Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Elbiler - ny verdenAf Monsterbruger Jabx | 11-04-2022 11:16 | 3287 visninger | 61 svar, hop til seneste
Har set lidt elbiltråde herinde og har trawlet Google tynd efterhånden.
En familie på 5.
Budget omkring 400.000
Gerne mest mulig udstyr og trækkrog med i prisen
Fint med lettere brugt, så den er til at skaffe inden 2025:)
Gerne 500 km rækkevidde på papiret. I det daglige bruges kun omkring 150 km - men til diverse køreture til kanterne af DK, lyder “Long range”, “extended” og hvad de ellers kalder dem meget tillokkende.
Lader hjemme primært.
Hvad bør man kigge efter?
--
Hvis du kan presse lidt flere penge sammen, så en Tesla Model Y, evt. find den via import fra Tyskland, så kan den nok findes til 430-450k uden at have tjekket.
Jeg har personligt prøvet de fleste elbiler på markedet, og Tesla er bare i en helt anden liga. Vi har selv 2 elbiler. -- #0 Hvis automatisk fjernlys, automatisk vinduesvisker og adaptiv fartpilot/skiltegenkendelse er noget du vægter meget højt, så skal du gå uden og Tesla. -- Nu siger du lettere brugt, de faktisk dyre end nye pga ventetiden, vigtigt at nævne hvor mange kg skal du kunne trække ? -- #2 Tesla har da automatisk fjernlys, viskere og Autopilot der sparker alt andet væk - helt gratis følger det med.
Viskerne kunne godt være lidt skarpere i hvornår den skal viske, men det spiller fint.
Autopiloten er jo i en klasse for sig selv, man skal da være vågen men jeg har taget den 99% af vejen til syd Kroatien og retur igen uden stort set at styre bilen og til dagligt bruger jeg det konstant.
-- #4
Hahahaha, lige præcis de ting gør stort set alle andre fabrikanter væsentligt bedre.
Der er vidst en der har sat sig lidt for fast på Elons finger... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #5 Hvilken Tesla ejer du? Jeg har ikke disse fejl på min, den blænder ned som den skal og vinduesviskerne visker som de skal i regn... sne og slud kunne godt være bedre.
Nævn én bilproducent der har en bedre selvkørende funktion i deres biler. -- Sidst redigeret 11-04-2022 11:38 #2: Helt enig med auto fjernlys og viskere - det er noget skrammel ved tesla. Nøj det er ringe.
Men fartpilot og skilte genkendelse er jeg ikke helt enig i.
Til gengæld så oplevede jeg i går at køre på en landevej med 80 og så mente den pludselig (for første gang nogensinde - og jeg kører der hver dag) at jeg kun måtte køre 60. Ingen skiltning.
Så jeg måtte slå autopilot (autostyring) fra, indtil jeg ramte et område med 70 km/t hvor den gik op på 80 km/t igen så jeg kunne slå AP til igen.
Køreoplevelsen fejler ikke noget ved tesla, det er softwaren der er mangelfuld. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #7 lol what? Mangelfuld software? Det er da lige præcis det som er klippe stabilt i en Tesla kontra andre elbiler.... du skal se hvordan de brokker sig i div. forums omkring fejl på andre biler.
Vores Hyundai... omfg... værksted, værksted og værksted pga. softwarefejl. -- #6
Model Y.
Når man kommer fra en 5 år gammel BMW X5 så ved man at Tesla i bedste fald kun er 5 år bagud hvad selve biloplevelsen angår.
Jeg er godt klar over at folk der føler sig fattig fine over at banken har parkeret deres model 3 i indkørslen er vældigt imponeret over bilen kontra den Ford eller Nissan de ellers har kørt rundt i. Fred være med det.
Anhængertrækket på min Y'er... hahahahaha. Bagarumsdækkenet, jeg kan næsten ikke stoppe... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #11 Så fordi en sprite fil er sat med for lille border på 2px på urets sidste ciffer over nogle måneder, så er det, det bedste du kan diske op med?
Jøsses, ha' en dejlig dag. -- Sidst redigeret 11-04-2022 11:49 #8
Softwaren, hahaha. Fejl ved uret. introducere flere fejl end de løser.
Men fint de kan få 120 dioder til at skrive pixileret på en væg, få musikken og lygterne til at lave et lille show. Alt sammen noget enhver 5 klasses dreng kunne lave på aftenskolen i 1995. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10
Tror du mener mig?
Som sagt du har sat dig lidt for hårdt på gudens finger og har svært ved at få den ud igen.
