#1
Tak for buddet. Det kan være jeg skal en tur forbi Føtex og se hvad de har af bud.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hop inen cykelforretning - man får hvad man betaler for.
Cykelforretningerne har tit nogle gode bud, som kan måle sig nogenlunde med føtex/billa.
Jeg kæbte i sommerd en Centurion til 10000 hos Bikeworld - sat 4000 ned
--
#1 Hvordan er kvaliteten af SCO Premium? Jeg har kun hørt og bekræftet at SCO (ikke premium) udstillingsmodellerne i den lokale Føtex var virkelige ringe kvalitet.
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
Jeg købte en Giant hos den lokale cykelsmed, og det har jeg ikke fortrudt.
Fik en god snak om muligt udstyr, en prøvetur, og en anden sadel ub.
Den blev hentet 4 timer senere, med et opladt batteri, og justeret ind , og kontrolleret.
--
Jeg synes min SCO premium virker ok i kvalitet. Fin centermotor, 13ah batteri, , hydrauliske Shimano skivebremser og et flot matsort stel. Meget samme dele som Winther og andre elcykler, der koster 20k.
--
SCO cyklerne har oftest fine dele på bremse/gearfronten etc - der hvor de halter og hvor der er sparet er kvaliteten af stellet og andet hardware. - Min oplevelse er at man meget hurtigt ser rustne bolte, krakeleret lakering, bremse/gear kabler der skal vedligeholdes meget mere om vinteren, dårlige saddel og gummi (håndtag mv) der hurtigere revner
--
Linux, både privat og professionelt
Det er aldrig umuligt at trække et kabel, so stop whining
Udvendige gear på en alm. cykel der er kun til besvær, og øgede omkostninger, og vedligehold.
Tandrem eller kæde, tja der er vel en grund til at kæden har været brugt siden den moderne cykel blev opfundet.
Og jeg vil mene at remmen er uegnet til den danske vinter, når tænderne bliver fyldt med is = ingen fremdrift.
Men jeg har kun erfaring med tandremme på bil motorer.
Om butikken er et godt sted at handle, prøv at søge på nettet, det kan måske give nogle svar.
--
#9. Jeg er egentlig enig med dine pointer om ram og dansk vinter. Af det info jeg har kunnet finde på nettet og videoer på youtube, virker rem godt i varmere værd - læs: sydeurope og sydlige USA - særligt Californien vist.
Så tænker du har ret at kæde er bedst på vores breddegrader.
Jeg vil høre med en butik :-)
Nogen som har erfaringer med Fribikeshop?
--
I am not a bot .-. .- - ...
01110000 01101001 01100101
#9, remtrækken har også “tænder” så de kører fint i sne og koldt vejr (har kun selv remtræk på de seneste cykler og går aldrig tilbage til kæde).
#0
kan du strække dig til remtræk er der væsentligt mindre vedligeholdelse (ruster ikke af regn og alt det salt som bliver spredt) samt løbende udgifter (de holder i længere tid en en kæde).
--
Projekt RAW v2.0; Custom ITX kabinet i 3mm aluminium
http://hwt.dk[...]
--
Sidst redigeret 08-03-2022 11:04
#11. Good to know, tak :-)
--
I am not a bot .-. .- - ...
01110000 01101001 01100101
Jeg købte min cykel i fribikeshop. Jeg kan kun tale godt om dem. De hjælp meget med hvilken cykel de ville anbefale mig. Der har været lidt bøvl med cyklen, men det har de fikset. Klart der jeg ville handle igen.
--
Find en cykelbutik nær. Evt Fribikeshop.
Det er rart ved vedligeholdelse og syn.
Batavus kan anbefales
--
Scummy
#9 ved ikke hvad han taler om - sorry, men det er sandheden.
remtræk er super fedt, omend det stiller nogle andre krav til selve cykelstellet. Derfor ofte lidt dyrere. Til gengæld bliver det ikke beskidt på samme måde, og løbende vedligehold er meget mindre. Jeg kigger meget ivrigt efter remtræk til mit næste setup.
Udvendige gear har dog nogle signifikante fordele, men det gælder nok ikke for dig, når du laver den her tråd. Men pros and cons falder måske ud til den anden side, når man ikke har videre forstand på cykler.
Jeg ville dog holde mig fra SCO og generelt ALLE supermarkedscykler. ISÆR når man taler elcykel.
--
Har lige købt den her. Fik den til 13000 da de havde den på tilbud, for en månede siden Fri Bikeshop Kolding, købte den med det store batteri.
Det er sku en fed el cykel, og så er det ikke nemt at se det er en elcykel :-D
https://www.fribikeshop.dk[...]
--
Hellere fem ryk i banditten, end fem banditter på ryggen
--
Sidst redigeret 08-03-2022 14:45
Har selv købt en scott ckel til 27k, dog står den og samler støv pt, men det er ikke fordi den er dårlig, men mere fordi jeg er flyttet for langt fra arbejde til at cykle.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du kan også kigge på det hollandske mærke Gazelle, bruger Bosch batteri og fås i tre varianter. Starter fra omkring 16.500 kr.
--
Hvad er erfaringerne i øvrigt ift. at have motoren center eller på baghjulet?
