Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hybridbiler yt?Af Semi Nørd Mango | 19-03-2022 13:41 | 2322 visninger | 47 svar, hop til seneste
Er hybridbiler ikke længere attraktive? Synes at der er mange hybridbiler til salg og liggetiden er noget lang. Fx skriver BMW på deres hjemmeside:
"På baggrund af den nuværende globale usikkerhed i forhold til leverancer fra underleverandører, har vi
desværre ikke mulighed for at fastsætte priser på vores benzin- og
dieselmodeller for nuværende."
Er der noget helt galt dem i forhold til de andre benzin, diesel og el-biler? --
https://fdm.dk[...] -- HP 15s-eq2819no
AMD Ryzen 5300, Quad Core m. SMT @ 3,8 Ghz | 2 x 8 GB RAM @ 3200 MHz, CL 22
256 GB Nvme SSD | 15,6" FHD SVA-skærm Personligt har jeg altid været glad for min dielselbil. Når vi skal sydpå behøver vi ikke at tanke igen før vi er i sydtyskland. Efter de nye regler ville jeg gå efter en hybridbil da den har lav afgift og vægtafgift. Jeg ville ikke bruge en ren elbil på grund af rækkevidden. Jeg har været med på en tur i tesla s fra kbh til Hamburg og har skulle der tankes 3 gange a en halv time. -- #2
Men i skulle vel alligevel ud og strække ben -- #0
Plug-in hybridbilerne er blevet knap så attraktive pga. afgiften er steget lidt igen.
Men jeg har da lige købt en Toyota Hybrid så nogle køber stadig hybrid :) -- Tja hybrid er også misforstået meget, den eneste som laver rigtig hybrider er TOYOTA som nu giver Suzuki og mazda lov til at bruge deres systemer, men Plug in hybrider er ved at være slut, det kan jeg godt forstå, man skal have en lader hjemme for at få rabatten, også kan man lige så godt have en elbil.. -- Mac mini M1
Xbox Series X #6
Er Toyota hybrid bedre en BMW hybrid? -- #7 tja hvem har mest erfaring i hybrid biler ? -- Mac mini M1
Xbox Series X Nu er jeg lidt biased fordi jeg selv leaser en Seat plug-in hybrid.
men Toyota´s CVT gear, er undskyld mig ganske forfærdeligt for køreoplevelsen, og vil gøre jeg automatisk afskriver dem som gode biler.
Af de plug-in hybrider jeg prøvede var BMWs klart den mest sportslige med den bedste køre oplevelse.
men allerede i sommeren 2021 var der 8 måneders ventetid på en bil, og efter komponent leveringsproblemerne er det næppe blevet bedre.
hvis du kan finde en så prøv en 330e, den kører fantastisk! -- #7 det har toyota, men grunden til toyota er så vild med at lave plug in hybrid, er fordi de ca har 300kg tungt batteri i dem og det gør bilen bliver utrolig tung med motor og tank og batteri, og når de løber tør er det ret tunge hybrider, så heller en rigtig hybrid med 0,75 kw batteri på lige under 100 kg ca -- Mac mini M1
Xbox Series X #9 det lyder ikke godt, men igen toyota E-CVT er ikke bygget til sport, men de køre godt når man køre normalt og spare en masse på økonomien, så jeg kan godt forstå dig i det :-) -- Mac mini M1
Xbox Series X Jeg kiggede selv rigtig meget på plugin hybrid da en elbil på langfart ikke rigtigt er noget for os. Vi har en ID3 men er trætte af ladekøer og uforudsigelighed på langtur.
Men da jeg først prøvede en pluginhybrid, den seneste Mercedes C-klasse med næsten 100 km elrækkevidde, så droppede jeg det helt for der var en uventet dårlig integration mellem el og Benzin. Hvis man kører el og har brug for en hurtig overhaling så starter benzin motoren for fulde omdrejninger fra kold tilstand og lydbilledet skifter fra helt stille til larmende og dårligt dæmpet benzin motor.
Med de knap 100 km elrækkevidde ville vi ellers have kunnet klare 90% kørselsbehov på el.
Så nu bruger vi ID3 til dagligdags ture og vores diesel brænder til de længere ture. -- Ncase M1, Asrock X470 itx, R9 3900x, Corsair H100i m 2 x NF-A12x25, G.skill 32 GB DDR4-3200, ASUS RTX3070, Corsair SF600, Samsung EVO 970 1TB NVMe Til jer der kører hybrid-biler, mærker I et ryk i lænden, når I kører og giver slip på speederen, uden at bremse, men det føles, som at bilen bremser, hvilket den gør for at lade batteriet.