Tænker du kan få lidt mere opbakning på Facebook sammen med de få andre fanatikere. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 Nej jeg har skam bare prøvet alt hvad der er af elbiler... Citroéns nye C4 serie, VW, Hyundai, Porsche, KIA, Polestar for at nævne nogle... jeg leder efter en udskiftning til konen men vi falder tilbage til Tesla hver gang.
De andre er lækre nok men der mangler et eller andet. Eksempelvis et integreret ladenetværk og software i bilen der kan bruges til sjove ting. -- Sidst redigeret 11-04-2022 11:51 #8: Hvis softwaren ikke var mangefuld hvorfor kommer der så rettelser (foruden tilføjelser) konstant?
At andre mærker også har problemer har jeg svært ved at se ændrer noget.
"Børn i afrika dør af sult, så du kan umuligt have det dårligt" .. okay.
Fodbrønden steger dine fødder.
Auto-visker virker ikke når det er mørkt.
Fjernlys blænder ned og op når der ikke er modkørende - og blænder ikke ned når der så er nogen.
Der er problemer med UI i den nyeste update, ting dækker over andre ting (f.eks. navigation, og uret - prøv at se kl. 07:01, der kan man kun se der står 07:0).
Bakkameraet har hakket i mange måneder efterhånden, venter stadig på den famøse opdatering der løser det.
Fantomopbremsninger har stået på i flere år efterhånden.
Er det småting? Ja - individuelt set.
Møgirriterende i hverdagen? Ja.
For mange fejl i en bil til en halv million? Ja for satan!
edit:
Jeg siger ikke at jeg ikke ville vælge Tesla igen.
Jeg siger bare: Lad være med at påstå det er den perfekte bil uden fejl. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 11-04-2022 11:59 #14 Softwaren udvikles jo konstant fordi de finder bedre måder at bilen kan virke på - det er jo ikke noget der er dårligt, tværtimod. Jeg købte min i 2020, den kan meget mere i dag end da jeg købte den, det er vel for faen da ikke noget vi skal sidde og brokke os over??? :D
Fodbrønden, det er din varmesensor under skærmen der skal skiftes + de har en firmware der fixet dette - book en tid.
Fjernlyset og din autovisker - det kan næsten være en samlet fejl i dit frontkamera, det kunne det tyde på.
Uret har de fixet nu så alle px er med, jeg fik en update i går.
Bakkamera hak blev fixet i 2022.8.3 updaten.
Fantomopbremsning - jeg har oplevet det én gang under en bro i 2020 hvor den lige ganske kort bremsede... jeg tror igen det hænger sammen med en fejl i dit frontkamera, for man ser ikke nogen brokke sig længere. -- Sidst redigeret 11-04-2022 12:04 #0 Jeg har en Tesla M3LR som jeg er rigtig glad for. Automatisk fjernlys fungerer nogenlunde. Ikke det bedste, det samme med automatiske viskere, hvor den er noget sløv til at starte med regn, pga den ikke har en dedikeret regnsensor men bruger kameraet.
Teslas autopilot (standard) spiller max! Jeg har ikke prøvet et system der tilnærmelsesvis holder dig mere midt inde i din vejbane, og ikke laver ping-pong mellem linjerne langs vejen.
Det gode ved Tesla er at der kommer regelmæssige softwareopdateringer, så på et tidspunkt vil man nok også få bedre fungerende fjernlys og automatiske viskere, gratis. Der er andre legacy bilmærker der slet ikke laver det lige så godt. Hvis du kører lange ture og har behov for at lynlade meget, så er Tesla også over the top, da de er langt bedre til at prækonditionere (forvarme) deres batteri, så man får optimal ladehastighed. Det er også en af de elbiler der har lavest forbrug, hvis du går op i det.
Fantombremsning har andre bilmærker også f.eks Mercedes. Det er som oftest pga. de kortdata der er leveret fra et eksternt firma. Der er rigtig mange der brokker sig over ting hos Tesla, hvilket også kan være berettiget. Man skal bare huske, at de andre bilmærker ikke er et hak bedre. Der er lige så mange problemer, bare på andre områder, se bare folkevogns ID.3 og deres software som stinker langt væk :)
Hvis du vil nørde elbiler, så vil jeg anbefale dig at se Tesla Bjørns rækkevidde test, og hvor han gennemgår en masse ting, andre testere ikke gør: https://www.youtube.com[...]
Oversigt over rækkervidde og andre test i et spreadsheet: https://docs.google.com[...] -- Sidst redigeret 11-04-2022 12:07 #0>>Du du har ikke oplyst ret mange krav og det gør det svært at hjælpe dig. Du skriver en familie på 5 men det er ret vigtigt at vide om du forventer 3 autostole eller om det er 3 unge mennesker på over 180 cm. du skriver heller ikke noget om biltypen, skal det være en SUV eller en smart personbil.
