Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
hydraulisk donkraft vs. SaksedonkraftAf Ny på siden HungryHuy | 14-04-2022 10:38 | 2427 visninger | 39 svar, hop til seneste
Hej! er der en mekaniker eller enginiør der kan fortælle mig hvilken af disse der er sikrest/bedst/anbefalet til sommer/vinterdæk skift?
Da vi købte vores bil, fulgte der åbenbart ikke sådan én med, så vi vil have sådan én lagret i bilen efterfølgende.
Ved hydraulisk donkraft er der tale om den flaskeformede :) --
alm hydr.
Sakse har det med at tippe, dvs. de vælter mens den har løftet bilen, også er det noget skidt. -- Bilen vejer iøvrigt 1228kg, men vil selvfølgelig kun blive løftet ved 1 hjul ad gangen.
#1 det er noteret :) -- Det er stadig fint ang. vægten. Evt husk og køb en gummi "sko" til donkraften så den er mere skridsikker når den har kontakt til karossen.
Edit: Tænker Biltema Svågertorp, annars får du köre till Helsingborg ;) har dem på lager. De fleste donkrafte kan forresten løfte 2 tons ca. -- Sidst redigeret 14-04-2022 10:57 Køb et sæt bukke og sæt under, jeg sætter altid en under sammen med donkraften.
ps husk at spænde moment -- +47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) --
Sidst redigeret 14-04-2022 10:57 #4 Moment behøver du altså ikke... En stor skralle med en top på, også giver man den et godt nøk, det er mere end rigeligt. Det er primært kun på "sarte" fælge man gør det på (moment) og selvf. på autoriseret værksteder (der skal de gøre det, men gør det sjældent).
Er selv udlært mekaniker hos Mercedes ;) -- #3 Tack så mycket!
Vi är på väg till Biltema Svågertorp haha :D
#4 Det er noteret! Det er momentnøgle ik? :D
#5 ah okey! Jamen så sparer jeg sgu pengene dér. Jeg efterspænder bare efter jeg har kørt 1 tur med de nye påsatte fælg/dæk :D -- Sidst redigeret 14-04-2022 11:06 #6 Har boet 8 år i Malmö ;) og nej, du behøver ikke en moment nøgle. Hvilken bil har du? -- #7 Nice! kæft mit svenske halter stadigvæk hahaha :D Jamen det er en lille KIA Rio (2019) -- #8 Så er det bare at smide dem på, brug en stor skralle. Spænd dem til i hånden så meget du kan mens hjulet er fri fra jorden, sænk donkraften så dækket har kontakt til jorden, også giver du dem bare et godt spænd med skrallen :) Thats it. -- #9 Alrighty! Jamen så vil jeg sgu køre ud og få mig sådan en flaske hydraulisk donkraft fra Biltema :D Er den 2 ton rigeligt vil du sige? -- #10 Yeps det er den :) Den kan jo løfte hele den stakkels Kia -- Spænde til så meget som du kan i hånden.. Tit er det altså for meget, og så kan de være MEGET svære at få af efterfølgene sæson :)
PLUS husk at rengøre navet (skiven) der hvor fælgen sættes på med en stålbørste/messingbørste, rust bagved en fælg kan gøre det utroligt svært at få til at sidde helt lige, så over tid kan bolte løsne sig, plus det kan give rustelser i rattet.
https://www.biltema.dk[...]
https://www.biltema.dk[...]
https://www.biltema.dk[...]
Det er få penge at bruge på det, ellers hvis en i familien har en momentnøgle kunne man jo skifte hjul sammentidig og nøjes med en momentnøgle.
Og find hvor meget din bil skal spændes med på aluhjul og stålfælge (tænker kun du har alufælge??)
Efter 1 - 2 sæsoner har du tjent det helt ind iforhold til at få skiftet på et værksted tænker jeg.
