CVT automatgear, som i min optik er verdens ringeste gearkasse. Biler med CVT larmer noget så forfærdeligt når motoren skal lave bare en smule.
Og lige en kommentar vedr. plug-in hybrid. En plug-in giver fint mening, hvis man stiller den op mod en ren benzin, da afgiften er forholdsvist lav på dem. Man får ofte 100+ heste ekstra og ofte mere udstyr, end man ville få i en benzinbil til samme pris - og en mere økonomisk bil. Selvfølgelig er plug-in ikke fremtiden, men det er en ren benzin jo heller ikke. -- Sidst redigeret 02-05-2022 21:02 #19 lige Corollaen den nye model har verdens bedste E-CVT gearkasse, den har et start gear til at løse de problemer de andre har, men du tænker på Nissan som ikke kan lave en CVT gearkasse og de gamle CVT gearkasse ved toyota, E-CVT gearkasse er mere holdbar end DSG gear.. -- Mac mini M1
Xbox Series X Jeg har haft en Corolla med både 1.8 og 2.0 motoren. Der er en klar forskel på de to, hvor 2.0 har meget mere overskud (+60hk), men lyder også bare bedre. Det er rigtigt, at under acceleration har man jo ikke det klassiske gearskift, men derimod høje omdrejninger konstant til du har nået din fart.
Under "cruise" er der absolut ikke mere motorstøj fra hverken 1.8 eller 2.0 motoren ift. alle andre biler, som bliver nævnt her :) -- #21 "..men derimod høje omdrejninger konstant til du har nået din fart.."
Dvs ligesom en knallert/scooter? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #22 haha, det er en træls sammenligning for den stakkels Corolla! Men både og - hvis knallerten så faldt helt ned i omdrejninger, når den havde nået de 40 km/t.
Din fod bestemmer i virkeligheden hvor meget det skal larme og hvor hurtigt den skal accelerere (sjovt nok). Hvis du vil hurtigt op i fart og trykker pedalen helt ned, så giver den dig ~6000 omdrejninger til du når den ønskede fart. Du kan også sagtens lade den gøre det stille og roligt med færre omdrejninger, så går det jo bare lidt langsommere.
En bil med en "almindelig" gearkasse larmer jo også. Den skifter bare gear, så den samme støj ikke er konstant, men varieret. -- Hvis i alligevel har en 208 benzin som du kan pendle i den ene gang om uge, vil det virke underligt at det skulle være derfor ren el var ude af billedet.
Jeg ville nok personligt kigge mod en ren el bil af de lidt større, Skoda/vw/hyundai/kia osv -- Som bilentusiast, pendler og tidligere ansat ved en større bilforhandler ville jeg helt klart tage en Passat GTE med i mine overvejelser. Den passer ind mellem Superb og Volvo V60 både ift. pris, kvalitet, plads og værditab. Derudover er passaten en uhyre eftertragtet bil, som altid ville kunne sælges.
Overvej eventuelt en som har kørt 10-30.000 km, så er den første del af værditabet taget, eventuelt måske kigge efter en i udlandet.
Selve drivlinjen i Passaten er ved at være ældre på hybrid delen, men det betyder også at den er gennemtestet for fejl og dermed udbedret i de nye biler, hvor der nu er kommet større batterier og elmotorer.
Se eventuelt: https://www.bilbasen.dk[...]
Jeg ville ikke være bekymret for brugtvognsprisen på 4-6 år, og beholder I den længere tid, så falder den så meget i værdi at et værditab, grundet udfasning af hybridbiler, ville være minimalt. Så længe I vælger en bil der er eftertragtet, uden alt for mange børnesygdomme. (Det kan være et lotteri at finde en bil uden fejl).
Jeg har ikke aktier i VW og er ikke i bilbranchen mere. -- Kik evt. på en Kia Optima SW PHEV, vi er super glade for vores og ville altid anbefale den!
Vi har haft vores siden 2018 og har aldrig haft problemer, og hvis der er så er der 7års garanti eller 150.000km. =) -- 0# Jeg kan varmt anbefale en Mazda 6.
Det eneste kritik punkt jeg har mod den bil, er deres benzin forbrug, de er virkelig ikke voldsomt økonomiske.
Jeg har en 6er købt fra ny i 2016. Den går ca. 13km/l brændstof.