Men Hvis det var mig så ville jeg kigge på Tesla, Model 3 og Model Y, Hyundai Ionic 5, Kia EV6
Model 3 fordi det er en fed bil der kører godt
Model Y er Model 3's kluntede fætter men som er noget større inden i.
Ionic 5 Lidt større bil med et design der skiller vandene men teknisk set helt i top med superladning og du kan bruge strøm fra bilen på camping
EV6 samme teknik som Ionic 5 men efter min mening en federe bil og så er den lidt større.
Hvad angår Teslaerne så er jeg enig med flere af de andre i tråden, softwaren er ikke helt i top, det er en evig beta release og de bliver aldrig helt færdig med funktionerne før de går igang med næste ting. Men jeg elsker min model 3 og skulle jeg skifte idag ville det blive model 3 igen. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #15: Du kan da ikke argumentere for at der konstant skal sendes fejlrettelser ud ved at skrive at der også der tilføjes nye ting. At sonic er blevet tilføjet gør jo ikke at automatisk nedblænding er blevet løst. Selv om WV har softwareproblemer så kan man vel godt kræve at den automatiske viskerfunktion virker uden for byerne på en Tesla?
I øvrigt har jeg været på værksted både i vejle og odense for at få fikset fodbrønden og det er stadig ikke løst.
Folk skriver i begge model 3-grupper på FB om fantomopbremsninger så det lader heller ikke til at være løst. Jeg har aldrig oplevet det meget, men det sker stadig her og ved mig lader det til at være pga. kortet og parallelle veje/tilkørsler med lavere fartgrænser. Har kun oplevet det en enkelt gang ved skygge under en bro (og det var for 2-3 uger siden, så 2022.8.2).
I så fald det er pga. defekt frontkamera så lader det til vi er rigtige mange med samme fejl. Video fra kameraet lader ikke til at fejle noget, så jeg tillader mig altså at tvivle lidt.
edit: backgammon rettet til sonic.. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] --
Sidst redigeret 11-04-2022 14:50 Det er satme mange penge at give for en bil der, så vidt jeg kan læse mig til, ikke er helt færdigbagt. Jeg ville sgu forvente noget mere af en bil til en halv million :O
Jeg har været tæt på at købe en M3LR. Men jeg tør simpelthen ikke tage springet. Jeg har været igennem en masse pros/cons overvejelser og har ligeså stille fået fjernet min rækkevidde bekymring og byggekvalitets-bekymring.
Nu er der kun en bekymring tilbage.. For hvis jeg køber en bil til den pris, forventer jeg har køre i den de næste 7-10 år og jeg frygter værdien på bilen styrter, når/hvis der kommer biler med betydeligt bedre batterier, der koster det samme eller måske mindre.
Bevares, man kan jo blive ved med at "vente på det næste", men det føler jeg ikke er det jeg gør. Her har jeg en bekymring der varer de næste 8år. Der kan satme nå at ske meget på den tid.
En hybrid kan på ingen måde komme på tale? Det er den lejr jeg har benene i, lidt endnu. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 kæft jeg har blinket med lyset utallige gange mod de forpulede tesla'er som har "automatisk nedblænding" - ja god dav min bare røv. Endnu mere utroligt at føren af køretøjet ikke selv fatter eller kan se at det ikke sker, selvom der kommer modkørende. -- #19 Du er bange for gensalgsværdi på en elbil og nævner en Hybrid? -- #4 - Er selv TM3LR ejer og det er på mange måder en af de bedre bilet at køre rundt i - Specielt på el. Men.... Automatisk vinduesvisker fungerer på ingen måder godt :) -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | #21 - Lige præcis.
Med den hastighed teknologien bag elbiler udvikler sig med, frygter jeg værditabet er højere på en elbil til 500.000kr, fremfor en hybridbil til 400.000kr. Elbiler udvikler sig jo nærmest med samme hastighed som grafikkort. Det er helt vildt, så stærkt det går.
Hvor længe har Model 3 været på markedet? 5 års tid? Hvis man så tager en 2017 Tesla vs en 2025 Tesla (8år), tror jeg sgu ikke den 2017'er er ret meget værd, i forhold til indkøbsprisen. Dels pga. batteriet bliver slidt, dels fordi teknologi, og muligvis rækkevidde er meget meget bedre i 2025.
Både pga. de teknologiske fremskridt der kommer på de 7-10 år jeg ejer bilen, og pga. slid på batteriet over den periode. Min 8 år gamle Skoda kører stadig ligeså langt på en tankfuld benzin som den gjorde da jeg fik den. Måske en lillebitte smule mindre. Batteriet i en hybrid taber selvfølgelig også rækkevidde, men der kan benzinmotoren tage over. Med en elbil er det bare deal with it, hvilket jeg også har det lidt stramt med. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 --
Sidst redigeret 11-04-2022 15:14 Der er masser af følelser hos tesla ejere og dem der bedre kan lide noget andet. Med en familie på 5 vil model 3 nok blive for lille. Nok også Polestar 2. Du bør derfor se mod Ioniq 5, Kia EV6, Mach-E, Volvo XC40 og Model Y. Prøv dem alle sammen hos forhandlerne.