DOnkraft, en flaske ville jo være optimalt hvis den skal være i bilen hele tiden, men har du ikke vejhjælp ? Og er der overhovedet plads til et reservehjul i din bil ?:) Hvis jeg punktere et sted, vil jeg sku ringe til vejhjælp og leveret til et værksted istedet for hehe. Ellers kunne man jo ligge med sådan en dækpilot i bilen, så kan man fragte sig selv et stykke.. MEEEN det kan ødelægge fælgen --
#11 Hahahahah :D
Jeg har lige kigget mit værktøj igennem og mangler sgu en skraller - i hvert fald ikke en stor én af slagsen. Vil det være skidt at gøre det med en Hjulnøgle? Vores ser således ud: https://www.biltema.dk[...] -- #5 - Moment er ikke nødvendigt <-- Okay....
Nu stod jeg lige og skulle skifte dæk på en Volvo V40 hvor det er møtrikker da gevind sidder på navet.
Den var så overspændt og kombineret med lidt rust, så resulterede det i at gevindet flækkede ved almindelig håndkraft. Udelukkende fordi at lortet var blevet overspændt, kostede det så lige 1500kr at få fikset.
Så man kan sige, moment er ikke nødvendigt, men det kan være dyrt hvis man overspænder og får ødelagt noget. Derfor spænd da bare efter med moment. -- #14 ja når folk smækker dem på med luft så er det tit resultatet ;) Har aldrig haft problemer med at få mine af. Det handler også om at bruge lidt af den IQ man har, og ikke bare gennem smadrer med luftnøglen.
Selv når jeg har haft min AMG'er på drag strippen i Malmö har jeg aldrig anvendt moment nøgle til at spænde hjulboltene, konens Aygo bliver også spændt i hånden, det samme gør vores hundebil (c1'er). Skal jeg blive ved? Eneste tidspunkt hvor jeg har brugt moment nøgle er når man har lavet noget motormæssigt som fx. topstykke, svinghjul osv eller har sku spænde kæde strammeren på min RN22 (R1).
EDIT:
#13 Den kan du sagtens bruge. Bare husk at bruge hjernen når du spænder og ikke går i HULK-mode fordi skidtet skal side fast :) Er du i tvivl, så ja, køb en moment nøgle. Spænd med 100-120NM -- Sidst redigeret 14-04-2022 12:11 Jeg har selv dæk og afbalanceringsmaskine, så jeg får skiftet en del dæk hen af vejen.
Køb en donkraft på hjul, med så stor trædeflade så muligt, så har du mest stabilitet.
Køb noget kobberpasta/kobberfedt som du giver hjulgevind/hjulbolte et lille strøg af. Ellers har de det med at sidde ret godt fast hvis du overspænder. Momentnøgle er nummer et, ellers brug sund fornuft når du spænder.
Tjek jævnligt dæktryk. Ved for lidt dæktryk slider du dækkene forkert samt du har højere brændstof forbrug.
Og lige til sidst, når du skifter så tjek lige om der er lige meget mønster på hele dækkets trædeflade. Hvis de er meget slidt i den ene side, så er den galt med sporingen, og så skal du på værksted. Hvis du feks rammer en kantsten hårdt går det ud over sporingen.
Tristar
-- Smil koster mindre end elektrisk lys, men lyser mere op #15
Ved brug af momentnøgle, står det nøjagtige tilspændingsmoment i bilens instruktionsbog. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #17 jaja det er fint med dig... -- #15 Hvis bolten/møtrikken skal have størst styrke, skal der tilspændes med det korrekte moment.
VDI 2230 Blatt 1:2015-11
https://www.bossard.com[...]
Der er jo heldigvis ingeniører der har forudset at der findes folk der ikke følger det, og derfor har tillagt alle boltene/møtrikkerne en sikkerhedsfaktor. -- 5950x | RTX 3090 | WD Black SN850 2TB | EKWB 2x360mm Husk at hjulbolte skal spændes over kryds / tværs for at undgå at flægene bliver skæve -- Med venlig hilsen Fatter
--
Sidst redigeret 15-04-2022 00:10 Opdatering: Vi endte med at købe hydraulisk donkraft til skift af sommer/vinterdæk og lagre den i kælderen eller hjemmet efterfølgende. Vi købte dog også en saksedonkraft som vi lagre i bilen i tilfælde af en punktering, da den hydrauliske donkraft (flaske) lige knap kan komme under bilen. Saksedonkraften minimumshøjde er væsentligt lavere end den hydrauliske donkraft.