Jeg prøvede en hybrid BMW X1, når jeg gav slip på speederen uden at træde på bremsen, oplevede jeg at bilen "bremsede" for at lade batteriet ved neutral kørsel. Det var lidt irriterende og tænker ikke at lænden har godt af det i længere gentagende perioder. Kan man slå det fra i hybrid-biler? -- Hvis man stod og skulle ha' en bil, der tilfældigvis også kunne købes som PHEV, så ville jeg også have svært ved at se forbi den. Sikkert 50-100k billigere, ofte langt flere HK og som regel AWD.
Det har ændringerne i afgifterne ikke gjort synderligt ved, da alle biler efterhånden er steget i pris.
#13 Det kunne slås fra i den Golf GTE jeg har prøvet. -- Sidst redigeret 19-03-2022 16:06 #13
Det du beskriver ligner det man kalder one-pedal drive.
Det findes bla i vores Tesla. Det kræver lidt tilvænning, men efter ganske kort tid har man vænnet sig til det.
Det er blot en vane at holde foden på speederen hele tiden, og på den må justerer du selv ned bremsningen. Det er først når du sådan lidt pludseligt helt slipper bremsen at den laver en ned bremsning du mærke.
Blot en vanesag, og idag rører jeg nærmest aldrig bremsen. Gør det kun for at motionere dem lidt, så de ikke ruster -- #13 ja, men jeg sætter den bare i øko mode :-) så det mere fyldende, men lade vær med at sætte den i gear B, den bremser hårdere end D -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 19-03-2022 19:27 Jeg er mekaniker og har allerede set mange problemer på hybridbilerne.
Husk at med en hybrid, har du nærmest 2 biler i en. Det vil sige at der er dobbelt så meget som kan gå i stykker på sigt og eftersom mange af disse biler er baseret på nye platforme og designs, er der mange børnesygdomme og småfejl, som vil begynde at poppe op over tid. Sådan er det altid med "nye modeller". Spørg enhver som arbejder eller har stor forstand på biler. Nogle modeller har næsten ingen fejl mens andre har rigtigt mange, som hele tiden kommer løbende. Kan blive en stor udgift at lave det forkerte valg.
Med en hybrid har du ofte heller ikke rigtigt muligheden for at køre på ren el, menmindre du køre meget lidt og har lader hjemme og lader hver nat. Du vil stadig primært skulle bruge benzin, kører du kun el eller kun benzin, med en hybrid, vil bilen være rimelig sløv, da den (ofte) er tung og har brug for begge dele for at optræk og trækkraft er god.
Jeg kører personligt benzin og skifter til ren el, om nogle år, når rækkevidden er bedre. Jeg kender mange som har el i dag og de lader godt nok ofte. Medmindre man har ladestander hjemme giver det meget lidt mening for de fleste som kører langt.
Der er ingen tvivl om el er fremtiden, hybrid er som navnet antyder, en overgangsfase, den vil dø ud på sigt og det vil nok gå hurtigt hvis der virkeligt begynder at komme mange problemer med dem. Der er som nævnt tidligere rigtigt meget elektronik i dem og jo mere elektronik, jo flere fejl over tid. Sådan er det bare.
Omvendt så vil de el biler der sælges i dag også tabe værdi hurtigt, da udviklingen sker hurtigt og batterierne kun bliver dårligere over tid. Skift af batteri er så dyrt at det ikke kan betale i sig, i de fleste tilfælde. Leasing af elbil giver derfor god mening hver i den tidlige fase.
Der er plusser og minusser ved det hele, valget skal baseres på brugsmønster. For rigtigt mange giver ren el god mening og for nogle giver det slet ikke mening endnu. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #3 ja, det er rigtigt man skal selvfølgeligt strække lidt ben undervejs.
#4 Det er muligt den var slidt.
