Vær opmærksom på at de er med fodbremse. Jeg bryder mig ikke om fodbremse, men det kan jo være du er ligeglad.
Af de to ville jeg tage Centurion pga. geometrien. Det er ikke sjovt at pendle langt på en klassisk herrecykel.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
Jeg har den Centurion helium du linker til.
Gode ting:
Den kører meget godt, forholsvis let, gode dæk som standard (punkter fri) pæn cykel.
Knap så gode ting:
Den fjeder ved forbremsen ruster hvis du kigger forkert på den. Kæden er noget billig skrammel(let at skifte)
Sadlen er ikke behagelig, som i meget hård for nummi.
Hvis du ligesom mig ikk gider bruge penge på service og hellere vil lave det selv, så husk for guds skyld at spænd de hjul op(egerne) efter nogle 100km, jeg sgu ikke hvor langt, måske 300km. Gør du ikke det så beder du om problemer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. 6.000 for en single speed footie?! Den Centurion er stupidt dyr, for hvad den er.
--
Jeg ville ikke tage nogen af dem
Jeg ville gå med sådan en her:
https://www.fribikeshop.dk[...]
Cyklen kræver en anelse mere vedligeholdelse end den du har linket, da det er udvendige gear.
Men ville helt klart gå efter udvendige gear end indvendige.
#2 det er ikke punkterfri dæk der sidder på. Det er punkterings hæmmende dæk.
Det er kun Tannus dæk der er punkterfri
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #4 - Dybt uenig. Ja, udvendige gear kører bedre når de er vedligeholdt ordentlig, men når man stiller et spørgsmål som det her, har OP nok ikke godt styr på vedligehold selv. Så er indvendige gear - og gerne rullebremser - et bedre bud. Ellers løber udgifter til vedligehold hurtigt op.
--
#5 man kan få livstidsservice hos fribikeshop for 299. Har haft en Kildemoes Logic limited siden 2016-2017 som ikke har kostet mig en krone siden den forlod butikken. Eneste vedligeholdelse jeg selv udfører på mine cykler er lidt olie på kæden
--
9900K / 3060TI
--
Sidst redigeret 20-03-2022 01:22
#6
Såfremt man bruger sin cykel, så skal der altså ny kæde og tandhjul samt kabler til en gang i mellem - det er ikke dækket (og i øvrigt heller ikke særligt dyrt).
Jeg er enig med #5. Indvendig gears og rulle bremse, der kommer man længst, hvis man bare skal have noget der virker.
--
#8 Jeg har en cykel uden skærme og med udvendigt gear, men det er da kun fordi jeg også har en cykel med skærme og indvendigt gear, at jeg har en cykel til dagligt brug.
--
I shall write this only once (Frit efter "Allo 'Allo"s Yvette Carte-Blanche)
#5
Udgifter til vedligehold løber op, på et udvendigt gear.?
Delene i sig selv koster ikke det store i den gearserie.
Tager max en halv time at skifte og justere ind. 1 time i alt hvis kabler også skal skiftes, så kan man også nå en kop kaffe imens.
Men jeg skifter også alt selv, så er selvfølgelig lidt farvet hvad det angår.
Jeg har haft cykel med indvendig gear, og blev noget skuffet over gearets korte levetid. (max 10.000km på en kildemoes, og cykelhandleren mente den havde holdt længere end forventet) det syntes jeg er for lidt.
På en cykel med indvendig gear, er du låst af den interne gearing (ved godt den store klinge kan skiftes) men alt andet lige nemmere at skifte gearing på en cykel med udvendig gear, hvis ens behov ændres sig, og det til småpenge
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10 - jeg fikser også selv. Jeg går så vidt, at jeg selv bygger mine cykler fra bunden, og går og pønser på at svejse en speciel forgaffel sammen. Så jeg er også fortaler for udvendige gear på de fleste af mine cykler. Men når #0 stiller de her spørgsmål tror jeg ikke, han har styr på det. Og prisen på kassetter og kæder hos cykelhandlere er fucking vanvittige! Og så er der lidt mere arbejdsløn end ved indvendige gear. Så det løber hurtigt op. Især kombineret med, at kunder gerne kører alting helt i sænk før de kommer til service - så er der også nye klinger i puljen. Det ender ofte i 1500+ kr. Gud hvor er jeg glad for, jeg ikke længere er i den branche, hah!
Jeg er uforstående over for det du har fået at vide af cykelhandleren. Hvis du havde fået 10K km ud af kæde og tandhjul ville jeg mene hans udtalelse gav mening, men selve navet skulle gerne holde meget meget længere. Ikke alle systemer er dog skabt ens. Alfine 11 holder nærmest for evigt hvis man overholder sine vedligeholdelsesbesøg.
Og hvad angår justering af spæn, så kan man også skifte tandhjulet for at ændre gearing - ikke kun klingen. Og den listede cykel fra Fri har et spæn på 290% hvor Nexus 7 har på 244%. Det er næppe dét, der er afgørende. Især ikke på så korte ture som #0 beskriver.
#0 hvis du ikke gemte dig bag en gæstebruger ville jeg invitere dig til at skrive til mig - jeg har nogle cykler jeg skal af med, og så skal du ikke betale butikspris ;)
--
#10 Jeg har haft min MBK i 14 år nu med invendige gear og de har ikke været gået i stykker på noget tidspunkt. Det kan nævnes at den har stået i alt slags vejr.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #11 Det er en del år siden jeg havde noget med indvendige gear.
Har en kollega som købte en akkurat magen til. Samme senarie, efter ca 10K km var navet slidt op.
Er ikke i tvivl om at det har været modellen af nav som er brugt.
Da det burde være langt mere holdbart.
Priser på kassette+kæde og klinger er desværre stukket helt af ved nogle cykelhandlere.
Ved det godt
#12 Det gjorde min også, navet holdte max 4 år. Det var en kildemoes.
--