Edit: Beklager, at jeg stiller spørgsmål/highjacker din tråd Egon - tænker det er OK relevant at samle info istedet for at jeg oprettede min egen :-)
--
I am not a bot .-. .- - ...
01110000 01101001 01100101
--
Sidst redigeret 08-03-2022 14:59
sco cykler er ikke hvad det var engang idag er eneste de har til fælles navnet:p ville også kigge forbi min nærmeste lokale cykel mand se om han ku gi mig et tilbud
--
jep jep
#15
Kan du ikke lige uddybe hvad det er der er der gør man skal holde sig fra cyklerne i supermarkederne?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #21 - generelt dårligere kvalitet, generelt dårligere samlet. De penge man sparer up front er typisk brugt på vedligehold ganske hurtigt. Dernæst mister man muligheden for at aflevere cyklen ved cykelhandleren for at få den efterset - supermarkederne har ikke kvalificeret arbejskraft ude i butikkerne. Gode cykelhandlere sender løbende deres mekanikere på efteruddannelse - især i elcykler, da det er hurtigtskiftende marked og hver enkelt motorsystem kræver særlige metoder.
#19 - centermotor er bedst.
--
#22 Bilka/Føtex arbejder sammen med bikerep.dk. Efter garantien kan jeg da heller ikke se, hvorfor man ikke skulle tage sin SCO cykel til en cykelhandler? F.eks. er det det samme motor/batterimærke Promovec på en SCO cykel, som den #16 linker til fra Fribikeshop.
Tror der er lidt snobberi i det eller ligesom med bilmærker, hvor man satme ikke skal købe fransk! Uden undtagelse, for de er ALLE lort :-)
--
Sidst redigeret 08-03-2022 16:23
#23 - Du kan kalde det snobberi alt det du vil. Jeg har været i branchen i flere år, og har set hvor elendige cykler, de spytter ud. Flere cykler defekte i det de forlader butikken, fordi man i monteringen har ødelagt komponenter. Dernæst giver jeg intet for "samarbejde med bikerep.dk" - Det kan godt ske, de ikke er ejet af Salling group men de arbejder kun for dém og er "autoriseret" i at arbejde på de mærker. Det siger intet om kvaliteten af deres arbejde. Og man vil typisk skulle undvære sin cykel længere når der ikke er on-site værksted - typisk rep-tid på 5 dage er MEGET højt for de fleste reperationer.
Cyklen i #16 ville jeg heller aldrig købe. Centermotor fra Shimano eller Bosch, tak. Kvaliteten er bare meget bedre.
Dernæst har mange cykelhandlere mulighed for at tilkøbe serviceordning til næsten ingen penge - det er i den grad en underskudsforretning for butikken. Så der vil også være penge at spare på løbende eftersyn - også de første to år, hvor man er på reklamationsretten.
--
#24 Hvordan mener du der er kvalitetsforskel? Hvad kan danske promovec ikke, som Bosch kan? Holdbarhed? Bedre flow? Hvordan kan jeg mærke forskel?
Enig i at 5 dages reparationstid kan være nederen. Jeg har dog aldrig haft brug for at sende en cykel til cykelhandleren, men hvis man intet kan/vil selv er det selvfølgelig rart med en lokal der kan klare tingene hurtigere. Jeg er sgu for nordjysk til at hoppe på serviceaftaler så de kan stramme skruerne og putte olie på kæden. Det klarer jeg fint selv.
--
#25 - Jeg har solgt en del forskellige og haft flere endnu igennem værkstedet - det største problem er holdbarhed. Jeg kender ikke det specifikke mærke, men der er dog også forskel på hvordan kraftleverencen føles afhængigt af om den tilføjes i kranken, direkte i baghjulet eller (klart værst) forhjulet. Og alle systemer med nav-motor har givet en række problemer. Vi stoppede med at sælge dem.
Og du ER for nordjysk - der hvor jeg arbejdede var det 300kr for eftersyn i 10 år. Det er enormt billigt for det man får, og hvis du tror det bare er "at stramme skruer og putte olie på kæden" er du galt på den. Typisk sparer man pengene fordi sliddele opdages før for meget af systemet er slidt ned. Men der er naturligvis også brodne kar, der fusker med det.
Og hvis du aldrig har haft brug for at sende en cykel på værksted vil jeg anslå at du er mere handy end 99% af befolkningen, din cykel bliver brugt meget lidt, eller din cykel har det umådeligt dårligt ;) Selv jeg sender min på værksted, når det kræver specialværktøj, jeg ikke selv er villig til at investere i (eller bare når jeg er for doven og hellere vil bruge min tid på noget andet. Men det hjælper når mekanikeren er en ven)
--
#26 "jeg kender ikke det specifikke mærke, men jeg ved at det er dårligt"... Hehehehehehehhehehe
--
Indholdet af dette indlæg er blevet redigeret af |Smash|.
#0 du kunne finde noget brugt? tænker måske et ½ år gammelt, du får meget cykel hvis den har overholdt service osv.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #27 - Man behøver ikke kende alle mærker, for at vide, at en teknologi er dårlig. Jeg har ikke kørt en Reliant Robin, men derfor kan jeg stadig godt lure, at en bil med 3 hjul ikke virker som en skiiiide god ide.
--