Med de biler du kigger på, vil jeg ikke anbefale dig en corolla, hvis du selv har kigget på biler som octavia, superb mazda 6 mv. så er corolla altså en væsentligt mindre bil, vi kiggede selv på den da den nye hybrid kom. -- OP.
Jeg har 2 børn og én mere på vej, vi havde en Peugeot 5008 fra sidste år, men jeg kan ikke fordrage at køre i suv.
Så i sidste uge solgte vi vores 5008 med et tab på 52.000kr siden januar sidste år, og leasede en Kia ceed sw plugin hybrid.
Jeg har tidligere haft en Skoda superb, og havde kigget på en optima.
Jeg synes du først og fremmest skal blive enig om det bagagerum du søger skal være over eller under 600L.
Når du har bestemt dig for det så er der et udpluk af biler tilbage, regner i med at få flere børn? Så skal du overveje om den bil du vælger kan have 3 autostole (maxi cosi kore udgaverne) på bagsædet.
Hvor meget kører i ellers i 'hoved' bilen? Vi tog en plugin fordi de fleste dage er til og fra institution samt købmand, min kones arbejde ligger samtidig ikke langt fra vores bopæl.
Lige pt. Er der jo minimum 8 måneders levering på alt nyt med et batteri større end en håndtaske, så hvis i overvejer plugin skal i hvertfald kigge brugt.
Volvo v60 er en dejlig stor bil, og den holder sin værdi bedre end en Opel.
Opel er en flot bil som jeg personligt synes har lagt under for hele det 'merge' der har været for at danne stellantis og deraf en del dårlig kvalitet i forgangne år.
Peugeot'en er udelukket har du konkluderet.
Mazda 6 kan ikke have de tidligere nævnte autostole på bagsædet hvis der skal stå 3, derudover er bagagerummet ikke ret stort, men voldsom flot og gennemført bil.
Kia optima havde jeg kigget på, men så vidt jeg kan forstå og ikke helt få konkluderet om kun er USA modeller eller ej, så har de et problem med deres 2,0 motor der gør at den kan ende med at skulle udskiftes, dog har man jo hørt om andre hvor det var tilfældet før (tænk vw's PD 2,0 TDI)
Toyota kan jeg ikke snakke med på, de ser for sære ud for mig.
VW ønsker jeg ikke at udtale mig om grundet tidligere erfaringer, elskede dog min superb helt til det sidste, og der var masser af plads!
Så find ud af bagagerums størrelse, derefter brændstof, og så må i ud og prøve.
Og hvis du ønsker at lease noget fra Kia så får de vidst nok noget på lager i det sene efterår hvis det er hybrider. -- Genovervej Mercedes, de laver de bedste stationcars. Holder længe og ikke dyr i vedligeholdelse, der er en grund til at de fleste taxaer er Mercedes, de holder bare godt og køreoplevelsen er optimal, i det mindste så tag ud og prøv en. Når du vil give 540.000 for en Volvo, så kan du kan få en ny Mercedes C-Klasse (2022) til 540.000 kr
https://www.mercedes-benz.dk[...] -- Sidst redigeret 03-05-2022 16:46 Hvis der er tale om brugt køb kan jeg varmt anbefale Opel Astra Sports
Tourer fra 2016 og frem. Vi har en 2017 model med Led Matrix forlygter
og en bette 1.0 turbo motor med 105 hk. Den kører klippestabilt og
lygterne er lækre når det blir mørkt, da man kører med langt lys og den
kun blænder ned for de enkelte led lys der blænder modkørende. Den fås
også med kraftigere benzinmotorer og biturbo diesel, hvis der skal flere
hk til. Den er godt udhulet og har et stort og fint baggagerum der fint
har kunnet fungere med ferier med stor emaljunga barnevogn mv., når der
også er tagboks ovenpå. Har 2 børn og det passer bilen perfekt til.
I mine øjne den perfekte stationcar, hvis man prioritere lav miljøafgift,
god benzinøkonomi, virkeligt gode sæder, god plads, ratvarme mv. Og
sidst men ikke mindst så kan man få veludstyrede modeller til rigtig
gode priser.