Jeg endte med at bestille en Momentnøgle alligevel da jeg ikke stoler på mig selv hvad angår spænding af skruer og diverse medmindre det er en PC haha! Og tror også jeg vil sove bedre, da jeg er typen der altid grubler frem og tilbage om man nu har spændt nok, for meget eller ej. Fandt en momentnøgle til små 216 svenske kroner ~ 155 danske kroner inkl. fragt på den svenske Amazon, som jeg håber er udmærket. :)
https://www.amazon.se[...]
Jeg skifter dog dækkene uden momentnøglen i første omgang, da jeg først modtager den i starten af næste uge og det er lovpligtigt at få skiftet mine pigdæk ud til sommerdæk senest imorgen her i Sverige. :D
#15 Jeg lader vær med at gå HULK-MODE når det gøres! ;D
Og eftertjekker med momentnøglen når jeg engang modtager den
Tak for hjælpen alle sammen
#20 yeessh! -- Hvis du vil tilføje lidt livskvalitet til dine hjulskift, så vil jeg anbefale dig at gå elektrisk.
Jeg bruger selv dette sæt:
https://www.biltema.dk[...]
https://www.biltema.dk[...]
Det er selvfølgelig lidt dyrere, men det er også noget nemmere.
-- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. Arbejder selv hos BMW og vi spænder alt moment. Det eneste rigtige. :)
-- +47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Mine gevind ser sgu lidt kedelige/udtørrede ud. :D Bør jeg få dem smurt med noget kobberfedt? Nogen der bruger WD40, Silikonespray eller CRC lockoil eller er det no-go? :D
https://imgur.com[...] -- kobberfedt er fint at bruge. -- #18
Knap så fint med dig, når du påstår at være udlært mekaniker ... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #26 du må da gerne se svendebrev samt cv, kig forbi og jeg giver en kold cola. :) -- At være mekaniker og undlade moment selvom man er velvidende... må være det tilsvarende en EDB-mand der ikke tager backup. Begge græder den dag det går over gevind. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #28 Næppe. Med erfaring indenfor Dragrace, motorsport Bil/MC samt rally, så ved jeg - modsat så mange andre her i tråden hvad jeg snakker om. Der er forskel fra teori til praktisk, ALLE bliver lært op med at moment er rigtigt at bruge, og ja, det er det også hvis man har 10 tommelfingre. Derfor vi bla. hakker på lærlinge omkring at DE SKAL bruge det, netop fordi erfaringen ikke er der. Så drop jeres mundlort - lige den her branche har været/er en stor del af mit liv, dog ikke arbejdsmæssigt mere. -- Men måske holdet og jeg burde invitere alle jer bedre vidende HOL'ere på et watch-and-learn kursus - så kan vi jo smide et par biler på rullefelt også spørge jer om olien skal stå mellem minimum og max iflg. instruktionsbogen. Men hey !! - hvad nu hvis man kører på minimum eller en smule under? Hvad sker der på et rullefelt?? Tager motoren skade?? hvor slider den mest?? Der er flere inkl. en alm. mekaniker der arbejder fra 8-16 hos Automester eller Aut. mærke værksted der vil stå med kæben på gulvet over de resultater ;) -- #30
Jeg havde forventet mere religionskrig, da du skrev "kobberfedt er fint" :D
Jeg vil nu gerne med på watch and learn kursus, hvis der er noget spændende der skal på feltet ;)
-- #30
Nu arbejder jeg som beregningsingeniør og ved hvordan man regner på bolte, samt hvilke ting der influerer en boltesamling ift. den forventede tilspænding man tilstræber sig i samlingen. Og det kan godt være du har masse erfaring med dragrace og olie og andet men det ændrer sku ikke på, at alt det du fyrer af er mundlort (undskyld mit franske). Det kan da godt være det ligger i hånden når der skal spændes hjulbolte, men det handler jo, basalt set, bare om at komme tæt på den forskrevne værdi (med eller uden momentnøgle). Men hvorfor gøre det uden momentnøgle når nu de er nemme at bruge og er nogenlunde præcise til eksempelvis hjulbolte?