Alle de nævnte biler koster mere end 400k fra ny hvis du skal have de store udstyrsvarianter. Se på brugtpriserne i Tyskland og få importeret den. det giver dig flere muligheder. Vi køber en Ioniq 5 og importerer selv og får den til 330.000 inklusive alt i udstyr, dog ikke 4WD. Kan se de er steget lidt, men du bør kunne få en fuldt udstyret til omkring 50.000 euro. Nogle af de andre vil være dyrere, så derfor vigtigt at du ved om det er det værd for dig. Var det ikke for os :-) -- #4>>Jeg bruger også autopilot hele tiden i min bil men det er på ingen måde perfekt. Generelt set reagerer den en halv meter for sent hvilket vil sige at ved chikaner mv skal jeg slå den fra hvis ikke jeg vil være få cm fra at køre ind i kantstenen. Der er også alt for mange gange hvor den laver mærkelige styreudslag eller sænker farten uforklarligt. Elon har dog luftet at de vil opdatere autopilot på baggrund af FSD erfaringerne, men det er nok i Elon tid (hvilket vil sige det ved man aldrig hvornår sker)
Autoviskere virker lidt som vinden blæser, nogle gange kører den ikke for en forrude man dårligt kan se ud af og andre gange kører den på høj for 3 dryp.
Fjernlysautomatikken bruger jeg ikke og ville heller ikke gøre det i andre biler med bedre systemer. Jeg vil gerne selv styre hvilket lys jeg har på bilen.
#6>>Jeg synes faktisk at Fords system på nogle måder er bedre end Autopilot. Der skal man ikke deaktivere og aktivere systemet hele tiden. Som helhed er Autopilot nok bedre men for pokker hvor er det irriterende at man ikke kan lave små korrektioner for feks huller uden at systemet slår helt fra.
#7>>Jeg synes faktisk skilte genkendelsen er rimelig god, det er at få bilen til at køre efter dem der er problemet. I Næstved hvor jeg bor har vi mange rundkørsler og på mange af dem står der et 60 km/t skilt før rundkørslen, desværre tror bilen bare at den fart også gælder efter rundkørslen og så kan jeg ikke bruge autopilot før næste gang jeg støder ind i en fart ændring. Andre steder læser den skiltet og viser det på skærmen men kører åbenbart efter nogle andre regler for den ændrer ikke farten.
#8>>Den er god nok vi er mange som oplever disse software relaterede problemer. Jeg er enig med Ronson i at Teslas software på mange områder lader meget tilbage at ønske.
#9>>Tror du ville få mere ud af diskussionen hvis du ikke var så nedladende i dine kommentarer. Jeg er da ikke uenig i at en tysk Premium bil er meget bedre på oplevet kvalitet. Men nu er det jo en amerikaner og der er Premium jo typisk lig med læder, stor anlæg og stor motor.
Anhænger trækket tænker jeg ikke der er noget galt med, udover at det er manuelt og at tyskerne for længst er gået over til minimum svingbare systemer.
#13>>Jeg ville faktisk hellere have basis funktioner der virkede i stedet for ligegyldige pruttelyde og lysshow. V11 af software er i mine øjne en stor fiasko og deprimerende at det tager dem så lang tid at få rettet selv små fejl.
#14>>Jeg havde min til service i sidste uge og havde klaget over samme problem. De sagde at der var kommet en opdatering der rettede det men at der havde været nogle parametre er stod forkert på min. Så det havde de rettet og jeg synes faktisk ikke at jeg fik meget varme fødder på turen hjem så det lader til at kunne have hjulpet. Men det er svært at sige for jeg oplevede det typisk på længere ture i godt koldt vej.
#15>>Jeg er ikke uenig i at de udvikler og det er da fedt, kunne dog godt ønske mig at de gjorde tingene færdige. Hvad angår fantomopbremsninger så oplever jeg det heller ikke. Men jeg oplever tit at den bremser en 5-10 km/t på underlige situationer.