Generelt vedr. Brugtkøb så gå efter en bil der har fået pava/dinitrol og få
lavet en gennemgang af bilen ved FDM inden du skriver under :)
Drømmer selvfølgelig selv om en Skoda Superb somme tider på grund af al
pladsen, men synes de er alt for dyre.... men altså hvis pengene er til
det og man måske overvejer tre rollinger ville jeg også prøvekøre sådan
en slæde :).. -- -all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
Hvad med en Volvo V90?
Du skriver en SW, men uden selv at have prøvet den, hvad så med BMW IX3?
Kører selv Kia Optima phew sw, og det er en super lækker bil, og man får meget for pengene, MEN der er taget noget fra højden i bagagerummet til batteriet.
-- Der er godt nok mange gode bud og råd. Mange tak for al jeres input. Jeg ville ønske, at jeg kunne være lidt mere personlig i min svag, men så bliver det en endnu længere roman. Jeg prøver lige at give lidt feedback og så har jeg også lige et par spørgsmål i bunden :D
Jeg starter lige fra en ende:
Mazda 6 (#27, #10) kan desværre kun fås som benzin og ikke som hybrid, hvilket nok udelukker den i første omgang.
Opel Astra (#30) er fin, men Insignia er større og mere os, men den er ellers et fint bud. Yderligere uddybning i #13 :)
Kia Optima SW PHEV (#31, #28, #26) har kun 440L bagagerum, men var ellers et spændende bud i den billigere ende.
Volvo V90 (#31) fin bil, men merværdien for en noget højere pris er ikke helt nok for os. Vi får nok af, hvad vi skal bruge fra en V60'er.
BMW iX3 (#31) spændende ud af boksen tanke. Den har faktisk en masse liter bagagerumplads. Det er dog mest i højde, hvilket egentlig kunne være fint nok. Vi er bare ikke så meget til Crossover/SUV'er. Det er nok en smagssag.
Mercedes C300e (#29) kunne egentlig godt have været et bud, men bagagerummet er ikke særlig stort, desværre - kun 360L.
https://bilmagasinet.dk[...]
Jeg kunne ikke lige finde tal på C200e eller C220e, men jeg tvivler på, at der er mere plads.
VW Passat Stationcar GTE (#25) har vi været ude for at kigge på og den er faktisk et rigtig godt bud. En my mindre end Superb, men stadig samme platform. Umiddelbart kunne den sagtens være et bud. Personligt er jeg mere til V60'eren pga. kabinen indretning i Passat'en (ikke helt så slemt som i Skodaen, men tæt på), der bare har et andet niveau hos Volvo, men resten af kravene klarer den rigtig fint (og lidt billigere end V60'eren, så det passer sammen). Umiddelbart, så minder Superb og Passat så meget om hinanden, at hvis det bliver en af dem, så er det afgørende nok, hvilken konfiguration, der er tilrådighed, som lige passer os bedst.
Skoda Superb (#halvdelen af tråden) vi var ude og kigge på og skal ud for at se den igen, men jeg må indrømme, at jeg var faktisk en smule "uimponeret" over bilen. Bagagerummet er kun 510L, når den er hybrid, så Passat (483L), Superb (510L) og V60 (529L) er alle nogle store biler, men Superb'en er ikke helt den samme kæmpe som på benzin. Derudover, så synes jeg at kabinen var direkte kedelig. Udover at den er større i rumfang, så føles det stort set ikke som om der forskel på, om jeg har sat mig ind i en Fabia, Polo eller Superb.
Spørgsmål:
Vi er nok ved at ende med valget mellem VW Passat GTE, Skoda Superb Combi iV og Volvo V60 II ReCharge T6.
Mht. FDM test af brugtbiler og slutsedler:
Hvis vi ender med at købe f.eks. en Volvo V60 årgang 2021 på under 30.000km (demo bil), hvor Volvo har 5 års garanti på deres brugtvogne (Volvo Selekt) gennem en Volvo-forhandler - bør vi så stadig få set bilen efter?
Det samme spørgsmål gælder egentlig også ved VW Passat og Skoda Superb som også begge ville ende med at være demo biler fra respektivt VW og Skoda forhandler - dog uden forlænget garanti som Volvo. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Som nummer 7 er inde på, så skylder du Mazda 6 en prøvekørsel. Da vi købte en CX5 prøvede vi 6´eren, som faldt i vores smag. Den kører godt, og har masser af plads. Det var kun pga. vi ville have SUV, at det ikke blev den.