#17 kan du komme mere ind på de småfejl du referer til da jeg er i samme båd som #0. Selv overvejer jeg BMW 530e eller Audi A6 TFSI E -- Sidst redigeret 20-03-2022 11:37 #17 det gør man med en Toyota altså køre på ren el op til 130 km/t den bruger motoren til at køre op til den ønsket hastighed max 130 km/t også slår den motoren fra når der nok strøm på, og der stort set ikke fejl på toyotas hybridbiler mere, det ret lækkert at køre 130 km/t uden motor :-) så jeg glæder mig til jeg får råd til en elbil engang.. jeg holder min service ved toyota så der 10års garanti https://fdm.dk[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X #19 hmm spændende, står selv med valget om jeg skal smidr 500.000 efter en Toyota rav4 plug in, eller en el bil, vw id5
Og 10 års garanti lyder ganske fornuftigt, -- Sidst redigeret 20-03-2022 15:35 De kan være ineffektivt på længere ture, stærkt begrænset elektrisk rækkevidde, salget af de fleste nye hybridbiler slutter i 2030. -- #21 det kommer an på jeres kørselbehov ? og du kan rolig regne med 1 års levering på elbiler til 500.000kr
#22 korrekt -- Mac mini M1
Xbox Series X Tænker også på BMW hybrid, men ved ikke hvordan kvaliteten er på deres hybrid biler ift. til de andre mærker. -- #24 Altså man kan jo dække sig ind med ekstra garantier ved alle biler det koster bare mere -- Mac mini M1
Xbox Series X #23 har bestilt en id5 og forventet levering i uge 40 efter deres nye produktion plan efter krigen h or de er gået i stå, men har forbehold for at kunne afbestille endnu da man ikke kan se id5 i Danmark endnu :) og ja toyota siger Ca 6 måneder på deres plugin, det gode ved rav er den ville kunne dække min kones kørsel på ren el hver eneste dag til og fra arbejde. Og sjældent ville skulle bruge mere end batteriet kan, men rart at have muligheden for at kunne bruge benzin motoren til længere ture
Dog som det ser ud så har el sin fordele og plug in sine -- #26 Ja elbilerne er gået i stå, der mange som bestiller og der ikke nok resurser til alle, Rusland har 70% af markedet af nikel til batterier :-/ -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 20-03-2022 19:02 #26 har du set denne Mazda det et samarbejde med toyota https://fdm.dk[...] -- Mac mini M1
Xbox Series X #29 tja det rigtig du kan få dem endnu, nu det ikke alle der vil have en TESLA, så hvis man ønsker en TESLA som kun må laves på deres værksted med flere måneders vente tid på dele og forsikring som er dyr, nu er model 3 ikke særlig pratisk.. -- Mac mini M1
Xbox Series X #17
Du mener, at du vil skifte til elbil om nogle år, når du er klar ...
For rækkevidde er ganske god i dag, dog ikke som du ønsker det med 900 kilometer på en enkelt opladning og ved en hastighed på 130 km/t. Batterier har dog vist sig at kunne holde ganske længe og 500000 kilometer er allerede opnået. Når en benzinbil når til det punkt, trænger benzinmotor til en renovering og det koster det samme som et nyt batteri til en elbil. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #31, ja jeg forventer heller ikke at få den i 40, dog er det efter den nye plan den bliver produceret i uge 24 så de skød på jeg nok nærmere fik den i uge 40, men qy tws selv det er lidt hurtigere end forventet, så forventer heller ikke før årsskiftet, så bliver jeg ikke helt så skuffet hvis den ikke er klar i uge 40 -- Om man vil køre hybrid afhænger en hel del af ens kørselsmønster.
Jeg har haft en RAV4 (fra 2018) i almindelig hybrid, og altså ikke plug-in, og til mit kørselsbehov blev den for dyr i drift. Den kørte stort set kun på el når jeg kørte i byen, eller ved køkørsel på landevej og motorvej.
Jeg havde på daværende tidspunkt arbejde i Silkeborg, og den kombinerede kørsels mellem Horsens og Silkeborg, altså landevej og motorvej, ved hastigheder efter skiltningen, lå mit forbrug lige omkring 11km/l !
En RAV4 Hybrid er altså en ret tung bil, med en 2.5L benzinmotor, som skal fødes når den ikke er på strøm! :) -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK --
Sidst redigeret 21-03-2022 06:30 Jeg har en Kia Optima PHEV og har kørt i den siden 2018.
Der har stort set ikke været noget med bilen og de små ting der har været er bare lavet på garantien.
Jeg har kørt ca. 65.000km og har kørt ca. 45km/l benzin i perioden (har et regneark med alle tankninger og km stand).
Det er ikke noget problem kun at køre EL så længe du ikke skal bruge varme i bilen da den ikke har varmepumpe. -- de enste der kan levere el biler pt er tesla.. tesla kan levere en model 4 med 20" fælge til maj, ellers hedder det juli med 19"
hybrid er for meget gimik. Du slæber rundt på et stort batteri, som du hurtigt bruger og så skal bruge diesel/benzin på at slæbe rundt med. Køre du kun meget meget små ture, hvor den rækker så kan det gå an. -- Shine on you crazy diamond!
http://www.evilsun.dk[...]