Det lyder ikke til du nogensinde har set hvad et forkert tilspændingsmoment kan gøre ved en samling udsat for rystelser - du vil blive overrasket over hvor lidt rystelser der skal til, før en samling kan miste forspænding.... -- #31 haha :P Dog ikke, generelt er det ikke noget vi bruger, men til en alm. hverdags bil så er det fint nok imo.
Seneste project er kørt af hylden, det var en ældre Golf 4 R32 med HGP kit (biturbo). Dog med lidt ekstra modificeringer ;) Det næste er nogle MC'er der skal køres ind og gøres klar til sæsonens events. Hvor er du fra da ? :))
#32 Det er så fint du er ingeniør - nu er det ikke første gang jeg har set bolte løsne sig pga Fabriks NM specs, endda med locktite. Igen, der er stor forskel i et labratorie eller hva fanden i end bruger, kontra virkeligheden. Jeg har selv været oppe og diskutere med Yamaha's såkaldte "specialister" samt folk hos öhlin netop fordi de specs de angav, ikke var nok. Hvem tror du slår sig mest når det er bolte på forkaflen løsner sig med 250-280 kmt på en bane, chaufføreren eller ham i den hvide kittel med blyant & papir?
Et andet eksempel er, vi har set fælge hvor bolte har knækket uden nogen grund, endda spændt efter specs. Så er der andre, hvor man kan se det er en lærling der har hygget sig med luftnøgle og bare givet den fuld los.
Så igen, kom ud til virkeligheden. -- Husk nu på at de hydraulisk donkraft fra T Hansen eller fra Bil tema mister hurtigt
Hurtigt pusten. Dig holder ikke langt tid og bliver hurtigt utæt.
Min erfaring.
-- #33
Sjovt som du antager vi andre IKKE er ude i virkeligheden bare forbi vi ved hvordan tingene fungere?
Fair nok, gider ikke diskutere med folk som ikke lytter og som tror de er altvidende... -- #35 Er skam ikke altvidende - langt fra endda. Men på det her område svare det til at diskutere som amatør-programmør overfor en der lever af det. God dag. -- Det godt at 0# har været fornuftig og købt momentnøgle og spænder lige hjul med den. ligesom alle andre burde ;) -- +47/-0 Benjiii (#37, #243, #438, #452, #456, #766, #767, #973, #984, #998, #999, #1010, #1064) (plus flere) Denne her burde være standard i alle biler med reservehjul:
https://www.biltema.dk[...]
Stram møtrikkerne i krydsmønster i trin, brug den skubbet sammen. Stram godt til.
Når de skal af igen strækker du den ud og så kommer møtrikkerneaf uden alt for meget bøvl.
Jeg har ikke haft en fælge/møtrikker jeg ikke har kunnet få af med den her, der kan komme temmeligt meget kraft i den når den er trukket ud.
Læg gerne hjulet du ikke skal bruge under bilen når du arbejder med den. Det giver et ekstra lag sikkerhed, til hvis nu donkraften skulle glide/vælte/andet kedeligt. Det giver lige lidt luft hvis den skulle kolapse. Skal du lave noget under bilen så brug altid gode bukke under. Og forsøg altid at have jævnt og stabilt underlag. -- Dengang jeg selv stod for hjulskifte på mine biler brugte jeg aldrig moment og har fungeret fint altid. En lille smule smørrelse dog gør underværker for det ikke ruster til.
Jeg hælder faktisk til at give DLB ret - en momentnøgle er fin hvis man er helt på spanden ifht. hvad der skal til, men ellers kan man altså sagtens uden. Jeg gav den måske altid en smule ekstra, men kender så også til episoder hvor folk har set deres hjul pludselig trille ved siden af bilen på motorvejen. Alternativt bør man jo løbende holde øje med det, men hvor mange gør lige det. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 199 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|