Ford har oppet sig med deres Mach E, som vi har nu, men med dit kilometerbehov, så bliver det knapt :)
6´eren har udfordringer med skiverne, som bliver skæve - derudover skal dækkene afbalanceres helt korrekt - gerne på en Hunter med vejtryk. Den er meget finfølsom. -- For at svare på dit indlæg om forventet kilometer/år i #14 (nu spurgte jeg jo også selv), så tror jeg simpelthen ikke at hybrid vil være løsningen.
Først og fremmest koster det på bagagerumspladsen. Dernæst, så får du kun de første 30-50 km klaret på batteri, hvorefter du skal køre de næste mange (+100, som jeg ser det) med et par hundrede kilos dødvægt.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om du har mulighed for at lade på både arbejde, i hytten i Norge og i sommerhuset, men jeg tvivler stærkt på at det kan betale sig i det store regnestykke.
Jeg tror, hvis det havde været mig, at jeg havde gået efter en lettere brugt Superb, alternativt Octavia, og så indstille dig på at skifte om 2-4 år igen, når enten hybridteknologien er mere moden, eller der måske er en mulighed på rent el.
Jeg er selv ved at undersøge hvad mit næste bilkøb skal være, og havde længe en god idé om hybrid, men i og med at jeg har længere ture (dog kun 100 km dagligt), til gengæld flere gange om ugen, så har alle mine regnestykker vist sig at det ikke kan betale sig kontra ren benzin/diesel/el.
Mazda 6, skøn bil, men jeg tror den vil være væsentligt sværere at komme af med igen kontra en Skoda - dem er vi danskere jo blevet tosset med. -- #32
Jeg er helt enig i din betragtning omkring kabinen, Volvo Vs VW/Skoda. Personligt har jeg selv en Volvo som jeg er afsindig glad for! Det var bare mit indtryk at du gerne ville se nogle billigere alternativer til V60'eren :-)
Såfremt I kigger efter en V60 Recharge, så vær opmærksom på at der er kommet nyt/større batteri og elmotor efter årsskiftet, hvorfor jeg personligt ville gå efter en 2022 model. Mener at batteriet er 18 kw, mod 11, førhen. Derudover er elmotoren opgraderet til en med mere moment og hestekræfter, som gør den noget mere adræt at køre ren el i. Benzinmotoren er næsten så gennemtestet som den kan være, Volvo benytter samme blok til alle motorer (benzin + diesel), derudover er der nogle forskelle på topstykker og indtag/udstødningssystemerne, men fælles er at det er næsten den samme motor du finder i alle Volvo'er i dag, lige fra D3 - T5 motoren. (T5'eren er sammen med elmotoren enten T6/T8).
Hvis du går efter Volvo, så skal du være opmærksom på værkstedspriserne de første 5 år som følge af SELEKT programmet, skal den forbi autoriseret Volvo. Personligt kører jeg selv til Volvo i udlandet her er min erfaring at jeg det koster omkring det halve af et dansk Volvo værksted.... -- #32 Kan egentlig godt give dig ret i at superb'en er lidt kedelig interiør mæssigt. Men så forstår jeg vitterligt ikke hvorfor du kigger på v60. Jeg synes personligt interiøret er hæsligt og skærmen ligner én billig android tablet. Men det er bare min mening. :D Held og lykke med det! --
#33 Den kan dog stadig ikke fås som hybrid og den har en ret skidt benzinøkonomi som ren benzin. Vi har efterhånden (i løbet af trådens forløb) fået taget en beslutning om at gå efter en hybridbil og der kan den bare ikke være med - og med en unge, der skal passes hver gang vi skal kigge bil, så prøver vi på forhånd at snævre feltet lidt ind (ja, vi kan godt tage hende med, men jeg gider faktisk ikke, fordi det stresser enormt meget, at hun bare er hammersur det meste af tiden, fordi hun keder sig).
#34 Husk at den lange tur kun er én gang om ugen. Resten er korte ture i lokalområdet. Ferier er bare upraktiske med de mange pauser, men her er forbruget ikke det afgørende. Derudover er der nogle andre aspekter: Priserne på hybridbiler er relativt lavere end benzinbiler pga. rabatten for en "grøn bil". I det store hele, så er vores fuldkommen uvidenskabelige mavefornemmelse, at der bliver vundet lidt på gyngerne og tabt lidt på karrusellerne og i den sidste ende, så slutter det hele efter 4-6 år relativt tæt på hinanden. Udgifterne har bare fordelt sig lidt forskelligt.