#19>>Uanset hvilken bil du køber i dag vil den være en brøkdel af værdien værd om 7-10 år. Min forrige bil var en Ford Mondeo diesel, den havde en listepris på omkring 410.000 kr incl anhængertræk, heldigvis gav jeg kun 315.000 for den da det var en demobil der havde kørt 500 km (ingen købte ford til listepris dengang). Da jeg solgte den efter 10 år og 295.000 km så fik jeg 34.000 kr for den i en privat handel. En del af årsagen er jo at det ikke er populært at køre i Diesel og vægtafgiften på 5000 kr om året gør den heller ikke mere populær. En Tesla eller hvilken som helst anden bil vil lide samme skæbne, de vil have en restværdi på 10-30% af det du giver for dem i dag.
Personligt har jeg regnet med en scrap værdi på 0 kr efter 8 år. Med det regnestykke så koster bilen mig små 7000 kr om måneden at have og så er den evt værdi jeg får for den bonus i den ende. *Det mener jeg er de bedste model at regne med i dag da det er så pokkers svært at forudse hvad vi kan få for vores biler i 2030.
#20>>det kommer nok også lidt an på hvor langt du er fra den modkørende når du blinker.
#23>>Prøv og regn på hvad biler fra 2016 har tabt i værdi i dag , så vil du se samme billede. Lad os tage en Passat fra 2016 med 2,0 diesel motor og 150 keste. Dem kan du købe hos forhandler til omkring 170.000 kr i dag, hvilket betyder at første ejer nok har fået 130.000 for den da han solgte den. Men den kostede 430.000 fra ny hvilket betyder at den har tabt 70% af sin ny værdi. Jeg tror at Elbiler kommer til at tabe noget tilsvarende medmindre folk ikke gider eje Diesel og Benzin biler i 2030.
-- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk #26 som i alt fra 100-400 meter... de/i fatter det stadigvæk ikke. Kender en del inde fra chauffør branchen og spørger man der, vil svaret være det samme som jeg har skrevet tidligere. -- #26 - Jeg kan sagtens se logikken i det og det er sikkert også en unødvendig bekymring. Men jeg er lidt af en tryghedsnarkoman.
Vi ved ikke hvordan batteri teknologien ser ud om 8 år. Ej heller hvor meget en Model 3 er værd efter at have ejet den i 8 år. Men med benzin og dieselbiler kan man meget lettere tegne sig et billede af hvad man kan forvente. Især på rækkevidden.
Rækkevidde på Benzinbil efter 8 år og 250.000km kørt: Ca. det samme.
Rækkevidde på Elbil efter 8 år og 250.000km kørt: Who knows.
Hvordan er den ladet? Hvor meget? Hvilket klima kører den i osv.
Jeg er vild med Teslaer! Jeg ville virkelig gerne eje en Tesla, jeg synes de er super fede, rækkevidden er god, design både inde og ude er fantastisk, den er sjov, smart og praktisk.... Men den høje pris og de ukendte variabler gør jeg holder lidt igen. Det er et relativt ungt firma, der laver relativt unge biler. Ikke at det er en dårlig ting, det er bare endnu en ting der får min tryghedsnarkoman hjerne til at slå ud :D
De ting der nævnes med fjernlys, autovisker og autopilot, som fungerer dårligere end forventet. Det påvirker mig på ingen måde. Det kan langt hen ad vejen fikses med software. Og hvis ikke, kan jeg godt leve med det. Den bil jeg har nu, har ingen af delene anyways.
Nu var det lige TM3 der blev brugt som eksempel her. Jeg har også øje på Skoda Enyaq og Polestar 2, hvor jeg lige prøvede en Enyaq den anden dag. Hold kæft man får meget bil for pengene i sådan en vogn! I forhold til TM3 efter min mening. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 --
Sidst redigeret 11-04-2022 17:38 #28: Den med at "batterier udvikler sig" holder ikke. Jo, det gør de, men venter du 5 år så er der en ny teknologi på vej lige om hjørnet og så ærgrer du dig igen. Rinse and repeat. Du er relativt set lige langt bag ud nærmest uanset hvornår du køber.
Nu nævner du Polestar 2 - de 2 jeg kender med Polestar 2 er begge pænt skuffet over rækkevidden, så hvis du er rækkeviddeangst så skal du i hvert fald lige undersøge hvad real life rækkevidden er på sådan en :)
Var på messe med en kollega der havde en XC40, han var til gengæld træt af Clevers meget sparsomme lynladernetværk - så bliver man glad for Tesla. -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] #29 - Det er jo lige det. Vi ved det ikke.
Elbiler er stadig så nye, at det ikke er til at vide hvornår det næste kvantespring i teknologi kommer. Bare se springet fra RTX 20xx til 30xx. Der var alligevel lidt af et hop i performance. Fremfor fra 1080 Ti til 2080 Super for eksempel.
Benzinbiler stagnerer lidt i udvikling. De har eksisteret sindssygt længe.