#36 folk misforstår igen Hybrid ordet, toyotas hybrid har max 100kg mere på batteri end normal bil og man bliver ikke så hårdt beskattet som en normal benzin og diesel, og plug in hybrid har 200-300kg mere, og ja plugin hybrid er bare et gimik, men der går vel stadig 8 år inden alle folk kan få elbiler, men igen tvivler jeg på alle kan få elbiler til den tid, så det en nødvendighed med rigtig hybrid biler, men jeg enig i hvis man kan leve med elbil, så heller det frem for Plugin hybrid.. -- Mac mini M1
Xbox Series X --
Sidst redigeret 21-03-2022 09:52 #36 polestar kan også leveres flere -- #32 hvem i sine syv sinds sygeste fantasi tror at en benzin med 500.000km på bagen kommer i nærheden af batteriet til hvilken elbil det nu skulle være, ingen renovere en motor man køber en brugt af en hugger og smider den i, de eneste biler der er værd at restaurere motoren på er biler som er noget mere specielle end en Ford s max med en 2,0 turbo motor.
Et batteri til en elbil koster vel de 150-200.000 kr.
Et typisk motor skift på værksted på en alm. Personbil (taler ikke om AMG og M modeller) ligger på omkring de 75-85.000kr inkl. Motor og mandetimer.
Der er dog en masse andet der ikke er værd at skifte ved de 500.000km end bare at vælge en anden ny eller brugt bil.
Ulempen ved hybridbiler kontra ren el eller fossilt brændstof er vel at du har 2 drivlinjer som hver især kræver sit.
En benzin/diesel/gas har en masse ting som kan gå i stykker og skiftes, en el bil har en masse ting som kan gå i stykker og skiftes.
Kombiner det og så er det uanset hvordan du kigger på det, dobbelt op på evt. Fejl og reparationer hvis man skulle være uheldig, du er ikke nødvendigvis uheldig, men måske er din nabo?
Jeg holder på at det er A eller B, det er ikke en kombineret løsning som skal hjælpe private køretøjer.
Jeg har selv kigget på hybrid fordi konen kan bruge el til arbejde, og i weekenden kan vi så bruge benzin delen, men når alle reviews siger at den altså kun kører 2/3 dele af det den er lovet til på el, og man gerne skal bruge det tal inden for maksimalt afvigelse -10km på en opladning, så er det simpelthen ikke en løsning man gider døje med. -- #40 så dyrt er det alligevel el ikke med nyt batteri, tesla model s skidt af batteri er omkring 120.000, lille elbil med 50kw batteri omkring 65.000 :)Men nu forventer man faktisk batterierne holder længere end bilen, og i bilens levetid vil reparationen og velighold af bil og slid dele være omkring 30-40 % billigere. -- Brint bliver fremtiden, ikke elbiler..
Bare vent et par år. -- #42, lidt mere end et par år, kommer meget få nu her og de bliver både dyre at køre i og producere
Dog, forventes det at være billigere at producere og køre i omkring 2030 hvor leverandørene til bil branchen regner med at have ek plug and play løsning
Der slås stadig med at få det til at køre helt optimalt nemt. Det meget svært og dyrt endnu at få en bil kørt rigtigt ind.
Men ja formegentligt bliver det fremtiden:) -- #40
Et højvolt batteri koster $60-100 per kW/t.
#42
En brintbil er også en elbil. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #44 - que?
Honda havde en Accord der kørte på brint (Top Gear testede den for tusind år siden - før Tesla) som tog 20 sekunder at tanke, med en rækkevidde omkring 440 km. Forstod aldrig hvorfor vi endte med elbiler...
Men den Accord var da vist ikke en el-bil.. men .. siger du at kommende brintbiler kommer til at være elbiler og ikke forbrændingsmotorer? Så hver bil kommer til at køre rundt med en generator? -- "ORK SATME!" #45 fordi brint motoren er dyr, og utrolig svært, der er mange komplikationer i processen en brint motor. Og den er høj eksplosiv mere end noget andet brændstof vi bruger i biler.
Det er på vej men stadig kompliceret og dyrt, der udvikles stadig i vildskab af mange af de store bilfirmaer, det kan bare ikke slå el endnu på pris osv, det kommer men først om 8-10 år til almindelig priser (hvis alt går vel) -- Hvis politiker gerne vil redde verden, så havde de bare skifter alt brændstof ud med power to X, og produceret det andet sted hvor et atomkraftværk kan producere power to x … -- Mac mini M1
Xbox Series X
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 224 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|