Derudover så er det ikke nogle tusind om året, der gør forskellen - så havde vi haft skarpere kriterier til økonomien. Det skal være en betydelig forskel. Og så er udvalget af nyere hybrider bedre pt. en nyere benzinbiler.
#35 God pointe med værkstederne. Det er noteret. Ved du om det er relevant at få den tjekket hos en ekstern (f.eks. FDM), når vi køber gennem en autoriseret forhandler?
Mht. andre mærker, så var jeg også interesseret i at se andre mærker - også billigere. Det var bare V60, der udgjorde loftet for, hvad vi var villige til at brænde af på en ny bil, så at sige. VW Passat var jo faktisk også en bil, som vi ikke havde overvejet. Der kunne jo også have været flere - eller f.eks. leasingsløsninger, der er bedre, men det ser ikke umiddelbart sådan ud.
#36 Jeg skrev jo heldigvis også tidligere, at jeg godt vidste at interiør er en meget subjektiv ting :) Jeg kan dog lide Volvos interiør (og jeg kan se, at jeg er enig med langt størstedelen af dem, der har lavet anmeldelser af den, så jeg er nok ikke helt udenfor normalfordelingen). Men hvilke bilers interiør kan du så bedre lide end Skoda/Volvo i samme eller lavere prissegment? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Nu har jeg lige skimmet tråden igennem. Og synes det er lidt spøjst at ingen har anbefalet citroën, de er nok kendt som nogle af de mest behagelige biler på markedet. Køre selv i en C5 X og det er helt utroligt hvor stille den bil er.
Den har desværre ikke det aller største baggagerum. Men det er utrolig godt lavet hvilket gør det nemt at organisere og lægge ting i det. Derudover
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #37 Det ville jeg ikke mene når bilen er så ny. Volvo er generelt meget large ift, kulance og garantisager, hvis man har sine service hos dem, enten i DK eller udlandet.
Jeg kan nok ikke komme på andre modeller, som har samme eller større bagagerum uden at prisen også stiger, men det er nok fordi interessen er størst hos Volvo og de tyske mærker :-) Jeg vil derfor ikke udtale mig om de andre mærker.
Det der kommer tættest på er nok en C300 e, men den starter i en prisklasse hvor Volvo'en næsten topper ud i udstyr. Derudover er bagagerummet noget mindre.
-- Du skal ikke lade dig snyde af producentens opgivelse af bagagerums-volumen.
Det betyder rigtig meget hvordan bagagerummet er udfort. Om bagklappen er meget skrå, om bagsæderne er meget skå ect.
Min kones Mondeo 5-dør er vist opgivet til 550 liter bagagerum, hvorimod mine forældres Mondon stc. kun er opgivet til 525 liter eller sådan noget. Der kan dog være markant mere oppakning i stc. modellen.
Volvo V60 er alt for lille. Jeg havde selv en V60 før jeg skiftede til Astra stc. Selv min nye Astra har et større bagagerum.
Du nævner specifikt vejstøj som værende en faktor. Overvej, at i en stc. kommer der enormt meget støj fra "bagagerummet" og jo større dette er (som f.eks Focus stc, hvilket er enormt) jo mindre lydisolering er der også. På focus stc. er bagagerummet enormt bredt, men det er fordi der nærmest bare lige et filt på indersiden af skærmkasserne, hvilket giver meget støj.
Derudover skal du være klar over, at Mercedes stc. og BMW stc. ofte er lavet til voksne mennesker, der skal have voksne mennesker på bagsædet. Derfor går der plads fra bagagerummet.
Der imod er de billige stc. modeller ofte store i bagagerummet men med mindre plads på bagsædet. Ikke just en fordel, hvis man skal have autostole. Specielt varianten med drejesæde fylder enormt meget når den er bagudvendt. I min V60 skulle jeg simpelthen rykke sædet frem for at den kunne være der. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har selv lige købt en brugt Ford Focus stationcar fra 2011. Den har en PSA motor (Peugeot) som er stemplet som den mest pålidelige dieselmotor man kan få (vistnok ved FDM).