Der skal jo også stadig være nogen der køber benzin. Ikke at jeg tror benzin-industrien holder benzinbil udviklingen tilbage så alle biler ikke kører 100km/l, men nu er fokus skiftet over på elbiler.
Hvis elbiler får ligeså meget fokus fra "alle de store" tror jeg også den teknologiske udvikling får fart på. Måske bliver tiden mellem "de store skridt" reduceret til hvert andet år.
Men som sagt så aner vi ikke om elbiler peaker om 5 år, og der så går yderligere 20 år før det næste store spring kommer :)
Jeg har ikke rækkevidde-angst i den forstand at jeg ikke ser rækkevidde som et problem VED KØB.
Forstået på den måde at jeg ved hvilken rækkevidde jeg kan forvente når jeg får bilen, og i dens tidlige år. Men jeg har ingen anelse om hvilken rækkevidde jeg kan forvente efter at have ejet bilen 6-7 år. Så kan det være bilen er en kæmpe pain in the ass hver vinter.
Igen, det er de endnu ukendte variabler. Jeg mangler mere data omkring bilens ydeevne efter efter det antal år jeg forventer at eje den. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 --
Sidst redigeret 11-04-2022 18:17 Fedt med god diskussion, der giver lidt stof til eftertanke.
vi er 2 voksne med 3 teenagere.
til daglig fungerer bilen jo med 1-2 passagerer.
men når man køber bil skal der jo være plads til alle i familien og oppakning - så derfor er jeg også ude i de lidt større modeller som ionic 5, ev6, id4 og enyaq.
tesla Y tror jeg desværre kommer for langt fra budget.
men ja, jo længere tid man venter kommer der vel flere modeller til. Men så kan vi vente i lang tid:) -- Har været ude selv og prøve en masse el-biler, heriblandt TM3, Polestar Ioniq 5.
Men synes (og meget overraskende), at Kia's EV6 er at foretrække.
Bevares ikke Tesla hurtig osv., men er helt ærligt ret ligeglad.
Skulle jeg købe en el-bil blev det EV6'eren, og IKKE modellen med 4-hjuls træk. -- Asus Strix B450-I Gaming, Ryzen 5600X, 1x8 GB Corsair 3000MHz LPX, Samsung 850 Evo 240GB SSD, GTX 1080 Ti #32 - EV6 er bestemt også en spændende slæde. Jeg synes man betaler meget ekstra for "sjov-faktor" i Tesla. Det er lidt ligesom at købe Philips Hue pærer med farve. Det er sjovt i starten, men efter kort er det bare almindeligt lys 90% af tiden...
Det er bare ærgerligt EV6 er (subjektivt) rædselsfuld at se på :D -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 #30, angående rækkevidde om 10 år kan du overveje Toyota:
https://www.toyota.dk[...]
På udviklingen af elbiler er det mere eller mindre kun batteriet i form af højere kwh/kg og ladehastigheder som kommer til at lave store hop. Motorerne bliver ikke vanvittig meget mere effektive (DC motorer har eksisteret i ret lang tid og er veludviklet). Måske fuldt selvkørende egenskaber også kan ses som et stor hop (men det påvirker jo også en benzin/hybrids brugt pris).
Næste hop i batteriteknologi er solid state som nok kommer til gængse el biler omkring 2028. El biler med disse vil kunne køre længere og lade hurtigere (men der skal nok nye lynladere op for at udnytte det).
Op til da, bliver dernogle mindre forbedringer i forhold til kwh/kg og lidt lavere pris (hvis ellers der kan mines nok lithium). Måske mindre cobolt og andre ”problematiske” mineraler samt bedre integrering i bilen (se teslas nye batteri pakke til model Y).
Men en elbil der købes nuvil stadig være fin som fx 2. pendler bil der kun lades op der hjemme og ikke kører mere end 200 km om dagen. -- Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium
http://hwt.dk[...] --
Sidst redigeret 11-04-2022 19:39 #30: Hvis din bekymring er batteriet efter 6-7 år så vælg et af de mærker der giver garanti for 70% / 160-200.000 i 8 år. Kan måske godt lyde af meget med 30% tab men mon ikke det er sat så lavt for at dække så få tilfælde som muligt - forstået på den måde at meget få vil tabe så meget.
https://fdm.dk[...] -- Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...] Jeg er glad for at kunne læse med på længere og alsidige diskussioner om elbiler som disse der efterhånden kan finde sted fordi der er et reélt kompetitivt marked med mangfoldige behov/ønsker/krav der ikke er domineret eller mættet af en enkelt spiller som sådan, men jeg ville dog ønske mig at vi HOL'ere kunne holde blot en anelse mere af en proper tone og bruge en smule færre kræfter på at sværte hinanden til som 'ambassadører' for hvad vi hver især føler omkring det stads vi nu engang prøver/køber fordi der ikke er nogen af os der kan eje og vide alt :)
Tak, og på forhånd.. måske-mere-tak! :D -- Hvis jeg var en øl måtte du kun knappe mig op med din lynlås! Nu har jeg ved en værkstedsfejl kommet til at se en regning på 87.000kr plus moms og installationsarbejde for et batteri på en tidlig model VW Golf GTE (2016) - Alt i alt over 150.000kr så vidt jeg erindrer. Heldigvis var drivlinje stadig under garanti, men.. Det satte gang i nogle tanker om elbiler (ved godt GTE er hybrid, point still stands).