Både Ford og Volvo bruger dem. -- "Remember, amateurs built the Ark. Professionals built the Titanic." - Richard J. Sexton ta et kig på Dacia Jogger? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #41
Kan du finde en kilde?
Det er alment kendt at Renaults K2K 1,5 liters diesel er blandt de mest pålidelige multi-brand motorer i nyere tid.
Den 1,6 liters diesel du snakker om har været plaget af designfejl i bundkaret hos nogle modeller, der slog turboen ihjel i løbet af kort tid. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Personligt har jeg en Mondeo stc (anden stk i rækken) den første kørte jeg ned dvs. 500.000+ km uden de store slid reparationer
Har også en god pendlertur (pt arbejder jeg mest hjemme) men normalt 40-50k km årligt + almindelig brug.
Den første mondeo blev valg da vi skulle have plads til barnevogn samt en stor schæferhund + bagagen til en familietur. Nu har jeg en fordi den første var en god success, og er også godt tilfreds med nr. 2. Dog har jeg længere nogen schæfer eller brug for barnevog, så blot fordi komforten er god, og nemt med en stationcar når man skal til genbrug eller lignende og behovet ikke er der til en trailer.
Det er en bil hvor man lidt får hvad man køber, godt køre komfort (vigtigt når man sidder der mange timer) der er en grund til at den ofte er blevet valgt til årests firmabil og vel nok er den eneste bil værterne i topgear nogensinde har kunne blive enige om at lide.
Modellen er dog sat til at blive udfaset da folk hellere vil have SUVs. -- Nu har vi prøvet en del og lærte noget nyt i processen: som sagt havde vi skåret det ned til Skoda Superb Combi iV og Volvo V60 Recharge T6.
Da vi tog ud til en lokal Skoda forhandler, for at prøve en Superb, så anbefalede han os faktisk at kigge på en Skoda Octavia Combi iV istedet for Superb'en. Argumentet var, at Octavia'en er bygget på en ny platform fra 2019, hvor den seneste Superb blot er en faceliftet bil på en platform fra 2015 - og at den nye Octavia er næsten lige så stor som den Superb.
Den nye Octavia har 490L bagagerum vs 510L i Superb'en, så det er ret tæt på hinanden. Okay, Superb'en er lidt større hele vejen rundt (3cm bredere, 13 cm længere), men til gengæld kan vi få Octaviaen (brugt, 10.000km, indreg. 9/2021) til 349k, hvor Superb'en koster cirka 500k brugt (cirka samme brugsniveau).
Derudover, så er kabinen i Skoda Octavia'en langt, langt bedre end Superb'en. Bevares, den er stadig ikke helt på niveau på med Volvo'en, men den føles ikke som en billig Polo inden i, trods alt.
Med det som udgangspunkt, så er det satme meget at betale 150k ekstra for 13 cm længere karrosseri samt 3 cm bredere og kedeligere kabine, når jeg ikke skal bruge de ekstra kræfter fra Superb'ens motor. Særligt, når jeg stadig har en forventning om, at bunden går ud af hybrid-markedet indenfor en overskuelig fremtid og vi derfor forventer et ret stort tab på bilen (relativt set til f.eks. elbiler - jeg er indforstået med, at der *altid* er et ret stort tab på biler).
Så jeg tror faktisk at valget er landet på en Skoda Octavia Combi iV 1.4 TSI PHEV. Nu er det bare lige at se, om vi kan få den forhandlet lidt ned eller få nogle vinterdæk eller tagbøjler med til den, men markedet er jo ikke super godt til forhandling for tiden :D
Tak for input! :) Jeg synes, at det var på sin plads med konklusion. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #44 Mondeo stationcar er bare sat til et blive udfaset. Den er væk allerede. Det er ligesom Insignia. Ford har kun Focus Stationcar (som har en underdimensioneret motor, mindre plads og en plastic-kabine) og ellers skal det være MPV eller SUV. Desværre :( -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. inden du helt kaster superb ud af vinduet vil jeg komme med en lille anbefaling.
vi skulle selv skifte BMW'en ud og gå fra Diesel til benzin eller el i 2020 og var hele turen rundt og prøvede næsten ALLE biler der kunne huse barnevogn osv. i prisklassen op til 700.000 kr
de kære phev med 1.4L benzin motor er skønne i byen, men skrækkelige på motorvejen, prøv en og kør ud og oplev lydniveauet ved 130km/t, forsøg derefter at lave en overhaling og bemærk gerne forbruget undervejs...
og at superb og octavia har samme bagagerum passer ikke, prøv at tage udstyr med ud til en forhandler og begynd at "flytte ind" i bilerne, udformningen af superbs bagagerum er langt bedre end octavia.
endelig ville jeg prøve en rigtig superb ( https://www.bilbasen.dk[...]
det er noget af det dejligst kørende stationcar du kan få. (hvis vi for en stund glemmer at audi rs6 eksisterer)
sidst men mindst, har jeg intet ondt at sige om volvo, vi havde nok valgt deres v90, hvis vi ikke havde fået et fantastisk tilbud på superb'n -- #40 Jeg er ikke enig i din observation om rumfangsangivelser. Du har ret i, at rumfanget kan være bedre eller dårligere udnyttet, så hvis du udlukkende skal proppe hardcase-kufferter ind, så er udnyttelsen vigtig. Men jeg sammenligner ikke æbler med pærer. Jeg sammenligner stationcars med stationcars og har på forhånd fra løsninger som Mercedes CLA Shooting brake, fordi jeg ved, at der kommer til at være for dårligt udnyttet plads.
Jeg kender Astra stationcar'en særdeles godt, da mine forældre har haft en siden 2015. Desværre er det stadig den samme platform og den er nu udgået af produktion. Derudover, så har den kun 500L bagagerum og det er udformet meget magen til Volvo'ens (Astra'ens er marginalt mere lodret, men også 30L mindre, trods at Volvoen også har et batteri under bagagerummet), så jeg er faktisk ret uenig i dine pointer om pladsen i V60 vs Astra. Det er netop en af årsagerne til at vi overvejede en Insignia og ikke en Astra.
Bagagerum i Astra stationcar (500L)
https://fdm.dk[...]
Bagagerum i Volvo V60 Recharge T6 Stationcar (529L)
https://fdm.dk[...] -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Nu er jeg inkarneret El-bilist.
Skal nævne min 2. bil er en Golf GTE. DSG6ern er i min optik lidt for hård i skiftene - især når man er vant en ellert. Men kører generelt godt. Meget dyrere i drift end min tesla. Så den bliver kun brugt til småture - indkøb - skole hvor de små 30km rækkevidde kan være med.
På vej mod min 3. Tesla Model S. Det tredje barn er ved at blive ruget ud og ville se mig om efter en SUV. Solgte den sidste i april og fandt ud af jeg ikke kunne køre andet - så ja nu køber jeg en igen.
Prisen er rigtig, bagagerummet er rigtig stort, rækkevidden - ja den burde være til dit behov.
Og sikkerheden for min familie skal også fremhæves som et stort plus.
Så hvorfor ikke?
For at nævne bagagerum først -
Foran finder du 150L. Perfekt til klapvogne, bleer og fungere ideelt som pusleplads på ture.
Bagved er der 744L - god til teltture med 6ps familietelte eller til 3.0m lægter købt i byggemarkedet.
Rækkevidde -
Den eneste rute jeg kan se hvor du ikke har mulighed for at hurtiglade og skal bruge 'unødig' tid er mellem esbjerg og thisted. Eller Assens til Gedser via færgen.
Det jeg vil sige her er - 400km T/R ikke er noget problem.
Til sammenligning kører jeg engang om måneden Midtjylland - København (600km) fra carporten med 100%, lander på en dårlig dag med måske 20%
Kører fra Kbh (hvis jeg ikke har haft den på et tilfældigt stik et sted )
med 15% og lander i Køge eller Slagelse og lader 10-15min. Lader igen 10-15min i Middelfart gerne kombineret med et indkøb i Løvbjerg for de har en frossen slagter postej der sparker røv.
Kører hjem og lader og den er toppet op på et par timer.
Mit forbrug på strøm har alle år aldrig oversteget 1000kr/md for 3-4000km/md
Men ovenstående er mere en sjældenhed, for der er så mange ladestik i bybilledet at det er svært ikke at få noget EL på når man er ude og køre ofte direkte hjem.
Lige nu er der en 2015 P85 model S til 280k på bilbasen - et rigtig godt køb. -- Sidst redigeret 13-05-2022 14:33
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|