Tænk jer at skulle give en hel ny bils pris for at holde den gamle bil, med den gamle teknologi, kørende. Yderligere mister bilen jo range, og dermed brugbarhed i løbet af sit liv. Køb og smid væk kultur. Kun enthusiaster gider skifte batteri på udkørte elbiler pt. Derudover bliver flere og flere services kørt over på abonnement-løsning.
Køb med så absolut lang range som du overhovedet kan hvis du har planer om at beholde bilen i lang tid. Den skrumper. 70% range af 500km betyder bilen pludseligt kun kan køre 350km - om sommeren vel at bemærke. Om vinteren kan du knap komme fra Jylland til den anden side af Fyn. -- R7 3700X, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STU - Nom! #34 - Jeg må indrømme jeg også går efter en bil der ikke er tudegrim. Det er en objektiv ting, men jeg synes der er meget få pæne elbiler på markedet lige nu. Det er også en kæmpe downside :P
#35 - Det er ikke kun 1 ting af gangen der er problemet. Det er en kombination af ting.
Jeg har som nævnt ikke rækkevidde angst. Det har jeg været, men de sidste par måneder har jeg kun tanket bilen til at kunne køre det, som en elbil ville kunne køre i rækkevidde, for at få en fornemmelse af rækkevidden i en elbil og hvor ofte jeg må tanke.
Det er en kombination af slid på batteri, værditab som følge heraf, og som følge af nyere teknologi. Når man lægger de 3 ting sammen kan det blive en bekostelig affære. Men det er jo noget vi ikke kan spå om før vi ser hvad der kommer. Ingen af bilerne er gamle nok til at give mig nok data til at forsvare en 400-500.000krs investering i en bil. Det er simpelthen for dyrt endnu.
Jeg har råd, men der er andre ting jeg hellere ville bruge det månedlige afdrag på. Min nuværende bil har været betalt ud længe. Havde den ikke været betalt ud, havde jeg været vant til at lægge flere tusind om måneden på billån. Men det har jeg vænnet mig af med og det er fedt ikke at skulle af med de ekstra kroner hver måned :D -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 --
Sidst redigeret 11-04-2022 21:45 Jer der har importeret fra Tyskland - kan I give en beskrivelse af processen? Og havde i konsulent på eller hvordan gjorde I? -- #38 plejede du ikke at have en Chrysler PT Cruiser? :P -- Lyd-nørd
#40 - Yes! Fik den meget, meget billigt, og da den blev brugt som byttebil til køb af ny, var der sågar fortjeneste :D -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0 #41 Havde selv tænkt mig linke til den video :-)
Her er da i det mindste en Tesla fanboy der også har en kritisk/objektiv sans.
Har selv en ID3 som udmærker sig med fremragende køre assistent. Den har så andre dumme fejl -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe EV6. Trækker 1600kg på krogen. Meget ektraudstyr.... lang leveringstid :-( -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Tror ikke de har været nævnt men Audi q4 kunne måske også være noget, igen lige på kanten af prisen. og måske lidt til den lille side med 5 personers behov.
Elbiler er stadig som gamer computere, de har et massivt værditab og nogle af de fancy features er lidt..... undervejs.
Vær opmærksom på ladetid hvis du ofte kører langt. Er det mere en pendlerbil betyder det mindre. -- #46 Massive værditab? I hvilken fantasi-verden?
Prøv at gå ind og sammenlign elbilers priser ifht brugte benzinbiler. Hvis elbilers værditab er "massive", hvad er benzin & dieselbiler så? --
--
Sidst redigeret 12-04-2022 10:49 #31 Tag i øvrigt lige de tre teenagere med på prøvetur på bagsædet, hvis du tænker på EV6. Den er vist til den lave side bagi.
Eller snup en Ioniq 5 - her er pladsen overdådig. Jeg har dog endnu ikke haft nogen med på bagsædet :) -- Vi har købt en Aiways U5, lækker bil, holder dog ikke helt de 500, men kik på den :), det med 1 fase lader som den er ramt af er bare løst med en DC lader :) (Terra fra ABB 24kw) -- Toyota BZ4X starter ved 388.000kr med 10 års garanti, 1 mio kilometer med 71,4 kwh
Nissan Ariya star ved 366.900 kr med 63 kwh garanti kan jeg ikke lige finde..
https://www.nissan.dk[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X Jeg glæder mig til at se toyota næste Corolla elbil (BZSDN), som siges at skulle være en BYD Seal så med Toyota logo på :-) https://www.youtube.com[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 12-04-2022 20:40 #49
Ja da, det vil man gerne bruge mere end 70.000kr på. -- Den som ler sidst, tænker langsomst! Nu er det godt nok smag og behag, men hold da op hvor er Tesla Model 3 samt Y serien noget af det grimmeste udseendemæssigt. -- Better to reign in Hell, than serve in Heaven #53 de ikke grimme, de bare kedelig at se på.. Tesla S er fed :-D -- Mac mini M1
Xbox Series X #46 Ikke altid - nyprisen på vores Mach E UR RWD er steget svimlende 77000 siden vi fik den i december.
Hvordan det ser ud, når den skal sælges er jo så ikke til at spå om.
Hvilke fancy features er det du mangler i en elbil? -- #48 vi vakler lidt imellem Ionic 5 og Mercedes-Benz EQB som den næste bil. Vi har en Hyundai lige nu som vi er rigtigt godt tilfredse med, men det større bagagerum i Mercedesen trækker lidt, især når vi har en stor hund, og overvejer at få en mere. Hvordan er Ionic 5 at leve med til daglig? -- Lyd-nørd
--
Sidst redigeret 12-04-2022 22:33 #56 Vi er rigtig godt tilfredse. Komforten er top, støjniveauet er rigtig dejligt og pladsen er suveræn.
Dog ikke i bagagerummet, pladsen er sådan set fin, men hældningen vil nok gøre det vanskeligt at have bur til stor hund. Vi har bur med målene: d:h:b - 74:44:44 cm. Det kan lige være der. Du har jo selvfølgelig mulighed for at regulere bagsædet med 10-15 cm, så måske kan det gå.
Så er der bare det mindre plads på bagsædet, naturligvis :) -- #57 Fedt, tusinde tak for svaret! Jeg havde ikke tænkt på at bagklappen er så skrå, fordi spoileren får bagenden til at se mere lodret ud :) jeg sætter meget pris på at du gav målene på jeres bur, det gør det meget lettere at finde ud af om der er plads nok bagi!
(og tillykke med den! Det lyder som om at i har ramt plet til jeres behov!) -- Lyd-nørd
--
Sidst redigeret 13-04-2022 08:21 #55
Det er fordi forskellige fradrag for elbil reduceres gradvis frem til 2030, så registeringsafgift slutter på gældende normal niveau. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #59 Den er jeg helt med på - vores skulle ikke være blevet ramt endnu af at fradraget reduceres, da prisen har holdt indtil 31/3. 1/4 kom den massive prisstigning.
Jeg tænker kun der komme yderligere prisstigning, når fradraget reduceres. Lige pt. er det enten Ford der vil tjene mere og/eller øgede produktionsomkostninger. -- Sidst redigeret 13-04-2022 14:07 Jeg vil i OPs tilfælde ikke være nervøs for at købe hverken en benzin/diesel - eller hybrid.
(Hybrid med forbehold for, at du kan lade hjemme og køre <50 km om dagen, da det ellers er 150-300 kg dødvægt i bilen, forhøjet service- og vedligeholdelsesomkostninger og et ødelagt bagagerum)
Ved salg af bilen, vil et sandsynligt scenarie være, at bilen eksporteres til østeuropa. Det betyder, at registreringsaften tilbagebetales til indehaveren.
I østeuropa vil vi de næste 15-20 år fortsat se en stor efterspørgsel efter benzin- og dieselbiler, da deres infrastruktur er langt fra både hybrid- og elbiler.
Den mulighed ser jeg i mindre grad for en hybrid og elbil. Særligt ift. batteri-tilstand mv.
Det er væsentligt at huske på, at Danmark er et meget lille marked... Vi skal ikke lade vores frygt for gensalg styre af hvad Mette-Mink siger, eller hvad Greta-naboen har i indkørslen, men derimod se ud mod resten af europa - og lidt længere. Hvad de efterspørger er relevant, da de højst sandsynligt kommer til at køre jeres brugte bil.
Dertil er det væsentligt at overveje, hvor længe man vil have bilen. Taler vi om +8 år, så kan man lige så godt sætte scrapværdien til 10-25 %, og så vil gensalgsværdien i de fleste tilfælde være uvæsentlig at have med i ligningen. -- Sidst redigeret 13-04-2022 14:27
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|